In het NT valt me op dat wanneer het over kennis gaat
die er toe doet, het in verbinding wordt gebracht met de Here Jezus. En dat vind ik heel mooi. Want als je Hem bezit, bezit je in wezen alle schatten die in Hem verborgen zijn.
Maar dit is geen kennis van deze wereld, maar gaat juist anders met dingen om, dan dat we uit onszelf zouden doen.
(Vergelijk Spreuken tov Prediker.)
quote:
Rom 11,33
O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!
1 Kor. 8: 2
2 Indien iemand zich inbeeldt enige kennis verworven te hebben, dan heeft hij nog niet leren kennen, zoals het behoort; 3 maar heeft iemand God lief, dan is deze door Hem gekend.
2 Kor 2,14
Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van zijn kennis allerwegen door ons verspreidt,
2 Kor 4,6
Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus.
2 Kor 10,5
zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,
Ef 4,13
totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
Fil 3,8
Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen,
Ik lees dit zo dat je door de Heer te kennen, Hij steeds meer in jou groeit, en je steeds meer Zijn beeld vertoont, dat is dan
Christus winnen-de volheid van Christus bereiken en zie je ook dat kennis ook betekent dat je het wezen erachter ziet. Dus niet alleen de letter, maar de bedoeling ermee.
quote:
Kol 1
9 Daarom houden ook wij sedert de dag, dat wij dit gehoord hebben, niet op voor u te bidden en te vragen, dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, 10 om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van God
Kol 2
2 opdat hun harten getroost en zij in de liefde verenigd worden tot alle rijkdom van een volledig inzicht, en zij het geheimenis Gods mogen kennen, Christus, 3 in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn.
Kol 3,10
en de nieuwe [mens] aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper,
[en dan staat er zo mooi achter wat dat inhoudt:]
12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. 14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. 15 En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. 16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!
2 Petr 1
genade en vrede worde u vermenigvuldigd door de kennis van God en van Jezus, onze Here.
3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus.
Ja, wat staat hier veel in. Wat me opvalt is dat het kennis van God en de Here Jezus is. Als je Hem kent, komen er vruchten tevoorschijn, voor iedere gelovige te zien en ieder heeft daar wat aan. Plukt er de vruchten van (om in stijl te blijven)
En het is Zijn kracht die ons in staat stelt deze vruchten te voorschijn te laten komen.
Niet dat dit altijd goed lukt of zo. Maar het is ook een bepaalde instelling waardoor je liefde en inzicht ontvangt, zoals die dominee bij de catechesatie dat meisje aan had moeten spreken....
Kennis van Chrsitus is ook: Doen zoals Christus zou doen. En dan sluit je daarbij gelijk wijsheid bijin, niet van jezelf maar van God. Door Zijn Geest, de Geest van wijsheid en kennis etc.