Auteur Topic: Stelling : kennis en wijsheid, het verschil doet er toe  (gelezen 3342 keer)

CZ

• Bekijk profiel
Stelling : kennis en wijsheid, het verschil doet er toe
« Gepost op: december 15, 2004, 02:41:00 pm »
Kennis is niet zo maar te vertalen in wijsheid. Wijsheid vereist inlevensvermogen, begrip voor context, flexibiliteit, geduld en liefde. Sociale vaardigheiden.
Ik krijg de indruk (mijn mening dus) dat ambtsdragers nogal eens de wijsheid ontbreekt om met  gemeenteleden om te gaan. Een ouderling die blijft steken in clichés of een predikant die wel overal een antwoord op heeft maar zelden de onderliggende problematiek kan aanwijzen en behandelen.
Kennis kán een bron zijn om wijsheid mee op te doen, maar dat vereist wel dat gebruiker het kan toepassen en hoofdzaken van bijzaken kan onderscheiden.

Ontbreekt het daar vaak niet aan ? Geestelijk leiderschap vertaalt zich door dicht bij God én dicht bij de mensen te blijven. Daarom kunnen ook gewone gemeente-leden zich onderscheiden en stille krachten van Gods gemeente worden.
Is dit voldoende stof voor een discussie?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2004, 02:41:55 pm door Zandbergen »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2004, 02:58:37 pm »
Heel herkenbaar ook op dit forum. Kennis is meer theorie, volgens het boekje. Wijsheid is meer gebaseerd op levenservaringen m.i. Maar kennis heb je wel nodig om tot wijsheid te komen denk ik.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2004, 05:37:32 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 15 december 2004 om 14:41:
Kennis is niet zo maar te vertalen in wijsheid. Wijsheid vereist inlevensvermogen, begrip voor context, flexibiliteit, geduld en liefde. Sociale vaardigheiden.
Ik krijg de indruk (mijn mening dus) dat ambtsdragers nogal eens de wijsheid ontbreekt om met  gemeenteleden om te gaan. Een ouderling die blijft steken in clichés of een predikant die wel overal een antwoord op heeft maar zelden de onderliggende problematiek kan aanwijzen en behandelen.
Kennis kán een bron zijn om wijsheid mee op te doen, maar dat vereist wel dat gebruiker het kan toepassen en hoofdzaken van bijzaken kan onderscheiden.

Ontbreekt het daar vaak niet aan ? Geestelijk leiderschap vertaalt zich door dicht bij God én dicht bij de mensen te blijven. Daarom kunnen ook gewone gemeente-leden zich onderscheiden en stille krachten van Gods gemeente worden.
Jaaaa, je hebt helemaal gelijk! En ik kan er zo boos/verdrietig om worden gewoon! Vandaag kwam ik t ook nog tegen. Ik zat met n klasgenootje te praten en die vertelde over n meisje op cathechesatie die t heel moeilijk had. De les ging over bidden. Dat meisje zei tegen de dominee dat ze wel aanklopte bij God maar dat ze geen antwoord kreeg. Ze had t gevoel dat ze tegen n muur aanpraate, ze kreeg gewoon geen antwoord en werd er hopeloos van. Die dominee wist niet wat hij met t meisj aanmoest, negeerde het hele geval, ging door met de les en ging zelfs langer door omdat t meisje de les had verstoorden ze de les af moesten krijgen! Het meisje zei tegen mn klasgenootje dat als ze geen antwoord kreeg op die vraag het voor haar allemaal geen nut meer had. Ze is nooit meer naar cathechesatie gweest, heeft met de kerk gebroken...
Ja en als de dominee t niet weet hoe met ik t dan weten? (wordt er gezegd) Hij heeft er nou eenmaal voor gestudeert.
Wat maakt t nou uit wat iemand gestudeert heeft? Wijsheid komt niet alleen maar door veel theologische kennis. Kennis is belangrijk maar je hart (je gevoel), wijsheid zijn ook zeer zeker belangrijk. Iets is niet waar 'omdat de dominee dat gezegd heeft'. God heeft niet voor nx opdracht aan IEDEREEN gegeven om de bijbel te onderzoeken en Zijn woord door te geven.

Trouwens God gaf koning Samuel heel veel wijsheid... ben benieuwd hoeveel theologie hij gestudeerd had ;) Theologie/kennis is iets anders dan n persoonlijke relatie met God...
« Laatst bewerkt op: december 15, 2004, 05:39:54 pm door Iemand »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2004, 06:22:51 pm »
Eerst maar een definitie van wijsheid en kennis volgens Van Dale:

wijs·heid (de ~ (v.), -heden)
    1 het vermogen om verstandig te handelen
    2 wijze, geleerde uitspraak

ken·nis (de ~ (v.), ~sen)
1 wat men door studie of oefening geleerd heeft => weten

Als ik nu de redenering van TS volg dan beweert hij dat kerkenraden niet het vermogen hebben verstandig te handelen met gemeenteleden. Vervolgens betekent het ook dat predikanten dit niet door studie of oefening geleerd hebben. Opleidingen voor ouderlingen en diakenen zijn er behalve dan in de praktijk leren niet zoveel, zover ik weet iig.

Toch zijn die ambtsdragers niet vanzelf in de kerkenraad gaan zitten. De dominee is beroepen en de overige ambtsdragers zijn, gehoord hebbende de gemeente, op het tal gezet en verkozen door de gemeente. Kennelijk hebben dan de gemeenteleden toch iets gezien in die bepaalde ambtsdrager anders was hij toch niet verkozen?

Misschien hebben gemeenteleden gewoon een te hoog verwachtingspatroon van een ambtsdrager? En heel misschien zouden gemeenteleden wat meer zelf kunnen doen in hun directe omgeving. Tenslotte waarom zou je als gemeentelid zelf geen inlevingsvermogen,  begrip voor context, flexibiliteit, geduld en liefde en sociale vaardigheden ontwikkelen? Dat ambt  past ons allemaal!

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 15, 2004, 06:41:08 pm »
Sluit me aan bij Dingo.
'Kennen' is in de Bijbel vaak meer dan 'kennis', het is veel meer 'een relatie hebben'.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2004, 06:41:41 pm »
als ik je, zandbergen, hoor spreken over ouderlingen die spreken in cliches, ben je niet te snel met je oordeel? Het zijn mensen die naast hun eigen werk te hebben, ook de taak krijgen om als ouderling te werken. Daar hebben ze niet voor geleerd, ze worden er ook maar ff voorgezet. Misschien dat we wel te veel van ze verwachten! Het blijven wel mensen met fouten, net als jij en ik.  in een tijd waarin het al moeilijk is om ouderlingen etc te krijgen, denk ik dat zulke hoge verwachtingspatronen alleebn nog maar meer demotiverend werken

ben het dus ook wel met dingo eens, zie ik.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2004, 06:54:18 pm »
Okee, hier hoe ik er tegen aan kijk. Het komt aardig overeen met een aantal eerdere opmerkingen, maar toch.

Volgens mij is wijsheid niet iets van levenservaring. Wijsheid is ergens gewoon een stukje weten, dat kan kennis zijn. Maar iemand die veel wijsheid heeft, hoeft nog niet wijs te zijn. Eigenlijk is het dan een stukje vaardigheid. Het gaat erom wat je met de wijsheid doet. Iemand die wijs is, weet zijn wijsheid op het juiste moment te gebruiken.
In mijn optiek zit het bij de meeste dominees en ouderlingen wel goed met de kennis en bezitten ze voldoende wijsheid. Vaak ontbreekt het echter aan inzicht om het op een juiste manier te uiten. Ik denk dat Zandbergen met het noemen van sociale vaardigheden aardig in de goede richting zit. Uit de praktijk weet ik dat wanneer mensen beter met sociale situaties kunnen omgaan (middels vaardigheden), zij veel beter in staat zijn hun wijsheid te gebruiken.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2004, 06:56:03 pm »
gelukkig worden daar ook cursussen voor geboden!

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 15, 2004, 08:25:46 pm »
Ik ben ermee eens dat we de niet te hoge eisen moeten stellen van ambten - wel constatering dat er vaak noden die onvoldoende beantwoord kunnen worden. Deels kan dit ondervangen worden door betere oudersteuning van de ambten, deels als de gewone gemeente invulling geven aan hun ambt als broer en zus in Christus

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 15, 2004, 08:27:24 pm »
of gewoon doorverwijzen naar andere hulpinstanties, het hoeft niet altijd alleen binnen de kerk opgelost te worden, toch?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 15, 2004, 11:04:55 pm »
Ik vind het altijd interessant wat de bijbel zegt over iets waar we het samen over hebben. Wijsheid en kennis dus.

quote:

Ex 35,31
en heeft hem vervuld met Gods Geest, met wijsheid, inzicht en kennis en dat voor allerlei werk:

2 Kron. 1
10 Geef mij thans wijsheid en kennis, dat ik voor dit volk kan uitgaan en ingaan, want wie zal dit grote volk van U kunnen richten? 11 Toen zeide God tot Salomo: Omdat dit in uw hart geweest is en gij geen rijkdom, schatten of eer gevraagd hebt, noch het leven van uw haters, en zelfs geen lang leven, maar wijsheid en kennis voor u gevraagd hebt, om mijn volk, waarover Ik u koning gemaakt heb, te richten, 12 zo zij de wijsheid en de kennis u gegeven;

Job 37,16
Begrijpt gij iets van het zweven der wolken, de wonderwerken van de Volmaakte in kennis,
Vooral de spreuken van Salomo, de man die wijsheid en kennis van God vroeg en kreeg, zijn natuurlijk heel mooi om te lezen omdat je daar dus de wijsheid en kennis van God in terugvindt.

quote:

Spr 1,7
De vreze des HEREN is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht.

Spr. 2
 1 Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt
en mijn geboden bij u bewaart,              [het gevolg hiervan staat in vers 2]
2 zodat uw oor de wijsheid opmerkt
en gij uw hart neigt tot de verstandigheid,
3 ja, indien gij tot het inzicht roept
en tot de verstandigheid uw stem verheft;
4 indien gij haar zoekt als zilver
en naar haar speurt als naar verborgen schatten,    [dan is het resultaat:]
5 dan zult gij de vreze des HEREN verstaan
en de kennis Gods vinden.
6 Want de HERE geeft wijsheid,
uit zijn mond komen kennis en verstandigheid;

...
 10 Want de wijsheid zal in uw hart komen
en de kennis zal voor uw ziel liefelijk zijn
;
11 bedachtzaamheid zal over u waken,
verstandigheid zal u behoeden,

Tja, en wat zegt Salomo dan in prediker over de wijsheid en kennis, dat lijkt met het bovenstaande in tegenspraak te zijn.
Maar ik denk dat in Prediker hij het meer heeft over de wijsheid en kennis van mensen op aarde, onder de zon. En dan is de ontdekking dat het smart vermeerdert. Want je hebt dan in de gaten wat menselijke kennis is, maar ook wat ze ermee doen. En dat ze er toch niet altijd wijs mee omgaan. De wijsheid ontbreekt misschien vaak.
En als je de kennis en wijsheid van God, dan afzet tegen de wijsheid en kennis van de mens onder de zon, dan is dat wel eens smartelijk. Je ziet dan hoe het anders gaat dan God heeft bedoeld. (Even mijn eigen interpetatie van prediker)

quote:

Pred. 1
 12 Ik, Prediker, was koning over Israël te Jeruzalem; 13 en ik zette mijn hart erop om na te vorsen en onderzoek te doen naar de wijsheid in alles, wat onder de hemel geschiedt. Dat is een kwade bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te kwellen. 14 Ik nam in ogenschouw alle daden, die onder de zon verricht worden, en zie: alles is ijdelheid en najagen van wind! 15 Het kromme kan niet recht zijn en het ontbrekende kan niet geteld worden. 16 Ik zeide bij mijzelf: Zie, ik ben groter en rijker in wijsheid geworden dan allen die vóór mij over Jeruzalem geregeerd hebben, en mijn hart heeft in overvloed wijsheid en kennis opgedaan; 17 zo heb ik er mijn hart op gezet om wijsheid en kennis, verdwaasdheid en onverstand te leren kennen. Ik heb ingezien, dat ook dit is najagen van wind. 18 Want in veel wijsheid ligt veel verdriet, en als iemand kennis vermeerdert, vermeerdert hij smart.

Kennis van God is belangrijk, al moet het niet alleen de letter blijven. Als je niet weet wat God van je vraagt, kun je ook niet weten hoe je God moet volgen en Zijn wil moet doen.

quote:

Hos 4,
1 Hoort het woord des HEREN, gij Israëlieten, want de HERE heeft een rechtsgeding met de bewoners van het land, omdat er geen trouw, geen liefde en geen kennis Gods is in het land.
...
6 Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.

Hos 6,6
Want in liefde heb Ik behagen en niet in slachtoffer, in kennis van God en niet in brandoffers.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 15, 2004, 11:14:30 pm »
In het NT valt me op dat wanneer het over kennis gaat die er toe doet, het in verbinding wordt gebracht met de Here Jezus. En dat vind ik heel mooi. Want als je Hem bezit, bezit je in wezen alle schatten die in Hem verborgen zijn.
Maar dit is geen kennis van deze wereld, maar gaat juist anders met dingen om, dan dat we uit onszelf zouden doen.
(Vergelijk Spreuken tov Prediker.)

quote:

Rom 11,33
O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!

1 Kor. 8: 2
 2 Indien iemand zich inbeeldt enige kennis verworven te hebben, dan heeft hij nog niet leren kennen, zoals het behoort; 3 maar heeft iemand God lief, dan is deze door Hem gekend.

2 Kor 2,14
Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van zijn kennis allerwegen door ons verspreidt,

2 Kor 4,6
Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus.

2 Kor 10,5
zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,

Ef 4,13
totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Fil 3,8
Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen,
Ik lees dit zo dat je  door de Heer te kennen, Hij steeds meer in jou groeit, en je steeds meer Zijn beeld vertoont, dat is dan Christus winnen-de volheid van Christus bereiken en zie je ook dat kennis ook betekent dat je het wezen erachter ziet. Dus niet alleen de letter, maar de bedoeling ermee.

quote:

Kol 1
9 Daarom houden ook wij sedert de dag, dat wij dit gehoord hebben, niet op voor u te bidden en te vragen, dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, 10 om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van God

Kol 2
2 opdat hun harten getroost en zij in de liefde verenigd worden tot alle rijkdom van een volledig inzicht, en zij het geheimenis Gods mogen kennen, Christus, 3 in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn.

Kol 3,10
en de nieuwe [mens] aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper,

[en dan staat er zo mooi achter wat dat inhoudt:]

12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. 14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. 15 En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. 16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!

2 Petr 1
genade en vrede worde u vermenigvuldigd door de kennis van God en van Jezus, onze Here.
3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus.

Ja, wat staat hier veel in. Wat me opvalt is dat het kennis van God en de Here Jezus is. Als je Hem kent, komen er vruchten tevoorschijn, voor iedere gelovige te zien en ieder heeft daar wat aan. Plukt er de vruchten van (om in stijl te blijven)
En het is Zijn kracht die ons in staat stelt deze vruchten te voorschijn te laten komen.

Niet dat dit altijd goed lukt of zo. Maar het is ook een bepaalde instelling waardoor je liefde en inzicht ontvangt, zoals die dominee bij de catechesatie dat meisje aan had moeten spreken....
Kennis van Chrsitus is ook: Doen zoals Christus zou doen. En dan sluit je daarbij gelijk wijsheid bijin, niet van jezelf maar van God. Door Zijn Geest, de Geest van wijsheid en kennis etc.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 15, 2004, 11:59:48 pm »
Als het over zo'n algemeen onderscheid van wijsheid en kennis gaat als hier vind ik het altijd wel praktisch om wijsheid te lezen als 'de weg weten in het leven'. Daar is kennis voor nodig (weten wat er te koop is, weten hoe dingen in elkaar zitten, weten hoe mensen reageren), maar ook inzicht in wat (on)belangrijk is, fijngevoeligheid en nog wat van dat soort zaken. Je zou kunnen zeggen: wijsheid is kennis plús. Het verschil doet er behoorlijk toe. Dat beseft iedereen die echt ergens mee zit automatisch: je gaat op zoek naar iemand die niet maar veel weet of goed kan analyseren, maar naar iemand die je er uit kan helpen, die de weg weet...
shoot me again, I ain't dead yet