Auteur Topic: 1 Corinthiërs 15 : 23 - 28  (gelezen 1212 keer)

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
1 Corinthiërs 15 : 23 - 28
« Gepost op: december 16, 2004, 10:30:07 pm »

quote:

NBV:
24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft.
25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood,
27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt.
28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

quote:

NBG-'51
24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.
25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.
26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood,
27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft.
28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

In dit gedeelte schrijft Paulus over het koningschap van Christus, dat Hij overgedragen heeft gekregen van God (de Vader), en aan het einde weer terug zal geven.

Toch zitten hier wellicht ook een paar moeilijkheden in:
Er is binnen Gods Drieëenheid toch geen 'hoger en lager', ofwel hiërarchie?
Wat is de betekenis van het woordje 'opdat', in vers 28 (die regering geldt nu toch ook al?)?

Ik vind de diverse verklaringen die ik bij de hand heb (Het Leven, Kanttekeningen bij de Statenvertaling en de 'Bijbel met Kanttekeningen') hierover niet erg duidelijk.

Wat is jullie uitleg?
Altijd in voor verbeteringen!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2004, 10:52:10 pm »
DoubleUp, je vraag/stelt dat er toch geen rangorde in de triniteit is, maar kennelijk dus wel :-)

Jezus zegt ergens in het johannes-evangelie ook, dat dat de Vader meer is dan Hij

quote:

joh. 14:28
Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.

(o.a.) in Openbaring wordt beschreven dat Jezus terugkomt, en de kwade macht aan zich onderwerpt, en het duizendjarig rijk inluidt. Hij is dan Koning op de troon van David (zie lukas 1:31-33), in Jeruzalem. Hoe het daarna zit weet ik niet. Staat minder over in Openbaring. In ieder geval heerst Jezus (namens God) en de heiligen in die tijd namens Jezus. Kennelijk (volgens 1 Cor.) draagt Jezus ooit (na het millenium, als de Satan uiteindelijk echt definitief verslagen is) het gezag formeel aan z'n Vader over.

Overigens, het feit dat Jezus zijn Vader aanduid als 'meer dan Ik', betekent niet dat Jezus een soort van halfgod was. De Atlantische oceaan is meer dan de Noordzee, maar ze zijn ook beide dezelfde zee en hetzelfde water. De Atlantische oceaan is 'ver weg', en de Noordzee is dicht bij ons. Als we niet naar de Atlantische oceaan konden reizen, zou de Noordzee onze enige manier zijn om te weten hoe de Atlantische Oceaan er uit ziet. Zo is Jezus God en tegelijk is Jezus de enige manier om God de Vader te zien.

ik zie niet helemaal, dat er staat dat Jezus eerst de macht gekregen heeft, maar dat kan aan mij liggen.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2004, 10:55:35 pm door Nunc »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 16, 2004, 10:53:44 pm »
Vader en Zoon lijkt me wel een vorm van hierarchie. In Gethsemane bid de Zoon of het mag gebeuren NIET zoals Hij wil maar zoals de Vader het wil. Verder vindt ik dit soort discussies altijd lastig te voeren. Er is zoveel van God dat we (nog) niet weten. En in onze zondige staat ook niet eens kunnen bevatten.

Opdat en het daarop volgende deel zijn een soort bevestiging. Als de Zoon het koningschap (dat al van de Vader was) ook echt weer teruggeeft, is het echt duidelijk dat God regeert. Mocht er nog iemand aan twijfelen zoals satan bijvoorbeeld dan is het voor altijd en eeuwig duidelijk na die overdracht.
Inderdaad is die regering ook nu al een feit maar laat God daarin nog ruimte voor die andere machten en krachten die Hij Zijn Zoon laat onttronen (Hij heeft ze al onderworpen).
Moeilijk, maar dat heb je als je God probeert te "vatten".
« Laatst bewerkt op: december 16, 2004, 10:55:49 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2004, 09:42:01 am »
Jezus zegt in Matt. al:

quote:

Mat 28,18
En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde.
Joh. 17: 2
1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken.
Dit heeft Hij van de Vader ontvangen. Jezus is de uitvoerende macht.
Hij kwam om de wil van de Vader te doen. Omdat Hij dat heeft volbracht, is Hij nu gezeten aan Gods rechterhand. God heeft het aanvaard.

Alleen is satan nu overwonnen maar we zien dit nog niet omdat er nog een tijd is van genade, waar God afwacht en en geduldig is omdat Hij wil dat er nog mensen tot bekering komen.
Als Hij de macht al zou uitoefenen, dan zou alle zonde onmiddelijk bestraft worden. Zoals in de woestijn bij de Israelieten als ze hadden gezondigd.

Jezus heeft de macht gekregen van de Vader maar het moment van uitoefenen is er nog niet:

quote:

Hebr. 1
de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. 3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.

Hebr. 2
7 Gij hebt hem voor een korte tijd beneden de engelen gesteld,
met heerlijkheid en eer hebt Gij hem gekroond,
8 alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen.
Want bij dit: alle dingen [hem] onderworpen, heeft Hij niets uitgezonderd, dat hem niet onderworpen zou zijn. Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn; 9 maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.
Er komt een moment dat het koningschap daadwerkelijk wordt uitgeoefend en God geeft de macht dan daadwerkelijk aan Jezus over en aan de gelovigen uit de eerste opstanding:

quote:

Daniel 7
 13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.
...
18 daarna zullen de heiligen des Allerhoogsten het koningschap ontvangen, en zij zullen het koningschap bezitten tot in eeuwigheid, ja, tot in eeuwigheid der eeuwigheden.
En het stukje uit 1 Korinthe 15 even in chronologische volgorde gezet:

23 Maar ieder in zijn eigen rangorde:
- Christus als eersteling
Hij stond op met Pasen 2000 jaar geleden.....

- vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst
Hij komt terug voor de Gemeente, die staan dan op of worden veranderd als ze nog op aarde leven als dat gebeurd (1 Tess. 4)
Zeven jaar daarna komt Hij zichtbaar terug (zach. 12: 10, Joh. 19: 37, op. 1: 7) op de Olijfberg (zach. 14: 4) en zullen er weer gelovigen opstaan - die in de Grote Verdrukking gelovig zijn geworden en gedood' (op. 20: 4)  

- 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood:

Dit is idd het Duizendjarig Rijk waar Hij als Koning zal heersen vanuit Jeruzalem.: Jezus heerst samen met de gelovigen uit de eerste opstanding. (Vergl. ook de tekst uit Dan. 7)
Hij zal dan in dit Rijk de heidenen hoeden met een ijzeren staf. Dat betekent dat de mensen die dan op aarde leven en niet verleidt worden omdat de duivel gebonden is, toch nog wel kunnen zondigen. Er zal gerechtigheid heersen vanuit Jezruzalem en de wet zal uitgaan over de wereld. Ieder moet zich daaraan houden en wordt daar eigenlijk toe gedwongen. Vandaar met de ijzeren staf...
Ook gelovigen heersen zo op die manier. Dit kun je halen uit de belofte gegeven aan de overwinnaars uit de gemeente te Thyatira:
(Op. 2:26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27 en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld, gelijk ook Ik van mijn Vader ontvangen heb,)

- 24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. , 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft.

Jezus heeft hier zijn missie volbracht. Zijn 'werk' van verlossing en bevrijding is ten einde. Dit begon met Ik kom om uw wil te doe o God.
Volgens Hebr. 2 is in principe dit al werkelijkheid, en hier wordt het ook daadwerkelijk zo.

- 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Hoe dat precies zal zijn de eeuwige toestand, dat is iets wat we moeilijk kunnen vatten. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde.....
« Laatst bewerkt op: december 18, 2004, 10:07:38 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2004, 02:47:20 pm »

quote:

Toch zitten hier wellicht ook een paar moeilijkheden in:
Er is binnen Gods Drieëenheid toch geen 'hoger en lager', ofwel hiërarchie?
De Vader is hoger als de Zoon, maar een moeilijke materie

quote:

Wat is de betekenis van het woordje 'opdat', in vers 28 (die regering geldt nu toch ook al?)?

Ja de regering is er nu al.
Matth 28;18
Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.

In dit stadium waarin wij leven is nog niet alles voltooid, en
de macht nog niet teruggeven aan de Vader.
Want Jezus regeert nog, om de bestaande schepping geheel
te vernieuwen en uit de tirannie van de overste der wereld
te verlossen.
"Zie Ik maak alle dingen nieuw"

volgens het woordenboek
Opdat --> met de bedoeling, tot het doel dat

ik hoop dat je erwat aan hebt.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2004, 04:47:30 pm »
Dank voor de bijdragen tot nu toe!
Ik heb de vraag gesteld omdat die bij mij binnen kwam via de rubriek 'vraag maar raak', op de website van onze gemeente.
http://pijnacker-nootdorp.gkv.nl

In een klassieke 'bijbelstudieverenigingsschets' (mooi woord voor galgje) vond ik onderstaande verklaring:
Hoewel God de Vader en God de Zoon gelijkwaardig zijn, heeft Ieder een bijzondere 'rol'. Christus staat niet 'lager' dan de Vader, maar het is Zijn werk om al het kwaad op aarde te verslaan. Hij versloeg eerst zonde en dood aan het kruis en in de einddagen zal Hij satan en al het kwaad verslaan.

(De blijde boodschap daarin is, dat ook de dood onder die vijanden die overwonnen zal worden geschaard worden.)

Dus, er is hier geen spraken van elkaar overheersen, maar de taken aanvaarden die in Gods heilsplan zijn 'uitgewerkt'.

Alles (heel de schepping) is aan God de Zoon onderworpen, behalve God de Vader die aan de Zoon gelijkwaardig is, en God de Heilige Geest die van beiden uitgaat.

Met het maken van die restrictie heeft Paulus een bepaald doel voor ogen: want als alles aan de Zoon onderworpen is, zal Hij Zichzelf aan de Vader onderwerpen, zodat God alles zal zijn in allen. En dat is juist het omgekeerde van de dood: het Leven in optima forma!
Dan is het grote doel van Gods scheppingswerk en van de geschiedenis bereikt: Hij zal alles met Zijn Heerlijkheid vervullen (Zie ook Openbaring 21:6-7 en 23)

Tot dat glorieuze einde zal de opstanding der doden leiden, die met de overwinning van Christus op de dood in Zijn eigen opstanding begon.

Dat vond ik ook wel wat, maar er stonden verder geen bijbeltekst verwijzingen bij.

Inmiddels heb ik ook de uitleg van P&A bij het antwoord vermeld (Dat vind je toch niet erg hé?). Ik denk dat daar de andere bijdragen ook wel in terug te vinden zijn.
Tot zover in elk geval heel erg bedankt.

En als er nog andere bijdragen of accenten ofzo zijn: laat het me vooral weten!
Altijd in voor verbeteringen!