Auteur Topic: Gebod op gebod, regel op regel......  (gelezen 3595 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Gebod op gebod, regel op regel......
« Gepost op: december 20, 2004, 10:51:21 pm »
Deze uitspraak komt volgens mij uit de bijbel. Ik heb de concordantie erop nageslagen, maar kon het niet vinden. Weet iemand of het in de bijbel staat? Ik zat zo na te denken over de veelheid van regels en wetten in ons land en in de wereld. Soms lijkt het of we erin verward raken en het tegendeel ermee bereikt wordt. Ik wilde weten of er over dit gegeven iets in de bijbel staat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2004, 10:59:03 pm »
Jesaja 28

quote:

10 Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig.

11 Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken;

12 Tot dewelken Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moeden rust, en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen.

13 Zo zal hun het woord des HEEREN zijn; gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig; opdat zij heengaan, en achterwaarts vallen, en verbreken, en verstrikt en gevangen worden.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2004, 10:59:36 pm door Does »
Live vanuit de luie stoel

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2004, 01:10:32 am »
overigens zet de nieuwe vertaling dit stuk in een volledig ander licht:

quote:

7 Maar zelfs priesters waggelen van de wijn,
profeten wankelen door de drank:
ze waggelen door de drank
en zijn verward door de wijn;
de drank doet hen wankelen,
waggelend hebben ze visioenen,
zwalkend doen ze hun uitspraken.
8 Hun tafels zitten onder het braaksel,
geen plekje dat niet walgelijk besmeurd is.
9 ‘Wie tracht hij nu kennis bij te brengen?
Aan wie wil hij zijn boodschap kwijt?
Houdt hij ons soms voor zuigelingen,
nog maar net de moederborst ontwend?
10 Hoor hem: “Tsav latsav, tsav latsav, kav lakav, kav lakav,
beetje van dit, beetje van dat.”’
11 Inderdaad, door mensen met een vreemde tongval,
in een andere taal, spreekt de HEER tot dit volk.
12 Ooit heeft hij tegen hen gezegd:
‘Hier is rust, hier vind je verpozing,
laat wie vermoeid is hier rusten.’
Maar ze weigerden naar hem te luisteren.
13 Daarom horen zij nu van de HEER:
‘Tsav latsav, tsav latsav, kav lakav, kav lakav,
beetje van dit, beetje van dat.’
En zo gaan ze op weg, maar ze struikelen,
ze raken gewond, verstrikt, en worden gevangen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2004, 11:09:10 am »
Is dat een Russische vertaling? :?
Live vanuit de luie stoel

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2004, 11:12:32 am »

quote:

Does schreef op 21 december 2004 om 11:09:
Is dat een Russische vertaling? :?

Volgens mij is het een beetje van dit en een beetje van dat. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2004, 11:30:02 am »
Nee, het is dronkemanspraat.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2004, 12:02:02 pm »
Voor wat leuke achtergrond info (staan meer leuke stukjes op die site) http://www.denieuwebijbelvertaling.nl/sf.mcgi?970&cat=0

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2004, 12:44:12 pm »
Het is net als met dat schrift op de muur: een woordenspelletje.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2004, 02:19:04 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 december 2004 om 12:02:
Voor wat leuke achtergrond info (staan meer leuke stukjes op die site) http://www.denieuwebijbelvertaling.nl/sf.mcgi?970&cat=0

Ik wilde even een aanvulling geven op de info op de bovenstaande site.

Jesaja 28 heeft het over de leiders van Juda in vers 7 en 8. Ze zijn er bijna erger aan toe dan destijds de leiders van Efraim (vers 1-6)

In vers 9 en 10 komen die leiders van Juda aan het woord en ze kunnen Jesaja niet meer volgen. Ze snappen Gods boodschap niet meer. Het is geleuter in hun ogen. Zij vinden zich zelf ver boven de boodschap van Jesaja verheven.

quote:

Jes. 28
9 „Wie wil hij kennis leren en wie wil hij een openbaring doen verstaan? Hun die van de melk gespeend, aan de borst ontwend zijn? 10 Want het is wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat.” [is: de onverstaanbare klank-de andere tong]

of de NBV:
 9 ‘Wie tracht hij nu kennis bij te brengen?
Aan wie wil hij zijn boodschap kwijt?
Houdt hij ons soms voor zuigelingen,
nog maar net de moederborst ontwend?
10 Hoor hem: “Tsav latsav, tsav latsav, kav lakav, kav lakav,
beetje van dit, beetje van dat.”’

En dan komt er een verklaring achteraan in vers 11 en 12 waar Jesaja het volgende zegt:
Dit volk zal dus als een oordeel van God door een 'vreemd volk met een ander tongval' geoordeeld worden en in Ballingschap gaan, vanwege hun zonden.

quote:

Jes. 28:
11 Voorwaar, door mensen die een onverstaanbare taal spreken, en in een vreemde tongval zal tot dit volk spreken Hij, die tot hen gezegd heeft: 12 Dit is de rust, geeft de vermoeide rust, en dit is de verademing – maar zij wilden niet horen. 13 Zo zal voor hen het woord des HEREN zijn: wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat, opdat zij bij hun gaan achterwaarts struikelen en te pletter vallen, verstrikt en gevangen worden.

Of de NBV:
 11 Inderdaad, door mensen met een vreemde tongval,
in een andere taal, spreekt de HEER tot dit volk.

12 Ooit heeft hij tegen hen gezegd:
‘Hier is rust, hier vind je verpozing,
laat wie vermoeid is hier rusten.’
Maar ze weigerden naar hem te luisteren.
13 Daarom horen zij nu van de HEER:
‘Tsav latsav, tsav latsav, kav lakav, kav lakav,
beetje van dit, beetje van dat.’
En zo gaan ze op weg, maar ze struikelen,
ze raken gewond, verstrikt, en worden gevangen
.
De toepassing als een verdere profetie wordt gegeven in 1 Kor. 14 waar het gebruikt wordt samen met nog een tekst uit Deuteronomium om het teken van 'het in tongen spreken' uit te leggen als een teken van oordeel van God voor 'dit volk'= de Joden

Hierover las ik iets in een boekje over tongen als teken voor de Joden:

quote:

Het vers van 1 Korinthe 14, waar staat “in de wet is geschreven” (vs. 21), is een verwijzing naar Deuteronomium 28:49 en Jesaja 28:11–13. Zo brengt Paulus, de tongen in verband met twee oudtestamentische profetieën. In deze teksten staat::
Deut. 28:49
“De Here zal tegen u een volk verheffen van verre, van het einde der aarde, zoals een arend vliegt; een volk, welks spraak gij niet zult verstaan”:
Jes. 28:11–13
“Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken; tot wie Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft de moeden rust, en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen. Zo zal hun het woord des Heren zijn: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig; opdat zij heengaan, en achterwaarts vallen, en verbreken, en verstrikt en gevangen worden”

De passage in Jesaja toont aan dat God mensen tot de Joden zal laten spreken (‘tot dit volk’) door een andere tong. Toch zullen ze niet luisteren, ze zullen achterover vallen en verbreken, en verstrikt en gevangen worden (Jes. 28:13). Met andere woorden: het oordeel zal volgen.

Er werd duidelijk dat zij het heil hadden verworpen.
De boodschap van God klonk nu in Handelingen 2 in andere talen van het hebreeuws. D.i het heil van God ging nu BUITEN de grenzen van Israel. Die andere talen waardoor er tot hun werd geproken was voor hen weer een teken van oordeel
En ook nu was er een oordeeel aanstaande: Jerzuzalem is verwoest in het jaar 70 na Christus.

NB: de eerste keer dat er in de bijbel in 'andere talen' oftwel 'tongen' wordt gesproken, is bij de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel. Ook hier was het een oordeel van God.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2004, 10:13:13 pm »
Allemaal bedankt voor de hulp bij het vinden van het bijbelvers. De tekst zoals ik me die herinnerde kwam uit de Statenvertaling, terwijl de concordantie is afgestemd op de NBG 51 vertaling. Frappant dat die vreemde talen een teken van oordeel zijn. Toch lijkt me dat de tongentaal in vers 2, 4 en 5 niet in verband met een oordeel staat.
Maar waarom Paulus vers 21 ertussen zet is me onduidelijk. En waarom is het een teken voor de ongelovigen? (vs. 22) Kun je zeggen dat in Jesaja 28 de leiders van Jeruzalem eigenlijk ongelovigen zijn en Gods Woord verstaan als een soort "bla, bla, bla", omdat hun hart toegesloten is?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2004, 10:46:39 pm »
Juist doordat de profetie van Jesaja uitkwam: de Joden verwierpen hun Messias, door het teken van de tongen hadden ze kunnen weten dat het heil aan hun voorbij ging. Dus juist omdat de tongen (als in: vreemde talen) als teken opkwamen was duidelijk dat het oordeel aanstaande was.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2004, 11:44:36 pm »

quote:

Adinomis schreef op 22 december 2004 om 22:13:
 Frappant dat die vreemde talen een teken van oordeel zijn.
Toch lijkt me dat de tongentaal in vers 2, 4 en 5 niet in verband met een oordeel staat.

Even de teksten aangehaald waar je het over hebt:

1 Kor. 14
 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
...
 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente. 5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Als je leest dat het onderwerp in 1 Kor. 14 is dat de gemeente stichting moet ontvangen als een gave wordt gebruikt. Dat lijkt me een vereiste (!) want je moest een uitlegger hebben als je in de gemeente in tongen sprak, anders werd de gemeente niet gesticht.

Het verschil met handelingen is dat het daar niet nodig was dat het werd uitgelegd want op dat moment waren er mensen uit allerlei landen, die de tongen ZONDER uitleg erbij verstonden, omdat het in hun eigen taal gebeurde.
In die zin was het 'moeilijk doen' om in de gemeente van Korinthe in tongen te gaan spreken. Want meestal waren daar alleen Grieks sprekenden aanwezig. Dan kun je toch beter gewoon in het Grieks Gods boodschap boodschap doorgeven. I.p.v. in een andere taal. Die moest dan weer uitgelegd worden.

Dit vind ik een soort 'bewijs' dat het niet echt nuttig was om in de gemeente in tongen te spreken. Daarom staat er ook steeds: Het moet nuttig zijn, tot stichting. En dat is niet mogelijk zonder uitleg.
Beter is het daarom om te profeteren in de gemeente. Dan ontvangt ieder stichting. Je kunt dan je verstand laten werken, en we moeten volwassen worden in het verstand. staat er. En dat gebeurt niet als je klanken hoort waarbij je niet met je verstand kunt nagaan wat er wordt gezegd en bedoeld.

quote:

Maar waarom Paulus vers 21 ertussen zet is me onduidelijk.
En waarom is het een teken voor de ongelovigen? (vs. 22)

Wat was dan wel het doel van de tongen. Dat staat idd wel in 1 Kor. 14. En wordt gestaafd met wel twee tekstgedeelten uit het OT.
En dan legt Paulus uit dat de tongen een teken zijn voor de ongelovigen.
En met de ongelovigen worden de Joden bedoeld. Vaker wordt er in de evangelien gezegd dat de Joden een teken verlangen als een boos geslacht dat niet wil luisteren. Ook in 1 Kor. wordt dit genoemd.
Dat de Joden worden bedoeld kun je halen uit de aangehaalde teksten uit het OT:
....Door lieden van een andere taal zal ik tot dit volk spreken..... En dat is dan ook de verklaring van vers 21.
Je moet je verstand gebruiken, (vers 20) en dan staat er in het OT dat het een teken van God is als er andere talen worden gebruikt om tegen de Joden te spreken.

1 Kor. 14
 20 Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen. 21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.
23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt? (vergl dat gebrabbel uit Jesaja 28)

Dat is bij mijn weten de enige keer dat er wordt uitgelegd wat het doel is van het 'in tongen spreken'.
En wat me nu ook ineens opvalt, dat het eigenlijk onzin is om je mate van geestelijkheid aan het wel of niet in tongen spreken, af te meten. Want het is juist NIET een teken voor de gelovige. Vaak wordt het wel zo gebruikt.

Wat een bijbels principe is, is het volgende. Als je de betekenis van een bepaald iets, een term zeg maar in de bijbel, wilt weten, moet je altijd kijken naar de eerste keer dat die term wordt gebruikt. De betekenis van de eerste keer dat het voorkomt, zal niet veranderen. En wat er gebeurde bij de torenbouw van babel, was niet echt 'stichtend' te noemen. Daarom lijkt het me vreemd als het in het NT plotseling iets opbouwends heeft qua betekenis.
Dit opbouwende kan je ook niet afleiden uit de betekenis die Paulus geeft in vers 21.
Het in tongen (of: andere talen) spreken voldoet aan de bedoeling van God, op het moment dat er ongelovige Joden bij aanwezig zijn. Dat was zo in Handelingen 2. En het was ook zo bij de andere gelegenheden in Handelingen waar wordt gesproken van 'in tongen spreken'.

Het was voor hen een teken dat God nu naar de heidenen ging met de boodschap van het evangelie. En dat was nog nooit vertoont dat dat massaal gebeurde. Tot die tijd werd je Jodengenoot als je tot geloof kwam, zeg maar. Want het heil is uit de Joden en was beperkt tot Israel.
Dat zegt Jezus ook dat Hij is gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels.

En voor de Jood was de vreemde taal een teken dat er een oordeel van God aankwam omdat zij de Here Jezus niet hadden aangenomen.
En de Here Jezus refereert er al aan wat dat oordeel is. Op het moment dat Hij constateert dat ze niet gewild hebben. (In Matt. 23) Ook in Lucas lees je zoiets:

Luc. 19
41 En toen Hij nog dichterbij gekomen was en de stad zag, weende Hij over haar, 42 en zeide: Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient; maar thans is het verborgen voor uw ogen. 43 Want er zullen dagen over u komen, waarin uw vijanden een bolwerk tegen u zullen opwerpen 44 en u omsingelen en u van alle zijden in het nauw brengen, en zij zullen u en uw kinderen in u vertreden en zij zullen in u geen steen op de andere laten, omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag.

In het jaar 70 is dit oordeel over Jeruzalem gekomen. Daarna is het 'nut' van de andere talen als teken voor de Joden, niet meer aanwezig, want het oordeel is voltrokken.

quote:

Kun je zeggen dat in Jesaja 28 de leiders van Jeruzalem eigenlijk ongelovigen zijn en Gods Woord verstaan als een soort "bla, bla, bla", omdat hun hart toegesloten is?

Dat klopt denk ik wel ja. :)
Deze leiders hadden toch niets op met de boodschap van Jesaja. En lees maar eens wat ze allemaal deden. En het waren ongelovige Joden.