Auteur Topic: waarschuwing op baby-kunstvoeding  (gelezen 3260 keer)

Babbo

• Bekijk profiel
waarschuwing op baby-kunstvoeding
« Gepost op: februari 22, 2003, 01:15:05 pm »
Laatst las ik een berichtje in de krant om net als bij tabak en sigaretten ook een waarschuwing te plaatsen op baby-kunstvoeding.

bv: Deze voeding kan bij uw kind ernstige schade veroorzaken

Iemand die rookt kiest bewust voor de gezondheidsrisico's die roken heeft.
Ouders die hun kind koemelk geven kiezen bewust voor extra kans op ziekten waaraan het kind blootgesteld wordt (astmatische aandoeningen, allergieën, infecties, diabetes)
Bovendien heeft de moeder meer kans op borstkanker als ze geen borstvoeding geeft en ontwikkelen kinderen zich motorisch minder goed en hebben ze gemiideld een lager IQ.

HIER MOETEN OUDERS TOCH VOOR GEWAARSCHUWD WORDEN!
Helemaal omdat het kind niet zelf kan tegenstribbelen.

Graag reacties!!

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2003, 01:38:27 pm »
quote:
op 22 Feb 2003 13:15:05 schreef Babbo:
Laatst las ik een berichtje in de krant om net als bij tabak en sigaretten ook een waarschuwing te plaatsen op baby-kunstvoeding.

bv:  Deze voeding kan bij uw kind ernstige schade veroorzaken

Ouders die hun kind koemelk geven kiezen bewust voor extra kans op ziekten waaraan het kind blootgesteld wordt (astmatische aandoeningen, allergieën, infecties, diabetes)
Bovendien heeft de moeder meer kans op borstkanker als ze geen borstvoeding geeft en ontwikkelen kinderen zich motorisch minder goed en hebben ze gemiideld een lager IQ.

Graag reacties!!

Op zich ben ik het hier wel mee eens, borstvoeding is absoluut het beste voor moeder en kind. ( en goedkoopste )
Ook onze kinderen hebben kunstvoeding gehad, dit echter uit noodzaak wegens medicijnen. (geloof me, die waren nog erger)
Dat onze kinderen zich motorisch minder goed ontwikkelen en gemiddeld een lager IQ hebben heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2003, 02:36:52 pm »
quote:
Op zich ben ik het hier wel mee eens, borstvoeding is absoluut het beste voor moeder en kind. ( en goedkoopste  )

Oke dat snap ik.
Maar wat vind je van de waarschuwing op kunstvoeding??????

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2003, 04:13:45 pm »
quote:
op 22 Feb 2003 14:36:52 schreef Babbo:

Oke dat snap ik.
Maar wat vind je van de waarschuwing op kunstvoeding??????

Misschien niet duidelijk genoeg geweest: Een waarschuwing is zeker zinvol.
Echter: de ene kunstvoeding is de andere niet. Denk onder meer aan de hypoallergene voeding. ( oa voor kinderen met koemelkallergie)
Het is dus wel zaak om zo duidelijk mogelijk aan te geven welke risico's er bij de betreffende voeding aanwezig zijn.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2003, 01:20:05 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 13:15:05 schreef Babbo:

bv:  Deze voeding kan bij uw kind ernstige schade veroorzaken

Graag reacties!!

Hier ben ik het beslist niet mee eens!!!! Ik ben zelf moeder van een 1-jarig kind en heb geprobeerd borstvoeding te geven, maar dat is niet gelukt. Jammer, maar helaas... dus aan de 'kunstvoeding'. En dan word je al genoeg eraan herinnerd dat borstvoeding het beste is, want dat staat al op alle pakken blikken 'kunstvoeding'. En voor iemand die wel borstvoeding wil geven, maar het niet kan, is dat best wel kwetsend. Jouw voorstel dat er een waarschuwing op moet zou veel mensen erg veel pijn opleveren!!!!!
 :(

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2003, 03:13:56 pm »
Ook ik heb dezelfde ervaring, borstvoeding lukt soms echt niet.
Je kan daar je hele leven last van hebben. (mijn kinderen zijn al bijna volwassen)
Volgens mij is daar weinig begrip voor.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2003, 11:25:38 pm »
quote:
op 07 Mar 2003 15:13:56 schreef fransje:
Ook ik heb dezelfde ervaring, borstvoeding lukt soms echt niet.
Je kan daar je hele leven last van hebben. (mijn kinderen zijn al bijna volwassen)
Volgens mij is daar weinig begrip voor.

Ik heb daar heel veel begrip voor.  Juist die emotie zegt alles over de waarde van borstvoeding. Juist de moeders van de jaren 60-70 zijn vaak met zeer verkeerde adviezen opgescheept. Toen is veel kennis verloren gegaan

Mijn stelling is vooral tegen diegene die denken dat kunstvoeding een gelijkwaardig alternatief is voor borstvoeding. Zij willen niet voor borstvoeding gaan en steken het kop in het zand voor de nadelen van kunstvoeding.
Het borstvoedingsgetal is in Nederland erg laag. Dat ligt vooral aan de onkundige begeleiding en onvoldoende voorlichting over kunstvoeding. Theoretisch zou 99% van de vrouwen borstvoeding moeten kunnen geven. Artsen zijn vaak bang voor medicatie en borstvoeding, terwijl er veel nieuwe positieve inzichten op dat gebied uit Amerika komen.
voor meer en goede info www.borstvoeding.nl

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2003, 12:00:36 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 23:25:38 schreef Babbo:
 Mijn stelling is vooral tegen diegene die denken dat kunstvoeding een gelijkwaardig alternatief is voor borstvoeding. Zij willen niet voor borstvoeding gaan en steken het kop in het zand voor de nadelen van kunstvoeding.
Het borstvoedingsgetal is in Nederland erg laag. Dat ligt vooral aan de onkundige begeleiding en onvoldoende voorlichting over kunstvoeding. Theoretisch zou 99% van de vrouwen borstvoeding moeten kunnen geven. Artsen zijn vaak bang voor medicatie en borstvoeding, terwijl er veel nieuwe positieve inzichten op dat gebied uit Amerika komen.
voor meer en goede info www.borstvoeding.nl

Ik denk dat er in NL tegenwoordig juist overdreven veel aandacht aan borstvoeding wordt gegeven. Je voelt je schuldig als je geen borstvoedinbg geeft, da's toch niet goed?!!!! Ik denk dat er tegenwoordig juist een heel goed alternatief is in de 'kunstvoeding' (gekke naam eigenlijk).  Ik bedoel... waarom juist wel borstvoeding? Het kan toch ook zijn dat je er als vrouw 'emotionele' problemen mee hebt: je voelt je niet prettig met je borsten 'bloot'.   Ook dan vind ik dat je aan de fles moet gaan en het jezelf niet moeilijk moet maken door toch borstvoeding te proberen 'omdat de wereld dat zo goed vind voor je kind' .
Mijn stelling is dus: je doet je kind echt geen tekort als je geen borstvoeding geeft!

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2003, 02:34:25 pm »
quote:
op 09 Mar 2003 12:00:36 schreef nijntje:

Ik denk dat er in NL tegenwoordig juist overdreven veel aandacht aan borstvoeding wordt gegeven. Je voelt je schuldig als je geen borstvoedinbg geeft, da's toch niet goed?!!!!

waarom niet goed?
misschien wel terecht, als er bewust niet voor borstvoeding gekozen wordt. Zie argumenten eerste bericht

quote:
Ik denk dat er tegenwoordig juist een heel goed alternatief is in de 'kunstvoeding' (gekke naam eigenlijk).

Het alternatief is goed genoeg om een kind groot te brengen. Dat komt omdat in Europa de kwaliteit van het drinkwater goed is (in landen waar dat niet zo is, is het zelf gevaarlijk kunstvoeding te gebruiken). Maar kunstvoeding haalt het bij lange na niet bij moedermelk van je eigen soort.
Daarom heet het kunstvoeding. Andere naam: kalfjesmelk.
De samenstelling van koeiemelk is bij uitstek geschikt voor kalfjes. Helaas krijgen de meeste kalfjes alleen een emmer biest te drinken.
Vervolgens wordt de melk gepasteuriseerd, ingedikt,  in potten verpakt en er komen nog allerlei toevoegingen bij om het zoveel mogelijk op moedermelk te laten lijken. (duur!)
Vandaar: "kunst"voeding

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2003, 02:43:16 pm »
quote:
op 09 Mar 2003 12:00:36 schreef nijntje:
Het kan toch ook zijn dat je er als vrouw 'emotionele' problemen mee hebt: je voelt je niet prettig met je borsten 'bloot'.   Ook dan vind ik dat je aan de fles moet gaan en het jezelf niet moeilijk moet maken door toch borstvoeding te proberen 'omdat de wereld dat zo goed vind voor je kind' .

Oke, als vrouw kan je er problemen mee hebben om met je borsten bloot te gaan zitten. Dan doe je dat toch niet?
Er zijn genoeg vrouwen die nooit in het openbaar hun kind (of kinderen) de borst geven. Die zie je alleen nooit.
Verder is dat een argument wat alleen op de moeder gericht is. Beetje kortzichtig.
De  nadelen wat het geeft voor je kindje, zijn  vaak van wat serieuzere aard.

Wat de 'wereld' vindt is inderdaad van ondergeschikt belang. Maar wat met talloze goed uitgevoerde studies is gebleken, is mijns insziens niet te negeren.

quote:
Mijn stelling is dus: je doet je kind echt geen tekort als je geen borstvoeding geeft!

Mijn stelling was: Je stelt je kind aan onnodige risico's bloot als je geen borstvoeding geeft.

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2003, 03:02:12 pm »
tja.. ik ben het dus beslist niet met jouw stelling eens.
Wat beterft jouw reactie op de emotionele problemen van een moeder... Niet iedereen vind het prettig om een baby aan de borst te hebben, bijvoorbeeld omdat je je daar niet prettig bij voelt (of je nu alleen zit of niet..)
en dat is inderdaad een gevoel van de moeder, maar ook in het bel;ang van het kind! Want als je je niet prettig voelt bij het voeden van je kind, dan is dat ook niet geod voor het kind!

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2003, 03:10:08 pm »
quote:
op 09 Mar 2003 15:02:12 schreef nijntje:
Want als je je niet prettig voelt bij het voeden van je kind, dan is dat ook niet geod voor het kind!

Dat is allemaal wel heel subjectief en redeneren in een cirkeltje.
Ik weet dat kindjes van nature na de bevalling een reflex hebben om op de warme tepel van de moeder te zuigen. Daar begint het mee. Allemaal lichamelijk. Baby's hebben veel meer zuigbehoefte dan ze aan de fles bevredigd krijgen.
Van nature zoeken baby's naar de borst, ook al liggen ze bij iemand anders.
Ik denk dat die reflexen sterker zijn dan dat hij/zij zich ongelukkig voelt wanneer de moeder zich ongelukkig voelt.

Ik denk dat over het algemeen meer naar de behoeftes van het kind gekeken moet worden.

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 09, 2003, 08:16:26 pm »
heb jij hier eigenlijk zelf ervaring mee of spreek je nu volgens je idealen en 'de geleerden'?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2003, 11:57:32 pm »

quote:

Wat een onbewezen waanzin staat hier.
Met pijn werd mijn vrouw gedwongen de borst te geven:het is zo goed voor je kind.Ooit geweten dat moedermelk ook onvolwaardig kan zijn? (Het fysisch gestel van de moeder bepaalt de kwaliteit van de moedermelk).
In dat geval moet mijn vrouw een stikker dragen: pas op!  Ik maak onvolwaardige moedermelk aan! Ik ben een gevaar voor mijn kind.
EN DAT WEIGER IK PERTINENT!

Nogmaals: onzin die waarschuwing.  :r

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2003, 01:09:37 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 23:57:32 schreef Skynolimit:
Wat een onbewezen waanzin staat hier.
Met pijn werd mijn vrouw gedwongen de borst te geven:het is zo goed voor je kind.Ooit geweten dat moedermelk ook onvolwaardig kan zijn? (Het fysisch gestel van de moeder bepaalt de kwaliteit van de moedermelk).
In dat geval moet mijn vrouw een stikker dragen: pas op!  Ik maak onvolwaardige moedermelk aan! Ik ben een gevaar voor mijn kind.
EN DAT WEIGER IK PERTINENT!

Nogmaals: onzin die waarschuwing.  :r
Fijn dat jij er ook zo over denkt!!!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2003, 01:51:05 pm »
DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANK U Nijntje .
(overigens: waar plak ik zo´n stikker op mijn vrouw? Duidelijk zichtbaar of is dat stigmatiserend?  :)  )

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2003, 03:22:07 pm »
Dit is niet de bedoeling!!!
Laten we inhoudelijk praten over de feiten.

Ik zou willen dat iedereen zonder problemen borstvoeding kon geven. Helaas is dit niet zo. Ook door verkeerde informatie en begeleiding. Ook omdat het allemaal niet perfect loopt in het leven. Zelfs natuurlijke processen niet.

Ik plak niemand een etiket op, of beschuldig niemand waarbij de borstvoeding niet goed op gang is gekomen.

Ik vind dat er in Nederland te makkelijk direct gekozen wordt voor kunstvoeding.
Daar wil ik over discussieren.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2003, 04:20:44 pm »
quote:
op 10 Mar 2003 15:22:07 schreef Babbo:
Ik vind dat er in Nederland te makkelijk direct gekozen wordt voor kunstvoeding.
Daar wil ik over discussieren.

Je kan toch niet oordelen over de beweegredenen van anderen. Er zullen vast heel veel vrouwen zijn die hun best hebben gedaan en waar het niet bij gelukt is.
Zo is het in ieder geval bij mij gegaan, ik heb daar nog verdriet van. Dus is het misschien beter niet te hard te oordelen. Over het algemeen zijn de vrouwen heel verantwoordelijk daar mee bezig, is mijn gedachte.
maar ik doe mijn best.

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2003, 04:34:46 pm »
quote:
op 10 Mar 2003 16:20:44 schreef fransje:
Je kan toch niet oordelen over de beweegredenen van anderen. Er zullen vast heel veel vrouwen zijn die hun best hebben gedaan en waar het niet bij gelukt is.
i]

Ik kan wel oordelen of de beweegredenen ergens op slaan.
Ik werk in de gezondheids zorg en geef voorlichting over borstvoeding en begeleid vrouwen daarin.
Sommige mensen hebben hele rare vooronderstellingen, of beweegredenen die in de zwangerschap heel belangrijk lijken, maar eenmaal moeder -zijnde er helemaal niet toe doen.

Nogmaals:
Ik heb het dus echt niet over vrouwen bij wie het niet gelukt is!
Er zijn heel veel vrouwen bij wie het niet gelukt is.
Daar hebben hulpverleners dus heel wat laten liggen!!!!!
(Theoretisch heeft 1% van de vrouwen een ontoereikende melkstroom. in de praktijk ligt dat heel anders)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2003, 05:34:46 pm door Babbo »

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2003, 06:45:09 pm »
Eerlijk gezegd denk ik nu, weer iemand uit de gezondheid zorg die weet hoe het moet. Ik weet natuurlijk niet of je zelf ervaring hebt ?
De praktijk is vaak zo anders.
Als het niet lukt heeft de hulpverlening niet gefaald hoor, daarvoor kunnen de redenen te complex zijn.
Tepelkloven, borstonstekingen, gezinsomstanigheden enz.
Gelukkig is er dan een goede vervanging.
maar ik doe mijn best.

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2003, 01:20:33 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:16:26 schreef nijntje:
heb jij hier eigenlijk zelf ervaring mee of spreek je nu volgens je idealen en 'de geleerden'?

Nogmaals de bovenstaande vraag aan Babbo, ik ben nl. erg nieuwgierig naar je antwoord.
(met zelf bedoel ik dus of je zelf ooit borstvoeding hebt gegeven of geprobeerd)

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 11, 2003, 09:00:20 pm »
quote:
op 11 Mar 2003 13:20:33 schreef nijntje:

Nogmaals de bovenstaande vraag aan Babbo, ik ben nl. erg nieuwgierig naar je antwoord.
(met zelf bedoel ik dus of je zelf ooit borstvoeding hebt gegeven of geprobeerd)

Ik heb geen borstvoeding gegeven omdat ik nog geen kinderen  heb gekregen.

maakt dat verschil voor je Nijntje?

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 11, 2003, 09:04:33 pm »
quote:
op 10 Mar 2003 18:45:09 schreef fransje:
Als het niet lukt heeft de hulpverlening niet gefaald hoor, daarvoor kunnen de redenen te complex zijn.
Tepelkloven, borstonstekingen, gezinsomstanigheden enz.
Gelukkig is er dan een goede vervanging.

Ben ik met je eens

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 11, 2003, 10:40:57 pm »
Ik blijf het een vreemd idee vinden Babbo.
Nog even en overal staat meer waarschuwing dan gebruiksaanwijzing op.
Zie je het voor je?

:+ Let op. Driewielers kunnen omvallen. Driewielers geven Uw kind de mogelijkheid om zich te verplaatsen en uit het zicht te raken. NIet in de mond nemen en vooral  niet doorslikken :+

Wil je dan ook dat eventuele flesvoeding via de apotheek op recept verstrekt wordt? Dat garandeerd in ieder geval dat de gemaksgebruiker afhaakt.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 11, 2003, 10:42:25 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 16:34:46 schreef Babbo:
Theoretisch heeft 1% van de vrouwen een ontoereikende melkstroom. in de praktijk ligt dat heel anders

Dan is de theorie niet geijkt aan de praktijk kennelijk?
Of moeten de cijfers opnieuw berekend worden?

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 12, 2003, 10:57:24 am »

quote:

op 11 Mar 2003 21:00:20 schreef Babbo:
op 11 Mar 2003 13:20:33 schreef nijntje:

Ik heb geen borstvoeding gegeven omdat ik nog geen kinderen  heb gekregen.

maakt dat verschil voor je Nijntje?

Ja dat is zeker een verschil!!! Jij spreekt niet naar eigen ervaringen, maar uit theorie en dat is wel degelijk anders dan de echte praktijk... Je kunt nog zo graag willen, maar er zijn omstandigheden die je je niet kunt indenken of invoelen...

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 12, 2003, 03:15:45 pm »
quote:
op 11 Mar 2003 22:40:57 schreef Skynolimit:

Wil je dan ook dat eventuele flesvoeding via de apotheek op recept verstrekt wordt? Dat garandeerd in ieder geval dat de gemaksgebruiker afhaakt.

Goed idee!!!!!!!!!!!!!!!!!

quote:
Dan is de theorie niet geijkt aan de praktijk kennelijk?
Of moeten de cijfers opnieuw berekend worden?

De theorie houdt in: 1% van de vrouwen kan lichamelijk geen borstvoeding geven. (te weinig of geen productie)
De praktijk is dat veel vrouwen afhaken om andere redenen. Dat betekent niet dat ze niet genoeg moedermelk zouden hebben.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2003, 07:42:43 pm »

quote:

op 12 Mar 2003 15:15:45 schreef Babbo:
De theorie houdt in: 1% van de vrouwen kan lichamelijk geen borstvoeding geven. (te weinig of geen productie)
De praktijk is dat veel vrouwen afhaken om andere redenen. Dat betekent niet dat ze niet genoeg moedermelk zouden hebben.
Hoe kun je nu weten of vrouwen die geen borstvoeding geven het feitelijk wel zouden kunnen geven? Dat weet je toch niet als het feit "borstvoeding geven" niet plaats heeft gevonden? Hoe in vredesnaam kun je zoiets wetenschappelijk bewijzen?