Auteur Topic: diaconaal doel? www.hulp-aan-curacao.org  (gelezen 2102 keer)

egbert vos

• Bekijk profiel
diaconaal doel? www.hulp-aan-curacao.org
« Gepost op: juli 21, 2005, 03:36:10 am »
Hallo, 'k ben zo hier en daar wat meningen aan het peilen. Bij ons op curacao wordt in de (gereformeerde zendings) kerk met regelmaat gecollecteerd voor de stichting hulp aan curacao. Graag zou ik willen weten wat anderen er van vinden als er gecollecteerd wordt in Nederlandse kerken om de armoede-problematiek en de daarmee gepaard gaande ellende in Nederland zijn eigen achtertuin (de De Nederlandse Antillen, in het bijzonder Curacao) te bestrijden.
Egbert op Curacao

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2005, 08:28:59 am »
Hee Egbert, was jouw bijnaam niet iets met surf of skif of zo?
Bombus terrestris Reginae

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2005, 10:00:54 am »
heej Egbert,
ik vind het een goed doel.
je moet je naaste helpen. daar zit ook bij dat je collecteerd voor kerken die het moeilijk hebben. voor kerken die het nodig hebben. kijk, als ze zichzelf wel kunnen redden, dan denk ik: dat is nergens voor nodig.  
de armoede-problemathiek in je eigen achtertuin moet je helpen.... je zegt het zelf al: achtertuin....waneer jou achtertuin er balachlijk bij ligt, ga je er in aan het werk.
zo zie ik dit ook!!
liefs Rietje
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

egbert vos

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2005, 06:41:44 pm »
Bumblebee, mijn bijnaam is Skeg, je zat in de buurt, maar dat terzijde. Mag ik van jou nog een reactie op de vraag die ik stelde? (bumblebee zegt mij overigens niets, licht eens een tipje van de sluier op?
Groet Egbert
Egbert op Curacao

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2005, 08:21:46 pm »
Januari 2002 hebben wij elkaar de hand geschud toen ik een poosje op Curacao logeerde, bij Gerard Buitenhuis die op dat moment ook onderdak bood aan zijn achterneef, die weer inmiddels mijn man is  :)

('t is echt waar)

Maar inhoudelijk: ik vind het een zeer goed doel en beter dan geld geven aan "hulpbehoevende kerken" in ons eigen land, niet dat die niet echt hulpbehoevend kunnen zijn maar het staat toch in geen verhouding tot de mensen daar... plus het feit dat Nederland toch wel enigszins debet is aan de ellende op de Antillen.

Ben voor, dus. Ik zou er niet zoveel mis mee vinden als een deel van ons collectegeld die kant uit ging.
Bombus terrestris Reginae

egbert vos

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2005, 03:41:20 am »
Dank voor je reactie bumblebee. Je reactie heeft meer-waarde aangezien je hier lokaal de situatie dus een beetje kent. groeten aan je man, die ik waarschijnlijk dan ook bij de hand heb gehad.
Egbert op Curacao

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2005, 10:06:13 am »
Volgens mij halen sommigen hier 2 dingen door elkaar: Hulp aan de kerken aldaar, en hulp aan armen in 't algemeen aldaar.

Maar voor beide geldt wat mij betreft dat je zoiets het best centraal kunt regelen. Liever een centraal potje, waarover eens per jaar ofzo bekeken wordt hoe dat geld verdeeld moet worden. Er is zoveel armoede en ellende op deze wereld, en je laten leiden door die gevallen waarvan je toevallig hoort is niet handig.

Een uitzondering hierop zou je kunnen maken als je als gemeente 'persoonlijk' betrokken bent bij een bepaald doel. Bij curacao zou ik me zoiets kunnen voorstellen voor de zendende kerken. Maar om nou te zeggen dat heel Nederland meer betrokken moet zijn bij de armoede op curacao lijkt me meer met politiek dan met diaconaat te maken hebben.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2005, 10:06:11 am door Pooh »

egbert vos

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2005, 06:59:56 pm »
Jij ook hartelijk dank voor je reactie Pooh. Je hebt inderdaad gelijk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen hulp aan kerken en hulp aan armen. Dit onderwerp betreft inderdaad de hulp aan armen. Tevens ben ik het met je eens dat hoe dichter het bij 'huis' is, hoe meer je betrokkenheid moet tonen en ik moet zeggen dat de slechts 50 belijdende leden bij ons in de kerk ook zeker niet stilzitten. Overigens ben ik de mening toegedaan dat het hoog tijd wordt dat de gehele Nederlandse samenleving (politiek, en ja ook diaconieen) zich meer betrokken zou moeten voelen bij de armoedeproblematiek op de Antillen. Het heeft een vernietigende invloed op de samenleving alhier en zo langzamerhand heeft ook Nederland daar een beetje last van heeft gekregen.
Egbert op Curacao

egbert vos

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2005, 03:27:13 am »
Is er iemand op dit forum die recent een e-mail heeft ontvangen omtrent het werk van deze stichting? Je reactie hieromtrent wordt op prijs gesteld.
Egbert op Curacao