quote:
Avon Moltoy schreef op 03 juli 2006 om 08:29:Het bestaan van 'zonde' op zich is voor een mens als mezelve een bewijs dat er geen god bestaat. IK verklaar me nader:
*God is perfect, dat kan niet anders want anders zou god gewoonweg god niet zijn
*de mens is verre van perfect, dat is in dit forum al vaak beaamd
*perfectie houdt in dat iemand die perfect is alleen perfecte dingen maakt simpelweg omdat een perfect wezen zelfs geen notie heeft van imperfectie
*god is de schepper van de mens
*als de mens geschapen is door god, en de mens is niet perfect, dan heeft zijn schepper notie van imperfectie en is die schepper per definitie niet perfect
$als god niet perfect is, dan is god geen god en bestaat hij/zij dus niet
Het eerste sterretje is zeker een moderne eis aan een Gods beeld. Ik vraag me af of een wezen dat wij God noemen aan die eis moet voldoen om God te kunnen zijn. Is iemand die perfect is God, of is perfectie een eigenschap die los staat van het God zijn. Als je de historische Godsbeelden bekijkt valt er op dat God, God blijkt te zijn door zijn macht en niet door zijn perfectie.
Maar goed God kennende als iemand die geen onrecht doet mag je het gerust stellen dat God perfect is, maar niet dat Hij God wordt door zijn perfectie.
Trouwens wat is perfect eigenlijk. Het woord komt oorspronkelijk uit de rechtspraak. Wat ik wel weet van rechters is dat ze juist onrecht moeten kunnen be- en veroordelen. Dus hoe houdbaar is de stelling dat een perfect wezen zelfs geen notie heeft van imperfectie? Zo maak je het wezen tot iets naiefs. Iedereen kan dan God voor de gek houden, immers hij doorziet het niet.
Ik denk dat we niet moeten uitgaan van een eigen verwachtingspatroon om God te kunnen beschrijven. De defenitie God wordt niet door ons verwachtingspatroon bepaald.
Nee als God bestaat (dat is volgens mij zo) zal hij
zijn wie Hij is en
niet zijn hoe anderen willen dat hij is.
Groet Meindert