quote:
Waar komt die absolute overtuiging vandaan, als ik vragen mag? Heb je daar ideeën over?
quote:
Onthechting is voor mij een gecompliceerd thema, waar ik blijkbaar wat meer moeite mee heb dan jij. Onze oude chassidische rabbijnen die zich hun gehele leven inspanden onthecht te raken, werden vaak als Meesters geëerd.
Ieder mens verdient respect, maar ik heb me altijd afgevraagd waarom we zoveel meer respect zouden moeten hebben voor deze strijders tegen de hebzucht. Zijn zij werkelijk onthecht? Om te kunnen strijden tegen hebzucht, moet je immers hebzuchtig zijn - anders is de strijd onmogelijk. Om te kunnen vechten tegen jaloezie, is jaloezie vereist -anders is het gevecht overbodig. Iedere strijd veronderstelt de aanwezigheid van een vijand...
Daar raak je een erg lastig punt.
Zodra een bepaald complex van ervaringen en hun interpretatie (een bepaalde spiritualiteit, zo je wilt) niet meer beperkt is tot een individu, maar kenmerkend wordt voor een collectief, gaat deze een eigen leven leiden. Er ontstaat dan een abstract beeld van die spiritualiteit, waar iedere deelnemer zijn eigen concrete invulling van ontwikkelt. Iedereen die zich ermee vereenzelvigt spreekt de taal die erbij hoort, en gedraagt zich zoals verwacht wordt of doet interessant met allerlei diepzinnige spirituele uitspraken en verwerft daar een leidinggevende positie mee. Maar het is maar de vraag of achter de gemeenschappelijke woorden die gebruikt worden nog dezelfde ervaringen schuilgaan (en soms: of er überhaupt nog wel ervaring achter schuigaat). Zeker als het een traditie van generaties is. Het kan zelfs uitgehold worden, zodat er weer een 'herontdekking' nodig is, waarbij 'terug naar de bron' gegaan wordt.
Dit komt mij voor als een enorm dilema. Hoe kunnen we nog over onze ervaringen spreken, deze delen en doorgeven?
Als je in je geloofsgemeenschap wat invloed hebt, gaat dat wat je verkondigt zichzelf versterken. Je kunt dan bijna niet meer terug. Iemand die protagonist van een of andere beweging wordt, kan bijna onmogelijk nog een andere weg inslaan. Dan wordt hij door zijn volgelingen gedumpt (of ze raken verdeeld), en door zijn vijanden als ongeloofwaardig bestempeld.
Alle grote spirituele tradities zijn op een of andere manier groot geworden en daarom ergens 'verdacht'. Ik sta dus sceptisch tegenover datgene waar ik mijn overtuigingen aan ontleen

. De kennis uit die tradities is wel waar we het mee moeten doen. Of je moet toevallig iemand ontmoeten die buiten alles om groot inzicht heeft verworven.
Die rabbijnen waar je het over hebt, bestaan die niet voornamelijk in de verhalen die over hen verteld worden? Als je respect voor hen hebt, dan heb je eerder respect voor het beeld dat van hen geschetst wordt in de verhalen, dan voor de persoon zelf. In die zin deel ik je bezwaar niet zo. Elke traditie heeft haar heiligen-levens. Zo heb je in het protestantisme allerlei bekeringsverhalen gehad. Boekjes met titels als "Het godzalig leven en sterven van ...", waarin alle worstelingen met de zonde, vierschaar-ervaringen, maar ook de "heerlijke uitkomst" van een bepaald persoon gedetailleerd beschreven worden. Verhalen die blijkbaar gewenst zijn om elkaar voor te houden hoe het zou moeten. Ik weet niet hoe het met de chassidische verhalen zit, maar het protestantisme gaat niet op in haar 'heiligenlevens'. Het is eerder een randverschijnsel. Maar je ziet het wel overal terug. Overal lijken voorbeeldfiguren nodig te zijn. Well, so be it, maar het lijkt me dus belangrijk om je daar niet op blind te staren, dan worden het afgoden. Het moeten wel 'richtingwijzers' blijven.
Nog over de onthechting.
Wie zegt dat het mogelijk (of zelfs wenselijk) is geheel onthecht te raken? Je kunt je mens-zijn niet verloochenen. Ik ben zelfs van mening dat de mens juist bedoeld is om allerlei relaties te hebben.
Daarom streef ik naar onthechting in die zin dat ik niet 'vastzit' aan zaken die mij geen heil kunnen bieden (sociale positie, materieel bezit, carrière, eigen kennis, etc, etc). Maar ik maak me geen grote illusies...
Het verhaaltje vind ik trouwens erg mooi.
quote:
[...] De weg naar God is afgesloten voor de kennis.
[brainstorm]
“God is onkenbaar” is kennis; “god is liefde” is kennis; “niemand kan god kennen” is kennis; “god is barmhartig” is kennis…..
[/brainstorm]
Als "kennis" de verwoording van een ervaring is, dan is er m.i. niet zoveel mis mee. Maar als het een abstracte, geïsoleerde uitspraak is, dan heb je gelijk. Dit soort uitspraken over God kunnen daarom uitstekend een functie vervullen. Maar als ze 'stollen' tot dogma's verlies ik mijn belangstelling.
quote:
Weer mee eens. Als ik werkelijk wil zoeken, kan ik er inderdaad niet vanuit gaan dat ik al weet welke traditie de waarheid vertegenwoordigt; dat ik al weet in welke richting ik mijn zoektocht moet sturen. Overtuigingen en tradities zullen op het spel moeten worden gezet.
Lijkt me ook noodzakelijk. Maar het is een juk dat niet iedereen kan dragen. En dat is voor mij een reden om niet zo fanatiek in mijn zoektocht te zijn. Blijkbaar is de mens er niet voor gemaakt om te ontwortelen.
En stel dat ik ergens uitkom. Wat dan? Weer een perspectief erbij, dat ook weer verdwenen is, als ik verdwenen ben... ik heb niet zo'n 'drive' om me helemaal op een spirituele zoektocht te storten.
quote:
[...]
Ik ben echter wel benieuwd langs welke tradities, religies en overtuigingen jij allemaal bent gegaan, om uiteindelijk bij het mystieke christendom terecht te komen.
Het meeste is christelijk. Om het niet een al te lang verhaal te maken een korte opsomming. Het zijn zowel religieuze als filosofische stromingen.
- opgegroeid in bevindelijk gereformeerde kring - nu helemaal voorbij.
- evangelische beweging - ook gepasseerd.
- liturgische beweging (meer katholiek georiënteerd) - nog steeds belangstelling voor.
- reformatorische wijsbegeerte - heeft ondertussen een wat bescheiden plaats gekregen.
- oosterse religies (m.n. boeddhisme) - niet meer aktief mee bezig, wel veel respect voor.
- mystiek (m.n. de christelijke variant) - nog steeds belangstelling voor.
- "pragmatisch realisme" - van grote invloed op mijn denken.
Dat laatste klinkt misschien een beetje vaag. Kenmerken (te kort door de bocht):
- waarheid bestaat niet, de werkelijkheid wel
- ik kies in allerlei situaties uit allerlei perspectieven om naar de werkelijkheid te kijken.
Ik moet erbij zeggen dat mijn soep in dit geval niet zo heet wordt gegeten als ie nu wordt opgediend... Bovendien vis ik overal krenten uit de pap.

Er zal nog wel meer zijn. Maar dit is het belangrijkste.
BTW.
Wat vind je van de boeken van Chaim Potok?
De ontworsteling aan het (geïsoleerde) bevindelijk gereformeerd milieu heeft grote gelijkenis met de processen van ontworsteling die Potok steeds beschrijft. Ik denk dat hij daarom een graag gelezen schrijver is onder hen die een bevindelijk gereformeerde jeugd hebben gehad.