quote:
op 24 Feb 2003 12:34:28 schreef Qohelet:
Marloes, een eerste reactie n.a.v. de link naar de kwestie Kok: dit gaat over het 'welmenend aanbod van genade' :mag je genade namens God aanbieden aan iedereen zonder onderscheid?
Ik had de indruk dat het ging over de vraag of de beloften van Christus voor iedereen zijn.. Maar goed, ik heb 't Algemeen Appel-Bezwaarschrift laten opsturen, dus later deze week zal ik 't wel in huis hebben, dan kan ik er meer over zeggen.
quote:
Misschien denk je dat ik dit ontken, maar mijn antwoord is ja; de boodschap van Christus moet, samen met een oproep tot bekering, zonder onderscheid gepredikt worden (dat is ook de inzet van de DL). Juist omdat we niet weten wie behouden worden, mogen wij de prediking niet inperken.
Ik had al wel gezien dat je dat niet wilde ontkennen aangezien je dat ook uit de DL kunt halen; maar waar ik bezwaar tegen heb is om iets als de uitverkiezing voorop te stellen in je theologische redenering / als verdekt uitgangspunt te nemen bij een preek.
quote:
Maar het gehoor geven aan deze universele oproep doen alleen zei, wier hart vernieuwd wordt door de Geest van God. God doet dat naar zijn raadsplan bij wie Hij wil. Als Hij iedereen zou willen redden, waarom geeft Hij dan het geloof niet aan iedereen?
Dat is het probleem he (van de mens uit gezien)? Maar mag je daarom de betekenis van het woord 'kosmos' versmallen tot 'alleen de uitverkorenen'?
Ik heb m'n boekje van Kwakkel even ingekeken, en daarin wordt ergens gezegd dat, toen God voor de grondlegging (*) der wereld besloot wie Hij wilde uitverkiezen, Hij niet alleen besloot
wie maar ook
hoe: Christus was de weg.
(En nu mijn vervolgredenering: ) God was zo vertoornd over de zonden van het menselijke geslacht, dat die toorn eerst weg moest, voor er mensen gered konden worden. Daarom vernederde Christus zich
zo erg, dat Hij mens werd, hier op aarde moest lijden, en uiteindelijk gekruisigd werd en stierf - alles om de toorn van God weg te nemen.
Hierdoor
werd die toorn dus weggenomen (werd op Christus gelegd), omdat Christus tussen God en mensen in staat. Christus biedt zijn redding aan iedereen aan; Hij heeft voor iedereen geleden, voor de hele kosmos. Maar niet iedereen (de mensen die niet uitverkoren zijn) neemt dat aan. Zij zullen kennismaken met de toorn van het Lam en van God. De toorn van het Lam, omdat Hij ook voor
hen heeft geleden, zich vernederd heeft, gestorven is. De toorn van God (Vader), omdat zij Christus geweigerd hebben als Middelaar.
Volgens Calvijn is Gods toorn trouwens niet iets
dat duidt op hartstocht in God, maar het heeft slechts betrekking op de gewaarwording van de zondaar, die wordt gestraft. Wat dat betreft kun je iig rustig stellen dat God geen genoegen beleeft aan Zijn toorn (Hij is niet sadistisch) (mocht je daar nog mee zitten).
(*) Ik heb ook gelezen, ergens anders, dat dit ook vertaald kan worden met de
val of
nederwerping van de wereld; ofwel God zou dit plan al hebben opgesteld
voor de wereld in zonde viel. Kan een handigere vertaling zijn mi, aangezien er voor de grondlegging der wereld nog geen tijd bestond en je dus het woordje
voor niet kunt gebruiken, terwijl er voor de zondeval van de wereld natuurlijk
wel tijd bestond.. Nl. doordat de stam van het gebruikte woord voor 'grondlegging' is
quote:
2598 kataballo kat ab al' lo from 2596 and 906; to throw down: cast down, lay. see GREEK for 2596 see GREEK for 906
Maar dit was slechts een 'terzijde'.