Ik heb het onderzoek al binnen, alleen kan ik het niet openen om de één of andere reden. Dus helaas kan ik niet nauwkeuriger zijn en moet ik het doen met wat ik me herinner van haar presentatie. En die onnauwkeurigheid zit hem in de antwoordschalen. Aukelien heeft een vijfpuntsschaal gebruikt en het onderzoek waar ze het over heeft een zevenpuntsschaal. Ik heb hier alleen de uitersten (oftewel 1 en 5 van Aukelien en 1 en 7 van dat andere onderzoek) genomen. Daartussen zit uiteraard een verschil en de tussenliggende antwoordcategorieën worden zo niet meegenomen. Maar ook binnen de statistische foutmarches daarin, kloppen haar antwoorden aardig. Dit is echter sowieso pas het eerste onderzoek en dit zal gerepliceerd moeten worden voor er eerlijkere cijfers te geven zijn.
Overigens, ik bedoelde inderdaad 0,3% puur homoseksueel.
Alle cijfers die genoemd worden, zijn trouwens aan biassen onderhevig en ook de werkelijke uitkomsten van het onderzoek van Aukelien zijn genuanceerder of anders dan beschreven. Maar het ND pakt er natuurlijk ook alleen maar uit wat zij interessant vinden. Er is trouwens laatst ook een onderzoek van de EO geweest, waar uitkwam dat 50% van de christelijke vrouwen als maagd het huwelijk in is gegaan en dat van de overige 50% de helft er spijt van had niet als maagd het huwelijk in te zijn gegaan.