Auteur Topic: Hoe te reageren? (over gedrag, moraal en seksualiteit)  (gelezen 2554 keer)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Hoe te reageren? (over gedrag, moraal en seksualiteit)
« Gepost op: december 29, 2004, 01:02:43 pm »
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003183.html

Ik werd er niet vrolijk van toen ik dit las. Maar goed, zo zit de wereld dan weer in elkaar denk ik dan.
Wat ik graag wil weten, is: hoe gaan jullie om met dit soort reacties?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2004, 01:11:31 pm »
Helemaal niet reageren....

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2004, 01:12:25 pm »
Edoch, hoe kijk je er zelf tegenaan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2004, 01:13:25 pm »
Niet reageren...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2004, 01:14:02 pm »
Het is niet interessant hoe ik tegen zo'n vooringenomen stukje in een weblog aankijk. God en ik weten hoe ik ermee omga, en dat moet voldoende zijn.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 01:16:27 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2004, 01:14:47 pm »
Echt té kansloos..  }:|
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2004, 01:22:40 pm »
Het stukje op geenstijl.nl en de reacties eronder zijn zo ongenuanceerd en smakeloos, volgens mij gewoon bedoelt om even lekker christenen de grond in te boren.  

Overigens vraag ik me wel af waarom iemand  Seksualiteit en christelijke studenten als afstudeeronderzoek neemt. ( ik naam aan dat die 'iemand' zelf christen is)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2004, 01:37:25 pm »
Precies, en als die mensen zich daar lekker bij voelen, moeten ze dat zelf weten, ik ga daaraan niet meewerken. Mijn Vader zal ze tzt wel tot verantwoording roepen. Elke reactie die wij als mensen geven is toch bij voorbaat kansloos.

* Roodkapje haalt haar schouders daarom meestal op en gaat zich bezighouden met dingen die wel nuttig zijn.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2004, 01:39:44 pm »
Tsja op geenstijl verwacht ik ook stijlloze reacties...

verder gewoon negeren, die gasten willen schoppen, niet nadenken of argumenteren. Pubertjes zijn het, van welke leeftijd dan ook ;)
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 29, 2004, 01:55:12 pm »
Ik ga amica van Abbema wel eens vragen wat zij ervan vindt :).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 29, 2004, 02:31:30 pm »
doe dat, ik ben ook benieuwd wat zij ervan vindt ;)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 29, 2004, 03:17:09 pm »

quote:

Doarsie schreef op 29 december 2004 om 13:22:
Overigens vraag ik me wel af waarom iemand  Seksualiteit en christelijke studenten als afstudeeronderzoek neemt. ( ik naam aan dat die 'iemand' zelf christen is)
Het is inderdaad een christelijke studente. Overigens heeft ze voorafgaand aan haar onderzoek gekeken of er klinische relevantie was voor haar onderzoek en binnen de christelijke hulpverlening was die er zeker! Ze hadden hier totaal geen gegevens over en wilden die wel graag hebben.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2004, 03:47:16 pm »
De genoemde getallen komen mij ook niet erg geloofwaardig over. En ik vraag me dus af hoe die steekproef tot stand is gekomen. Voor de rest is geenstijl over het algemeen niet waard om je tijd aan te besteden en zeker niet om te reageren op dit soort vuilspuiterij.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2004, 03:55:58 pm »

quote:

Waarom niet reageren? Dat men ‘neuken’ met een ‘q’ schrijft vind ik hinderlijk.

quote:

Doarsie schreef op 29 december 2004 om 13:22:
Het stukje op geenstijl.nl en de reacties eronder zijn zo ongenuanceerd en smakeloos, volgens mij gewoon bedoelt om even lekker christenen de grond in te boren.
Nuances behoren niet tot de voornaamste criteria van geenstijl.nl; en blijkbaar komt iedereen eens aan de beurt. Je hoeft je pas zorgen te maken als niemand ooit meer de moeite neemt je lekker ongenuanceerd de grond in te boren- als men je liever negeert.
Bovendien betrap ik mezelf helaas ook wel eens op soortgelijke onhebbelijkheden tegenover anderen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2004, 04:05:18 pm »
volgens mij doen ze dat met die q om te voorkomen dat filters die site blokkeren.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 29, 2004, 06:10:04 pm »
Hmmzz... dat gaat allemaal wel erg offtopic.

Offtopics verwijderd

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 29, 2004, 06:10:13 pm »
Overigens...

quote:

dingo schreef op 29 december 2004 om 15:47:
De genoemde getallen komen mij ook niet erg geloofwaardig over. En ik vraag me dus af hoe die steekproef tot stand is gekomen. Voor de rest is geenstijl over het algemeen niet waard om je tijd aan te besteden en zeker niet om te reageren op dit soort vuilspuiterij.

volgens de statistieken van de (niet-christelijke) populatie van Nederland, komen er in het onderzoek van 'Van Abbema' relatief weinig puur heteroseksuelen voor en veel homoseksuelen. Ook die statistieken kunnen natuurlijk niet reëel zijn, maar dan antwoorden de christenen wel eerlijker dan de gemiddelde Nederlander.
Overigens worden in het artikel van het ND slechts weinig getallen genoemd, hetgeen wel enigzins het beeld vertekend.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 29, 2004, 07:10:58 pm »
In het van Abbema onderzoek komen relatief weinig puur heteroseksuelen voor en veel homseksuelen? 1  van de 285? De realiteit is toch echt dat het er eerder 28 zijn maar dat ze er waarschijnlijk niet voor uitkomen. Ontwijkend gedrag wat gezien de reacties van sommige christenen niet zo vreemd is.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 29, 2004, 07:13:49 pm »
Waar staat dat onderzoek verder online? Ik heb alleen het ND-artikel gezien (en GeenStijl).
[Prediker 7:29]

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 29, 2004, 08:08:53 pm »
Het onderzoek staat nog niet online. Het is ook pas net gepresenteerd en moet nu nog tot een artikel volgens de normen van de American Psychological Association geschreven worden, voordat het officiëel gepubliceerd kan worden. Ik weet niet of Aukelien dat ook daadwerkelijk gaat doen. Het onderzoek beslaat nu iets van 68 pagina's.

@Dingo: Waar haal je die cijfers vandaan? Volgens de nederlandse statistieken zegt 97% van de 'gewone nederlanders' puur heteroseksueel te zijn en 0,3% puur heteroseksueel. In het onderzoek van Aukelien is dat 92% om 0,4%. Dus in relatieve cijfers lijken mij de populatiecijfers bij Aukelien vrij realistisch.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 08:09:32 pm door LaNaussee »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 29, 2004, 08:50:17 pm »
Volgens mij zijn beide partijen niet gelijkwaardig in de steekproef die ze heeft genomen. De algemene statestieken mogen dan wel kloppen, maar de variabelen zijn niet steekhoudend. Studenten die op christelijke internet studentenfora ten opzichte van een studenten die in Amsterdam studeren en niet op christelijke internetfora komen.
Zelf denk ik dat 75% van de mensen tot 25 jaar op Fok! ook maagd zijn, waarvan 97% denkt hetro te zijn en 0,4 homo. Al is de vraag hoe puur hetro/homo is een maagd, volgens mij is die namelijk 0% puur.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 29, 2004, 08:53:09 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 29 december 2004 om 13:02:

Ik werd er niet vrolijk van toen ik dit las. Maar goed, zo zit de wereld dan weer in elkaar denk ik dan.
Het is fantastisch om te weten hoe het gemiddelde niveau van een GeenStijl zich verhoudt ten opzichte van een schaap.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 29, 2004, 09:08:24 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 29 december 2004 om 20:08:
Het onderzoek staat nog niet online. Het is ook pas net gepresenteerd en moet nu nog tot een artikel volgens de normen van de American Psychological Association geschreven worden, voordat het officiëel gepubliceerd kan worden. Ik weet niet of Aukelien dat ook daadwerkelijk gaat doen. Het onderzoek beslaat nu iets van 68 pagina's.

@Dingo: Waar haal je die cijfers vandaan? Volgens de nederlandse statistieken zegt 97% van de 'gewone nederlanders' puur heteroseksueel te zijn en 0,3% puur heteroseksueel. In het onderzoek van Aukelien is dat 92% om 0,4%. Dus in relatieve cijfers lijken mij de populatiecijfers bij Aukelien vrij realistisch.
Onder andere in deze publicatie waarin sprake is van 1 miljoen op bijna 17 miljoen dat is 6%. In homokringen gaat men op basis van ervaringscijfers uit van +/- 10%. Overigens ben je wat onnauwkeurig in de aanduiding van hetero en homo dus ik neem aan dat je 0,3% puur homoseksueel bedoeld.

Aukelien heeft een verslag per email toegezegd aan de geinteresseerde deelnemers van het onderzoek dus misschien dat ze dat ook online wil zetten. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de cijfers van de niet christelijke groep die ze als "contra" gebruikt heeft.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 29, 2004, 11:42:00 pm »
Ik heb het onderzoek al binnen, alleen kan ik het niet openen om de één of andere reden. Dus helaas kan ik niet nauwkeuriger zijn en moet ik het doen met wat ik me herinner van haar presentatie. En die onnauwkeurigheid zit hem in de antwoordschalen. Aukelien heeft een vijfpuntsschaal gebruikt en het onderzoek waar ze het over heeft een zevenpuntsschaal. Ik heb hier alleen de uitersten (oftewel 1 en 5 van Aukelien en 1 en 7 van dat andere onderzoek) genomen. Daartussen zit uiteraard een verschil en de tussenliggende antwoordcategorieën worden zo niet meegenomen. Maar ook binnen de statistische foutmarches daarin, kloppen haar antwoorden aardig. Dit is echter sowieso pas het eerste onderzoek en dit zal gerepliceerd moeten worden voor er eerlijkere cijfers te geven zijn.
Overigens, ik bedoelde inderdaad 0,3% puur homoseksueel.

Alle cijfers die genoemd worden, zijn trouwens aan biassen onderhevig en ook de werkelijke uitkomsten van het onderzoek van Aukelien zijn genuanceerder of anders dan beschreven. Maar het ND pakt er natuurlijk ook alleen maar uit wat zij interessant vinden. Er is trouwens laatst ook een onderzoek van de EO geweest, waar uitkwam dat 50% van de christelijke vrouwen als maagd het huwelijk in is gegaan en dat van de overige 50% de helft er spijt van had niet als maagd het huwelijk in te zijn gegaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 29, 2004, 11:46:36 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 29 december 2004 om 13:02:

De titel zegt het al: geen stijl. Duidelijk dat ze die naam eer aan doen.... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 30, 2004, 04:56:43 pm »
poeh... het nivo is daar nog lager als fok!
en wel raar hoor, alsof hun precies zouden weten waarom wij liegen als dit resulateten zijn van zo'n onderzoek...

ik zou er niet eens op reageren, de dwaas zou alleen amar met je reactie gaan spotten.
[JESUS]Life[/JESUS]

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 30, 2004, 05:35:59 pm »

quote:

Oke het gaat om Gristenen, dat snap ik, maar het gaat wel om die Gereformeerde Vrijgemaakte Lieders, Die Moraalkwekers, ontzettende ergelijke lui met een dubbel moraal en een veel te hoge eigen dunk. Schijnheiligers, maar goed, in deze kringen is het aantal ongewenstte zwangerschappen ook vrij hoog. Klotelui zijn het die Vrijgemaakt Gereformeerden ! Bah ! Bah ! Bah ! Allemaal op 1 kluit in Staphorst dumpen !
hmm.... spreekt hier de ervaring of is het iets anders?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 30, 2004, 05:41:05 pm »
het feit dat hij het heeft over "maar goed, in deze kringen is het aantal ongewenstte zwangerschappen ook vrij hoog." doet mij denken dat hij geen flauw idee heeft waar hij over praat ;)

Ook de link vrijgemaakt - staphorst is natuurlijk dubieus, ik denk dat hij graag wil laten zien hoe stoer hij wel niet is.  Zou dat gelukt zijn?
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 30, 2004, 05:47:16 pm »
Ik kom erg vaak tegen dat men refo's en grefo's op 1 hoop dumpt.
"Wat? Ga je 2x per zondag naar de kerk? Ben jij zo'n zwarte kousenfiguur dan?"
"Onder de gereformeerden van de bible-belt komt nog steeds erg veel incest voor. Denk daaraan als zo'n meisje op je spreekuur komt."
"Onder gereformeerden wordt nog steeds minder gevaccineerd."