Auteur Topic: waarom zo moeilijk over baptisten?  (gelezen 25973 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
waarom zo moeilijk over baptisten?
« Reactie #150 Gepost op: februari 09, 2005, 02:48:26 pm »

quote:

Rene Z schreef op 09 februari 2005 om 14:32:
[...]Ik ben ervan overtuigd dat als je oprecht geloofd, dat je dan in het paradijs het eeuwige leven krijgt. Dus uiteindelijk zien we elkaar daar. Kunnen we aan God vragen wie er nu gelijk had :-)

Dát vind ik nou het beste argument van de hele doop discussie.  :)
...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: februari 09, 2005, 03:39:11 pm »

quote:

arend schreef op 09 februari 2005 om 14:48:

[...]

Omdat het geen doopdiscussie is.
Als die discussie wel wordt gevoerd, is het logisch dat je elkaar bevraagt en inzichten uit de bijbel tegenover elkaar zet.
Als ieder maar er van overtuigd is, dat de doop niet zaligmakend is.
Maar er mag daarom wel over gesproken worden. Anders zouden er alleen discussies gevoerd mogen  worden die over de belangrijke punten gaan m.b.t. tot je behoud. En dan kun je alleen discussieren over Jezus de Zoon van God, of niet... Op dat niveau. Dus alleen met ongelovigen bij wijze van spreken.
Maar we discussieren toch als christenen op dit forum over veel meer dingen dan alleen die onderwerpen.

De kunst is natuurlijk op een nette manier discussieren, en het op een geven moment accepteren (hoe naar dat ook is) dat je wat betreft de doop niet bij elkaar komt. Omdat er een heel ander verhaal achter zit bij de kinderdoop. De verbondsgedachte die niet op de achtergrond meespeelt bij de geloofsdoop.
En dit zijn twee verschillende uitgangspunten die je niet bij elkaar krijgt.
Dus sta ik met doop discussies tegenover andere gelovigen, maar als het om fundamentele dingen gaat, staan wij zij aan zij met ware gelovigen op dit forum (aanhangers van kinderdoop en aanhangers van geloofsdoop) en voel ik mij 1 in Christus met velen hier -al verschillen we van inzicht over de doop, en misschien over nog meer onderwerpen.
Dus ik zou de doopdiscussie hier willen relativeren, maar ook aan willen geven dat er wel over gesproken mag worden. Maar met respect voor elkaars overtuiging maar dat staat in elke policy die hier te vinden is, dus dat lijkt me logisch en volgens de opdracht die we hebben onze broeders en zusters lief te hebben. :)

Ook hebben we wel discussies over de toekomst bijvoorbeeld. Hier denk ik toch ook wel anders dan de gemiddelde GKV-er. En je staat daar tegenover elkaar met bepaalde inzichten; toch is dit vaak niet zo heftig-emotioneel als een doop discussie gauw wordt.
Ik denk dat dat komt omdat veel mensen niet veel bijbelkennis hebben over 'de toekomst" wat betreft boeken als Openbaring en Daniel bijvoorbeeld. Het is sowieso verder van hun bed, om het zo te zeggen en in de kerken wordt er niet veel over gesproken.
De doop raakt dan toch meer het hart van de gereformeerde leer, dat ligt in de verbondstheologie.
Daarom is het moeilijker, omdat men vaak het fundament van het gereformeerde denken aangetast voelt worden, als er over de volwassendoop/geloofsdoop wordt gediscussieerd.
De kinderdoop hangt samen met het zicht op het verbond, en de kijk op het OT en de kijk op de gemeente.
Bij mensen die niet de verbondsgedachte onderschrijven, is de doop minder verweven met de rest van de 'theologie'. Het heeft geen consequenties in die mate, voor de rest van de overtuigenigen die je hebt als je daar iets anders over zou denken.
Zoals ik het bekijk in het kort. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: februari 09, 2005, 03:48:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 februari 2005 om 15:39:

[...]

De kunst is natuurlijk op een nette manier discussieren, en het op een geven moment accepteren (hoe naar dat ook is) dat je wat betreft de doop niet bij elkaar komt. Omdat er een heel ander verhaal achter zit bij de kinderdoop. De verbondsgedachte die niet op de achtergrond meespeelt bij de geloofsdoop.

Bij geloofsdopers zit er heus ook wel een achterliggende gedachte achter hoor. :)

quote:

Bij mensen die niet de verbondsgedachte onderschrijven, is de doop minder verweven met de rest van de 'theologie'. Het heeft geen consequenties in die mate, voor de rest van de overtuigenigen die je hebt als je daar iets anders over zou denken.
Zoals ik het bekijk in het kort. :)

Dat laatste vraag ik me een beetje af. 't Is misschien minder uitgesproken, maar daarom nog niet minder verweven denk ik. Je geeft zelf ook al aan dat het ook gevolgen heeft voor je kijk op het OT en de gemeente enzo.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: februari 09, 2005, 04:01:43 pm »

quote:

arend schreef op 09 februari 2005 om 14:48:

[...]

Dan antwoordt God vast iets in de trant van dat het niet om gelijk krijgen gaat. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: februari 09, 2005, 04:01:50 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2005 om 15:48:
Bij geloofsdopers zit er heus ook wel een achterliggende gedachte achter hoor. :)
Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar het is minder een netwerk van met elkaar samenhangende overtuigingen....
Of moet je het zo zien: Kinderdopers zien het geloof en kerk als 1 geheel van Adam tot het einde. Als ze dan de kinderdoop anders zouden gaan zien, heeft dit gevolgen omdat je dan ook het verbond met Abraham anders bekijkt en waar kom je dan uit. Dat is een heel onzeker en onveilige gedachte voor iemand die altijd dat plaatje van Abraham en het verbond van geslacht tot geslacht, heeft beleden.
Mensen die niet de kinderdoop onderschrijven, stort er dan minder in als ze daar anders over zouden gaan denken. (Interessante vraag: Zijn er veel gelovigen die van volwassendoop'aanhangers' overstappen naar een kerk met de Verbondsgedachte?)

quote:

Dat laatste vraag ik me een beetje af. 't Is misschien minder uitgesproken, maar daarom nog niet minder verweven denk ik. Je geeft zelf ook al aan dat het ook gevolgen heeft voor je kijk op het OT en de gemeente enzo.

Natuurlijk zijn er verbanden, maar er zullen ook zat mensen zijn, die zich daar niet zo in verdiepen. In die zin is het minder noodzakeljk om het in te bedden in de rest van de overtuigingen.
Het is een andere kijk op veel dingen. Dat is wel zo.
Zie ook mijn vorige punten in deze post.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 04:05:08 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: februari 09, 2005, 04:36:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 februari 2005 om 16:01:

[...]
 (Interessante vraag: Zijn er veel gelovigen die van volwassendoop'aanhangers' overstappen naar een kerk met de Verbondsgedachte?)

Er zijn wel volwassendoopaanhangers die Gereformeerd zijn geworden. ik
heb niet geturfd dus aantallen weet ik niet.

Ze worden niet overgedoopt, want een ieder die gedoopt word, word gedoopt
in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

En ik feite is dat het belangrijkste.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: februari 09, 2005, 04:42:21 pm »
Ik ken wel baptisten die gewoon naar een protestante gemeente zouden gaan als ze naar een plaats zouden verhuizen waar geen baptisten gemeente in de buurt is. Ze zouden die kinderdoop dan gewoon voor lief nemen. Zó heel erg fanatiek zijn de meeste baptisten nu ook weer niet. ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: februari 09, 2005, 05:41:07 pm »
En als er geen bijbelgetrouwe evangelische gemeente in de buurt is, en je gaat daarom naar de gereformeerde kerk, waarom is het dan zo moeilijk om bij verhuizing gewoon lid van een baptistenkerk te worden?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: februari 09, 2005, 05:46:10 pm »
Sjaloom Roodkapje,

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal snap, sorry. Zou je hem willen toelichten of concretiseren voor mij? Alvast bedankt voor je reactie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: februari 09, 2005, 06:10:28 pm »
Stel je voor: je komt tot geloof, maar je woont helaas in een gedeelte van het land waar bijna geen evangelische kerken zijn. Dus dan zoek je de meest bijbelgetrouwe kerk available op. En daar ga je dan naar toe. In mijn geval was dat de GKv.
Toen ik ging studeren ging ik in eerste instantie naar de GKv omdat dit het makkelijkste was, en ging daarna uitkijken naar andere gemeentes. Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat veel evangelische gemeentes (niet allemaal gelukkig) van mij eisten dat ik mij opnieuw liet dopen. Terwijl ik dus al een doop op geloof gehad heb. En ik neem Efeziërs wel serieus als daar staat: één doop. Dus als ik al een keer in de naam van de Vader, Zoon en Geest gedoopt ben op geloof, dan hoeft dat dus niet over (in mijn opinie). God vraagt dat ook niet van mij. Mensen vragen dat wel van mij.
Dus als ik op dit moment lid wil worden van een gemeente die het beste bij mij past, betekent dat dat ik me opnieuw op geloof moet laten dopen. En je mag boos op me worden hoor, maar ik vind dat gewoon belachelijk. Kijk, als ik als kind gedoopt was en belijdenis had gedaan, of me op een andere manier had laten dopen (dus niet op geloof) dan had ik daar vast niet zo moeilijk over gedaan. Die andere vormen van 'dopen' beschouw ik voor mezelf ook niet als doop. Maar mijn eigen doop op geloof dus wel. En daarom vind ik dat ik gewoon zou moeten kunnen toetreden, omdat mijn doop alleen met minder water (door begieting) heeft plaatsgevonden. Verder was het precies net zo'n doop op geloof als bij evangelische gemeenten. Dat een gereformeerde kerk dingen leert over de kinderdoop zal mij worst wezen, ik heb bij mijn doop immers ook al aangegeven daarin niet mee te willen gaan.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: februari 09, 2005, 06:11:06 pm »

quote:

Rene Z schreef op 09 februari 2005 om 14:32:
Ik heb dit al meer gevraagd, toon nu eerst eens aan dat er GEEN kinderen bij waren toe heel het huis gedoopt werd. Dit is mijns inziens geheel in lijn met het OT, de hoofd des huizes kwam tot geloof en dan kwam automatisch het hele huis tot geloof. Alleen als je bekeerd als volwassene (zoals ikzelf) word je als volwassene gedoopt.
Om verder te gaan met de discussie herhaal ik mijn standpunt :) . En wat is trouwens de goede leeftijd voor geloofsdoop?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 06:13:07 pm door Rene Z »
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: februari 09, 2005, 06:19:54 pm »
Zodra iemand persoonlijk Jezus als Heer kan belijden. Dat kan liggen tussen pakweg 10 en 100 jaar. Geloofsdoop is dus niet per se iets voor volwassenen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 06:20:07 pm door Roodkapje »

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: februari 09, 2005, 06:22:28 pm »
Mijn dochter is zeven en heeft een sterk geloof en word dit jaar gedoopt, dus zitten we er precies tussen in :-) Ze word oa gedoopt omdat ik iets meer als een jaar geleden tot het geloof ben gekomen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 06:23:20 pm door Rene Z »
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: februari 09, 2005, 06:26:12 pm »
Ja, maar als je dat in de PKN laat doen, krijgt je dochter dus geen geloofsdoop, maar een kinderdoop. Ik neem aan dat jij voor haar de doopbelofte moet afleggen?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: februari 09, 2005, 07:16:43 pm »
Sjaloom Roodkapje,

Laat ik één ding voorop stellen: ik zal nooit boos op jou worden omdat jij over bepaalde zaken anders denkt en bepaalde zaken misschien belachelijk vindt. Als het andersom maar ook zo is. ;) Nu weet ik zelf niet precies wat die evangelische gemeenten wel of niet geloven, maar ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is. ik zou ook niet zo snel een oplossing voor je weten. Feit is dat deze gemeenten jouw doop dus niet als doop zien, en dus vanuit hun visie jou maar één keer dopen.

Strikt genomen vanuit hun visie zeggen ze dus: jij bent nog niet gedoopt en moet wél gedoopt zijn om lid te worden. Een bijbelse visie... als dat inderdaad ook geheel zo het geval is. "Probleem" is dat jij dat weer heel anders ziet. Nu is het gelukkig zo dat je soweiso behouden bent omdat je Jezus als Zaligmaker belijdt, dus over je behoud hoef jij je geen zorgen te maken. Ik zelf begrijp niet precies waarom zo'n geloofsdoop geweigert wordt, zou me daar wat meer in moeten verdiepen, maar ik ga er wél vanuit dat er meer achter zit dan alleen omdat je besprekeld bent. Of hebben ze dat letterlijk zo tegen je gezegd?

Ik hoop dat je dan nog een gemeente vindt waarin je je thuisvoelt. Het maakt niet uit of dat een gereformeerde of evangelische gemeente is. Het gaat er meer om dat je je bij een gemeente voegt waar je achter kan staan en waarvan jij gelooft dat deze het meest bijbels bezig is. Mocht je echter al zo'n gemeente hebben gevonden, dan wens ik je er Gods zegen, wijsheid, inzicht, vrede en nabijheid toe. Meer kan ik niet voor je doen. :)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: februari 09, 2005, 07:26:13 pm »
Sjaloom Rene Z,

Laten we even kijken naar de "gezinsdopen" in Handelingen:

Cornelius:
Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven. De apostelen en de gemeenteleden in Judea hoorden dat ook de heidenen Gods woord hadden aanvaard.

(Handelingen 10:44 t/m 11:1)

Hier gebeurt iets interessants, wat ook een revolutie was in het Joodse denken: heidenen ontvingen de Heilige Geest en mogen dus deelnemen aan het Koninkrijk van God. De gezinsleden aldaar begonnen, toen ze de Heilige Geest ontvingen, allen in tongen te spreken en God grootmaken. Wees eens redelijk, zie jij dat een baby doen? Zeg nu niet dat het een wonder was dat zelfs baby's het deden, want dan zou dat zeker vermeldt zijn in dit stuk. Iedere kerk leert dat als je je bekeert je de heilige Geest ontvangt. hier zie je dat ook. Een baby kan zich nog niet bekeren. Iedereen werd er gedoopt, omdat zij de Heilige Geest hadden. Baby's dus niet.

De gevangenisbewaarder:
Hij bracht hen naar buiten en vroeg: ‘Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde. Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.

(Handelingen 16-30:34)

Je leest dat de apostelen tot de gevangenisbewaarder en tot allen die in zijn huis waren spraken. Zouden daar baby's bij zijn geweest? Lijkt mij toch niet, die hadden er toch niets van begrepen? Ook verheugde de cipier zich dat hij met zijn hele huis tot het geloof in God gekomen was. Baby's die tot geloof komen? Het lijkt er meer op dat het hele gezin koos voor God, wat een baby toch niet kan doen.

Lydia:
Een van onze toehoorsters was een vrouw uit Tyatira die in purperstoffen handelde; ze heette Lydia en vereerde God. De Heer opende haar hart voor de woorden van Paulus. Nadat zij en haar huisgenoten waren gedoopt, nodigde ze ons uit met de woorden: ‘Als u ervan overtuigd bent dat ik in de Heer geloof, neem dan bij mij uw intrek.’ Ze drong er bij ons sterk op aan.

(Handelingen 16:14-15)

Hier lees je dat Lydia en haar huis gedoopt werden. Je zou daaruit kunnen opmaken dat ze baby's had, hoewel dat nergens wordt vermeldt. Als je echter kijkt naar de vorige situaties en naar de hele context van Handelingen, kun je duidelijk stellen dat er geen baby's gedoopt werden, maar alleen zij die voor God kozen en daarop de Heilige Geest ontvingen. Misschien dat er kinderen tussenzaten die oud genoeg waren om te kiezen, maar zeker niet jonger.

Crispus:
En hij vertrok vandaar en kwam in het huis van iemand, genaamd Titius Justus, die God vereerde, wiens huis naast de synagoge stond. En Crispus, de overste der synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen.

(Handelingen 18:7-8)

Zelfde verhaal als Lydia. Baby's kunnen niet tot geloof komen en kunnen dus hier niet bedoeld zijn. Bovendien lees je in geen van deze verhalen überhaupt over baby's. In de brieven van het NT wordt ook nergens een babydoop verkondigt en Jezus zelf zegt er volgens de evangeliën ook niets over. Hij zegt alleen dat de kinderen tot Hem mogen komen, maar niet dat ze gedoopt moeten worden. Iemand die tot God komt is toch ook niet meteen gedoopt?

In die tijd en nu nog in dat gebied heersde er dus een zeer sterke groepsgerichte cultuur. Gezinsevangelisatie was en is daar dus normaal, evenals dat er hele gezinnen tot geloof komen en zich dus laten dopen. In onze zelfgerichte cultuur zul je dat nauwelijks tegenkomen. Als je bijvoorbeeld dus moslims wilt bekeren, dan zul je ook meer aan gezinsevangelisatie moeten doen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: februari 09, 2005, 11:26:34 pm »
Abraham geloofde eerst, en daarna de besnijdenis, dus zeg maar een geloofsbesnijdenis.

Daarna worden alle jongens op de 8e dag besneden, dus in de lijn der geslachten.

Hetzelfde zie je terug in het NT.

De Here Jezus zegt doopt allen in de naam van de Vader en de Zoon en de Geest
geen leeftijds aanduiding staat daarbij.
En deze woorden worden gebruikt bij de kinderdoop en de volwassendoop,
Er is maar één Here God, één geloof, één doop , één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
Efeze 4;5

Deze tekst is er ook nog
Het gezin van Stefanus is gedoopt. 1 Korinthe 1:16.

Wat doen jullie met baby's in de gemeente?? opdragen??
En wat is jullie leer inzake baby's/ kinderen die overlijden voor ze op hun geloof gedoopt zijn??
Zie je de doop ook in de plaats van de besnijdenis??

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: februari 10, 2005, 02:15:57 am »
Zullen we van dit draadje geen geloofsdoop vs. verbondsdoopdiscussie maken? Het verschil in opvatting zit hem namelijk in een verschil in hoe men de Bijbel leest. Zolang dat verschil er nog is, is zo'n discussie imho niet echt nuttig en opbouwend. En over verbondsdoop is in CL al een discussie :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: februari 10, 2005, 09:38:20 am »

quote:

Roodkapje schreef op 10 februari 2005 om 02:15:
Zullen we van dit draadje geen geloofsdoop vs. verbondsdoopdiscussie maken? Het verschil in opvatting zit hem namelijk in een verschil in hoe men de Bijbel leest. Zolang dat verschil er nog is, is zo'n discussie imho niet echt nuttig en opbouwend. En over verbondsdoop is in CL al een discussie :)

Het gaat mij niet om het verschil geloofsdoop versus verbondsdoop, maar
om het verschil van hoe men tegen baby's kinderen aankijkt, want dat viel mij op in de posting van oogje, vandaar mijn vragen.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: februari 10, 2005, 10:32:28 am »
Sjaloom Cyber,

Als het goed is, zal ik antwoorden op je vragen hoe we tegen kinderen aankijken.

Baby's kunnen bij ons worden opgedragen. Dat betekent dat we God vragen om de ouders en het kind te zegenen. De ouders doen geen beloften, het is hun eigen verantwoordelijkheid hoe ze ermee omgaan. Wél gaan we er vanuit dat ouders die willen dat hun kind wordt opgedragen, dezen het kind christelijk zullen opvoeden.

We hebben dus geen doop ter vervanging van de besnijdenis, want dan zouden we alleen jongetjes mogen dopen. ;) Kinderen worden dus niet meteen lid van de gemeente. Ze staan in elk geval in mijn gemeente standaard op de vriendenlijst, maar daar kunnen ze zó weer af als ze op latere leeftijd dat wensen. Kinderen die doodgaan, zullen volgens de meeste baptisten (waaronder ik) behouden blijven, want hun geweten is nog niet ontwikkelt, dus ze kunnen nog niet kwaad van goed onderscheiden.

De erfzonde betekent immers wel dat ze van nature God afwijzen, maar die afwijzing komt pas later op gang, zeg maar. Ze moeten eerst kunnen kiezen en jonge kinderen kunnen dat nog niet. Zodoende zullen ze niet verloren gaan, alleen omdat ze niet gedoopt zouden zijn. Bovendien hoor ik veel christenen zeggen dat je niet gedoopt hoeft te zijn om behouden te zijn en de doop dus niet automatisch tot behoudenis leidt, dus dat geldt dan natuurlijk ook voor kinderen (waarvan Jezus ook zegt dat deze tot Hem mogen komen).

Hopelijk geeft dit meer inzicht op hoe wij met kinderen omgaan. Ze hebben een bijzondere plek in de gemeente: niet voor niets zegt Jezus dat we een voorbeeld aan ze mogen nemen wat betreft geloven.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2005, 10:32:50 am door Oogje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: februari 10, 2005, 10:41:07 am »

quote:

Oogje schreef op 10 februari 2005 om 10:32:
De erfzonde betekent immers wel dat ze van nature God afwijzen, maar die afwijzing komt pas later op gang, zeg maar. Ze moeten eerst kunnen kiezen en jonge kinderen kunnen dat nog niet.
Hm, in mijn beleving geloven "jullie" (klinkt weer gelijk zo polariserend... zo is het niet bedoeld  :)  ) dan dus niet in de erfzonde, omdat die inhoudt dat alle mensen geboren worden onder de vloek van Adam en Eva, of ze dat nou zelf doorhebben of niet. Zeggen dat de afwijzing pas later op gang komt, als de kinderen kunnen kiezen, is volgens mij juist de meest duidelijke ontkenning van de erfzonde. Misschien begrijp ik het niet goed?
Bombus terrestris Reginae

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: februari 10, 2005, 11:14:13 am »
@ Oogje: waarom sterven sommige jonge kinderen dan?

Adam en Eva stierven omdat ze gezondigd hadden.
Volgens Paulus sterven wij omdat we delen in de zonde van Adam (Rom 5).

Als jonge kinderen nog niet delen in de erfzonde, delen ze nog niet in Adam en hoeven ze nog niet te sterven. Of de dood hoort bij de schepping...
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Peter L

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: februari 10, 2005, 11:46:53 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 februari 2005 om 10:41:
[...]

Hm, in mijn beleving geloven "jullie" (klinkt weer gelijk zo polariserend... zo is het niet bedoeld  :)  ) dan dus niet in de erfzonde, omdat die inhoudt dat alle mensen geboren worden onder de vloek van Adam en Eva, of ze dat nou zelf doorhebben of niet. Zeggen dat de afwijzing pas later op gang komt, als de kinderen kunnen kiezen, is volgens mij juist de meest duidelijke ontkenning van de erfzonde. Misschien begrijp ik het niet goed?

Ik kan natuurlijk niet antwoorden voor Bumblebee, maar ik wil wel reageren op het verband dat gelegd wordt tussen doop en erfzonde. Dit verband is pas voor het eerst gelegd in de 4e eeuw. Logisch, want daarvoor kende de kerk geen erfzondeleer. In ieder geval wordt dit verband in de bijbel nergens gelegd (ik zal maar geen discussie starten over de vraag, of erfzonde überhaupt bijbels is). Het vermeende verband is wel een van de redenen, waarom de kinderdoop is ontstaan. Immers, kijk je een eeuw vroeger, de 3e eeuw, toen was er een praktijk om mensen zo mogelijk pas op hun sterfbed te dopen, dus het andere uiterste! Het idee daarachter was, dat men bang was, dat zonden die werden begaan na de doop niet meer vergeven konden worden. En als iemand na z'n doop sterft, kan hij immers niet meer zondigen... Praktisch probleem is dan natuurlijk, dat je niet weet wanneer je dood gaat.
Na de opkomst van de erfzondeleer, is de kerk van Rome de doop gaan interpreteren als middel tot afwassing van de erfzonde. Want de erfzondeleer introduceerde het probleem van de babies die sterven. Zijn die behouden of niet, omdat ze wellicht de straf voor de erfzonde zouden moeten dragen? De R.K. oplossing was de stelling, dat de doop de erfzonde afwast. Dus werd die zo vlug mogelijk na de geboorte toegediend.
De Calvinisten hebben dit verband feitelijk los gelaten, door in hun theologie onderscheid te maken tussen erfzonde, erfsmet, erfschuld en door de predestinatieleer erbij te betrekken. Eenvoudig komt het erop neer, dat de erfzonde niet noodzakelijk tot straf leidt. Op grond van de predestinatieleer stelt men, dat een uitverkoren baby toch wel behouden is en voor een niet uitverkoren baby helpt ook de doop niet...
De Calvinisten hebben toch vastgehouden aan de kinderdoop en dat is weer het gevolg van de verbondsleer: men zag de doop als vervanging van de besnijdenis, wat het dopen van zuigelingen zou impliceren.

Hoe dan ook, de bijbel leert nergens, dat de doop zonden (of dat nu erfzonde is of anderszins) afwast. In 1 Petr. 3:21 staat "Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus". De doop is een bede van een goed (dus gereinigd) geweten. Het volgt dus op de redding en is daar een getuigenis van.
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: februari 10, 2005, 12:26:05 pm »

quote:

Peter L schreef op 10 februari 2005 om 11:46:
ik wil wel reageren op het verband dat gelegd wordt tussen doop en erfzonde. Dit verband is pas voor het eerst gelegd in de 4e eeuw. Logisch, want daarvoor kende de kerk geen erfzondeleer. In ieder geval wordt dit verband in de bijbel nergens gelegd (ik zal maar geen discussie starten over de vraag, of erfzonde überhaupt bijbels is). Het vermeende verband is wel een van de redenen, waarom de kinderdoop is ontstaan.

Ik legde dat verband niet, hoor  :)

Ik geloof dat erfzonde Bijbels is en dat ieder mens te lijden heeft onder de ellende die Adam en Eva over ons gebracht hebben, elk mens wordt geboren "met de rug naar God toe" en Jezus (bekering) is nodig om weer een goede verhouding met God te krijgen. Door  bekering ben je vrij van de vloek van de erfzonde.  

De doop heeft hier op zich niets mee te maken, behalve dat het een teken is van die bekering (het bewerkstelligt niet die bekering, noch wast het zonden af). Kinderen van gelovigen hebben hierin een uitzonderingspositie omdat ze bij het verbond horen dat God met hun ouders heeft. Als teken daarvan mogen ze gedoopt worden waarbij niet die doop de erfzonde afwast, maar het horen bij God dankzij het verbond met hun ouders door Jezus ervoor zorgt dat ze niet langer onder die vloek vallen.

quote:

Hoe dan ook, de bijbel leert nergens, dat de doop zonden (of dat nu erfzonde is of anderszins) afwast. In 1 Petr. 3:21 staat "Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus". De doop is een bede van een goed (dus gereinigd) geweten. Het volgt dus op de redding en is daar een getuigenis van.

Eens  :)  met de volgende aantekening:

De doop is inderdaad een teken en getuigenis van de redding, dus dat je dankzij Jezus Christus bij God hoort. Dat geldt dus voor de gelovigen, de christenen, en omdat God altijd in de hele Bijbel Zijn genade heeft uitgestrekt naar het hele gezin van de mensen waarmee Hij een verbond sloot, geldt dat nu ook. Vandaar dat ik geloof dat kleine kinderen van gelovigen gedoopt mogen worden.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: februari 10, 2005, 01:19:25 pm »
Ik denk dat 'wij' de erfzondeleer ook leren, alleen maakt de geloofsdoop ons ervan dat we daar alleen van gered kunnen worden door waar geloof in de Here Jezus. Op een gegeven moment bereik je een leeftijd waarop je vóór hem of tégen Hem moet kiezen. Niet kiezen is dan ook tegen kiezen.
Kinderen die sterven worden 'automatisch' behouden, of ze nou gelovige ouders hebben of niet, omdat zij nog niet in staat geweest zijn om tégen God te kiezen.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: februari 10, 2005, 01:26:42 pm »
Sjaloom Bumblebee,

De dood en de pijn en moeite die mensen ervaren is niet zozeer de erfzonde, maar alleen het gevolg van de erfzonde. Als die vloek over de mens de erfzonde zou zijn, en christenen zouden door de doop verlost zijn van de erfzonde, dan zouden gedoopte kinderen niet doodgaan en geen pijn en moeite ervaren met werk. Dat doen ze echter wel, dus zijn de dood en de vloek op het werken en baren niet de erfzonde. De erfzonde is iets anders.

De échte erfzonde is dat mensen van nature afgesneden zijn van God. Het is niet meer vanzelfsprekend dat je een innige, liefdevolle relatie hebt met God, daarvoor moet een voor mensen onoverbrugbare kloof worden overbrugt. God biedt die mogelijkheid door het offer van Christus. In Christus' naam kun je vrij tot God komen, vrijgepleit van je zonden door Zijn bloed (altijd even leuk, strooien met christen-jargon ;) ).

En dan nog is het elke dag weer niet makkelijk Gods wil vanuit dat geloof te volgen. Het is dat je dan al behouden bent, anders zou het er niet van komen... En de erfzonde is ook dat mensen van nature geneigd zijn tot het kwaad. Mensen ontpoppen vrij snel tot wreedaarden, als je maar de juiste omstandigheden ervoor creeert. Zie de misdragingen van Amerikaanse soldaten tegen Irakeze gevangenen en het fascinerendeStanford Prison Experiment in 1970.

Kinderen hebben echter nog geen besef van goed en kwaad, althans, jonge kinderen. Ze kunnen dus nog niet kiezen voor God of voor het andere. Aangezien echter de bijbel ons leert dat Jezus heel positief staat tegenover kinderen, mogen we er vanuit gaan dat kinderen niet de tweede dood zullen sterven, maar er desondanks bij mogen horen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: februari 10, 2005, 01:58:43 pm »

quote:

Peter L schreef op 10 februari 2005 om 11:46:
[...]

Ik kan natuurlijk niet antwoorden voor Bumblebee, maar ik wil wel reageren op het verband dat gelegd wordt tussen doop en erfzonde. Dit verband is pas voor het eerst gelegd in de 4e eeuw. Logisch, want daarvoor kende de kerk geen erfzondeleer. In ieder geval wordt dit verband in de bijbel nergens gelegd (ik zal maar geen discussie starten over de vraag, of erfzonde überhaupt bijbels is). Het vermeende verband is wel een van de redenen, waarom de kinderdoop is ontstaan. Immers, kijk je een eeuw vroeger, de 3e eeuw, toen was er een praktijk om mensen zo mogelijk pas op hun sterfbed te dopen, dus het andere uiterste! Het idee daarachter was, dat men bang was, dat zonden die werden begaan na de doop niet meer vergeven konden worden.

Hier concludeer ik uit dat de eerste eeuwen er geen babys werden gedoopt.
En wat betreft erfzondeleer, is het zo moeilijk om uit de bijbel de erfzonde te halen? Geen probleem hoor:

Psalm 51: 7
 7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

Rom 3,23
Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,
Rom 5,12
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;

En of ze daar het etiket erfzondeleer op plakken, dat maakt natuurlijk niet uit. Maar hoe trek je deze gedachte door?
Babys zijn zondig want de zondige natuur zit ingegebakken bij ieder die geboren wordt. In die zin heeft ieder de verlossing nodig. Ook kinderen. Maar die moeten om bewust te zondigen, i.d.d. iets ouder zijn dan 0 jaar, of 1, 2, 3, 4.....
Maar dat wil niet zeggen dat ze tot die tijd niet zondig zouden zijn. (Lijkt me trouwens wel handig af en toe: Geen driftige babys die uren krijsen, geen kinderen in de peuterpubertijd, maar van die brave hendrikjes die altijd luisteren..... ;) )

quote:

En als iemand na z'n doop sterft, kan hij immers niet meer zondigen... Praktisch probleem is dan natuurlijk, dat je niet weet wanneer je dood gaat.
Na de opkomst van de erfzondeleer, is de kerk van Rome de doop gaan interpreteren als middel tot afwassing van de erfzonde. Want de erfzondeleer introduceerde het probleem van de babies die sterven. Zijn die behouden of niet, omdat ze wellicht de straf voor de erfzonde zouden moeten dragen? De R.K. oplossing was de stelling, dat de doop de erfzonde afwast. Dus werd die zo vlug mogelijk na de geboorte toegediend.
Ja dat herken ik, en alles wat er dan voor verkeerds later was, dat kwam door invloed van buitenaf, want het gedoopte kind was 'zonder zonde'.

quote:

De Calvinisten hebben dit verband feitelijk los gelaten, door in hun theologie onderscheid te maken tussen erfzonde, erfsmet, erfschuld en door de predestinatieleer erbij te betrekken. Eenvoudig komt het erop neer, dat de erfzonde niet noodzakelijk tot straf leidt. Op grond van de predestinatieleer stelt men, dat een uitverkoren baby toch wel behouden is en voor een niet uitverkoren baby helpt ook de doop niet...
En zo is het dan toch een beetje zo dat alle babys geboren in het verbond erbij horen, en dus gedoopt worden, en dan redt de doop niet, maar die babys zijn al uitverkoren, dus zit het wel snor (even oneerbiedig gezegd) ze zijn bij wijze van spreken al gearriveerd. Zo klinkt dit toch wel.

quote:

De Calvinisten hebben toch vastgehouden aan de kinderdoop en dat is weer het gevolg van de verbondsleer: men zag de doop als vervanging van de besnijdenis, wat het dopen van zuigelingen zou impliceren.

Mee eens. :)
Ieder wordt gered op grond van het offer van Christus. Maar niet ieder die gered is, wordt op dezelfde manier gered.
In het OT werd je gered op grond van het geloof in iets wat nog moest komen: De Messias was er nog niet. En zoals Abraham God vertrouwde dat de belofte zou komen zo werd ieder in het OT, gered op grond van het geloof in de belofte die nog in de toekomst lag. (m.i. Niet op grond van de besnijdenis, dit gaf alleen aan dat je bij het volk van God - Israel, hoorde; geloof moest toch volgen)
En voordat Abraham er was, werden mensen gered op grond van het geloof dat God bestond en geeerd moest worden als de Schepper (Rom.1: 21 -Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt,)en dat Hij de belofte had gegeven van het zaad, dat eens zou komen.
In het NT worden we gered door te geloven in de naam van Jezus, dat Hij ons heeft verlost aan het kruis.
En kinderen die klein zijn? Die worden bij elk van deze groepen gered, niet doordat ze voldoen aan wat ze zouden moeten doen of geloven - want dat kunnen ze nog niet, maar op grond van het offer van de Heer voor de onbewuste zonden gepleegd. (Het zondoffer dat gebracht werd voor de onbewuste zonden Lev - Numeri)

Maar de theologie, zal hier wel termen bij hebben van erfsmet en erfschuld etc. Ik heb niet zoveel verstand van theologie. Dus dat mag iemand me nog eens uitleggen. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: februari 10, 2005, 02:13:41 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 februari 2005 om 12:26:
Ik geloof dat erfzonde Bijbels is en dat ieder mens te lijden heeft onder de ellende die Adam en Eva over ons gebracht hebben, elk mens wordt geboren "met de rug naar God toe" en Jezus (bekering) is nodig om weer een goede verhouding met God te krijgen. Door  bekering ben je vrij van de vloek van de erfzonde.
Mee eens, ik denk dat Oogje het een beetje 'vreemd' formuleerde, maar dat ze daar toch ook wel mee eens is.

quote:

De doop heeft hier op zich niets mee te maken, behalve dat het een teken is van die bekering (het bewerkstelligt niet die bekering, noch wast het zonden af).
Ook mee eens. :)

quote:

Kinderen van gelovigen hebben hierin een uitzonderingspositie omdat ze bij het verbond horen dat God met hun ouders heeft. Als teken daarvan mogen ze gedoopt worden waarbij niet die doop de erfzonde afwast, maar het horen bij God dankzij het verbond met hun ouders door Jezus ervoor zorgt dat ze niet langer onder die vloek vallen.
Heb je in de gaten dat je hier zelf een heel andere betekenis aan de doop van kinderen geeft, dan dat je hierboven vertelde dat de echte betekenis van de doop is? Je zei: behalve dat het een teken is van die bekering (het bewerkstelligt niet die bekering, noch wast het zonden af: Het was geen zonden af en bekeerd je niet
- Nu zeg je dat kinderen een doop ontvangen omdat God een verbond met de ouders heeft.
Maar dit heb je niet genoemd als bijbelse betekenis van de doop.

- Dan zijn in jouw beleving/overtuiging dus kinderen van gelovige ouders die bij het verbond horen, wel behouden als ze sterven, en kinderen van ongelovigen zijn niet behouden? Dat is de conclusie die ik hier zou kunnen trekken.
(Ik ben gewoon benieuwd naar je ideeen hierachter; het is niet veroordelend bedoeld. :) )

quote:

Eens  :)  met de volgende aantekening:

De doop is inderdaad een teken en getuigenis van de redding, dus dat je dankzij Jezus Christus bij God hoort. Dat geldt dus voor de gelovigen, de christenen, en omdat God altijd in de hele Bijbel Zijn genade heeft uitgestrekt naar het hele gezin van de mensen waarmee Hij een verbond sloot, geldt dat nu ook. Vandaar dat ik geloof dat kleine kinderen van gelovigen gedoopt mogen worden.

Zie mijn vorige opmerking.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2005, 02:15:27 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: februari 10, 2005, 07:40:46 pm »

quote:

Oogje schreef op 10 februari 2005 om 10:32:
Sjaloom Cyber,

Als het goed is, zal ik antwoorden op je vragen hoe we tegen kinderen aankijken.

Baby's kunnen bij ons worden opgedragen. Dat betekent dat we God vragen om de ouders en het kind te zegenen. De ouders doen geen beloften, het is hun eigen verantwoordelijkheid hoe ze ermee omgaan. Wél gaan we er vanuit dat ouders die willen dat hun kind wordt opgedragen, dezen het kind christelijk zullen opvoeden.

Ouders doen geen beloften, jullie gaan ervan uit dat.........
Dit vind ik een beetje vaag klinken.

quote:

We hebben dus geen doop ter vervanging van de besnijdenis, want dan zouden we alleen jongetjes mogen dopen. ;)
he he :)

quote:

Kinderen worden dus niet meteen lid van de gemeente. Ze staan in elk geval in mijn gemeente standaard op de vriendenlijst, maar daar kunnen ze zó weer af als ze op latere leeftijd dat wensen. Kinderen die doodgaan, zullen volgens de meeste baptisten (waaronder ik) behouden blijven, want hun geweten is nog niet ontwikkelt, dus ze kunnen nog niet kwaad van goed onderscheiden.

Dan hangt het niet verloren zijn af van je geweten, dit vind ik
een menselijke criteria, goed voor je eigen gemoedsrust.

Zou de vraag, is dit kind een kind van God of niet, een betere
criteria zijn ??

quote:

De erfzonde betekent immers wel dat ze van nature God afwijzen, maar die afwijzing komt pas later op gang, zeg maar.
Ze moeten eerst kunnen kiezen en jonge kinderen kunnen dat nog niet.

Dus dan wacht God met de armen over elkaar af, of het
 kind gaat kiezen om te gaan geloven of niet.

quote:

Zodoende zullen ze niet verloren gaan, alleen omdat ze niet gedoopt zouden zijn. Bovendien hoor ik veel christenen zeggen dat je niet gedoopt hoeft te zijn om behouden te zijn en de doop dus niet automatisch tot behoudenis leidt, dus dat geldt dan natuurlijk ook voor kinderen (waarvan Jezus ook zegt dat deze tot Hem mogen komen).

Wat veel christenen zeggen, vind ik niet zo relevant, het gaat
er om wat de bijbel zegt over geloof en behoud.

quote:

Hopelijk geeft dit meer inzicht op hoe wij met kinderen omgaan. Ze hebben een bijzondere plek in de gemeente: niet voor niets zegt Jezus dat we een voorbeeld aan ze mogen nemen wat betreft geloven.

Ja ik heb nu beter begrepen hoe jullie de plaats van de kinderen
in de gemeente zien, het komt op mij over als, voor spek en
bonen mee mogen doen, en pas als ze voor de doop hebben
gekozen, op geloof,dan horen ze er echt bij, van vriend tot echt lid dan.

Zo lees ik je posting, als het niet zo is hoor ik dat graag.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: februari 10, 2005, 08:21:37 pm »

quote:

cyber schreef op 10 februari 2005 om 19:40:
[...]
Ja ik heb nu beter begrepen hoe jullie de plaats van de kinderen
in de gemeente zien, het komt op mij over als, voor spek en
bonen mee mogen doen, en pas als ze voor de doop hebben
gekozen, op geloof,dan horen ze er echt bij, van vriend tot echt lid dan.

Zo lees ik je posting, als het niet zo is hoor ik dat graag.

Het wordt langzamerhand wel weer een doopdiscussie geloof ik, waarbij ik het jammer vind dat je noemt dat bij baptisten de kinderen voor spek en bonen mee mogen doen. Dit geeft denk ik meer aan over jouw visie op baptisten dan over de visie van baptisten zelf.

Als ik bovenstaande discussie over met name de erfzonde lees, dan vraag ik mij het volgende af:
Een relatie met God hebben is (hoe je ook tegen erfzonde aankijkt) vanuit de natuurlijke geboorte een onmogelijkheid. Er is maar één manier om tot God te komen. Jezus aannemen. In Johannes 1 staat daarover:

12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Hoe je ook tegen doop en erfzonde aankijkt. Je moet uit God geboren worden. Je kunt heel lang over de positie van kinderen discussiëren in relatie tot de doop maar volgens mij komt het hierop neer dat zowel een baptist als een gereformeerde ervan uitgaan dat God geen rekenschap vraagt van mensen (kinderen, gehandicapten enz.) die hem geen rekenschap van hun daden af kunnen leggen.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: februari 10, 2005, 09:28:56 pm »
Sjaloom cyber,

Laat het bij mij nou ook net gaan om wat God te zeggen heeft. ;) Bij ons doen kinderen niet voor spek en bonen mee, ze horen er gewoon gezellig bij. Zegt Jezus niet: "Laat alle kinderen tot mij komen?" Alleen lid worden van de gemeente doe je door je te laten dopen op belijdenis. En kinderen kunnen die keuze nog niet maken.

Mensen die voor Christus kunnen kiezen en Hem afwijzen, die zullen sterven. Mensen die nog nooit in hun leven van Christus hebben geweten, zullen op hun geweten worden beoordeeld en dan waarschijnlijk op de vraag: "Zou Hij Christus hebben aangenomen als Hij ervan hoorde?" Helemaal zeker weet ik dat niet, wél dat God rechtvaardig en goed is.

Wat het opdragen betreft: de ouders beloven dus niets. Maar ja, als ze Gods zegen vragen bij de opvoeding, dan is het natuurlijk het meest logisch dat ze het kind ook christelijk opvoeden, toch? Dat bedoelde ik ermee te zeggen. We zeggen dus niet tegen de ouders: "Nou, we verwachten wél dat jullie zus en zo doen hoor!".

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: februari 10, 2005, 09:32:08 pm »
Kinderen hoeven ook niet te kiezen, die worden zelf door God gekozen. God gaat een verbond met ons aan, wij kunnen geen verbond met God aangaan, wij zijn te zondig daar voor. Het gaat vanGod uit. Tenminste, zo interperteer ik de bijbel. En zo vind ik het ook veel mooier. Dat ik door God gekozen ben, al voor ik van hem wist. Mega dankbaar ben ik ervoor.
Je moet de groenten van Joost hebben!

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: februari 10, 2005, 10:25:47 pm »
Sjaloom Appelmoes??,

Het initiatief ligt inderdaad bij God. Hij heeft de allesbeslissende stap gezet en roept de mens op tot bekering. De vraag is dan echter: hoe antwoord de mens op die roep, als hij deze hoort? het antwoord op die vraag bepaald zijn bestemming. Het gaat dus inderdaad van God uit, maar de mens moet er wél op antwoorden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: februari 10, 2005, 11:28:35 pm »
Appelmoes??? Volgens de verbondsleer horen alleen de kinderen van de gelovigen bij God. Is de Bijbel ook zo exclusief? Zo ja, waar?

Vergelijk ook Romeinen 1: Iedereen kan weten van God, iedereen moet op een bepaald moment voor of tegen God kiezen. De kinderen die binnen christelijke gezinnen worden geboren moeten al helemaal van God weten, als zij tegen kiezen weegt dat zwaarder dan wanneer iemand die buiten een christelijk gezin geboren wordt tegen God kiest.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2005, 11:30:04 pm door Roodkapje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: februari 10, 2005, 11:38:56 pm »
Ik reageer specifiek over kinderen, omdat er gepost werd dat kinderen nog niet kunnen kiezen. Ik stel daar tegen over dat zij nog niet hoeven te kiezen, maar gekozen worden door God. (Is mie mooi)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: februari 10, 2005, 11:44:43 pm »
Dat geldt dus voor alle kinderen, niet specifiek voor kinderen van gelovigen. Dus als dat je argument is voor de kinderdoop, dan zou ik snel beginnen met het dopen van alle pasgeborenen in heel Nederland. Dat is ook de reden dat katholieken alle kinderen dopen. Het lijkt me duidelijk dat dat niet goed is, en dat de doop dus ergens anders voor staat.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2005, 11:45:08 pm door Roodkapje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: februari 10, 2005, 11:47:40 pm »
Ik hou de uitverkiezing wel in het oog.

offtopic:Verder vind ik dat je wat uit de hoogte reageerd. Dat vinden sommige mensen ook wel eens en jij doet er nooit iets op uit, dus laat ik hier wel bij. Ik heb mijn mening over de doop en jij de jouwe.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: februari 11, 2005, 12:02:25 am »
Dat komt dan bij jou zo over, maar het lijkt me niet dat de GKv de RK-leer mbt tot dopen aanhangt, dat was nl. nou net één van de redenen voor de Reformatie. :)
Ik snap wel dat jij het anders ziet, en je kunt ook wel redenen aanvoeren voor de kinderdoop, alleen niet deze :)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2005, 12:03:17 am door Roodkapje »

Peter L

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: februari 21, 2005, 12:19:09 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 10 februari 2005 om 23:47:
Ik hou de uitverkiezing wel in het oog.
En wat zijn daar de gevolgen van voor jouw visie op de doop?
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: februari 21, 2005, 12:31:26 pm »
Zullen we hier geen geloofsdoopsdiscussie van maken? Als je dat toch graag wilt kun je er in Christelijk Leven (CL) een topic over openen.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 12:31:40 pm door Roodkapje »

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: februari 21, 2005, 02:21:41 pm »
Ik zie dat er veel onduidelijkheid bestaat over de gang van zaken binnen een Baptisten gemeente, vandaar dat ik even wil reageren.

Het is zo dat je gewoon lid kunt worden van een Baptisten gemeente ZONDER je te laten (over)dopen. De doop is dus geen vereiste om lid te worden.  ;)

In De Hemel zijn geen Gereformeerde mensen...
Er zijn echter ook geen Baptisten, Hervormden, Protestanten, Evangelisten of Katholieken...

In De Hemel zijn die naamkaartjes er van af!!
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft of niet! Wij geloven immers allemaal in Christus?!

M.v.g.

Ruben
"Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan." (Matteüs 25)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: februari 21, 2005, 03:25:48 pm »
Ik heb daar heel andere ervaringen mee:

2. Lidmaatschap door de doop (onderdompeling in water) tot de naam van Jezus[/q]

Als je een andere doop gehad hebt (door besprenkeling) word je in deze gemeente niet als lid toegelaten, wel kun je 'vriend' van de gemeente worden. (Imho een tweederangslidmaatschap).

Dus wat jij zegt is gewoon niet waar.

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: februari 21, 2005, 03:52:24 pm »

quote:

...Dus wat jij zegt is gewoon niet waar.

Nou nou...

Het is bij Baptisten zo, dat per gemeente de regels worden bepaald.
De gemeente is de baas, niet een voorganger, niet een raad...

Het verschilt (blijkaar) per gemeente, of je wel of niet lid kunt worden ZONDER doop.

Sorry dat ik er van uit ben gegaan, dat dit voor alle Baptisten gemeentes geldt.
Een verkeerde conclusie van mijn kant. Maar er zijn wel degelijk uitzonderingen, dat is een feit.

Hoe dan ook vind ik het jammer, dat dit soort discussies er moeten zijn...

We geloven allemaal in God en kiezen er allemaal voor Christus te volgen.
Staat het Christendom niet ook voor respect en liefde voor elkaar?
Wanneer een protestantse voorganger in zijn preken aanschopt tegen mensen die het geloof anders praktiseren, dan vind ik dat heel fout en heel spijtig.

Een ieder die gelooft, doet dat in de overtuiging dat zijn of haar geloof gegrond is.
Daar hebben wij niet over te oordelen. Waarom laten we mensen niet in hun waarde?  :/
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 11:59:14 pm door vcrrr »
"Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan." (Matteüs 25)

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: februari 23, 2005, 01:18:16 am »

quote:

Roodkapje schreef op 21 februari 2005 om 15:25:
Ik heb daar heel andere ervaringen mee:

[...]

Als je een andere doop gehad hebt (door besprenkeling) word je in deze gemeente niet als lid toegelaten, wel kun je 'vriend' van de gemeente worden. (Imho een tweederangslidmaatschap).

Dus wat jij zegt is gewoon niet waar.

1
 Een proces van blijvende levensverandering door persoonlijk geloof in Jezus

2
 Lidmaatschap door de doop (onderdompeling in water) tot de naam van Jezus

3
 Strategisch onderwijs voor elke gelovige met als einddoel het dienaarschap

4
 Kinderen en tieners zien als onze bijzondere verantwoordelijkheid

5
 Het zijn van een zichtbare bijbelse gemeenschap in onze samenleving

6
 Groei van kleine groepen in een groter wordende gemeente

7
 Gavengericht werken in alle bedieningen van de gemeente

8
 Een effectieve organisatie en geestelijk leiderschap voor een goed beleid

9
 Verloren mensen zoeken en redden op een strategische manier

10
 Toewijding door goed rentmeesterschap in tijd, geld en gaven

Mooi he? Zulke doelstellingen.
En natuurlijk moet je gedoopt zijn door onderdompeling, t is toch zeker je opdracht.
En dan lid of gastlid zijn van een gemeente met zulke doelstellingen, ik kan het een ieder aanbevelen!
RR

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: februari 23, 2005, 09:00:23 am »
Rene, kweenie of je doof of blind bent of niet, maar Roodkapje zegt nu al tienduizend keer dat dopen door onderdompeling GEEN opdracht is.

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: februari 23, 2005, 12:00:58 pm »
Ik ben, (net als Roodkapje?), voorstander van de geloofsdoop en van de doop door onderdompeling, ik lees het ook niet anders in de Bijbel.

Maargoed, de doop is wel degelijk een opdracht!

Jezus heeft ons opgedragen om ons te laten dopen!
De doop is niet een ritueel waarvan het ons vrij staat dat wel of niet te ondergaan of dat we kunnen uitstellen.
Jezus hecht in 'de Grote Opdracht' evenveel waarde aan de doop als aan belangrijke taken als evangelisatie en geestelijke opbouw.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: februari 23, 2005, 12:19:22 pm »

quote:

vcrrr schreef op 23 februari 2005 om 12:00:
Ik ben, (net als Roodkapje?), voorstander van de geloofsdoop en van de doop door onderdompeling, ik lees het ook niet anders in de Bijbel.

De doop is niet een ritueel waarvan het ons vrij staat dat wel of niet te ondergaan of dat we kunnen uitstellen.
Jezus hecht in 'de Grote Opdracht' evenveel waarde aan de doop als aan belangrijke taken als evangelisatie en geestelijke opbouw.

Waar staat dat dan in de Bijbel?

Ik ben wel voorstander van de doop door onderdompeling, en ik zou het liefste zien dat iedereen die mening deelde. Maar dat is nu eenmaal niet zo. Het christendom zit niet zo in elkaar dat we mensen kunnen DWINGEN dingen te doen die ze zelf niet uit de Bijbel kunnen halen (Rom 14 en 15). Als iemand vol overtuiging tot een andere conclusie komt met de Bijbel in de hand op issues waar op z'n minst meerdere uitleggingen van bestaan, dan BESTAAT het niet dat we mensen die er (nog) anders over denken gaan DWINGEN zich door onderdompeling te laten dopen. Ikzelf ben als volwassene gedoopt door besprenkeling (niet door onderdompeling), maar omdat dit een doop op geloof is zie ik niet waarom ik alsnog ondergedompeld moet worden. De kerk waarvan ik nu lid ben doopt door onderdompeling, maar legt dit niet op als eis voor LIDMAATSCHAP van de kerk. Als mensen later tot inzicht komen dat ze zich door onderdompeling moeten dopen kan dat altijd nog, het moet altijd de vrijwillige keuze zijn van diegene. Jezus zal nooit mensen dwingen iets te doen dat tegen hun eigen ethiek ingaat namelijk.

En dat element mis ik heel sterk bij Vrije Baptisten. Zo vrij ben je nl. niet om je wel of niet te laten dopen door onderdompeling.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 12:24:22 pm door Roodkapje »

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: februari 23, 2005, 12:24:05 pm »

quote:

vcrrr schreef op 23 februari 2005 om 12:00:

Blijft het feit dat er diverse malen een heel "huis" gedoopt werd. Maar ja daar waren vast geen kinderen bij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: februari 23, 2005, 12:24:46 pm »
Niemand ontkent hier ook dat dopen een opdracht is. Wel dat dopen door onderdompeling een opdracht is.

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: februari 23, 2005, 12:32:26 pm »
Uitzending van de leerlingen

De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg waar Jezus hen had onderricht, en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.
Jezus kwam op hen toe en zei: 'Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle  dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.'

Matteüs 28:19 (NBV)