Het is geen conflict van nu: vanaf 1600 is men hier al mee bezig: kinderdoop vs wederdoop. En niet alleen over dat punt natuurlijk. Protestanten vs rooms katholieken, ook dat conflict speelt sinds 1600, en nu nog in bijv. noord Ierland.
Er zijn altijd grenzen, bij de een worden ze eerder overschreden dan bij de ander. De meeste mensen hier doen niet moeilijk over het 'type' grefo dat je bent: alle grefo's zijn broers en zussen. De meeste mensen doen ook niet moeilijk over nog andere typen christenen, zoals pinkster-, baptisten- en evangelicale gemeenten. Mits een persoonlijk geloof in het heilswerk van Jezus Christus aanwezig is, zeg maar.
Maar er lopen hier ook mensen rond die het verschil tussen jehova's getuigen en grefo's niet zien. Of die vinden dat de islam, joden en christenen feitelijk meerdere kanten van dezelfde religie zijn, deels uitwisselbaar, elk op zijn manier juist. Waar de grens voor de een ophoudt, ligt die voor een ander nog een stuk verder.
Zoals je wellicht weet is er vorig jaar in de GKv een kerkscheuring geweest. Ik ben enkele malen in een dienst van die afgescheidenen in Zwolle geweest. Daar heb ik 1x een preek gehoord waarin God werd gedankt dat Hij zijn kerk voor dwalen behoed heeft, en werd gebeden of maar veel GKv-ers de dwaalleraren mochten verlaten en zich opnieuw bij Gods gemeente mochten voegen (dit is uiteraard een parafrasering, doch niet inhoudelijk onjuist).
Ik als GKv-er zat daar met kromme tenen. Ik bad ook, maar een ander gebed: dat om verlichting van mijn broeders en zusters daar.
Het verschil tussen baptisten en grefo's is een duidelijk verschil, maar ik weet niet wie er echt gelijk heeft. De bijbel geeft mij daar geen 1-duidig antwoord op. Dat hoor ik dus later wel, en ondertussen blijf ik grefo. Maar dan wel een die weet dat er onder baptisten ook veel broers en zussen zijn (wat mijn predikant of ouderling verder ook mag beweren).