op verzoek van een zekere e-igenwijze moderator

heb ik m'n post van tussenkopjes voorzien en de volgorde hier en daar aangepast zodat alles per onderwerp gegroepeerd staat.
quote:
Het ontstaan van het christendom is
zeer opmerkelijk. Dat bewijst niks, maar het geeft volgens mij toch wel aan dat een scepticus niet zomaar met z'n hand kan wuiven en zeggen "iedereen gelooft altijd van alles", zonder z'n claims hard te maken en te laten zien waarom het christendom volgens hem/haar niet bijzonder is.
quote:
Nog even for the record: Jezus heeft zelf niets geschreven. Het is allemaal uit de tweede (derde, vierde,

) hand.
en? Er zijn zat historische figuren die grote dingen hebben gedaan waar we pas uit 3e hand wat van weten
quote:
Hij werd dan ook niet aanbeden door de Romeinen, wel? Daar komt bij dat de Romeinen niet keken op een kruisiging meer of minder.
De romeinen (het leger) keken niet op een kruis meer of minder nee, maar er waren wel romeinen die tot geloof kwamen. Aan het einde van de eeste eeuw zijn de aantallen joden-niet joden ongeveer gelijk, daarna zijn joden in de minderheid. Overigens was de kruisdood voor joden zo mogelijk nog schandelijker, aangezien in het boek deutronomium staat dat een gehangene door God vervloekt is (deut 21:22-23)! Dus nog steeds geen dood die een (romeinse) god waardig was, en een dood die voor joden eveneens verachtelijk en afstotelijk was.
vergoddelijking van Jezus - lord, liar, lunaticquote:
Er wordt dan ook ernstig over getwijfeld of Jezus ooit van zichzelf gezegd heeft dat hij God is. Het staat niet als zodanig in de evangelien.
(..)
Zoas gezegd: vergoddelijking is van later datum.
Hoe weet je dat? Het oudste evangelie, Markus (volgens de Q-hypothese) doet er vrolijk aan mee hoor, en Paulus' brieven die uit eind jaren 40-50 stammen doen het ook al. Zo 'later datum' is dat niet. Blijft er hooguit 20 jaar over om van gewoon mens naar goddelijke wijsheid te groeien in de traditie, en dat terwijl 'gewoon mens' juist goed te verteren was (alle profeten waren dat en alle martelaren) en 'goddelijk' absoluut blasfemisch was en tegengewerkt werd. Dat is als een steen die vanzelf heuvel-op rolt, en dat roept om een sterke verklaring.
Er staan voldoende teksten die laten zien dat Jezus niet normaal menselijk was (beschreven werd).
- Jezus vergeeft zonden, wat alleen God kan doen
- Jezus beheerst natuurkrachten (over water lopen, wind stillen), wat alleen God kan doen
- Jezus geneest vele zieken en drijft geesten uit, wonderen die in de messiaanse verwachting aan de komende messias gekoppeld waren (vgl. jesaja)
- Jezus betitelt zichzelf als de Wijsheid Gods (vgl. luk 11:49 met mat.23:24)
- Jezus claimt dat hij alle macht op
hemel en op aarde heeft gekregen (mat. 28)
- Jezus doopt volgens Johannes de doper met de Heilige Geest, dat is dus de Geest van God! (o.a. mat.3)
- Jezus wordt God's zoon genoemd (o.a. Mat.3)
- Mat.4 beschrijft de verzoeking in de woestijn en sluit af met de 3e verzoeking (de duivel: Dit alles zal ik u geven indien Gij u nederwerpt en mij aanbidt) waarop Jezus antwoord: "De Here uw God zult gij aanbidden en Hem
alleen dienen", waarna er staat dat de engelen kwamen
en hem dienden.
- Jezus verscherpt eigenhandig de wet en de profeten en spreekt daarmee met goddelijk gezag (o.a. bergrede, v.a. mat.5)
- Jezus wekt doden op, terwijl alleen God gaat over leven en dood
- Jezus stelt dat hij voor God, zijn Vader in de hemel, zal belijden wie hem belijden.
- de aangehaalde profetieen in de evangelien wijzen op een bovennatuurlijke messias: Mal.3 gaat over de bode, die de 'engel des verbonds' blijkt te zijn (Mat.11), en van Johannes de doper wordt gezegd dat hij de 'weg des heren' voorbereidt (mar.1)
- oh en dan ben ik het hele johannes-evangelie nog vergeten waar al in de inleiding blijkt dat Jezus de Logos ofwel het Woord van God is en daarmee gelijk aan God, en waar Jezus zegt "Ik en de Vader zijn één", etc.
als je claimt "Het staat niet als zodanig in de evangelien", dan zul je moeten uitleggen hoe alle bovenstaande claims over een gewoon mens kunnen gaan.
Nou zijn er natuurlijk een paar opties:
- Jezus heeft dit zelf zo gezegd en gedaan en de beschrijvingen zijn correct. In dat geval beland je in het "Lord, liar or Lunatic"-dilemma. Als hij dit echt gezegd en gedaan heeft, dan was hij ofwel volledig gestoord (maar zo gedraagt hij zich verder niet, hij komt juist met morele principes die nog steeds gelden) of hij was een bewuste leugenaar (die voor zo'n leugen vrijwillig aan het kruis ging hangen?) of hij was wie hij zei dat hij was.
- Jezus was gewoon een mens en de discipelen hebben alle bovenstaande verheerlijkingen en gelijkstellingen aan God zelf bedacht. Het is een traditie die ontstaan is n.a.v. de mens Jezus. In dat geval mag iemand mij uitleggen hoe het komt dat vrome joden dusdanig van hun cultureel en religieus erfgoed afweken dat ze besloten om een gewoon mens aan God gelijk te stellen (en dus zwaar blasfemisch bezig te zijn) en om voor die zelfverzonnen leugen vervolging en executie te riskeren.
Daar geloof ik gewoonweg niet in. Zo zijn mensen niet.
mythevorming - het verhaal gaat ...quote:
So the story goes...
[...]
Maar dat bewijst niet dat ze hebben plaatsgevonden. Het bewijst wel dat mensen toen, nog veel meer dan nu, geloofden in magie, en dat verbaast me helemaal niets.
De claims dat Jezus wonderen heeft gedaan werden opgetekend tijdens het leven van de meeste ooggetuigen, en ze werden lang daarvoor al tijdens prediking verteld. Dat gebeurde in een cultuur die zeer strikt religieus was en zeer alert op blasfemie en magie. Het ging om een hechte samenleving (zoals je in dorpen nog wel ziet: ons kent ons) met sterke familiebanden. Allemaal omstandigheden die het voor mij onwaarschijnlijk maken dat verzonnen wonderverhalen zomaar geloofd werden. Daarbij komt nog, dat de wonderverhalen ook door
felle tegenstanders geloofd werden.
quote:
Kom op zeg, 20 jaar! In 20 jaar kan heel wat gebeuren hoor. Nogmaals: kijk eens hoe snel Pim Fortuyn populair is geworden. En zoals we net ook al hebben geconstateerd: mensen geloofden al een heleboel. Afsplitsingen zijn van alle tijden.
Goed lezen wat ik schreef! Toen paulus dat schreef was de 'traditie' al established, dus 20 jaar is de 'upper bound' voor zoiets groots en absurds als "Jezus Christus is voor onze zonden gestorven en weer opgestaan en verschenen aan talloze getuigen". Dat is wel iets anders dan
kijk eens hoe snel Pim Fortuyn populair is geworden! Hoeveel mensen ken je die geloven dat Kenedy voor hun zonden gestorven is en weer opgestaan? Hoeveel mensen die dat van Elvis denken? En hoeveel van Pim? Ik ken geen enkele persoon die dat zegt, en dat terwijl we in Nederland wonen, waar je alles kan en
mag geloven. Die Joden en niet-joden gingen bovenstaande geloven in een cultuur die daar volledig mee botste en het geloven zelfs illegaal maakte.
quote:
Geloof en overtuiging kan heel ver gaan, of het nu gebaseerd is of de realiteit of niet.
En zo'n 'verklaring' moet werken om te verklaren dat vele duizenden mensen christen werden en dus vrijwillig kozen om underdog te worden, om uit hun gilden te stappen omdat het de keizer vergoddelijkte, om met familie te breken, om vervolging te riskeren? En dat allemaal voor een overtuiging (Jezus is opgestaan, etc) waarvan ze in staat waren om het na te vragen en te controleren (de getuigen leefden immers nog in die tijd)!?! Dit vind ik dus typisch zo'n 'verklaring' die geen verklarende kracht heeft.
quote:
Dat laatste is i.i.g. een feit. Wat die mensen verder allemaal gedaan hebben, hebben we volgens mij geen weet van. Je blijft er vanuit gaan dat alles wat in die geschriften staat ook allemaal waar is, maar daar mag je wetenschappelijk gezien niet zomaar vanuit gaan.
Wat een over-sceptische houding zeg. Als een kerkvader beschrijft dat persoon X naar land Y is gegaan, waarom zou dat dan een verzinsel zijn? Wat voor baat heeft hij daarbij gehad? Als je een dergelijk hyper-scpeticisme toepast op bronnen die een relatie hebben tot de bijbel moet je m.i. consequent zijn en alle geschreven geschiedenis de deur uit doen omdat we dan nergens meer zeker van kunnen zijn. De bijbel heeft bijvoorbeeld een veel betere documentatie dan de Illias. De toekenning van de evangelien aan de auteurs is altijd unaniem in de bronnen en is zeer vroeg, terwijl de werken van Tacitus pas honderden jaren later geciteerd worden door anderen (zodat we weten dat hij ze geschreven heeft), etc.
quote:
[Nunc:]
Je miste het punt. Als het een verhaal was, dan had iedereen geroepen: "leugenaars, godslasteraars!". [understatement]Zoiets is niet zo goed voor je betrouwbaarheid en je verhaal.[/understatement]
[/Nunc]
Dat zullen vele mensen dan ook wel geroepen hebben.
Kennelijk niet dus want het christendom kreeg snel voet aan de grond
Constantijnquote:
In ieder geval is hij een belangrijke factor geweest. Mogelijk volgens jou dus een niet-christen. Dat een niet-christen belangrijk is geweest voor de popularisering van een religie zegt toch wel iets over reden waarom zoiets uit kan groeien tot iets van deze omvang.
Ik zei:
- na twee-en-een-halve eeuw is het christendom zo'n machtsfactor geworden dat het de officiele godsdienst van het rijk wordt. Of Constantijn nu oprecht christen was (wat de meesten niet geloven) of dat hij het gewoon uit opportunisme koos, het christendom was in die tijd een factor van betekenis geworden.Het christendom
was dus in de tijd van Constantijn al een grote fractie. De schattingen die ik gelezen heb, varieren van 5-10% van de bevolking, tot soms wel hoger (
voordat het christendom uberhaupt van de verboden lijst afging). Dat Constantijn in de 4e eeuw (311 na christus) christen wordt bewijst niks als hij het oprecht deed, maar als hij niet oprecht was (wat veel meer mensen geloven omdat hij nogal wat heidense elementen schijnt te hebben geintroduceerd zoals de 25ste december) dan geeft het aan dat hij het christendom als een belangrijke 'macht' zag om de keizerlijke macht te grijpen.
het bovennatuurlijke als verklaringsmiddelquote:
Er zijn wel meer ingewikkelde problemen, maar nogmaals: het bovennatuurlijke erbij halen is wel de meest makkelijke oplossing.
Neem de moord op Kennedy, daar weten we ook nog steeds het fijne niet van. Ook daar zijn nog steeds meerdere scenario's mogelijk. Toch maar de duivel (of zo) erbij halen?
[...]
We kunnen hier uren over doorgaan, maar ik niet dat dat zin heeft. Uiteindelijk is het jouw geloof en daar heb ik niets mee te maken. persoonlijk blijf ik iedere naturalistische verklaring waarschijnlijker vinden dan een bovennatuurlijke.
wat is dat nu weer voor een kromme vergelijking (no offence). Bij Kennedy is er niks onverklaarbaars aanwezig. Wel zijn er onduidelijkheden over hoeveel schutters en wie er precies achterzat, maar de geponeerde naturalistische verklaringen dekken de lading aardig.
Als je iedere naturalistische verklaring waarschijnlijker vindt dan een bovennatuurlijke, dan heb je
a priori al je keuze gemaakt. Maar je hebt jezelf er dan ook aan gecommiteerd om een sluitende natuurlijke verklaring te geven voor het ontstaan van het christendom. Slechts verwijzen naar "er zal wel een goede verklaring zijn" is niet voldoende, lijkt me.
Falun Gongquote:
Je zegt dat Falung gong weinig buitensporige claims doet, maar dat ben ik niet met je eens. Falung gong doet wel degelijk aanspraak op het bovennatuurlijke en doet op gebied van gezondheid eigenaardige uitspraken (zie het verhaal van Skepsis:
http://www.skepsis.nl/falun-gong.html).
Het zijn misschien minder expliciete wonderen als lopen over water en opstaan uit de dood, maar je moet niet vergeten dat het 2000 jaar terug een andere tijd was. Dus ik ben het met je eens dat je een vergelijkbaar verhaal als dat van Jezus hier in nederland anno 2005 niet makkelijk van de grond zult krijgen, maar de Falung Gong-beweging toont aan dat het met een afgezwakt verhaal toch heel snel kan gaan.
Falun Gong doet een aantal soorten claims:
- verhalen over de jeugd van hun leider, die echter in die tijd geen bekendheid genoot en pas 40 jaar later naam maakte. De wonderen stammen dus uit een periode dat er geen ophef om hem heen was.
- verhalen over hoe falun gong je gezondheid bevordert (soms tot in het extreme). Die 'wonderen' gebeuren pas na langdurige oefeningen en het zal niemand verbazen dat het dus niet bij veel mensen gebeurt. Het gaat ook niet om lammen die weer kunnen lopen ofzo, maar om mensen die door vele oefeningen langzaam iets verjongen (rimpels weg, na menopauze weer menstruatie). Met anti-rimpel-creme gaan rimpels echter ook een beetje weg (dus zoiets kan gewoon) en vrouwen van 60 kunnen ook nog (kunstmatig) zwanger worden dus het lichaam kan vreemde dingen. Mensen die aan bv. Yoga doen zijn ook minder gestrest en gezonder. Het zijn geen 'pats-boem-je-bent-genezen' wonderen, maar verbazingwekkende langdurige processen.
Verder behoren de mythen rondom de leider niet tot de kern van wat men gelooft, omdat het een levensbeschouwelijke stroming is die over (abstracte) waarden als waarheid en tolerantie spreekt. Dat zijn, ook volgens het scepsis-artikel, de aantrekkingspunten.
Falun Gong appeleert juist in een onderdrukt land aan diepe gevoelens van vrijheid en gelijkheid. Het is niet onwaarschijnlijk dat de beweging in korte tijd naar 70 miljoen leden groeide, temeer omdat ze toen nog helemaal niet verboden was. Het artikel meldt dat na het verbod de sekte danig ingedund is. Ik zie dus niet in hoe Falun Gong relevant is in het ontstaan van het christendom omdat de situaties nogal verschillen.
Verder lijk je er van uit te gaan, dat men 2000 jaar geleden geloofde dat doden regelmatig opstonden dus dat één verhaal meer of minder niet ongeloofwaardig was. Ik vrees toch dat ik je uit de droom moet helpen maar binnen het jodendom geloofde men alleen in opstanding van doden aan het einde der tijden, en buiten het jodendom geloofde men voornamelijk in een geestelijke opstanding (als men er al in geloofde, niet alle filosofische stromingen deden dat). Juist in de evangelien blijkt dat de discipelen er eerst ook geen snar van geloofden. Zo goedgelovig waren de mensen echt niet in die tijd.
quote:
Mensen beweren nog steeds dat er wonderlijke genezingen plaatsvinden. Bij Falung Gong is het zelfs een belangrijk kernpunt dat je met deze levenswijze geen dokter meer nodig hebt en je rimpels kwijt kunt raken.
Dus niemand geloofde in wonderlijke genezingen ten tijde van Jezus? Geloof ik niks van.
Ik zei niet dat mensen niet geloofden dat het in principe kon en gebeurde, maar je kan nog zo hard geloven dat er vaak genezingswonderen gebeuren, maar als iemand claimt dat ze in jouw dorp gebeurd zijn (waar je iedereen persoonlijk kent) en jij
weet dat er niemand zomaar genezen is, dan val je zelfs bij de grootste gelovige toch echt door de mand hoor.
christenvervolgingenquote:
Verder weet jij ook niet precies hoe het een groepring vergaat die zoiets gelooft. Je bent er wel heel erg zeker van dat ze dan meteen gevierendeeld zullen worden.
Niet christelijke schrijvers beschrijven het. Tacitus schrijft over de brand in rome (64 na christus) en geeft aan dat christenen makkelijke zondebokken zijn omdat iedereen een hekel aan ze heeft. Nero laat n.a.v. die brand christenen executeren (waaronder zeer waarschijnlijk Paulus en Petrus). Plinius de Jongere (gouverneur in klein azie) schrijft aan (keizer) Trajanus (einde 1e, begin 2e eeuw) wat hij met opgepakte christenen moet doen en krijgt als antwoord dat ze gedood moeten worden als ze niet offeren voor een beeld van de keizer. Tertulianus (een christelijke advocaat) schrijft in de 2e eeuw een brief aan de keizer waarin hij smeekt om eerlijke behandeling omdat christenen als criminelen behandeld worden.
christenen ook geen lievertjesquote:
Overigens schijnen die eerste christenen ook niet van die lieverdjes te zijn geweest.
Niet relevant voor onze discussie want dat was pas na Constantijn (> 325 na christus). Het is overigens wel een schandvlek van het christendom
een rustmomentjequote:
ff pauze.....
ga je gang