Auteur Topic: Even voorstellen....  (gelezen 2101 keer)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Gepost op: januari 02, 2005, 04:48:25 am »
Gegroet!

Mijn naam is Alwin, ben 20 jaar, woon in Rotterdam en ben niet gelovig.
Wat mij dan naar dit forum brengt? Simpel: mijn horizon verbreden.

Ik hou er van om ideeën te delen, er over te praten en zo meer over het leven, de wereld, mensen en mezelf te leren. Klinkt misschien zweverig, maarja. :P

Ik probeer me atlijd zo open mogelijk op te stellen. Voorbeeld: ik ben een aanhanger van de evolutietheorie. Echter, een inbreng van een hogere macht (bijvoorbeeld God) sluit ik niet uit. Simpelweg omdat ik niet genoeg kennis bezit om het één of het ander zomaar uit te sluiten. Jullie (bah wat generaliserend) zijn overigens niet de eerste waarmee ik de dialoog probeer aan te gaan, ik wil dat met zoveel mogelijk anders denkenden. :)  Gelukkig zijn die er in overvloed. :)

Wat denk ik dan bijvoorbeeld? Wel nu: ik bevind me op het linker vlak van het politieke spectrum, stem SP en loop graag mee met demonstraties e.d. Ik studeer Culturele en Maatschappelijke Vorming. Vraag me niet wat het is, daar ben ik zelf ook nog niet achter. ^_^; Verder game ik graag, schrijf eens een gedicht en maak ik mensen graag blij.

Waar ik absoluut niet tegen kan is kortzichtigheid en generalisatie. Ik kan soms echt niet begrijpen hoe kortzichtig mensen soms zijn. Voorbeeld: de herverkiezing van Bush en de verkiezing van Fortuyn tot Grootste Nederlander Aller Tijden. Ja hallo zeg! Maar dan bedenk ik bij mezelf, dat ik me moet kunnen inleven in de kortzichtigheid van anderen. En dat is soms erg lastig en verwarrend. :/

Wel nu, mochten er vragen zijn, dan hoor ik die graag. :w
Eenheid in verscheidenheid

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2005, 12:16:26 pm »
Welkom Murdoc

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2005, 02:25:02 pm »
Dank je, Doarsie :-)

Ulysses

• Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2005, 02:27:45 pm »
Hallo Murdoc! Meteen maar een vraagje:

quote:

Jullie (bah wat generaliserend) zijn overigens niet de eerste waarmee ik de dialoog probeer aan te gaan, ik wil dat met zoveel mogelijk anders denkenden. :) Gelukkig zijn die er in overvloed. :)
Met wie heb je dat allemaal al geprobeerd? En wat spreekt je aan, of juist niet?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #4 Gepost op: januari 02, 2005, 02:59:36 pm »
Mensen van mijn studie, mensen die ik tegenkom op internet, etc. Ik chat regelmatig met een gelovig (hervormd dacht ik) meisje. Niet zomaar een meisje, maar een danseres van Triple G meisje! Verder heb ik een katholieke vriendin gehad. Ook met Islamitische mensen praat ik graag en mensen die aan Wicca doen. Ik speel graag games en lees ook Christelijke besprekingen van games, puur en alleen om te kijken hoe zij er tegen aan kijken.

Wat me aanspreekt is het idee van naastenliefde en er zijn voor de medemens. En voor een lekker gospelplaatje ben ik ook altijd wel in. Ik hou van positiviteit en veel onderdelen van het Christendom (en andere geloven) hebben een vorm van positief denken in zich. Het beste voorbeeld van naastenliefde vind ik de Pauluskerk in Rotterdam. Niet kijken naar kleur, denkbeelden of afkomst en daar ook niet over oordelen, maar bieden waar die mensen behoefte aan hebben. Liefde en onderdak en voedsel, etc.

Wat me niet aanspreekt is religie misbruiken om haat en angst te zaaien. Zo is er in de VS een groepering die Bijbelteksten op een dusdanige manier verdraaid, dat ze rassenhaat rechtvaardigen. Sterker nog, ze prediken het Christelijk geloof als een geloof van haat. Daar maak ik me erg boos om. Rassenhaat is sowieso al het toppunt van stupiditeit en als mensen dan ook nog eens een religie gaan misbruiken raak ik helemaal aan het kookpunt. Of dat nou het Christelijk of het Joodse of voor mijn part het Griekse polytheïsme is, zal me een worst wezen. Het is verkeerd om religie als middel te gebruiken om haat te zaaien, angst te kweken en geweld te rechtvaardigen. Bovendien, zo krijg religie op zichzelf weer een slechte naam en zo gaat het maar door. Gaan mensen weer generaliseren etc etc. Gelukkig weet ik beter, doordat ik me niet laat leiden door vooroordelen maar liever zelf een beeld vorm.

Als mensen onwetend zijn, gaan ze zelf dingen invullen. Als die dingen niet kloppen, is de kans groot dat er onbegrip ontstaat. Onbegrip leidt tot conflict. En conflicten leiden tot een boel narigheid.

Nog meer vragen? Ik beantwoord ze graag. :-D

Zijnkind

• Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #5 Gepost op: januari 02, 2005, 06:12:57 pm »

quote:

Murdoc schreef op 02 januari 2005 om 04:48:
Waar ik absoluut niet tegen kan is kortzichtigheid en generalisatie. Ik kan soms echt niet begrijpen hoe kortzichtig mensen soms zijn. Voorbeeld: de herverkiezing van Bush....

Tja, het is zeker niet kortzichtig en generaliserend om de media na te spreken dat Bush absoluut niet deugd....  8)7
Ik ben bepaald ook geen fan van de man maar om te beweren dat de amerikanen kortzichtig gestemd hebben gaat me te ver. Ik heb standpunten van beide kandidaten destijds vergeleken en moet zeggen dat ik het echt kiezen tussen 2 kwaden vond. Ik ben blij dat ik niet hoefde te stemmen. Waarschijnlijk zou mijn stem naar een kansloos kandidaatje gegaan zijn.

Verder uiteraard van harte welkom hier. Het is altijd goed om anderen te spreken :).
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2005, 06:13:18 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2005, 07:17:14 pm »
Ik de media naspreken? Oh, je bedoelt dat een ruime meerderheid van Nederland dezelfde mening heeft als ik. Tsjah, het is maar hoe je het interpreteert. Aan de andere kant, als je ziet hoe de media DAAR is (FOX anyone?), dan kan ik ze het ook niet kwalijk nemen. Nouja, die 51% die op hem hebben gestemt dan. En voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen Amerikanen. Sterker nog, een goede vriendin van me woont daar ^_^

LaNaussee

• Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2005, 12:14:05 am »
Hoi Murdoc :w
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2005, 12:15:19 am »
Hi! :D
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2005, 12:20:59 am »
welkom :)
[Prediker 7:29]

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
Even voorstellen....
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2005, 12:26:26 am »
Hallo Murdoc,welkom