Auteur Topic: Rol gevoel in kerkkeuze* (afgesplitst)  (gelezen 4404 keer)

J.A.S.

• Bekijk profiel
Rol gevoel in kerkkeuze* (afgesplitst)
« Gepost op: januari 06, 2005, 06:39:02 pm »
<font color=blue>Modbreak: Topic afgesplitst van Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje</font>.

Ik denk dat God je naar Zijn kerk roept, naar zijn kudde, waarvan Jezus Christus dé goede Herder is. Dan is het wat mij betreft erg (!) gevaarlijk om te praten over "God vraagt niet van je dat je met tegenzin naar de kerk gaat, ik denk niet dat Hij daar gelukkig van wordt". Hij roept ons naar zijn Kerk, de bruidegom, en dan hebben wij niets te vinden of te willen! Wat wij vinden of willen of graag voelen of zien, dat is dan van ondergeschikt belang: in de eerste en laatste plaats: Wat vraagt God van mij in zijn Woord, waar moet ik zijn, wat is Zijn kerk?? Dat is onze levensopdracht

We moeten zijn, daar waar Hij ons roept!
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 12:14:53 am door Mezzamorpheus »
J.A.S.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2005, 06:45:21 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 18:39: en dan hebben wij niets te vinden of te willen!

????
Doet me denken aan de opvoeding van de generatie van mijn ouders. "Mama, ik wil een koekje" "Kinderen hebben niks te willen".

Oke, ik snap en aanvaard dat het van ondergeschikt belang moet zijn. Maar volgens jou is het van geen belang?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2005, 06:49:14 pm »
Het is niet zo van: IK VOEL mij hier niet zo thuis, en daarom ga ik eens "rondshoppen"! Nee, door bijbelstudie en gebed vraag je Hem of hij jouw wil leiden naar Zijn Kerk. Niet onze gevoelens spelen een rol, die zijn niet dé aanzet tot het wisselen van kerk/ kerkkeus. Waar de Here onze God ons roept, dat is de plaats waar mij moeten wezen. En of de ds. nou niet te verstaan is, of niet te begrijpen etc. (vul zelf maar aan), toch heb je in die Kerk te wezen.

Dat bedoelde ik er ongeveer mee. Groet
J.A.S.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2005, 09:06:56 pm »
Wat versta jij (J.A.S.) onder 'kerk'? beperk jij dat tot een kerkverband?

Binnen Gods kerk kun je zeer zeker een keuze maken op basis van je gevoel. Als ik me niet prettig zou voelen binnen een gemeente zou ik op zoek gaan naar een gemeente waar ik me beter op mn gemak zou voelen, zodat ik in een omgeving kom waarbij ik prettiger in mn vel zou zitten me me beter kan inzetten en uiten tot eer en in dienst van God.
Ik verkies zelf bij voorkeur ook niet voor of tegen een kerkverband, want dan sluit je gemeenten uit die vlgs. mij zeer zeker wel tot Gods kerk behoren.
Binnen die verzameling gemeenten die Gods Woord volledig erkennen en daarnaar handelen kun je zeer zeker wel een keuze maken die gebaseerd is op jou persoonlijke plek binnen die gemeente t.o.v. een gemeente waar je je minder op je plek voelt, God heeft immers vrij weinig aan iemand die zich niet volledig kan inzetten en/of uiten (denk behalve aan de dienst aan God ook aan de lof- en eer aan God) doordat hij of zij zich niet prettig voelt in een beaalde omgeving.

Dit is eik een discussie die hier niet echt thuis hoort, ik heb vrij recent elders ook al iets in die strekking gepost, ik krijg een beetje het idee dat de binnen de vrijgemaakte kerken (ja, ik generaliseer voor het gemak maar even ;)) verstand en gevoel niet samen schijnen te gaan, dat persoonlijke beleving (en het gevoel) een ondersgeschoven kindje is...

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2005, 09:17:24 pm »
Nou, allereerst: ik behoor niet tot de GKv.
En dit bedoel ik nu mij: omdat JIJ je niet thuisvoelt ga je op zoek naar wat anders. En wat denk je van Gods voorzienigheid/ Gods sturing van jouw leven , die jouw heel concreet in die bepaalde  gemeente heeft geplaatst?
Je gaat je eigen weg! Met jouw eigen gevoelens in het middelpunt.

Verder ben ik het met je eens dat deze discussie niet helemaal hier thuishoort! Maar waar dan bv...?
J.A.S.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2005, 11:00:22 pm »
tja, dat is aan de moddereters om de boel te splitsen, of jij of ik gaat alles lopen knippen/plakken naar een nieuw topic ;)

Wat is vlgs. jou Gods voorzienigheid?
Als ik jou zo hoor lijk jij van buiten een marionetpopje zonder eigen wil (NOFI ofcourse ;) ik neem aan dat dat best anders is als ik jou beter zou kennen), een eigen wil die God jou notabene heeft gegeven.
Ik juich niet voor God en steek mn handen niet in de lucht voor God om dat dat nou eenmaal in de bijbel staat maar omdat ik me vrolijk en blij voel als ik met mijn mede-christenen lof zing aan God.
Als de sfeer in een gemeente mij niet toestaat me volledig te geven (zover ik wil en durf) tot eer van Hem en ik door mijn gevoel (voor zover dat veroorzaakt wordt door de sfeer van de gemeente) gehindert wordt in mijn dienst aan Hem, dan wordt het tijd dat ik verder ga kijken. Natuurlijk moet je het niet op een of twee negatieve ervaringen kijken, maar als er stelselmatig een sfeer van een gemeente uitgaat die jou dienst aan God negatief beinvloed (omdat je je bijvoorbeeld, om wat voor reden dan ook, blijvend niet 'thuis voelt' in die gemeente) dan denk ik dat het tijd is dat je om je heen gaat kijken.
Als jij zegt dat God jou in een gemeente heeft geplaatst en jij gaat daar koste wat kost niet meer weg omdat God jou daar heeft geplaatst dan vraag ik mij af hoe jij (om een willekeurig voorbeeld te noemen) met ziekte omgaat. Laat jij je inenten tegen bekende ziekten/virussen, of zeg je: "God heeft die ziekte op mijn weg geplaatst"?
God heeft jou een wil gegeven en ook gevoel, daar mag je iets mee doen! Ik zeg niet dat je je maar volledig moet overgeven aan je gevoel, absoluut niet, maar je hebt genoeg sturing meegekregen (denk behalve aan Gods Woord ook aan je opvoeding, voor zover toepasbaar) om een gezonde balans te creeeren en om te kunnen beslissen wanneer je je gevoel iets meer gewicht geeft boven je verstand, en uiteraard doel ik hier niet op uitsluiting van het verstand, maar dat je je verstand laat sturen door je gevoel, het gevoel speelt hier de rol van indicator. Het indiceert dat er het een en ander niet pluis is en dat daar wat aan gedaan moet worden, en soms moet daar iets rigoreus' gebeuren, zoals een gemeente-switch om het zo even te noemen ;)
En ja, het is heel makkelijk om achter je gevoel aan te wandelen, daar ben ik mij volledig van bewust, ik propageer de persoonlijke beleving dan ook niet graag en niet al te hard, maar het moet ook zeker geen ondergeschoven kindje worden.
Gevoel en beleving is iets wat bij mensen hoort, iets wat je mens maakt en dat moeten we niet koste wat kost opzij schuiven, en dat is iets wat ik in veel vrijgemaakte en verwante gemeenten zie gebeuren (ondanks de aandacht die er binnen de GKV recent is voor de (persoonlijke) gaven van de Geest, wat ik een positieve ontwikkeling vind)

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2005, 11:13:51 pm »
Ik weet niet of je bekend met de Dordste Leerregels, maar daarin komt de beroemde (wat mij betreft tenminste) uitspraak in voor. "God heeft ons niet geschapen als stokken en blokken", maar wij hebben een eigen wil. En omdat wij net als God wilden zijn, hebben wij in Adam gezondigd en naar God niet geluisterd. En we hebben een eigen wil, en we hebben een eigen gevoel, en wat is de schepping ontwikkelt door wetenschap e.d. God heeft ons dat gegeven om tot ZIjn eer te leven, Kinderen van hem te zijn.

Maar tegelijk  vraagt Hij van ons gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid en geloof om naar Zijn Wil te leven, en hij bestuurt ons elke dag, en we doen niets, zonder dat hij dat wil, en Hij heeft beloofd ons alles wat uit zijn hand ons ten deelt valt, om dat ons te doen mee werken ten goede!!

Wat betreft ziekte: ik ben zeker geen fatalistisch mens. RIjden zonder licht (botsing: Zijn wil), zonder kleren naar buiten (longontsteking?: zijn wil) etc. Wij hebben ons leven gekregen, wij hebben hem daarmee te dienen (zelfs zijn Heilige Geest woont in ons). Dus wat dat betreft: inentingen, het is in de schepping gelegd door God, zodat wij daar gebruik van mogen maken. (duidelijk genoeg, hoop ik)

En wat dat betreft mogen we Gods beloften kennen, ZIjn trouw: ons daar blij bij voelen, opgelucht: daar speelt ons gevoel een grote rol. Ook de Gereformeerden van net na de Vrijmaking zijn heus niet zo verstandelijk bezig geweest, zoals vaak wel gesuggereert wordt. Dominees spraken met vuur vanaf de kansel, uitleggingen, verkondigen waar je zo een uur naar kon luisteren! Wat dat betreft zijn gereformeerden heus niet gevoelloos: integendeel, zou ik zo zeggen.

Maar ondanks jouw verhaal, laurens, lijkt mij toch dat jij je gevoel te veel de boventoon laat voeren.
J.A.S.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2005, 11:14:58 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:13:
Ik weet niet of je bekend met de Dordste Leerregels, maar daarin komt de beroemde (wat mij betreft tenminste) uitspraak in voor. "God heeft ons niet geschapen als stokken en blokken", maar wij hebben een eigen wil. En omdat wij net als God wilden zijn, hebben wij in Adam gezondigd en naar God niet geluisterd. En we hebben een eigen wil, en we hebben een eigen gevoel, en wat is de schepping ontwikkelt door wetenschap e.d. God heeft ons dat gegeven om tot ZIjn eer te leven, Kinderen van hem te zijn.

Maar tegelijk  vraagt Hij van ons gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid en geloof om naar Zijn Wil te leven, en hij bestuurt ons elke dag, en we doen niets, zonder dat hij dat wil, en Hij heeft beloofd ons alles wat uit zijn hand ons ten deelt valt, om dat ons te doen mee werken ten goede!!

Wat betreft ziekte: ik ben zeker geen fatalistisch mens. RIjden zonder licht (botsing: Zijn wil), zonder kleren naar buiten (longontsteking?: zijn wil) etc. Wij hebben ons leven gekregen, wij hebben hem daarmee te dienen (zelfs zijn Heilige Geest woont in ons). Dus wat dat betreft: inentingen, het is in de schepping gelegd door God, zodat wij daar gebruik van mogen maken. (duidelijk genoeg, hoop ik)

En wat dat betreft mogen we Gods beloften kennen, ZIjn trouw: ons daar blij bij voelen, opgelucht: daar speelt ons gevoel een grote rol. Ook de Gereformeerden van net na de Vrijmaking zijn heus niet zo verstandelijk bezig geweest, zoals vaak wel gesuggereert wordt. Dominees spraken met vuur vanaf de kansel, uitleggingen, verkondigen waar je zo een uur naar kon luisteren! Wat dat betreft zijn gereformeerden heus niet gevoelloos: integendeel, zou ik zo zeggen.

Maar ondanks jouw verhaal, laurens, lijkt mij toch dat jij je gevoel te veel de boventoon laat voeren.

Ben ik even blij dat het gros der vrijgemaakten er hier heel anders over denkt!
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2005, 11:23:54 pm »
Mooi voor jouw, maar wat is hiervan de boodschap??
J.A.S.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2005, 11:27:11 pm »
Dat als iedereen z'n gevoel uitschakelt (het gevoel dat de Geest ons geeft), we van die mooie, dorre preken krijgen waar de door mensen opgestelde Belijdenisgeschriften minimaal dezelfde autoreit krijgen als de Bijbel. Een kerk waarin de Geest monddood gemaakt wordt. Ik hoop en bid dat dit soort gedachtes nooit de overhand zullen krijgen in de kerk. De GKv is goed op weg, teruggaan naar dit soort gedachtes zou 3 stappen terug betekenen met de daarbij behorende leegloop naar kerken waar Woord en Geest wél spreken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2005, 11:28:31 pm »
J.A.S., Ik weet niet of je bekend bent met de Bijbel, maar daarin komt de (helaas minder beroemde) uitspraak voor:
Rom. 8: 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.
Ben blij dat ik dit stukje niet alleen kan lezen, maar er ook wat bij voel. God heeft mij namelijk zowel met verstand als met gevoel geschapen.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2005, 11:35:46 pm »
Heb ik gezegd dat wij géén gevoel hebben gekregen. Juist wel, maar dat mag niet boventoon gaan voeren in ons leven. En wij voelen ons opgelucht, blij, ja, onuitspreekelijk blij, dat wij verlost zijn van Gods eeuwige toorn. Wat een Genade, voor ons. ZIjn Kinderen, zondige mensen: wie kan er met redenaties iets zinnigs over kwijt. Wie kan verkiezing/verwerping ooit vangen in dogmatiek.

Over de Belijdenisgeschriften: de kerk heeft bij Reformatie 16e eeuw, Afscheiding 1834, Doleantie 1886, Vrijmaking 1944, Vrijmaking 03/04 de belijdenisgeschriften vastgehouden. En wat heeft de kerk gebloeid! En de geschriften zijn toch GEGROND op God Woord. Lees alle verwijzingen en uitleggingen, schetsen, lectuur etc. etc. er maar op na.

Wees blij dat God door de eeuwen zijn Kerk heeft bewaard bij Woord en Belijdenis. Zie ook hier ZIjn reddende hand in!!!!!!!!
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2005, 11:37:36 pm »
En het gevoel dat de Geest ons geeft?? De Geest doet ons de oogkleppen af en wijst ons op Jezus Christus. Hij eist geen plek voor zichzelf op. HIj wijst ons op het offer van Gods Eniggeboren Zoon, Jezus Christus.
J.A.S.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2005, 11:48:29 pm »
Waarom mag gevoel niet de boventoon voeren?
Hart, ziel en verstand: er is meer dan alleen maar hersenen, dat staat zelfs op de 3e plek. De Geest maakt in ons woning, legt ons een nieuwe wet in ons hart. Dan is het niet goed om als oprecht christen je gevoel weg te stoppen. Zeker niet als dat conflicteerd met ons verstand.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2005, 11:52:08 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:37:
En het gevoel dat de Geest ons geeft?? De Geest doet ons de oogkleppen af en wijst ons op Jezus Christus. Hij eist geen plek voor zichzelf op. HIj wijst ons op het offer van Gods Eniggeboren Zoon, Jezus Christus.

Vader, Zoon en Geest zijn één. Jij doet alsof het hier om verschillende Personen gaat. Dat is niet schriftuurlijk. Jezus verwijst in de Bijbel steeds naar de Geest die komen zal en in ons wonen wil als wij ons hart openstellen voor Jezus' offer aan het kruis.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 07, 2005, 12:03:15 am »
hart = gevoel :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2005, 12:08:38 am »
Pulpeet: jij weet meer van hebreeuws dan ik: welk woord zouden ze anders gebruiken voor gevoel/hart?

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2005, 12:22:21 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 januari 2005 om 23:52:

[...]

Vader, Zoon en Geest zijn één. Jij doet alsof het hier om verschillende Personen gaat. Dat is niet schriftuurlijk. Jezus verwijst in de Bijbel steeds naar de Geest die komen zal en in ons wonen wil als wij ons hart openstellen voor Jezus' offer aan het kruis.

Het zijn verschillende personen en toch weer een persoon. Alledrie afzonderlijk God en toch niet gescheiden. Ik geloof in een Drieenig God, stelt je dat gerust?

Juist, hij belooft ons zijn Geest, die HIJ ons geven wil (niet als wij ons hart openstellen, alsof het van onze inspanning afhangt, wat als je je hart te weinig openstelt, of nét niet genoeg?? Ja, dat is flauw: maar je maakt God afhankelijk van jezelf, maar je bent het ook niet helemaal eens met de DL geloof ik  ;)

Maar door offer van JC worden wij gered, door Zijn Geest en WOord wil hij ons geloof schenken. Wij moeten zien op Zijn offer, en daarvoor wordt ons de HG belooft, "Hij wil in ons hart wonen". Alledrie afzonderlijke taak, toch drieenig: Onuitspreeklijk Wonderbaar
J.A.S.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2005, 12:31:50 am »
Hm... even m'n imago neerkrikken: ik spreek geen woord hebreeuws. :)

Ik bedoel gewoon de Nederlandse begrippen. Een concept als 'gevoel' is nogal vaag. Gaat het over emoties of over stemmingen of over dat wat je zintuigelijk kunt waarnemen? In de menselijke perceptie lijkt trouwens ook het verstand een rol te spelen.

'Hart' is trouwens ook niet zo'n makkelijk begrip. Volgens mij gaat het om de kern van je wezen. En daarbij speelt ook zowel het verstand als het gevoel een rol.

Het lijkt me dus gevaarlijk om hart en gevoel zonder meer aan elkaar gelijk te stellen.

Een bruikbaarder begrip is misschien 'ervaring'. Dat is breder dan gevoel. Dan wordt de vraag dus of het in de kerk moet gaan over theoretische zaken ('klopt' het allemaal) of over het leven als christen, waarbij zowel verstand als gevoel een rol spelen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 12:32:31 am door Pulpeet »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 07, 2005, 12:41:45 am »
Hmmm...
Waar is Qohelet als je hem nodig hebt?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 07, 2005, 12:43:42 am »
Hmmm...
Is het raar om 'met hart, ziel en verstand' uit te leggen als, met heel je persoon/wezen. Met je 'alles', met je hele 'jezelf'? Even los van de volgorde e.d. lijkt me dat gevoel daar een onderdeel van is.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 07, 2005, 12:44:27 am »
je vergeet het deel "met al je krachten" :+

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 07, 2005, 01:27:56 am »
Misschien een hulp; er wordt ook wel eens tegen aangekeken als: je emoties, je wil en je verstand. Niet dat dit nu veel duidelijker wordt, de mens is een complex iets.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 07, 2005, 08:24:44 am »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:35:
Over de Belijdenisgeschriften: de kerk heeft bij Reformatie 16e eeuw, Afscheiding 1834, Doleantie 1886, Vrijmaking 1944, Vrijmaking 03/04 de belijdenisgeschriften vastgehouden. En wat heeft de kerk gebloeid! En de geschriften zijn toch GEGROND op God Woord. Lees alle verwijzingen en uitleggingen, schetsen, lectuur etc. etc. er maar op na.
Je bent dus ook van de nieuwe vrijgemaakten?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 07, 2005, 08:51:12 am »
Nee, ik ben gereformeerd
J.A.S.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 07, 2005, 09:03:00 am »

quote:

Dat zeggen zij ook  :+

(Om precies te zijn: dat beweren ALLE kerken en splintergroeperingen met "gereformeerd" in de naam... en allemaal noemen ze zich DE gereformeerde kerk... ik ben ook gereformeerd trouwens, aangenaam  :w )
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 07, 2005, 10:58:09 am »

quote:

En bij welke kerk hoor je?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 07, 2005, 11:20:42 am »
De enige ware kerk, I presume. :+

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 07, 2005, 11:26:13 am »
Over neersabelen, sarcastisch praten en (impliciet) oordelen gesproken....

En trouwens, je zit hier fout. Men sprak, als ik ik goed ben ingelicht, over de ene ware kerk, en niet over de enige ware kerk.
Een klein, maar zeer belangrijk verschil, zou ik denken
J.A.S.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 07, 2005, 11:30:33 am »
Het zou oordelen zijn als ik lid zou zijn van een andere kerk. Technisch gezien ben ik ook gereformeerd, qua kerklidmaatschap. Qua opvatting niet, maar daar gaat het hier niet over :)

Waarschijnlijk vat jij die opmerking anders op dan ik hem bedoeld heb ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 07, 2005, 11:40:21 am »
Ik herken wel veel wat J.A.S. zegt. Alleen gek dat ik daarmee wel een andere keuze maak.
Grappig dat als je zegt je gevoel niet op de voorgrond te plaatsen, dat men vaak denkt dat je geloof dan ook een star iets is wat alleen met 'de letter' te maken heeft.
En gevoel is je hart. Dat is natuurlijk zo maar er staat ook in de bijbel dat het hart arglistig is boven alles. Dat hart kan jou dus ook misleiden. En moet beheerst worden door de Heilige Geest. Pas dan als je je hart ondergeschikt maak aan wat de H. Geest wil, kun je je hart volgen. Maar moet je steeds checken: Is dit gevoel uit mijn hart vanuit mijzelf of is het iets wat bij God vandaan komt. Dus vanuit wat God door de Geest werkt en in overeenstemming met Zijn woord.
offtopic:Ik moet nu weg, dus kan even niet meer direct reageren..
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 11:44:01 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 07, 2005, 11:43:47 am »

quote:

Bumblebee schreef op 07 januari 2005 om 09:03:
[...]

Dat zeggen zij ook  :+

(Om precies te zijn: dat beweren ALLE kerken en splintergroeperingen met "gereformeerd" in de naam... en allemaal noemen ze zich DE gereformeerde kerk... ik ben ook gereformeerd trouwens, aangenaam  :w )
offtopic:Nee hoor, tenminste: de Gereformeerde kerken (synodaal) beweerden lang niet allemaal dat ze gereformeerd waren, anders dan in naam... (nu heten ze PKN officieel, maar toch)

Sterker nog: een paar weken geleden hoorde ik in een syn-ger. kerk (nog niet samengegaan, alleen naam is officieel PKN geworden, al staat dat nog niet op het bordje bij de kerk) de dominee zeggen: "als ik gereformeerd zou preken zou ik zeggen... maar..."

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 07, 2005, 11:49:42 am »
En bedankt Roodkapje voor het neersabelen van mijn vraag!  :X

Nu JAS, krijg ik nog antwoord op mijn vraag?

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 07, 2005, 05:25:32 pm »

quote:

elle schreef op 07 januari 2005 om 00:08:
Pulpeet: jij weet meer van hebreeuws dan ik: welk woord zouden ze anders gebruiken voor gevoel/hart?
(@Elle, ik begrijp- binnen de context van de discussie- de vraag om vertaling in het hebreeuws niet helemaal).
Wel kan ik je zeggen dat de totale innerlijke gerichtheid op God binnen de Tenach, de Talmoed, Misjna en zelfs de Kabbalah, een hoofdrol speelt- en deze staat in aanzien ver boven de kale ratio. (Let wel: dit is het Jodendom. Dankzij Jezus lijkt de nadruk op de intrinsieke gedrevenheid, de gerichtheid op God met je hele wezen- 'kawwanah'- alleen nog maar toegenomen).
Met betrekking tot je vraag omtrent vertaling van de door jou genoemde begrippen, nemen bijvoorbeeld de volgende een voorname plaats in: 'gevoel' in het algemeen is רגש (rekesj). Wat specifieker: mededogen is רחםנות  (rachamanoet), medevoelen of meeleven is (hisjtatef batsa’ar sjel…), liefde is אהבה (‘ahavah), intentie, hartstocht voor iets bepaalds is כװנה (kawwanah),  passie, algemene hartstocht is תשוקה (tsjoekah), Het fysieke hart is לב (lev), maar wordt eveneens veel gebruikt in gevoelskwesties (zoals ook in het Nederlands).  
Hopelijk heb je er wat aan.
(Momenteel verder weinig tijd).
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 10:21:37 pm door Suighnap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 07, 2005, 06:48:51 pm »
Suighnap: het draaide om het volgende.
J.A.S. stelde: 'Heb ik gezegd dat wij géén gevoel hebben gekregen. Juist wel, maar dat mag niet boventoon gaan voeren in ons leven.' Dit in reactie op Roodkapje, die opmerkte: 'Dat als iedereen z'n gevoel uitschakelt (het gevoel dat de Geest ons geeft), we van die mooie, dorre preken krijgen waar de door mensen opgestelde Belijdenisgeschriften minimaal dezelfde autoreit krijgen als de Bijbel. Een kerk waarin de Geest monddood gemaakt wordt.'

Er wordt dus een tegenstelling gemaakt tussen gevoel en verstand, en kennelijk moet het een belangrijker gevonden worden dan het ander. J.A.S. zegt: verstand moet een belangrijke rol spelen bij je kerkkeuzen. Roodkapje waarschuwt voor het doven van de Geest.

Mijn idee: er staat dat je God moet dienen met hart, ziel, kracht en verstand. Naast verstand dus nog 3 dingen.

quote:

Deut 6:4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.
Marc 12: Welk gebod is het eerste van alle? 29 Jezus antwoordde: 30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31
Als je die teksten naast deze legt:

quote:

Galaten 4: 6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.
Galaten 5:  22 ... de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. 25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
Efeze 1: 15 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven

.. dan kun je volgens mij niet stellen dat er een rangorde is bij dat hart - ziel - verstand. Nu schakelde ik 'hart' gelijk aan 'gevoel', maar da's wellicht te westers. Mijn vraag was dan ook: wat verstaan joden van oudsher onder datgeen wat in deuteronomium 6 met 'hart' vertaald is?

Los daarvan: De Geest is in ons uitgestort. Woont in ons, in ons hart. De Geest werkt op veel manieren. Aan de ene kant verlicht Hij ons verstand, aan de andere kant verandert Hij ons karakter. In galaten 5:22 worden allerlei gevoelsmodaliteiten genoemd. Ik vind het dus vreemd om verstand en gevoel uit elkaar te trekken.
Als die 2 strijdig zijn, dan is er dus iets vreemds aan de hand, iets dat niet van de Geest afkomstig is. Als je verstand iets beweert wat niet strookt met je gevoel, dan moet je je danig achter je oren krabben, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 06:51:05 pm door elle »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 07, 2005, 06:55:04 pm »
ff nog protesteren :P

quote:

elle schreef op 07 januari 2005 om 18:48:
[...] In galaten 5:22 worden allerlei gevoelsmodaliteiten genoemd.

Het lijken me meer karaktereigenschappen. Een soort basispatronen in je gedrag, die ontstaan als je een leven vanuit de Geest leidt.

En misschien heeft het zelfs wel meer met de wil dan met het gevoel te maken. :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 07, 2005, 07:01:06 pm »
Mee oneens :P.
Als je jezelf willens en wetens dwingt tot liefde zonder dat echt te zijn/voelen, dan loop je vroeg of laat spaak. 't Is niet los te zien van gevoel. Een trouw uiten die je in wezen niet voelt is een farce.
Volgens mij werkt de Geest niet halfslachtig door alleen je verstand/wil te hervormen, en je gevoel maar te negeren. Da's waarom de bijbel van hart - ziel - kracht (en verstand) spreekt, volgens mij. De verandering is compleet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 07, 2005, 07:03:47 pm »
Volgens mij heeft JAS het over dat gevoel niet de boventoon mag gaan voeren, dat is wat anders dat je alleen maar je verstand en niet je hart zou mogen gebruiken.
In Galaten 4: 16 gaat het ook om het recht kennen van de Here Jezus. Daar komt ook wel verstand bij kijken.
Ik zou het zo zeggen: Geloof is een geestelijke zaak en dan is het zaak de Geest je te laten beheersen, zodat dit dan ook je gevoel en verstand overheerst. Zodat de dingen van God en wat God ons duidelijk maakt ons gevoel en verstand beinvloed en niet andersom. Dat ons gevoel en ons verstand ons gaan beheersen. We moeten onszelf ondergeschikt maken.

Als ik heel diep in de put zit omdat ik iets ergs heb meegemaakt, zou je kunnen zeggen: Ik voel God niet meer, ik heb zo iets ergs meegemaakt. Hij is vast heel ver weg.
Dan kun je met je vanuit de bijbel toch weten: Dit klopt niet, mijn gevoel zegt dat nu wel, maar op grond van Gods woord mag ik de zekerheid hebben dat Hij altijd bij mij is want Zijn Geest is in mijn hart uitgestort, en die blijft tot in eeuwigheid bij mij. (Joh. 14 en 16)
En de Geest wil je dan deze zekerheid geven al voel je je misschien verschrikkelijk.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 07, 2005, 07:06:11 pm »
Elle: Voel jij je altijd verliefd? Ik niet.....toch weet ik dat ik van mijn man houdt. Het is een zekerheid en niet altijd een gevoel.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 07, 2005, 08:15:34 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:35:
Heb ik gezegd dat wij géén gevoel hebben gekregen. Juist wel, maar dat mag niet boventoon gaan voeren in ons leven. En wij voelen ons opgelucht, blij, ja, onuitspreekelijk blij, dat wij verlost zijn van Gods eeuwige toorn. Wat een Genade, voor ons. ZIjn Kinderen, zondige mensen: wie kan er met redenaties iets zinnigs over kwijt. Wie kan verkiezing/verwerping ooit vangen in dogmatiek.

Wees blij dat God door de eeuwen zijn Kerk heeft bewaard bij Woord en Belijdenis. Zie ook hier ZIjn reddende hand in!!!!!!!!

God heeft ons naar Zijn beeld geschapen, God heeft gevoel voor ons.
En... God geeft ons door zijn Heilige Geest gevoel voor Hem.
Je moet niet blijven hangen bij alleen de letters die in Gods Woord staan. Je moet ook letten op het gevoel dat God in die Woorden heeft gelegd. Geloven is zeker weten. Dat zeker weten houdt mij overeind als het gevoel wel eens weggeëbd is, maar door dat zeker weten komt het gevoel ook telkens weer terug.

Ik ben heel blij dat God zijn Kerk bewaard heeft bij zijn Woord.
Ik ben heel blij? .......Toch weer het gevoel?

Kortom: Gods Woord is wat mij betreft een Woord dat gevoelens oproept.  _/-\o_

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 07, 2005, 08:37:33 pm »
geloven is een zeker weten en een vast vertrouwen waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in Zijn Woord aan ons geopenbaard heeft.
Het is geen leesboek, die we als we het uit hebben, weg brengen naar de bieb en er nooit weer in lezen. Het is ons richtsnoer!
Daarom: Gods Woord beheerst ons hele leven, dwz niet alleen ons verstand, maar ook ons hart!

En wat ik nog toe wil voegen aan het gevoel: het gevoel op zich overtuigt niet. Mijn gevoelen bij dit overtuigt de ander niet. Voor een beroep, een appel op iemand anders, een oproep tot bekering en geloof heb je woorden nodig die ontleent zijn aan het Woord. Spreken vanuit en met de schrift, je moet het de ander aan het "verstand" brengen, of dat lukt? Niet aan ons... Maar het gevoel alleen leent zich niet voor een gesprek, een nadruk (de accenten juist dáár op leggen) op het gevoel is ten diepste individualistisch. Misschien kan je het gevoel wel met iemand delen, alleen: hoe weet je of hij/ zij hetzelfde voelt. Dat weet je alleen zelf, en daar is niemand buiten de kerk mee te overtuigen.

En probeer je gevoel eens objectief te benaderen? Het praten over je gevoel doet het gevoel (bijna helemaal) verdwijnen. Neem eens afstand van je gevoel! en bekijk het eens. Maar praten over je gevoel is een bedreiging over voor het beleven ervan. Volgens mij verdraagt gevoel geen echte diepe communicatie.

En wat als mensen het gevoel niet delen. Men zegt: "ik respecteer je mening", maar in feite sta je buiten de gemeenschappelijke ervaring, buiten de gemeenschap. En dan sta je buiten je omgeving, de gemeenschap in de kerkelijke gemeente: de basis is weg!

Gevoel: het hoort bij de mens, het zit in de mens, we zijn niet rationeel: wij doen (veel) vanuit onze intuitie. En wat mij betreft: als we de kerk bouwen op het gevoel, we zakken weg en dwalen af. Daarom niet alleen op gevoel, het gevoel mag nooit de BOVENtoon gaan voeren in ons geloof.
J.A.S.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 07, 2005, 09:03:43 pm »
Niemand pleit ervoor om het gevoel het belangrijkste of een fundament te maken.

Ik ben overigens van mening dat gevoel wel degelijk diepe communicatie verdraagt. Sterker, communicatie zonder gevoel lijkt me onmogelijk.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 07, 2005, 09:36:45 pm »
Terug naar de TS
in hoeverre bepaalt gevoel de kerkkeuze.
Gevoel hoeft niet de BOVENtoon te voeren.
Als er echter in je gemeente vrijwel geen ruimte is voor gevoel,  dan wordt het lastig.
Je kunt dan `doodbloeden` in je eigen gemeente.
Ik kan me voorstellen dat je dan de vrijheid opzoekt in een gemeente waarin je die ruimte wel vind.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 09:37:43 pm door inlijn »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 07, 2005, 11:56:08 pm »
Gevoel kun je juist heel goed uiten tijdens de bijbelstudies, de kleine kringen binnen je kerk. dat is soms wel heel eng, maar ik heb er wel heel veel aan gehad. zo kun je ook opener zijn over twijfels, onzekerheid, angst die je hebt in je geloof.

Tuurlijk weet ik dat God mijn Vader is, maar daarom heb ik dat gevoel niet altijd....waar ik maar mee wil zeggen dat ik verstandelijk weet en vertrouw dat God mijn Vader is. Mijn gevoel geeft heel iets anders aan.
ik ben blij dat ik dat bespreekbaar kan maken in mijn groep. Net zo goed dat ik ook kan vertellen hoe blij ik ben als God me iets moois geeft, als ik geniet van Zijn schepping.

Dus gevoel!!!! Ook de psalmen zijn een en al gevoel!!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij moet je niet altijd kijken wat de kerk daarin iets kan betekenen voor jou! Begin zelf maar eens. Gewoon proberen. Daarin kun je elkaar toch ook helpen. Als we ervoor vluchten, ja dan komt het er niet!
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 11:56:58 pm door Liedje »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 08, 2005, 09:41:26 pm »
Ik denk dat gevoel uiteindelijk wèl de doorslaggevende factor is. Om dat uit te leggen, neem ik jullie even mee in een stukje emotieleer. Over het algemeen is het zo dat emoties ongeveer zo werken. Je krijgt een prikkel van buitenaf, er vindt een verwerking plaats en er volgt een output. Het gevoel is de output. Wat dus heel interessant is, is om naar die verwerking te kijken. Er zijn twee routes die tot een emotie kunnen leiden. Allereerst een hele korte, directe, zonder cognitieve verwerking. Vb. Als je een slang ziet schrik je eerst, voordat je beseft dat de slang helemaal niet gevaarlijk is. De tweede, en meest gebruikte, route is er één met cognitieve verwerking. De prikkel wordt eerst geëvalueerd in je hersenen voordat er een bijpassend gevoel ontstaat. Deze evaluatie kan door veel verschillende manieren, zoals opvoeding, normen en waarden, ervaringen ed bepaald worden. Vb. iemand komt een afspraak niet na, je ervaring leert dat je vaker bedrogen bent, gevolg je wordt achterdochtig of boos ofzo. En dat gevoel kan dan weer geëvalueerd worden en ga zo maar door.
Volgens mij werkt het in kerkkeuze net zo. De prikkel die je krijgt is de kerkdienst ofzo. Vervolgens vindt daar een verwerking van plaats en het gevolg is dat je een bepaald gevoel bij de kerk of de kerkdienst hebt. Ik denk dat in die verwerkingsprocessen de ratio een grote rol speelt en dat veel dingen die J.A.S. zegt daar een grote rol in spelen en ook moeten hebben. Maar uiteindelijk leidt dat toch tot een gevoel en dat bepaald je keuze. NB. Er kan natuurlijk ook op puur rationele gronden gekozen worden.
P&A geven vervolgens een voorbeeld van liefde tussen mensen. Daarmee slaan ze, mijns inziens, aan de ene kant de spijker op de kop en aan de andere kant zitten ze er volledig naast. De zekerheid dat iemand van je houd ook al voel je dat niet, is een evaluatie van je gevoel (of gemis aan gevoel). Op grond van die evaluatie kan dat gevoel dan af- of toenemen en heb je weer even vrede of niet. De rationele overweging van de kerk maakt dat je blijft. Maar wanneer je dat gevoel echt langdurig weg blijft, dan zal je relatie er onder gaan leiden. En moet je je wel serieus afvragen of die kerk dan wel de goede plek is.

Overigens is bij mijn weten kennis in de bijbel altijd een 'kennen in relatie'. Uiteindelijk is een relatie gebaseerd op gevoel en niet op ratio. Wel is de ratio over het algemeen een stabielere factor.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 08, 2005, 10:06:58 pm »
J.A.S. schreef: die jouw heel concreet in die bepaalde gemeente heeft geplaatst?
Je gaat je eigen weg! Met jouw eigen gevoelens in het middelpunt.
------------------------------------------------
Een Jehova getuige en een moslim kan ook geloven dat God hem in zijn gemeenschap heeft geplaatst. Dat gaat dus niet op.....! We mogen ons wel degelijk afvragen of we op de plaats zijn waar God ons wil hebben. Gevoelens kunnen ook door de Heilige Geest bewerkt worden, maar om daar zeker van te zijn moeten we ze toetsen aan de bijbel en God bidden om wijsheid.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 09, 2005, 10:52:45 am »
Tja waarop moet je je kerkkeuze baseren? Op deze vragen denk ik:
*met welk doel heeft God me in de huidige gemeente geplaatst?
*hoe dicht leef ik nu bij God en heeft dat invloed op mijn beleving/werk in deze gemeente?
* in hoeverre krijgt God in deze kerk door Woord en Geest ruimte om mensenharten te bereiken en mensen tot een gemeenschap om te vormen?
*En wil God mij gebruiken om deze gemeente met mijn gaven te dienen en
*in hoeverre geeft de kerk mij de ruimte te dienen met de gaven die ik van God ontvangen heb?

En dat is een keuze die je maakt met gevoel en verstand - die twee worden vaak tegen elkaar uitgespeeld maar zijn één. En een keuze die je biddend maakt, Gods Geest om leiding vragend. En daarbij moet je kijken naar de bediening van het Woord, hoe zuiver is de leer. Maar dat is niet het enige, is er naast dogmatische theologie ook praktijkgerichte theologie? Kun je in de kerk voldoende van jezelf geven en geven anderen voldoende van zichzelf om te groeien in geloof en gemeenschapszin?
En wat is de wil van God, die alles overziet? Soms wil Hij je op een andere plek gebruiken omdat daar je talenten beter gebruikt kunnen worden. Maar soms kan Hij je ook vragen in de woestijn te blijven als je je kerk zo ervaart, biddend, werkend en verwachtend. Dus kerkkeuze is niet terug te brengen tot een vragenlijstje dat je kunt invullen en presto. Maar afhankelijkheid van Gods leiding en bewuste verantwoordelijkheid en gebed. Soms moet je juist je persoonlijke geloof uitdiepen vóór je nadenkt over kerkkeuze, soms je op een andere manier gaan inzetten vóór je huidige gemeente.  Het kan zeker voorkomen dat je geleid wordt om van gemeente te veranderen maar het kan ook gebeuren dat je op een vernieuwde manier je eigen gemeente gaat liefhebben en dienen. Want wanneer je vertrekt, ontzeg je de gemeente ook jouw talenten en diensten. Weet dan wel zeker dat je in de gemeente onvoldoende ruimte krijgt om God diensbaar te zijn voor je vertrekt en bedenk ook in hoeverre je eigen beleving hierin meespeelt. Maak je kerkkeuze dus in dienstbaarheid en liefde voor God en je gemeente.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2005, 10:56:04 am door Zandbergen »