quote:
Dat is in het bijzonder de taak van de dominee, maar net zo goed de taak van ons allemaal. Me dunkt dat de bijbel daar op een hoop plaatsen erg duidelijk over is...
quote:
De herder en leraar van de gemeente, een dienaar des Woords. Die weet wat er leeft binnen de gemeente, die weet waar men moeite mee heeft, die ziet gelijk of er onbekenden zijn.
Zelfde verhaal. Ik hoop toch dat jij iig enigsinds weet wat er speelt in jou gemeente en dat je het ziet als er onbekenden zijn...
quote:
Die anticipeert daarop. Door evt. wat extra uit te leggen, maar ook door bepaalde accenten juist wel of niet te leggen. En omdat hij als taak heeft het Woord te verkondingen, zie ik dat alleen maar gebeuren door uitlegging van de schriften en toepassen op ons eigen leven: de preek welteverstaan.
Nogmaals, uitleggen kan op een hoop manieren. En ook (vooral!) toepassing op ons eigen leven kan op een hoop manieren. De preek is niet het enige ware medium, er zijn meer mogelijkheden en die mogen we benutten. Ook hier geldt,
'Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.' En ik begrijp nog steeds niet waarom een preek de enige vorm van communicatie is die nuttig kan zijn...
quote:
En als we kijken naar mensen en resultaten. In Amstelveen is de gemeente idd opgeheven, maar me wil in 2007 250 leden hebben (ambitieus!!). En als dat niet komt, wat doen we dan???
En in Amsterdam kunnen we door mime etc. heel goed de kerken doen groeien, hoe meer we naar de wereld toegroeien, hoe kleiner de antithese, hoe makkelijker de synthese!
Het zal blijken, maar aan de vruchten kent men de boom, dus als er in Amsterdam mensen tot God gebracht worden wie ben ik dan om kritiek te hebben op de manier waarop dat gebeurt?
Het doel blijft hetzelfde, de route is daar volledig aan ondergeschikt...
quote:
Door de vorm hoeft de boodschap niet verloren te gaan. Dominees zijn soms welbespraakt, makkelijk, duidelijk, inhoudelijk erg goed etc. En een preek die op monotoon geluid wordt voorgelezen, is niet te begrijpen. Maar waar ik ontzettend bang voor ben, is dat door presentaties, door stukjes de aandacht afgeleid wordt: de aandacht gaat naar personen, naar mensen die de aandacht naar zich toetrekken.
Geen onterechte angst. En waar dat gebeurt is er reden om kritiek te hebben. Maar dat is als er gepreekt wordt niet anders. Ook dan bestaat het risico dat de aandacht naar de persoon verschuift, en dat gebeurt in de praktijk ook wel. Ik hoor het nogal een:
'Dominee X, die kan toch goed preken!' En als je dan verder vraagt is eigenlijk iedereen vergeten wat z'n boodschap was...
quote:
Maar we zijn in Gods Huis, voor zijn Aangezicht, waar alles spreekt van Hem! Het moet gaan over Hem, het Levend Woord, en dan denk ik/ ben ik vast van overtuigd, dat de toneelstukjes, de presentaties, en wat dies meer zij, de aandacht afleiden. Men hoort de boodschap wel, maar er is ook nog veel anders te beleven in de kerk...
Ik zei het in mijn vorige post ook al. Die presentaties, toneelstukjes, fratsen zijn bedoelt (zouden bedoelt moeten zijn) om de boodschap over te brengen. Niet meer en niet minder. En die zaken zijn bruikbare, legitieme middel om de boodschap over te brengen. Ik heb nog steeds geen enkel inhoudelijk argument gehoord waarom dat anders zou zijn...
quote:
En voor de Boodschap moet men komen, niet voor dat leuke koortje wat zo mooi kan zingen, nee, enkel en alleen de Boodschap. HEt evangelie zonder omhulsels, tot in de kern uitgelegd door de herder/ leraar van de gemeente. De kale Boodschap die dan een Boodschap ten leven wordt.
Nee, waarvoor men komt is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Wat mijn krijgt, dat is belangrijk. Dat is inderdaad De Boodschap, het evangelie, en dat moet zo duidelijk, helder en begrijpelijk mogelijk communiceerd worden. Alles wat daar toe bijdraagt is geoorlooft.
Ik zou hier ook in het chinees kunnen typen en dan zeggen dat ik verteld heb wat ik vindt. En dat zou nog waar zijn ook. Alleen is er dan (bijna) niemand die het gehoord/begrepen heeft. Dan had ook het net zo goed niet kunnen doen. Maar dat betekend niet dat er iets mis is met chinees. Tegen een chinees praat je chinees, tegen een nederlander nederlands. Heel simpel, je communiceerd op de manier die je 'publiek' het beste begrijpt. Soms is dat dmv een preek, soms wat anders...