Lid zijn van een kerk is echt wat anders dan lid zijn van een studentenvereniging of volleybalclub, bij verenigingen moet je contributie betalen, bij een kerkelijke gemeente
mag je geld betalen, niks moet.
Als je het als een verplichting ziet, geef dan maar niks.
Je bent niet zomaar lid van een kerk, je bent lid van de levende gemeente van Jezus Christus, en als je daar met heel je hart en ziel lid van wil zijn, dan
wil je graag geven, als er met allerlei gekunstel aan geld gekomen moet worden (net zoals in onze gemeente) dan kun je je afvragen of er iets mis is met de gemeente, dan is er waarschijnlijk een geestelijk probleem. (dat hoeft niet zozeer aan de gemeente te liggen, maar kan ook de kerkeraad liggen die leiding geeft aan de gemeente)
Ook ik heb jaren lang geen vvb betaald, tewijl ik al lang belijdend lid was en genoeg geld had, daar lag het niet aan, ik had een geestelijk probleem, en daarom gaf ik niets.
Als het goed is dan geef je uit dankbaarhied, iemand die rijk is kan meer geven dan iemand die arm is, maar God vraagt niet om meer te geven dan je hebt, maar het mag je wel wat kosten.
vroeger offerden ze dieren, dat waren geen uitgemolken melkoeien of zo, dat was het beste uit de veestapel...
Studenten kunnen ook best wel wat missen denk ik, en dat hoeft echt niet veel te zijn, en dat studenten geen binding hebben lijkt me ook wel een beetje raar, ook studenten zijn gewoon lid van een gemeente, lid van de gemeente van Jezus Christus, en ik mag wel aannemen dat ze daar wel een binding mee hebben, toch?

Enneh... Als de kerk geldgebrek heeft, dan moeten de mensen die wel touw geven nog maar wat extra's geven.
Tip:
Geef het geld wat je terug krijgt van de belasting ieder jaar (aftrek van giften) ook weer weg, op deze manier kun je ieder jaar meer geven...