Auteur Topic: Hoe zit het met de gaven - n.a.v. christelijke boeken  (gelezen 3456 keer)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Hoe zit het met de gaven - n.a.v. christelijke boeken
« Gepost op: januari 11, 2005, 08:46:16 pm »

Deze discussie is afgesplitst uit het topic: Boekrecensies - 'Christelijk' in het subforum TRIB.
Hier kan verder worden gediscussieerd over het onderwerp 'gaven' wat in de besproken boeken ter sprake kwam. We houden ons hier aan de policy van dit topic: De Bijbel als Gods woord en blijven binnen de kaders van de Apostolische geloofsbelijdenis.

Enkele citaten uit 'Een kwestie van leven', uit het betreffende hoofdstuk over tongentaal:
Er bestaan geen eerste- of tweederangs christenen
Paulus zegt niet dat het hele geloofsleven draait om het spreken in tongen
Niet iedere christen spreekt in tongen
God houdt niet minder van je als je niet in tongen spreekt
Ik kan me vergissen, maar ik had niet het idee dat deze nuanceringen ook in MDG gemaakt werden.

ik vond het trouwens niet zo'n goed hoofdstuk van Nicky
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2005, 11:59:10 am door Priscilla en Aquila »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2005, 08:57:19 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 20:38:
Kijk maar eens op de achterkant van het boekje. Daar wordt de suggestie gewekt dat het geciteerde uit hoofdstuk 1 niet voorkomt bij traditioneel-gereformeerden. En dat geestesgaven niet voorkomen in de gereformeerde kerk. Dat is niet waar. Ik ken mensen die gereformeerd zijn en regelmatig in tongen bidden, die de gave van het onderscheiden van geesten hebben, van genezing, etc.

Die zijn dan ook niet tradioneel-gereformeerd. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2005, 08:59:20 pm »
Dat zijn ze wel, alleen schrikken ze zich rot wanneer de gave zich voor het eerst openbaart en durven ze er met niemand over te praten. Terwijl in Romeinen  en in 1 Korinthiërs gewoon vermeld staat dat dit tot de mogelijkheden behoort. Ik vind dat erg. En zulke boeken schrijven helpt zulke broeders en zusters niet bepaald. Ze worden alleen maar meer in het verdomhoekje gedrukt.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 08:59:51 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2005, 09:03:45 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 20:26:
Ik pak het boek er even bij om duidelijk te maken waarover ik val.

pagina 27/28

[...]

Wat onder de quote van Nicky Gumble staat is waar. Alleen suggereert de schrijver dat 'de charismatischen' en masse geloven wat boven de quote van Nicky Gumble staat. Als dat waar is heeft de schrijver een punt. Het is niet zo. Er is misschien een kleine groep fundamentalisten die zo denkt, de overgrote meerderheid zal amen zeggen op de 'gereformeerde' uitleg.
Charismatisch is juist een 'extra' van de Geest verwachten wat ieder zou moeten meemaken. De tweede ervaring van de doop met de Geest wat dan gepaard gaat met een diepe ervaring en het mooiste is als je dan ook in tongen spreekt.
In theorie is het misschien zo dat het niet een noodzaak is, maar in de praktijk werkt het vaak niet zo. En wordt je er wel op beoordeeld of je in tongen spreekt of niet.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 09:04:13 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2005, 09:03:46 pm »
Ik heb nergens zien staan dat die gaven niet voor mogen of kunnen komen in de hedendaagse kerk. Kan me vergissen hoor.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2005, 09:06:07 pm »
Priscilla, dat is zoals wij charismatisch uitleggen, maar de schrijvers scharen al het evangelische denken onder de noemer 'charismatisch'. In de Vergadering zouden wij ook charismatisch zijn. Nou, ik heb nooit mensen zien vallen in de geest, en tongen heb ik ook nog nooit gehoord. De nadruk die sommige Rafaël en Pinkstergemeenten leggen op de geestesgaven heb ik in de Vergadering nog nooit gezien.

offtopic:Ik zal even een TR sturen om deze offtopic zooi ergens anders naartoe te verplaatsen, want volgens mij gaat het zo behoorlijk offtopic
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 09:12:54 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2005, 09:09:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 20:59:
Dat zijn ze wel, alleen schrikken ze zich rot wanneer de gave zich voor het eerst openbaart en durven ze er met niemand over te praten. Terwijl in Romeinen  en in 1 Korinthiërs gewoon vermeld staat dat dit tot de mogelijkheden behoort. Ik vind dat erg. En zulke boeken schrijven helpt zulke broeders en zusters niet bepaald. Ze worden alleen maar meer in het verdomhoekje gedrukt.

Je gaat toch niet zomaar in tongen spreken? Kun je me dat even verder uitleggen hoe dat dan bijvoorbeeld ging?
Bij mijn weten staat het nu juist niet in Romeinen. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2005, 09:10:56 pm »
Dat gaat niet alleen over de tongen, maar ook over gave van kennis enzo. Zomaar de goede bijbelteksten in je hoofd hebben op het goede moment en bij de goede persoon is eng. Vooral als dat steeds gebeurt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2005, 09:14:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 21:10:
Dat gaat niet alleen over de tongen, maar ook over gave van kennis enzo. Zomaar de goede bijbelteksten in je hoofd hebben op het goede moment en bij de goede persoon is eng. Vooral als dat steeds gebeurt.

Als het vaak zo is en die pesoon zelf vind het eng, kan hij/zij aan de Heer vragen of dit idd van Hem afkomstig is. Zo niet dan vraag je of het dan weggenomen mag worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2005, 09:24:19 pm »
In Romeinen staat over de gaven het volgende:

Rom. 12
 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.

Hier zie ik niets (meer ?) van buitengewone gaven van genezingen, tongen en kennis etc.
In de eerder geschreven brieven aan Korinthe wel.

Dat wil niet zeggen dat er nu nooit iemand door God wordt genezen of dat niemand ooit meer andere dingen zou kunnen, maar dan is het niet meer de 'gave'. Dan moet je het volgens de bijbel het altijd kunnen.
Dan doet God dat misschien op het gebed van iemand, langs een andere weg dus.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2005, 09:30:32 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2005, 10:38:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 januari 2005 om 21:14:

[...]

Als het vaak zo is en die pesoon zelf vind het eng, kan hij/zij aan de Heer vragen of dit idd van Hem afkomstig is. Zo niet dan vraag je of het dan weggenomen mag worden.
Het is helaas vaak zo dat het eng is, vanwege andere mensen. Daarmee bedoel ik dat het voor de persoon zelf niet eng is, maar dat door de manier waarop de omgeving erover praat, die persoon het eng vindt om ermee naar buiten te komen. En dat vind ik geen goede zaak. In je eentje beoordelen of het van God is, is moeilijk dan wanneer je het met een paar anderen kunt bespreken. NB. Ik zeg hier dus niet dat je het aan de grote klok moet hangen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2005, 10:42:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 januari 2005 om 21:24:

Dat wil niet zeggen dat er nu nooit iemand door God wordt genezen of dat niemand ooit meer andere dingen zou kunnen, maar dan is het niet meer de 'gave'. Dan moet je het volgens de bijbel het altijd kunnen.
Dan doet God dat misschien op het gebed van iemand, langs een andere weg dus.
Ik betwijfel of je hier gelijk hebt. Iemand kan de gave van prediken gekregen hebben en er soms echt een zooitje van maken. En ook wanneer je het altijd kunt, wil dat niet zeggen dat je het ook altijd moet gebruiken. Je kunt nog zo goed de gave van genezing hebben, als de patient zijn genezing niet van Jezus wil verwachten, dan kun je de gave niet tot eer van Hem gebruiken. Dan nog kan God natuurlijk wel op het gebed genezing schenken.