Auteur Topic: 1 Korintiërs 15 : 3 en 4 ("...zoals in de Schriften staat.")  (gelezen 920 keer)

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
1 Korintiërs 15 : 3 en 4 ("...zoals in de Schriften staat.")
« Gepost op: januari 12, 2005, 09:20:39 pm »
1 Korintiërs 15 (NBV):

Vers 3:
Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat,

Paulus bedoelt met 'de Schriften' het Oude Testament. Maar waar in het OT staat eigenlijk precies dat Christus voor onze zonden is gestorven?

Vers 4:
dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat,

Ok, toegegeven, voor vers 3 kan ik nog wel wat verzen in de richting vinden. Maar dat Jezus is begraven en op de derde dag is opgewekt, kan ik in het OT niet vinden.

Bovenstaande vragen stel ik in de eerste plaats omdat ik gewoon niet de bedoelde verzen kan vinden met behulp van de concordantie of de parallellen en verwijzingen achterin mijn bijbel.
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2005, 10:31:21 pm »
quote:
Rutger schreef op 12 januari 2005 om 21:20:
1 Korintiërs 15 (NBV):

Vers 3:
Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat,

Paulus bedoelt met 'de Schriften' het Oude Testament. Maar waar in het OT staat eigenlijk precies dat Christus voor onze zonden is gestorven?

Er zal ongetwijfeld speciaal gedoeld zijn op:

Jesaja 53: 8 en 9
8 Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest.

'De Schriften' is wel ruimer dan een enkele tekst en er wordt toch wel het geheel van het Oude Testament bedoeld.
Vergl. hiervoor: Matt. 22: 29; Matt. 26: 54; Luk. 24: 32; Joh. 5: 39; Hand. 17: 11 en 2 Petr. 3: 16.
Er wordt dan misschien niet expliciet over 'sterven' gesproken, maar lees bijvoorbeeld eens de psalmen: 22, 69 en nog wel meer zo uit m'n hoofd even niet paraat.
Ook geschiedenissen van Abraham die Isaac moet offeren, Jozef die in de put wordt gegooid en verkocht wordt naar Egypte. Dit zijn allemaal illustraties uit het OT van de Here Jezus.
Verder haalt de Here Jezus zelf Jona aan als voorbeeld uit het OT.
En het pascha waar een onschuldig lammetje geofferd moest worden.....
De offers in Leviticus beschreven waar bijvoorbeeld een zondebok de woestijn werd ingestuurd waarop alle zonden van het volk werden gelegd.
Dit zijn allemaal enigszins verborgen beelden die in het OT al aangeven hoe het later zou gaan.
quote:
Vers 4:
dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat,

Ok, toegegeven, voor vers 3 kan ik nog wel wat verzen in de richting vinden. Maar dat Jezus is begraven en op de derde dag is opgewekt, kan ik in het OT niet vinden.

Zie de teksten en verdere opmerking hierboven die algemeen aangeven dat het gehele Oude Testament hiervan getuigt.

Concreet voor vers 4:

Hosea 6: 2
2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht.

Jona 1: 17
17 En de HERE beschikte een grote vis om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van de vis drie dagen en drie nachten.

Deze tekst uit Jona doelt de Here Jezus ook op als Hij tegen de Joden zegt: Mat 12,40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.

In vers 20 en verder van dit hoofdstuk blijkt Paulus ook te denken aan Lev. 23: 10 en verder. De aanbieding van de eerstelingsgarve op de eerste dag van de week na het Pascha.

1 Kor. 15
 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling,

Lev. 23
10 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij komt in het land dat Ik u geef, en de oogst daarvan binnenhaalt, dan zult gij de eerstelingsgarve van uw oogst naar de priester brengen, 11 en hij zal de garve voor het aangezicht des HEREN bewegen, opdat gij welgevallig zijt; daags na de sabbat zal de priester die bewegen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2005, 12:14:06 am »
"De Schriften" omvat ook de deutero-kanonieke boeken die niet in onze Bijbel voorkomen. Soms wordt er in het NT een tekst uitgehaald uit een niet-OT boek.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!