In de bijbel is er ook een geschiedenis van Daniel waarbij hij tot God in gebed gaat. Drie weken duurt het tot er een engel hem een boodschap komt brengen. Hier lees je heel mooi dat er actie werd ondernomen vanaf het moment dat Daniel begon te bidden.
Echter toen kwam er tegenstand van de duivel (de vorst van... daar wordt mee bedoeld een duivelse macht die blijkbaar achter bepaalde landen op aarde staan, en daar onzichtbaar de touwtjes in handen hebben)
Er kwam toen hulp van de aartsengel Michael en uiteindelijk duurde het 21 dagen voordat de hulp op Daniel gebed, daadwerkelijk arriveerde.
Daarom staat er in het NT ook dat we aanhoudend moeten bidden en smeken.
Daniel 10
12 En hij zeide tot mij: Vrees niet, Daniël, want van de eerste dag af, dat gij uw hart erop gezet hadt om inzicht te verkrijgen en om u voor uw God te verootmoedigen, zijn uw woorden gehoord, en ik ben gekomen op uw woorden. 13 Maar de vorst van het koninkrijk der Perzen stond eenentwintig dagen tegenover mij; doch zie, Michaël, een der voornaamste vorsten, kwam mij te hulp, zodat ik daar, bij de koningen der Perzen, de overhand behield; 14 en ik ben gekomen om u te verstaan te geven wat uw volk in het laatst der dagen overkomen zal; want wederom is het een gezicht aangaande de toekomst.
Ef 6,18
En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen;
1 Tess 5,17
bidt zonder ophouden,
Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om het zo te doen. Maar bidden is ook 'vertrouwen op God' en op zijn woord, waar Hij toch heel duidelijk dit aangeeft. Het wil dus ook zeggen dat er niet altijd direct antwoord komt. Vooral als je in een bepaalde situatie zit, kun je dan ontmoedigd raken, omdat er voor je gevoel niets gebeurd.
Maar wie weet wat er achter de schermen al wel bezig is.