Auteur Topic: Namen en identiteiten in de bijbel  (gelezen 3289 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Namen en identiteiten in de bijbel
« Gepost op: januari 17, 2005, 11:20:46 pm »
In Grand Café heb ik een topic geopend over namen en identiteiten, in hoeverre je identiteit verbonden is aan je naam. In déze draad wil ik het graag hebben over hoe de bijbel daarover vertelt.

Een paar gedachten om de discussie op gang te helpen:
Bij de besnijdenis werd vroeger de naam pas gegeven aan baby's (zie lucas 3 uit m'n hoofd, besnijdenis van Jezus, maar ook bij die van Johannes zie je dat). De namen in het Midden-Oosten betekenen ook altijd iets, en daar is men zich daar veel meer van bewust dan wij.
Daarnaast geeft God een aantal mensen een andere naam (voorbeelden: Abraham, Saraï, Israël). En Hij belooft in Openbaring ergens dat we bij de wederkomst een naam zullen ontvangen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2005, 11:21:58 pm »
Net als in China, daar gooien ze servies kapot, en aan de hand van het geluid geven ze een baby een naam... Klang, en Ping enzo :+
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2005, 11:22:13 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2005, 11:25:34 pm »
Wilde je dan voorstellen om de doopnamen van een baby nu ook pas bij de doop bekend te maken?
We zijn nu wel gebonden aan een wettelijke termijn om aangifte te doen, ik dacht 3 dagen, dus officieel zal een kind iig al een naam hebben als 't gedoopt wordt.
[Prediker 7:29]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2005, 11:36:44 pm »
Ik wil allereerst gewoon onderzoeken hoe het in de bijbel wordt gelinkt.
Maar om antwoord te geven op de vraag of ik dat zou willen voorstellen: dat zou nog niet eens zo gek zijn, het benadrukt wel meer dat ons hele leven getekend is door Gods claim (heb het pas nog in een preek over de besnijdenis van Jezus voorgesteld gehoord - zonder de praktische bezwaren van de aangifte erbij). Het idee vind ik wel heel goed dus.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2005, 08:34:54 am »

quote:

Marloes schreef op 17 januari 2005 om 23:25:
Wilde je dan voorstellen om de doopnamen van een baby nu ook pas bij de doop bekend te maken?
We zijn nu wel gebonden aan een wettelijke termijn om aangifte te doen, ik dacht 3 dagen, dus officieel zal een kind iig al een naam hebben als 't gedoopt wordt.

Hoe lang wil je dan wachten met het bedenken van een naam? (Wanneer ken je je kind goed genoeg)
En als het nu een 'vervelend karakter' heeft, geef je dan ook een naam met die betekenis?

Wij hebben onze kinderen wel namen gegeven met een bepaalde betekenis. Bijvoorbeeld een naam die 'genadegave' betekent. Of: 'Geliefde'. Nog mooier :) : "Geliefd door de Heer'. Of je geeft een bepaalde naam waarvan die persoon -in de bijbel bijvoorbeeld- je aanspreekt.
Ik moet zeggen dat niet altijd eerst de betekenis voorop stond bij het uitzoeken. Het was meer een combinatie. Je vindt een naam mooi en kijkt dan naar de betekenis.

Zo vond ik 'Linda' wel mooi (niet i.v.m. Linda de Mol trouwens) maar dat heeft onder anderen als betekenis slang. En viel dus af.
Lea had fletse ogen, dus dat valt ook af. Niet leuk. Wel mooi vind ik Saffira, maar vanwege het feit dat zij dood neer viel omdat ze samen met haar man de Heilige Geest had bedrogen, zou ik dat toch niet zo snel doen. Maar dan denk ik wel: wat jammer dat dat verhaal erbij hoort.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2005, 09:43:06 am »
Wij hebben idd ook op de betekenissen gelet.

Er zijn ook culturen waar een baby pas na een dag of 40 zijn naam krijgt, of na 1/2/3 jaar (als de zuigelingensterfte hoog is).

Als het gaat om het benadrukken van Gods claim zou je ook nog kunnen instellen dat een kind bij de doop een 'christelijke naam' krijgt. Lijkt mij alleen niet nodig, ik heb geen bezwaren tegen de huidige situatie.
[Prediker 7:29]

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2005, 10:20:05 am »
Ik vind Johannes mooi. Vanwege de betekenis: Jahwe is genadig.
Maarja, ik ben ook niet helemaal neutraal, want mijn naam komt ook van Johannes...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2005, 12:05:04 pm »
Hmm ik had dit topic in BF gezet omdat ik graag wat meer op een rijtje wil krijgen hoe de bijbel het over namen van mensen heeft. Niet zozeer om persoonlijke voorkeuren en de betekenissen van de diverse namen te ontdekken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2005, 12:13:24 pm »
OK. :)
Wil je wat uitdiepen vanuit de bijbel over bepaalde personen waarbij wat over de naam wordt verteld of waar de naam van wordt veranderd?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2005, 12:29:03 pm »
Ik vind vooral de lijn van dat God sommige mensen in de bijbel zelf al namen geeft, die betekenis hebben binnen Gods verbond, naar uiteindelijk het gegeven uit Openbaring waar namen van mensen een aantal keren genoemd worden (hen werd een naam gegeven enz), heel interessant. Geeft dat aan dat er überhaupt met namen meer wordt bedoeld dan 'als het beestje maar een naam heeft' (om individuen te onderscheiden)?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2005, 12:40:48 pm »
Kijk eens naar de naam van God: JHWH, Ik ben. Dat zegt alles over God. Ook toen de diren naar Adam gebracht werden, mocht Adam ze namen geven obv hun voorkomen e.d. En dan Adam zelf: uit aarde getrokken (Adama is rode aarde). En Eva: moeder van levenden. Ja, een naam geeft de mens betekenis.

Maar in het hier en nu wordt meer gekeken naar mooie namen of vernoemen naar ouders en zo. Vind ik persoonlijk wel jammer. Daarom ben ik blij dat ik en mijn (ex)vrouw erover eens waren om een naam met betekenis te kiezen, gerelateerd aan geloof en Bijbel. Onze dochter heet Elise, door ons afgeleid van Kyrie eleison, Heer, ontferm U. Elise mag zich door alles heen verzekerd weten van Gods ontferming, dat is wat wij geloven. Ook nu ons huwelijk helaas gestrand is.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2005, 01:39:23 pm »
Gen. 2
19 En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten. 20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds,

Zoals HenkG al aangaf, bracht God alle dieren tot de mens en Adam mocht ze een naam geven. Dat betekent dat hij toen ook het vermogen had om te zien wat voor dier en het waren. Ik denkl dat nu na de zondeval de mensen niet meer het vermogen hebben om dit te kunnen: Namen erbij te zoeken die bij hen passen.
God kan dat wel, daarom zijn er veel namen die God in de Bijbel aan iemand geeft ook precies hoe iemand is/zal zijn.

Over JHWH is misschien ook nog het volgende te vertellen. In Genesis 1 is het woord God, de vertaling van het woord Elohim. Dit betekent 'Verhevenen'.
In Gen. 2: 4 wordt er plotseling gesproken van JHWH Elohim.
Hier wordt er van Heer God gesproken i.v.m. de mens. Dit is ook de naam waarmee God zich aan Mozes bekend maakte. Het is de naam van de onveranderlijke Getrouwe, de Verlosser, een naam die van betekenis is voor mensen die van Hem afhankelijk zijn.

Als de verbinding tussen God en mens verstoord is, noemt de Bijbel soms ineens weer alleen de naam God. (Elohim)