Auteur Topic: Visie op diverse bronnen van kennis over God (afgesplitst)  (gelezen 1956 keer)

Kyran1986

• Bekijk profiel
Visie op diverse bronnen van kennis over God (afgesplitst)
« Gepost op: januari 17, 2005, 08:22:24 pm »
Deze discussie is afgesplitst van 'Waarom geloven in de bijbel?' alwaar een humanist zijn problemen met de geloofwaardigheid met de bijbel besprak. In deze draad kan men breder de bronnen van de godkennis attaqueren.

Ja, ik geloof ook in God. Hij/Zij/Het laat mij weten dat in alles de Waarheid huist. Dus óók in geschriften van andere religies. Voor mij is de Liefde kenmerkend voor de Waarheid. Deze kent geen onderscheid. Als je zegt de Bijbel is waar, zeg je dat alle andere mensen in onwaarheid leven. Ik geloof niet dat de nog onvolmaakte mens de Waarheid in pacht kan hebben. Als de Bijbel de Waarheid was, zoals ik die zie, dan zouden er geen kerkscheuringen kunnen plaatsvinden. Ik denk dat ieder religieus geschrift op deze wijze door de nog onvolmaakte mens is aangetast.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 02:09:41 pm door elle »
"Zalig zij die een zuiver hart hebben, zij zullen God zien''

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2005, 09:48:47 pm »
quote:
Kyran1986 schreef op 17 januari 2005 om 20:22:
 Als je zegt de Bijbel is waar, zeg je dat alle andere mensen in onwaarheid leven.

dit is geen correcte redenatie. Wanneer je stelt dat de Bijbel waar is, sluit je niet per definitie uit dat in andere schriften geen waarheid staat of dat mensen die niet in de bijbel geloven niet in waarheid kunnen leven. Het enige wat je kunt concluderen is dat mensen die wel in de bijbel geloven in ieder geval in waarheid leven.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2005, 10:32:46 pm »
Kyran1986: heel leuk, maar je doet natuurlijk wel precies het zelfde met ons! Wij leven kennelijk in onwaarheid, omdat we jouw standpunt 'dat in alles de Waarheid huist', niet accepteren. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb wel het idee, Kyran, dat je alleen bepaalde delen uit de bijbel 'erkent' (correct me if i'm wrong) omdat je zegt dat je denkt dat ieder religieus geschrift aangetast is door de mens. Kun je wat meer uitleggen over hoe de bijbel er dan volgens jou uit heeft gezien/zou moeten zien?

Zo krijgen we dus zowel een ortodox/evangelisch christelijk antwoord als een new-age antwoord op Paul Kuipers vraag :)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2005, 11:49:00 am »
quote:
LaNaussee schreef op 17 januari 2005 om 18:13:
 De aanname is dat er een God bestaat. Dit is een enorm belangrijk aspect. Als je gelooft dat God bestaat, dan bepaalt dat de blik waarmee je kijkt. Als God dan 'a' zegt, dan kan ik niet 'b' zeggen. Dan zou ik namelijk zeggen dat God niet zou bestaan. Want: Als er een God is, dan is er iets boven mij. Iets dat gezag heeft over mij. Wanneer ik dan tegen dat gezag inga, dan ontken ik dat gezag, ontken ik dat er iets is boven mij, ontken ik God.

Voor jou is God dus Iemand die alles geschapen heeft, maar er Zelf buiten staat. Dan kun je inderdaad spreken van gezag over alles wat er is. Als schepsel heb je dan maar 1 ding te doen: gehoorzamen en anders zwaait er wat! En de bijbel ( en de koran ) worden dan boeken waar je met je hoofd inzit en met de beide kaften hou je je oren dicht. Beide groeperingen horen en zien dan niets van elkaar, en ook niet van de wereld. Ze zijn ‘niet van deze wereld’, denken ze…

Maar er is ook een andere mogelijkheid: God is het begin. Alles is uit Hem ontstaan. Dus alles wat er is, is ( een deel van ) God. De schepping maakt dan deel uit van God, en dan krijgen we een heel ander verhaal. Dan kun je zeggen: alles wat er is, doet er toe. Breng je dan schade toe aan je medemens, dan breng je daarmee schade toe aan ( een stukje van ) jezelf, en je gaat er uiteindelijk zelf aan kapot.

En het Nieuwe Testament is samengesteld in een ver verleden. En degenen die daarvoor verantwoordelijk waren, geloofden dat de mens nergens toe deugde, zondig was en feitelijk nergens recht op had. Zelfs kinderen en baby’s zijn al zondig.

Psalm 51: 7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

En in de Confessiones van Augustinus, één van de grote herders van de Kerk, schijnen vele pagina’s te zijn gewijd aan de erfzonde van de mens. Kinderen die niet gedoopt zijn, gaan dan na hun sterven naar de hel.

Maar durven jullie het aan om God ook eens vanuit een andere invalshoek te zien, dan beveel ik hierbij een boek van Bram Moerland: Schatgraven in Nag Hammadi, van harte aan. Een inleiding in de gnostiek.

http://www.nnbh.com/ltsea...s=nag+hammadi&genre=0

Een paar muisklikken en binnen drie dagen heb je het in huis. En Jezus en de Vader raak je er niet door kwijt, integendeel zou ik bijna willen zeggen.

Merk op dat 'gnosis' ( innerlijke kennis ) wel heel erg lijkt op 'genesis'. Een verborgen aanwijzing dat het daarmee BEGINt? En een geschrift zoals bv. het Thomas Evangelie, hoort, naar mijn idee, wel degelijk bij de bijbel, bij ons leven, bij wat we behoren te weten. In dit geschrift kan ik niets verwerpelijks vinden. Maar er staat ook niets in waarmee je de mens kunt knechten, en ik denk dat dat de echte reden is waarom de bijbel is, zoals hij is.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 03:44:53 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2005, 12:46:33 pm »
Omwille van de post van Roodkapje zal ik alleen op het eerste deel van je post reageren.
quote:
Pier schreef op 18 januari 2005 om 11:49:

Voor jou is God dus Iemand die alles geschapen heeft, maar er Zelf buiten staat. Dan kun je inderdaad spreken van gezag over alles wat er is. Als schepsel heb je dan maar 1 ding te doen: gehoorzamen en anders zwaait er wat! En de bijbel ( en de koran ) worden dan boeken waar je met je hoofd inzit en met de beide kaften hou je je oren dicht. Beide groeperingen horen en zien dan niets van elkaar, en ook niet van de wereld. Ze zijn ‘niet van deze wereld’, denken ze…

Voor mij is God inderdaad iemand die alles geschapen heeft. Ik zie hem alleen wel zowel buiten als binnen de schepping. Maar dat is niet relevant voor de discussie. Ik heb alleen doorgeredeneerd vanuit de aanname dat God bestaat (let op: niet bestond). Wanneer die aanname klopt heb je als mens die God te zoeken. Wanneer die zoektocht leidt tot absolute gehoorzaamheid dan moeten wij daar inderdaad aan voldoen. Echter, deze conclusie is te absoluut. Wat ik gezegd heb, is dat je dan logischerwijs je moet houden aan het gezag van datgene waar je God door kunt vinden. Met het oog op dit topic de bijbel. Het feit dat iets dan gezag heeft, vraagt wel om gehoorzaamheid, maar die gehoorzaamheid is afhankelijk van wat dat gezag van je vraagt. Als je baas zegt 'doe maar wat je goeddunkt', dan kun je doen en laten wat je wil, zolang je maar wat doet. Gezag heeft daarom niet per definitie een beklemmende functie, of zoals jij het omschrijft 'een boek waar je met je hoofd inzit en met beide kaften hou je je oren dicht.
Ik kan je idee wel begrijpen, maar is in mijn optiek (filosofisch benaderd dus) onjuist.

quote:
Maar er is ook een andere mogelijkheid: God is het begin. Alles is uit Hem ontstaan. Dus alles wat er is, is ( een deel van ) God. De schepping maakt dan deel uit van God, en dan krijgen we een heel ander verhaal. Dan kun je zeggen: alles wat er is, doet er toe. Breng je dan schade toe aan je medemens, dan breng je daarmee schade toe aan ( een stukje van ) jezelf, en je gaat er uiteindelijk zelf aan kapot.

je brengt schade toe aan God en zijn schepping en aan jezelf wanneer je schade berokkent aan je medemens of de natuur ofzo. Ik zie niet in waarom dit een ander verhaal zou zijn.

quote:
En het NT is samengesteld in een ver verleden. ... Psalm 51: 7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. En in de Confessiones van Augustinus ... schijnen vele pagina’s te zijn gewijd aan de erfzonde van de mens.

Dit gaat redelijk offtopic, erfzonde is een aparte discussie, maar voor de goede orde, de psalmen staan in het oude testament. En Augustinus heeft niet het gezag dat de bijbel wel heeft.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2005, 01:56:13 pm »
quote:
Kyran1986 schreef op 17 januari 2005 om 20:22:
Ja, ik geloof ook in God. Hij/Zij/Het laat mij weten dat in alles de Waarheid huist.

Dit is natuurlijk een religie op zich. Een alles omvattende waarheid, betekend natuurlijk ook een alles omvattende onwaarheid. In dat hypotetische geval zou je natuurlijk door vergelijkend onderzoek heel wat kunnen schrappen. Maar ik vraag me af wat blijft er dan voor een religie over?

quote:
Voor mij is de Liefde kenmerkend voor de Waarheid. Deze kent geen onderscheid.

Is dit een rationeel standpunt? of is hier de wens de vader van de gedachte. Hoe betrouwbaar is dit standpunt? Ik heb in een eerdere posting aangegeven dat ik het een zeer irrationeel idee vind dat je Hij/Zij of Het als een beeldhouwerk naar eigen wensen kunt vormgeven. Ik zoek naar aanwijzingen die mij vertellen wie en hoe Hij/Zij of Het is.

Ik vind jouw hypothese van kerkscheuringen als bewijs van de onwaarheid van de bijbel slecht gefundeerd. De bijbel staat vol verhalen van mensen die steeds weer een eigen koers willen varen. Als dat toen al zo was, dan lijkt het mij dat dit procces nu nog aan de gang is. De bijbel beschrijft al dat wolven de kudde uiteen zullen drijven. Dus als de bijbel gelijk heeft, dan horen kerkscheuringen bij die waarheid. Kerkscheuringen onderschrijven dat de kerk wordt aangevallen door het kwaad.

Het klopt dat als je stelt dat niemand de waarheid in bruikleen heeft. Waarheid kun je gewoon niet verpachten. Want iedereen zal zijn eigen conclusies moeten trekken. Maar bij elke stelling die wordt geoppert zul je een standpunt betreffende de waarheid moeten innemen.  

Als ik jou standpunt zou moeten omschrijven zeg je alle religies zijn onwaar, maar dat maakt gelukkig niets uit want Hij/Zij of het werkt overal met liefde.  Maar heb jij daarmee de waarheid in pacht? Ook jij kunt misgegokt hebben!

Ik heb zo wat gedachten op het scherm gezet. Ik heb niet de intensie om jouw aan te vallen, maar ik hoop duidelijk te maken, waarom ik anders tegen de zaken aankijk.

Meindert

Kyran1986

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2005, 04:28:31 pm »
Meindert,

Ik beschouw religies niet als onwaar. Als het zo is overgekomen spijt het me. Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Maar de mens heeft volkomen Waarheid ( voor mijGod) niet in pacht. Mijn weg hoeft niet jouw weg te zijn. In die zin 'lijkt' jouw religie mij bijvoorbeeld op een bepaald moment niet nader tot de Waarheid te leiden. Ik bedoelde met het verhaal over de Liefde dat ik denk dat de mens niet volkomen zuiver is, ze is niet álleen liefde. Als ze dat wél was dan zouden we allemaal verenigt zijn ''Wie een vuist maakt kan geen hand geven'' Scheidingen zijn in die zin ook onvermijdelijk. Het kwade drijft mensen uiteen, maar de liefde brengt ze weer bijelkaar. De liefde blijft altijd bestaan.
"Zalig zij die een zuiver hart hebben, zij zullen God zien''

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2005, 04:47:54 pm »
quote:
Meindertd schreef op 18 januari 2005 om 13:56:Is dit een rationeel standpunt? of is hier de wens de vader van de gedachte. Hoe betrouwbaar is dit standpunt?

Sinds wanneer s geloven n kwestie van (alleen het) verstand? God en de bijbel zijn heel goed met het verstand weg te redeneren.

Kerkscheuringen zijn erg jammer ja. Mensen die in kerken zitten zijn ook gewoon mensen met fouten, niet 'de waarheid' zelf ofzo. Dus dat er kerkscheuringen ontstaan dat komt denk ik niet doordat de bijbel niet zou kloppen maar door mensen, ons zondige karakter. Wat lijkt het me geweldig als iedereen naar dezelfde kerk zou gaan en dan bedoel ik vrijwillig en niet gedwongen. :) Gelukkig komt die tijd nog...

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2005, 12:36:57 pm »
quote:
Iemand schreef op 20 januari 2005 om 16:47:
[...]
 Sinds wanneer s geloven n kwestie van (alleen het) verstand? God en de bijbel zijn heel goed met het verstand weg te redeneren.

Ik ben het helemaal met je eens dat verstand alleen niet het geloof geeft. Ik heb alleen willen aangeven dat waarheidsvinding op grond van wensen een hele dunne basis is.  

Betreffende kerkscheuringen heb ik alleen willen reargeren op het argument dat kerkscheuringen het bewijs zouden zijn dat Christelijk geloof niet klopt. Ik heb daarmee niet gezegd dat ik mij bij kerkscheuringen wil neerleggen.

Peter L

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2005, 04:35:33 pm »
quote:
[...]Maar er is ook een andere mogelijkheid: God is het begin. Alles is uit Hem ontstaan. Dus alles wat er is, is ( een deel van ) God. De schepping maakt dan deel uit van God, en dan krijgen we een heel ander verhaal.

Hoezo dus (ik heb het voor de duidelijkheid even onderstreept)? Ik zie de logica daar niet van. Als alles uit God ontstaat, waarom is dan alles God?
In ieder geval is jouw verhaal inderdaad een heel ander verhaal, dan wat de bijbel leert.

quote:
Pier schreef op 18 januari 2005 om 11:49:En het Nieuwe Testament is samengesteld in een ver verleden. En degenen die daarvoor verantwoordelijk waren, geloofden dat de mens nergens toe deugde, zondig was en feitelijk nergens recht op had. Zelfs kinderen en baby’s zijn al zondig..

De erfzondeleer is pas later geformuleerd. Noch het Joodse denken, noch het NT kent een erfzondeleer.

quote:
Pier schreef op 18 januari 2005 om 11:49:[...]
Kinderen die niet gedoopt zijn, gaan dan na hun sterven naar de hel.

Dat zegt Augustinus, maar dat lees je niet in de bijbel.

quote:
Pier schreef op 18 januari 2005 om 11:49:Merk op dat 'gnosis' ( innerlijke kennis ) wel heel erg lijkt op 'genesis'. Een verborgen aanwijzing dat het daarmee BEGINt?

Nee, want de enige overeenkomst tussen 'gnosis' en 'genesis' is, dat het beide Griekse woorden zijn :+ !! 'genesis' = 'wording' komt van 'ginomai' = 'worden' en er is taalkundig geen verband tussen dat woord en 'gnosis' = 'kennis'. Bovendien heet het boek Genesis oorspronkelijk niet zo, het is een naam die er in de Septuagint aan is gegeven. In het Hebreeuws wordt het boek aangeduid met het beginwoord 'be-resjiet', ofwel 'in het begin'.
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen...

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 22, 2005, 11:32:19 am »
quote:
Peter L schreef op 21 januari 2005 om 16:35:
Hoezo dus (ik heb het voor de duidelijkheid even onderstreept)? Ik zie de logica daar niet van. Als alles uit God ontstaat, waarom is dan alles God?

Alles maakt dan toch deel uit van Hem, dus zijn wij ( een deel van ) Hem.

quote:
In ieder geval is jouw verhaal inderdaad een heel ander verhaal, dan wat de bijbel leert.

Is dat zo?

1 Kor 8: 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem

Volgens Paulus zijn dus alle dingen uit de Vader.

quote:
De erfzondeleer is pas later geformuleerd. Noch het Joodse denken, noch het NT kent een erfzondeleer.

Het is een menselijke toevoeging dus, net zoals zoveel andere zaken.

quote:
Dat zegt Augustinus, maar dat lees je niet in de bijbel.

Maar mensen met denkbeelden als Augustinus zijn wel verantwoordelijk voor het samenstellen van de bijbel, toch? En dan mag je verwachten dat geschriften die niet bij die denkbeelden passen ( lees: waar je geen mensen mee kunt knechten ) , dat die niet in de bijbel gekomen zijn.

Bijvoorbeeld Thomas Evangelie 3

Jezus heeft gezegd:

Indien zij die u leiden u zeggen:
ziet, het Rijk is in de hemel,
dan zullen de vogels van de hemel u vóór zijn;
indien zij u zeggen: ziet, het is in de zee,
dan zullen de vissen u vóór zijn.
Maar het Rijk, het is het binnenste
en het is het buitenste van u.
Wanneer gij uzelf zult kennen
dan zult gij gekend zijn
en zult gij weten dat gijzelf
de zonen van de levende Vader zijt.
Maar indien gij uzelf niet kent,
dan zijt gij in armoede en gijzelf zijt armoede.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Peter L

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2005, 10:13:15 am »
quote:
Pier schreef op 22 januari 2005 om 11:32:
Alles maakt dan toch deel uit van Hem, dus zijn wij ( een deel van ) Hem.

Mijn kinderen zijn - letterlijk - uit mijn vrouw voortgekomen, maar ze zijn geen deel van haar.

quote:
Pier schreef op 22 januari 2005 om 11:32:1 Kor 8: 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem

Volgens Paulus zijn dus alle dingen uit de Vader.

Dus? Het Griekse 'ex', dat hier gebruikt wordt, is lett. 'uit', maar wordt vaak gebruikt om de oorsprong aan te duiden, dus wie staat er aan onze basis: de Vader. Deze woorden impliceren niet een soort geboorte, of afsplitsing van. Je legt dan zelf iets in de tekst.

[...]

quote:
Pier schreef op 22 januari 2005 om 11:32:
Het is een menselijke toevoeging dus, net zoals zoveel andere zaken.

De erfzonde is m.i. inderdaad een menselijke uitvinding.

quote:
Pier schreef op 22 januari 2005 om 11:32:Maar mensen met denkbeelden als Augustinus zijn wel verantwoordelijk voor het samenstellen van de bijbel, toch? En dan mag je verwachten dat geschriften die niet bij die denkbeelden passen ( lees: waar je geen mensen mee kunt knechten ) , dat die niet in de bijbel gekomen zijn.

Augustinus is niet de uitvinder van de canon van het NT. Een van de meest verbreide misverstanden over de canon van het NT is, dat deze pas in de vierde eeuw tot stand zou zijn gekomen. Al in de tweede eeuw had de lijst - op slechts enkele boeken na - de huidige vorm. Het vastleggen in de vierde eeuw, was omdat er discussie over was ontstaan. Het is dus niet zo, dat men toen een keuze maakte, en bepaalde geschriften uitsloot, of juist selecteerde, om een bepaalde theologie door te drukken, maar juist het omgekeerde: Men bevestigde de lijst, die al eeuwen door de overgrote meerderheid van christenen was erkend, om de kerk te beschermen, tegen allerlei latere schrijfsels, die overduidelijk NIET van de apostelen afkomstig waren (zoals het zgn. Thomas evangelie). Voor meer info, zie van Prof. F.F. Bruce, de title "The Canon Of Scripture" en "The Spreading Flame".

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2005, 12:18:37 pm »
quote:
Peter L schreef op 24 januari 2005 om 10:13:
Mijn kinderen zijn - letterlijk - uit mijn vrouw voortgekomen, maar ze zijn geen deel van haar.

Ze zijn niet meer een deel van haar, maar dat waren ze wel en daarom zal jouw vrouw haar kinderen dan ook nooit ( kunnen ) verwerpen.
quote:
Dus? Het Griekse 'ex', dat hier gebruikt wordt, is lett. 'uit', maar wordt vaak gebruikt om de oorsprong aan te duiden, dus wie staat er aan onze basis: de Vader. Deze woorden impliceren niet een soort geboorte, of afsplitsing van. Je legt dan zelf iets in de tekst.

Het griekse 'ex' komt ook voor in bv Matteüs 3:3 Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram
Zara uit Tamar, dus geboren uit, ontstaan uit.

Alles is ontstaan uit de Vader, en dan is de band ermee veel sterker dan iets wat je met je handen gemaakt hebt. Niet te verbreken, zo sterk...

quote:
Augustinus is niet de uitvinder van de canon van het NT. Een van de meest verbreide misverstanden over de canon van het NT is, dat deze pas in de vierde eeuw tot stand zou zijn gekomen. Al in de tweede eeuw had de lijst - op slechts enkele boeken na - de huidige vorm. Het vastleggen in de vierde eeuw, was omdat er discussie over was ontstaan. Het is dus niet zo, dat men toen een keuze maakte, en bepaalde geschriften uitsloot, of juist selecteerde, om een bepaalde theologie door te drukken, maar juist het omgekeerde: Men bevestigde de lijst, die al eeuwen door de overgrote meerderheid van christenen was erkend, om de kerk te beschermen, tegen allerlei latere schrijfsels, die overduidelijk NIET van de apostelen afkomstig waren (zoals het zgn. Thomas evangelie). Voor meer info, zie van Prof. F.F. Bruce, de title "The Canon Of Scripture" en "The Spreading Flame".

Bisschop Irenaeus ( ca 140 - 190 nC ) formuleerde een verzameling teksten die nagenoeg overeenkomen met ons huidige Nieuwe Testament. Hij beschouwt hierbij wel alle teksten als zijnde door de apostelen zelf geschreven, de geloofsbelijdenis is ook door de apostelen overgeleverd, en de apostelen hebben ook de Kerk van Rome als opvolger aangewezen. ( Bram Moerland, Katharen en de val van Montségur ) Dus dan is het logisch dat geschriften zoals het Evangelie van Thomas, niet in bijbel terecht zijn gekomen, omdat, zoals ik al eerder zei, je daar niemand mee kunt knechten. De Kerk zou met dat soort van geschriften nooit een gezagspositie hebben kunnen opbouwen.

En Irenaeus was verreweg de kwaadste niet. Na hem zijn er opvolgers gekomen die letterlijk alles uitgemoord hebben wat zich niet onder het gezag van de Kerk wilde stellen. En de macht van de Kerk reikte toen ver, want Staat en Kerk was één, dus als de Kerk iets niet beviel, dan ging de Staat dat vonnis uitvoeren. En dat is eeuwenlang zo geweest...

Thomas 8

En hij ( Jezus ) zei:
De mens is als een wijze visser
die zijn net uitwierp in de zee.
Hij haalde het net op uit zee,
vol met kleine vissen.
Tussen hen vond hij een grote mooie vis.
De wijze visser
wierp alle kleine vissen terug in zee
en koos zonder moeite de grote vis.
Wie oren heeft om te horen, die hore.

Peter L

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2005, 02:46:51 pm »
quote:
Pier schreef op 24 januari 2005 om 12:18:Bisschop Irenaeus ( ca 140 - 190 nC ) formuleerde een verzameling teksten die nagenoeg overeenkomen met ons huidige Nieuwe Testament. Hij beschouwt hierbij wel alle teksten als zijnde door de apostelen zelf geschreven, de geloofsbelijdenis is ook door de apostelen overgeleverd, en de apostelen hebben ook de Kerk van Rome als opvolger aangewezen. ( Bram Moerland, Katharen en de val van Montségur ) Dus dan is het logisch dat geschriften zoals het Evangelie van Thomas, niet in bijbel terecht zijn gekomen, omdat, zoals ik al eerder zei, je daar niemand mee kunt knechten. De Kerk zou met dat soort van geschriften nooit een gezagspositie hebben kunnen opbouwen.

En Irenaeus was verreweg de kwaadste niet. Na hem zijn er opvolgers gekomen die letterlijk alles uitgemoord hebben wat zich niet onder het gezag van de Kerk wilde stellen. En de macht van de Kerk reikte toen ver, want Staat en Kerk was één, dus als de Kerk iets niet beviel, dan ging de Staat dat vonnis uitvoeren. En dat is eeuwenlang zo geweest...

Ik vind het nogal een bewering, dat de canon is samengesteld op basis van het al dan niet kunnen gebruiken van geschriften om mensen te knechten. Bewijzen a.u.b.? Ik ken vele gedeelten in het N.T., die nooit door zo'n selectie heen gekomen zouden zijn.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2005, 01:41:29 pm »
quote:
[...]

En het Nieuwe Testament is samengesteld in een ver verleden. En degenen die daarvoor verantwoordelijk waren, geloofden dat de mens nergens toe deugde, zondig was en feitelijk nergens recht op had. Zelfs kinderen en baby’s zijn al zondig.

Psalm 51: 7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

En in de Confessiones van Augustinus, één van de grote herders van de Kerk, schijnen vele pagina’s te zijn gewijd aan de erfzonde van de mens. Kinderen die niet gedoopt zijn, gaan dan na hun sterven naar de hel.

Maar durven jullie het aan om God ook eens vanuit een andere invalshoek te zien, dan beveel ik hierbij een boek van Bram Moerland: Schatgraven in Nag Hammadi, van harte aan. Een inleiding in de gnostiek.

http://www.nnbh.com/ltsea...s=nag+hammadi&genre=0

Een paar muisklikken en binnen drie dagen heb je het in huis. En Jezus en de Vader raak je er niet door kwijt, integendeel zou ik bijna willen zeggen.

Merk op dat 'gnosis' ( innerlijke kennis ) wel heel erg lijkt op 'genesis'. Een verborgen aanwijzing dat het daarmee BEGINt? En een geschrift zoals bv. het Thomas Evangelie, hoort, naar mijn idee, wel degelijk bij de bijbel, bij ons leven, bij wat we behoren te weten. In dit geschrift kan ik niets verwerpelijks vinden. Maar er staat ook niets in waarmee je de mens kunt knechten, en ik denk dat dat de echte reden is waarom de bijbel is, zoals hij is.

Volledig eens, Pier! Wie God buiten de zg. schepping, of buiten zichzelf zoekt, vindt Hem nooit.
Piet Strootman

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 05, 2005, 03:36:21 pm »
quote:
Pier schreef op 24 januari 2005 om 12:18:
Bisschop Irenaeus ( ca 140 - 190 nC ) formuleerde een verzameling teksten die nagenoeg overeenkomen met ons huidige Nieuwe Testament. Hij beschouwt hierbij wel alle teksten als zijnde door de apostelen zelf geschreven, de geloofsbelijdenis is ook door de apostelen overgeleverd, en de apostelen hebben ook de Kerk van Rome als opvolger aangewezen. ( Bram Moerland, Katharen en de val van Montségur ) Dus dan is het logisch dat geschriften zoals het Evangelie van Thomas, niet in bijbel terecht zijn gekomen, omdat, zoals ik al eerder zei, je daar niemand mee kunt knechten. De Kerk zou met dat soort van geschriften nooit een gezagspositie hebben kunnen opbouwen.

Peter L
Ik vind het nogal een bewering, dat de canon is samengesteld op basis van het al dan niet kunnen gebruiken van geschriften om mensen te knechten. Bewijzen a.u.b.? Ik ken vele gedeelten in het N.T., die nooit door zo'n selectie heen gekomen zouden zijn.

Helemaal mee eens, Peter L. Dit zijn ideeen die ik de laatste tijd veel vaker hoor (huisgenoten, etc). Het zijn ook de ideeen die met veel nadruk in Dan Browns Davinci Code te lezen zijn.

Het is gewoonweg volledige onzin. Wat gesuggereerd wordt, is dat de kerk in de eerste paar eeuwen van onze jaartelling, (1)geinteresseerd was in 'knechten van mensen' en (2)de kerk uberhaupt in staat was om macht over mensen uit te oefenen.

punt (1) kan ik niet direct ontkrachten. Dat draait te veel om interpretatie, en er zullen in die tijd ook best al bisschoppen zijn geweest die 'autoritaire' brieven schreven, waar we nu van schrikken, maar punt (2) is gewoon een verzinseltje. We hebben het hier over een kerk, die niet eens officieel als geloof erkend was, en die om de zoveel tijd vervolgd werd, die geen keizerlijke steun had, die zich moest verdedigen tegen allerlei 'ketterse aanvallen' (in de zin van pamfletten en geschriften). Christenen zagen Jezus Christus als hun Heer (itt de keizer) en wilden dus ook niet aan de keizer (die zichzelf meer dan eens als God op aarde zag) offeren. Deed je daaraan niet mee, dan kon het wel eens heel slecht met je zaken gaan (of zelfs met je gezondheid).

En in zo'n tijd van vervolging, is de uitspraak "De Kerk zou met dat soort van geschriften nooit een gezagspositie hebben kunnen opbouwen." een belachelijke. Alsof je het hebt over het opbouwen van een machtspositie op dit moment in Iran, door een amerikaanse christelijke zendingsorganisatie.

Volgens mij haalt men, omdat men het graag zo wil zien, allerlei dingen door elkaar. Na 300 na christus, toen Constantijn (de eerste christelijke keizer) aan de macht was, heeft de kerk/staat zich inderdaad snel uitgebreid, maar dat was dus pas na 312 ofzo, en niet in de eeuwen daarvoor.

De canon lag al ruim voor die tijd bijna helemaal vast (op wat lastige boeken als 'openbaring' en 'hebreeen' na). Verder zien we al die afwijkende gnostische evangelien pas na de kanonieke verschijnen. Daar zijn 2 verklaringen voor: (1) ze zijn pas later ontstaan of (2) ze bestonden eerder, maar zijn toen onderdrukt, waarna de kanonieke zijn geschreven, waarna geleidelijk de onderdrukking afnam.

verklaring (1) is simpelweg de eenvoudigste. Als je (2) wilt aannemen, moet je aantonen dat er vanuit de kerk (zie hierboven) onderdrukking en machtsuitoefening mogelijk was. Dat de kerk (die zelf vervolgd werd) in staat was om over de hele beschaafde wereld alternatieve evangelien uit te roeien. Dit zou dan allemaal tussen het jaar 35 en 70 (liberale datering van de eerste 3 evangelien) hebben moeten plaatsvinden. Tegelijkertijd met o.a. de christenvervolgingen door Nero (jaren 60).

Kan iemand mij uitleggen hoe een organisatie die net ontstaan is, vervolgd en bespot wordt, heel lokaal opereert, geen wereldse macht heeft, een geloof aanhangt wat tegen de goede orde en keizerverering ingaat, een geloof wat absurd en belachelijk is (een gekruisigde redder!!!!), een geloof wat je verhinderde om aan de leuke pleziertjes van een religieuze orgie zo nu en dan mee te doen, in die eerste 50 jaar in staat was om op wereldwijde schaal concurrenten de kop in te drukken?!? Waarbij je nog moet bedenken, dat alleen de gnostische christenen kennelijk als concurrenten gezien werden, maar bijvoorbeeld niet de tientallen andere mystieke oosterse religies en griekse filosofieen (die ook gnostisch waren).

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 19, 2005, 10:36:43 am »
quote:
Nunc schreef op 05 februari 2005 om 15:36:
En in zo'n tijd van vervolging, is de uitspraak "De Kerk zou met dat soort van geschriften nooit een gezagspositie hebben kunnen opbouwen." een belachelijke. Alsof je het hebt over het opbouwen van een machtspositie op dit moment in Iran, door een amerikaanse christelijke zendingsorganisatie.

De Kerk heeft wel degelijk een gezagspositie opgebouwd. En als fundament heeft men niet het Licht ( Jezus ) genomen, maar Duisternis ( de hel ) . In een boek van Bram Moerland, Katharen en de val van Montségur, wordt een door Irenaeus opgestelde geloofsbelijdenis ( ca 180 nC. ) aangehaald. Een klein stukje hieruit:
quote:
… en dat hij ( God ) geestelijke verdorvenheid en engelen die overliepen en afvalligen werden, samen met de goddelozen en de onrechtvaardigen, en de slechten en de aanhangers van de wereld in eeuwigdurend vuur zal werpen, …

Hier worden dus allerlei oordelen over mensen, naasten, medeschepselen, alvast ingevuld. En de Kerk heeft in de loop der eeuwen dan ook tallozen ter dood gebracht, allemaal naar Gods wil natuurlijk. Dit zijn dus zaken die gefundeerd zijn op Duisternis, en dat fundament is zeer grondig gelegd, want het bestaat nu nog.

Maar joodse mensen geloven niet in een hel, komt in het O.T. dan ook niet voor.
Paulus spreekt in al wat hij  geschreven heeft ( ongeveer de helft van het N.T. ) er ook niet over. En Paulus heeft, uitdrukkelijk van Godswege, het Evangelie voor alles wat niet joods is, dus voor ons. Licht zou dus de centrale boodschap behoren te zijn, en niet het constant  dreigen met Duisternis, maar zo is het helaas niet.
quote:
verklaring (1) is simpelweg de eenvoudigste. Als je (2) wilt aannemen, moet je aantonen dat er vanuit de kerk (zie hierboven) onderdrukking en machtsuitoefening mogelijk was. Dat de kerk (die zelf vervolgd werd) in staat was om over de hele beschaafde wereld alternatieve evangelien uit te roeien. Dit zou dan allemaal tussen het jaar 35 en 70 (liberale datering van de eerste 3 evangelien) hebben moeten plaatsvinden. Tegelijkertijd met o.a. de christenvervolgingen door Nero (jaren 60).

De kerk heeft inderdaad ( met geweld en angstaanjagende godsvoorstellingen) alternatieve evangeliën uitgeroeid, je formuleert het zelf al. En uiteraard niet in de periode van 35 tot 70. Waar je met zo’n enge begrenzing naartoe wilt begrijp ik niet. Je begrijpt denk ik best wat ik bedoel met het knechten van mensen, alleen je probeert het zoveel mogelijk te ontkennen.
quote:
Kan iemand mij uitleggen hoe een organisatie die net ontstaan is, vervolgd en bespot wordt, heel lokaal opereert, geen wereldse macht heeft, een geloof aanhangt wat tegen de goede orde en keizerverering ingaat, een geloof wat absurd en belachelijk is (een gekruisigde redder!!!!), een geloof wat je verhinderde om aan de leuke pleziertjes van een religieuze orgie zo nu en dan mee te doen, in die eerste 50 jaar in staat was om op wereldwijde schaal concurrenten de kop in te drukken?!? Waarbij je nog moet bedenken, dat alleen de gnostische christenen kennelijk als concurrenten gezien werden, maar bijvoorbeeld niet de tientallen andere mystieke oosterse religies en griekse filosofieen (die ook gnostisch waren).

Nog veel later is er een profeet Mohammed opgestaan en die heeft inmiddels ook meer dan een miljard volgelingen, en dat is ook klein begonnen. Dit soort manier van ‘bewijzen’ leidt dus nergens toe. En concurrenten ( zoals gnostici en katharen oftewel: meningen waarin de Vader en zijn Zoon bronnen zijn van Licht en onvoorwaardelijke Liefde  ) zijn eeuwenlang op allerlei manieren uitgeschakeld.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2005, 09:08:11 pm door Pier »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 21, 2005, 09:22:46 pm »
quote:
Pier schreef op 19 februari 2005 om 10:36:
De Kerk heeft wel degelijk een gezagspositie opgebouwd. En als fundament heeft men niet het Licht ( Jezus ) genomen, maar Duisternis ( de hel ) . In een boek van Bram Moerland, Katharen en de val van Montségur, wordt een door Irenaeus opgestelde geloofsbelijdenis ( ca 180 nC. ) aangehaald. Een klein stukje hieruit:

"… en dat hij ( God ) geestelijke verdorvenheid en engelen die overliepen en afvalligen werden, samen met de goddelozen en de onrechtvaardigen, en de slechten en de aanhangers van de wereld in eeuwigdurend vuur zal werpen, …"

Hier worden dus allerlei oordelen over mensen, naasten, medeschepselen, alvast ingevuld. En de Kerk heeft in de loop der eeuwen dan ook tallozen ter dood gebracht, allemaal naar Gods wil natuurlijk. Dit zijn dus zaken die gefundeerd zijn op Duisternis, en dat fundament is zeer grondig gelegd, want het bestaat nu nog.

Ten eerste: wat is er mis met deze belijdenis van Irenaeus? God zal iets doen en dus niet mensen. Als je het niet gelooft, dan negeer je het. Sinds wanneer mag je dit soort dingen niet meer vinden?

Ten tweede: God zal oordelen over mensen die goddeloos zijn staat er. En waarom niet, als Hij inderdaad hun schepper is? Ik snap God niet.. jij snapt God niet.. Irenaeus niet. Enige wat hij doet in z'n belijdenis is dingen uit de bijbel zo goed mogelijk samenvatten. Als je een probleem hebt met zijn belijdenis, moet je ofwel aangeven waar hij grondig de fout in gaat met zijn bijbelinterpretatie of je moet gewoon zeggen dat je het niet met de bijbel eens bent.

Ten derde: in de opsomming komen verder geestelijk verderfelijken, onrechtvaardigen etc, voor. Nu vind jij misschien dat die mensen niks fout hebben gedaan, of dat het niet zo erg is, maar andere mensen denken daar anders over. Het lijkt er op dat de bijbel die andere mensen gelijk geeft.

Ten vierde: het feit dat gestoorde machtswellustigen en fanatiekelingen in een bepaalde tijd sommige dingen wel goed lazen en andere niet (over hun vijanden liefhebben, God aan wie de wraak toekomt, etc), betekent nog niet dat mensen voor die tijd ook al zo bezig waren! Het feit dat sommige mensen in de 20ste eeuw tijdens WO-II (ik noem Hitler, Stalin, Gobels, ...) niet de braafsten van de klas waren, betekent nog niet dat de hele 20ste eeuw fascistisch was!
quote:

Maar joodse mensen geloven niet in een hel, komt in het O.T. dan ook niet voor.
Paulus spreekt in al wat hij  geschreven heeft ( ongeveer de helft van het N.T. ) er ook niet over. En Paulus heeft, uitdrukkelijk van Godswege, het Evangelie voor alles wat niet joods is, dus voor ons. Licht zou dus de centrale boodschap behoren te zijn, en niet het constant  dreigen met Duisternis, maar zo is het helaas niet.

Dus als ik het goed begrijp moeten we in feite alleen naar Paulus luisteren, maar niet naar Jezus en het oude testament, terwijl dat juist de basis was waarop Paulus verder ging! Paulus zegt dat Jezus de enige weg tot God is, en Jezus sprak over de hel. Is dat nu wel of niet van Godswege voor ons?

quote:
De kerk heeft inderdaad ( met geweld en angstaanjagende godsvoorstellingen) alternatieve evangeliën uitgeroeid, je formuleert het zelf al. En uiteraard niet in de periode van 35 tot 70. Waar je met zo’n enge begrenzing naartoe wilt begrijp ik niet. Je begrijpt denk ik best wat ik bedoel met het knechten van mensen, alleen je probeert het zoveel mogelijk te ontkennen.

De vervolgingen door het romeinse rijk (heidens, dus niet de RK-kerk) duurden tot rond 300. Soms waren ze heftiger, soms minder heftig (bron) maar de vervolgingen waren er, en christenen waren een tweederangs bevolkingsdeel. In de vroege kerk werden ook flink wat onorthodoxe geluiden gehoord die eerste paar eeuwen. Een van de eersten was Marcion die rond 144 een redelijk gnostisch alternatief voor het ortodoxe christendom aanbod. Kerkvaders schreven boeken tegen dat soort 'ketters' en staken ze niet in de fik ofzo. Er werd toen flink theologisch geruzied, maar het waren ruzies in de marge, want het waren elkaar beconcurerende stromingen, en het christendom was nog steeds niet uitgegroeid tot een staatskerk.

Begrijp me goed, ik wil absoluut geen verantwoordelijkheid nemen voor de gruwelijke misdragingen van de (voorloper van de) katholieke kerk (en ook sommige protestanten na de reformatie). Hoe zij de al aanwezige boodschap van de bijbel misbruikten, is schandalig.
quote:
Nog veel later is er een profeet Mohammed opgestaan en die heeft inmiddels ook meer dan een miljard volgelingen, en dat is ook klein begonnen. Dit soort manier van ‘bewijzen’ leidt dus nergens toe. En concurrenten ( zoals gnostici en katharen oftewel: meningen waarin de Vader en zijn Zoon bronnen zijn van Licht en onvoorwaardelijke Liefde  ) zijn eeuwenlang op allerlei manieren uitgeschakeld.

Misschien moet je m'n opmerkingen nog maar een keer teruglezen, maar mijn argument was echt niet, dat het christendom klein begon en toch groot was gegroeid (want alles wat nu groot is, was ooit klein). Mijn vraag was, hoe die vervolgde kerk in staat was om - zonder macht - toch die macht te misbruiken om concurenten uit te schakelen.

Uit je vorige post begrijp ik echter, dat het je niet gaat om de vroege kerk, maar om de periode dat het romeinse rijk christelijk werd, en het christendom de staatsgodsdienst (onder Constantijn in 311 oid). Over de houding van de (RK)staatskerk hebben wij waarschijnlijk dezelfde mening.

Waar het mij om gaat is het volgende: voordat het ortodoxe christendom 'staatskerk' wordt, is het een vervolgde religie (alhoewel niet constant). Er zijn allerlei boeken van kerkvaders, waarin ze op theologische gronden alternatieve vormen van 'christendom' (lees: gnostiek) afkeuren. In die tijd kom je echter nergens kettervervolgingen door christenen tegen. Dat kon ook helemaal niet omdat christenen op z'n hoogst tweederangsburgers waren. Hoeveel moslim landen kan jij noemen waarin christenen achtergesteld worden, maar waar die christenen toch in staat zijn om zelf hun eigen kettervervolginkjes in te stellen?

In die periode was het niet mogelijk om mensen te martelen, te knechten of wat dan ook. Het christendom groeide echter wel, en die gnostische takken stierven uit! En dat terwijl de gnostiek alle voordelen van de platoonse en andere griekse filosofieen had. Gnostiek was namelijk niet fysisch maar alleen geestelijk georienteerd, had veel meer filosofie, en had in ieder geval niet zo'n absurde messias-god die een schandelijke kruisdood stierf. Als mensen toch christen werden, dan hadden ze daar de vrije keus toe, en er waren genoeg alternatieven. Kennelijk waren die alternatieven toch niet interessant genoeg of hadden ze niet genoeg overtuigingskracht, want ze vormden duidelijk niet de meerderheid rond het jaar 300.

Nog even over de Islam: Mohammed greep naar de wapenen, de vroege christenen niet maar werden juist vervolgd.

Mohammed werd geboren, en preekte in een omgeving waar monotheisme acceptabel was want er leefden daar veel joden en christenen (nestorianen). De eerste christenen moesten evangeliseren in een polytheistische omgeving die maar weinig overeenkomst had met hun boodschap.

Het romeinse rijk was een grote monoliet met een uitstekende structuur. De Romeinse staat was oppermachtig. Op het arabische schiereiland waren echter alleen kleine rivaliserende familie-stammen en stadjes. Mohammed hoefde niet eens meer te verdelen, alleen te heersen!

Bronnen over mohammed zijn honderden jaren na diens leven geschreven, toen de hele arabische wereld al islamitisch was. De evangelien zijn op z'n laatst rond 80-90 na christus, dus zo'n 55 jaar na diens sterven, geschreven in een situatie waarin NIET de hele omgeving christelijk was, en waarin nog mensen leefden die de boel konden controleren.

Voor zover ik kan zien, had Mohammed een helehoop voordeeltjes die de vroege christenen niet hadden. Je kunt best op die manier redeneren en het levert mij het volgende op: ondanks alle tegenstand en ondanks de alternatieven (heidens, grieks-filosofisch, gnostisch, joods) kozen mensen voor het christendom. Die mensen werden dus niet geknecht, maar kozen ervoor zich aan te sluiten bij De Weg.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2005, 11:01:24 am »
quote:
Nunc schreef op 21 februari 2005 om 21:22:

Begrijp me goed, ik wil absoluut geen verantwoordelijkheid nemen voor de gruwelijke misdragingen van de (voorloper van de) katholieke kerk (en ook sommige protestanten na de reformatie). Hoe zij de al aanwezige boodschap van de bijbel misbruikten, is schandalig.

Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt: de al aanwezige boodschap. Vrij voor een ieder om zelf te ontdekken. En het gaat dus fout als je uit de bijbel je eigen verhaal destilleert, er een geloofsbelijdenis van maakt, het vervolgens aan anderen voorschotelt als zijnde de waarheid: hier moet je je naar voegen. Anders wordt/ben je buitengesloten.
quote:
Dus als ik het goed begrijp moeten we in feite alleen naar Paulus luisteren, maar niet naar Jezus en het oude testament, terwijl dat juist de basis was waarop Paulus verder ging! Paulus zegt dat Jezus de enige weg tot God is, en Jezus sprak over de hel. Is dat nu wel of niet van Godswege voor ons?

Of je het nu leuk vind of niet, Paulus heeft zijn eigen verhaal in de bijbel en wie iets anders vertelt dan Paulus, daarvan zegt hij:

Galaten 1: 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

En ook Johannes heeft zijn ‘eigen’ boek: Openbaringen, wie daar iets aan afdoet of toevoegt, is nog niet jarig.

Beiden lijken mij echter onverenigbaar.

Paulus: geen hel. Wel: ‘verloren’ gaan. Grondtekst: destroy oftewel vernietigd worden.
Johannes: een eeuwigdurend vuur van pijniging, waarin ook mensen terechtkomen. Untermenschen natuurlijk, want anders waren ze wel gered geweest.

Archimedes zei: ‘Geef mij een vast punt, en ik zal de aarde doen bewegen’. Want hij had het principe van de hefboom  ontdekt.

En ik zeg: ‘Neem slechts 1 letter, en maak de hel tot heil’. Want dat is het principe van de Liefde.

quote:
Waar het mij om gaat is het volgende: voordat het ortodoxe christendom 'staatskerk' wordt, is het een vervolgde religie (alhoewel niet constant). Er zijn allerlei boeken van kerkvaders, waarin ze op theologische gronden alternatieve vormen van 'christendom' (lees: gnostiek) afkeuren. In die tijd kom je echter nergens kettervervolgingen door christenen tegen. Dat kon ook helemaal niet omdat christenen op z'n hoogst tweederangsburgers waren. Hoeveel moslim landen kan jij noemen waarin christenen achtergesteld worden, maar waar die christenen toch in staat zijn om zelf hun eigen kettervervolginkjes in te stellen?

Maar het is niet bij afkeuren alleen gebleven, andersdenkenden zijn bij de miljoenen uitgemoord. Zelfs de bijbel is 'aangepast' om de knoet eronder te houden. Het woord 'hel' bv. is pas nu, in onze allerlaatste vertaling uit de bijbel verdwenen. Schandalig!!! Ook de toevoeging dat er drie getuigen in de hemel zijn, staat er niet meer in. En God weet wat men met allerlei andere kostbare teksten heeft gedaan. Alles wat niet overeenkwam met de geloofsbelijdenis van de Kerk, is vernietigd. Zo stop je dus de 'ketterij'... Want het moest een kuddegeloof worden, de massa volgt de 'herders'...

En wat de gnostiek betreft, is het niet merkwaardig, zelfs wonderlijk, dat deze leer ontstaan is ten tijde van Jezus?  Wie bedenkt bv: God is, en daarna maakt Hij een Zij: Sophia, de Wijsheid. Dat is het eerste wat God maakte, Zijn vrouwelijke helft!

En alleen Jezus kan dit naar voren gebracht hebben, want het stond al in de Schrift, maar niemand had dat schijnbaar opgemerkt:

Spreuken 8: 22 De HEER heeft mij vóór al het andere verworven,
toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.

30 Ik was zijn lieveling,
een bron van vreugde, elke dag opnieuw.
Ik was altijd verheugd in zijn aanwezigheid,
31 vond vreugde in zijn hele aarde
   en was blij met alle mensen.

soPHIa. phi is een getal: 1,618 de gulden snede, een goddelijke verhouding die overal in de natuur voorkomt. Bron: da Vinci Code.

De Wijsheid: vrouwelijk, Gods goede start van Zijn eerste dag. En Zij was verheugd en blij met de aarde en alle mensen!!! Gods Wijsheid was blij!!! Wie oren heeft die hore!!!

Het allereerste Begin was blijdschap, en dan is mijn geloof dat het ook, voor een ieder, zo eindigen zal.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 11:08:10 am door Pier »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2005, 11:32:30 am »
Een verhelderend artikel over gnosis is hier te vinden:

http://www.humanbeing.dem...eb/Bibliotheek/gnosis.htm

Twee kleine fragmenten hieruit:
quote:
Cruciaal in de gnostiek is de opvatting dat het goddelijke niet ergens ver weg is en dat er een priesterkaste nodig zou zijn om Hem te bereiken. Daarom bestreed de kerk dit inzicht zo fel met geschriften en brandstapel: het zou haar macht aantasten. In iedere mens is een goddelijke vonk aanwezig als kern van de mens. Het goddelijke – het Koninkrijk Gods - is in ons en vlak om ons heen. De kunst is er oog voor en oren naar te hebben.

In den beginne…
… "schiep God de hemel en de aarde", zegt Genesis (1,1); … "was het Woord", zegt Johannes (1,1). In het Grieks staat Logos en dit betekent meer dan "woord", namelijk ‘woord van wijsheid’, ‘wijsheid’ of in de gnostische opvatting ‘scheppend woord van wijsheid’. Ook Genesis vertelt dit: ‘God sprak …’ en het was er. "En God zag dat het goed was". Eeuwen voor Mozes (of wie dan ook) dit schreef, beitelden de Egyptenaren al in steen hoe Ptath, de schepper, het heelal met zijn stem tot bestaan brengt – maar ook hoe wij scheppend kunnen zijn (bron: Douglaz-Klots p 54):

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2005, 12:32:04 pm »
quote:
Pier
[eerdere_quote]Nunc schreef op 21 februari 2005 om 21:22:

[/eerdere_quote]

Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt: de al aanwezige boodschap. Vrij voor een ieder om zelf te ontdekken. En het gaat dus fout als je uit de bijbel je eigen verhaal destilleert, er een geloofsbelijdenis van maakt, het vervolgens aan anderen voorschotelt als zijnde de waarheid: hier moet je je naar voegen. Anders wordt/ben je buitengesloten.

Ja, ik denk inderdaad dat ik hier de kern te pakken heb. Een tekst van iemand bevat een boodschap, en wel specifiek die boodschap die door die persoon erin gestopt is. Misschien dat het niet uit dit korte fragment van mij blijkt, maar bestudering van mijn andere posts maakt toch wel duidelijk, dat ik geen aanhanger ben van het knip-en-plak-maar-raak-bijbel-lezen ben!

Als ik het dus over de 'al aanwezige boodschap van de Bijbel' heb, dan is dat niet iets wat je er zelf in moet lezen (postmodernistisch) maar iets wat er door de schrijvers in gestopt is, en wat wij er zo goed mogelijk uit moeten halen (absoluut). Er is dus een absoluut juiste lezing mogelijk. Of wij dat ook kunnen is natuurlijk een andere vraag.

Natuurlijk ben ik het wel met je eens, dat mensen niet gedwongen kunnen worden om iets aan te nemen, en dat ze het zelf moeten ontdekken. Maar dat betekent niet, dat je geen geloofsbelijdenis zou kunnen maken. Als iemand na  veel studeren ontdekt heeft hoe het ongeveer zit, dan kan hij, om anderen te helpen, dat opschrijven. Als een soort samenvatting dus.

Zo'n samenvatting kan best als richtlijn dienen voor een kerk/geloofsgemeenschap. Wat je dan zegt is: 'dit is hoe wij denken dat de absolute boodschap er uit ziet - in grote lijnen - en als je het daar niet mee eens bent, moet je niet bij ons clubje komen'. Jij schildert deze houding erg negatief, maar waarom zou dit negatief zijn? Als jij in het bestuur van een voetbalclubje zit, en je bent van mening dat voetbal toch echt de mooiste sport is, dan pik je het toch ook niet dat iemand anders in het bestuur komt, die zegt: 'jaahh voetbal is wel aardig, maar eigenlijk zou het met kleinere ballen moeten worden gespeeld, en dan met lange stokken er tegen slaan, maar we moeten het wel voetbal blijven noemen hoor'. ?!? 8)7  |:(  !? Zo iemand verwijs je toch naar de dichtstbijzijnde hockey-club?

Of neem de nederlandse vereniging van wiskundigen.. die gaan toch ook niet zomaar mensen in het bestuur toelaten die van mening zijn dat 1+1 eigenlijk 3 is?

quote:
Pier
Of je het nu leuk vind of niet, Paulus heeft zijn eigen verhaal in de bijbel en wie iets anders vertelt dan Paulus, daarvan zegt hij:

Galaten 1: 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

en ook:
quote:
Paulus in Romeinen 10 (nbg-51)
4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Volgens Paulus hoeven we in ieder geval niet moeilijk te doen met 7 cyclische stappen (www.humanbeing.demon.nl/..., de bron die jij eerder gaf).
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 12:40:50 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2005, 12:40:12 pm »
quote:
http://www.humanbeing.dem...eb/Bibliotheek/gnosis.htm door Pier aangehaald
Cruciaal in de gnostiek is de opvatting dat het goddelijke niet ergens ver weg is en dat er een priesterkaste nodig zou zijn om Hem te bereiken. Daarom bestreed de kerk dit inzicht zo fel met geschriften en brandstapel: het zou haar macht aantasten. In iedere mens is een goddelijke vonk aanwezig als kern van de mens. Het goddelijke – het Koninkrijk Gods - is in ons en vlak om ons heen. De kunst is er oog voor en oren naar te hebben.

Gelukkig is God ook niet ver weg, en heb ik geen priester nodig om Jezus te kennen. Daar zorgt God zelf wel voor.

Een dergelijke toegankelijke God was kennelijk wel een bedreiging voor de (R-)katholieke kerk vanaf de 5e eeuw ofzo, maar gelukkig heerste de RK niet over de hele wereld, en zijn er genoeg manuscripten van het nieuwe testament overgebleven van voor die tijd, zodat we van 99% ofzoiets van de teksten zeker kunnen zijn dat ze al in de 1e eeuw zo al bestonden. Die kleine hoeveelheid (1% ofzo) veranderingen zijn niet cruciaal voor de boodschap, maar zitten juist in overschrijffoutjes, verdubbelingen van woorden of in teksten met herhalingen, een stukje overslaan. Je moet substantieel meer aan de bijbel veranderen, wil je de boodschap eruit schrijven.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2005, 12:07:03 pm »
quote:
Nunc schreef op 24 februari 2005 om 12:32:

Natuurlijk ben ik het wel met je eens, dat mensen niet gedwongen kunnen worden om iets aan te nemen, en dat ze het zelf moeten ontdekken. Maar dat betekent niet, dat je geen geloofsbelijdenis zou kunnen maken. Als iemand na  veel studeren ontdekt heeft hoe het ongeveer zit, dan kan hij, om anderen te helpen, dat opschrijven. Als een soort samenvatting dus.

Dit laatste ben ik dus in het geheel niet met je eens. Je kunt dit leven niet door met het geloof van een ander, je moet het jezelf eigen maken, op je eigen manier. Dan sta je vast en niemand krijgt je meer 'om'. Je hebt dan je eigen ware fundament ontdekt. En dat is uiteraard Christus: het Licht der wereld, komende om een ieder mens te verlichten. Maar dat Licht in jezelf moet je wel zelf van overtuigd raken. En dat is een, wat mij betreft, levenslang proces.

Eeuwenlang heeft men echter geprobeerd om mensen te dwingen of te overtuigen.

Uit: http://www.hetbestenieuws.nl/waarde_roget.htm

quote:
Overtuigen of dwingen?

Doordat de Kerk aan overwicht en liefdebetoon had ingeboet, koos zij voor het middel van de dwang om de restanten van het veelgodendom uit te roeien en om leerstellige geschillen te beslechten. Zo deed het wapen van vervolging zijn intrede, dat een afschuwelijke smet op het blazoen van de christelijke godsdienst is gebleven tot op de huidige dag. De heidense historicus Ammianus Marcellinus sloeg het gekrakeel gade en concludeerde dat:

"het merendeel van de christenen in woede de wilde beesten in hun onderlinge strijd overtrof" (pag.66).

De kerkvader Hiëronymus viel hem bij en schreef:

"Er is op de wereld geen beest zo wreed als een slechte priester"
(pag.66, noot 140).

quote:

Zelfs een groot man als Augustinus accepteerde aan het eind van zijn leven het middel van vervolging uit pragmatische overwegingen. Hij schreef:
"Vroeger was ik van gevoelen dat niemand behoorde gedwongen te worden om toe te treden tot de Kerk. Toen geloofde ik dat het woord, de gedachtenwisseling, de bewijsvoering de enige middelen waren, die gebruikt behoorden te worden om hen te winnen die van de Kerk gescheiden waren; dit geloofde ik, bevreesd als ik was dat er toch niets anders gebeuren zou dan oprechte ketters veranderen in gehuichelde katholieken... Ik liet die aanvankelijke mening varen, gewonnen niet zozeer door de redeneringen van hen die deze mening aanvochten als wel door de voorbeelden die ze mij voor ogen stelden"
(pag.100).

Om zijn ommezwaai theologisch te rechtvaardigen, beriep hij zich op de wet van Mozes en ging leren dat de Kerk in de plaats van Israël is gekomen. Onder Mozes
"bestond inderdaad dezelfde vermenging van het temporele en het spirituele, maar dan op bevel en onder leiding van God en dan voor een enkel volk en voor een beperkte tijd"
(pag.101).

Hoe mensen dus kunnen dwalen als ze het innerlijke Licht niet meer willen zien. Wat mij betreft: nooit een geloofsbelijdenis meer, want het mijne moet ik soms met het uur bijstellen...