quote:
Suighnap
Drie vragen werden gesteld:
1 Waarom zou Jezus niet aan mensen verschijnen?
Nooit beweerd dat Hij dat niet kan doen, of niet doet (denk aan Paulus), maar het is wel het is geen dagelijkse gebeurtenis. In de bijbel alleen aan 500 dicipelen
direct na z'n opstanding - als bevestiging/bewijs daarvan, en later, voor zover wij weten, alleen aan Paulus, met een heel speciaal doel (diens bekering) en niet om een boodschappenlijstje door te geven ofzo. Een sceptische reactie, is dus best geoorloofd denk ik, wanneer mensen claimen dat ze Jezus gezien hebben.
Als we er vanuit gaan dat God zijn boodschap voor ons niet verandert, en Hij zelf ook niet, dan mag je best sceptisch zijn, als die 'jezus'verschijning iets heel anders vertelt dan in de bijbel. (denk bv. aan de 'cursus in wonderen' die ook gedicteerd zou zijn door jezus - maar wat wel vol staat met allerlei uitspraken die lijnrecht tegen Jezus' eigen uitspraken in de evangelien ingaan!).
quote:
2 En waarom zouden er geen engelen aan mensen verschijnen?
Engelen
zijn boodschappers, die dus boodschappen van God aan de mensen door moeten geven, dus zal dat vast ook wel eens gebeuren. Jouw citaat uit Mattheus laat dat inderdaad zien, en zo zijn er nog veel meer bijbelse, en andere, gebeurtenissen waar engelen bij betrokken zijn.
quote:
3 Als Satan daarbij ook nog eens de menselijke genegenheid aanwakkert, schept hij tweestrijd binnen z'n eigen doelstellingen. Wat is de logica daarvan?
Wat is de logica achter jouw vraag? Het lijkt mij, dat je er van uit gaat dat Satan geen genegenheid tussen de mensen wil? Dat is echter niet wat de Satan volgens de bijbel wil. Hij wil ons bij God aanklagen en ons bij God weghouden! Het kan best dat hij daar soms heel lieve, vriendelijke en zoete middelen voor gebruikt. (hij bood Jezus tenslotte ook van alles aan tijdens de verzoeking in de woestijn). Een tijdelijk pleziertje voor mensen, gaat helemaal niet tegen z'n doelstellingen in, maar werkt daar juist heeeel goed aan mee.
quote:
Volgens ons zijn zowel de Almachtige, alswel de Satan actief in o.a. deze wereld.
Het verschil van mening betreft dan ook niet dat een ‘maria’-verschijning eveneens Satan zou kunnen zijn, maar dat ‘maria’ ook Maria had kunnen zijn. Ik was (en ben) het oneens met scepticisme als primaire reactie.
Daarbij het voorbeeld uit Mattheüs, waarin er zaken aan Jozef werden verkondigd met verstrekkende gevolgen, die hij desondanks (en Godzijdank) geloofde:
(...)
Een uitermate sceptische reactie past al helemaal als we het hebben over Maria, en wel om de volgende redenen
(1.) Nergens vertelt de bijbel dat Maria aan ons zal gaan verschijnen. Jezus zelf heeft bv wel gezegd dat Hij altijd bij ons zal zijn, maar van Maria is mij zoiets toch niet bekend. De bijbel rept ook met geen woord over de mediatrix-rol die Maria zou hebben. Volgens katholieken staat zij tussen Jezus en ons in, maar in de evangelien staat echt nergens iets over deze cruciale rol, en je mag toch aannemen dat de Zon van God zoiets cruciaals wel verteld zou hebben, en dat de Heilige Geest wel zorg zou hebben gedragen voor het optekenen ervan,
als het belangrijk, of uberhaupt waar was!
(2.) Verder gaat Jezus' uitnodiging in de evangelien direct van Hem uit, en de mensen gaan ook direct naar Hem toe. Sterker nog, wanneer de discipelen bv. kinderen willen tegenhouden, roept Hij ze tot de orde, en haalt de kinderen zelf in de kring. Hij stapt ook zelf binnen bij het uitschot van de toenmalige samenleving, Hij neemt zelfs een tollenaar tot zich als discipel. Jezus stelt zich altijd beschikbaar op richting de mensen die Hem nodig hebben. Nergens krijgt bv Petrus de functie van 'uitsmijter' of tussenpersoon of persvoorlichter. En al helemaal nergens krijgt Maria die functie.
(3.) Daarnaast staan er in de bijbel maar heel weinig verschijningen. Jezus krijgt bezoek van Mozes en Elia, maar dit is maar eenmalig. Paulus krijgt een eenmalige verschijning van de Here, om hem te bekeren. Jezus zegt niks over verschijningen van heiligen, Paulus en anderen schrijven er nergens over. Ze waarschuwen overigens juist tegen 'engelen des lichts' die een ander evangelie verkondigen. Koning Saul roept de geest van Samuel op (en krijgt die kennelijk ook te zien) maar dit wordt expliciet verboden.
Alleen al deze 3 redenen lijken me voldoende om op bijbelse gronden
zeer sceptisch te staan tegenover 'maria'-verschijningen, sterker nog, om ze af te wijzen! Aangezien het echter wel om (kennelijk) bovennatuurlijke verschijningen gaat, is het een logische en zeer waarschijnlijke (maar niet noodzakelijke) conclusie, dat er kwade machten achter zitten.
quote:
OFFEREN!?!?!?
quote:
Heb 2,17
Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden.
1 Joh 2,2
Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
TER COMPENSATIE?!?!?!
quote:
Kolos.2
13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.
Mattheus 26:26
26 Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ 27 En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, 28 dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden
ONVOLKOMENHEDEN
VAN ANDEREN!!?!?!?
quote:
psalm 130
3 Als u de zonden blijft gedenken, HEER,
Heer, wie houdt dan stand?
4 Maar bij u is vergeving,
daarom eert men u met ontzag.
Rom. 3
9 Wat betekent dit alles? Zijn we als Joden nu bevoordeeld? Niet in alle opzichten, want ik heb immers al heel duidelijk gemaakt dat allen, zowel de Joden als de andere volken, in de macht van de zonde zijn. 10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
(..)
22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft
Ik wil best geloven dat Jezus aan mensen verschijnt, maar dan was hij hier kennelijk schizofreen of had tijdelijk last van een flink geheugenverlies!
Deze 'jezus' ontkent z'n eigen offer!
quote:
Suighnap
In dat geval is je antwoord geen argument, maar slechts een persoonlijk document- een verschil van mening met elementen uit de Katholieke kerk.
De verscheidenheid aan uitgangspunten was bij aanvang duidelijk, maar is ongeldig als bewijsgrond.
Wat is wel een argument? Er bestaan, als je het zo bekijkt, geen echte argumenten, aangezien elk argument van bepaalde (zelf niet te bewijzen!) axioma's uitgaat! Dus
of we noemen niks meer 'een argument',
of we noemen dit ook gewoon een argument
Op basis van mijn overtuiging (bestaande uit - ja helaas - onbewijsbare axioma's over God, Jezus, de bijbel, etc), kan ik argumenten geven, waarom ik deze verschijningen niet kan accepteren als 'the real thing'.