Auteur Topic: Wat betekent het boek Openbaring voor jou?  (gelezen 18869 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Wat betekent het boek Openbaring voor jou?
« Gepost op: januari 18, 2005, 02:57:56 pm »
Openbaringen is ongeveer het moeilijkste boek in de bijbel.
Heb je t wel eens goed doorgelezen?
Wat is de betekenis ervan voor jou?

Het is dus geschreven door JOhannes, toen hij op Patmos zat. Ik heb een boekje waar in staat dat hij de enide van de discipelen is die niet als martelaar gestorven is. Iemand enig idee of dat klopt?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2005, 03:33:25 pm »
Hij is gestorven in ballingschap op het eiland. (Zo uit m'n hoofd)

Het boek is idd heel moeilijk, maar heeft te maken met hoe je tegen de bijbel in het 'geheel' aankijkt.

- Zie je dit allemaal als een doorgaande lijn waarin God met de mens bezig is. Of zie je dit als God is met de mens bezig, maar steeds is er een bepaalde periode waarin de mens op een bepaalde manier wordt aangesproken door God. En dit verandert in de loop der tijd af en toe.
Als je deze verschillen ziet (terwijl toch iedereen afhankelijk is van het offer van de Here Jezus, dat blijft het centrale punt) kun je het beter plaatsen.

- Er zijn ook veel parallellen met het boek Daniel en de symboliek erin is echt die van het OT.

- Bekijk de apostel Johannes als een beeld/tiype van de NT-gemeente, dan krijg je ook meer inzicht in de opbouw van het boek.

- Dit wordt wel eens de 'sleuteltekst' genoemd:

Op. 1: 19
Schrijf daarom op
*wat je gezien hebt, -  (Het gezicht in hst. 1)
*wat er nu is en - [hst.2 en 3]        (Voor Johannes NU/als type van de gemeente ook NU: de 7 brieven- toen letterlijke gemeenten, maar ook een profetie van de kerkgeschiedenis)
*wat hierna zal gebeuren - [v.a. hst.4]. (na de opname van de Gemeente de oordelen die over de aarde komen- en dit moet allemaal nog komen)

- Het moge duidelijk zijn dat ik dit boek zie als een profetie die in de toekomst nog letterlijk vervuld zal worden. :)

- Vanaf de tijd dat Johannes het op schreef is het profetie, waarbij je de 7 brieven aan de 7 gemeenten kunt zien als de 'kerkgeschiedenis', waarbij elke brief in de volgorde die er staat, ook de specifieke tijdsvolgorde aangeeft van de Christelijke kerk over de periode van 2000 jaar.
Dus de brief aan Efeze is de kerk van de eerste christenen; Laodicea is o.a. de kerk die we tegenwoordig zien.

- Vanaf hoofdstuk 4 is het toekomst wat voor ons ook nog toekomst is. Hier begint de eigenlijke profewtie in de zin van dat de boekrol wordt geopend, de oordelen beginnen. Als je Johannes ook ziet als beeld van de NT-gemeente is dit duidelijk in:

Op. 4
1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 05:50:10 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2005, 05:47:09 pm »

Ik ben zo vrij geweest een kleine titel-edit toe te passen. Het is namelijk volgens het eerste vers van dit boek niet 'Openbaringen' (mv), maar: 1 Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2005, 06:02:05 pm »
Als je ruzie wil en mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan, moet je dit boek gaan bespreken op je bijbelkring. ;)

Niettemin vind ik het een zeer indrukwekkend boek. Maar aan de uitleg ervan kunnen we maar beter onze handen niet branden. Met alleen maar een tipje van de sluier kun je nooit een volledig beeld krijgen. Het is m.i. meer een troostboek.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2005, 06:51:07 pm »
Wij behandelen op vereniging nu Openbaring :)

Ik kan wel zeggen dat ik het erg lastig vond om voorstudiemateriaal te schrijven over Openbaring. Overigens deel ik de mening van P&A over de zeven gemeenten niet. Elke gemeente heeft nu wat over ons te zeggen en de ene gemeente lijkt wat meer op Efeze en de andere wat meer op Laodicea.
Verder kun je Openbaring ook in verschillende thema's bekijken. Bijv. de gemeente (h2&3), geestelijke strijd (h12, 13), de stad (h.17-19), de nieuwe hemel en aarde (h.21, 22).
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2005, 07:04:06 pm »
Wel een goed (vrijgemaakt) boek om erbij te pakken is "Middenin de eindstrijd' van Tj. Boersma.

Ik begrijp niet goed hoe P&A de brieven aan de 7 gemeenten zien. Als je dat op die manier indeelt en vervolgens onze tijd onder het kopje 'brief aan de gemeente van' schuift, ben je toch aan het uitrekenen wanneer Christus terugkomt (bijv 'nu nog niet, want er moeten nog 3 tijdperken komen')?
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 07:05:10 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2005, 07:05:29 pm »
Maar is het de bedoeling van openbaring dat we aan het rekenen slaan, of dat we weten dat we in de eindtijd zitten en dat wij spoedig verantwoording zullen moeten afleggen: dus een extra aanmaning om ons te bekeren!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2005, 07:42:07 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 18 januari 2005 om 18:51:
Wij behandelen op vereniging nu Openbaring :)
En nog geen ruzie, te zien aan je smiley......

quote:

Ik kan wel zeggen dat ik het erg lastig vond om voorstudiemateriaal te schrijven over Openbaring. Overigens deel ik de mening van P&A over de zeven gemeenten niet. Elke gemeente heeft nu wat over ons te zeggen en de ene gemeente lijkt wat meer op Efeze en de andere wat meer op Laodicea.

Ik zette natuurlijk kort een typering neer. :)
Het byzondere van de 7 brieven aan de 7 gemeenten is

- dat het brieven waren voor elke gemeente afzonderlijk. Eentje was speciaal voor Efeze, eentje voor Smyrna, eentje voor Pergamum enz. Dus met een speciale boodschap voor ieder.

- Maar de brieven moesten naar alle gemeenten gezonden worden. Dus Efeze las ook de brief aan Smyrna; elke gemeente las de speciale eigen brief maar ook de zes andere brieven hadden een boodschap voor hen..

- Verder wat de profetische toepassing betreft, zijn de periodes niet exact afgebakend zodat je precies kunt uitrekenen hoe of wat. Verder kun je natuurlijk niet berekenen wanneer een periode is afgelopen als je er nog inzit. (zie verder mijn reactie op de post van Marloes.)

- Deze brieven hebben ook allemaal een persoonlijke boodschap voor ons christenen die nu leven. Misschien worden we geprezen zoals een van hen, of hebben we waarschijnlijk wel alle vermaningen nodig die alle 7 van de Heer ook krijgen. En de beloftes zijn ook heel mooi als je volhard etc.

- Van de profetische toepassing kunnen we ook veel leren vind ik persoonlijk. Wat er in elke tijd wel goed of juist niet ging zoals de Heer het zou willen. Welke dwalingen hebben de christenen het hoofd geboden, of waar zijn ze juist voor bezweken. Ik leer daar wel van.

quote:

Verder kun je Openbaring ook in verschillende thema's bekijken. Bijv. de gemeente (h2&3), geestelijke strijd (h12, 13), de stad (h.17-19), de nieuwe hemel en aarde (h.21, 22).

Mee eens. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2005, 07:44:40 pm »

quote:

Marloes schreef op 18 januari 2005 om 19:04:
Wel een goed (vrijgemaakt) boek om erbij te pakken is "Middenin de eindstrijd' van Tj. Boersma.

Ik begrijp niet goed hoe P&A de brieven aan de 7 gemeenten zien. Als je dat op die manier indeelt en vervolgens onze tijd onder het kopje 'brief aan de gemeente van' schuift, ben je toch aan het uitrekenen wanneer Christus terugkomt (bijv 'nu nog niet, want er moeten nog 3 tijdperken komen')?

Verder wat de profetische toepassing betreft, zijn de periodes niet exact afgebakend zodat je precies kunt uitrekenen hoe of wat. Verder kun je natuurlijk niet berekenen wanneer een periode is afgelopen als je er nog inzit.

Zo kun je zeggen dat de eerste drie gemeenten, daarvan is de periode afgesloten. Deze 'soort gemeenten' zie je vandaag de dag niet meer. Ze zijn in elkaar overgegaan.

Maar vanaf Thyatira, blijven de genoemde gemeenten naast elkaar bestaan. Dat kun je zien omdat er een belofte wordt gegeven aan de mensen die volharden, die temaken heeft met de wederkomst van de Heer.

En Laodicea bestaat op het moment ook al, maar je weet niet wanneer de Heer zegt dat het genoeg geweest is en de geschiedenis verder gaat met "Op. 4" .
Laodicea is de laatste gemeente die wordt genoemd. Hiervan zegt de Heer dat Hij 'buiten' staat. En Hij klopt aan de deur. Je kunt dit vergelijken met de 5 dwaze maagden die niet wakker zijn als de bruidegom komt.
Dit 'naam christendom' zal m.i. uitmonden in de grote hoer van Openbaring 17. De ware gelovigen zijn dan al niet meer op aarde, want de bruidegom heeft hen opgehaald (om even in het beeld te blijven)

Ik zal eens zoeken, want ik heb een keer wat uitgebreider dit ergens gepost...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2005, 08:03:40 pm »

quote:

Rianne schreef op 18 januari 2005 om 14:57:
Het is dus geschreven door JOhannes, toen hij op Patmos zat. Ik heb een boekje waar in staat dat hij de enide van de discipelen is die niet als martelaar gestorven is. Iemand enig idee of dat klopt?

Hier vind je een engelstalige samenvatting over het leven en het einde van de apostelen. Veel daarvan is uit de overleveringen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 08:03:57 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2005, 08:31:24 pm »
het boek openbaring is inderdaad lastig, maar ik vind het een fantastisch boek!! aan de andere kant vind ik het ook pijnlijk omdat er word beschreven hoe het in de otekomst zal gaan, als hetdan over dehel gaat, vind ik het erg pijnlijk, gezien er veel goede vrienden van  mij niet christelijk zijn. wanner er stukken zijn die over de hemel gaan, vind ik het fantastisch. ik vin het mooi om steeds maar weer asl ik er uit lees te ontdekken hoe goed God voor ons is.
er zijn ook veel dingen die je heel duidelijk nu kunt toepassen.
iets wat ik heel fijn vind!! :)
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2005, 08:45:45 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 januari 2005 om 19:42:

En nog geen ruzie, te zien aan je smiley......

We hebben dan ook pas één avond gehad :)

quote:

[...]

Ik zette natuurlijk kort een typering neer. :)
en nu kan ik me helemaal in je post vinden :)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2005, 08:46:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 januari 2005 om 19:44:

Ik zal eens zoeken, want ik heb een keer wat uitgebreider dit ergens gepost...
Ik ben benieuwd, want ik kan je echt niet volgen. Hoezo zijn de eerste drie gemeenten er niet meer?

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2005, 09:25:33 pm »
Vooral delaatste hoofdstukken spreken me erg aan, over het nieuwe jeruzalem enz.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2005, 09:55:56 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 18 januari 2005 om 20:46:
[...]

Ik ben benieuwd, want ik kan je echt niet volgen. Hoezo zijn de eerste drie gemeenten er niet meer?

Ik ben zo vrij om even op je vraag te reageren:

Ik ben bekend met de visie van P&A en ik kan er ook aardig in mee gaan, maar ik weet niet of het ook echt zo is...

De zeven gemeenten staan dus voor perioden in de kerkgeschiedenis vanaf Pinksteren tot de Opname van de gemeente. De indeling is dan grofweg als volgt:

1. EFEZE - Het verlaten van de eerste liefde, eind van de apostolische eeuw
2. SMYRNA - De wereld vervolgt de Kerk, in de tweede en derde eeuw tot 313
3. PÉRGAMUS - De wereld woont in de Kerk, vanaf 313 tot 600
4. THYATIRA - De middeleeuwse Kerk heerst over de wereld, van 600 tot 1500
5. SARDIS - De wereld heerst over de Protestantse Kerk, vanaf 1500
6. FILADELFIA - Het Réveil in de negentiende eeuw
7. LAODICÉA - De dwaalstromingen van de eindtijd

In dit schema komt Thyatira dus overeen met de huidige RK kerk, Sardis met zeg maar de protestantse volkskerken, Filadelfia met de afgescheidenen uit de 19e eeuw (in brede zin van het woord, dus ook Reveil en evangelischen etc.) en Laodicea met allerlei stromingen en groepering die uit Filadelfia zijn voortgekomen maar die niet Bijbelgetrouw zijn, en sterk afwijken op allerlei punten.

Deze kerken en stromingen bestaan nog steeds naast elkaar.

Voor wat betreft het onderscheid tussen de eerste 3 en de laatste 4 gemeente is het volgende opvallend:

In de brieven aan Efeze, Smyrna en Pergamus, wordt de gemeente in zijn geheel aangesproken, de hele gemeente wordt opgeroepen zich bekeren (2:5, 2:16), en het 'Wie oren heeft ...' komt voor de belofte (2:7, 2:11, 2:17). Ook blijven ze niet bestaan tot de komst van de Heer.

Dit in tegenstelling tot de overige 4 brieven Thyatira, Sardis, Filadelfia en Laodicea. Daar worden de getrouwen als aparte groep aangesproken (2:24, 3:4, 3:20), de getrouwen alleen worden aangespoord om vast te houden (2:25, 3:11), het 'Wie oren heeft ....' komt na de belofte voor de overwinnaars. En ze blijven bestaan tot de komst van de Heer (2:22, 3:3, 3:10, 3:16)

Voor wie meer wil weten van deze visie: zie de site van Marc Verhoeven en klik op de link De Openbaring van Jezus Christus ZIP (een Word document van 1MB groot).
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2005, 10:34:33 pm »
Ik ken die visie ook, maar vind het, zoals bijna alle theorieën die aan het boek Openbaring ontleend zijn, te speculatief om er verder serieus iets mee te doen.

Overeenkomsten tussen de genoemde tijdperken en de zeven gemeente zullen vast te vinden zijn. Maar m.i. zou het goed zijn om aan te tonen dat alle andere overeenkomsten tussen (willekeurige) tijdperken en de zeven gemeenten, minder groot zijn, dan in dit schema. Dat zou de theorie aan geloofwaardigheid doen winnen.

quote:

Knee schreef op 18 januari 2005 om 21:55:

In dit schema komt Thyatira dus overeen met de huidige RK kerk, Sardis met zeg maar de protestantse volkskerken, Filadelfia met de afgescheidenen uit de 19e eeuw (in brede zin van het woord, dus ook Reveil en evangelischen etc.) en Laodicea met allerlei stromingen en groepering die uit Filadelfia zijn voortgekomen maar die niet Bijbelgetrouw zijn, en sterk afwijken op allerlei punten.

Wat ik hier verdacht aan vind is dat in deze voorstelling onze tijd het eindpunt is. Wel erg toevallig... Ik moet dan altijd denken aan lieden die enkele decennia geleden allerlei apocalyptische profetieën toepasten op de de Sovjet Unie en het communisme. Is inmiddels achterhaald. Nu moeten één en ander herschreven worden omdat Islamitische terroristen de nieuwe boosdoeners zijn. Zo kun je wel bezig blijven.
De verbanden tussen de wereldgeschiedenis en de teksten in Openbaring zijn m.i. te zwak om betrouwbare beweringen daarover te doen.
Het hangt ook nog een keer van je geschiedschrijving af. Kijk je naar de politieke geschiedenis, of naar de sociale geschiedenis, of naar de culturele geschiedenis, of naar de kerkgeschiedenis? Dat levert steeds weer andere tijdperken met andere kenmerken op.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2005, 11:09:21 pm »
Wat ik dubieus vind aan die theorie is dat hij voorbij lijkt te gaan aan het feit dat het een rondzendbrief is die geschreven werd naar toen bestaande gemeenten, voor wie de brieven op dat moment relevant waren. Ik mis argumentatie waarom dat nu anders zou zijn. Maar ik heb de link niet kunnen lezen, misschien staat het daar instaat. (heb geen acrobat reader op mijn computer)

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2005, 11:39:27 pm »
De sleutel tot een goed begrip van de Openbaring van Johannes vind ik al in het eerste vers: "Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. " Het 'laten zien' duidt wat mij betreft op het communiceren met beelden, niet met textuele argumenten. Het is m.i. ook de reden waarom Openbaring vooral zinnebeeldig moet worden opgevat.

Een tip is om het boek in eerste instantie één ruk helemaal uit te lezen. Is in een uurtje gebeurd. Als je er dan later wat meer op inzoomed is het beter in de context te plaatsen heb ik ondervonden.

quote:

4. THYATIRA - De middeleeuwse Kerk heerst over de wereld, van 600 tot 1500
6. FILADELFIA - Het Réveil in de negentiende eeuw
7. LAODICÉA - De dwaalstromingen van de eindtijd
Ik vind die hele indeling behoorlijk westers getint. De middeleeuwse kerk regeerde alleen over Europa, gelukkig zijn er heel veel 'reveilles' geweest en helaas ook altijd dwaalstromingen.
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 18, 2005, 11:42:18 pm »

quote:

[...]

Ik ben zo vrij om even op je vraag te reageren:

Mag hoor, maar ik heb me net zitten uitsloven en heb je al heel wat gezegd. :)
Ach, we vullen elkaar aan denk ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2005, 11:43:56 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 18 januari 2005 om 20:46:
[...]

De brieven aan de 7 gemeenten zijn idd in twee groepen te verdelen, de eerste drie brieven aan Efeze, Smyrna en Pergamum, en de laatste vier aan Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.
De gemeenten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid; wat hebben ze gedaan met wat Christus hen als gemeente heeft gegeven.
De eerste drie gemeenten zijn nog 'in het geheel' aanspreekbaar op hun daden en hun verantwoordelijkheid.
Het is ook profetie deze 7 brieven, omdat het gehele boek Openbaring profetie is. Dus ook de eerste hoofdstukken wat betreft deze brieven.
Zie: Op. 1 :1...om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden,.....3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie,

1. Efeze - eind eerste eeuw - de apostolische tijd
De brief aan Efeze geeft ook een beeld van de eerste tijd van de christelijke gemeente..... Er wordt bijv. nog over apostelen gesproken. Ze hebben zelfs valse apostelen ontmaskerd. Maar de eerste liefde hadden ze 'verlaten' en daar moet ze wel naar terug, terwijl het nog zo in het begin was. De liefde is de 'hoge weg' en daar waren ze van af gevallen.
Ze moeten terug naar de eerste werken die nog gegrond zijn op die eerste liefde.
De werken van de Nicolaiten is dat er mensen 'overwinnaars van het volk'(of: de leken) waren. zich boven anderen stelden. Dat is niet de bedoeling.

2. Smyrna - tweede en derde eeuw - de tijd van de christenvervolgingen
De gemeente heeft haar eerste liefde verlaten en daardoor gaat Satan tekeer als een brullende leeuw in deze tijd van christenvervolgingen. Een tuchtiging om de eerste liefde weer te vinden.
Deze gemeente in Smyrna krijgt geen enkel verwijt maar alleen lof. Gek genoeg is deze moeilijke tijd voor de gelovigen een vruchtbare tijd. Er waren valse leraren, judaisten die dit wilden inbrengen in het christendom.
Een verdrukking van tien dagen zou kunnen duiden op:
- de vervolgingen van tien Romeinse keizers.
- de zwaarste christenvervolging van 10 jaren onder Diocletianus (303-313)
Juist hier aan deze gelovigen stelt de Here Jezus zich voor als degene die dood geweest is, maar die levend is. Een troost voor deze vervolgde gemeente waarbij velen de dood vonden. Maar van de tweede dood geen schade lijden.

3. Pergamum -  vierde eeuw e.v - christendom staatsgodsdienst
De Satan heeft in de vervolgingen geen susses geboekt en doet zich nu voor als een engel des lichts. De vervolgingen zijn voorbij en de kerk krijgt het gemakkelijker. Ze wordt staatsgodsdienst en stelt zich dus onder de bescherming van de wereld. Maar ze woont waar de troon van de satan is..dus toch oppassen.
In deze tijd waar de keizer zelfs christen is, is het zelfs voordelig om een christen te zijn in het Romeinse rijk. Ze krijgen de beste baantjes. Mensen lieten zich met duizenden tegelijk dopen met Pasen, maar waren ze allemaal echt bekeerd? Dat was niet zo duidelijk als in de vorige periode van vervolging. Dan werd je niet 'even' christen.
De duivel is echter nog steeds de overste van deze wereld, en de gemeente woont dus waar de troon van de satan is.
Bileam gaf Balak de raad het volk met de heidenen te vermengen. Zijn leer wil zeggen dat het volk van God verdorven wordt door waarheid te vermengen met leugen, goed met kwaad. Christen zijn en 'vermengen met de wereld' gaat niet echt samen.
Hierdoor is bijvoorbeeld te verklaren de Mariaverering die voortkomt uit het heidendom: de verering vande moedergodin. Zo zijn er vele heidense invloeden ingeslopen.
De leer der Nicolaiten wil zeggen dat het nu officieel een leer was dat de bepaalde gelovigen over de anderen (de leken) heersten.

En nu kom ik bij de beantwoording van je vraag:

Deze drie gemeenten (de apostolische, de vervolgde en de staatskerk) zijn opgegaan in de daarop volgende Roomse kerk. Naast de Roomse kerk bleef er niet een apostoliche kerk bestaan, etc.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 12:00:29 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2005, 11:52:32 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 18 januari 2005 om 23:09:
Wat ik dubieus vind aan die theorie is dat hij voorbij lijkt te gaan aan het feit dat het een rondzendbrief is die geschreven werd naar toen bestaande gemeenten, voor wie de brieven op dat moment relevant waren. Ik mis argumentatie waarom dat nu anders zou zijn. Maar ik heb de link niet kunnen lezen, misschien staat het daar instaat. (heb geen acrobat reader op mijn computer)

Zie mijn post van:

Bericht geplaatst op dinsdag 18 januari 2005 19:42

Daar was je het mee eens. :)
En al deze genoemde punten gelden voor de profetische visie OOK. Die zien ook de eerste betekenis als voor die gemeente in die tijd. Maar ook de rest wat ik aanhaalde. Maar is als je de profetische toepassing uit wil leggen in een soort schema, is niet handig om dit er doorheen te gaan zetten.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 11:56:41 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 19, 2005, 12:03:09 am »
Dan moet ik even beter gaan lezen ;)

Ik zie net dat je schreef dat je leerde van de christenen in elke tijd, en ik dacht elke gemeente. Vandaar dat ik het met je eens was. Ik snap dat je de elementen gescheiden wil houden, maar ik mis (of lees weer niet goed) waarom je die zeven toen bestaande gemeenten zo kan doortrekken naar de door jou genoemde tijden. Een profetische uitleg die mij logischer lijkt, is dat de zeven gemeenten symbool staan voor verschillende soorten gemeenten die we ook nu hebben, waarbij in sommige gevallen de hele gemeente aangesproken dient te worden en sommige gevallen meerdere mensen die in die gemeente een plaats hebben.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 12:03:47 am door LaNaussee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2005, 12:20:19 am »

quote:

Pulpeet schreef op 18 januari 2005 om 22:34:

Wat ik hier verdacht aan vind is dat in deze voorstelling onze tijd het eindpunt is. Wel erg toevallig...

Stel dat het echt zo is? :)
Juist dit wordt aangehaald door Petrus dat er veel mensen zijn die zeggen dat het nu al zolang duurt, waarom zouden we nog ons er druk om maken.
In Daniel wat hier mee verband houdt, staat een tekst wat betreft de openbaringen en gezichten die hij kreeg, dat het verzegeld moest blijven tot de eindtijd. En het byzondere van deze dingen is juist dat het in de 19e eeuw naar voren kwam, dit zicht op de profetien en het boek Openbaring. En stel je voor: deze dingen die ik heb opgeschreven staan letterlijk zo in boeken uit de 19e eeuw (waar ik er enkele van in de kast heb staan)
God openbaart het op Zijn tijd. Voordat er zelfs maar sprake was van Joden die naar het land terugwilden, of dat het duidelijk was dat er ooit een weer land Israel zou komen.
En dan (bijna 200 jaar geleden) zijn deze dingen bekend over Israel die weer in het land zal zijn en veel dingen die voor ons nu achrteraf gezien, zeer logisch voorkomen, werden toen ontdekt.
Ook deze dingen van de 7 brieven uit Openbaring. Dus toen gold niet: Wat toevallig dat we aan het eind zitten. ... :)

quote:

Ik moet dan altijd denken aan lieden die enkele decennia geleden allerlei apocalyptische profetieën toepasten op de de Sovjet Unie en het communisme. Is inmiddels achterhaald. Nu moeten één en ander herschreven worden omdat Islamitische terroristen de nieuwe boosdoeners zijn. Zo kun je wel bezig blijven.
De verbanden tussen de wereldgeschiedenis en de teksten in Openbaring zijn m.i. te zwak om betrouwbare beweringen daarover te doen.
Het hangt ook nog een keer van je geschiedschrijving af. Kijk je naar de politieke geschiedenis, of naar de sociale geschiedenis, of naar de culturele geschiedenis, of naar de kerkgeschiedenis? Dat levert steeds weer andere tijdperken met andere kenmerken op.

Ik kijk naar de bijbel. Maar niet op een overtrokken manier van even lezen en een datum uit de hoge hoed toveren of zo.
Maar als er in de bijbel staat dat je de tekenen der tijden moet opmerken opdat je weet dat het nabij is...
En dan gaat het om de grote lijnen, en niet om allerlei details.

Matt. 24
32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.

En de Here Jezus verwijt de mensen dat ze wel de lucht bekijken en weten wat voor weer er op komst is, maar de tekenen der tijden hebben we geen kaas van gegeten.
In het NT staat ook dat die dag ons als gelovigen NIET als een dief zal overvallen omdat we kinderen des dags en kinderen des lichts zijn. (1 Tess. 5)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 12:21:38 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2005, 12:31:12 am »

quote:

LaNaussee schreef op 19 januari 2005 om 00:03:
Dan moet ik even beter gaan lezen ;)

Ik zie net dat je schreef dat je leerde van de christenen in elke tijd, en ik dacht elke gemeente. Vandaar dat ik het met je eens was. Ik snap dat je de elementen gescheiden wil houden, maar ik mis (of lees weer niet goed) waarom je die zeven toen bestaande gemeenten zo kan doortrekken naar de door jou genoemde tijden. Een profetische uitleg die mij logischer lijkt, is dat de zeven gemeenten symbool staan voor verschillende soorten gemeenten die we ook nu hebben, waarbij in sommige gevallen de hele gemeente aangesproken dient te worden en sommige gevallen meerdere mensen die in die gemeente een plaats hebben.

Ook van elke gemeente natuurlijk. :)
Gods woord heeft veel lagen. Dus het kan allemaal. Ik kan wat leren van de situatie in Efeze toen. Ik kan wat leren van de situtatie van de gemeente in de eerste eeuw vanuit die brief, en ik kan dit doortrekken naar de situatie NU. In het geheel in de christelijke kerken, of in de 'eigen' kerk. Zo kun je alle zeven brieven bekijken op al deze toepassingen. Dat is zo al 4x 7 = 28 toepassingen.....
Misschien kan je nog meer toepassingen bedenken? :)

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2005, 12:52:07 am »
Wauw, wat een reacties, bedankt allemaal.
Ik moet zeggen dat veel van wat jullie hier zeggen mij nog erg weinig zegt. Ik heb natuurlijk dingen gelezen in dit boek, maar ik kon er niet veel mee.
Ik heb nu net een bijbelstudieboekje gekocht, waarmee ik me er eens wat in wilde gaan verdiepen. Dus hopen komen er later van mij nog wat nuttige reacties :-)
Maar ga zo door!

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2005, 01:17:57 am »
Wat één van de beste commentaren is die ik ken over Openbaring, is die van dr H van de Kamp in de serie Commentaar op het Nieuwe Testament onder redactie van dr J van Bruggen.

Mijns inziens is het niet mogelijk dat er tientallen toepassingen van bepaalde pericopen uit de Bijbel zijn. Neem ze gewoon zoals ze zijn: brieven aan zeven gemeenten in Asia. Voor een chronologische visie moet je op zijn minst structurele, en anders wel tekstuele argumenten hebben.

Het visioen in de rest van openbaring, dat zich ontrolt door de opening van de boekrol door het Lam, is mijns inziens de loop van de wereldgeschiedenis vanaf Jezus' opstanding. Maar dat wil niet zeggen dat alles precies in chronologische volgorde staat, want er zijn veel uitwijdingen, terugblikken etc. Steeds moet de structuur goed in de gaten worden gehouden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 19, 2005, 09:21:12 am »

quote:

Filologos schreef op 19 januari 2005 om 01:17:

Mijns inziens is het niet mogelijk dat er tientallen toepassingen van bepaalde pericopen uit de Bijbel zijn. Neem ze gewoon zoals ze zijn: brieven aan zeven gemeenten in Asia. Voor een chronologische visie moet je op zijn minst structurele, en anders wel tekstuele argumenten hebben.

Voor mij lees je dit al in de eerste teksten van het boek. Jezus geeft aan Johannes een Openbaring en dat moet Hij opschrijven in een boek.
Is dan het gehele boek een profetie? Ja, dan is het gehele boek een profetrie. Ook de eerste twee hoofdstukken - al ligt dat niet zo direct voor de hand. Maar het is NIET in tegenspraak met dat er staat dat het in het geheel een profetie is. En dit gehele boek laat zien wat er weldra geschieden moet En dat is iets toekomstigs. Je zou kunnen zeggen dat dat dan toch wel het eerste doel is van dit boek Openbaring.
En daar hoort ook hoofdstuk 1 bij vanaf dat Jezus Hem verschijnt, en hoofdstuk 2 en 3.

Op. 1
 1 Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven. 2 Deze heeft van het woord Gods getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft.
3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

En als hoofdstuk 2 direct begint met het ontvouwen van de kerkgeschiedenis, is de tijd nabij vanaf het moment dat Johannes zag en schreef volgens Gods opdracht..
Het gaat dus niet alleen om de beelden, maar om het bewaren van de woorden van dit boek. Dit zie ik dus anders dan Tim.

quote:

Tim schreef op 18 januari 2005 om 23:39:
De sleutel tot een goed begrip van de Openbaring van Johannes vind ik al in het eerste vers: "Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. " Het 'laten zien' duidt wat mij betreft op het communiceren met beelden, niet met textuele argumenten. Het is m.i. ook de reden waarom Openbaring vooral zinnebeeldig moet worden opgevat.

Zie ook:

Op. 1
 11 zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boeken zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea.
....
19 Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal.

Op. 22
 18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.
20 Hij, die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen, kom, Here Jezus!

En dit van de plagen staat niet alleen in het gedeeelte van af hoofdstuk 4, maar ook in de 7 zendbrieven, krijgen bijna alle gemeenten een oordeel aangezegd als ze zich niet bekeren van bepaalde dingen.
Het geboomte des levens wordt bijvoorbeeld ook beloofd aan de overwinnaars van Efeze:
 2:  Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 01:53:21 pm door Priscilla en Aquila »

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 20, 2005, 03:04:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 januari 2005 om 09:21:

[...]

Voor mij lees je dit al in de eerste teksten van het boek. Jezus geeft aan Johannes een Openbaring en dat moet Hij opschrijven in een boek.
Is dan het gehele boek een profetie? Ja, dan is het gehele boek een profetrie. Ook de eerste twee hoofdstukken - al ligt dat niet zo direct voor de hand.

Inderdaad, maar profetie wil niet zeggen: toekomstvoorspelling. Dan beperk je de profetie. Het is ook een doorschouwen van het heden. De brieven zijn profetische boodschappen aan de zeven gemeenten met lof en blaam, oproep tot bekering en belofte van heil. Deze prediking zie je ook bij de OTisch profeten en dat is géén toekomstvoorspelling. Als daar sprake van is, wordt het duidelijk aangegeven.

quote:

Maar het is NIET in tegenspraak met dat er staat dat het in het geheel een profetie is. En dit gehele boek laat zien wat er weldra geschieden moet En dat is iets toekomstigs. Je zou kunnen zeggen dat dat dan toch wel het eerste doel is van dit boek Openbaring.
En daar hoort ook hoofdstuk 1 bij vanaf dat Jezus Hem verschijnt, en hoofdstuk 2 en 3.

Maar de verschijning van Jezus Christus is toch ook niet iets toekomstigs in het boek. Nee, dat is juist het heden van de 'dag van de Heer'. Dan spreekt hij brieven uit als een taxerende Rechter. Hierin ligt wel verband met de rest: het heden wordt onthuld vanuit de toekomst en de toekomst (h. 4-22) wordt onthuld vanuit het heden. Pas in 4,1 komt de uitdrukking 'wat hierna geschieden moet' aan de orde in het concrete visioen. Niet dat hiermee de toekomst per se afgebakend is tot na h. 4, maar de beschrijving van het heden is zeer wel mogelijk, gezien 1,19: 'wat is' wordt duidelijk erbij genoemd.
De chronologische uitleg van de brieven is een slag in de lucht. Naast de bezwaren van het ontbreken van een aanwijzing hiertoe die blijven bestaan, is er geen zinnig, beargumenteerd woord over te zeggen op welke periodes deze brieven dan zouden moeten slaan.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 20, 2005, 03:35:20 pm »
P&A  is dit de globale beschrijving van visie op Openbaringen zoals binnen de Vergadering geleerd wordt volgens dit volgende document?

www.studiebijbel.nl  -> Artikelen ->
Verschillende visies op Openbaring - Dr. P.J. Lalleman, 2000

wel interessant om zo eens een aantal van de vele uitleggingen te lezen
[JESUS]Life[/JESUS]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 20, 2005, 05:47:25 pm »
Handig artikel Spacy!
Ik heb hier overigens een directe link naar het artikel.
[Prediker 7:29]

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 20, 2005, 07:13:34 pm »
Een profetie is inderdaad lang niet altijd een toekomstvoorspelling. Het is een boodschap van God, doorgegeven door mensen die door God daarvoor zijn aangewezen. En God heeft veel meer te vertellen dan er in de toekomst gebeurt. God voorspeld ook nooit de toekomst, Hij kondigt iets aan. En dat is iets heel anders. Als een dominee een waar woord preekt, dan kan dat net zo goed een profetie zijn.

Ik geloof dat Openbaringen voortdurend gebeurt. Voortdurend zijn er anti-christs die mensen onderdrukken en het ware geloof willen imiteren (teken op rechterhand en op het voorhoofd: dezelfde plekken als waar de Joden hun gebedsriemen aanleggen bij het bidden, is een mooi beeld daarvan!). Nero was een anti-christ, evenals Stalin, Hitler, Mao, Saddam, etc. Allemaal wilden ze net zo machtig als God zijn, maar ze bleven altijd 666, dus net niet volmaakt, het tegendeel zelfs.

Ook brengt de gemeente steeds de boodschap van Christus en wil de Satan deze in de kiem smoren, maar bewaart God Zijn woord. Daar mogen we op vertrouwen, wat er ook gebeurt. Ook mogen we erop vertrouwen, en dat laat het boek steeds weer zien, dat wát er ook gebeurt, God overwinnaar is, nu en voor altijd. En uiteindelijk zal er de climax zijn: een allesverwoestende oorlog waarin alleen de gelovigen stand zullen houden.

Ook komen we steds meer te weten en gaat elk nieuw stuk kennis gepaard met rampen. Want we kunnen het niet. Experimenten mislukken, de eerste proeven verlopen chaotisch en soms catastrofaal. Kijk maar naar de ontwikkeling van de atoombom, of van dynamiet, of van het klonen straks. Maar het is God die het in de hand houdt. Hij bepaald wanneer wij iets meer kunnen weten of niet. Hij verbreekt de zegels.

Ik geloof dus dat dat de basisboodschap van Openbaringen is: de mens voert steeds oorlogen en onderdrukt elkaar, de mens wil steeds God imiteren en machtig zijn als Hem, maar God overwint steeds weer en de mens zal altijd 666 zijn, nooit 777. Hij zorgt voor Zijn volk en bewaart Zijn woord. De Satan heeft niet alle macht, maar God heeft die. En straks zal Jezus terugkeren, zal God over de mens oordelen en mogen wij gelovigen eeuwig leven op de nieuwe hemel en aarde. Een mooiere boodschap is er niet en geen woord mogen wij daarvan schrappen.

Helemaal precies de visioenen invullen kan ik dus niet, maar het gaat om de basis. Die is het belangrijkst en daar mogen we troost en bemoediging uit putten. We mogen de toekomst met vertrouwen en waakzaamheid tegemoet zien, wat er ook allemaal gaat gebeuren.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 20, 2005, 10:14:18 pm »

quote:

Filologos schreef op 20 januari 2005 om 15:04:
[...]

Inderdaad, maar profetie wil niet zeggen: toekomstvoorspelling. Dan beperk je de profetie. Het is ook een doorschouwen van het heden. De brieven zijn profetische boodschappen aan de zeven gemeenten met lof en blaam, oproep tot bekering en belofte van heil. Deze prediking zie je ook bij de OTisch profeten en dat is géén toekomstvoorspelling. Als daar sprake van is, wordt het duidelijk aangegeven.

Profetische boodschappen hoeven idd niet altijd het karakter van toekomstvoorspellen te hebben. Een doorschouw van het heden zoals je dit zo mooi noemt, dat is ook het geval. En voor mij schouwt het heel mooi door naar de toekomst wat betreft die 7 zendbrieven. :)
Er zijn ook een heleboel gedeelten in het OT waarbij het nu niet letterlijk wordt aangegeven dat een stukje 'toekomstvoorspellen' begint. En toch is dit dan zo, maar ook als 2e betekenis bijvoorbeeld. De eerste betekenis is dan iets wat op dat moment gebeurt, en er is nog een dipere betekenis in de toekomst.
En hier is dat op dezelfde manier het geval.
Maar even goede vrienden als je deze 7 brieven liever beperkt tot het 'spreken over die gemeenten toen.' :)

quote:

Maar de verschijning van Jezus Christus is toch ook niet iets toekomstigs in het boek. Nee, dat is juist het heden van de 'dag van de Heer'. Dan spreekt hij brieven uit als een taxerende Rechter. Hierin ligt wel verband met de rest: het heden wordt onthuld vanuit de toekomst en de toekomst (h. 4-22) wordt onthuld vanuit het heden.
Deze laatste zin is me niet geheel duidelijk en moet ik eerst eens even over na denken.

quote:

Pas in 4,1 komt de uitdrukking 'wat hierna geschieden moet' aan de orde in het concrete visioen. Niet dat hiermee de toekomst per se afgebakend is tot na h. 4, maar de beschrijving van het heden is zeer wel mogelijk, gezien 1,19: 'wat is' wordt duidelijk erbij genoemd.
Even vanuit hst.1 : 19: 19 Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal.....
Het ligt ook een beetje aan de definitie van profetie in deze tekst.

- Als eerste betekenis 'de toekomst voorspellen' wordt idd hoofdstuk 4 bedoeld: hetgeen na dezen geschieden zal.

- Hetgeen is is het heden in de zin van nog in het 'tijdperk van de gemeente'. De christenen op aarde oftewel de kerkgeschiedenis. Als je dat als de periode neemt die Johannes beschrijft, is dat nog steeds bezig. We zijn m.i. nu nog niet bezig in  Hst. 4 wat na dezen= na de tijd van de kerk op aarde zal geschieden.
En voor Johannes was dat op dat moment OOK hetgeen is want hij moest beschrijven de toestand van de 7 gemeenten in Asia, van de christelijke kerk op aarde op dat moment.

- hetgeen gij gezien hebt is de verschijning van de Here Jezus in hst. 1.

quote:

De chronologische uitleg van de brieven is een slag in de lucht. Naast de bezwaren van het ontbreken van een aanwijzing hiertoe die blijven bestaan, is er geen zinnig, beargumenteerd woord over te zeggen op welke periodes deze brieven dan zouden moeten slaan.

Even als vraag van mij waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: Waarom vind je het speculatief en eigenlijk regelrechte onzin om deze 7 brieven in chronologische volgoorde te kunnen lezen als de kerkgeschiedenis?
Wat is als je het objectief zou kunnen bezien, nu zo slecht aan OOK een prefetische uitleg? Vind je de manier van die perioden erin zien, vergezocht? Als je er je een beetje in verdiept, hoe we die afzonderlijke brieven dan verklaren mbt de betreffende perioden, vind ik persoonlijk het verbazingwekkend en onvoorstelbaar voor ons mensen dat God dit allemaal in zijn woord bekend maakt.
Ik krijg meer ontzag voor Gods woord.

Het zegt m.i. ook wat dat dit boek Openbaring gezonden moet worden aan de zeven gemeenten. Dit is het getal van de volheid en zegt ook iets over het feit dat daar ook de gehele gemeente wordt aangesproken van de gehele kerkgeschiedenis. Let ook op de uitdrukking: Wie een oor heeft die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Dit geeft ook iets aan van een diepere boodschap van de Heilige Geest aan de gemeente. Gelovigen worden hier aangesproken als gehele gemeente.
Wie een oor heeft die hore, is ook een uitdrukking die de Here Jezus gebruikt in de evangelien, bij de gelijkenissen van het koninkrijk. Hier was ook de boodschap gevat in gelijkenissen-geheimenissen. In eerste instantie zie je niet onmiddelijk de betekenis, maar de Here Jezus legt de beelden uit in Matt. 13, zoals ook de Heilige Geest hier in Openbaring genoemd wordt als degene die een boodschap heeft voor de gemeente, als je een oor hebt om te horen.
En nog steeds vind ik het een mooie tekst dat het boek wat Johannes moet schrijven, ons toont wat er weldra geschieden moet.

Algemeen gesteld: Je moet het ook niet gaan lezen met een houding van: Wat een overdreven gedoe, puzzelen met de bijbel, ze proberen ook overal wat in te zien etc.
Dit kun je niet zelf bedenken volgens mij. Je moet het 'kunstje' ook niet overnemen, zo van: weer wat interessants erbij geleerd. Nee, ik vind dat je je er eerst in moet gaan verdiepen wat er precies wordt gezegd en waarom. Pas als je dat hebt gedaan, en niet alleen vluchtig een artikel of boekje hebt doorgelezen, kun je op een bepaald moment voor jezelf inzicht krijgen of dit waar is, of pure goochelarij. (Daar moet ik zelf ook niets van hebben)
Als je van deze dingen niet veel weet, zou het vreemd zijn als je dit zomaar aanvaardt. Ik denk dat je het altijd eerst moet bestuderen. Je erin moet verdiepen maar met een open houding.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2005, 11:51:08 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 20, 2005, 11:16:16 pm »

quote:

spacy schreef op 20 januari 2005 om 15:35:
P&A  is dit de globale beschrijving van visie op Openbaringen zoals binnen de Vergadering geleerd wordt volgens dit volgende document?

www.studiebijbel.nl  -> Artikelen ->
Verschillende visies op Openbaring - Dr. P.J. Lalleman, 2000

wel interessant om zo eens een aantal van de vele uitleggingen te lezen

Het klopt: 4.3 Futuristische uitleg, zoals het daar wordt genoemd.

En omdat we nu in die hoek zitten (om het zo te zeggen) is niet de reden dat we dit zo zien. Voordat we bij wijze van spreken ooit van Darby hadden gehoord, ontdekten mijn ouders deze dingen, terwijl ze Synodaal waren. Ik ben er dus mee opgegroeid maar heb ook de worsteling meegemaakt van hen om dit te onderzoeken op waarheid. Hier liggen mijn wortels denk ik van het 'onderzoeken van de Schriften'. De bijbel mag zichzelf namelijk niet tegenspreken en een mooie 'check' is dus ook of je dit zo past in het gehele plaatje wat de bijbel laat zien. Worden deze uitleggingen ondersteund met andere bijbelgedeelten en daar kan ik 'ja' op zeggen. (Natuurlijk, zullen jullie zeggen. :) )

Leuk detail wat mij opviel:

quote:

In de uitleg van Openbaring 2 en 3 volgt de bedelingenleer een oudere opvatting, die bekend werd door de gereformeerde verbondstheoloog J. Coccejus (1603-1669). Hij zag in de zeven brieven een overzicht van de geschiedenis van de christenen uit de heidenen.
Ze geven ook nog wel een waarde oordeel bij hun opsomming van verschillende visies. Dit is hun commetaar bij de futuristische visie:

quote:

Een groot bezwaar tegen deze visie is verder dat Openbaring 4-20 de kerk niet veel te zeggen heeft. De gemeente zal de hier beschreven gebeurtenissen niet op aarde meemaken want zij wordt voor die tijd opgenomen. Wat heeft het voor zin om erover te (s)preken, tenzij men interesse heeft voor allerlei zaken met betrekking tot de toekomst die het eigen leven niet beïnvloeden?
Me dunkt: Er wordt uitgebreid beschreven de bruiloft van het Lam. Wij zijn dacht ik de vrouw die zich gereed heeft gemaakt uit Op. 19.
Verder is het m.i. zo dat er wordt gesproken over de heiligen die Hem volgen op witte paarden wat de gelovigen zijn die met Christus zullen heersen en oordelen. (Hst 19)
Ik zag tronen en zij zetten zich erop en hetb oordeel werd hen gegeven (Hst 20)
Maar wij zijn al duidelijk verenigd met de Heer die in de hemel is, en dan vanuit de hemel naar de aarde terugkomt en verder Zijn taak verricht.
(Kol 3,4 -Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.
2 Tim 2,12 -indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen)

In deze redenering zouden we ook grote gedeelten uit het OT naast ons neer kunnen leggen. Het gaat niet rechtstreeks over ons, dus wat moeten we ermee?

quote:

Exegetisch heeft de gedachte van de opname in het boek Openbaring geen grond. De achtergrond ervan is het grote onderscheid dat de bedelingenleer maakt tussen de kerk en Israël, tussen de gelovigen van deze ‘bedeling’ en die uit de andere ‘bedelingen’.
Het is allang duidelijk dat de schrijvers een van de andere visies aanhangen. :) Dus hebben ze zowiezo geen overtuiging dat er een 'opname' zal plaats vinden. Er zijn genoeg bijbelgedeelten die dit voor mij overduidelijk aangeven.

quote:

Dit onderscheid is twijfelachtig. Al even twijfelachtig is de veronderstelling dat de Here Jezus niet slechts eenmaal zal terugkomen - namelijk om het duizendjarig rijk op te richten en gedurende die tijd op aarde te heersen en tenslotte nogmaals te overwinnen (Openb.19:11 - 20:15) - maar tweemaal, namelijk de eerste maal in het kader van de opname van de gemeente en de tweede maal zeven jaar later na ‘de grote verdrukking’.

Strikt gezien is er maar 1 wederkomst, waarbij de Heer zichtbaar terugkomt (met ons bij zich -zoals ik het zie) en Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg (vergl. Hand. 1 waar de discipelen dit aan de engelen vragen en zij geven aan: Hij komt terug zoals Hij is opgevaren)
De "Opname" is eigenlijk geen wederkomst, want wij gaan Hem tegemoet en Hij komt niet letterlijk op aarde terug. En het is een onzichtbare gebeurtenis voor de mensen op aarde.
Het wordt niet met veel bombarie beschreven, want het onderwerp van het boek is de oordelen.
Maar lees eens Hst. 4

1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. 2 Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten.

Verder vanaf dit moment staat er niet meer: Wie een oor heeft die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt, maar: Op. 13 : 9 Indien iemand een oor heeft, hij hore.. Punt.
De Geest zegt niets meer tot de Gemeente op aarde, want de Gemeente is niet meer op de aarde. Als het boek nog in z'n geheel over de gemeente op aarde ging, zou je zeker iets vinden vanaf hst.4 in die richting.

Ik heb niet precies bestudeerd waar deze schrijvers zelf achter staan; de echte gereformeerde gelooft toch ook niet in een toekomstig Duizendjarig Rijk, maar als Jezus terugkomt komt er een nieuwe hemel en nieuwe aarde. Het duizendjarig rijk werd vroeger volgens mij toch uitgelegd als nu bezig. Vanaf de hemelvaart ofzo.
Of men ziet dit als hetzelfde: Duizendjarig Rijk en nieuwe hemel en aarde.

offtopic:Leuke muziek heb je op je pc Spacy, ook van die gouwe ouwe gospels meer uit mijn tijd :D
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2005, 11:39:31 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 20, 2005, 11:22:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 januari 2005 om 22:14:

Even als vraag van mij waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: Waarom vind je het speculatief en eigenlijk regelrechte onzin om deze 7 brieven in chronologische volgoorde te kunnen lezen als de kerkgeschiedenis?

Ik had er al eerder naar gevraagd, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ik heb je posts gelezen en ik kan vanaf die ene site niets downloaden. Kun je in het kort uitleggen welke argumenten/bewijzen er zijn om die brieven in de kerkgeschiedenis te plaatsen? Ik snap de parralel, maar heb het idee dat ik wat argumentatie mis. Of ben ik nu te vaag :?

quote:

Als je er je een beetje in verdiept, hoe we die afzonderlijke brieven dan verklaren mbt de betreffende perioden, vind ik persoonlijk het verbazingwekkend en onvoorstelbaar voor ons mensen dat God dit allemaal in zijn woord bekend maakt.
P&A, zou je dit voor mij iets verder willen toelichten?

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 20, 2005, 11:26:14 pm »
Hoe zit het trouwens met de chronologie van wat hetgeen na de brieven geschreven staat en de relevantie voor ons? Wanneer ik bijvoorbeeld Openbaring 12&13 lees, lijkt dat meer te gaan over voor onze tijd en over onze tijd, dan over hetgeen nog moet komen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2005, 12:15:35 am »

quote:

LaNaussee schreef op 20 januari 2005 om 23:22:
[...]

Ik had er al eerder naar gevraagd, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ik heb je posts gelezen en ik kan vanaf die ene site niets downloaden. Kun je in het kort uitleggen welke argumenten/bewijzen er zijn om die brieven in de kerkgeschiedenis te plaatsen? Ik snap de parralel, maar heb het idee dat ik wat argumentatie mis. Of ben ik nu te vaag :?

Nee hoor. Misschien ben ik voor jou te vaag. :)
Maar volgens mij staat er aardig wat ik als argument heb in mijn post aan Tim:  Bericht geplaatst op woensdag 19 januari 2005 09:21

En dan de eerste teksten: Alles wat Johannes ziet moet hij opschrijven in een boek en dat zenden aan de 7 gemeenten. Want God toont ons wat er weldra moet geschieden

Dat zou dan niet gelden voor de eerste hoofdstukken. Waarom staan die er dan in?
Met deze aanhef, zouden die 7 brieven een apart bijbelboek moeten vormen, naast de Openbaring. maar de Heilige Geest geeft ons aan dat dit hoort bij de Openbaring van Jezus Christus en dat dit gehele boek ons toont wat er weldra zal geschieden.
Aan het eind van Op. staat dat wie afdoet aan de prefetie van dit boek....

Voor mij overduidelijk het gehele boek is profetie en speelt (naast de tijd van Johannes zelf-de 7 gemeenten in Asia toen) OOK in de toekomst:
* de gehele kerkgeschiedenis, en
*wat daarna moet geschieden - na de tijd van de kerk op aarde. (Dus dit is voor ons in 2005 toekomst maar ook qua periode in de heilsgeschiedenis, nog toekomst).

Voor Johannes was de kerkgeschiedenis ook nog toekomst; hij stond aan het begin van die periode.

In mijn vorige post schrijf ik nog iets:

Het zegt m.i. ook wat dat dit boek Openbaring gezonden moet worden aan de zeven gemeenten. Dit is het getal van de volheid en zegt ook iets over het feit dat daar ook de gehele gemeente wordt aangesproken van de gehele kerkgeschiedenis. Let ook op de uitdrukking: Wie een oor heeft die hore,wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Dit geeft ook iets aan van een diepere boodschap van de Heilige Geest aan de gemeente. Gelovigen worden hier aangesproken als gehele gemeente.
Wie een oor heeft die hore, is ook een uitdrukking die de Here Jezus gebruikt in de evangelien, bij de gelijkenissen van het koninkrijk. Hier was ook de boodschap gevat in gelijkenissen-geheimenissen. In eerste instantie zie je niet onmiddelijk de betekenis, maar de Here Jezus legt de beelden uit in Matt. 13, zoals ook de Heilige Geest hier in Openbaring genoemd wordt als degene die een boodschap heeft voor de gemeente, als je een oor hebt om te horen.

Op een gegeven moment kan ik ook niet meer overtuigen. Het kwartje moet dan 'vallen' maar het is goed om uitleg te vragen. :)

quote:

P&A, zou je dit voor mij iets verder willen toelichten?

Ik had de eerste drie gemeenten al wat uitgebreider behandeld. Vanaf tyatira wil ik ook wel voor je nog doen. Alleen wordt dat nu een beetje laat.
Hoe vond je dat om te lezen? Ik voor mijzelf zou dat niet durven bedenken; het is TE toevallig dat dit door mensen als uitleg wordt bedacht. (Persoonlijke mening :) )

Dus morgen verder.....

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2005, 10:20:28 am »
Ik weet eigenlijk nog niet zo goed hoe ik het boek moet lezen. Mij is altijd geleerd dat dit al bezig is, ook het 1000jarig rijk. Hoe meer ik uit het boek openbaring lees, des te meer begin ik hier aan te twijfelen.

Neem nou openbaring 11, het stuk over de twee getuigen, dit hebben we toch nog niet meegemaakt,

quote:

Op 11
Gedurende drieëneenhalve dag komen er mensen uit alle landen en volken, van elke stam en taal, om hun lijken te zien, en zij dulden niet dat ze begraven worden. 10 De mensen die op aarde leven juichen om de dood van de twee profeten, en opgetogen sturen ze elkaar geschenken, want die profeten waren een grote kwelling voor hen geweest.’
zo ook het duizendjarig rijk:

quote:

Op 20
2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten.
Ik geloof niet dat dit nu bezig is. Volgens mij misleid de duivel nog steeds vele volken.

quote:

Op 20
4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

Ik denk dat als de Messias heerst, de wereld er anders uit ziet dan nu het geval is.
En wat bedoelen wij dan als we het Onze Vader bidden?

quote:

Mat 6: 10A
laat uw koninkrijk komen.
Als het duizendjarig rijk al bezig is, hoeven we dit toch niet te bidden?

Ik vind Openbaring een erg moeilijk boek, ik weet dan ook (nog) niet wat nu de juiste theorie e.d. is. Maarja, gewoon veel lezen en bidden :)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2005, 02:37:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 januari 2005 om 23:16:
Ze geven ook nog wel een waarde oordeel bij hun opsomming van verschillende visies. Dit is hun commetaar bij de futuristische visie:

offtopic:Leuke muziek heb je op je pc Spacy, ook van die gouwe ouwe gospels meer uit mijn tijd :D

Het blijft natuurlijk een beschrijving van verschillende vissies opgetekend vanuit naar ik begrepen heb de binnen gereformeerde kring gehanteerde uitleg,
dus het verbaaste me dan ook niets dat ze een weerwoord hadden voor de andere (afwijkende) uitleggingen ;)

maar zo wordt het tenminste wel helder waar de globale verschillen in uitleg van dit boek zitten. en ook hier blijf ik het maar een moeilijk maar erg interessant boek vinden.

offtopic:over die muziek... dankje :) en als je nog iets mist ertussen waarvan je denkt, als hij dit en dat heeft, moet daar en daar ook aan te komen zijn, geef het dan maar even door, via Cis ofzo...

en ik heb ook nog steeds een boekje van jullie, van Hall Lindsey (eigenlijk wel ontopic)  maar heb dat nog niet uit, beetje druk met studie
[JESUS]Life[/JESUS]

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 29, 2005, 10:32:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 januari 2005 om 22:14:

En voor mij schouwt het heel mooi door naar de toekomst wat betreft die 7 zendbrieven. :)
Er zijn ook een heleboel gedeelten in het OT waarbij het nu niet letterlijk wordt aangegeven dat een stukje 'toekomstvoorspellen' begint. En toch is dit dan zo, maar ook als 2e betekenis bijvoorbeeld. De eerste betekenis is dan iets wat op dat moment gebeurt, en er is nog een dipere betekenis in de toekomst.
Ik geloof niet in die zogenaamde 2e betekenissen. Volgens mij doe je dan de eenheid van Gods Woord tekort. Dan kun je immers overal willekeurig een tweede betekenis in zien? En waarom zou er dan geen derde betekenis in zitten en een vierde, enzovoort?

Je zou hierover moeten lezen: dr J van Bruggen, Het kompas van het christendom.

quote:

- Hetgeen is is het heden in de zin van nog in het 'tijdperk van de gemeente'. De christenen op aarde oftewel de kerkgeschiedenis.
De laatste gelijkstelling is onterecht. De brieven vormen een apart deel in Openbaring.

quote:

We zijn m.i. nu nog niet bezig in  Hst. 4 wat na dezen= na de tijd van de kerk op aarde zal geschieden.
Dat is in tegenspraak met het feit dat het geslachte Lam waardig bevonden wordt de rol van de wereldgeschiedenis te openen. Het ligt het meest voor de hand dit na hemelvaart te plaatsen. Bovendien: hoe verklaar je anders de verdrukkingen enz enz die de gelovigen na h. 4 overkomen?

quote:

Omdat vaak de brieven geheel vanuit eigen perspectief in een bepaald tijdstramien worden ingepast, terwijl er geen enkele aanleiding is om deze brieven anders te lezen dan boodschappen aan gemeenten van toen.

quote:

Als je er je een beetje in verdiept, hoe we die afzonderlijke brieven dan verklaren mbt de betreffende perioden, vind ik persoonlijk het verbazingwekkend en onvoorstelbaar voor ons mensen dat God dit allemaal in zijn woord bekend maakt.
Ik niet. Als ik dergelijke lariekoek zou moeten geloven, dan hoeft het van mij niet. Ik geloof in een eenvoudige en heldere Schrift.

quote:

Het zegt m.i. ook wat dat dit boek Openbaring gezonden moet worden aan de zeven gemeenten. Dit is het getal van de volheid en zegt ook iets over het feit dat daar ook de gehele gemeente wordt aangesproken van de gehele kerkgeschiedenis.
Eens.

quote:

Hier was ook de boodschap gevat in gelijkenissen-geheimenissen. In eerste instantie zie je niet onmiddelijk de betekenis,
Ho, je moet erover nadenken en het is bedoeld als parabel, maar dat staat niet gelijk aan een 'simpele' brief die je op een oneigenlijke manier gaat lezen.

Ook de zogenaamde 'opname' is een fabeltje uit Amerikaanse romans. Dat vind ik nergens in mijn Bijbel.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2005, 10:35:06 pm door Filologos »

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 31, 2005, 11:19:45 am »

quote:

Filologos schreef op 29 januari 2005 om 22:32:
[...]
Ik geloof niet in die zogenaamde 2e betekenissen. Volgens mij doe je dan de eenheid van Gods Woord tekort. Dan kun je immers overal willekeurig een tweede betekenis in zien? En waarom zou er dan geen derde betekenis in zitten en een vierde, enzovoort?

De bijbel zelf geeft voorbeelden van teksten met dubbele betekenissen. Ik haal er een aan:

Hos 11:1
1 Toen Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.

Dit wordt aangehaald in Matt. 2:15. Daar gaat het over Jezus die met Jozef en Maria naar Egypte moest. God roept Hem vervolgens terug:

15 Daar bleef hij tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: ‘Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.’

Dit is een duidelijk voorbeeld waarbij een tekst in het OT een dubbele betekenis heeft. Het sloeg in 1e instantie letterlijk op Israel. God had dit volk uit Egypte geleid. Matteus haalt het aan ivm Jezus.

Ik denk ook aan een derde betekenis: namelijk als ik dit op mezelf betrek. Waarbij Egypte staat voor het slavenhuis van de satan.

quote:

De laatste gelijkstelling is onterecht. De brieven vormen een apart deel in Openbaring.

Bedoel je hiermee dat heel Openbaring de hele kerkgeschiedenis weergeeft?

quote:

Dat is in tegenspraak met het feit dat het geslachte Lam waardig bevonden wordt de rol van de wereldgeschiedenis te openen. Het ligt het meest voor de hand dit na hemelvaart te plaatsen.

Of deze rol de volledige wereldgeschiedenis beschrijft vraag ik me af. Vergelijk Eze 2:9-10 waar het ook over een boekrol gaat:

Eze 2:9-10
9  Toen zag ik, en ziet, er was een hand tot mij uitgestoken; en ziet, daarin was de rol eens boeks.
10  En Hij spreidde die voor mijn aangezicht uit; en zij was beschreven voor en achter; en daarin waren geschreven klaagliederen, en zuchting, en wee.

Vanaf Op 6 blijkt inderdaad dat deze rol alles te maken heeft met wee- en rouwklacht.

quote:

Bovendien: hoe verklaar je anders de verdrukkingen enz enz die de gelovigen na h. 4 overkomen?
Waarom zouden er geen gelovigen kunnen zijn, nadat de Gemeente er niet meer is? Er waren ook gelovigen voordat de Gemeente er was, namelijk ten tijde van het OT.

quote:

Omdat vaak de brieven geheel vanuit eigen perspectief in een bepaald tijdstramien worden ingepast, terwijl er geen enkele aanleiding is om deze brieven anders te lezen dan boodschappen aan gemeenten van toen.

Hier zou ik tegenin willen brengen dat heel het boek Openbaring profetie is:

Op 1:3
3  Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.

Dus ook Op 2 en 3. En vergelijk Op 1:1:

1  De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

Het gaat om dingen die nog gebeuren moeten, gerekend vanaf de tijd dat Johannes dit moest opschrijven.

Een andere is dat de volgorde van de brieven aan de zeven Gemeenten niet willekeurig is. Kijk maar naar het begin, het verloop en hoe het eindigt. Is dat willekeurig? Of komt dit overeen met andere Schriftgedeelten die ook weergeven dat er steeds meer ontrouw en wetteloosheid zal zijn?

quote:

Ik niet. Als ik dergelijke lariekoek zou moeten geloven, dan hoeft het van mij niet. Ik geloof in een eenvoudige en heldere Schrift.

Is een boek als Daniël eenvoudig, of Ezechiel met de tempel beschrijving? Of bedoel je één-voudig? Dat alles maar één betekenis heeft?

quote:

Ook de zogenaamde 'opname' is een fabeltje uit Amerikaanse romans. Dat vind ik nergens in mijn Bijbel.

1Thes 4:16-18 SV
16  Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17  Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
18  Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.

In de grondtekst staat er iets als 'wegrukken', vergelijk:

Hand 8:39
39  En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.

Hier wordt hetzelfde woord gebruikt in de grondtekst.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 31, 2005, 12:14:42 pm »
Promtus

Na het 100-jarig rijk wordt er gemeld dat de duivel nog eenmaal wordt losgelaten. Dit impliceert dat het 1000-jarig rijk nog nietr de volmaaktheid betreft. En zolang de volmaaktheid er nog niet is, is God Koninkrijk nog niet volledig doorgebroken. Dus kunnen en moeten we nog steeds vragen om de doorwerking van Gods Geest als het gaat om het (via ons als levende bouwstenen) bouwen van Zijn Rijk.

Wat het 1000-jarige rijk dan exact inhoudt? Geen idee. Maar ik weet wel dat door het offer van Jezus Satan gebonden is. Hij heeft het niet meer geheel voor het zeggen. Nee, hij heeft de strijd zelfs al verloren. Maar hij heeft ook flink onrust, jaloezie, begeerte e.d. gezaaid in onze harten die nog steeds doorwerkt. Maar we mogen in Jezus om Gods Geest vragen om ons te helpen deze ruimte meer en meer in te perken, zodat we werkelijk gevormd worden tot bouwstenen van Zijn volmaakte Rijk!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 31, 2005, 05:53:38 pm »
Filologos schreef op 29 januari 2005 om 22:32

Ik dacht dat vroeger ook, omdat er in de belijdenis met geen woord over gesproken wordt. Maar in de bijbel zijn toch wel wat teksten hierover te vinden. zie de voorgaande posts, maar nog een paar:

Op. 12:5 en zij baarde een kind, een mannelijk wezen, dat alle heidenen zal hoeden met een ijzeren staf; en haar kind werd weggenomen naar God en zijn troon. (dit slaat echt niet op de hemelvaart van Jezus).

Lukas 21:36  Waakt te allen tijde, biddende, dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon des mensen.

Op. 14:1  En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Sion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden zijn naam en de naam zijns Vaders geschreven stonden.

En zo zijn er nog wel meer te noemen. Nou weet ik inmiddels ook wel dat al die teksten weggeëxegetiseerd kunnen worden. Maar voor mijzelf zijn het er gewoon te veel. Wat ik nooit heb begrepen is het feit dat mensen zo moelijk doen over zo'n heerlijk toekomstperspectief. Wat is nou echt het probleem?

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 31, 2005, 07:38:39 pm »

quote:

Knee schreef op 31 januari 2005 om 11:19:
Hos 11:1
1 Toen Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
Dit is een duidelijk voorbeeld waarbij een tekst in het OT een dubbele betekenis heeft. Het sloeg in 1e instantie letterlijk op Israel. God had dit volk uit Egypte geleid. Matteus haalt het aan ivm Jezus.
Het is onjuist te spreken over een vervulling van Hosea 11 bij de uittocht, aangezien die eerder plaatsvond. Ook is het onjuist te spreken over een dubbele betekenis. Hier is sprake van één betekenis. Alleen, je moet je niet alleen willen focussen op de woorden die Matteüs opschrijft. Zoals zo vaak, wil hij héél het gedeelte in herinnering roepen. Gods doel bleef onvervuld in het roepen van zoon Israël uit Egypte. Daar is God niet tevereden mee (Hos 11,8-11). Dit doel wordt wel vervuld in Jezus.

quote:

Ik denk ook aan een derde betekenis: namelijk als ik dit op mezelf betrek. Waarbij Egypte staat voor het slavenhuis van de satan.
Dat is niet een derde betekenis, maar de boodschap die je er voor jezelf uithaalt. Dat is van een andere orde.

quote:

Bedoel je hiermee dat heel Openbaring de hele kerkgeschiedenis weergeeft?
Ik bedoel, dat de brieven van een ander karakter zijn dan de visioenen in de rest van het boek. De tegenwoordige tijd van het boek is de tijd van Johannes, niet die van ons. Het boek in zijn geheel geeft een visionaire kijk op de wereldgeschiedenis.

quote:

Of deze rol de volledige wereldgeschiedenis beschrijft vraag ik me af. Vanaf Op 6 blijkt inderdaad dat deze rol alles te maken heeft met wee- en rouwklacht.
Sluit dat elkaar uit? Bij elk zegel gebeuren er weer rampen. Johannes weent als niemand waardig lijkt de boekrol te openen, omdat dan Gods ingrijpen uitblijft om zijn koningschap op aarde te vestigen.

quote:

Waarom zouden er geen gelovigen kunnen zijn, nadat de Gemeente er niet meer is? Er waren ook gelovigen voordat de Gemeente er was, namelijk ten tijde van het OT.

Dat was ook de gemeente, vergelijk Hebr. 7. Nergens wordt in Openbaring gesproken over een opname. Nergens blijkt dat het na Op 3 gaat over gelovigen na de opname. Nee, dat is pure speculatie.

quote:

Hier zou ik tegenin willen brengen dat heel het boek Openbaring profetie is:

Dat ontken ik ook niet en ik eerder al gezegd dat profetie niet alleen toekomstvoorspellen behelst. Christus spreekt op een profetische manier tot de gemeenten van toen, en daardoor indirect tegen zijn kerk van alle tijden. Christus geeft geen puzzeltje op. We mogen ervan uitgaan dat de eerste lezers geacht werden te verstaan wat ze lazen.

quote:

Een andere is dat de volgorde van de brieven aan de zeven Gemeenten niet willekeurig is. Kijk maar naar het begin, het verloop en hoe het eindigt. Is dat willekeurig? Of komt dit overeen met andere Schriftgedeelten die ook weergeven dat er steeds meer ontrouw en wetteloosheid zal zijn?
Er zijn zeer veel verschillende rubriceringen bedacht, waardoor het zeer twijfelachtig is of er sprake is van een climax.

quote:

Is een boek als Daniël eenvoudig, of Ezechiel met de tempel beschrijving? Of bedoel je één-voudig? Dat alles maar één betekenis heeft?
Inderdaad, maar dat sluit niet uit dat je er eerst over na moet denken. De tekst zoals die in de Bijbel staat heeft 1 betekenis. Dat wij die soms niet kunnen achterhalen en daarom 2 uitleggingen naast elkaar laten staan is iets anders. Met eenvoud bedoel ik dan dat er niet allerlei verborgen boodschappen in de tekst zitten verstopt. Je moet de Bijbel lezen zoals de auteur het heeft bedoeld en zoals de onbevooroordeelde lezer de tekst opvat.

quote:

1Thes 4:16-18 SV
16  Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17  Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
18  Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.
In de grondtekst staat er iets als 'wegrukken'.
Uit de bazuin, de engel, de wolken (vgl Mt 24,30) en uit 5,2 blijkt dat het hier gaat om de dag van de Heer (hêmera kuriou), dat is de dag van het oordeel. Er is geen enkele aanwijzing dat hierma de geschiedenis zich voortzet.

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 31, 2005, 07:58:23 pm »

quote:

Esek schreef op 31 januari 2005 om 17:53:
Op. 12:5 en zij baarde een kind, een mannelijk wezen, dat alle heidenen zal hoeden met een ijzeren staf; en haar kind werd weggenomen naar God en zijn troon. (dit slaat echt niet op de hemelvaart van Jezus).
Hoho, dit bevat een aanhaling van Ps 2,9, een profetie over de Messias. Waar baseer je het op dat het niet over Jezus gaat?

quote:

Lukas 21:36  Waakt te allen tijde, biddende, dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon des mensen.
Vergelijk echter L 21,20-22. In context bekijken!

quote:

Op. 14:1  En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Sion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden zijn naam en de naam zijns Vaders geschreven stonden.
Ja, en? Hier is helemaal geen sprake van een opname.

quote:

En zo zijn er nog wel meer te noemen.
Ben benieuwd :|

quote:

Nou weet ik inmiddels ook wel dat al die teksten weggeëxegetiseerd kunnen worden.
Ja, logisch. Maar het komt eropaan om de argumenten te wegen.

quote:

Maar voor mijzelf zijn het er gewoon te veel. Wat ik nooit heb begrepen is het feit dat mensen zo moelijk doen over zo'n heerlijk toekomstperspectief. Wat is nou echt het probleem?
Dat het niet in de Bijbel staat. Bovenstaande teksten als bewijs gebruiken getuigt van onvervalst biblicisme, helaas.

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 31, 2005, 08:03:37 pm »

quote:

HenkG schreef op 31 januari 2005 om 12:14:
Wat het 1000-jarige rijk dan exact inhoudt?
De term '1000-jarig rijk' is ook een chiliastische uitvinding, niet een Bijbelse term.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 01, 2005, 12:01:06 am »
Even nog een aanvulling op de post van Knee aan Filologos:

quote:

Filologos schreef op 29 januari 2005 om 22:32:
[...]
Ik heb het niet over willekeurige 2e betekenissen. Het is niet iets wat ik zelf of anderen, wel een leuke vondst vinden.
In veel bijbelgedeelten zitten diepere betekenissen. Zoals Jezus bijvoorbeeld het teken van Jona aanhaalt: Drie dagen en nachten zat hij in de vis, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en nachten in het hart van de aarde zijn.
Lees 1 Kor. 10 waar alles wat de Israelieten in de woestijn overkomen is, een diepere betekenis heeft die ons een voorbeeld geeft. En het manna was al een soort profetie over het ware brood wat uit de hemel kwam. Het rots die met hen meeging was Christus.
Hagar en Sara zijn een illustratie van de twee bedelingen van de wet en de genade in Galaten uitgelegd door Paulus.

Dit alles geeft mij juist een indicatie van de eenheid van de schrift. Dat dingen uit het OT al een beeld geven wat er in het NT letterlijk zal gebeuren. En zo kan er in het NT illustraties gevonden worden over hoe het in de toekomst gaat.

quote:

Dat is in tegenspraak met het feit dat het geslachte Lam waardig bevonden wordt de rol van de wereldgeschiedenis te openen. Het ligt het meest voor de hand dit na hemelvaart te plaatsen. Bovendien: hoe verklaar je anders de verdrukkingen enz enz die de gelovigen na h. 4 overkomen?

Zoals Knee ook al aangaf, zijn er na de opname zoals ik dat zie, ook gelovigen op aarde. Bijvoorbeeld de mensen die het beest en zijn beeld niet wilden aanbidden en dus gedood worden om het getuigenis dat ze gaven. Verder heb je ook 144.000 verzegelden uit elke stam van Israël 12.000. Dit zijn ook gelovigen, maar gelovige Joden….
Het is in tegenspraak met het hemelse karakter en de hemelse roeping van de Gemeente, dat zij nog de oordelen en plagen uit het boek Openbaring zouden moeten ondergaan. Juist als gelovigen wordt ons beloofd dat we bewaard blijven voor de ure der verzoeking die over de hele wereld komen zal. (brief aan Filadelfia)
Wij zijn ook niet gesteld tot toorn, en het zou ook dubbel op zijn. Jezus heeft het oordeel gedragen voor ieder die gelooft, en dan toch nog het oordeel over deze wereld mede moeten ondergaan? Ik ben er van overtuigd dat dat niet gebeurd.

quote:

Zie de voorbeelden die ik in het begin van mijn post aangeef over de diepere betekenissen die de Heer zelf aangeeft uit de schrift, en ook de apostelen in de brieven, geven legio voorbeelden hiervan.
Schuif je dit ook opzij als niet eenvoudig?

quote:

Filologos schreef

Knee schreef
In de grondtekst staat er iets als 'wegrukken', vergelijk:

Hand 8:39
39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.

Hier wordt hetzelfde woord gebruikt in de grondtekst.

De opname heb ik niet uit een Amerikaanse roman. Gelukkig baseer ik daar niet mijn geloofsovertuiging op. :)
In aanvulling op wat Knee al aanhaalde:
Paulus is de apostel die speciale geheimenissen van de Heer ontvangen heeft om ze aan de gelovigen mede te delen. Eén van deze geheimenissen is:

-het geheimenis dat wij niet allen zullen ontslapen, maar veranderd zullen worden in een ondeelbaar ogenblik. (2 Cor.15: 51 en 52)

Dit belooft de Here Jezus aan zijn discipelen....
’En wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben’ (Joh.14:3)

Hoe dit laatste in z’n werk gaat lezen we in 1 Cor 15: 51 en 52. Wij zullen niet allen ontslapen maar veranderd worden.
Dit was een geheimenis wat niet eerder bekend was en wat Paulus had ontvangen als een woord van de Heer wat hij mag doorgeven aan de Nieuwtestamentische gelovigen.

Dit staat ook in 1 Tess.4: 15-17. Paulus zegt daar dat hij ons niet onkundig wil laten. Hij wil dus dat wij dit woord van de Heer kennen om elkaar mee te vertroosten;
nl. dat de ontslapen gelovigen zullen opstaan met een verheerlijkt lichaam, de gelovigen die dan nog op aarde zijn zullen samen met hen op de wolken weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht. Zo zullen wij altijd met de Here wezen.
(‘Op de wolken’ zou kunnen slaan op het onzichtbare karakter van het gebeuren, zoals bij de hemelvaart de discipelen de Here Jezus niet meer zagen doordat een wolk Hem aan het zicht onttrok)
Dit gedeelte correspondeert duidelijk met de tekst uit Joh. 14: 3: ‘Ik kom weder en zal u tot Mij nemen opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben’.

Dit ‘weggevoerd worden in de lucht’ wordt ook wel de ‘opname’ genoemd, of ook wel de ‘wegrukking’.

Hetzelfde Griekse woord is elders vertaald met
-’wegroven’ (Matt. 13: 19: 19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is);
- ’wegrukken’ (Hand. 23: 10: En toen er grote tweedracht ontstond, vreesde de overste, dat Paulus door hen zou worden verscheurd, en hij liet de soldaten komen om hem uit hun midden weg te halen en naar de kazerne te brengen;  en Openb. 12:5 en haar kind werd plotseling weggevoerd naar God en zijn troon.).
Het geeft een plotselinge handeling weer.
(Deze aangehaalde teksten gaan niet over de opname van de Gemeente maar gebruiken uitsluitend hetzelfde woord.)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2005, 12:29:44 am door Priscilla en Aquila »

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 01, 2005, 12:36:13 pm »
Hoi Filologos,

Ik heb nog een paar opmerkingen en vraagjes nav je antwoorden:

quote:

Filologos schreef op 31 januari 2005 om 19:38:
Het is onjuist te spreken over een vervulling van Hosea 11 bij de uittocht, aangezien die eerder plaatsvond. Ook is het onjuist te spreken over een dubbele betekenis. Hier is sprake van één betekenis. Alleen, je moet je niet alleen willen focussen op de woorden die Matteüs opschrijft. Zoals zo vaak, wil hij héél het gedeelte in herinnering roepen. Gods doel bleef onvervuld in het roepen van zoon Israël uit Egypte. Daar is God niet tevereden mee (Hos 11,8-11). Dit doel wordt wel vervuld in Jezus.

Ik zei ook niet dat Hosea 11 wat betreft Israel nog vervuld moest worden. Het gaat me erom dat er een letterlijke betekenis is, precies wat de tekst zegt: Israel is door God uit Egypte geroepen. Israel wordt hier aangeduid als 'Mijn zoon'. Maar achter deze letterlijke betekenis, zit een andere. Namelijk diegene die Matteus ons vertelt.

quote:

Ik bedoel, dat de brieven van een ander karakter zijn dan de visioenen in de rest van het boek. De tegenwoordige tijd van het boek is de tijd van Johannes, niet die van ons. Het boek in zijn geheel geeft een visionaire kijk op de wereldgeschiedenis.

Ik ben me ervan bewust dat de tegenwoordige tijd in Openbaring de tijd van Johannes is. Daarom ook staat er in Op 1:1 dat de openbaring die Johannes krijgt, de dingen 'die haast geschieden moeten' worden getoond. Wij lezen dit echter 1900 jaar later en er kunnen dus al best heel wat zaken vervuld zijn. De vraag die ik dan stel is: wat wel en wat (nog) niet?

Je zegt dat de brieven van een ander karaketer zijn dan de rest van Openbaring. Zijn ze dan van hetzelfde karakter als bijv. de brief van Paulus aan de Galaten? Die Galatenbrief, is dat dan ook profetie? Dat zou dan toch moeten als je de brieven aan de 7 gemeenten daar mee vergelijkt? Want idd zijn het (ook) gewoon letterlijk brieven aan deze 7 gemeenten.

quote:

Dat was ook de gemeente, vergelijk Hebr. 7. Nergens wordt in Openbaring gesproken over een opname. Nergens blijkt dat het na Op 3 gaat over gelovigen na de opname. Nee, dat is pure speculatie.

De link met Hebr 7 kan ik even niet volgen. Misschien wil je dat verhelderen?

quote:

Inderdaad, maar dat sluit niet uit dat je er eerst over na moet denken. De tekst zoals die in de Bijbel staat heeft 1 betekenis. Dat wij die soms niet kunnen achterhalen en daarom 2 uitleggingen naast elkaar laten staan is iets anders. Met eenvoud bedoel ik dan dat er niet allerlei verborgen boodschappen in de tekst zitten verstopt. Je moet de Bijbel lezen zoals de auteur het heeft bedoeld en zoals de onbevooroordeelde lezer de tekst opvat.

Tussen hoe de auteur het bedoeld heeft en hoe de lezer het opvat, daartussen kan een flinke kloof liggen. Voorbeeldje:

Op 4:1-3
1  Na dezen zag ik, en ziet, een deur was geopend in den hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, als van een bazuin, met mij sprekende, zeide: Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet.
2  En terstond werd ik in den geest; en ziet, er was een troon gezet in den hemel, en er zat Een op den troon.
3  En Die daarop zat, was in het aanzien den steen Jaspis en Sardius gelijk; en een regenboog was rondom den troon, in het aanzien der steen Smaragd gelijk.

Wat betreft deze stenen: Wat wordt hier bedoeld? Gaat het puur om mooie stenen die op zichzelf al iets aangeven van de majesteit en heerlijkheid van God of zit er meer achter? Ik als westerse lezer zou in eerste instantie niet verder kijken, maar vergelijk dit eens met het volgende:

Exo 28:15-21
15  Gij zult ook een borstlap des gerichts maken, van het allerkunstelijkste werk, gelijk het werk des efods zult gij hem maken; van goud, hemelsblauw, en purper, en scharlaken, en van fijn getweernd linnen zult gij hem maken.
16  Vierkant zal hij zijn, en verdubbeld; een span zal zijn lengte zijn, en een span zijn breedte.
17  En gij zult vervullende stenen daarin vullen, vier rijen stenen, een rij van een Sardis, een Topaas en een Karbonkel; dit is de eerste rij.
18  En de tweede rij van een Smaragd, een Saffier, en een Diamant.
19  En de derde rij, een Hyacint, Agaat en Amethist.
20  En de vierde rij van een Turkoois, en een Sardonix, en een Jaspis; zij zullen met goud ingevat zijn in hun vullingen.
21  En deze stenen zullen zijn met de twaalf namen der zonen van Israel, met hun namen; zij zullen als zegelen gegraveerd worden, elk met zijn naam; voor de twaalf stammen zullen zij zijn.

Deze stenen staan voor de twaalf stammen van Israel, te beginnen met Ruben, eindigend met Benjamin. Dus Sardis = Ruben, Jaspis = Benjamin en Smaragd = Juda. Met dit in het achterhoofd, dan lees je Op 4:3 toch heel anders? Kijken we dan nog verder naar de betekenis van de namen dan lezen we: Zie een zoon (Ruben), zoon van mijn rechterhand (Benjamin), de leeuw uit de stam Juda. En ook het feit dat deze stenen in de borstlap voorkomen van de hogepriester vind ik veelzeggend.

Is dit puzzelen? Ik vind van niet. Voor mij was dit een ontdekking. Gods Woord is wat dat betreft een schat. Ik denk dan aan wat Jezus zelf zei:

Mat 13:52
52  En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 01, 2005, 05:07:50 pm »

quote:

Filologos schreef op 31 januari 2005 om 19:38:
Nergens wordt in Openbaring gesproken over een opname. Nergens blijkt dat het na Op 3 gaat over gelovigen na de opname. Nee, dat is pure speculatie.

Dit schreef ik hierover in een vorige post:

Strikt gezien is er maar 1 wederkomst, waarbij de Heer zichtbaar terugkomt (met ons bij zich -zoals ik het zie) en Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg (vergl. Hand. 1 waar de discipelen dit aan de engelen vragen en zij geven aan: Hij komt terug zoals Hij is opgevaren)
De "Opname" is eigenlijk geen wederkomst, want wij gaan Hem tegemoet en Hij komt niet letterlijk op aarde terug. En het is een onzichtbare gebeurtenis voor de mensen op aarde.
Het wordt niet met veel bombarie beschreven, want het onderwerp van het boek is de oordelen.
Maar lees eens Hst. 4

1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. 2 Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten.

Verder vanaf dit moment staat er niet meer: Wie een oor heeft die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt, maar: Op. 13 : 9 Indien iemand een oor heeft, hij hore.. Punt.
De Geest zegt niets meer tot de Gemeente op aarde, want de Gemeente is niet meer op de aarde. Als het boek nog in z'n geheel over de gemeente op aarde ging, zou je zeker iets vinden vanaf hst.4 in die richting.

quote:

Christus geeft geen puzzeltje op. We mogen ervan uitgaan dat de eerste lezers geacht werden te verstaan wat ze lazen.
Daniel kreeg ook een visioen. Daar wordt speciaal bijgezegd dat hij de woorden hiervan moet verzegelen tot de eindtijd.
Dan 12
4 Maar gij, Daniël, houd de woorden verborgen, en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen, en de kennis zal vermeerderen.
9 Doch hij zeide: Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd.

Juist deze dingen hebben veel verbanden met het boek Openbaring. En juist bij het begin van dit laatste bijbelboek wordt gezegd:

Op. 1
3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

Eigenlijk precies het tegenovergestelde als wat er aan Daniel wordt gezegd. Verder de uitdrukkelijke uitspraken na elke zendbrief: 11 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Voor ons hoeft het geen gesloten puzzelboek te blijven. Het heet niet voor niets Openbaring van Jezus Christus. En gegeven aan Johannes om ons te laten zien wat er snel zal geschieden.

quote:

Er zijn zeer veel verschillende rubriceringen bedacht, waardoor het zeer twijfelachtig is of er sprake is van een climax.
Zoals? En ik heb ook iets tegen bedachte rubriceringen.

quote:

De tekst zoals die in de Bijbel staat heeft 1 betekenis.
Mee eens. Als er staat dat Adam en Eva door God gemaakt zijn, en Adam Eva ziet en zegt vlees van mijn vlees en been van mijn gebeente, dan is dat zo gebeurd. En Adam heeft deze uitspraak gedaan.

quote:

Dat wij die soms niet kunnen achterhalen en daarom 2 uitleggingen naast elkaar laten staan is iets anders.
Ik bedoel dus niet dat we zeggen dat Adam hier wat anders mee bedoelde en dat dit niet zo maar anders is gebeurd, alleen in beeldspraak of zo.

quote:

Met eenvoud bedoel ik dan dat er niet allerlei verborgen boodschappen in de tekst zitten verstopt. Je moet de Bijbel lezen zoals de auteur het heeft bedoeld en zoals de onbevooroordeelde lezer de tekst opvat.
Paulus legt in Efeze 5 een link tussen Adam en Eva en Christus en de Gemeente. Dit is niet een tweede uitleg in de betekenis van een andere uitleg omdat we de 1e betekenis (de oorspronkelijke uitleg) niet weten. Maar het is een diepere betekenis.
Dat is iets anders dan niet weten wat de ware uitleg is en daarom er maar twee naast elkaar laten bestaan.

quote:

Uit de bazuin, de engel, de wolken (vgl Mt 24,30) en uit 5,2 blijkt dat het hier gaat om de dag van de Heer (hêmera kuriou), dat is de dag van het oordeel. Er is geen enkele aanwijzing dat hierna de geschiedenis zich voortzet.

De zgn. opname of wegrukking van de Gemeente, is iets wat niet met groot vertoon gebeurd door ieder te zien. Het is iets wat verborgen is en in een ‘punt des tijds’ veranderen we en gaan wij de Here tegemoet in de lucht en zijn met Hem verenigd.

Je haalt Matt. 24: 30 aan en wel uit dit gedeelte:

quote:

29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.
In Matth. 24 is het duidelijk dat de komst waar het in die teksten over gaat, plaats vindt terstond na de verdrukking van die dagen. Als je het voorgaande gedeelte erbij neemt is het duidelijk dat deze dingen niet nu worden gevonden op aarde. En zeker niet voor christenen aan de orde zijn.
Je kunt dit gedeelte meer ‘leggen op’ de tijd in Openbaring na het openen van de zegels in Op. 6.
Er wordt gesproken over oorlogen, verdrukkingen en hongersnoden. En dat is pas het begin der weeen. Gij zult gehaat en gedood worden om de Naam van de Heer.
Als je de gruwel der verwoesting (vanuit Daniel aangehaald) op de heilige plaats ziet staan, moet je vluchten naar de bergen en bidden dat die vlucht niet in de winter valt of op een sabbath. Er zal een grote verdrukking zijn, en als God die dagen niet zou inkorten, zou niemand deze tijd behouden door komen. En er zullen valse messiassen opstaan die velen verleiden. Als de Heer komt, is het voor ieder te zien, en het is in macht en heerlijkheid. Hij komt namelijk om koning te zijn, zoals blijkt uit Hst. 25:31.

Je haalt aan: de bazuin, de engel, de wolken. Dit wordt genoemd in 1 Tess. 4.

De bazuin
Matt. heeft het pas over schallende bazuinen (mv) als de engelen uitgezonden worden om de uitverkorenen te verzamelen van alle hoeken der aarde. Niets over een opstanding hier of het veranderd worden van de mensen.
1 Tess. 4 heeft het over het geklank van een bazuin (enkv.) waarbij de Heer komt in de lucht. De ‘ontslapenen’zullen dan opstaan en wij gaan samen met hen, Hem tegemoet in de lucht.

De engel
In Matt. worden de engelen (mv) uitgezonden om de uitverkoren van de hele aarde te verzamelen
In 1 Tess. 4 komt de Heer uit de hemel bij de roep van een aartsengel (enkv)

De wolken
In Matt. 24: 30 komt de Heer met grote macht en heerlijkheid op de wolken terug. In 1 Tess. 4 gaan wij Hem op de wolken tegemoet.

Je haalt ook aan 1 Tess 5: 2

quote:

2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, als een dief in de nacht.
e.v:
3 Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen. 4 Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou: 5 want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe; 6 laten wij dan ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn. 7 Want die slapen, slapen des nachts en die zich bedrinken, zijn des nachts dronken, 8 maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid; 9 want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus,

De dag des Heren is de gehele periode van oordelen. En die komt als een dief voor de ongelovigen. Voor ons als gelovigen zal die dag ons niet overvallen, want wij zijn kinderen des dags en des licht, zoals er verderop staat, na vers 2.

Zoals ik het zie, is Matt. 24 een periode waarin Israël weer centraal staat en de oordelen over de wereld gaan. Deze beschreven ‘dag des Heren’  in 1 Tess 5 (waarbij de hemelen met gedruis voorbijgaan etc) is de dag waarop deze periode van oordelen op uitmondt. In de beschreven periode in Matt. 24, zal er eerst een tijd zijn van schijnvrede (1 Tess. 5: 3), en dan overkomt hen een plotseling verderf, waar ze niet aan kunnen ontkomen.
Het gedeelte uit 1 Tess. 4, gaat hier juist NIET over (zie de verschillen die ik hierboven aangaf). Zelfs al zou ik willen, kan ik hier niet dezelfde gebeurtenis in zien als wat er staat in Matt. 24.
En deze tekst uit 1 Tess. 5: 2 is weer een ander hoofdstuk dan hoofdstuk 4. En gaat ook niet over dezelfde gebeurtenis.

Je zou het zo kunnen zeggen: Als de gemeente wordt opgenomen in de lucht, is dit het startsein voor het begin van de oordelen over de aarde. Deze oordelen eindigen in de komst van de Heer, beschreven in Matt. 24 en 25. Waar Hij in macht en heerlijkheid komt, alle stammen zullen over Hem weeklagen.
Het Rijk zal beginnen:

Matt. 25
31 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2005, 07:26:08 pm door Priscilla en Aquila »

Filologos

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 02, 2005, 12:07:19 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 februari 2005 om 00:01:
Ik heb het niet over willekeurige 2e betekenissen.
Bij de breieven in Openbaring lijkt het daar wel op.

quote:

In veel bijbelgedeelten zitten diepere betekenissen. Zoals Jezus bijvoorbeeld het teken van Jona aanhaalt: Drie dagen en nachten zat hij in de vis, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en nachten in het hart van de aarde zijn.
Het teken van Jona is een verwijzing naar het voorbeeld dat de Joden kunnen nemen aan de geschiedenis van de gerichtsaankondiging van Jona. Dat wordt dan nog eens onderstreept met de verzekering dat men niet aan Jezus evenals niet aan Jona kan ontkomen. Ofwel: in Jona zit niet een verborgen betekenis over Christus, maar er loopt een parallel. Zo kan de geschiedenis van Jona ook actueel zijn voor vandaag.

quote:

Lees 1 Kor. 10 waar alles wat de Israelieten in de woestijn overkomen is, een diepere betekenis heeft die ons een voorbeeld geeft. En het manna was al een soort profetie over het ware brood wat uit de hemel kwam. Het rots die met hen meeging was Christus.
Hier wordt het woord typos gebruikt, 'voorbeeld'. Het zijn heenwijzingen. Maar die hangen er niet bij of zijn latere interpretaties, die zijn inherent. Ook voor de woestijnreizigers gold deze betekenis die ze met een geloofsoog konden zien. Daarom vind ik de term profetie problematisch.

quote:

Hagar en Sara zijn een illustratie van de twee bedelingen van de wet en de genade in Galaten uitgelegd door Paulus.
Dit is een allegorie. Het is echter niet zou dat dit een hermeneutische sleutel tot het lezen van de Bijbel is. Bovendien is het een erg emotioneel stuk, waarin het niet zozeer gaat om de zakelijke bewijzen en hij alle middelen ter overtuiging inzet. Paulus gebruikt niet die geschiedenis als profetie, maar als beeldmateriaal voor een gelijkenis die hij wil maken.

quote:

Dit alles geeft mij juist een indicatie van de eenheid van de schrift. Dat dingen uit het OT al een beeld geven wat er in het NT letterlijk zal gebeuren. En zo kan er in het NT illustraties gevonden worden over hoe het in de toekomst gaat.
Dit laatste is wel een enorme sprong. Alsof het NT nog niet voldoende is!

Bij het lezen van de Bijbel dienen we in het oog te houden dat citaten uit het OT in het NT niet zomaar nieuwe betekenissen zijn van een tekst die eerst wat anders betekende, maar dat in het NT het volle licht op het OT valt. Ten tweede betekent een tekst nooit meer dan ze aan wil geven. Als in Ez. 37 gesproken wordt over het hersel van Israël, gaat dat over het herstel van na de ballingschap. Er zit geen tweede betekenis achter van dat Israël op het einde der tijden nog eens hersteld zal worden, want daar gaat de tekst helemaal niet over.

quote:

Het is in tegenspraak met het hemelse karakter en de hemelse roeping van de Gemeente, dat zij nog de oordelen en plagen uit het boek Openbaring zouden moeten ondergaan. Juist als gelovigen wordt ons beloofd dat we bewaard blijven voor de ure der verzoeking die over de hele wereld komen zal. (brief aan Filadelfia)
In de brief aan de Filadelfia wordt juist gezegd dat God trouw blijft  in de tijd van de beproeving. Vergelijk Joh 17,15. De oordelen richten zich wel tegen de vijanden, maar de christenen hebben wel bescherming van God nodig. Omdat de opname nergens uit Openbaring blijkt, wordt er precies hetzelfde bedoeld als het gaat om de gelovigen die een veilige wijkplaats krijgen (Op 11,1-2; 12,6). Blijft staan dat het een beproevingstijd voor de kerk is.

Wat je verder schrijft over de opname vind ik zeer problematisch. De terminologie die Paulus gebruikt, zal me een worst wezen, het gaat erom wat hij ermee bedoeld. Nergens blijkt dat hij een speciale opname verwacht vóór de daadwerkelijke wederkomst.

quote: Knee

Ik zei ook niet dat Hosea 11 wat betreft Israel nog vervuld moest worden. Het gaat me erom dat er een letterlijke betekenis is, precies wat de tekst zegt: Israel is door God uit Egypte geroepen. Israel wordt hier aangeduid als 'Mijn zoon'. Maar achter deze letterlijke betekenis, zit een andere. Namelijk diegene die Matteus ons vertelt.
Ik denk niet dat met die zoon in Hosea als tweede betekenis Jezus is bedoeld. Er is een analogiewerking tussen Hosea 11 en de geschiedenis van Jezus. Bij Israël mislukte de uittocht, maar bij Jezus' analoge geschiedenis wordt deze onvervuldheid opgelost.

quote:

Je zegt dat de brieven van een ander karaketer zijn dan de rest van Openbaring. Zijn ze dan van hetzelfde karakter als bijv. de brief van Paulus aan de Galaten?
Ja en nee. Ze zijn verschillend van aard en gelegenheid. Maar het zijn allemaal concrete boodschappen voor concrete gemeenten.

quote:

Die Galatenbrief, is dat dan ook profetie?
In zekere zin wel, als je Paulus als een profeet ziet. En ik heb al eens gezegd dat profetie meer is dan toekomstvoorspellen. Paulus doorzag met een profetische blik de situatie in Galatië.

quote:

De link met Hebr 7 kan ik even niet volgen. Misschien wil je dat verhelderen?
Sorry, ik bedoelde hebr 11, waar de hele lijst met allemaal gelovigen uit het OT staat opgesomd. Ze staan wel in een andere relatie tot de belofte van God (die was nog niet vervuld), maar ze horen er helemaal bij.

quote:

Tussen hoe de auteur het bedoeld heeft en hoe de lezer het opvat, daartussen kan een flinke kloof liggen. Wat betreft deze stenen: Wat wordt hier bedoeld? Gaat het puur om mooie stenen die op zichzelf al iets aangeven van de majesteit en heerlijkheid van God of zit er meer achter?  En ook het feit dat deze stenen in de borstlap voorkomen van de hogepriester vind ik veelzeggend.

1. De identificatie van deze stenen is problematisch, vergelijk de NBV...
2. De eerste lezers kenden ook het OT, dus als er idd. sprake is van een dergelijke betekenis - waarvan ik absoluut niet overtuigd ben gezien 1 - konden ze dat eruit halen.  

quote:

Ik denk dan aan wat Jezus zelf zei:Mat 13:52
52 En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.
In contekst betekent het nieuwe wetenschap over het hemelrijk, het oude kennis over de Ot-ische wet. Dus geen nieuwe dingen in de zin van 'diepere' betekenissen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 02, 2005, 12:16:12 am »
Ik zie nu dat ik niet meer gereageerd heb, dus door deze dan maar :)
Ik vind het overigens een duidelijke post.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 januari 2005 om 00:15:

Dat zou dan niet gelden voor de eerste hoofdstukken. Waarom staan die er dan in?
Met deze aanhef, zouden die 7 brieven een apart bijbelboek moeten vormen, naast de Openbaring. maar de Heilige Geest geeft ons aan dat dit hoort bij de Openbaring van Jezus Christus en dat dit gehele boek ons toont wat er weldra zal geschieden.
Aan het eind van Op. staat dat wie afdoet aan de prefetie van dit boek....

Mij lijkt dat dit profetieën zijn voor de betreffende gemeenten. Tonen aan de mensen en profeteren hoeft niet ver weg te zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Jona die naar Ninevé gaat en zegt wat er gaat gebeuren als ze zich niet bekeren. Op eenzelfde manier lees ik ook deze brieven. In deze brieven zit dan ook een diepere betekenis voor de gemeenten na hen, maar ik zou dat dus niet rechtstreeks naar hele kerkelijke tijdperken spelen, maar naar de verschillende gemeenten uit die kerkelijke tijdperken. Als je bijvoorbeeld Galaten leest, dan lees je ook over dwaalstromen die ook nu nog regelmatig de kop op doen. In die zin is Galaten dus heel relevant voor ons en ook min of meer profetisch. Ik zie nog steeds niet waarom de eerste brieven als tijdperken gezien moeten worden.

quote:

Voor mij overduidelijk het gehele boek is profetie en speelt (naast de tijd van Johannes zelf-de 7 gemeenten in Asia toen) OOK in de toekomst:
* de gehele kerkgeschiedenis, en
*wat daarna moet geschieden - na de tijd van de kerk op aarde. (Dus dit is voor ons in 2005 toekomst maar ook qua periode in de heilsgeschiedenis, nog toekomst).

dat ben ik dus met je eens. Heel openbaring heeft betrekking op de kerkgeschiedenis, maar de precieze lijnen die je trekt zie ik niet. Wel de vagere contouren van misvattingen die in de gemeenten de kop insteken. Ook in de kerkelijke geschiedenis.

quote:

Het zegt m.i. ook wat dat dit boek Openbaring gezonden moet worden aan de zeven gemeenten. Dit is het getal van de volheid en zegt ook iets over het feit dat daar ook de gehele gemeente wordt aangesproken van de gehele kerkgeschiedenis. Let ook op de uitdrukking: Wie een oor heeft die hore,wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Het valt me op dat je nu de hele tijd in 'gehelen' praat. Ik wil juist weten waarom je delen niet als 'geheel' hoeft te zien, maar ook als stukje, bv de rooms-katholieke periode (middeleeuwen zeg maar).

quote:

Op een gegeven moment kan ik ook niet meer overtuigen. Het kwartje moet dan 'vallen' maar het is goed om uitleg te vragen. :)

dat doe ik dan ook graag :)

quote:

Ik had de eerste drie gemeenten al wat uitgebreider behandeld. Vanaf tyatira wil ik ook wel voor je nog doen. Alleen wordt dat nu een beetje laat.

Hmm, ik ben niet de enige die wat vergeten is :+. Zou je dit alsnog even voor me willen uitwerken?

quote:

Hoe vond je dat om te lezen? Ik voor mijzelf zou dat niet durven bedenken; het is TE toevallig dat dit door mensen als uitleg wordt bedacht. (Persoonlijke mening :) )
Ik ben er dus nog over aan het nadenken. Maar iets dat je niet ziet is moeilijk als TE toevallig te zien. Wel ben ik voor de verandering weer eens extra onder de indruk van God en wat hij ons allemaal laat zien. Dat is ook al heel wat, of niet soms?
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2005, 12:16:52 am door LaNaussee »