Ik heb zelf te maken met leerlingen van allerlei scholen. Algemeen christelijke, katholieke (in naam, heb niets gemerkt van inhoudelijk verschil), openbare, antroposofische... Ik heb zelf op gereformeerde scholen gezeten. Het valt me op, bij al die scholen wordt een wereldbeeld meegegeven aan de kinderen. Vooral bij biologie, natuurkunde en aardrijkskunde (waardering van mensen t.o.v. dieren, wereldbeeld, een vaak overwaarderen van wetenschap) merk je dat, maar ook gewoon algemeen in wat de leerlingen voor ideaalbeeld meekrijgen, wat het belangrijkste in je leven is (nl seks, geld en een goed gevoel)...
En daarnaast zie je dat leraren identificatiefiguren zijn, met heel veel invloed.
(Het zal wel verschillen per school die zich 'christelijk' noemt, dat zul je per school moeten bekijken denk ik).
Áls ik kinderen naar zo'n school zou sturen, zou ik daar heel veel over willen doorpraten met hen, en ik zou het pas doen als ze zelf behoorlijk onderscheidingsvermogen hebben.
Niet omdat ik hen alleen met grefo's zou willen laten omgaan (ook op grefo-scholen loopt tuig rond).
Ik zou ze dan wel buiten school met niet-grefo's laten optrekken.