Auteur Topic: de kerk van de nabije toekomst  (gelezen 4144 keer)

Theodoor

• Bekijk profiel
de kerk van de nabije toekomst
« Gepost op: september 16, 2005, 06:12:08 pm »
Wanneer ik de nieuwe reformatie en beweging van God’s Geest in de kerken bestudeer dan verwacht ik deze veranderingen:

Het opnieuw ontdekken van het complete reddingswerk van Jezus door genade alleen. Er komt een innerlijke overtuiging en beleving dat God echt goed is. Waardoor de schaamte voor het evangelie zal verdwijnen.

De kerk wordt steeds minder een religieuze ontmoeting in een gebouw, maar wordt een manier van leven. Met vele laagdrempelige interkerkelijke ontmoetingen in de huizen van mensen. Waar samen God gezocht wordt en in de aanwezigheid van Hem gedeeld wordt.

Gepaard gaand met het houden van avondmaal in de thuissituatie, net als in de eerste gemeente.

Het samenkomen in een kerkgebouw met alleen een bepaalde denominatie verdwijnt. Er gaan meer en meer stadsbrede bijeenkomsten plaatsvinden. Het is niet meer een denominatie, maar de kerk van Christus in die en die stad die bij elkaar gaat komen om God te aanbidden op één of verschillende plekken in de stad.

In plaats van het terugtrekken in gebouwen en hopen mensen over die drempel te krijgen, is de kerk weer aanwezig in de straat en in de wijk met liefdadigheid, vol van Gods goedheid en liefde voor hen die Jezus nog niet kennen. Met de ontferming van Jezus voor deze mensen bewogen.

Hun daden van liefde, de heerlijkheid van Christus die van hem afstraalt en de laagdrempelige van hun huis en school bijeenkomsten zorgen voor een grote groei.

Elke gelovige heeft een levende relatie met Jezus en ontvangt van de Heilige Geest leiding en openbaring om Gods wil te delen en te leven met anderen.

De kerk wordt een levend organisch lichaam waar bedieningen centraal staan in plaats van leiding geven. De behoefte om in plaats van God de controle te voeren over de kerk zal worden opgegeven, omdat men ziet hoe God zelf zijn kerk zal leiden en hoe goed het is.

komt ziet hoe lievelijk het is, als broeders en zusters samenkomen
want daar gebied de Heer de zegen:
leven tot in eeuwigheid
 :*)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2005, 06:41:51 pm »
welke termijn denk je aan?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2005, 06:43:46 pm »
Heb je het nu over de situatie na de wederkomst? De invloed van de zonde zal in dit leven altijd aanwezig blijven en dat mis ik een beetje in je mooie, maar wel erg optimistische toekomstverwachting.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2005, 12:32:57 pm »
Verwacht je dit? Of is de wens hier de vader van de gedachte ;)

Ik verwacht ook wel veel voor de toekomst.... maar er zal echt nog wel kerkelijke verdeeldheid blijven bestaan, hoewel ik hoop wel in mindere mate.

Verder hoeven we niet de eerste gemeenten exact te kopieren, denk je nou echt dat het God uitmaakt of je het avondmaal in een kerkgebouw viert of bij iemand thuis? :)

Theodoor, ik hoop dat het zo wordt als jij beschrijft.... Maar ik ben ook wel zo realistisch om te beseffen dat dit niet zo zal zijn. Wel is het goed voor ons om er wel zoveel mogelijk aan te werken en van fouten in het verleden te leren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2005, 12:48:27 pm »
Is het niet juist de twijfel bij ons die ervoor zorgt dat het door Theodoor geschetste beeld zelfs onrealistisch voor het hier en nu wordt genoemd? De twijfel die begon in het Paradijs en die ons nog steeds van God af laar drijven. Want Jezus heeft Zelf toch aangegeven dat wie echt volledig zijn vertrouwen op Hem stelt grote dingen kan als bergen verzetten. Dan moet gemeenschap zijn zoals God dat bedoeld heeft toch ook mogelijk zijn, aangezien dit veel meer nog bij onze aard past dan het verplaatsen van een berg.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2005, 01:03:17 pm »
Hoi Theodoor,
waar jij aan refereert is de opkomst van de zogenaamde huisgemeenten, een veel minder geinstitutionaliseerde vorm van kerk-zijn dat wat wij momenteel kennen, waarbij christenen heel gemakkelijk niet-christenen meenemen om kennis te maken met het christelijk geloof. Ook in Nederland komt hier steeds meer aandacht voor (zie bijv. hier), en wereldwijd heeft dit ondertussen het naampje 'Emergent Church' gekregen.

Ik merk zelf dat ik er behoorlijk dubbel tegenover sta. Aan de ene kant vind ik het prachtig, veel passie en bezieling voor God en zijn werk, creativiteit om te zoeken naar nieuwe vormen van gemeentezijn die ook niet-christenen aanspreken. Aan de andere kant ben ik best wel huiverig hiervoor. Niet alleen omdat dit zo anders is dat de gevestigde kerken, maar vooral omdat voorstanders hiervan vaak heel claimerig overkomen - dit is de enige manier om in de toekomst nog relevant te zijn als christenen, alsof wij dat bepalen en niet God...
Daarnaast is, en daar is bewust voor gekozen, het een postmoderne kerk, een kerk die geen objectieve waarheid erkent, maar waarheid zoekt in de gesprekken met elkaar. Als jij je lekker voelt in een huisgemeente dan blijf je daar, voelt het niet zo lekker, dan ga je naar een andere huisgemeente, of nog beter, begin je je eigen... Er wordt geen - of weinig - rekenschap gegeven van de eeuwen kerkgeschiedenis die achter ons liggen, en waar een schat aan wijsheid ligt, maar veeleer wordt er - onder het mom van leiding door de heilige Geest - gevaren op het kompas van subjectieve gevoelens en voorkeuren. Misschien verwoord ik dit allemaal een beetje hard, maar ik ben erg bang dat we door deze beweging van de wal in de sloot terecht komen.
Daarnaast, en dat zegt Marnix hierboven ook al, is de situatie van de eerste gemeente niet normatief, we mogen zelf de vorm van kerkzijn bepalen, daar zijn geen bijbelse geboden voor, iets wat deze huisgemeentebeweging wel wil doen geloven.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 17, 2005, 01:26:19 pm »
Mooi luchtkasteel :)

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2005, 03:43:09 pm »
Luchtkasteel  :)  Ja mooie naam voor het koninkrijk der hemelen: hetgeen overal is waar we bidden en verlangen naar het “Gods wil geschiede op de aarde zoals ook in de hemelen”

Een hemels kasteel dus, niet door menselijke inspanning en kracht maar alleen door Gods Geest. Dat is tegelijk de reden voor verwachting. Niet van mensen maar van God zelf die zijn wil in ons wil doen en leggen. Steeds als ik iets van de vreugde van het doen van die wil mag ontdekken wordt ik enthousiaster over zijn koninkrijk. Zijn liefde delen, laat me Gods liefde kennen. :D

Over de invloed van de zonde. Juist daarom is de overgave aan Gods wil doen, het enige antwoord op de steeds toenemende invloed van de zonde. Bekijk de zonde in de eerste plaats in de betekenis van ‘het doel missen’: een bekende grondbetekenis van zonde. Dit zie je ook in de zondeval; de intieme relatie van het wandelen met God wordt verbroken. Ons doel is dat we in relatie met God mogen leven en zijn wil mogen kennen en doen. Jezus heeft deze relatie hersteld en ons vrijgemaakt van doelloosheid, en ons opnieuw in relatie met God geplaatst. Hij heeft de zonde overwonnen. Hiermee zijn de gevolgen van de zonde zoals gebrokenheid en verleiding niet weg. Maar vanuit de relatie met God en het volgen van Gods wil in ons door zijn Geest, mogen we ook hierin troost en overwinning ervaren, ook als Christus kerk in zijn geheel. Want het is Jezus zelf die voor zijn kinderen pleit, zoals je in het hogepriesterlijk gebed (joh 16) kan teruglezen.

Het gaat niet om exact kopieren van de eerste gemeente. Het gaat er niet om: dat het zo moet en niet anders. Wat dat betreft is het eerste punt van genade van God ook het enige punt dat van echt groot belang is. Vanuit dat begrip komt alle ruimte voor variatie en het ontbreken van dwang. De vorm is niet het doel. Het doel is Gods wil volgen en leren kennen. Het is Gods wil dat niemand verloren gaat. Wat betreft het avondmaal in de meer huiselijke kring volgen: dat ervaar ik en anderen, waar ik stukken van heb gelezen, als een deeltje van Gods wil. Die beleving kan ik met jullie delen maar kan en wil ik niet opleggen. Het avondmaal kan natuurlijk ook nog steeds in brede kring in de kerk worden gevierd.

Datzelfde antwoord geld voor de angst van Aquila dat het opnieuw om een dwingend systeem van huiskerken gaat draaien. Waar als eerst de genade en de goedheid van God, een diepe innerlijke overtuiging is, daar is vrijheid en hoeft er niet een systeem als het enige mogelijke systeem opgelegd worden. Er is de ruimte om Gods wil te leren kennen voor ieder persoonlijk in die situatie. Dat is ook het mooie van een relatie met Christus zelf.

Voor de duidelijkheid hierboven doel ik ook niet specifiek op de huisgemeente vorm. Maar vooral op het christen zijn in de alledaagse situaties, waar in als vanzelfsprekend bijeenkomsten in huiselijke situatie meer de kern van het christelijk delend geloof zullen zijn. Zonder daarbij grotere bijeenkomsten op de zondag als overbodig te zien. De verschuiving zit vooral in waar het zwaartepunt ligt van kerk zijn: namelijk in het dagelijks leven in Jezus aanwezigheid door zijn Heilige Geest.

De oproep om de rust binnen te gaan uit hebr 4: van het niet op eigen kracht en inspanning bouwen maar naar God te kijken en zijn macht en wil; dat is de enige basis voor deze verwachting. Het is niet een koninkrijk van menselijke kracht maar van Gods kracht dat we als kerk van Christus mogen gaan innemen. 8)

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 17, 2005, 03:47:36 pm »
Een termijn?
Ik ben zelf zo gelukkig dat iets van wat ik hierboven heb beschreven al werklijkheid is: ik kom regelmatig bij collega’s uit diverse kerken thuis om daar samen ons geloof delen, te vieren en samen God te zoeken. Ook in de buurt hebben we sinds kort soortgelijke interkerkelijke bijeenkomsten bij mensen thuis: waar we bidden voor ons wijk en elkaar stimuleren om relaties aan te gaan met onze buren.

Ook over de jeugdkerk ben ik erg enthousiast en dit zie ik als voorbeeld voor zo’n stadsbrede interkerkelijke viering, waar een bepaalde groep bediend wordt. Zo verwacht ik nog veel meer soorten bedieningen.

Deze generatie groeit ermee op. Groeit met elkaar op. Deelt met elkaar het evangelie uit via sport en drama. Laagdrempelig en in de buurt.

Op zondagochtend zitten we regelmatig in het buurtgebouw. Op dit moment alleen nog voor kinderen. Maar in de toekomst vast ook voor hun ouders, nu al tijdens al de christelijke feestdagen. Veel van die ouders geloven in Jezus, maar kunnen hun plek niet vinden in de huidige kerk of vinden de stap te groot. Weer anderen jongeren doen sport alpha’s in de wijk etc.

Via de kerk (ook vrijgemaakte kerken) zijn er curssussen die je toerusten om het van God alleen te verwachten, naar zijn stem te luisteren en zijn er bemoedigende gesprekken met elkaar. Binnenkort kunnen we ook met elkaar bidden in de kerk door de week.

Wat ook gebeurt is dat er dominees zijn die zo enthousiast over God zijn dat ze er alles voor over hebben om samen de stad te bereiken en daarvoor dwars over kerkmuren heenkijken. (met name in sommige PKN kerken gebeuren op dit gebied prachtige dingen) Ik zie het gebeuren en het is erg bijzonder, ook omdat de kerk in Leeuwarden (de vrijgemaakte kerk van mijn ouders)  hieraan meedeed vol begon te stromen op een zaterdagavond met mensen uit de buurt waaronde vele moslims. Ook waren er mensen die Jezus hebben aangenomen en die gelijk die zondag twee keer naar de kerk zijn gegaan. Er was een grote openheid onder jongeren voor het evangelie en er is veel gebeden met ze. Wel was de ervaring dat de kerk nog niet helemaal klaar is voor de opvang en het vasthouden van deze jongeren.
Maar dat hoeft niet heel lang meer te duren.

Mensen en systemen veranderen niet om het veranderen, maar om de ontdekking van de vreugde in het doen van Gods wil vanuit die rust en het vertrouwen dat het Gods werk is.
Dan alleen ontvluchten we het heilig moeten in eigen kracht, waar ik en iedereen terecht bang voor is.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 17, 2005, 06:22:02 pm »
Ik denk dat je nooit helemaal systeemloos kunt werken. En met systemen ontstaan verschillen. Iets dat je ook niet uitsluit in je betoog gelukkig. Het zou idd goed zijn als men meer naar elkaar omziet ipv van elkaar in hokjes te duwen. Ook binnen kerkverbanden.

Veel van wat je hier schrijft heb ik onlangs in een folder gelezen. Die kreeg ik op de camping in mijn handen gedrukt. Het bleek het spoorboekje van de eben-haezer gemeente te zijn. Een onoverzichtelijk boekje met alle informatie dwars door elkaar geplaatst om maar alles bij trefwoorden te kunnen opzoeken. Ik heb daarom een paar kenwoorden eruit gepikt maar was het heen en weer bladeren al snel zat. De folder heb ik niet meer maar klopt mijn veronderstelling dat je inspiratie uit deze gemeente komt?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 17, 2005, 07:05:00 pm »
Theodoor, ik kan een heel iend met je mee. Ik zie ook die mooie dingen die je beschrijft.... en heb daarom goede hoop voor de toekomst, wat betreft de eenheid in christelijk nederland. Ik blijf wel realistisch, en ga geen te hoog verwachtingspatroon van de kerk hier op aarde maken.... maar ik zie wel verandering en verwacht een hoop voor de toekomst.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2005, 11:25:27 am »
Snap helemaal niets van dit treurige verhaal.
Nog meer kerk(jes) zie ik niet als een verbreding van het gemeente zijn, misschien is je verhaal in een theocratische gemeenschap meer op zijn plaats.
Jouw wens is dus een egocentrische kerkregering, waar niet het verstand maar met je gevoel regeert.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2005, 01:12:04 pm »
Hoezo egocentrisch? Je eerste term theocratisch gaat wel op. Maar ik zie niet hoe deze twee met elkaar kunnen rijmen. De beschrijving van Theodoor gaat voor kleinschaligheid en praktische gemeenschap met God en met elkaar! Daar is toch niets egocentrisch aan als het gebeurt om God centraal te stellen?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2005, 07:43:49 pm »

quote:

Met vele laagdrempelige interkerkelijke ontmoetingen in de huizen van mensen.
Het is maar wat je onder laagdrempelig interkerkelijke plaatst.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2005, 10:20:59 pm »
Mijn wens is dat God regeert in mijn leven en in zijn kerk, zijn lichaam.

Er is toch geen strijd tussen verstand en gevoel? Volgens mij zijn ze bedoeld om samen te werken, beide onderworpen aan Gods Geest. Gods wil doen is hemels: natuurlijk levert dat geweldige gevoelens op!  :)

Daar staat de bijbel vol van. Maar dat wil niet zeggen dat die gevoelens regeren. God regeert, maar ik ben er diep van overtuigd dat wanneer ik mij overgeef aan Gods wil en die doe door zijn Heilige Geest; hemelse vreugde en liefde mijn deel zal zijn. Voor mij niet iets om treurig van te worden.

God liefhebben en mijn naaste liefhebben is Gods wil. Het is iets wat ik met mijn verstand en gevoel doe. Iets waarin ik helemaal van Gods liefde ontvangen afhanklijk ben. Een hoop gevoel en vreugde gaat er gepaard met liefde, zowel dat ontvangen als het uitdelen van die liefde. Is dat egoïstisch? Dan kan je de liefde ook in totaal afschaffen als egoïstisch. (Inderdaad er zijn mensen die dat een beter idee vinden, maar dan kan je beter tot de stoicijnen richten) Christus heeft het niet bepaald over liefde en gevoelens afschaffen.

joh 15:
9 Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
11 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde. 12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad.

Het woord liefde staat voor de combinatie van de emotie vreugde/blijdschap welke is gekoppeld aan een persoon of object. Als ik zeg ik hou van jou. Verheug ik me in de aanwezigheid en het bestaan van jou als persoon. Die vreugde over ons als bevrijde mensen was voor Jezus ook de motivatie om het kruis op zich te nemen voor ons.

In hebr 12:2 staat over Jezus het volgende:
  2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.

De vreugde van God mag ook onze motivatie zijn om hem te dienen en te volgen en daarmee juist onze ego te verloochenen. Juist daarin mag je een grote vreugde verwachten omdat er iets voor in de plaats komt van ons ego, namelijk de relatie met God en de leiding van de Heilige Geest. In het groot is daat ook zo voor kerkgenootschappen. als deze hun eigen ego's laten varen, dan kan God de controle overnemen. Niet om allemaal kleine kerkje te maken, maar om zijn liefde in actie te zien werken. :)

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 16, 2005, 09:01:27 am »
Ik zie wel wat in een huiskerk...eentje zonder hierarchie, waar iedereen mee kan praten, waar geen dogma's heersen, offieciële functies rouleren..wat nou één iemand die elke week de preek houdt, iedereen die inspiratie heeft mag en kan een preek houden!

Een kerk van vrijheid waarin veel verschillende mensen, die zoeken naar waarheid, zich thuis voelen...kerk van zoekers, dat zeker wel.

Na afloop samen eten, uiteraard ;)
En vooraf samen mediteren is ook een mooie :)

Dit zou ik een mooie toekomst van de kerk vinden. terug naar de roots, tweg van het instituut :) met wat moderne toevoegingen.
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 16, 2005, 11:45:38 am »
Een kerk zonder dogma's? Die bestaat al, dsat is de vrijzinnige kerk. Daar kan iedereen geloven (of niet geloven) wat hij of zij wil. Ik weet niet of ik me erg thuis zou voelen in zo'n kerk. Ik heb zelf niet zo'n last van dogma's. 'God bestaat' en 'Jezus heeft ons gered van de zonde' zijn volgens mij hele mooie voorbeelden. :)

Ik geloof zelf ook niet in grote samenkomsten want elk mens is verschillend en beleeft zijn geloof op een andere manier. Het aardige van de huidige situatie is dat er voor elke gelovig wel een club is waarbij je je thuis kan voelen, in grote of kleine kring, veel zingen of juist leren. Zolang de verschillende kerken/groepen elkaar niet bestrijden is toch niets loos? Een enkele kerk willen is net zoiets als een enkele sportvereniging willen.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 16, 2005, 12:02:44 pm »
Om toch niet negatief te eindigen nog even een aardigere reactie:

quote:

Theodoor schreef op 16 september 2005 om 18:12:
Wanneer ik de nieuwe reformatie en beweging van God’s Geest in de kerken bestudeer dan verwacht ik deze veranderingen:

Het opnieuw ontdekken van het complete reddingswerk van Jezus door genade alleen. Er komt een innerlijke overtuiging en beleving dat God echt goed is. Waardoor de schaamte voor het evangelie zal verdwijnen.

Altijd goed.

quote:

De kerk wordt steeds minder een religieuze ontmoeting in een gebouw, maar wordt een manier van leven. Met vele laagdrempelige interkerkelijke ontmoetingen in de huizen van mensen. Waar samen God gezocht wordt en in de aanwezigheid van Hem gedeeld wordt.

Gepaard gaand met het houden van avondmaal in de thuissituatie, net als in de eerste gemeente.

Wat het avondmaal hier doet ontgaat me een beetje maar goed, de rest is prima.

quote:

In plaats van het terugtrekken in gebouwen en hopen mensen over die drempel te krijgen, is de kerk weer aanwezig in de straat en in de wijk met liefdadigheid, vol van Gods goedheid en liefde voor hen die Jezus nog niet kennen. Met de ontferming van Jezus voor deze mensen bewogen.

Hun daden van liefde, de heerlijkheid van Christus die van hem afstraalt en de laagdrempelige van hun huis en school bijeenkomsten zorgen voor een grote groei.

Klinkt ook erg goed, al wordt er ook nu al erg veel gedaan door de kerken.

quote:

Elke gelovige heeft een levende relatie met Jezus en ontvangt van de Heilige Geest leiding en openbaring om Gods wil te delen en te leven met anderen.

Prima! Is dat nu niet zo trouwens?

quote:

komt ziet hoe lievelijk het is, als broeders en zusters samenkomen
want daar gebied de Heer de zegen:
leven tot in eeuwigheid
 :*)
Amen

Ennys

• Maf VKK-type
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 16, 2005, 07:25:03 pm »

quote:

johanva schreef op 16 november 2005 om 11:45:
Een kerk zonder dogma's? Die bestaat al, dsat is de vrijzinnige kerk. Daar kan iedereen geloven (of niet geloven) wat hij of zij wil. Ik weet niet of ik me erg thuis zou voelen in zo'n kerk. Ik heb zelf niet zo'n last van dogma's. 'God bestaat' en 'Jezus heeft ons gered van de zonde' zijn volgens mij hele mooie voorbeelden. :)

Ik geloof zelf ook niet in grote samenkomsten want elk mens is verschillend en beleeft zijn geloof op een andere manier. Het aardige van de huidige situatie is dat er voor elke gelovig wel een club is waarbij je je thuis kan voelen, in grote of kleine kring, veel zingen of juist leren. Zolang de verschillende kerken/groepen elkaar niet bestrijden is toch niets loos? Een enkele kerk willen is net zoiets als een enkele sportvereniging willen.

Johan

God bestaat, daar ga ik (uiteraard)  in mee. Maar 'jezus heeft ons gered van de zonde' is voor mij al een problematischer stelling. Maar wel een orthodox dogma, inderdaad :)
De vrijzinnige kerk ken ik niet, maar ik weet ook niet of dát is wat ik zou bedoelen..naar wat ik er dan wel van gehoord heb, blijft die kerk vooral a-dogmatisch door zich héél erg aan de oppervlakte te houden..en dat is niet wat ik wil, het moet wel ergens over gaan :)

Ik kom zelf graag in de Vrij-Katholieke kerk. Dit is een kerk die bepaalde leerstellingen heeft, een kerk waar inhoudelijke verhalen worden gehouden, maar die niet van haar leden verwacht dat zaken op het leergezag van de kerk worden aangenomen, maar slechts wanneer ze uit eigen inzicht op het zelfde ount zijn aangekomen. Is jouw inzicht anders, of nog niet aanwezig: ook geen punt, je wordt niet geëxcommuniceerd oid.
Ik citeer van de site:De Vrij-Katholieke Kerk stelt geen speciale eisen aan het geloof van haar lidmaten. Zij vraagt slechts bereidheid samen in een geest van broederschap aan de eredienst te willen deelnemen volgens een gemeenschappelijke Liturgie. Dat houdt niet in dat zij geen filosofie zou bezitten die zij voor waarheid houdt. Zij heeft een duidelijk omschreven leer, die zij onderwijst; doch zij eist de aanvaarding van deze leer niet als voorwaarde tot het ontvangen van de sacramenten. De Vrij-Katholieke Kerk is namelijk de mening toegedaan dat hetgeen waar is eens door alle mensen als waarheid zal worden ingezien en dat zij dan hun levens dienovereenkomstig zullen inrichten. Zij is ervan overtuigd dat "een waarheid voor de mens geen waarheid kan zijn, noch een openbaring een openbaring, totdat hij inziet dat deze voor hemzelf waar is".

Tja. dat bedoelde ik eerder met 'geen dogma's'. Er mag zeker weten een bepaalde leer heersen. Maar ieder moet vrij zijn in zijn eigen zoektocht naar de waarheid, en niet tot stellingen worden gedowngen door een al te starre leer.
Brengt dank aan de ENE, want Hij is goed; Ja, voor eeuwig is Zijn vriendschap!

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2006, 07:35:48 pm »

quote:

Als je het mij vraagt is het er al . . . het is een deel van hoe ik in het leven sta. Naast mijn bezoek aan een traditionele kerk waar ik deels ben opgegroeit maak ik deel uit van het netwerk genaamd 'emergend-' of 'postmodern-church'. Maar goed, ik noem het gewoon gemeente.

Ik kan je beschijven hoe het voor mij er uit ziet. Deze gemeente is voor mij niet aan tijd of plaats gebonden. Ik heb broeders en zusters in andere landen die ik in de zomer zie. De reden dat we ontmoeten is om vanuit diverse creatieve disciplines lokaal iets te doen. Dit kan een christelijk initiatief zijn, maar even goed een niet-christelijk intitiatief.

M.i, is dit een belangrijk kenmerk van de huidige emergent beweging. Veel voortrekkers zijn actief en werkzaam zijn in de culturele sector, kunst, muziek, media, design, film. Vaak zijn dit mensen die in meer geinstitutionaliseerde kerken verweten wordt te veel 'in de wereld' te leven. Het zijn kortgezegd mensen die denken. Voelen, ervaren en communiceren als de cultuur waarin zijn leven.
Insiders en ook vertrouwd met het post-modernisme. Zij hebben echter dus ook de mogelijkheid deze hedendaagse cultuur vorm te geven.

Optredens die we doen zijn slechts een reden om de reiskosten er uit te krijgen. Voor de rest wordt alle tijd er om heen gebruikt om elkaar te spreken, bemoedigen en om een samenkomst te hebben. Het is dan ook niet vreemd om bijvoorbeeld afsluitend het avondmaal gezamelijk te vieren, in een huiskamer of in de natuur.

Nadat we uit elkaar gaan blijven we in contact. Online, de blogs een zelfsgemaakt mp3tje. Maar ook traditionele post is geweldig. Je kunt creatieve pakketjes maken die gemaakt is voor het gebruikt als bijbelstudie. Juist door na te denken en de bijbel uit te drukken, de boodschap uit te diepen ga ik een proces in.

Proces is denk ik een belangrijk begrip in de emergent beweging. Hardop vragen stellen. niet alleen een tekst lezen, maar af en toe terug naar het begin van het betreffende bijbelboek. Het uiten van associaties en het herschrijven van bepaalde woorden / beelden. denk aan trein i.p.v. karavaan. De interactie en het soms improviserende karakter zorgt er voor dat God dichtbij komt en zichtbaar gaat leven. Oude dogma's, begrippen, woorden en gezangen worden springlevend. Dit zorgt er voor dat veel allegaase elementen een diepere betekenis kunnen krijgen.

Zeker in een wereld waarin straks de helft van de mensen in een stedelijke omgeving zal leven is dit belangrijk. De stad als metafoor is een geweldige inspiratie voor een beweging die 're-imagin church' als noodzakelijk motto heeft. Alle ruis, drukte en commercie kan ook heel afleidend werken. Het is dus ook een zoektocht naar een dagelijkse spiritualiteit in een omgeving die veel kerken als goddeloos beschouwen, maar waar wel gelovigen wonen. Ik woon zelf in Amsterdam en hoor vaak negatieve ideeen van andere christenen over mijn stad.

Broeders en zusters kunnen ver weg wonen maar soms ook dichtbij. Omdat de aanwezigheid van christenen niet zo vanzelfsprekend is kunnen spontane samenkomsten soms het karkater krijgen van een dienst. Ik ben dan ook anders gaan denken over het begrip kerk. Kun je kerk zijn in een cafe. Het klinkt plat. Maar er zijn talloze eetcafe's waar je rustig kunt zitten en praten. Mensen gebruiken deze plek als iets tussen wonen en werken in.

Het is geen huiskamer maar ook geen kantoor. Je kunt er werken met je laptop maar ook even niets doen. Stel dat de kerk dus iedere dag open was. Dat je er draadloos kunt internetten. Dat er tijdschriften liggen die je inspireren. Met goede koffie. Waar je vreemden ontmoet en met je vrienden afspreekt. Waar de DJ tunes draait die weer perspectief bieden in het leven.

Anyway, het wordt lang . . . ik weet het. maar goed last but not least: ik merk in deze beweging een sterke behoefte aan contact met de gevestigde kerken. De theologie, de geschiedenis, de raakvlakken het lichaam en de eenheid. Ik merk alleen dat het moeilijk is als er geen ruimte is om duidelijk te maken dat ik niet meer de hedendaagse cultuur heen kan. De mogelijkheden, de twintigers die de kerk verlaten met hun talenten. De reeele vragen die zij blijven stellen.

Ik blijf contact houden met mijn achtergrond maar kan mij niet loyaal opstellen. God roept en brengt me op andere plaatsen. De tijd is namelijk nu, clifford.
I was young and I needed the money

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 09, 2006, 09:30:22 am »

quote:

Ennys schreef op 16 november 2005 om 19:25:
Ik kom zelf graag in de Vrij-Katholieke kerk. Dit is een kerk die bepaalde leerstellingen heeft, een kerk waar inhoudelijke verhalen worden gehouden, maar die niet van haar leden verwacht dat zaken op het leergezag van de kerk worden aangenomen, maar slechts wanneer ze uit eigen inzicht op het zelfde ount zijn aangekomen. Is jouw inzicht anders, of nog niet aanwezig: ook geen punt, je wordt niet geëxcommuniceerd oid..
En op de site van de VKK komen we weer wat oude bekenden tegen:

quote:

Alhoewel theosofen een belangrijke rol hadden in de stichting van de Kerk, is deze in geen enkel opzicht verbonden met de Theosofische Vereniging, noch met enige andere filosofische of wereldbeschouwelijke richting of school.
bron:http://www.vkk.nl/over_de_vkk/geschiedenis.htm
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 09, 2006, 10:00:36 am »
Over de stelling:
Huiskamerbijeenkomsten zijn opzich niet verkeerd, maar het lijkt me een verkeerde zaak om de kerken op te blazen, of zoals de postmodernist zou zeggen, te 'deconstructiveren'. Eeuwenlang probeert de mens al te ontsnappen aan de dogma's van het geloof, maar het alternatief is vaak erger, je kan wel iets afbreken, maar het is nog maar de vraag wat je er voor terugkrijgt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 09, 2006, 11:03:19 am »
Wat hebben huiskamerbijeenkomsten te maken met 'het ontsnappen aan de dogma's van het geloof'?  :?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2006, 11:03:42 am door Mezzamorpheus »

clifford Gilberto

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 09, 2006, 11:49:44 am »

quote:

Laodicea schreef op 09 februari 2006 om 10:00:
Over de stelling:
Huiskamerbijeenkomsten zijn opzich niet verkeerd, maar het lijkt me een verkeerde zaak om de kerken op te blazen, of zoals de postmodernist zou zeggen, te 'deconstructiveren'. Eeuwenlang probeert de mens al te ontsnappen aan de dogma's van het geloof, maar het alternatief is vaak erger, je kan wel iets afbreken, maar het is nog maar de vraag wat je er voor terugkrijgt.
Zou Reconstruct een christelijk antwoord zijn op het post-moderne deconstruct?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 09, 2006, 12:04:26 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 februari 2006 om 11:03:
Wat hebben huiskamerbijeenkomsten te maken met 'het ontsnappen aan de dogma's van het geloof'?  :?
Niets, zolang het maar niet in de plaats komt van de kerken, en-en dus, en niet of-of.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 09, 2006, 12:08:25 pm »

quote:

clifford Gilberto schreef op 09 februari 2006 om 11:49:
Zou Reconstruct een christelijk antwoord zijn op het post-moderne deconstruct?
Wellicht, ik moet me er nog wat meer in verdiepen, wat wel zo is, is dat het orthodox Christelijk geloof ook na het postmodernisme opvallend goed overeind blijft, er hoeft helemaal niet zoveel gereconstructiveerd te worden, de antwoorden zijn er al, dat het aan populariteit inboet, is niet zozeer te wijten aan de kerken (al zijn die ook niet perfect uiteraard.) maar meer aan de instelling van heel wat mensen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2006, 12:09:42 pm door Laodicea »

clifford Gilberto

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2006, 07:34:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 februari 2006 om 12:08:
[...]
Wellicht, ik moet me er nog wat meer in verdiepen, wat wel zo is, is dat het orthodox Christelijk geloof ook na het postmodernisme opvallend goed overeind blijft, er hoeft helemaal niet zoveel gereconstructiveerd te worden, de antwoorden zijn er al, dat het aan populariteit inboet, is niet zozeer te wijten aan de kerken (al zijn die ook niet perfect uiteraard.) maar meer aan de instelling van heel wat mensen.

Laat ik de deconstructie en reconstructie als uitgangspunt blijven nemen.

1, de deconstructie van iemand die opgegroeit is in een Orthodox Christelijke kerk. M.i. begint het proces van deconstructie als diegene buiten de kring komt. Iemand komt in aanraking met totaal andere opvatting en cultuur. Er rijzen dan vragen bij mij op hoe de Orthodoxe Kerken hier mee omgaan. Hoe geven ze in dit geval vorm aan een proces van REconstructie? Er is volgens mij ook een enorme kerkverlating onder 20+ers . . .
Daarbij vraag ik mij af of de omvang van het deconstructie-proces wel onderkent wordt door de Orthodoxe kerken. Er zijn nu al diverse generaties opgegroeit in een post-moderne cultuur.

2, de deconstructie van een niet kerkelijk opgegroeide medeburger als die in aanraking komt met het geloof. Misschien zou ik daarbij kunnen zeggen dat de kerk zich nog meer 'denkt'  vanuit het modernisme (kort gezegd: er is een waarheid, wetenschappelijk, het woord en ratio boven de zintuigelijke belevingswereld. Hoe geeft zo'n Orthodoxe kerk vorm aan een proces van Reconstructie?

Clifford

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 17, 2006, 09:33:02 am »

quote:

clifford Gilberto schreef op 15 februari 2006 om 19:34:
[...]

Laat ik de deconstructie en reconstructie als uitgangspunt blijven nemen.

1, de deconstructie van iemand die opgegroeit is in een Orthodox Christelijke kerk. M.i. begint het proces van deconstructie als diegene buiten de kring komt. Iemand komt in aanraking met totaal andere opvatting en cultuur. Er rijzen dan vragen bij mij op hoe de Orthodoxe Kerken hier mee omgaan. Hoe geven ze in dit geval vorm aan een proces van REconstructie? Er is volgens mij ook een enorme kerkverlating onder 20+ers . . .
Daarbij vraag ik mij af of de omvang van het deconstructie-proces wel onderkent wordt door de Orthodoxe kerken. Er zijn nu al diverse generaties opgegroeit in een post-moderne cultuur.
Maar wie zijn 'de kerken'? Er zal best een aardige kerkverlating zijn, maar om de schuld daarvan éénzijdig bij de kerken neer te leggen lijkt me wat te ver gaan. Je zou het ook om kunnen draaien en zeggen dat de jongeren de plicht hebben om zich dialectisch te blijven verhouden met de achtergrond waar ze organisch mee verbonden zijn.

quote:

2, de deconstructie van een niet kerkelijk opgegroeide medeburger als die in aanraking komt met het geloof. Misschien zou ik daarbij kunnen zeggen dat de kerk zich nog meer 'denkt'  vanuit het modernisme (kort gezegd: er is een waarheid, wetenschappelijk, het woord en ratio boven de zintuigelijke belevingswereld. Hoe geeft zo'n Orthodoxe kerk vorm aan een proces van Reconstructie?

Clifford
Ik denk dat de kerken ook een bolwerk waren tegen het modernisme, en met succes, ze hebben het toch maar mooi overleeft. Voor een 'verse' Christen geldt dat hij/zij dan toch een kerk zal moeten zoeken die naar zijn/haar mening het meest dicht bij de waarheid zit, wat iets compleet anders is dan een kerk zoeken die het meest bij je eigen opvattingen zit, de nadruk moet dus niet liggen op het 'ik', maar het verstaan van de roep die van het transcedente uitgaat.

clifford Gilberto

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2006, 08:11:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 februari 2006 om 09:33[/message]:

Maar wie zijn 'de kerken'? Er zal best een aardige kerkverlating zijn, maar om de schuld daarvan éénzijdig bij de kerken neer te leggen lijkt me wat te ver gaan. Je zou het ook om kunnen draaien en zeggen dat de jongeren de plicht hebben om zich dialectisch te blijven verhouden met de achtergrond waar ze organisch mee verbonden zijn.

In dialoog blijven is zeker belangrijk. Dialoog lijkt mij echter een houding en heeft geen juridische dimensie. Maar als ik naar mijzelf kijk ervaar ik ook een vervreemdend gevoel als ik in dialoog ben. Hoe welkom is de dialoog en zijn er vrije plekken? Dit dorum is m.i. zo'n plek :) . Overigens is schuld is het laatste waar ik het over zou willen hebben. Maar kerkverlating kan ik niet zomaar afdoen. Het zegt iets over de zeggenskracht van de kerk, de functie, de plek om God en zijn gemeente te ontmoeten. Gezien de interesse in spiritualiteit is er namelijk wel vraag.

quote:

Ik denk dat de kerken ook een bolwerk waren tegen het modernisme, en met succes, ze hebben het toch maar mooi overleeft. Voor een 'verse' Christen geldt dat hij/zij dan toch een kerk zal moeten zoeken die naar zijn/haar mening het meest dicht bij de waarheid zit, wat iets compleet anders is dan een kerk zoeken die het meest bij je eigen opvattingen zit, de nadruk moet dus niet liggen op het 'ik', maar het verstaan van de roep die van het transcedente uitgaat.

Ik weet het niet. Als ik kijk naar evangelisatie dan zie ik dat de insteek vaak is om mensen te overtuigen (zelfs al is dat door te getuigen). Dit impliceerd misschien ook dat de kerk in zijn algemeenheid nog altijd bezig is om op een meer rationele manier te bewijzen / verdedigen dat er wel degelijk een God is. En dat lijkt mij juist een modernistisch vraagstuk waar een post-modern mens heel anders tegenaan kijkt.

Die wil graag weten hoe God dan een rol speelt in onze levens. Waar spreekt Hij? Wat kan ik van Hem leren? Hoe ga ik dit proces aan? Kan ik naar de kerk als ik die nodig heb? Het ik staat hier zeker in centraal. Maar we spreken ook tegen een jij.

W.b. het zoeken van een kerk weet ik niet of dit te christelijk gedacht is. Hoe weet zo'n iemand de weg? Hij loopt een kerk binnen? Hij komt christenen tegen? Hoe reageren gemeenteleden op postmoderne loyaliteit? In deze zin denk ik dat dit vraagstuk alle kerken en gemeentes aangaat.

Re-imagine church, C. Gilberto