quote:
Als je het mij vraagt is het er al . . . het is een deel van hoe ik in het leven sta. Naast mijn bezoek aan een traditionele kerk waar ik deels ben opgegroeit maak ik deel uit van het netwerk genaamd 'emergend-' of 'postmodern-church'. Maar goed, ik noem het gewoon gemeente.
Ik kan je beschijven hoe het voor mij er uit ziet. Deze gemeente is voor mij niet aan tijd of plaats gebonden. Ik heb broeders en zusters in andere landen die ik in de zomer zie. De reden dat we ontmoeten is om vanuit diverse creatieve disciplines lokaal iets te doen. Dit kan een christelijk initiatief zijn, maar even goed een niet-christelijk intitiatief.
M.i, is dit een belangrijk kenmerk van de huidige emergent beweging. Veel voortrekkers zijn actief en werkzaam zijn in de culturele sector, kunst, muziek, media, design, film. Vaak zijn dit mensen die in meer geinstitutionaliseerde kerken verweten wordt te veel 'in de wereld' te leven. Het zijn kortgezegd mensen die denken. Voelen, ervaren en communiceren als de cultuur waarin zijn leven.
Insiders en ook vertrouwd met het post-modernisme. Zij hebben echter dus ook de mogelijkheid deze hedendaagse cultuur vorm te geven.
Optredens die we doen zijn slechts een reden om de reiskosten er uit te krijgen. Voor de rest wordt alle tijd er om heen gebruikt om elkaar te spreken, bemoedigen en om een samenkomst te hebben. Het is dan ook niet vreemd om bijvoorbeeld afsluitend het avondmaal gezamelijk te vieren, in een huiskamer of in de natuur.
Nadat we uit elkaar gaan blijven we in contact. Online, de blogs een zelfsgemaakt mp3tje. Maar ook traditionele post is geweldig. Je kunt creatieve pakketjes maken die gemaakt is voor het gebruikt als bijbelstudie. Juist door na te denken en de bijbel uit te drukken, de boodschap uit te diepen ga ik een proces in.
Proces is denk ik een belangrijk begrip in de emergent beweging. Hardop vragen stellen. niet alleen een tekst lezen, maar af en toe terug naar het begin van het betreffende bijbelboek. Het uiten van associaties en het herschrijven van bepaalde woorden / beelden. denk aan trein i.p.v. karavaan. De interactie en het soms improviserende karakter zorgt er voor dat God dichtbij komt en zichtbaar gaat leven. Oude dogma's, begrippen, woorden en gezangen worden springlevend. Dit zorgt er voor dat veel allegaase elementen een diepere betekenis kunnen krijgen.
Zeker in een wereld waarin straks de helft van de mensen in een stedelijke omgeving zal leven is dit belangrijk. De stad als metafoor is een geweldige inspiratie voor een beweging die 're-imagin church' als noodzakelijk motto heeft. Alle ruis, drukte en commercie kan ook heel afleidend werken. Het is dus ook een zoektocht naar een dagelijkse spiritualiteit in een omgeving die veel kerken als goddeloos beschouwen, maar waar wel gelovigen wonen. Ik woon zelf in Amsterdam en hoor vaak negatieve ideeen van andere christenen over mijn stad.
Broeders en zusters kunnen ver weg wonen maar soms ook dichtbij. Omdat de aanwezigheid van christenen niet zo vanzelfsprekend is kunnen spontane samenkomsten soms het karkater krijgen van een dienst. Ik ben dan ook anders gaan denken over het begrip kerk. Kun je kerk zijn in een cafe. Het klinkt plat. Maar er zijn talloze eetcafe's waar je rustig kunt zitten en praten. Mensen gebruiken deze plek als iets tussen wonen en werken in.
Het is geen huiskamer maar ook geen kantoor. Je kunt er werken met je laptop maar ook even niets doen. Stel dat de kerk dus iedere dag open was. Dat je er draadloos kunt internetten. Dat er tijdschriften liggen die je inspireren. Met goede koffie. Waar je vreemden ontmoet en met je vrienden afspreekt. Waar de DJ tunes draait die weer perspectief bieden in het leven.
Anyway, het wordt lang . . . ik weet het. maar goed last but not least: ik merk in deze beweging een sterke behoefte aan contact met de gevestigde kerken. De theologie, de geschiedenis, de raakvlakken het lichaam en de eenheid. Ik merk alleen dat het moeilijk is als er geen ruimte is om duidelijk te maken dat ik niet meer de hedendaagse cultuur heen kan. De mogelijkheden, de twintigers die de kerk verlaten met hun talenten. De reeele vragen die zij blijven stellen.
Ik blijf contact houden met mijn achtergrond maar kan mij niet loyaal opstellen. God roept en brengt me op andere plaatsen. De tijd is namelijk nu, clifford.