Weer een tekst uit Openbaring, Rianne

Misschien ook even goed om deze tekst eens in het verband te lezen:
quote:
Op 2
20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.
Dit gedeelte gaat over de gemeente te Tyatira. Er was daar een vrouw die zich profetes noemde, maar overspel bedrijft en anderen ook daartoe aanzet. Ook eten zij afgodenoffers.
Duidelijk is in ieder geval dat je deze vrouw kunt vergelijken met de Izebel uit het OT, de vrouw van koning Achab. We weten denk ik allemaal wat voor walgelijk mens dat was. En hoe ze aan haar einde kwam was niet echt prettig; een oordeel van God.
Ook hier in Tyatira zal deze vrouw en haar 'volgelingen' geoordeeld worden
indien zij zich niet van haar werken bekerenJe kunt bijna zeggen dat deze mensen geen echte gelovigen waren. Ze noemden zich wel zo maar wat ze deden was niet bepaald in overeenstemming met hun gedrag. '
Gedood worden' wil ook zeggen in overdrachtelijke zin, dat ze er niet echt bij horen, ze moeten zich nog bekeren.....
En omdat ze nog niet echt erbij horen, worden ze ook naar hun
eigen werken geoordeeld. En hun werken zijn de werken van Izebel:
zij moeten zich van haar werken bekeren.
quote:
Op 2
24 Doch Ik zeg tot u allen, die voorts te Tyatira zijt, en deze leer niet hebt en die niet, gelijk zij zeggen, de diepten des satans hebt leren kennen: Ik leg u geen andere last op. 25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen;
Hier wordt het gedeelte van de gemeente aangesproken, die zich niet hebben ingelaten met deze Izebel en wat zij leerde.
En we zien hier dat de werken van de gelovigen niet ONZE werken zijn, maar de werken van God. (als het goed is)
En dit komt overeen met wat er staat in Efeze 2
quote:
Efeze 2
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
En daarin moeten we
wandelen. Dat is een ontspannen iets. Het is niet
werken in de zin van je inspannen en misschien zou het nog eens voor elkaar komen.
Wandelen is iets wat je kunt door de Geest. Een automatisch gevolg van Gods leven in jou. Als je leeft door de Geest is het zo dat de
vruchten zichtbaar worden en die worden genoemd in
quote:
Galaten 5:
6 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet (dan voldoe je niet) aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Ef 5
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus,
22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten,
23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken,
24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.
26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan;
27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige.
29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen.
30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing.
31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid.
32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
Deze werken komen aan het licht als we de Geest laten werken in ons. Dan zijn het ook de werken van
Hem, en niet van ons. Als we de oude mens
afleggen en de nieuwe mens
aandoen zoals zo mooi in dit stukje staat. Met erachter wat dat dan inhoudt.