Auteur Topic: Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal?  (gelezen 59741 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal?
« Reactie #150 Gepost op: mei 19, 2005, 11:24:46 pm »

quote:

criticus schreef op 19 mei 2005 om 23:14:
nunc,

sorry dat ik me onduidelijk uitdruk.

Kort maar krachtig: Uit Genesis 1 letterlijk lezen volgt voor mij álles letterlijk lezen. Iets anders is toch meer dan inconsequent. Helaas weigeren dat tot dusver alle gesprekspartners die mij Gen 1. letterlijk willen laten lezen.

Duidelijk?

Nee, nog steeds niet. Wat is inconsequent en wat moeten zulke mensen volgens jou nog meer letterlijk lezen dan?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

criticus

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: mei 20, 2005, 12:07:20 am »
Roodkapje, dat zei ik toch net al?

B.v. datgene wat Jezus ons opdraagt: verkoop alles wat je hebt en volg mij na.
b.v. de gelijkenis van het oog van de naald
b.v. numeri (neem het eens letterlijk!)

dan b.v. een hele rij zaken die kennelijk anders bedoeld worden dan letterlijk:

En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende. (Handelingen 9)

versus

En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet. (Handelingen 22)

N.b.: twee verzen in eenzelfde bijbelboek!

Ik blijf het dwangmatige (mijn mening) letterlijk willen lezen van Gen. 1. zeer onbijbels vinden en doet ook geen recht aan de kerkgeschiedenis. En wat ik vooral vind - nu herhaal ik me en ik kan het ook niet nog duidelijker uitleggen - is dat het inconsequent is.

C.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: mei 20, 2005, 09:59:08 am »
De bijbel 'letterlijk' lezen betekent toch niet dat je gedeelten die niet letterlijk bedoeld zijn, toch letterlijk probeert te lezen (bv. het 'verkoop alles wat je hebt', 'je familie haten', en vele andere gelijkenissen)? Wat bedoeld wordt, is de bijbel serieus nemen. Als de bijbel suggereert dat iets geschiedenis is, dan ook lezen als geschiedenis. Als de bijbel iets bedoelt als poezie, dan ook lezen als poezie, etc. Zo goed mogelijk proberen te begrijpen wat de schrijver bedoeld heeft dus.

(mijn 'reserveringen' richting gen.1 zijn dan ook van die aard. Ik ben er niet helemaal zeker van dat het zich alleen maar als geschiedenis presenteert. Wel geschiedenis, maar op een bijzondere manier geschreven)

offtopic:m.b.t. de twee verzen in handelingen lijkt me, dat in hand. 22 bedoeld wordt dat ze de stem niet begrepen (ze hoorden wel wat geluiden, maar ze hoorden dus geen begrijpelijke stem). Een aantal veel interessantere oplossingen wordt hier aangedragen.

cgraaf

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: mei 20, 2005, 01:23:24 pm »
Als eerste een opmerking over de reactie van Roodkapje. Ik ken de opmerking over een gereformeerde opvoeding, maar het is een gewaagde uitspraak om te doen alsof dat de reden is van mijn standpunt. Het is ook wederom geen antwoord op de vraag die ik gesteld heb.

Voor wat betreft het vervolg van de reacties zie ik dat de reacties tegen de opmerkingen van Criticus in volle gang zijn en ik wil even alleen reageren op zijn opmerking dat volgens Genesis de zon pas na het licht geschapen wordt en dat het volgens hem een idicatie is om het niet letterlijk te nemen.
Naar mijn mening is God machtig genoeg om het in die volgorde te voltrekken. Als ik er met mijn verstand niet bij kan, betekent dat niet dat het ook niet zo is gebeurt is.

criticus

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: mei 20, 2005, 03:10:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 20 mei 2005 om 09:59:
De bijbel 'letterlijk' lezen betekent toch niet dat je gedeelten die niet letterlijk bedoeld zijn, toch letterlijk probeert te lezen (bv. het 'verkoop alles wat je hebt', 'je familie haten', en vele andere gelijkenissen)? Wat bedoeld wordt, is de bijbel serieus nemen. Als de bijbel suggereert dat iets geschiedenis is, dan ook lezen als geschiedenis. Als de bijbel iets bedoelt als poezie, dan ook lezen als poezie, etc.

Beste Nunc & Cgraaf,

Nou, ik zou geen reden weten waarom ik navolging als poezie moet zien en Gen. 1 letterlijk. Dat vind ik willekeurig.

Ik blijf de verdenking koesteren dat de achterliggende gedachte is dat gemakkelijke (d.w.z. geen directe effecten op mijn leven van alledag hebbende) teksten letterlijk mogen/moeten, terwijl moeilijke, inspanning en pijn veroorzakende teksten (navolging) wel poetisch opgevat dienen te worden. Ik mag hier het drastische voorbeeld van Bonhoeffer noemen. Aan het letterlijk opvatten van de dagen in Gen. 1, over het water lopen van Jezus, de zondvloed etc. zou hij niets gehad hebben in Tegel en Flossenbürg. Juist door navolging wel letterlijk te nemen kon hij Jezus op aarde ontmoeten.

Offtopic Handelingen: natuurlijk, die apologetiek ken ik. Je kunt er veel woorden aan wijden, het blijft gekunsteld. De (uitsluitend) letterlijke blik staat het begrijpen van de bedoeling (soms) in de weg.

C.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: mei 20, 2005, 04:11:18 pm »

quote:

criticus schreef op 20 mei 2005 om 15:10:
Beste Nunc & Cgraaf,

Nou, ik zou geen reden weten waarom ik navolging als poezie moet zien en Gen. 1 letterlijk. Dat vind ik willekeurig.
mijn claim is, dat je moet kijken hoe de tekst zich presenteert, en ook op die manier er mee omgaan. De wonderen die Jezus deed presenteren zich in ieder geval als historisch (inclusief het over water lopen en de opstanding) dus die behandel ik ook als zodanig.

M.b.t. genesis 1 ben ik niet zeker van mn zaak. Ik weet niet goed hoe het hoofdstuk zich preenteert, en de felle discussies en de vele loopgraven-oorlogen maken het er zeker niet makkelijker op - wel interessanter :)

quote:

Ik blijf de verdenking koesteren dat de achterliggende gedachte is dat gemakkelijke (d.w.z. geen directe effecten op mijn leven van alledag hebbende) teksten letterlijk mogen/moeten, terwijl moeilijke, inspanning en pijn veroorzakende teksten (navolging) wel poetisch opgevat dienen te worden. Ik mag hier het drastische voorbeeld van Bonhoeffer noemen. Aan het letterlijk opvatten van de dagen in Gen. 1, over het water lopen van Jezus, de zondvloed etc. zou hij niets gehad hebben in Tegel en Flossenbürg. Juist door navolging wel letterlijk te nemen kon hij Jezus op aarde ontmoeten.
Zou dit zo zijn? Christenen (iig diegenen die de schepping in 6 dagen zien) nemen de kruisdood, de opstanding, water in wijn, lopen op water, 5 broden voor 5000, etc allemaal letterlijk. Dat zijn naar mijn mening ook niet de meest toegankelijke gedeelten (ze als symboliek zien voor een verheven waarheid: 'wel waar, maar niet echt gebeurd' is veel makkelijker imho). De kruisiging is voor grieken een dwaasheid en voor joden een aanstoot, maar christenen geloven zoiets belachelijks - sterker nog, het is de kern van hun geloof.

Moest even denken aan 'the hitchhikers guide to the galaxy': "if you have done 6 impossible things before breakfast..."

Om die reden heb ik geen moeite met de beschreven wonderen. Ik geloof in de opstanding, en de rest is peanuts: lopen over water, 3 dagen in een vis, doortocht door de zee, schepping in 6 dagen, waarom niet? (mijn 'probleem' met gen.1 is dus meer academisch: hoe is de tekst nu precies bedoeld).

Het is mooi dat je iemand als voorbeeld geeft die 'uitblonk' in navolging, maar je suggereert een valse tegenstelling: christenen aan de ene kant, die hameren op letterlijkheid van onbelangrijke teksten en aan de andere kant christenen die de navolging (en persoonlijk lijden) serieus nemen. Dergelijke groepen zullen er ongetwijfeld zijn, maar als iemand serieus werk wil maken van z'n navolging, kan hij/zij niet om de historiciteit van Jezus en de bijbel heen, en andersom.

Mijn voorbeeld van 'familie haten' was om aan te geven, dat het niet voldoende is om 1 zinnetje of 1 passage uit de bijbel te pakken en die letterlijk te bekijken! Als je dat doet, kom je tot de absurde conclusie dat familie kennelijk erger is dan je vijand. Want je vijand moet je liefhebben, en je familie haten?! Of zijn diegenen die je moet haten (je familie dus) daarmee je vijand, en moet je ze dus weer liefhebben? En Jezus noemde God zijn Vader, moest hij die ook haten dan? En Jezus maakt zich aan het kruis nog zorgen om z'n moeder Maria en is na de opstanding aan z'n broer Jakobus verschenen - zeker ook dingen die je doet als je je familie haat?!?!  8)7

Die opmerkingen zijn dus bedoeld als overdrijvingen, een stijlfiguur om iets duidelijk te maken. Dat je je vijand lief moet hebben blijkt verder overduidelijk uit de leer van Jezus (en dat is dus iets wat je uitermate serieus moet nemen), maar dat je je familie echt moet haten blijkt verder nergens. Dus is het veel aannemelijker dat er in uitersten gesproken werd, maar dat bedoeld wordt dat je God boven alles moet stellen: Hem liefhebben, zoveel dat de liefde voor je familie daarmee vergeleken op haat lijkt (door het grote contrast).

En over alles weggeven: die opmerking is specifiek gericht aan iemand die zo ongeveer alles heeft wat z'n hartje begeert, maar die ook nog eens wil weten hoe hij het eeuwige leven kan verkrijgen. Jezus maakt duidelijk dat hij van alles wat hem dierbaar is, afstand moet nemen. En ik denk ook niet dat met 'alles' echt alles bedoeld werd. Jezus liep immers ook nog steeds op z'n eigen sandalen en men liep in die tijd ook niet naakt en zonder geld rond. Van de eerste gemeenten wordt ook beschreven dat ze hun goederen deelden, niet dat ze geen bezittingen hadden. Christenen worden opgeroepen om op aarde geen schatten te vergaren, en ik denk dat de meeste christenen ook naar die oproep luisteren.

quote:

Offtopic Handelingen: natuurlijk, die apologetiek ken ik. Je kunt er veel woorden aan wijden, het blijft gekunsteld. De (uitsluitend) letterlijke blik staat het begrijpen van de bedoeling (soms) in de weg.

C.
gekunsteld? gekunstelder dan mensen die wonderen en allerlei andere gebeurtenissen alleen als symboliek willen zien? Maar goed, dat is weer een heel andere - uitgebreide - discussie. Maar hoezo staat de (uitsluitend) letterlijke blik het begrijpen van de bedoeling (soms) in de weg? In dit specifieke geval wil Lukas toch gewoon vertellen hoe Paulus bekeerd werd (dus de feiten, hand.9) en later hoe Paulus over z'n bekering vertelt (hand. 22, hand. 26). Paulus vertelt extra details en legt andere nuncances maar ze hebben het gewoon over dezelfde gebeurtenis. Of mis ik nu een heel belangrijke niet-letterlijke betkenis?

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: mei 20, 2005, 04:31:48 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 19 mei 2005 om 21:26:
Ik denk dat je door een gereformeerde opvoeding 'leert' de Bijbel met een gereformeerde bril op te lezen. Een bepaalde uitleg wordt je als het ware 'met de paplepel ingegoten'.

Ik ben op volwassen leeftijd tot geloof gekomen, en daardoor ben ik 'blanco' begonnen in de Bijbel. Een belangrijk verschil denk ik.
Ik ben ook op volwassen leeftijd tot geloof gekomen, en ben dus ook blanco begonnen. Ik vind dat jij net zo goed nablaat. En wat jij vind hoef ik dus niet te vinden. Ik geloof gewoon zoals het in de bijbel staat. Wat jij gelooft staat nergens, alleen maar in boeken van de wetenschappers die dus net zomin iets bewijzen. Ik vind dat ik het voordeel heb God's woord te kunnen lezen en daar staat dat wij afstammen van Adam (een mens en geen evolutievorm) en dat de aarde in zes dagen geschapen is. En ik geloof in God en geloof dus dat het gewoon gebeurt is zoals het daar staat. Ga eens een keer kijken op www.rae.org Revolution against evolution. Daar worden heel wat zogenaamde wetenschappelijk artikelen en/of theorien van evolutionisten weerlegd.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

criticus

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: mei 20, 2005, 04:35:44 pm »
Beste Nunc,

op het gevaar af dat deze tekst vanwege offtopicheid weg moet: ik zou me moeten verdiepen in de Handelingentekst om er een bedoeling achter te vinden. Maar één ding is zeker: in deze teksten staat niets toevallig, er is zeer goed over "nagedacht". Dat geldt zowel voor de vorm, de inhoud en de volgorde. Het heeft alles een bedoeling. Het lopen van Jezus over het water alleen te zien als bovennatuurlijke demonstratie van macht schiet toch zeer tekort - ik hoop dat je dat in ieder geval met me eens bent.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Gen. 1. Wat is de bedoeling? Ons een geschiedenisboek te geven met een lijst van data en gebeurtenissen? Nee toch. Voor mij - ik realiseer me volkomen dat dat individueel verschillen kan - staat Gen. 1 vooral voor het bestaan en werken van God aan het begin, God in het nu en God in alle eeuwigheid. Dat geeft ook de cadans van het steeds weerkerende "en hij zag dat het goed was" in alle tijden van de schepping aan.

Groeten!
C.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2005, 04:49:37 pm door criticus »

criticus

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: mei 20, 2005, 04:45:03 pm »

quote:

Nunc schreef op 20 mei 2005 om 16:11:
 En ik denk ook niet dat met 'alles' echt alles bedoeld werd. Jezus liep immers ook nog steeds op z'n eigen sandalen en men liep in die tijd ook niet naakt en zonder geld rond. Van de eerste gemeenten wordt ook beschreven dat ze hun goederen deelden, niet dat ze geen bezittingen hadden. Christenen worden opgeroepen om op aarde geen schatten te vergaren, en ik denk dat de meeste christenen ook naar die oproep luisteren.

Beste Nunc, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens! Ik wil je er alleen even op wijzen, dat je hier ook gaat 'contextueren'. Daar heb ik in het geheel geen problemen mee. Maar dan vind ik het logisch, dat mensen bij Gen. 1 ook gaan contextueren. De gereformeerde traditie heeft veel te weinig oog (gehad) voor de rijke beeldtaal. Dingen die op ons als letterlijk overkomen, zijn wel eens als beeld bedoeld. Ik gebruik expres het woord "symbool" niet, omdat een beeld in mijn geest zijn kan, een symbool niet.
Ik ken je achtergrond niet, maar ik heb wel de indruk dat datgene wat in Kampen geleerd wordt nog niet echt doorgesijpeld is naar de basis.

Groeten!
C.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: mei 20, 2005, 05:29:44 pm »

quote:

criticus schreef op 20 mei 2005 om 16:35:
Beste Nunc,

op het gevaar af dat deze tekst vanwege offtopicheid weg moet: ik zou me moeten verdiepen in de Handelingentekst om er een bedoeling achter te vinden. Maar één ding is zeker: in deze teksten staat niets toevallig, er is zeer goed over "nagedacht". Dat geldt zowel voor de vorm, de inhoud en de volgorde. Het heeft alles een bedoeling.
Ik moet je er toch op wijzen dat ik hier ook een zekere dogmatische vastberadenheid bespeur: Je claimt eerst dat er bedoelingen achter de teksten zitten maar dan geef je nu toe dat je niet zou weten welke, en dat je dat eerst moet uitpluizen. Maar dat geeft niet hoor, je bent hier in goed dogmatisch gezelschap  ;)

quote:

Het lopen van Jezus over het water alleen te zien als bovennatuurlijke demonstratie van macht schiet toch zeer tekort - ik hoop dat je dat in ieder geval met me eens bent.

Het lopen van Jezus over het water was primair een bovennatuurlijke demonstratie van macht. Ongetwijfeld zal het nog andere, subtielere, bedoelingen gehad hebben, maar dat doet niks af aan de demonstratie van macht.

quote:

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Gen. 1. Wat is de bedoeling? Ons een geschiedenisboek te geven met een lijst van data en gebeurtenissen? Nee toch. Voor mij - ik realiseer me volkomen dat dat individueel verschillen kan - staat Gen. 1 vooral voor het bestaan en werken van God aan het begin, God in het nu en God in alle eeuwigheid. Dat geeft ook de cadans van het steeds weerkerende "en hij zag dat het goed was" in alle tijden van de schepping aan.

Groeten!
C.
Wat jij hier noemt, dat is zeker een belangrijke boodschap van gen.1. Je kunt je alleen afvragen of het de enige is. Waarom zou gen.1 geen feitelijke informatie kunnen geven? De kruisiging was ook zeer concreet, maar had ook een zeer grote symbolische lading (het offerlam, etc)

quote:

criticus schreef op 20 mei 2005 om 16:45:
[...]

Beste Nunc, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens! Ik wil je er alleen even op wijzen, dat je hier ook gaat 'contextueren'. Daar heb ik in het geheel geen problemen mee. Maar dan vind ik het logisch, dat mensen bij Gen. 1 ook gaan contextueren. De gereformeerde traditie heeft veel te weinig oog (gehad) voor de rijke beeldtaal. Dingen die op ons als letterlijk overkomen, zijn wel eens als beeld bedoeld. Ik gebruik expres het woord "symbool" niet, omdat een beeld in mijn geest zijn kan, een symbool niet.

Dan neem ik je tweede post ook maar gelijk mee.

Ben blij dat je het met me eens bent, en ik besef me terdege dat ik aan het 'contextualiseren' (or whatever) ben. "A text without a context is just a pretext for a prooftext" zou ik willen citeren. De bijbel is een ingewikkeld boek, voornamelijk omdat het uit een tijd en cultuur komt die volkomen vreemd voor ons westerse mensen is. Maar daarnaast is het ook gewoon ingewikkeld op dezelfde manier als dat hedendaagse literaire boeken (met hun stijlfiguren, verwijzingen, etc) moeilijk zijn. Een dubbele barriere dus. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om tot de boodschap door te dringen, hooguit dat het makkelijk is om fouten te maken tijdens dat proces.

Maar hoe zie jij de context bij gen.1? Wat is eigenlijk de context hier? Is gen.2-3 de context? of het hele boek genesis? Juist omdat Genesis en Exodus op elkaar aansluiten, en omdat ze voor de rest heel duidelijk geschiedenis pretenderen, is het niet gek om te stellen dat gen.1 ook geschiedenis bedoelt te geven.

quote:

Ik ken je achtergrond niet, maar ik heb wel de indruk dat datgene wat in Kampen geleerd wordt nog niet echt doorgesijpeld is naar de basis.

Groeten!
C.
Mijn achtergrond heeft niks met kampen te maken. Ik ben synodaal gereformeerd opgevoed en ook al op jonge leeftijd met Kuitert & co. in aanraking gekomen. Zeer wetenschappelijk ingesteld, me altijd verdiept in astronomie/kosmologie en evolutie. Tegenwoordig (bijna afgestudeerd) student Kunstmatige Intelligentie. Was vroeger verstokt evolutionist (en lauw christen, vrijzinnig) en nu andersom. Ik geef creationisme een goede kans (al zou ik er niet al m'n geld op inzetten - nou ja, gokken is toch verboden ;) ), want ik heb ondertussen zoveel gezien, gelezen en gedacht over de beperkingen van het evolutie-model dat ik verre van overtuigd ben van de verklarende kracht als het om de oorsprong van het leven - en in het  bjzonder de mens - gaat.

Maar wat heeft dit met Kampen te maken? Wat wordt er geleerd in Kampen wat nog niet doorgesijpeld is naar de basis?

criticus

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: mei 20, 2005, 06:44:41 pm »
Beste Nunc,

Ik heb helaas geen tijd om er uitvoerig op in te gaan. In het kort het volgende: ik heb nergens beweerd dat het niet zou kunnen dat Jezus niet over het water gelopen is, zoals je dat letterlijk zou kunnen opvatten, alleen dat het een ontoelaatbare versmalling van de tekst is als je je er uitsluitend zo op focusseerd zonder het beeld te zien dat  Jezus lopende over het donkere water als zinbeeld voor de dood en ons - de kerk - de enige reddende hand uitstrekt. We hebben niet voor niets 4 evangelies, die ieder een andere kleur - en de volgorde (dat valt veel mensen niet op omdat ze iedere avond een paar verzen eens hier en dan daar lezen) aan verhalen geven, en er daardoor soms ook een andere lading aan geven. Met dit in het achterhoofd zijn de teksten veel en veel rijker dan louter machtsbewijzen alleen. In Kampen weet en doceert men dit, maar men durft het later niet te preken - geldt voor GkV, in mindere mate ook voor PKN.

Ik vind ook dat de moderne Theologie soms het kind met het badwater heeft weggegooid, en het zou best kunnen dat er veel meer 'echt' gebeurde zaken schuil gaan achter bijbelgedeelten, die soms alleen als beeldtaal worden opgevat. Je zou het voorbeeld van de Hetiten kunnen nemen - men twijfelde sterk aan de historiciteit, tot men in Turkije resten vond. Problematisch vind ik het echter worden, wanneer mij een stokje met echt gebeurde 'waarheden' wordt voorgehouden, waarover ik vervolgens moet springen omdat ik anders niet part of the game ben. Dat kom ik toch nog zeer vaak tegen - zeer onbijbels. Jezus vraagt nergens een feitjesgeloof van ons (geloof in 6 dagen schepping en je bent gered??) - wel geloof in zijn reddende werk en navolging (dus in die zin wel weer letterlijk hé!)

Nou, ik wil niet vervelend doen maar ik vind dat ik alles gezegd heb wat ik naar aanleiding van de bijdragen van jou en Cgraaf kwijt wilde. Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd gestoten heb en wens jullei verder het allerbeste!

Groeten,
C.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2005, 06:46:13 pm door criticus »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: mei 20, 2005, 07:21:49 pm »

quote:

criticus schreef op 20 mei 2005 om 18:44:
Beste Nunc,

Ik heb helaas geen tijd om er uitvoerig op in te gaan

geeft niet, tijdgebrek is bij mij ook geregeld een beperking.

quote:

In het kort het volgende: ik heb nergens beweerd dat het niet zou kunnen dat Jezus niet over het water gelopen is, zoals je dat letterlijk zou kunnen opvatten, alleen dat het een ontoelaatbare versmalling van de tekst is als je je er uitsluitend zo op focusseerd zonder het beeld te zien dat  Jezus lopende over het donkere water als zinbeeld voor de dood en ons - de kerk - de enige reddende hand uitstrekt. We hebben niet voor niets 4 evangelies, die ieder een andere kleur - en de volgorde (dat valt veel mensen niet op omdat ze iedere avond een paar verzen eens hier en dan daar lezen) aan verhalen geven, en er daardoor soms ook een andere lading aan geven. Met dit in het achterhoofd zijn de teksten veel en veel rijker dan louter machtsbewijzen alleen. In Kampen weet en doceert men dit, maar men durft het later niet te preken - geldt voor GkV, in mindere mate ook voor PKN.

Hmm. ik herken dit eigenlijk niet. Ik hoor juist vaak preken (binen GKV en PKN) die (te) veel bezig zijn met van alles behalve de daadwerkelijke tekst en haar betekenis.

quote:

Ik vind ook dat de moderne Theologie soms het kind met het badwater heeft weggegooid, en het zou best kunnen dat er veel meer 'echt' gebeurde zaken schuil gaan achter bijbelgedeelten, die soms alleen als beeldtaal worden opgevat. Je zou het voorbeeld van de Hetiten kunnen nemen - men twijfelde sterk aan de historiciteit, tot men in Turkije resten vond.
Soms? Het zoeken naar symboliek en diepere betekenis achter de feiten is al veel ouder dan de sceptische moderne theologie, die juist diepere betekenis wil zien in plaats van de feiten (tot aan kruisiging en opstanding toe). Mijn eigen ervaring is overigens, dat er ook bij orthodox-gereformeerden/evangelischen oog is voor beeldtaal en symboliek als toegevoegde waarde bij de historsche gebeurtenissen.

quote:

Problematisch vind ik het echter worden, wanneer mij een stokje met echt gebeurde 'waarheden' wordt voorgehouden, waarover ik vervolgens moet springen omdat ik anders niet part of the game ben. Dat kom ik toch nog zeer vaak tegen - zeer onbijbels. Jezus vraagt nergens een feitjesgeloof van ons (geloof in 6 dagen schepping en je bent gered??) - wel geloof in zijn reddende werk en navolging (dus in die zin wel weer letterlijk hé!)

Mee eens dat ons geen feitjesgeloof wordt gevraagd (gelukkig niet!). Ik ben wel benieuwd hoe jij het wel-letterlijke van het reddende werk en navolging combineert met het niet-letterlijke.

quote:

Nou, ik wil niet vervelend doen maar ik vind dat ik alles gezegd heb wat ik naar aanleiding van de bijdragen van jou en Cgraaf kwijt wilde. Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd gestoten heb en wens jullei verder het allerbeste!

Groeten,
C.
Dat valt denk wel me,e ik denk niet dat je iemand voor het hoofd gestoten hebt. (daar moet je toch echt meer je bet voor doen ;) )

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: mei 21, 2005, 01:42:37 pm »
Minister van OCW in haar weblog:

quote:

Woensdag had ik een interessant gesprek met Cees Dekker, nano-technoloog in Delft en winnaar van de Spinoza-prijs. Hij is aanhanger van de 'intelligent design'-gedachte. Die komt er op neer komt dat er een 'designer', een schepper ten grondslag ligt aan alle bestaan hier op aarde. Ik vond het een boeiend gesprek. Tegenover mij zat iemand die wetenschap en persoonlijk geloof heel goed wist te combineren. Ikzelf geloof evenmin in 'toeval'. Wat islam, jodendom, christendom verbindt is de gedachte dat er een 'schepper' is, hoe die dan ook verder mag worden aangeduid. Ik zie mogelijkheden om hiermee verbindingen te scheppen. Die zouden vooral in het academisch debat gelegd kunnen worden. Als we erin slagen om wetenschappers van verschillende geloofsrichtingen met elkaar te verbinden, kan het uiteindelijk misschien zelfs wel worden toegepast op scholen en in lessen. Er zal door een paar van mijn ambtenaren nog met Dekker worden doorgepraat over hoe we dit debat vorm kunnen gaan geven.
bron: OCW Bewindslieden website

Er komt dus een debat over de evolutietheorie. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: mei 21, 2005, 09:33:49 pm »
Zie ook de interessante discussie tussen Meester en Hulspas

http://www.skepsis.nl/ontwerp.html
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: mei 21, 2005, 10:15:36 pm »
En de CDA-fractie heeft zich ondertussen tegen het voorstel van van der Hoeven uitgesproken...  :X  :X  :(  |:(

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: mei 21, 2005, 11:35:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 mei 2005 om 22:15:
En de CDA-fractie heeft zich ondertussen tegen het voorstel van van der Hoeven uitgesproken...  :X  :X  :(  |:(
en terecht kerk een staat moeten gescheiden blijven!
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: mei 21, 2005, 11:38:52 pm »
Wat heeft ID met de kerk te maken?  :?  8)7

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: mei 21, 2005, 11:50:00 pm »
Als ik waar jij "ID" schijft "dit" lees wil jij dan waar ik "kerk" schrijf "religie" lezen?
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: mei 22, 2005, 12:23:14 am »
(tussen twee haakjes: ID staat voor Intelligent Design).
Kerk en religie zijn twee heel verschillende dingen. Religies zijn dogmatische starre geloven vol regeltjes. Het christelijk geloof is een relatie met de levende God die in Jezus mens werd en ons verloste van zonde, kwaad en lijden. De kerk is de gemeenschap van mensen die geloven in die levende God. Die gemeenschap bemoeit zich niet met politiek. DAT is de scheiding tussen kerk en staat. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat mensen die christen zijn niet aan politiek kunnen doen.
Een discussie over het lesgeven over evolutie en ID op scholen is daarom helemaal niet zo gek. Alsof de evolutietheorie ooit wetenschappelijk bewezen is... Ook dat is maar een geloof hoor...

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: mei 22, 2005, 01:41:38 am »
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

je bent het met me eens dat er een scheiding moet blijven tussen godsdienst en staat.
maar je vind dat de staat zich wel mag mengen in godsdienstige discussies?
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: mei 22, 2005, 09:54:13 am »
Evolutie vs. Intelligent Design gaat over 'het' ontstaan van de aarde, gaat iedereen aan en is dus geen godsdienstige discussie. Daarnaast is het 'sec' aanbieden van de evolutietheorie op scholen ook heel raar. Zoals eerder gezegd: De evolutietheorie wordt gepresenteerd als wetenschappelijk bewezen feit en dat is het niet. Ook de evolutietheorie is maar een geloof. Dat eerlijk erkennen en zeggen dat het ook op een andere manier gegaan kan zijn (ID) heeft opzich helemaal niets met godsdienst te maken.

En Grompie, stel nou eens dat het waar is, die ID-theorie. Dan vindt jij toch ook dat iedereen dat moet weten?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: mei 22, 2005, 12:07:08 pm »
Ik kreeg ook rare reacties vanuit wetenschappelijke kringen, die begonnen schamper te doen over de Newtoniaanse mechanica, dat die volgende slachtoffer van de inmenging van religie zou worden.

Een soortgelijke reactie:

quote:

Column: Kerk en Staat
Ronald Plasterk

Dit is het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Deze week staat op het omslag een briefje: "Dit tijdschrift bevat materiaal over evolutie. Evolutie is een theorie, en geen feit. Dit materiaal moet kritisch bekeken worden".
Dat is een ironische verwijzing naar het proces in het Amerikaanse Kansas, waar de staat scholen opdraagt om precies deze tekst op biologieboekjes te zetten. Het lijkt onschuldig, maar hiermee gaat de overheid de Rubicon over, gaat zich om religieuze redenen bemoeien met de wetenschappelijke inhoud van onderwijs. Daar hoort de staat verre van te blijven.
We willen niet dat op de natuurkundeboekjes komt te staan: "Dat de aarde om de zon draait is slechts een theorie en geen feit." Als een politicus niet gelooft dat de aarde draait, ok, maar dat is een privé-zaak.

Onze minister van onderwijs en wetenschappen Maria van der Hoeven heeft een weblog. Ik lees week 9: "Woensdag had ik een interessant gesprek met Cees Dekker, nano-technoloog in Delft en winnaar van de Spinoza-prijs. Hij is aanhanger van de 'intelligent design'-gedachte. Die komt er op neer komt dat er een 'designer', een schepper ten grondslag ligt aan alle bestaan hier op aarde. Ik vond het een boeiend gesprek. Tegenover mij zat iemand die wetenschap en persoonlijk geloof heel goed wist te combineren. Ikzelf geloof evenmin in 'toeval'. Wat islam, jodendom, christendom verbindt is de gedachte dat er een 'schepper' is. Ik zie mogelijkheden om hiermee verbindingen te scheppen. Die zouden vooral in het academisch debat gelegd kunnen worden. Als we erin slagen om wetenschappers van verschillende geloofsrichtingen met elkaar te verbinden, kan het uiteindelijk misschien zelfs wel worden toegepast op scholen en in lessen. Er zal door een paar van mijn ambtenaren nog met Dekker worden doorgepraat over hoe we dit debat vorm kunnen gaan geven."
Ik ken Cees Dekker goed, en respecteer hem zeer. Hij is fysicus, gespecialiseerd in het zichtbaar maken van grote moleculen. Van biologie weet hij net zoveel als ik van natuurkunde. Zijn geloof zegt hem dat God de mens geschapen heeft, en dat veroorzaakt zijn problemen met de evolutietheorie, die hij volgens mij niet echt doorgrondt, want evolutie is niet alleen toeval. Ik discussieer graag met Cees.
Maar, ik vind eerlijk gezegd het feit dat onze minister "niet gelooft in toeval" niet relevant voor het regeringsbeleid. We kunnen daar niet precies genoeg in zijn. Ik denk dat die ambtenaren eigenlijk iets opgedragen hebben gekregen dat niet in de haak is.

Ik ken geen bioloog die intelligent design aandacht waard vindt. Je kunt best denken dat de aarde plat is, maar niet als je piloot bent op transatlantische vluchten. Zo ook is er geen bioloog die niet gelooft in evolutie.
De minister laat haar ambtenaren een debat organiseren over een wetenschappelijke theorie waar ze geen expertise over heeft, op basis van een gesprek met iemand die dat ook niet heeft. Als de privé persoon Van der Hoeven behoefte heeft aan een gesprek over de schepper, dan kan ze een gespreksgroepje zoeken, de minister moet toezien op kwaliteit en verder liever niets.

Sinds wanneer heeft de klassieke mechanica ook maar iets te maken met de evolutietheorie? :? Kortom een errug slechte column.
En een duidelijker voorbeeld van de anti-these is welhaast niet te vinden. Men wil geen discussie over de evolutietheorie omdat men anti-religieus is. Dat heeft niks meer met wetenschap te maken, maar alleen maar met een persoonlijk anti-christelijk geloof dat men wetenschap noemt, maar het niet is. Pure demagogie dus. Als je een voorbeeld wilt van geestelijke strijd heb je eentje door dit debat nauwkeurig te volgen.

bron: VPRO Buitenhof
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2005, 12:08:39 pm door Roodkapje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: mei 22, 2005, 12:27:07 pm »

quote:

Zo ook is er geen bioloog die niet gelooft in evolutie.

Moeten we die man echt serieus nemen?  8)7

Ik ken er alleen al 4 uit persoonlijke kring!
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2005, 12:27:38 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: mei 22, 2005, 01:39:44 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 mei 2005 om 12:07:
(..knip..)
Sinds wanneer heeft de klassieke mechanica ook maar iets te maken met de evolutietheorie? :? Kortom een errug slechte column.
En een duidelijker voorbeeld van de anti-these is welhaast niet te vinden. Men wil geen discussie over de evolutietheorie omdat men anti-religieus is. Dat heeft niks meer met wetenschap te maken, maar alleen maar met een persoonlijk anti-christelijk geloof dat men wetenschap noemt, maar het niet is. Pure demagogie dus. Als je een voorbeeld wilt van geestelijke strijd heb je eentje door dit debat nauwkeurig te volgen.
Mechanica heeft ook niks met evolutie te maken. Maar evolutie en mechanica zijn wel theorieen die beide 'opvolgers' zijn van 'primitievere' theorieen, namelijk schepping en het geocentrisch wereldbeeld (aarde in het midden) en de platte aarde. Men probeert hier de suggestie te wekken dat creationisme en ID net zo achtelijk en primitief zijn als geloven dat de aarde plat is (en de zon rond de aarde draait). Beide zijn immers 'theorieen' en van 'aarde plat' vinden we dat het niet in de schoolboeken moet dus van ID of creationisme ook niet, is de redenering.

Het is echter gewoon een appels-met-peren-redenering, omdat de ronde aarde aangetoond wordt, iedere keer dat je een transatlantische vlucht maakt, terwijl evolutie als theorie een heel andere status is, omdat het een (wiskundig) model is, wat opgeworpen wordt als verklaring van iets wat in het verleden gebeurd is, en niet herhaald kan worden.

Het is dus demagogiek. Plasterk weet kenenlijk MINDER van natuurkunde (of wetenschapsfilosofie) dan Cees Dekker van biologie. Je kan inderdaad van 'oorlogsvoering' spreken. ID mag niet in het schoolprogramma, maar er zijn wel HBO-opleidingen waar je allerlei alternatieve geneeswijzen kunt leren als vak!

Ik heb trouwens pas geleden (op het symposium van de VGSU) een aardig gesprek met Dekker gehad, en hij mag dan misschien niet alles van evolutiebiologie weten, maar hij weet wel genoeg van informatie-theorie etc om in te zien dat willekeurige evolutie niet werkt (ID gaat er van uit, dat God 'informatie' toevoegt aan het evolutieproces, zodat complexere systemen kunnen ontstaan, vandaar dat informatie-theorie, die gaat over wiskundige modellen voor informatie, zo belangrijk is).

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: mei 22, 2005, 02:18:49 pm »
Modbreak:
Post verwijderd in verband met het overtreden van de forumpolicy. Deze discussie vindt plaats in Christelijk Leven waar we als uitgangspunt de Bijbel als Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als korte samenvatting daarvan hanteren.

Een bespreking met een esotherisch karakter die bovendien schriftkritisch is hoort daarom thuis in Levensbeschouwing waar de grenzen van de forumpolicy wat ruimer zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2005, 04:18:22 pm door Roodkapje »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: mei 22, 2005, 03:06:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 mei 2005 om 13:39:
[...]
ID mag niet in het schoolprogramma, maar er zijn wel HBO-opleidingen waar je allerlei alternatieve geneeswijzen kunt leren als vak!

Volgens mij moet je je hier beperken tot de middelbare-school.
ID mag van mij best in het school programma maar ik vind niet dat de overheid het op moet leggen.
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: mei 22, 2005, 03:44:42 pm »
en waarom de evolutietheorie wel?

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juni 10, 2005, 05:17:53 pm »

quote:

Rene Z schreef op 26 januari 2005 om 10:15:
Gisteren avond kreeg ik een schok te verwerken na een uitspraak van 1 van onze dominees.

Hij stelde; de evolutietheorie geeft antwoord op de vraag hoe alles ontstaan is, en het scheppingsverhaal geeft, met het wereldbeeld van de tijd waarin het geschreven is, antwoord op de vraag waarom alle dingen er zijn en wat de zin is van het leven.

Ikzelf geloof dat God de aarde met alles erop geschapen heeft zoals in Genesis beschreven staat. Ik geloof dit omdat de bijbel geinspireerd door God is geschreven. Of de 7 dagen echt dagen of tijdperken waren doet er voor mij niet toe. God heeft ons naar zijn evenbeeld geschapen, en we zijn dus niet langzaam geevolueerd.  De bovenstaande stelling haalt, wat mij betreft, de bijbel als het door God geinspireerde woord onderuit.
Hoe denken jullie hierover?

Ben het met je eens.
Laat hem Mattheus 19:4 maar lezen;Jezus gelooft wél in een letterlijke schepping.

De evolutietheorie,populair genomen en zoals hier geinterpreteerd,is anti-wetenschap,
intellectuele fraude,niets meer dan een (strikt materialistische) levensbeschouwing,en
duivels - als je bedenkt dat satan de Leugenaar is.

'k Kan me voorstellen dat je geschokt was - heb je hem er op aangesproken?
Misschien dat dat meer teweeg brengt dan je gedachten hierover op een forum te
zetten.Acht pagina's discussie lijkt heel aardig,maar volgens mij schiet je er in je verhouding met de dominee geen zier mee op.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 05:23:43 pm door vaneccles »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juni 10, 2005, 05:30:18 pm »
Waarom is er niemand die het debat terugbrengt tot zijn proporties, en zegt dat het uiteindelijk gaat om de misvatting dat wetenschap waardenvrij zou zijn, en nog een, dat de bijbel wetenschappelijke uitspraken doet. De wetenschap maakt modellen, abstracties, geen beschrijvingen.

1 wetenschap = wetenschap, en houdt zich niet bezig met verschijnselen die daarbuiten vallen, en voor zover ze dat wel doet, zijn die uitspraken alleen geldig op het vlak van wetenschap zelf.

2 de bijbel is het woord van God geschreven voor mensen van alle tijden, waarin Hij zich laat kennen als schepper, als heer, als verlosser en als vader.

Geloofsopvattingen zijn niet te toetsen aan de wetenschap.
Wetenschappelijke uitspraken zijn niet te toetsen aan de bijbel.

De theologie maakt gebruik van totaal andere instrumenten dan de (natuur-)wetenschap.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 05:31:23 pm door porcupine »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juni 10, 2005, 05:32:43 pm »
Eens met Porcupine en ik vraag me af waarom ik nooit antwoord van Grompie heb gehad...  :?
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 05:32:52 pm door Mezzamorpheus »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: juni 10, 2005, 05:36:14 pm »
Ik las trouwens ergens dat de evolutietheorie aangewezen wordt als schuldige voor het materialisme in de samenleving. Dat is nogal een aanname, hoewel ik het wel een interessante gedachte vindt. Toch is het materialisme van alle tijden, en de evolutietheorie niet... (?)

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: juni 10, 2005, 06:00:30 pm »
De wetenschap is niet waardenvrij,da's de zgn. wens die de vader is van de gedachte.
Wetenschap gaat over feiten,correct,maar hoe interpreteer je die?
Daarvoor heb je een filosofisch raamwerk nodig,een(misschien niet zo wetenschappelijke ) basis van waaruit je die feiten kan verklaren.

Het probleem nu in het huidige debat (alhoewel het al pak 'em beet 150 jaar aan de
gang is,zie Darwin,Huxley,Kant,Nietzsche,Spinoza)is,is dat vooorstanders van de
evolutietheorie weigeren toe te geven dat hun theorie,en hun visie op de weten-
schap,God uitsluit.Dat kan je ze niet aan het verstand brengen.
Alleen jammer dat dat nu vooraanstaande wetenschappers zijn en beleidsmakers...(Van der Hoeven..?)

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: juni 10, 2005, 11:19:27 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 mei 2005 om 15:44:
en waarom de evolutietheorie wel?
waar heb ik dat beweert dan?
geheelonthouder

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: juni 10, 2005, 11:38:05 pm »

quote:

vaneccles schreef op 10 juni 2005 om 18:00:
Het probleem nu in het huidige debat (alhoewel het al pak 'em beet 150 jaar aan de
gang is,zie Darwin,Huxley,Kant,Nietzsche,Spinoza)is,is dat vooorstanders van de
evolutietheorie weigeren toe te geven dat hun theorie,en hun visie op de weten-
schap,God uitsluit.Dat kan je ze niet aan het verstand brengen.
Alleen jammer dat dat nu vooraanstaande wetenschappers zijn en beleidsmakers...(Van der Hoeven..?)
Waar wil je precies heen hiermee? Hoe zie je de groep 'voorstanders van de evolutietheorie' precies? Hoe wijs je die aan en wat voor standpunten hebben die? De evolutietheorie is toch een wetenschappelijk kader dat het mogelijk maakt feiten te interpreteren, dat wil zeggen een theoretisch en geen levensbeschouwelijk kader, maar geen! kader waar een wetenschappelijk alternatief voor bestaat?
Denk je dat God zich laat uitsluiten door een theorie, een bedenksel?
Is het niet zo dat 'je ze dat niet aan het verstand kunt brengen' omdat God niet binnen het blikveld/ vakgebied van de wetenschap valt, maar deze en alle theoretische en levensbeschouwelijke kaders overstijgt?

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: juni 14, 2005, 05:51:45 pm »
Hi Porcupine!

Laat ik het anders zeggen: het aanvaarden van de evolutietheorie vraagt evenveel,
zoniet meer geloof dan de creationistische visie (sorry,dat had ik erbij moeten zetten
als referentie).
Wat niet wil zeggen dat sommige principes (variatie,natuurlijke selectie,isolatie enz.)
inderdaad waar zijn,edoch niet exclusief voorbehouden aan de evolutietheorie.

God laat zich niet bewijzen,noch kan je Zijn bestaan ontkrachten.
Wat je wel kan doen is God wégtheoretiseren door aan te nemen dat er niets is
in de schepping wat verwijst naar Hem.En dat is wat er gebeurt,en daar kom je dus
op het levensbeschouwelijke terrein.
Er heerst een soort politieke correctheid in evolutionistische kringen die zeggen dat
ze met de theorie het bestaan van een Schepper niet uitsluiten.
Dat is makkelijk praten wanneer je vanuit je filosofische insteek (voorafgaand aan
je theorie) nooit God zult 'zien'.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2005, 05:56:23 pm door vaneccles »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: juni 29, 2005, 09:19:19 pm »
Wat vinden jullie van de volgende gedachte? (schiet hem gerust aan flarden; het is namelijk maar een vluchtige gedachte en ik heb niet echt de tijd er langer over na te denken) :

Stel dat de mens zich heeft ontwikkeld zoals de Evolutie Theorie beweert. Op dezelfde zesde dag dat God de dieren had geschapen, inclusief de mens (want het woord voor ‘dag’, ‘jom’ is niet gespecificeerd), blies God Neshama (‘adem’) in de mens, zoals beschreven staat in Genesis 2:7: “toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem (Neshama) in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.”
Neshama betekent ‘adem’, maar het betekent ook ‘ziel’- beide.
Op de zesde dag ontving de mens—onstaan uit de aarde (Adama betekent ‘aarde’, ‘grond’)- de Neshama, de ziel. Daarmee- (en pas toen)- onderscheidde hij zich van de andere dieren.

Voor de schepping van Adam wordt het werkwoord bara’ gebruikt; een werkwoord dat exlusief is gereserveerd voor creatie door God ex nihilo- schepping uit het niets. Maar we weten dat God de mens (HaAdam) uit aarde heeft geschapen; slechts Neshama was door God ‘ex nihilo’ geschapen; daarna werd de mens (HaAdam) pas Adam genoemd.

Genesis 5:2 vervolgt ”man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen Adam ten dage, dat zij geschapen werden.”.
God noemde hen Adam; niet hem. אדם (Adam) betekent ‘een mens’ (‘een’ als onbepaald lidwoord), of de naam ‘Adam’. Het betekent pertinent niet ‘mens’ (zoals ‘de mens’), want dan zou er HaAdam (האדם) moeten staan.

De meeste historici dateren de menselijke ‘sprong’ van de Pre-historie naar de Historie, in de gebieden rond het Midden-Oosten, tussen de 5000 en 6000 jaar geleden. Terugrekenend werd Adam toen gercreeerd (het Judaisme zegt: precies 5765 jaar geleden, op de eerste dag van de maand Tishri [4 oktober]). Plotseling werden de eerste steden gebouwd en het schrift werd ontwikkeld, etc...

Verder geeft Genesis 1:20-26 een behoorlijk beeld van de volgorde: waterdieren, landdieren, zoogdieren en tenslotte de mens. De Bijbel vertelt ons wellicht zelfs over Dinosauriërs of tenminste over grote reptielen: Genesis 1:21 vermeldt HaTaninim HaGdolim (התנינם הגדלים), dat betekent ‘de grote monsters’, ‘de grote krokodillen’, ‘de grote hagadissen’ en ‘de grote walvissen’

(‘k Ga een tijd naar Israel op familiebezoek. dus deze 'eerste' post is tevens voorlopig  m’n laatse post).
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 10:39:07 pm door Suighnap »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: juni 30, 2005, 03:53:23 am »
De overeenkomsten in volgorde tussen schepping en evolutie en de dingen waar jij op wijst maken het voor mij mogelijk om in Genesis 1 schepping door evolutie te lezen. Het idee is niet nieuw, anderen hebben ook al aan iets soortgelijks gedacht.

Het is altijd belangrijk om vanuit de grondtekst van de Bijbel te redeneren en niet vanuit een vertaling voor belangrijke vraagstukken. Een vertaling is minder krachtig, woordspelingen verdwijnen (het hele maten-gewichten gebeuren 'mene tekel' enzo).

Zie ook:
Roodkapje in "Evolutie vs Schepping"
http://www.theistic-evolution.com/transitional.html voor het aap-mens verhaal.

In de laatste link wordt uitgelegd dat in Genesis 1 de schepping van  'Adam' ook op de menselijke ziel kan slaan. En dat lijkt wel een beetje op het verhaal van Suignap :)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 07:18:20 pm door Roodkapje »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: augustus 09, 2005, 12:50:17 pm »
Modbreak:
Enkele berichten verplaatst naar dit evolutie/scheppings topic in levensbeschouwing. Het doel van dit topic is vanuit een christelijk kader naar de evolutietheorie te kijken. Dit sub forum is Christelijk leven waar het chistelijk geloof niet ter discusie gesteld wordt
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: augustus 09, 2005, 01:45:32 pm »
Modbreak:
Feedback op moderatiebeslissingen mag in Feedback. Off-topic berichten verwijderd.

tirza12

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: september 17, 2005, 05:39:40 pm »
Ik denk dat de evolutietheorie regelrecht ingaat tegen de Bijbel. Daar komt nog eens bij dat 'macro-evolutie' eigenlijk niet bewezen is; er zijn observaties gedaan die in de evolutietheorie zijn ingepast, maar ze hadden net zo goed in een andere theorie gezet worden. Ik bedoel hiermee dat de theorie om de bewijzen heen wordt gebouwd en dat men zelf niet meer kritisch is tov de evolutietheorie. Volgens de Bijbel heeft God de aarde geschapen, en elk dier; dus dat wij allen uit een 1 oercel uit 1 oersoep zijn ontstaan kan niet samengaan met de Bijbel. Micro-evolutie is wel (naar mijn mening) bewezen en een feitelijke waarheid, maar omdat vogels in andere gebieden uiteindelijk door toevallige mutaties van kleur kunnen veranderen(zodat ze minder opvallen), wil nog niet zeggen dat een visje kan evolueren tot een mens en een vogel.
Verder is het zo dat de evolutionisten ontzettend anti-God zijn; lees maar eens 'Kaas en de evolutietheorie' dat alom wordt geprezen door de evolutionisten.
tja

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: oktober 23, 2005, 12:59:01 pm »
Modbreak:
Citaat uit de policy van dit subforum:

# Dit subforum is bedoeld om te discussiëren over het christelijk geloof, ethiek, de Bijbel en dogma’s op basis van een christelijke grondslag vanuit een theoretische invalshoek. Hierbij worden de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als samenvatting daarvan als uitgangspunt genomen.

Berichten die hiermee in strijd zijn heb ik verwijderd

cgraaf

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: november 10, 2005, 11:10:37 am »
Ik heb zeker niet de hele discussie gelezen, maar voor zover ik het gelezen heb, zoeken de meeste naar gelijkenissen tussen de evolutietheorie en het scheppingsverhaal en concluderen daaruit dat het scheppingsverhaal ook anders geinterpreteerd kan worden om zo de gedachte van de evoluthietheorie op zekere hoogten in te passen in het scheppingsverhaal.

Nu is het alleen de vraag of dergelijke gelijkenissen ook daadwerkelijk kunnen zeggen dat evolutie en schepping verenigbaar zijn. Misschien is het verstandiger je eerst te richten op de verschillen tussen de evoluthietheorie en de schepping voordat je aannames gaat maken.

Ik heb nu geen tijd om zelf een bijdrage te leveren, maar ik zal later hier verder op ingaan.

Gr,
Chris.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: november 15, 2005, 08:30:00 pm »
Newton stierf in 1727 was dat niet voor de evolutie theorie?
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: november 15, 2005, 09:06:44 pm »

quote:

[message=204779,noline]Knower schreef op 15 november 2005 om 18:21Een goede tip. Kijk eens op www.scheppingofevolutie.nl Eindelijk een Nederlandse site met een Bijbels tegenwoord (en ook nog eens wetenschappelijk gefundeerd).
dus op jou advies lees ik:

quote:

Het probleem dat vissen hebben met zout water is dit: zoetwatervissen, in een zoute omgeving nemen water in zich op (door osmose), want het zoutgehalte van hun lichaamsvocht is lager dan die van het omringende water. Zoutwatervissen, in minder zout water zullen water uit hun lichaam verliezen, want het omringende water is zouter dan hun lichaamsvocht
8)7  8)7  8)7  8)7
geheelonthouder

Dirk

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: juli 01, 2006, 04:44:20 pm »

quote:

Titaan. schreef op 06 februari 2005 om 23:11:
[...]
 Natuurlijk poneer ik deze mening alsof het hier om een vaststaand feit gaat, omdat ik ook vind dat het hier om een vaststaand feit gaat.

Waarom?

quote:

[...]
  • Planten waren geschapen voordat ze in de aarde groeiden (Gen.2:5).

Sluit de evolutietheorie niet uit.

quote:

[...]
  • Voordat Adam een levend wezen was had hij al een neus (Gen.2:7).

En?

quote:

[...]
  • De man was eerder geschapen dan de vrouw (Gen.2:23).

Kip of ei?

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: juli 02, 2006, 06:39:02 pm »
Dirk: ik geloof niet dat Titaan. hier nog een actief account heeft, dus op je vragen hoef je geen antwoord van hem te verwachten. Je kunt je vragen in het algemeen stellen, of als je een andere insteek hebt, een nieuwe topic openen. :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: juli 09, 2006, 11:04:46 pm »

quote:

Het waarom.
Ik geloof in God en Zijn onfeilbaar Woord.

Als God zegt dat b.v. Jezus aan het kruis hing voor onze zonden,
   Dan heeft Jezus ook aan het kruis gehangen voor onze zonden.

Als God zegt dat Hij de aarde schiep in zes dagen,
   Dan heeft Hij de aarde ook in zes dagen geschapen.

Als God zegt tot ons, dat hij Eva bouwde door Adam in een diepe slaap te doen vallen en toen een van de ribben van Adam nam en toen diezelfde plaats weer toesloot met vlees en als God zegt dat Hij daarna deze rib bouwde tot een vrouw en haar bracht tot Adam,
   Dan heeft God ook daadwerkelijk Eva gebouwd door Adam in een diepe slaap te doen vallen en dan heeft God ook vervolgens daadwerkelijk een van de ribben van Adam genomen en diezelfde plaats weer toegesloten met vlees en dan heeft God ook daadwerkelijk daarna deze rib gebouwd tot een vrouw en haar gebracht tot Adam.

Wat er staat, staat er: eenvoudig en helder.

Alles van de evolutietheorie dat met de bijbel in strijd is, is niet waar. Erken je Gods woord als de waarheid, dan is het ook geen probleem om te fantaseren over allerlei theorieën. Die dan weliswaar ondergeschikt zijn aan geopenbaarde waarheid. Heel nadrukkelijk dus het loslaten van de wetenschap als bron van waarheid. Want de normatieve boodschap is om de bijbel voor waar en zeker te houden. Dan zijn wonderen mogelijk en is de bijbel meer dan een verhaaltjesboek met een diepere kern. En dan kan het zijn dat je door de waarheid van de bijbel meer leert over de wetenschap. Hoewel natuurlijk de waarheid van de bijbel verkeerd begrepen kan worden (de aarde is plat), de bijbel heeft het laatste woord.  

De rest is bijzaak. Wat nu meestal gebeurd is dat aan de wetenschap meer waarde wordt gehecht omdat de waarheidsvinding in de bijbel als bijzaak wordt gezien van de belangrijkere bijbelse hoofdzaak. En dat nu is onbijbels: De bijbel (God) geeft zichzelf het hoogste gezag. En God is -als we het geloven- in staat om de wetenschap naar eigen beschikking te richten, beheersen, te veranderen, en te duiden.

Onderstaande referenties naar het scheppingsverhaal bevestigen dat het als letterlijk gebeurd beschouwd wordt (dus het is historisch waar dat b.v. Adam, de eerste mens, echt heeft bestaan).
  • I Tim.2:13,
  • Rom.5:12-14,
  • I Kor.15:22,
  • Luk.3:23-38,
  • Mar.10:6,
  • I Kron.1:1.

Tot zo ver voor nu.

offtopic: Van Adam tot Israel:
Interessant vind ik dat - met wat optellen - geldig lijkt te zijn dat:
Noach had een opa die 56 jaar oud was toen de allereerste mens stierf.
Noach had een zoon, genaamd Sem, die stierf toen Jakob(=Israel) 50 jaar was.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: juli 09, 2006, 11:07:20 pm »

quote:

Ulysses schreef op 02 juli 2006 om 18:39:
Dirk: ik geloof niet dat Titaan. hier nog een actief account heeft, [...]
Oeps  :+
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: juli 09, 2006, 11:34:54 pm »

quote:

Titaan. schreef op 09 juli 2006 om 23:04:
Als God zegt dat Hij de aarde schiep in zes dagen,
 Dan heeft Hij de aarde ook in zes dagen geschapen.
Het woord wat gebruikt wordt, is yom en dat kan zowel dag als periode betekenen. Onthoud wel dat de Bijbel niet in het Nederlands of Engels is geschreven, en dat het Hebreeuws een geheel eigen dynamiek heeft.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: juli 09, 2006, 11:47:21 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 juli 2006 om 23:34:
[...]

Het woord wat gebruikt wordt, is yom en dat kan zowel dag als periode betekenen. Onthoud wel dat de Bijbel niet in het Nederlands of Engels is geschreven, en dat het Hebreeuws een geheel eigen dynamiek heeft.
... en de woorden die met  "avond" en met "morgen" vertaald worden, wat hebben die voor andere betekenis in het Hebreeuws?