Auteur Topic: Wederopstanding des vlezes?  (gelezen 5967 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wederopstanding des vlezes?
« Gepost op: januari 27, 2005, 09:49:16 am »
Naar aanleiding van de discussie over crematie  :)

Ik ben namelijk benieuwd hoe mensen hier aankijken tegen de "wederopstanding des vlezes". Ik heb ooit eens gelezen (volgens mij in het RD) dat grafruiming en crematie ten diepste een ontkenning is van de wederopstanding. Wat ik me dus afvraag:

Houdt de wederopstanding in dat wij straks met exact deze moleculen weer rondlopen op de nieuwe aarde? Hoe zit dat dan, want al onze moleculen zijn "tweedehands kleding" en er zijn nooit genoeg voor iedereen, en bovendien besta je in ongeveer zeven jaar uit volledig nieuwe moleculen, dus je kunt nooit jouw "ik" aanwijzen. Hoe zit het dan met baby'tjes die overlijden: blijven die altijd baby? Hoe zit het met handicaps? Iemand zonder been, krijgt die er wel 1 bij? Ik noem maar wat dingen.

Of houdt wederopstanding in dat we een heel nieuw en verbeterd lichaam krijgen? Ik heb de neiging deze opvatting aan te hangen, maar: wat is dan het probleem van crematie en grafruiming? (persoonlijk heb ik er ook eigenlijk geen problemen mee). Wat doen we dan met "het lege graf" als belangrijkste bewijs van Jezus' opstanding? Uit allerlei teksten in de Bijbel blijkt dat de Bijbelschrijvers in elk geval wél geloofden in een letterlijke opstanding (van DIT lichaam).

Toch heb ik het gevoel dat de wederopstanding/verheerlijking van Christus van een totaal andere orde is dan gewoon het weer gaan rondlopen van een lijk. Dan zou Christus immers niet de eerstgeborene uit de doden zijn, maar minimaal de derde: Lazarus en het dochtertje van Jairus gingen hem voor!

Wat zeggen jullie hier van?
Bombus terrestris Reginae

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2005, 10:00:11 am »
Ik denk dat jij ongeveer hetzelfde denkt als Paulus in 1 Kor. 15 schrijft:

quote:

Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt, wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt. (...) De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. (...) Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben. (...) Wanneer de bazuin weerklinkt, zullen de doden worden opgewekt met een onvergankelijk lichaam en zullen ook wij veranderen.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2005, 10:01:17 am door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2005, 10:17:29 am »
Maar:

Jesaja
Herleven zullen uw doden – ook mijn lijk –, opstaan zullen zij. Ontwaakt en jubelt, gij, die woont in het stof! Want uw dauw is een dauw van licht; en de aarde zal aan de schimmen het leven hergeven.

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2005, 10:21:03 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 januari 2005 om 09:49:
Hoe zit het dan met baby'tjes die overlijden: blijven die altijd baby? Hoe zit het met handicaps? Iemand zonder been, krijgt die er wel 1 bij? Ik noem maar wat dingen.
En wat dacht je van zwangere vrouwen: zijn die dan eeuwig zwanger?  ;)
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2005, 10:29:13 am »
Gezellig  :*)   maar de foetus... die heeft het pas zwaar! Eeuwig foetus! Nee zonder gekheid, blijkbaar denkt iedereen wel dat de opstanding geen "rondlopen van een lijk" gaat worden, maar:

Wat is dan het belang van het lege graf van Christus? Ons geloof zou dus niet geschud hoeven worden als Jezus' lijk plotseling wordt ontdekt, aan de andere kant: dat was wel een belangrijk "bewijs" voor de waarheid van de Opstanding.

Waarom zijn veel mensen tegen crematie? (Bij begraven valt een lichaam ook volledig uit elkaar trouwens... ik zie het verschil niet zo)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2005, 10:32:07 am »
Ik heb hierover wel eens eerder een discussie opgestart n.a.v. een uitspraak in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, daar staat zoiets als: "zij zullen weer leven in het lichaam waarop zij op aarde geleefd hebben".

Ik geloof dus niet dat het precies hetzelfde lichaam is.

p.s. bumblebee er zijn wel mensen die geloven dat het echt JOUW lichaam is zoals dat op aarde heeft rondgelopen. Waarschijnlijk zullen ze je nu om de oren slaan met kleingeloof :)
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2005, 10:33:41 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2005, 10:43:19 am »
OK, hoe heet die discussie? Kun je die nog weer vinden denk je?  :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2005, 10:46:53 am »
Zou het lege graf geen communicatie kunnen zijn van God naar mensen? Net zoals Jezus' hernieuwde lichaam leek op Zijn oude lichaam? Om te bewijzen naar de mensen toen dat Hij inderdaad was opgestaan?  God past zich wel vaker aan bij het niveau van de mens om zijn boodschap over te brengen.
[Prediker 7:29]

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2005, 10:47:13 am »
Jezus is de eerstgeborene uit de dood, omdat hij zélf de dood overwonnen heeft. Met diezelfde goddelijke kracht heeft hij de dochter van Jaïrus en Lazarus weer tot leven gebracht. Zij kwamen echter weer terug in het aardse leven en zijn vroeger of later weer gestorven. Jezus is de eerste die opgestaan is in de gestalte van de eeuwige mens. En dat was anders: de Emmaüsgangers herkenden Jezus eerst niet en later verdween hij zomaar uit hun midden. Jezus verscheen plotseling in het midden van zijn leerlingen, zonder een deur of raam te openen: aan Tomas idem dito. Jezus is dus écht opgestaan uit de doden (zoals Jesaja al over de mensen profeteerde); tegelijkertijd is daar wel een extra dimensie aan toegevoegd, die uitstijgt boven onze schepselmatige beperkingen van tijd en ruimte.
Daarnaast is het m.i. van belang om op het bijbelse gebruik van het woord 'lichaam' niet te veel ons begrip van lichamelijkheid te plakken. De bijbel scheidt veel minder tussen lichaam en geest en beschouwdt het lichaam eerder als de mens in zijn geheel. De hele mens staat op, de hele mens wordt zoals God hem bedoeld heeft.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2005, 10:47:39 am door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2005, 11:00:01 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 januari 2005 om 10:29:
Waarom zijn veel mensen tegen crematie? (Bij begraven valt een lichaam ook volledig uit elkaar trouwens... ik zie het verschil niet zo)

Volgens mij zijn deze bezwaren ook voor een deel gevoelsmatig: crematie heeft toch iets meer de uitstraling van "de dood is het einde dus verbrand de restanten van het leven maar".

Verder lees ik in 1 Kor 15:41-44
Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid;  42 Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt,  
43 er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht.  43 wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt.  
44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.

Begraven wordt dan gekoppeld aan het zaaien in deze tekst.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2005, 11:09:11 am »

quote:

Ezechiel 37
1 Ik werd opnieuw door de hand van de HEER gegrepen. Zijn geest voerde mij mee en hij zette mij neer in een dal vol beenderen. 2 Ik moest er aan alle kanten omheen lopen, en zo zag ik dat er verspreid over het dal heel veel beenderen lagen, die helemaal waren uitgedroogd. 3 De HEER vroeg mij: ‘Mensenkind, kunnen deze beenderen weer tot leven komen?’ Ik antwoordde: ‘HEER, mijn God, dat weet u alleen.’ 4 Toen zei hij: ‘Profeteer, en zeg tegen deze beenderen: “Dorre beenderen, luister naar de woorden van de HEER! 5 Dit zegt God, de HEER: Beenderen, ik ga jullie adem geven zodat jullie tot leven komen. 6 Ik zal jullie pezen geven, vlees op jullie laten groeien en jullie met huid overtrekken. Ik zal jullie adem geven zodat jullie tot leven komen, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben.”’
7 Ik profeteerde zoals mij was opgedragen. Zodra ik dat deed hoorde ik een geluid, er klonk een geruis van botten die naar elkaar toe bewogen en zich aaneen voegden. 8 Ik zag pezen zich aanhechten en vlees groeien, ik zag hoe er huid over de botten heen trok, maar ademen deden ze nog niet. 9 Toen zei hij tegen mij: ‘Profeteer tegen de wind, profeteer, mensenkind, en zeg tegen de wind: “Dit zegt God, de HEER: Kom uit de vier windstreken, wind, en blaas in deze doden, zodat ze weer gaan leven.”’ 10 Ik profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun voeten staan: een onafzienbare menigte.
11 En hij zei tegen mij: ‘Mensenkind, deze beenderen zijn het volk van Israël. Het zegt: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden.” 12 Profeteer daarom en zeg tegen hen: “Dit zegt God, de HEER: Mijn volk, ik zal jullie graven openen, ik laat jullie uit je graven komen en ik zal jullie naar het land van Israël terugbrengen. 13 Jullie zijn mijn volk, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben als ik je graven open en jullie uit je graven laat komen. 14 Ik zal jullie mijn adem geven zodat jullie weer tot leven komen, ik zal jullie terugbrengen naar je land, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben. Wat ik gezegd heb, zal ik doen – zo spreekt de HEER.”’

Bovenstaande is maar een visioen wat Ezechiel had, maar het geeft misschien wel een hint in deze discussie. Er moet nog wel het een en ander 'gerepareerd' worden aan opgestane lichamen :)

God is natuurlijk machtig genoeg om mensen een heel nieuw lichaam te geven zonder het oude te gebruiken (en misschien moet dat soms ook wel - denk aan martelaren die op de brandstapel gingen?) maar kennelijk wil Hij een verband leggen met ons lichaam nu!?

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2005, 11:45:47 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 januari 2005 om 09:49:
[...]

Toch heb ik het gevoel dat de wederopstanding/verheerlijking van Christus van een totaal andere orde is dan gewoon het weer gaan rondlopen van een lijk. Dan zou Christus immers niet de eerstgeborene uit de doden zijn, maar minimaal de derde: Lazarus en het dochtertje van Jairus gingen hem voor!

Wat zeggen jullie hier van?

Dat gevoel klopt wel!  :)
Christus wordt inderdaad de Eerstgeborene uit de doden genoemd (Col 1:18, Op 1:5).

Op zich was zijn opstanding inderdaad niet de eerste, ook niet de derde, want in het OT werden ook al een aantal mensen opgewekt uit de dood (zoontje van de weduwe van Zarfath, 1 Kon 17, en de onbekende man die snel in het graf van Elisa werd bijgezet, 2 Kon 13:21).

Wat betekent de naam Eerstgeborene uit de doden dan?

Col 1:18 SV
18  En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.

Zoals Adam de eerste en het begin was van de oude schepping, zo is Christus de Eerste en het Begin van de nieuwe schepping. Maar voor zijn kruisdood maakte Hij nog deel uit van de oude schepping:

Rom 8:3 SV
3  Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

Hij had een lichaam 'aan dat der zonde gelijk' (NBG). En in dat lichaam heeft Hij de zonde gedragen en veroordeeld.

Toen God Hem opwekte uit de dood, toen ontving Jezus Christus het nieuwe leven, eeuwig leven. Hij werd 'wedergeboren':

Mat 19:28 SV
28  En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels.

De discipelen (en wij) zullen Jezus volgen in de wedergeboorte. Geestelijk gezien is dat nu al wanneer wij in Jezus geloven. Tot onze dood hebben we dan nog wel te maken met ons vlees dat aan de zonde onderworpen is. Maar we zullen Jezus ook volgen wat betreft ons lichaam. We zullen volledig wedergeboren worden, ook ons lichaam.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2005, 12:34:11 pm »
Zoals hierboven al gezegd...Het is geen probleem voor God om opnieuw een lichaam samen te stellen. Hij heeft immers het eerste ook geschapen. In openbaringen lees je ook dat alle doden er zullen zijn als het gericht begint:

quote:

Openb. 20: 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af.
en eeder lees je al dat de mensen in de hemel ook al een gestalte hebben met o.a. handen

quote:

Openb. 7: 9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!
Blijft de vraag of dat hetzelfde lichaam is. Uitgaande van de opstanding van de Zoon lijkt me dat niet. Het is in ieder geval een verheerlijkt lichaam. Echter wel weer met de lidtekens (overwinningstekens) van het kruis. Ik vind het eigenlijk ook niet belangrijk of het hetzelfde lichaam is. Het zal goed en mooi zijn. Dat telt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2005, 01:52:33 pm »
Okee, maar dan zitten we nog steeds met het lege graf. Marloes schrijft:

quote:

Marloes schreef op 27 januari 2005 om 10:46:
Zou het lege graf geen communicatie kunnen zijn van God naar mensen? Net zoals Jezus' hernieuwde lichaam leek op Zijn oude lichaam? Om te bewijzen naar de mensen toen dat Hij inderdaad was opgestaan?  God past zich wel vaker aan bij het niveau van de mens om zijn boodschap over te brengen.

Dat kan natuurlijk, maar dan vind ik het wel een wat verwarrende manier van communiceren. Het brengt mij in elk geval in de war (vandaar dit topic) om een graf leeg te maken terwijl het niet hetzelfde lichaam was, dat opstond. Of dat in elk geval niet HOEFT te zijn.

Misschien dat het voor de mensen TOEN noodzakelijk was, maar ik kan me niet voorstellen dat God dan geen rekening zou houden met de mensen NU (in casu: mij  ;) ). En zou het geen voldoende bewijs zijn geweest dat Jezus door veel mensen ook weer gezien was? Of zouden ze hem er dan helemáál van verdacht hebben een soort spook te zijn? (dat deden ze geloof ik toch al)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2005, 02:53:40 pm »
Ik denk dat we wat kunnen met de metafoor die Paulus geeft (zaadje --> plant). De plant is niet hetzelfde als het zaadje, maar ontstaan uit, of gemaakt van het zaadje. Jezus' opstandingslichaam was niet hetzelfde als zijn lichaam voor z'n sterven, maar was er wel op 'gebaseerd'. Het was aangepast, 'opgelapt', onvergankelijk gemaakt, verheerlijkt, maar de oorsprong was wel zijn aardse lichaam. Het graf moest dus wel leeg zijn, want Zijn lichaam, wat daar lag, werd vernieuwd.

Letterlijke opstanding was overigens wel schokkend toen, en een duidelijk teken! Veel filosofisch of mystiek ingestelde religies in die tijd (nu ook trouwens) gingen er van uit dat het geestelijke goddelijk was, en het lichamelijke inferieur. Goden namen dan ook geen mensenlichamen aan, maar bleven liever geestelijk. En als mensen al zouden opstaan, dan toch zeker niet in een lichamelijke vorm? Maar juist als als volmaakt geestelijk wezen!

Maar de bijbel geeft juist wel waardering aan het lichamelijke. De bijbel leert vertelt nergens dat het 'geestelijke' van de mens goed is en het lichamelijke slecht! Kennelijk heeft God ons zo gemaakt, dat we pas echt mens zijn als beide componenten aanwezig zijn. Dan is het ook niet zo gek, dat beide componenten gered worden. Het lichaam wordt bij de opstanding samengevoegd met de ziel zodat de mens weer mens is.

Overigens waren er nog wel meer redenenen waarom een opstanding 'moest':

quote:

jesaja 53
1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord?
Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard?
2 Als een loot schoot hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt in dorre grond.
Onopvallend was zijn uiterlijk,
hij miste iedere schoonheid,
zijn aanblik kon ons niet bekoren.
3 Hij werd veracht, door mensen gemeden,
hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.
9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.
10 Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.
11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht (53:11) zag hij het licht
en werd met kennis verzadigd.

Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht,
hij neemt hun wandaden op zich.
12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen
en zal hij met machtigen delen in de buit,
omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood

en zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op.
In dit overbekende stuk profetie van jesaja, wordt eerst heel nadrukkelijk gezegd dat de Knecht voor onze ongerechtigheden geofferd en gedood wordt, en daarna wordt in vers 10 ineens gemeld dat Hij een lang leven heeft (na het offeren!) en zijn nageslacht (de kerk?) zal zien.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2005, 03:31:28 pm »
Waarom een leeg graf? Omdat het hetzelfde lichaam was:

Hand 2:31
31  Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.

Maar lees ook dit van Paulus:

1 Cor 15:51-54
51  Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52  In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53  Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54  En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.

De mensen die ontslapen zijn, maar ook zij die dan nog leven, zullen veranderd worden, in 'the twinkling of an eye', zoals de KJV dit zo mooi zegt. Dit verderfelijke (of: vergankelijke) moet onverderfelijkheid aandoen.

Zo zal het ook met Jezus lichaam gegaan zijn. 3 dagen eerder nog werd Hij gegeseld en gekruisigd. Maar bij zijn opstanding had Hij een verheerlijkt lichaam.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2005, 07:09:55 pm »

quote:

Knee schreef op 27 januari 2005 om 15:31:
Zo zal het ook met Jezus lichaam gegaan zijn. 3 dagen eerder nog werd Hij gegeseld en gekruisigd. Maar bij zijn opstanding had Hij een verheerlijkt lichaam.

Een schitterend vooruitzicht is dat. Bij ons zal dezelfde transformatie/verheerlijking plaatsvinden als bij Jezus plaatsvond. Hij is ons ook hierin voorgegaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2005, 09:24:00 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 27 januari 2005 om 12:34:
Zoals hierboven al gezegd...Het is geen probleem voor God om opnieuw een lichaam samen te stellen. Hij heeft immers het eerste ook geschapen.
Mee eens. :)

quote:

Blijft de vraag of dat hetzelfde lichaam is. Uitgaande van de opstanding van de Zoon lijkt me dat niet. Het is in ieder geval een verheerlijkt lichaam. Echter wel weer met de lidtekens (overwinningstekens) van het kruis. Ik vind het eigenlijk ook niet belangrijk of het hetzelfde lichaam is. Het zal goed en mooi zijn. Dat telt.

Nee, dat is toch wat je leest in 1 Kor. 15?

quote:

35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. 39 Alle vlees is niet hetzelfde, maar dat van mensen is anders dan dat van beesten, en het vlees van vogels weer anders dan dat van vissen. 40 Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans der hemelse is anders dan die der aardse. 41 De glans der zon is anders dan die der maan en der sterren, want de ene ster verschilt van de andere in glans.
42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; 43 er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. 44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.
Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. 46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. 48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen. 49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.

En hoe dat dan precies is, weten we niet. Wel zal iedere dode die in Christus is gestorven, opstaan. En God laat Zich niet belemmeren door lichamen die tot as verbrand en verstrooid zijn....
Dan heb je niet het beeld van zaaien van het lichaam in de aarde. Toch zal God in staat zijn een kiem - de korrel/het zaad moet ontkiemen -  van ons lichaam wat ontbonden is, en zelfs van as, te nemen en ons te laten opstaan met een verheerlijkt lichaam.
In een zaadje zit de potentie van een heel leven.
En de associatie die ik nu maak, is dat we opstaan als de Heer komt, omdat wij de Heilige Geest hebben, dezelfde Geest door Wie de Here Jezus is opgestaan.

quote:

Rom. 8
11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
De Geest is het onderpand, waardoor we zeker weten dat dit zal gebeuren, dat we de erfenis met Christus zullen ontvangen. Dit staat ook hier en geeft ook weer een omschrijving van het nieuwe lichaam:

quote:

2 Kor. 5
4 Want wij, die nog in een tent wonen, zuchten bezwaard, omdat wij niet ontkleed, doch overkleed willen worden, opdat het sterfelijke door het leven worde verslonden. 5 God is het, die ons juist dáártoe bereid heeft en die ons de Geest tot onderpand gegeven heeft.
Als we nog leven als de Heer terugkomt worden we dus 'overkleed'. Dit lichaam zal in een ondeelbaar ogenblik veranderd worden zodat het gelijk is aan dat van de Heer. En het zal anders zijn maar wel herkenbaar. En de overleden gelovigen krijgen zelfs 'eerder' dit nieuwe lichaam, dan wij, voorzover je kan spreken van een 'eerder' als je het hebt over een ondeelbaar ogenblik.

quote:

1 Tess. 5
 15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden[/i], de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
18 Vermaant elkander dus met deze woorden.
Dit laatste kun je ook vertalen met: Vertroost elkander met deze woorden.
Het komt overeen met dit gedeelte uit 1 Korinthe:

quote:

1 Kor. 15
 50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 01, 2005, 07:02:56 pm »
De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt het zo:

quote:

Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen8 en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden9.
Opvallend dat de tweede helft van de eerste zin geen tekstverwijzing bevat... zeker als je bedenkt dat Paulus beweert dat het lichamelijke iets heel anders is dan het geestelijke, het hemelse.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2005, 07:03:53 pm door Zwever »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 01, 2005, 10:22:22 pm »
Modbreak:
Offtopic posts over een éénmalige opstandig vs. 'herbelichaming' verwijderd. 'Herbelichaming' is niet iets wat gestoeld is op de orthodoxe uitleg van de Bijbel zoals verwoord in de Apostolische Geloofsbelijdenis. Zie ook de Richtlijnen 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'. Discussies over 'herbelichaming' kunnen gevoerd worden in Levensbeschouwing.
Dit geldt ook voor discussies over of Jezus Christus 'de Geest' is.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2005, 09:11:08 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2005, 09:11:01 pm »
Modbreak:
Beste heer Strootman:
Dit bericht is verwijderd om de volgende reden die staan in de policy:
Op grond van het niet volgen van de Apostolische Geloofsbelijdenis en wel deze punten hieruit:

Ik geloof....
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven, en begraven,
….
op de derde dag opgestaan uit de doden;

Ik geloof in de Heilige Geest.

Om precies dezelfde reden is in een ander topic ook al eens een bericht van u verwijderd.
Dit zullen we niet meer tolereren en verzoeken u daarom dringend als u toch wat ten berde wil brengen wat niet binnen dit kader valt, de volgende keer het subforum Levensbeschouwing te gebruiken om een topic te openen, dan wel reacties te plaatsen.
Daar bent u niet gebonden aan de kaders die hier gesteld zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 04, 2005, 12:49:57 am »

quote:

Zwever schreef op 01 februari 2005 om 19:02:
De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt het zo:
[...]
Opvallend dat de tweede helft van de eerste zin geen tekstverwijzing bevat... zeker als je bedenkt dat Paulus beweert dat het lichamelijke iets heel anders is dan het geestelijke, het hemelse.
Dat vraag ik me af als Paulus dit zegt in Rom. 8:22  Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
23  En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 04, 2005, 01:05:30 pm »

quote:

dingo schreef op 04 februari 2005 om 00:49:
[...]

Dat vraag ik me af als Paulus dit zegt in Rom. 8:22  Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
23  En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

Dit klopt toch wel met wat Zwever zegt? Paulus ziet dit aardse lichaam als geheel iets anders dan het hemelse/geestelijke.
Daarom staat er in Romeinen toch ook dat wij de verlossing van ons lichaam verwachten?
Maar het is denk ik zo: Hoe benoem/zie je dan dit veranderde lichaam?
Het is ons gewone lichaam wat we nu op aarde hebben, dat veranderd zal worden zodat het aan het verheerlijkte lichaam van de Heer gelijkvorimg wordt. En is het dan nog een gewoon aards lichaam wat we nu ook hebben? Nee, het is een ander lichaam. Beter gezegd een veranderd lichaam.
Voor mijn idee een kwestie van formulering. Vergelijk de Heer, na Zijn opstanding had Hij een hemels lichaam wat overal kon verschijnen zodat gewone mensen het zagen, maar ook weer kon verdwijnen dwars door muren heen, en weer onzichtbaar is voor de gewone aardse mensen. Toch konden de discipelen zien dat het de Heer was, want ze zagen ook de tekenen in Zijn handen en Zijn zijde. En een geest heeft toch geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat iIk heb, zegt de Heer. Als ze denken een spook te zien.

Dit zinnetje uit de Ned. geloofsbelijdenis staat geen tekstverwijzing bij:

Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen8 en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden9.

Ik denk dat de zielen die geleefd hebben NIET verenigd zullen worden met het lichaam waar ze in geleefd hebben want dat lichaam zal opstaan als een veranderd lichaam.
En het gebeurd in een punt des tijds/een ondeelbaar ogenblik. Dan denk ik toch niet dat de doden eerst zullen opstaan met hun oude aardse lichaam en daarna nog eens veranderd worden en een nieuw lichaam ontvangen.
Dit gebeurd WEL met degenen die nog in leven zijn als de Heer komt.

1 Tess. 4
 15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
18 Vermaant elkander dus met deze woorden.

en:

1 Kor. 15
50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

In dit laatste stukje lees ik dat
- de doden onvergankelijk = niet meer sterfelijk opgewekt worden. Dus al veranderd.
- wij levenden die achterblijven tot de komst van de Heer volgens 1 Tess. 4/degenen die niet onstlapen zijn zullen veranderd worden. Zodat we niet meer sterfelijk zijn, want dat beerft geen onvergankelijkheid.

NB voor alle duidelijkheid: de graven zullen leeg zijn. Mijn lijk zal opstaan staat ergens in het OT.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 01:31:41 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 04, 2005, 05:49:41 pm »

quote:

Ik denk dat de zielen die geleefd hebben NIET verenigd zullen worden met het lichaam waar ze in geleefd hebben want dat lichaam zal opstaan als een veranderd lichaam.

Precies, dát bedoel ik nou maar ik kon de woorden nooit zo goed vinden :)

Het voornaamste probleem met zo'n frase als "het lichaam waarin zij geleefd hebben" is dat het doet lijken alsof het hetzelfde is als nu, maar het is totaal veranderd, eigenlijk niet meer te vergelijken (net als een zaadkorrel niet te vergelijken is met een plant, of een rups met een vlinder)
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 05:51:06 pm door Zwever »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2005, 08:35:00 pm »
Hm ik heb wel eens een preek gehoord waarin werd gezegd dat er wel bepaalde dingen zoals jij bent geschapen ook in je eeuwige lichaam terug te vinden zijn... dat we er niet opeens ontzettend anders uit zullen zien. Waar dit precies op gebaseerd was weet ik alleen niet meer.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2005, 09:02:13 pm »

quote:

Marnix schreef op 04 februari 2005 om 20:35:
Hm ik heb wel eens een preek gehoord waarin werd gezegd dat er wel bepaalde dingen zoals jij bent geschapen ook in je eeuwige lichaam terug te vinden zijn... dat we er niet opeens ontzettend anders uit zullen zien. Waar dit precies op gebaseerd was weet ik alleen niet meer.

Misschien dat Jezus ook te herkennen was aan zijn littekens...
maar dat was natuurlijk ook om ons blijvend te herinneren aan zijn dood.....
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2005, 08:07:17 pm door Priscilla en Aquila »

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2005, 09:11:28 pm »

quote:

Marnix schreef op 04 februari 2005 om 20:35:

als wel iedereen in een keer blank zou zijn, dan zouden de donkeren gediscrimineerd worden....in mijn ogen...
je houd denk ik je eigen lichaam, je ziet er hetzelfde uit als je er nu uitziet, maar dan volmaakt.  als jen u vind dat je bijv. een scheve lelelijke neus hebt, vind je dat dan niet meer.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2005, 10:01:06 pm »
Hoe kun je nu volmaakt zijn qua lichaam en dus vinden dat je neus niet meer scheef is als ie wel hetzelfde blijft, dus scheef?  :?
Dat lijkt me met elkaar in tegenspraak.  l

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2005, 10:03:47 pm »
jaah je zal hem nog wel scheef vinden, maar niet lelijk meer.
dat bedoel ik eiglijks..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2005, 10:07:31 pm »

quote:

rietje schreef op 04 februari 2005 om 22:03:
jaah je zal hem nog wel scheef vinden, maar niet lelijk meer.
dat bedoel ik eiglijks..

Tja, ik denk toch niet dat we nog onvolmaakt zijn in de hemel. Nu is een scheve neus een onschuldig voorbeeld. Maar iemand die bijvoorbeeld geboren is met een lichamelijke afwijking, die zal dat in de hemel dan nog steeds hebben. Alleen heeft ie er dan een last meer van?
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2005, 09:40:02 pm door Priscilla en Aquila »

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 04, 2005, 10:12:14 pm »
misschien ik weet het niet, maar als ik dan zo denk: de huidskleur blijft hetzelfde, waarom zou je dan niet die handicap houden zonder dat je er last van hebt?

of word ik zo een beetje te vaag?
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 10:13:13 pm door rietje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 04, 2005, 10:17:19 pm »

quote:

rietje schreef op 04 februari 2005 om 22:12:
misschien ik weet het niet, maar als ik dan zo denk: de huidskleur blijft hetzelfde, waarom zou je dan niet die handicap houden zonder dat je er last van hebt?

Wel gewoon kunnen lopen, al heb je maar 1 been. Klinkt flauw, maar volgens mij klopt dit namelijk dus niet.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 04, 2005, 10:19:32 pm »
ik weet het ook niet precies, misschien zit je nog wel in en rolstoel, maar merk je geen belemmering..

wie  het zeker weet mag het zeggen.
met nadruk op zeker weten....
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 10:20:10 pm door rietje »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 04, 2005, 11:35:48 pm »
Het belangrijkste vind ik dat je dan eindelijk compleet de persoon zult zijn zoals God die bedoeld heeft. Je transformeert tot de complete 'jezelf' en hoe dat zal zijn weet ik niet en hoef ik denk ik ook niet te weten...

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 14, 2005, 06:03:48 pm »

quote:

rietje schreef op 04 februari 2005 om 22:12:

ik moet mij tereugtrekken van deze woorden ne het lezen in Jesaja... :o  :X  |:(  8)7
daar vind je nl. een naar mijn mening duidelijk antwoord:

Jesaja 35
Het heil voor de verlosten des HEREN
1 De woestijn en het dorre land zullen zich verblijden, de steppe zal juichen en bloeien als een narcis; 2 zij zal welig bloeien en juichen, ja, juichen en jubelen. De heerlijkheid van de Libanon is haar gegeven, de luister van de Karmel en van Saron; zij zullen aanschouwen de heerlijkheid des HEREN, de luister van onze God.
3 Sterkt de slappe handen en verstevigt de knikkende knieën. 4 Zegt tot de versaagden van hart: Weest sterk, vreest niet; zie, uw God zal komen met wraak, met de vergelding Gods; Hij zal komen en Hij zal u verlossen. 5 Dan zullen de ogen der blinden geopend en de oren der doven ontsloten worden; 6 dan zal de lamme springen als een hert en de tong van de stomme zal jubelen; want in de woestijn zullen wateren ontspringen en beken in de steppe, 7 en het gloeiende zand zal tot een plas worden en het dorstige land tot waterbronnen; waar de jakhalzen verblijven en legeren, zal gras met riet en biezen zijn.
8 Daar zal een gebaande weg zijn, die de heilige weg genaamd wordt; geen onreine zal die betreden; maar hij zal alleen voor hen zijn; reizigers noch dwazen zullen erop dolen. 9 Daar zal geen leeuw zijn en geen verscheurend dier zal daarop komen; zij worden daar niet gevonden. Maar de verlosten wandelen daarop; 10 de vrijgekochten des HEREN zullen wederkeren en met gejubel in Sion komen; eeuwige vreugde zal op hun hoofd zijn, blijdschap en vreugde zullen zij verkrijgen, maar kommer en zuchten zullen wegvlieden.

Boske

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 17, 2005, 06:15:33 pm »
De wederopstanding vindt gewoon plaats! God de Vader kan alles tot stand brengen! Overal zullen de doden opstaan. We kunnen ons daarvan geen idee voorstellen, denk ik. Dat het gebeurd is een feit.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 19, 2005, 01:40:55 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd omdat het niet strookte met de policy van dit sub-forum waar we discussieren  met de Bijbel en Apostolische Geloofsbelijdenis als basis. Dat is: de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als een kernachtige samenvatting van wat je als christen belijdt op grond van dat Woord van God.  

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 20, 2005, 02:15:02 pm »
Wij zullen volmaakt opstaan met een hemels lichaam; hoe dat zal zijn, ik weet het niet.

Maar dat het zo is; mag ik geloven.

Volmaakt lichaam; dus zonder ziekte of gebrek.

Geen handicap meer.

We krijgen een hemels lichaam en hebben nu nog een aards lichaam.

Dus dat zal anders wezen.

Ook foetussen zullen met een hemels lichaam opstaan; hoe weet ik niet; maar dat het zo is mag ik geloven.

Dit geeft mij ook troost; dat de kinderen die ik al af heb moeten staan; eens zullen opstaan en met mij feestvieren.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus