Apart eigenlijk dat we zelfs over de kern van het geloof verschillend denken. En we soms zelfs over elkaars kern discussieren. De ene zegt dat je per sé een relatie met Jezus moet hebben, de ander ziet het weer anders... blijkbaar heb je iets meer nodig dan één zin om de kern van je geloof samen te vatten.
Over een geschrift als de geloofsbelijdenis van Nicea is ook al heel lang gediscussieerd. Christenen willen immers alles nauwkeurig formuleren. Soms iets té nauwkeurig, alsof ze een wetboek moeten maken. Maar ja, dat heel nauwkeurig willen zijn zit nu eenmaal in de mens. Daarom wilden de Farizeeërs zo nauwkeurig bepalen wat nu werk was en wat niet.
Nu heb ik voor mezelf ook de kern van mijn geloof samengevat, althans hetgene waarvan ik meen dat iedere christen dat moet geloven en dat ook door iedere christen gelooft wordt. Zoiets enorms, machtigs en ongrijpbaars als God en Zijn werk is nu eenmaal niet in één zin of woord te vatten. Zeg je Christus, dan vergeet je de Vader en de heilige Geest, zeg je liefde, dan wordt het erg algemeen, zeg je bijbel, dan zijn vage sekten die zich daarop baseren en de boel gruwelijk verdraaien ook meteen christelijk...
Ik zal hieronder mijn samenvatting van het geloof posten. Voordat oprechte christenen er hun kritische tanden in willen zetten, besef dan wel dat het misschien niet helemaal volledig is, maar dat hoeft ook niet. Het is de basis van mijn geloof en voor het andere geldt dus: de rest is commentaar, ga heen en leer.
Gemeente van Jezus Christus,
Heb de Heer, uw God, lief
met heel uw hart, heel uw ziel en heel uw verstand.
Heb uw naaste lief als uzelf.
Ga op weg en maak alle volken tot Zijn leerlingen.
Doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Leer hen dat ze zich moeten houden aan alles wat Hij u bevolen heeft.
Heb elkaar lief en vier het Avondmaal tot Zijn gedachtenis.
Want God had de wereld zo lief
dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven,
opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft.
En Jezus zal op dezelfde wijze terugkomen
als Zijn leerlingen Hem naar de hemel hebben zien gaan.
Gelukkig zijn zij die geloven
in het geopenbaarde Woord van God,
door de werking van de heilige Geest.
Amen.