Auteur Topic: De kern van het geloof  (gelezen 2862 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Gepost op: februari 06, 2005, 10:56:22 am »
Hallo,

Ik wil u en de uwen uitdagen om in een zo kort mogeljike zin de kern van het geloof uit te leggen. Handig voor als je in gesprek bent met niet-christenen.
Ik heb er zelf al 1:

Van Mij... Voor jou!
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2005, 10:57:02 am door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

rietje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2005, 11:29:54 am »
Jezus leven voor jou leven
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Zacharov

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2005, 01:04:33 pm »
Jezus de Christus

LaNaussee

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2005, 02:05:42 pm »
Christus Jezus en die gekruisigd ;)
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2005, 02:18:36 pm »
Hand 4,12
En de behoudenis is in niemand anders, ( want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden. )
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2005, 02:19:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2005, 02:31:50 pm »
Korte zin voor kern geloof?
God JHWH, Vader, Zoon (Jezus) en Geest.

Dus niet alleen Jezus, want God is meer dan Jezus alleen.
En zeker meer dan alleen een gekruisigde Jezus.
Gods genadewerk dus ook.
Jezus, Hij heeft het Zelf al gezegd, kan niet zonder de Vader en de Geest in Zijn totaliteit functioneren. Daarom moeten we Hem ook niet alleen tot kern van ons geloof maken.

En ik geloof dat de kern van het geloof Degene is in Wie ik geloof! Dat is dus God JHWH, Vader, Zoon en Geest!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2005, 02:41:31 pm »
Galaten 2:19-21 :)

quote:

19 Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: 20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. 21 Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Oogje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2005, 02:47:59 pm »
Geloof in het evangelie zoals die wordt geopenbaard in de bijbel en heb God en je naasten lief. De rest is commentaar, ga heen en leer! :*)
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2005, 02:54:54 pm door Oogje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2005, 03:21:04 pm »
Je kunt pas in het evangelie geloven nadat je Jezus hebt aangenomen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Oogje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2005, 04:29:19 pm »
Sjaloom Roodkapje,

Als je in het evangelie gelooft, dan neem je het ook automatisch aan. Anders geloof je er niet in en wijs je het dus af. Voordat je nu zegt: ja, maar Satan gelooft het ook, dan wijs ik je op het gebod God lief te hebben. Als je Hem liefhebt en Zijn evangelie gelooft, en dus automatisch voor waar aanneemt, dan ben je met Hem verbonden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2005, 04:58:07 pm »
Je kunt ook verstandelijk geloven dat het evangelie waar is, zonder dat je echt Jezus hebt aangenomen als Heer. Ik ken daar (helaas) teveel voorbeelden van in mijn omgeving. Ze geloven wel dat de dingen 'wel zo zullen zijn', maar God en Jezus zijn voor hen abstracte begrippen met het verstandelijk geloven dat ze doen.

Je kunt dus pas God liefhebben en het evangelie aannemen, zelfs maar met God verbonden zijn, maar Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Dat betekent: je kunt geen wedergeboren christen worden als je niet eerst Christus aanneemt als Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2005, 05:06:22 pm door Roodkapje »

Oogje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2005, 05:38:15 pm »
Sjaloom Roodkapje,

Als je gelooft dat het evangelie waar is en dat Jezus dus voor jou is gestorven en opgestaan, dan heb je Hem al "aangenomen" (raar begrip eigenlijk, kun je Hem ook ontslaan?). De bijbel zegt dat je door je geloof in het evangelie, dus geloof in het offer van Jezus, al behouden kunt worden. Geloof is echter dood zonder werken, dus het liefhebben van God en je naaste.

Iemand die het evangelie afwijst, gelooft het niet echt en kan God niet liefhebben op de juiste manier. Iemand die God liefheeft, wil Hem gehoorzamen en de voorwaarden nastreven die daaraan gebonden zijn. En die voorwaarde is dus het geloof in Jezus' offer, dat deze ook voor jou is. Dus het evangelie. En door Christus mogen we ons verbonden weten met God, voor eeuwig. En mogen we vrijuit tot Hem spreken, maar wél in de naam van Jezus.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2005, 06:01:04 pm »
Wat ik dus de hele tijd probeer uit te leggen is dat het dus niet zo zwart wit ligt als jij hier beweert. Jij neemt de hele tijd het geloof in het evangelie als uitgangspunt. In jouw redenatie nemen mensen het evangelie aan, en daarbij automatisch Jezus.

De praktijk is een stuk weerbarstiger, zoals ik in mijn vorige post heb gepoogd uit te leggen: mensen zijn prima in staat het evangelie als 'waar' aan te nemen, zonder dat ze Jezus écht kennen. Het is niet zo dat die mensen dan 'dus' niet geloven. Ze geloven wél, alleen is Jezus voor hen (nog) een abstract begrip, met Jezus als persoon hebben ze niet zoveel, en Jezus' werk is een theoretische aangelegenheid, die verstandelijk aangenomen wordt.

Hebben zulke mensen Jezus afgewezen?
Beslist niet. Je kunt iemand die je niet kent niet bij voorbaat afwijzen. Het probleem is alleen dat ze dus geen binding hebben met Jezus als persoon, waardoor ook het evangelie een theoretische uiteenzetting wordt.

Je hebt pas écht iets aan het evangelie als je Jezus als Heer hebt aangenomen. Dat betekent dat hij de Eerste en Enige in je leven is. Als je de échte Jezus aanneemt als Heer, dan pas kan het evangelie werken in je leven, en ga je groeien en (als het goed is) in leer en leven steeds meer op de Here Jezus lijken.

Zonder het beginpunt "Jezus" kom je echt niet ver in het christendom.

Hiedeen

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2005, 09:53:14 am »
Zo kort mogelijk:

Toch

Knee

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2005, 10:03:44 am »
@Roodkapje: Je hebt gelijk als je stelt dat je moet beginnen met Jezus. Christus is het begin, het midden en het einde. Hij is alles (Col 3:11). Maar blijkbaar en helaas hebben veel mensen dus wel een bepaald beeld van het evangelie, dat ze dan ook willen aannemen en voor 'waar' houden, maar niet een goed beeld van Jezus Christus. De vraag is dan of ze wel het 'juiste' evangelie hebben aangenomen. Een evangelie zonder Christus - of met een verkeerd beeld van Hem - is geen evangelie.

Als het gaat om evangelie-verkondiging, dan behoort dus ook altijd Christus verkondigd te worden. Paulus gebruikt wat dit betreft bijv. de uitdrukking 'kracht Gods' zowel voor het evangelie (Rom 1:16, 1Co 1:18), als voor Christus (1Co 1:24).

Als het gaat om de kern van het evangelie, dan moet het zeker gaan om Christus en onze band met Hem. Gisteravond hadden we het op bijbelstudie over de Ware Wijnstok. Dat beeld laat zien waar het om draait: blijf in Mij, zegt Jezus. Blijf verbonden. Dan zul je veel vrucht dragen. Zonder Mij kun je niets, zegt Hij.

Dus als ik zo kort mogelijk de kern van het evangelie zou moeten weergeven, dan zeg ik:

Christus!

(Vervolgens moet ik dan natuurlijk wel gaan uitleggen wat Hij dan allemaal inhoudt....)
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2005, 10:29:52 am »
Fil 1,27

Alleen, gedraagt u waardig het evangelie van Christus, opdat, hetzij ik kom en u zie, hetzij ik afwezig blijf, ik van u moge horen, dat gij vaststaat in één geest, één van ziel medestrijdende voor het geloof aan het evangelie,

Voor mij houdt het evangelie in dat je Jezus moet aannemen als de Enige weg tot God, die plaatsvervangend voor jou gestorven is.
En het evangelie moet wel als het ware evangelie gebracht worden. Deze elementen moeten in de evangelieboodschap zitten.
Als je dit evangelie dan gelooft, wordt het waarheid in je leven. En wordt Chrsitus een Levend persoon voor jou.
En dat is iets anders dan: Ik geloof wel dat dit de waarheid is, maar niet v oor mij, ik ben nog niet zover dat ik mij persoonlijk aan God wil uitleveren.
Want dat zit er m.i. dan vaak achter. Het evangelie is niet vrijblijvend.

Zoals anderen ook al aangaven, zie ik. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #16 Gepost op: februari 07, 2005, 11:25:12 am »
Kern van het geloof, de laatste posts maken het wel duidelijk, is vooral een relatie!
En dan nog wel een relatie met God JHWH, de God boven ons, bij ons, met ons, naast ons, in ons, kortom de God voor ons!
JHWH = Ik ben

LaNaussee

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #17 Gepost op: februari 07, 2005, 09:52:24 pm »
Ik hoorde laatst een dominee en die zei dat als je alles zou vergeten, maar één bijbeltekst mocht onthouden, onthoud dan deze:
5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. 8 En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader. (Uit: NBV, Fil.2)
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #18 Gepost op: februari 07, 2005, 10:58:18 pm »
Liefde *punt*
Je moet de groenten van Joost hebben!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #19 Gepost op: februari 07, 2005, 11:47:37 pm »
De kern van het geloof?

Dat je weer vrij bij je Schepper kan komen!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Oogje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2005, 12:11:49 am »
Apart eigenlijk dat we zelfs over de kern van het geloof verschillend denken. En we soms zelfs over elkaars kern discussieren. De ene zegt dat je per sé een relatie met Jezus moet hebben, de ander ziet het weer anders... blijkbaar heb je iets meer nodig dan één zin om de kern van je geloof samen te vatten.

Over een geschrift als de geloofsbelijdenis van Nicea is ook al heel lang gediscussieerd. Christenen willen immers alles nauwkeurig formuleren. Soms iets té nauwkeurig, alsof ze een wetboek moeten maken. Maar ja, dat heel nauwkeurig willen zijn zit nu eenmaal in de mens. Daarom wilden de Farizeeërs zo nauwkeurig bepalen wat nu werk was en wat niet.

Nu heb ik voor mezelf ook de kern van mijn geloof samengevat, althans hetgene waarvan ik meen dat iedere christen dat moet geloven en dat ook door iedere christen gelooft wordt. Zoiets enorms, machtigs en ongrijpbaars als God en Zijn werk is nu eenmaal niet in één zin of woord te vatten. Zeg je Christus, dan vergeet je de Vader en de heilige Geest, zeg je liefde, dan wordt het erg algemeen, zeg je bijbel, dan zijn vage sekten die zich daarop baseren en de boel gruwelijk verdraaien ook meteen christelijk...

Ik zal hieronder mijn samenvatting van het geloof posten. Voordat oprechte christenen er hun kritische tanden in willen zetten, besef dan wel dat het misschien niet helemaal volledig is, maar dat hoeft ook niet. Het is de basis van mijn geloof en voor het andere geldt dus: de rest is commentaar, ga heen en leer.

Gemeente van Jezus Christus,
Heb de Heer, uw God, lief
met heel uw hart, heel uw ziel en heel uw verstand.
Heb uw naaste lief als uzelf.
Ga op weg en maak alle volken tot Zijn leerlingen.
Doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Leer hen dat ze zich moeten houden aan alles wat Hij u bevolen heeft.
Heb elkaar lief en vier het Avondmaal tot Zijn gedachtenis.
Want God had de wereld zo lief
dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven,
opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft.
En Jezus zal op dezelfde wijze terugkomen
als Zijn leerlingen Hem naar de hemel hebben zien gaan.
Gelukkig zijn zij die geloven
in het geopenbaarde Woord van God,
door de werking van de heilige Geest.
Amen.

HenkG

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2005, 10:21:39 am »
...Oftewel de 12 artikelen van ons geloof zijn een behoorlijk complete samenvatting van ons geloof. De mensen die zich hierover gebogen hebben, en dat zijn er velen geweest, getuige ook de 3 versies die formeel erkend zijn, zijn er al achter gekomen dat de kern niet zo kort is samen te vatten.
Maar we blijven mensen die het toch weer willen proberen....lekker eigenwijs...
JHWH = Ik ben

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2005, 10:56:30 am »
Zo lang zo'n samenvatting niet langer wordt dan 12 artikelen, blijft de kern wel gehandhaafd denk ik.

Meindertd

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2005, 12:01:24 pm »
1 Het eeuwige leven is een kado, en zoals elk kado kun je het niet verdienen.
2 De mens is een zondaar en kan zichzelf niet redden
3 God is liefde en daarom wil hij de zonde niet straffen, maar ook rechtvaardig en moet de zonde straffen.
4 Jezus Christus de eeuwige God mens, stierf aan het kruis om onze zonden te betalen, en stond op uit de dood om ons het eeuwige leven te schenken.
5 reddend geloof is niet alleen verstandelijk of tijdelijk, maar voor altijd het vertrouwen op Jezus stellen.

bron http://www.eebelgium.be/zeker_weten/zeker_weten.htm

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #24 Gepost op: februari 14, 2005, 01:34:29 pm »
Door Jezus Christus en de Heilige Geest sluit God de Vader ons aan zijn hart.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #25 Gepost op: februari 14, 2005, 01:58:56 pm »
Niet van mezelf (maar ik weet niet meer van wie)

Wij, onbewoonbaar verklaard, onverklaarbaar bewoond...

Door het geheimenis van Christus!
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #26 Gepost op: februari 14, 2005, 02:09:31 pm »
Komt een beetje op hetzelfde neer als Hans, maar ik zou zeggen:
Geen religie, maar relatie dankzij (de verlossing door) Jezus Christus (God die mens werd) en de (vernieuwing door de) Heilige Geest (God die in de mens komt wonen).

@Mirt:  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 09:25:44 pm door Mezzamorpheus »

P. Strootman

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #27 Gepost op: februari 15, 2005, 08:32:52 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 06 februari 2005 om 10:56:
Hallo,

Ik wil u en de uwen uitdagen om in een zo kort mogeljike zin de kern van het geloof uit te leggen. Handig voor als je in gesprek bent met niet-christenen.
Ik heb er zelf al 1:

Van Mij... Voor jou!

Ik denk, dat Paulus met het ene geloof in Efeze 4.5, de kern ervan zeer treffend heeft aangegeven. Dat is  namelijk het geloof in Christus Jezus. Gezien zijn strijd met de Joden hierover (Hand.24.4 en Ef.3.1). Hij omschrijft dit geloof in Christus Jezus als volgt:'God heeft de Geest zijns Zoons in onze harten uitgezonden, die roept:: Abba,Vader' (Gal.4.6). Het allernoodzakelijkste geloof dus! Over al het andere zogenaamde geloof kunnen we discussieren, maar niet over dit geloof!
Piet Strootman

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2005, 09:32:16 pm »
Oh jawel, want over Jezus Christus zijn heel erg veel dwaalleren. Er zijn mensen die denken dat ze in de echte Jezus geloven, omdat bij het vallen van de naam Jezus ieder zijn eigen paradigma klaarheeft.

Pas als je vertelt over wie Christus is en wat hij doet in je leven, kun je ontdekken of iemand een dwaalleer aanhangt of niet.

Jezus Christus, Gods eniggeboren zoon, die onschuldig veroordeeld werd, opdat wij niet meer veroordeeld zouden worden, die zonder zonde was, maar onze zonden op zich nam, zodat wij konden leven in Zijn Naam. Opdat wij de Heilige Geest, de Trooster zouden ontvangen. :)

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #29 Gepost op: februari 15, 2005, 11:20:50 pm »

quote:

Oogje schreef op 06 februari 2005 om 14:47:
Geloof in het evangelie zoals die wordt geopenbaard in de bijbel en heb God en je naasten lief. De rest is commentaar, ga heen en leer! :*)

Hoho, dat is plagiaat. ;)
De oorspronkelijke oude Joodse anekdote gaat als volgt:
Op een dag kwam een ongelovige bij Rav Shammai en vroeg hem uitdagend: ‘Ik wil mij bekeren op voorwaarde dat u mij de gehele Torah leert terwijl ik op één been sta!’ Rav Shammai werd kwaad en gaf hem een klap.

Vervolgens ging de heiden naar Rav Hillel en vroeg hem: ‘Kunt u mij de gehele Torah leren terwijl ik op één been sta?’
Rav Hillel antwoordde: "Wat je niet wilt dat jezelf overkomt, doe dat ook een ander niet aan! Dat is de hele Torah- de rest is commentaar". En hij voegde daaraan toe: ‘Ga heen en leer!’

Ongeveer in dezelfde tijd dat dit voorval speelt, schrijft Marcus zijn evangelie.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2005, 09:08:34 am door Suighnap »

Oogje

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #30 Gepost op: februari 17, 2005, 01:44:34 am »
Sjaloom Suighnap,

Da heb je heel goed, dat heb ik bewust gedaan inderdaad.  :*)  Immers, heeft het christendom niet haar wortels in het jodendom?  O-)

HenkG

• Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #31 Gepost op: februari 17, 2005, 08:27:39 am »
Alleen jammer dat Rav Hillel de welbekende tekst weer fout weergeeft.
Er staat namelijk in de Torah/Bijbel: wat gij wilt dat anderen u doen, doet gij evenzo.
Net even anders, maar in essentie geheel tegenovergetseld.
JHWH = Ik ben

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
De kern van het geloof
« Reactie #32 Gepost op: februari 17, 2005, 10:28:32 am »
Hallo HenkG

Je schreef:

quote:

HenkG:
Alleen jammer dat Rav Hillel de welbekende tekst weer fout weergeeft.
Er staat namelijk in de Torah/Bijbel: wat gij wilt dat anderen u doen, doet gij evenzo.
Net even anders, maar in essentie geheel tegenovergetseld.
Hoezo? Rav Hillel gaf de tekst goed weer (want לא en אין = ontkennend); Jezus gaf de welbekende tekst echter anders weer.
De oorspronkelijke uitspraak uit het Boek Tobit luidt in het Nederlands vertaald: "Wat je niet wilt dat jezelf overkomt, doe dat ook een ander niet aan." Dit herhaalde Rav Hillel. Jezus maakt daar volgens Lucas van: “En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun ook desgelijks.” Net even anders.  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 11:12:41 pm door Suighnap »