Auteur Topic: De Morning-after Pil  (gelezen 10583 keer)

britt

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Gepost op: januari 18, 2005, 11:02:28 am »
wat vinden jullie van de morning after pil? is t een vorm van abortus? gebruiken jullie (vrouwen) t?
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2005, 11:04:33 am »
Ik vind het een vorm van afdrijving en aangezien je dat gebruikt 'the morning after' je seks gehad hebt lijkt het me een vorm van abortus. Ik vind dat seks binnen het huwelijk hoort en dat je 'm als christen daarom niet hoeft te gebruiken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Promtus

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2005, 11:12:11 am »
Als je hem gebruikt geef je eigenlijk toe dat je impulsief met iemand naar bed bent geweest. Dat keur ik af.

britt

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2005, 11:18:04 am »
mij gaat het er om of jullie de morning after pil abortus vinden, niet of je t afkeurd om wel of niet seks te hebben voor t huwelijk
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2005, 11:20:46 am »
Je kunt 'em tegenwoordig gewoon in de drogist en de apotheek halen, las ik net vandaag in de krant.
Het is toch wel een soort abortus want een -eventueel- bevrucht eitje kan niet innestelen. (Zeg ik dat goed zo?)
En of we het gebruiken dat klinkt of het een asperientje is wat je inneemt als je hoofdpijn hebt. Daarom vind ik het ook niet goed dat het nu vrij verkrijgbaar is. Er ziten ook aardig wat hormonen in dus gezond lijkt het me ook niet echt.

Sommige meisjes hebben nu misschien zoiets van: Ach als ik met iemand naar bed ben geweest, kan ik voor de zekerheid wel even een morning-after pil halen.....
Nadenken over waar je eigenlijk mee bezig bent, is dan niet meer nodig. De oplossing ligt binnen handbereik.

Ik denk dat je discussie over deze pil niet alleen kunt benaderen of je het abortus vindt. De hele sexuele 'moraal' hangt er mee samen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 11:23:00 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

britt

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2005, 11:23:13 am »
en de gewone pil dan? die voorkomt alleen. die verwijderd niet. is dat dan geen abortus?

Promtus

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2005, 11:28:14 am »

quote:

britt schreef op 18 januari 2005 om 11:23:
en de gewone pil dan? die voorkomt alleen. die verwijderd niet. is dat dan geen abortus?
Nee, kijk maar wat abortus is.

abor·tus (de ~ (m.), ~sen)
    1 opzettelijke zwangerschapsonderbreking => abortus provocatus, vruchtafdrijving, zwangerschapsafbreking
    2 [med.] miskraam

Het gebruiken van de pil is dus geen abortus, aangezien je dan voorkomt dát je zwanger wordt.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 11:28:49 am door Promtus »

britt

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2005, 11:33:17 am »
inderdaad dat dacht ik dus ook promtus.

maar de morning after pil is toch geen zwangerschapsonderbreking? t vruchtje kan zich dan alleen niet nestelen

Promtus

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2005, 11:35:06 am »

quote:

britt schreef op 18 januari 2005 om 11:33:
inderdaad dat dacht ik dus ook promtus.

maar de morning after pil is toch geen zwangerschapsonderbreking? t vruchtje kan zich dan alleen niet nestelen
Daar heb ik geen verstand van, anderen hier wel. Dus hou ik me maar stil.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2005, 11:35:37 am »
De vrucht kan zich niet innestelen, maar de bevruchting heeft al plaatsgevonden. Er is dus al sprake van een zwangerschap en van actief voorkomen dat dat doorgroeit...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2005, 11:50:30 am »
Dus als je puur naar de defenitie kijkt zijn het innemen van de anticonceptiepil en de morning-afterpil beide vormen van abortus. Als een eicel bevrucht is, dan wordt verdere ontwikkeling van de vrucht voorkomen en afgedreven.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2005, 12:32:02 pm »
Dat is niet waar, de anticonceptiepil voorkómt namelijk de eisprong.

Geen eisprong - geen bevruchting - geen embryo - geen abortus.
Bovendien verandert de anticonceptiepil het slijm bij de baarmoedermond waardoor zaad niet binnen kan komen en er een ongunstige zuurgraad is voor het overleven van zaadcellen.

De MAP werkt NA de bevruchting en voorkomt innesteling.

edit:Er ZIJN inderdaad (enkele) onderzoekers die van mening zijn dat de anticonceptiepil af en toe (in sommige cycli van sommige vrouwen) geen eisprong remt, maar dat er dan toch geen zwangerschap hoeft op te treden door de zaadremmende en zaaddodende bijwerkingen, en omdat als bijwerking ook het baarmoederslijmvlies veranderingen ondergaat waardoor als er ondanks alle barrières TOCH een bevruchting plaatsvindt, de bevruchte eicel niet kan innestelen (in dat geval dus dezelfde werking als de MAP). Maar dit is zeer controversieel, in principe remt de anticonceptiepil de eisprong.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2005, 12:37:26 pm »
't Is op zich idd een definitiekwestie, waarbij nu onduidelijk is of je zwanger bent op het moment van het dragen van een bevruchte eicel, of op het moment van een ingenestelde eicel. Daar kan een paar uur, maar ook een paar dagen tussen zitten.

Ook naar mijn mening ben je zwanger vanaf het moment dat er een bevrucht eicelletje in je lichaam zit, al of niet ingenesteld. Dat komt omdat ik naar het idee erachter kijk: wanneer begint het leven van een mens? Dat is wanneer alle mogelijkheden tot een zwangerschap aanwezig zijn: en dat is vanaf het moment dat er een bevruchte eicel is en een baarmoederkoek om in te nestelen. Als je aan een van beide begint te rommelen, ben je bewust bezig met het vernietigen van (eventueel) leven.
Om diezelfde reden vind ik een koperspiraaltje ook niet kunnen (de Mirena wel: die geeft ook hormonen af waardoor de eisprong voorkomen wordt): ook die voorkomt innesteling (in het overgrote deel van de gevallen).

Een christen moet zich verantwoordelijk gedragen. Dat betekent dus ook: onbeschermde seks alleen wanneer je idd in staat bent om voor een (eventueel) kind te zorgen. Dus niet achteraf denken 'euh, oja, oeps, euh, de noodoplossing dan maar'.  
Daarnaast denk ik dat wanneer een christenmeisje 'per ongeluk' zwanger blijkt te zijn, zij daarin steun van God zal krijgen om zo'n zwangerschap uit te dragen en een kind op te voeden. Het zal best moeilijk zijn, zeker in het begin, maar uiteindelijk zal het imho een betere oplossing blijken (geldt volgens mij ook voor de meeste ongelovigen: abortus gaat uiteindelijk vaak knagen).

Nee, ik slik geen (morning after-)anti-conceptie, maar da's omdat ik onvruchtbaar ben. Dus op zich heb ik makkelijk praten: heb nooit zelf voor dit soort dilemma's gestaan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2005, 12:40:17 pm »
Ook al voorkom je de bevruchting, dan nog is het opzettelijk voorkomen dat je zwanger wordt, toch? Je slikt die pil meestel niet perongeluk (enkele keren tegen medische klachten dacht ik). Dus was is dan het principiële verschil met een morning after pil en condooms enzo?
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 12:55:18 pm door Appelmoes?? »
Je moet de groenten van Joost hebben!

Marloes

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2005, 12:42:31 pm »
Hoe verklaar je dan dat de gewone anticonceptiepil als morning-after-pil gebruikt kan worden door er een paar tegelijk van in te nemen?
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2005, 12:43:55 pm »
Nee: je voorkomt de innesteling. De bevruchting kan prima plaatsvinden.
Bij condooms en normale vormen van anti-conceptie ('de pil') voorkom je juist bevruchting. Er is dus een wezenlijk verschil: bij de morning afer pil breek je dus (misschien, voor de zekerheid) een zwangerschap af.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2005, 12:55:03 pm »
In beide gevallen voorkom je bewust een zwangerschap, wat dat betreft zie ik geen verschil. Ik zie wel verschil in hoe je ze gebruikt.

(Ik ben ook niet anti-pil ofzo hoor.)
Je moet de groenten van Joost hebben!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2005, 12:56:34 pm »
@ Marloes: De anticonceptiepil in grote hoeveelheden (MAP) zorg ervoor dat een eventuele bevruchte eicel sneller dan normaal door de eileiders gaat, en daardoor "te jong" aankomt in de baarmoeder zodat het nog niet in staat is in te nestelen.

@ Appelmoes: opzettelijk een bevruchting voorkomen is idd wezenlijk iets anders dan het verhinderen van de verdere ontwikkeling en innesteling van een bevruchte eicel. Je van seks onthouden is óók het voorkomen van bevruchting en zwangerschap.

Misschien hangt het van je definitie van zwangerschap af, als er geen eicel is geweest is er ook geen zwangerschap geweest, de AC pil voorkomt dus zwangerschap. Als je zwangerschap definieert als "positieve test" voorkomt de MAP inderdaad zwangerschap, vind je dat zwangerschap ontstaat bij de bevruchting dan breekt de MAP zwangerschap af en is dus iets anders.

Ik moet even denken aan het Fokke en Sukke stripje "menstruatie is moord!" wat ik ff niet terug kan vinden  :)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 12:59:00 pm door Bumblebee »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #18 Gepost op: januari 18, 2005, 01:01:10 pm »

quote:

Marloes schreef op 18 januari 2005 om 12:42:
Hoe verklaar je dan dat de gewone anticonceptiepil als morning-after-pil gebruikt kan worden door er een paar tegelijk van in te nemen?

Bij juist gebruik van 'de pil' kan er nooit een bevruchting tot stand komen, omdat er geen eisprong is.

In de normale pil (bijv. microgynon 30) zitten zowel oestrogenen (30 mg) en progestagenen (150ug). Die voorkomen de eisprong (halverwege je cyclus), maar voorkomen niet de opbouw van je baarmoederslijmvlies.
De standaard morning-afterpil bestaat uit 2x 750ug progestageen (levonorgestrel), met een tussenpoos van 12 uur. Door de hoge dosis progestageen verandert het aspect van je baarmoederslijmvlies, waardoor innesteling een stuk moeilijker wordt. Als je dus 2x 5 normale pillen slikt, krijg je ongeveer hetzelfde effect, maar met een torenhoge oestrogeenspiegel.

Marloes

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2005, 01:16:32 pm »
Bedankt voor alle uitleg. :)
Ik las nl op de Achmea-site dat dat kon, maar dat het in NL niet in de bijsluiter vermeld mag worden.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2005, 01:20:28 pm »
Lekker bezig dan bij Achmea, 't mag niet in de bijsluiter dus adverteren we het maar op onze website? :?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Marloes

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2005, 01:25:41 pm »
Ik had het hier ergens gelezen, maar dat het niet in de bijsluiter staat zoek ik nog op.
Hier staat meer info over de pil die Elle noemde. Daar staat alleen bij dat zwangerschap of een vermoedern daarvan een contra-indicatie is.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2005, 01:30:26 pm door Marloes »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2005, 01:46:28 pm »

quote:

elle schreef op 18 januari 2005 om 12:37:

Een christen moet zich verantwoordelijk gedragen. Dat betekent dus ook: onbeschermde seks alleen wanneer je idd in staat bent om voor een (eventueel) kind te zorgen. Dus niet achteraf denken 'euh, oja, oeps, euh, de noodoplossing dan maar'.  

En als je wel anti-conceptiemiddelen gebruikt en er gaat iets mis daarmee, dan zou ik niet naar de noodoplossing grijpen, maar afwachten of je zwanger bent.
Als dat het geval is, zie ik dat als een door God gewenst kind. :)

quote:

Daarnaast denk ik dat wanneer een christenmeisje 'per ongeluk' zwanger blijkt te zijn, zij daarin steun van God zal krijgen om zo'n zwangerschap uit te dragen en een kind op te voeden. Het zal best moeilijk zijn, zeker in het begin, maar uiteindelijk zal het imho een betere oplossing blijken (geldt volgens mij ook voor de meeste ongelovigen: abortus gaat uiteindelijk vaak knagen).

Mee eens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2005, 02:05:30 pm »

quote:

Daarnaast denk ik dat wanneer een christenmeisje 'per ongeluk' zwanger blijkt te zijn, zij daarin steun van God zal krijgen om zo'n zwangerschap uit te dragen en een kind op te voeden.

En, als ik even heel nuchter en pragmatisch mag zijn, hopelijk ook van de aanstaande vader, haar familie en de maatschappij...

Ik vind dat wij in Nederland veel te makkelijk tienermoeders aan hun lot overlaten. De boodschap die wordt uitgezonden is: je mag je kind op onze kosten doodmaken, als je dit niet wil vinden we dat erg onverstandig maar vooruit, je mag het ook weggeven, maar wil je het zelf houden... tja, you're on your own!

(overigens weet ik niet hoe zoiets in christelijke gemeenschappen gaat hoor, daarvoor behoor ik nog te kort tot één)

Het gebeurt gewoon vaak dat meisjes dan maar moeten stoppen met hun opleiding of soms zelfs uit huis worden gezet zodat er voor hen inderdaad geen andere weg meer open ligt dan abortus, en vervolgens krijgen ze van de "andere partij" te horen dat ze hun kind hebben vermoord.

Ik vind dat het niet alleen het probleem van het meisje zou moeten zijn, maar op zijn minst ook van de andere ouder, en van hun families.

Iemand

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2005, 07:35:20 pm »
Wat ik op n ander forum las over de morning after pil:

quote:

OK, om even het verschil dan aan te geven tussen de morning after pil en de abortuspil (ja het zijn 2 verschillende dingen dus)

· De morning-after pil is niet één pil, maar een aantal pillen dat je slikt om te voorkomen dat je in verwachting raakt.
· Het is geen voorbehoedsmiddel, maar een noodmaatregel achteraf. Je kunt het gebruiken als bijvoorbeeld het condoom is gescheurd, je de pil bent vergeten of er een gaatje in het pessarium bleek te zitten en je persé niet zwanger wilt raken.
· De eerste 2 pillen moet je zo snel mogelijk na het onbeschermde seksuele contact innemen. Uiterlijk binnen 72 uur, maar hoe sneller je dit doet, hoe meer kans van slagen je hebt.
· Is al teveel tijd verstreken, dan kun je alsnog een pechspiraaltje laten plaatsen.
· Verwar de morning-afterpil niet met de abortuspil. De abortuspil slik je niet direct nadat je onveilig hebt gevreeën om zwangerschap alsnog te voorkomen, maar pas als je weet dat je zwanger bent en besluit dat je het kind niet wilt houden.
· Je moet de morning-afterpil zo snel mogelijk na het onbeschermde contact slikken.
· Vanaf 1 januari 2005 is de morning-afterpil vrij te koop bij de drogist en apotheek (het kost ongeveer € 13,-). Als je onder de 21 jaar bent wordt de morning-afterpil vergoed door de verzekering, maar je moet dan wel eerst een recept halen bij een arts. Hiervoor kun je terecht bij je huisarts, de Rutgers Stichting (030-2313431) of de GGD (zie telefoonboek).
· Houd er rekening mee dat je je na het slikken misselijk kunt voelen en je borsten wat gespannen kunnen aanvoelen.
· In 1 à 2 % van de gevallen werkt de morning-after pil niet. Heb je de morning-afterpil geslikt, maar blijft je menstruatie uit, doe dan voor de zekerheid een zwangerschapstest. Ga er dus niet als vanzelf vanuit dat als je de morning-afterpil hebt geslikt je niet zwanger bent: het middel kan falen.

De morning afterpil wekt dus je menstruatie op, zodat het eitje niet kan nestelen.

Bij de abortuspil (ook wel RU486 genoemd) gaat het om een aantal tabletten dat ervoor zorgt dat bij een meisje dat zwanger is de vrucht wordt afgestoten.
· Het is geen pil die je bij de apotheek haalt en thuis kunt slikken als je ongewenst zwanger blijkt te zijn. Het valt onder de abortuswetgeving. De abortuspil is dan ook alleen verkrijgbaar in abortusklinieken en ziekenhuizen die een abortusvergunning hebben.
· Tot de introductie van de abortuspil vond abortus alleen plaats via zuigcurettage. Gezien de snelheid en zorgvuldigheid waarmee dit in Nederland gebeurt, lijken op dit moment de voordelen van de abortuspil niet echt op te wegen tegen de nadelen.
· Verwar de abortuspil niet met de morning-afterpil, die je neemt als je onveilig hebt gevreeën en achteraf alsnog zwangerschap wilt voorkomen.
Je maakt een afspraak bij een abortuskliniek of ziekenhuis.
· Er wordt gekeken of je in aanmerking komt voor de abortuspil en via echoscopie nagegaan of je zwangerschap niet te ver gevorderd is. Je kunt de abortuspil alleen slikken als je niet langer dan 49 dagen zwanger bent (gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie). In feite gaat het om 43 dagen omdat tussen het eerste gesprek en het innemen van de eerste pillen de 5 dagen wettelijk vastgestelde bedenktijd zitten.
· In aanwezigheid van een arts slik je 3 tabletten. De stof die in deze pillen zit (mifepristone) zorgt ervoor dat de bekleding van de baarmoederwand los komt zodat het vruchtje zich niet (langer) in de baarmoederwand kan nestelen en afsterft.
· Na 48 uur ga je terug naar de kliniek en slik je een ander middel dat ervoor zorgt dat het vruchtje wordt uitgestoten (na 4 uur slik je mogelijk een tweede dosis). Er komt dan een bloeding op gang, vergelijkbaar met een menstruatie, maar dan veel heviger. Dit kan gepaard gaan met krampen, braken en misselijkheid. De bloeding duurt gemiddeld 7 tot 10 dagen, maar het kan ook langer aanhouden.
· Twee tot 3 weken later kom je terug voor controle. In 2 tot 5% van de gevallen blijkt de abortuspil niet gewerkt te hebben en moet alsnog zuigcurettage worden toegepast. Ook wordt dan gesproken over anticonceptie die je in de toekomst kunt gebruiken om herhaling te voorkomen.

rutger30

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #25 Gepost op: februari 06, 2005, 01:52:03 am »
Ik ben zelf gediplomeerd drogist bij een grote landelijke drogisterijketen (een zeer bekende voordeeldrogist) die nu ook de morning-afterpil verkoopt. De morning-after pil voorkomt dat een reeds bevrucht eitje zich in de baarmoeder kan nestelen. Nu heb ik geen gewetensbezwaren bij het verkopen van anti-conceptiemiddelen, maar de morning-afterpil is een middel dat men gebruikt als de eigenlijke conceptie misschien al heeft plaatsgevonden. Mijns inziens is het een vorm van zwangerschapsafbreking en geen anti-conceptiemiddel. Als christen die zeer gekant is tegen het afbreken van een zwangerschap (is voor mij moord) wil ik deze pil niet verkopen en daarover klanten adviseren. Eerlijk gezegd ben ik woedend dat mijn werkgever geen rekening houdt met de gewetensbezwaren die een christen (of een ander) kan hebben als hij een dergelijke pil moet verkopen. Mijn werkgever had naar mijn mening van te voren rekening moeten houden met eventuele bezwaren van christelijke werknemers door hier een regeling voor op te stellen, waardoor christelijke werknemers kunnen kiezen om niet op enigerlei wijze mee te werken aan de verkoop (het bestellen en het daadwerkelijk verkopen) van deze pil. Nu weet ik dat er in de VS al een rechtszaak heeft plaatsgevonden over een werkneemster van een apotheek die heeft geweigerd om een dergelijke pil te verkopen en daarom is ontslagen. Graag wil ik jullie mening en advies hoe ik als christen met deze bijzonder vervelende kwestie om moet gaan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #26 Gepost op: februari 07, 2005, 08:51:44 am »
Hm, dat is inderdaad een lastige kwestie.

Aan de ene kant kun je je werkgever eigenlijk niet veel kwalijk nemen, hij houdt zich gewoon aan de wet en het is zijn winkel dus hij mag verkopen wat hij wil (argument a la: "als je lid bent van de Blauwe Knoop moet je niet in een kroeg gaan werken") aan de andere kant zit jij nu wel mooi in een ongelofelijk lastig parket.

Zijn er meerdere werknemers, waaronder misschien ook enkele die geen bezwaren hebben tegen de MAP? Misschien kunnen jullie, in overleg met je baas, onderling regelen dat die werknemers alles op zich nemen wat met de MAP te maken heeft. Betrek je baas hier vooral wel bij, dat draagt bij tot de "bewustwording" denk ik. Succes!

rutger30

• Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #27 Gepost op: februari 09, 2005, 12:06:46 am »
Ik heb reeds met mijn (redelijke) directe baas overlegd en het was gelukkig geen probleem. Wel zou ik graag zien dat het voor alle filialen zo opgelost kan worden, omdat er waarschijnlijk nog wel meer werknemers zijn die gewetensbezwaren hebben of krijgen als zij deze pil moeten verkopen.

Poohbear

• Love is all I need
    • Bekijk profiel
De Morning-after Pil
« Reactie #28 Gepost op: maart 06, 2005, 08:45:06 pm »
Tsja sorry hoor maar ook als christen zijnde moet je rekening houden met de niet-christenen vind ik. Ik ben heel erg voor het gegeven 'baas in eigen buik'. Uiteraard vind ik dat je als christen zijnde, maar net zo goed als geen christen zijnde op de juiste manier om moet gaan met seks. Met al die geslachtsziektes van tegenwoordig kan je ook niet zo maar even met iemand het bed induiken.
Maar goed, ik heb niets tegen seks voor het huwelijk, om verschillende redenen, maar daar gaat de discussie dus niet over. Ik weet in ieder geval hoe makkelijk het is om zwanger te worden, ook al ga je heel bewust met seks om en zit je aan de anticonceptie. Daarom vind ik dat ook een christelijk meisje een eigen keuze moet maken mocht haar zoiets overkomen, dat zou ik in ieder geval wel doen.
Een kind krijgen is zo makkelijk niet. natuurlijk geloof ik wel dat God je zal helpen, maar hij kan immers niet voor je oppassen als jij naar je werk moet... Er komt heel wat meer bij een kind krijgen, kijken en ook christelijke meisjes moeten zich daarvan bewust zijn.
Ik heb zelf onderzoek gedaan naar tienerzwangerschappen en daar waren ook veel verlaten christelijke meisjes bij, die door hun ouders te schande waren gezet. Mensen zo gaan we toch niet met elkaar om? Is dat dan wel een christelijke instelling?  :/
God heeft ons de kennis en de mogelijkheden gegeven om onszelf te helpen. Wij kunnen zelf bepalen of we die ten kwade of ten goede keren, maar een MAP lijkt me geen atoombom...

Voor rutger30: als je er echt zo veel problemen mee hebt en je krijgt een klant die hierover informatie wilt of eventueel wilt kopen, heb je dan geen collega's die hieraan wel gehoor willen geven? Misschien kan je hen dan vragen, dan heb je in ieder geval zelf geen rotgevoel... :)
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt