Auteur Topic: Vasten  (gelezen 5876 keer)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Vasten
« Gepost op: februari 26, 2003, 09:30:24 am »
De lijdenstijd breekt aan. Heb jij er wel eens over nagedacht om te vasten? Wat heeft dat voor betekenis voor je/ Hoe vul je dat in?

ilona

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2003, 11:53:00 am »
mag niet, ben zwanger :D

Nee, maar ik vind het niet zo nodig eigenlijk. Wat gebeurt is, is gebeurt en Jezus heeft alles goedgemaakt voor ons.  Ik vind wel dat je bij de lijdenstijd stil mag en zelfs moet staan, maar om nou meteen te gaan vasten......

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2003, 12:07:30 pm »
Het is een goede manier van zelfonderzoek.

Vasten hoef je niet alleen op te vatten als zijnde niet eten, je zou ook eens na kunnen denken over consuminderen voor een bepaalde periode. Zowel in fysieke als in matriele zin.
Een periode van rust in veel vlakken doet je beter beseffen. Besteed in die periode wat meer tijd aan jezelf, je gezin en je geloof.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2003, 03:13:15 pm »

quote:

op 26 Feb 2003 12:07:30 schreef Picardijn:
Het is een goede manier van zelfonderzoek.

Vasten hoef je niet alleen op te vatten als zijnde niet eten, je zou ook eens na kunnen denken over consuminderen voor een bepaalde periode. Zowel in fysieke als in matriele zin.
Een periode van rust in veel vlakken doet je beter beseffen. Besteed in die periode wat meer tijd aan jezelf, je gezin en je geloof.  
Lijkt me een goede oproep. Niet eten zou ik te dwangmatig vinden, maar eens een periode van consumptieve rust in achtnemen lijkt me zo gek nog niet.
Altijd in voor verbeteringen!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2003, 03:33:47 pm »
In onze kringen wordt regelmatig gevast, zeker als er al lange tijd voor iets of iemand gebeden wordt , waar maar geen doorbraak in lijkt te komen.
Vooral bij mensen waar duidelijk een gebondenheid aanwezig is, kan het heel goed zijn om alleen, óf als gemeente daar een dag of enkele dagen voor te vasten of te bidden.
Zegt Jezus niet: Dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten?
Vasten hoeft niet te betekenen dat je helemaal niets eet en drinkt. Als de honger echt bezit van je neemt, kun je je niet meer concentreren op gebed, zeker niet een paar uur achter elkaar. Dan kun je beter wat vruchtensap drinken of wat droog brood. Mijn moeder doet b.v. tijdens de dagen dat ze vast haar computer uit, dat leidt haar toch erg af. Een ander zou de tv uit moeten laten of andere zaken die veel tijd in beslag nemen.

Peter

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2003, 06:58:32 pm »
Vasten is na Christus' komst op aarde niet meer nodig. Nieuwe wijn moet in nieuwe zakken en niet in oude.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2003, 07:06:25 pm »
Wat zijn dan die 'nieuwe zakken' volgens jou Peter?

By the way, ik voel ook wel wat voor dat 'consuminderen'-idee...:)

Peter

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2003, 07:13:06 pm »
Bij een nieuwe inhoud (wijn) horen nieuwe vormen (zakken)

sheep

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2003, 07:18:16 pm »

quote:

op 26 Feb 2003 18:58:32 schreef Peter:
Vasten is na Christus' komst op aarde niet meer nodig. Nieuwe wijn moet in nieuwe zakken en niet in oude.

Dan scheuren we dat toch ook gewoon uit de bijbel? Net als de wonderen, genezingen, bevrijdingen, tongentaal, profetieen, bevrijdingen van demonische machten, betalen van tienden, wie vult de lijst aan. Als we toch gaan scheuren.
Maar hopen dat je een bijbeltje met een mooie kaft hebt, dan hou je tenminste nog een iets over. |:(

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2003, 07:20:33 pm »
Beste Peter,

Hoe moet volgens jou dán dit geslacht uitvaren? ( dan heb ik het over demonische gebondenheid)

Peter

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2003, 09:42:19 pm »
De door jou geciteerde tekst komt in de belangrijkste handschriften niet voor. Wel Matth. 9:14-17, vgl. Marc. 2:18-22, Luc. 5:33-39.

Ik zeg niet dat vasten helemaal niet meer mag, maar het is niet langer voorgeschreven.

Je hebt trouwens niet echt antwoord gegeven op de vraag van Gerard: waarom vast je, wat betekent het voor je.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #11 Gepost op: februari 26, 2003, 11:39:19 pm »

quote:

op 26 Feb 2003 21:42:19 schreef Peter:
De door jou geciteerde tekst komt in de belangrijkste handschriften niet voor. Wel Matth. 9:14-17, vgl. Marc. 2:18-22, Luc. 5:33-39.

Ik zeg niet dat vasten helemaal niet meer mag, maar het is niet langer voorgeschreven.

Je hebt trouwens niet echt antwoord gegeven op de vraag van Gerard: waarom vast je, wat betekent het voor je.
En jij hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag wat die nieuwe zakken dan voor jou inhouden.... Ja, 'nieuwe vormen' maar dat snap ik ook nog wel. Kan je ook concreet worden?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2003, 11:43:12 pm »
Voor mij is de bijbel het belangrijkste handschrift, en daar zal ik geen woord van wegnemen. Hoeven we nu alleen nog maar te gehoorzamen als het in alle handschriften voorkomt, weer iets nieuws.
Als staat iets maar één keer in de bijbel, dan zullen we moeten gehoorzamen. Bij vasten heb ik trouwens al vaak ontdekt dat het werkt, dus God verleent er kracht aan.
Ik begrijp er zo langzamerhand niets meer van. Kinderdoop komt in geen enkel handschrift voor, en daar is niet eens over te praten. Klinkt wat flauw, maar het kwam zomaar in me op! O-)

Anita

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2003, 11:52:10 pm »
Zouden we het vasten misschien meer moeten zien als 'verootmoedigen'? Als ik voorbeelden in de bijbel lees waarin het over vasten gaat, zoals in deze teksten: 2 Kon. 25/ Ester 4:16/ Jona 3:5 /Math 6: 16-18/ Math 4: 1-2/ Marcus 2: 18-21, dan maak ik daaruit op dat het vasten een manier is om je op God te richten, dicht bij Hem te zijn en je eigen leven op orde te maken. Om Zijn wil te leren kennen, bijvoorbeeld wanneer je voor een belangrijke beslissing staat.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Marloes

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2003, 11:56:00 pm »
Volgens mij klopt dat wel, Anita.

In die teksten die aangehaald zijn door jullie staat ook steeds dat het iets tussen jou en God is, dat je het niet moet doen om 'vroom' over te komen op anderen.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #15 Gepost op: februari 27, 2003, 10:45:26 pm »
De Farizeeën vastten tweemaal per week (terwijl de Mozaische wetten alleen op de Grote Verzoendag vasten voorschreven). Jezus' discipelen niet. Toen men Jezus daarover ondervroeg, antwoordde Hij: "Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is?" En dan komt de gelijkenis met de niet-gekrompen lap op een oud kledingstuk en de jonge wijn, die men niet in oude zakken doet.

Jezus maakt duidelijk dat het oudtestamentische vasten (om daarmee uiting te geven aan de droefheid over de zonde) niet past bij Zijn Koninkrijk (het bruiloftsfeest van de vergeving). De vormen van het oude verbond (offeren e.d.) passen niet bij de nieuwe inhoud, nl. Christus en die gekruisigd.

Hoewel we dus niet meer verplicht worden tot vasten, kan deze vorm ook na de ceremoniële wetten nog wel gebruikt worden. Het dient tot verootmoediging (jezelf klein maken, zeg maar), tot overdenking van Gods Woord, het zich terugtrekken uit de wereld voor de dienst van God. Zie de bijdrage van Anita.

En natuurlijk moet het niet iets zijn wat je voor de mensen doet, maar dat geldt ook voor het bidden.

Peturrr

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #16 Gepost op: februari 27, 2003, 11:30:04 pm »

quote:

6 Nee, het soort vasten dat Ik van u verlang, is dat u uw band met de zonde verbreekt. Dat u zich bevrijdt van het kwaad. Dat u ophoudt uw arbeiders uit te buiten, hen eerlijk behandelt en hun geeft waar zij recht op hebben.  7 Ik wil dat u uw voedsel deelt met de hongerigen en dat u hulpelozen, armen en ontheemden in uw huizen ontvangt. Geef kleren aan wie het koud hebben en verberg u niet voor familieleden die uw hulp nodig hebben.  8 Als u dit alles doet, zal God Zijn glorierijke licht op u laten schijnen. Hij zal u genezen; uw vroomheid zal u voorthelpen, goedheid zal als een schild voor u zijn en de glorie van de HERE zal u van achteren beschermen.
Jesaja 58

Dit stukje herinnerde ik me nog van een preek die we laatst gehad hadden, vond het wel interresant omdat het duidelijk aangeeft dat vasten niet alleen iets voor jezelf is.
Verder sluit ik me geheel aan bij mijn naamgenoot.  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 11:38:22 pm door Peturrr »

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2003, 11:55:25 am »
Gisteren een verhaal gehoord van een Congoleze predikant uit Brussel. In zijn gemeente is elke tweede zaterdag van de maand een vastendag. Soms als ze bidden om een geestelijke opwekking is er acht dagen vasten. De predikant vertelde dat als Hij problemen heeft, keuzevraagstukken of zo, dat hij dan 3 dagen gaat vasten. Die drie dagen in de kerk verblijft en bidt. God geeft hem dan ook inzicht. Bij hen is het normaal dat mensen enkele dagen in de kerk verblijven om te vasten en te bidden. Dan slapen ze ook in de kerk op de vloer oid.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2003, 02:51:13 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 11:55:25 schreef Gerard Markerink:
Gisteren een verhaal gehoord van een Congoleze predikant uit Brussel. In zijn gemeente is elke tweede zaterdag van de maand een vastendag. Soms als ze bidden om een geestelijke opwekking is er acht dagen vasten. De predikant vertelde dat als Hij problemen heeft, keuzevraagstukken of zo, dat hij dan 3 dagen gaat vasten. Die drie dagen in de kerk verblijft en bidt. God geeft hem dan ook inzicht. Bij hen is het normaal dat mensen enkele dagen in de kerk verblijven om te vasten en te bidden. Dan slapen ze ook in de kerk op de vloer oid.

Daar hoef je niet zo ver voor weg hoor. Als wij in de gemeente voor een beslissing staan die niet eenvoudig is, vasten wij er ook één of enkele dagen voor. Soms alleen met de leiders, soms met de gehele gemeente. Als er iemand is die ondanks gebed maar geen overwinning haalt over zaken die duidelijk met het rijk der duisternis te maken hebben, vasten en bidden we nét zo lang totdat er een doorbraak komt. Dat moet je meemaken om de noodzaak er van in te zien.
Hoe kunnen we anders aan "gevangenen" loslating verkondigen?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2003, 11:34:25 pm »
Wij hopen de komende tijd te werken met een leef en leesrooster van DVN
Kijk op http.www.deverrenaasten.nl
Zal heel pittig worden en ik hoop dat we kracht krijgen te consuminderen.
(Misschien ook totale onthouding van dit forum????)

Zo zal ik trachten om in deze periode niet te roken (en daarna de tempel clean te houden) en meer tijd aan mijn  gezin te besteden.
Allemaal aardse zaken waar ik in faal.  O-)

marijma

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2003, 05:52:28 pm »
Officieel zijn we als gemeente nu 3 dagen aan het vasten.
Ook om meer te bijbellezen en bidden. Mijn probleem is dat de kinderen nu thuis zijn, grote vakantie. Ik kon de hele dag niet bijbellezen of bidden en aangezien dit pas de 2e keer is dat ik met dit fenomeen te maken heb, ben ik nu opgehouden want ik was een supersjagrijnige moeder en das toch ook niks voor de kids.
Maar ik vind vasten nog niet uit de tijd hoor, het is een heel krachtig middel.
Een gereformeerd (vrijgemaakte) dominee, J.W. Roosenbrand heeft er een heel positief boekje over geschreven zag ik laatst. Misschien wel leuk om eens te lezen??
Ik ga nu vanavond de tv uitlaten, dan liggen de kids in bed en gaan we bijbellezen en bidden ,lekker rustig :)

Woensdag is er weer dienst en dan is er voor de dienst nog een bidstond, en na de dienst is de vasten voorbij.
Ook in de nacht van dinsdag op woensdag is er bidden of eigenlijk zeg ik het verkeerd , 24 uurs bidstond. Iedereen kan zich daarvoor opgeven.

groetjes
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Dianne Meijer

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #21 Gepost op: december 19, 2003, 10:26:42 am »
Vasten is goed voor zondige mensen als ons. Het kan gebruikt worden als een periode om weer terug te gaan naar God en je volledig op hem te richten. Juist doordat je weer trek krijgt in eten wordt je er bij bepaald waarom je aan het vasten bent. Het laat ook zien hoe afhankeleijk wij eigenlijk zijn van God.

Daarom vind ik het belangrijk om eens in de zoveel tijd een dag of meerdere dagen echt te vasten. De verleding is groot om het snel weer op te geven. Maar juist daar kunnen we voor bidden. Bedenk voor je gaat vasten goed wat je motivatie is en bid er voor. Bid of God je de kracht wil geven om het vol te houden. Het is idd moeilijk, maar samen met God kunnen we deze dingen.

Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? Rom 8:31

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #22 Gepost op: april 07, 2004, 09:56:22 am »
Zijn er nog mensen die gaan vasten?
Ik zit erover te denken om zaterdag te gaan vasten (dan gaan we The Passion zien) maar dat wordt wat lastig omdat ik al heb beloofd dat de hele Bijbelkring na afloop bij ons soep met broodjes mag komen eten...  |:(

Het kan natuurlijk bijvoorbeeld van vrijdag 18.00 tot zaterdag 18.00... of "moet" het altijd op 1 dag van zonsopgang tot zonsondergang? O nee, niks moet natuurlijk..  :)

Iemand ervaring of ook plannen? Ik weet het nog niet zeker hoor.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #23 Gepost op: april 07, 2004, 11:00:23 am »
@Bumblebee:
Vasten heeft geen specifieke regeltjes, dat kun je invullen zoals je zelf wilt. Wij vasten ook regelmatig. Tegenwoordig iets minder, Roos heeft namelijk Pfeiffer gehad...
Trouwens: Ds. Roosenbrand heeft een boekje over vasten geschreven dus dat zou je nog eens kunnen opzoeken (of het hem zelf vragen, jullie zitten toch in Oost?)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #24 Gepost op: april 07, 2004, 01:18:45 pm »
Ik heb net een paar dagen gevast omdat ik buikgriep had, ben blij dat ik nu weer wat kan eten :)
Ik denk inderdaad dat het wel eens goed is om wat minder te eten, vooral voor dikke mensen :>

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #25 Gepost op: april 07, 2004, 01:21:44 pm »
Ik denk inderdaad dat het wel eens goed is om wat minder te eten, vooral voor dikke mensen

Dat is geen vasten, maar afslanken. :O
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #26 Gepost op: april 07, 2004, 01:25:27 pm »

quote:

Mientje schreef op 07 april 2004 om 13:21:
Dat is geen vasten, maar afslanken. :O

Slaat nergens op inderdaad. Beetje flauw om het zo belachelijk te maken.  :|

Voor mij is dat laatste eerder een reden om niet te gaan vasten, ik ken mezelf: ergens in mijn achterhoofd hoop ik dan dat ik er van ga afvallen. Fout uitgangspunt natuurlijk. Ik zou misschien beter eens een weekje alleen maar de Bijbel "mogen" lezen en geen enkel ander boek... dat zou echt vasten zijn.

Daarom vraag ik me af: is er een speciale reden dat je je onthoudt van eten in plaats van van andere dingen? Niet eten laat je je misschien wel extra afhankelijk voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #27 Gepost op: april 07, 2004, 01:29:29 pm »
Opzich is als je écht te dik bent afvallen natuurlijk wel een mooie vorm van 'zuivering' en je lichaam weer mooier maken voor God. Dus het is niet per definitie slecht om te vasten met (onder andere) het doel om af te vallen, denk ik.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 01:29:47 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #28 Gepost op: april 07, 2004, 01:32:47 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 april 2004 om 13:29:
Opzich is als je écht te dik bent afvallen natuurlijk wel een mooie vorm van 'zuivering' en je lichaam weer mooier maken voor God. Dus het is niet per definitie slecht om te vasten met (onder andere) het doel om af te vallen, denk ik.
op zich heb je gelijk, stoppen met roken of zo zou ook mooi zijn maar dan niet alleen tijdens die 40 dagen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 01:39:42 pm door Bumblebee »

lonneke

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #29 Gepost op: april 07, 2004, 01:57:35 pm »
Ik denk dat vasten op zich wel goed is. Ik merk bij mijzelf dat als ik honger krijg en niet kan eten dat ik ontzettend chagerijnig wordt. Het is denk ik goed om je emoties onder controle te krijgen. Maar ik weet ook dat als je één dag niet hebt gegeten de dagen erop al heel wat makkelijker gaat.

We mogen ook wel eens stil staan bij het feit dat er elke 2 seconden een mens sterft aan hongersnood.

Anderzijds mogen we God dankbaar zijn voor de uitpuilende schuren die vol met graan ligt.

motor

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #30 Gepost op: augustus 31, 2004, 11:33:32 am »
Hoe gaat het vasten in zijn werk, wij (mijn vrouw en ik) willen ook gaan vasten. Is hier een site van? of heeft iemand een idee, hoe je dagindeling is?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #31 Gepost op: september 02, 2004, 04:51:47 pm »
Mattheus 6

quote:

16 En wanneer gij vast, toont dan niet, zoals de huichelaars, een somber gelaat; want zij maken hun aangezicht ontoonbaar, om zich aan de mensen te vertonen, wanneer zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 17 Maar gij, zalf uw hoofd, als gij vast, en was uw gelaat, 18 om u niet bij uw vasten aan de mensen te vertonen, maar aan uw Vader, die in het verborgene is; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.

en ja we mogen vasten:
Mattheus 9

quote:

14 Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem en vroegen: Waarom vasten wij en de Farizeeën wèl, maar uw discipelen niet? 15 Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten. 16 En niemand zet een niet-gekrompen lap op een oud kledingstuk; want de ingezette lap scheurt iets af van het kledingstuk en de scheur wordt erger. 17 Ook doet men jonge wijn niet in oude zakken; anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren; maar men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden.

min inziens is vasten je eigen wil helemaal opzij zetten,
en stil en nederig luisteren naar wat God van ons verlangt
[JESUS]Life[/JESUS]

Sarah

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #32 Gepost op: september 04, 2004, 10:12:47 pm »
Mat 17,21
 [Maar dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten.]  

3. Luc 2,37
  en nu was zij weduwe, ongeveer vierentachtig jaar oud, en zij diende God onafgebroken in de tempel, met vasten en bidden, nacht en dag.  

4. Hand 14,23
  En nadat zij voor hen in elke gemeente oudsten hadden aangewezen, droegen zij hen onder bidden en vasten de Here op, in wie zij geloofd hadden.  

Ik tikte bidden en vasten in bij biblija.net.
Ik geloof niet in wat Peter zegt, dat vasten nu niet meer nodig is.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

wannano

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #33 Gepost op: september 06, 2004, 03:20:29 pm »
Er staat nergens dat het nog moet, en er staat ook nergens dat het niet meer mag. Het vasten kan een hulpmiddel zijn om je op God te richten gedurende een bepaalde periode of met een bepaald doel. Je gebruikt dan hetgeen beschikbaar komt door je te onthouden voor andere doeleinden.

Je kunt vasten door bepaalde dingen niet meer te doen (TV-kijken, gemeenschap hebben, eten) en die tijd gebruiken voor gebed en bijbelstudie

Ik en mijn partner vasten meestal de week voor het avondmaal, ter voorbereiding. We beperken ons gamma van drinken (alleen koffie, thee, water of melk) en eten geen tussendoortjes of extra dingen. het helpt ons om naar het Avondmaal toe te leven, heel anders dan voordat we gingen vasten.
Kom eens langs in m'n huisje