Auteur Topic: "Wees heilig, want ik ben heilig"  (gelezen 20532 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
"Wees heilig, want ik ben heilig"
« Gepost op: februari 17, 2005, 04:01:52 pm »
Laatst deed ik een bijbelstudie over levensheiliging. Toen viel het me pas op hoe veel en vaak er in de Bijbel over levensheiliging gesproken wordt. Het viel me ook op dat het geen richtlijn is, maar een gebod.

Tevens zie ik in mijn leven en in het leven van mensen om mij heen vaak de neiging om een minimalistische houding aan te nemen. Ik ben weleens geneigd te denken dat het met minder ook wel kan, en dat mensen die heel veel doen overdrijven.
De Bijbel wijst me dan terecht: "Wees heilig, want IK ben heilig" (1 Petr. 1:16).

In de concordantie vond ik deze teksten over levensheiliging:

quote:

Ex 19:6
Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.” Breng deze woorden aan de Israëlieten over.’

quote:

Lev 10:10
Jullie moeten onderscheid kunnen maken tussen wat heilig is en wat niet, tussen wat rein is en wat onrein,

quote:

Lev 11:44,45
(44)Ik ben de HEER, jullie God. Jullie moeten heilig zijn. Wees heilig, want ik ben heilig. Verontreinig je keel niet met dieren die op de grond rondkruipen. (45) Ik ben de HEER, die jullie uit Egypte heeft geleid om jullie God te zijn. Wees heilig, want ik ben heilig.”’

quote:

Lev 19:2
‘Zeg tegen de gemeenschap van Israël: “Wees heilig, want ik, de HEER, jullie God, ben heilig.

quote:

Lev 20:8
Zorg ervoor dat jullie heilig zijn, en blijf heilig, want ik ben de HEER, jullie God.

quote:

Lev 20:26
Wees heilig omwille van mij, want ik, de HEER, ben heilig en ik heb jullie van de andere volken onderscheiden om mijn volk te zijn.

quote:

Jes 4:3
Ieder die nog in Sion is, ieder die in Jeruzalem is achtergebleven, zal heilig genoemd worden, alle mensen in Jeruzalem die ten leven opgeschreven zijn.

quote:

Rom 6:19
Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven.

quote:

Rom 12:1
Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.

quote:

1Kor 1:30
Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost,

quote:

Heb 12:14
Streef ernaar in vrede te leven met allen en leid een heilig leven; wie dat niet doet zal de Heer niet zien.

quote:

1 Petr. 1:15,16
(15)maar leid een leven dat in alle opzichten heilig is, zoals hij die u geroepen heeft heilig is.  (16) Er staat immers geschreven: ‘Wees heilig, want ik ben heilig.’

quote:

Openb. 20:6
Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
Hoe heilig zijn wij? Mag het ook ietsje meer zijn?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2005, 04:18:16 pm »
Kun je meer of minder heilig zijn?
Is heilig zijn een kwestie van gradaties?
Ik vind bijvoorbeeld in Paulus' brieven
nergens het verwijt, dat gemeenten
niet heilig genoeg zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 04:20:13 pm door porcupine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2005, 04:21:54 pm »
Ik bedoelde meer: hoe heilig leven wij? Proberen wij heilig te zijn omdat God heilig is, of proberen we zo te leven dat we zo weinig mogelijk doen om christelijk te leven.
Bijvoorbeeld: ik hoef niet élke dag in de Bijbel te lezen, als ik het 1x per week doe is het toch ook wel goed?
Of: moet ik nou per se naar de kerk? Je kunt toch ook wel christen zijn zonder dat je naar de kerk gaat...

Dat soort overwegingen, dus de neiging om zo weinig mogelijk te hoeven doen voor Gods Koninkrijk... Mag het ook ietsje meer zijn?

Of MOET het veel meer zijn?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2005, 04:52:49 pm »
Volgens de bijbel is het onze opdracht om God lief te hebben met heel ons wezen en onze naaste als onszelf. Vanuit het geloof in Zijn verlossende werk. Daarbij mogen we o.a. de Bergrede als uitgangspunt nemen en laat de bijbel ons door alle geschriften heen nadenken over ons leven met God.

Hoe je dat echter vormgeeft, is aan jou. Je moet geven wat je kunt geven. Voor de ene kan elke zondag naar de kerk een hele zware opgave zijn, vanwege bivoorbeeld nare ervaringen met gemeentes. Voor de ander is dat een peuleschil. God wil echter dat je geheel leeft naar die twee geboden en dus op basis van die liefde je keuzes maakt.

De bijbel appeleert dus veel meer aan je gedrag dan sommige christenen denken. Zowel het OT als het NT beschrijven hoe je gezindheid moet zijn. Niet dat je behoudenis daar van afhangt, maar als je niet eens de bereidwilligheid hebt Hem ten volle te dienen, dan is je geloof ook dood. Het willen is al voldoende, maar ga er dan dus ook voor.

Hoe dien je als christen te leven? Dat is een vraag die een ieder persoonlijk zich moet stellen. De bijbel heeft het over een onberispelijk, vlekkeloos leven, zijnde een voorbeeld voor je naasten en een licht voor de wereld. Iemand die niet meedoet aan dringelagen en schranspartijen, die netjes en beschaafd spreekt en ook zo handelt. Dat soort dingen.

Geen o zo fanatiek geschreeuw dat die en die van Satan zijn, geen rebellie, geen aanstootgevende "aanbidding" waarbij je andere christenen ergert... maar jij geheel anders. Jij mag een warm, meelevend persoon zijn bij wie mensen graag aankloppen voor raad en steun, ook als diegenen niet-christenen zijn. Een persoon die iets heel liefdevols uitstraalt, bij wie het heel prettig vertoeven is.

We mogen dus radicaal zijn in de vrucht van de Geest. In geloof, hoop en liefde. En de bijbel geeft een heleboel aanwijzingen in hoe je dat kunt bewerkstelligen. Maar het is niet zo dat je per se minder christelijk bent als je minder dan één keer per dag bidt. De ene christen aanbidt God met veel gebed en studie, de ander met veel helpen en aktief zijn in de gemeente.

Dat is beslist niet makkelijk, je weg daarin zoeken, maar God wil je daarbij helpen en je oprichten als je weer struikelt. Net zolang tot je een steeds beter mens wordt. En je relatie met Hem alleen maar hechter wordt. Vanuit de wetenschap dat je door je geloof en Zijn genade gered bent en niet per se door je goede werken. Dat is dus het je geheel beschikbaar stellen voor God. Niet alleen door te bidden te lezen en te bidden, maar vooral door je gedrag en je doen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2005, 09:08:04 am »
Fijn dat hier een topic over komt. Ik ben ook al een tijd bezig met me te bezinne op de heiligheid van god. Ik denk dat als we meer nadenken en leven naar het feit dat God heilig is, we een hoop discussie's niet meer hoeven voeren. Waarom niet? Omdat het, vergeleken bij de Heiligheid van God, er niet zo veel meer toe doet.
Just B te W te Ee

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2005, 08:28:43 pm »
Heilig=als heel kunnen beschouwen.
Wat valt er nog meer van te zeggen?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2005, 09:16:53 pm »
Heilig betekent "apartgezet". Iemand die heilig is, is niet bijzonder goed of vroom, maar slechts door God apartgezet voor een speciaal doel. Het altaar in het OT was apartgezet voor de offers. De tabernakel was zeer apartgezet, heilig, want God woonde daarin. Israël was heilig, want God had een bijzonder plan voor hen. Ze moesten als voorbeeld dienen voor de andere volkeren, opdat deze door hen gezegend konden worden.

Als God zegt dat je heilig moet zijn omdat Hij heilig is, dan betekent het dus dat je hetgene doet waarvoor je apart bent gezet. De gemeente is apartgezet voor een taak in de wereld. Haar opdracht is het evangeliseren, dopen, onderwijzen, Jezus' dood gedenken en het liefhebben van elkaar. De gemeente is dus heilig en zo zijn haar gemeenteleden. Het woord levensheiliging kom je nergens in de bijbel tegen, want je bent alleen geheiligd als je je bij Zijn heilige volk, de gemeente voegt. Daarbuiten dien je Zijn wil na te volgen en zo een voorbeeld te zijn voor de andersgelovigen. Dat is geen speciaal doel, maar gewoon gehoorzaamheid vanuit geloof, hoop en liefde.

De oproep om heilig te zijn was ook tot Zijn gemeente gericht: toen Israël, nu de gemeente die is verbonden met Christus. Als gemeente ben je apartgezet voor de al genoemde taak. Niet dus omdat de gemeente zo geweldig en zo volmaakt is, het woord heilig heeft daar niets mee van doen, maar omdat God dat nu eenmaal zo heeft besloten. Wees heilig want Hij is heilig. Doe waarvoor God je heeft geroepen: neem de gezindheid van Christus aan in het dagelijkse leven en voeg je bij Zijn volk, om deze met je gaven van de geest te dienen. Vanuit je geloof in Christus, waardoor je behouden wordt.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2005, 10:09:58 pm »
Volgens mij beperk je de betekenis van 'heilig' nu wel erg sterk. Het heeft inderdaad iets van 'apart gezet', maar dat is zeker niet het enige wat het betekent. Heilig verwijst naar de heiligheid, het unieke van God, en ook weer direct naar zijn puurheid, zuiverheid. Je ziet 'heilig' en 'zuiver' in de Bijbel dan ook vele malen naast elkaar.

Op deze manier van lezen (heilig->apart gezet) ben ik bang dat het woord 'heilig' een beetje gedegradeerd wordt. Als in de hemel constant wordt aanbeden met de woorden: "heilig, heilig, heilig is de Here van de hemelse legers", dan lijkt het me veel te kort door de bocht om te veronderstellen dat dat betekent: "apart gezet, apart gezet, apart gezet is de here van de hemelse legers". Heilig gaat m.i. veel dieper.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2005, 10:10:39 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2005, 11:15:59 pm »
Sjaloom Zwever,

Het is maar net hoe je het bekijkt. Zo kan ik ook stellen dat jij het woord "apartgezet" teveel beperkt. ;) Als iemand voor God is apartgezet voor een bepaalde taak, dan is dat niet zomaar iets. Dat is een enorm voorrecht, maar schept ook veel verantwoordelijkheden en volstrekte, onvoorwaardelijke toewijding aan Hem. Dus op die manier is het apartgezet zijn zeker niet zomaar iets. God zet niet het eerste het beste apart.

Je zegt dat het ook zuiver betekent, maar juist door het feit dat zuiver en heilig naast elkaar worden gebruikt, betekent dat beiden dus ieder een andere betekenis hebben. Je zegt toch ook niet dat Hij zuiver en zuiver is? God is heilig, want Hij is apart van deze wereld, Hij ontstijgt onze tijd en ruimte. Daarom is Hij allerheiligst, dus heel bijzonder. Driemaal heilig zelfs, dus echt volledig boven ons allen verheven, "apartgezet".

Mede door toedoen van de Rooms-Katholieke Kerk en haar heiligen heeft het woord heilig meer de betekenis van vroom, toegewijd, zuiver en bijzonder goed gekregen. Maar dat zijn "slechts" de gevolgen van het ware heilig-zijn, niet het heilig-zijn zélf. Door als arme, eenvoudige zondaar mee te werken in de gemeente van Christus aan Zijn plan in de wereld, ben je geheiligt, dus apartgezet en geheel toegewijd aan God.

Je bent dan dus niet meer van deze wereld, maar behoort God toe. Precies wat de bijbel leert dus. Dat is iets wat wij mensen niet voor mogelijk houden, maar bij God is alles mogelijk. Want Hij is driemaal heilig en staat buiten onze voorstellingsvermogen.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2005, 08:17:25 am »
We zijn als heilige schepselen op deze aarde gezet door God. Schepselen die als heel (puur, rein, standvastig) kunnen worden beschouwd, zoals God heel is. En nadat we zelf deze heelheid doorbroken hebben, heeft God Zijn Zoon Jezus gegeven om ons weer heel te maken.  Wij zijn geheeld door Zijn bloed. We mogen vanuit deze heling leven vanuit Zijn Helende Geest als we Hem aannemen in ons leven.

En hier komt dus pas het stukje apartgezet zijn als invulling...Dus terecht is mijns inziens al opgemerkt dat deze invulling, die toch nog vaak geleerd wordt op basisscholen en catechesaties, tekortschiet.
JHWH = Ik ben

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2005, 08:53:01 pm »
Hoe moeten we dan invulling geven aan het begrip 'levensheiliging' in ons dagelijkse leven?

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2005, 08:18:27 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 februari 2005 om 20:53:
Hoe moeten we dan invulling geven aan het begrip 'levensheiliging' in ons dagelijkse leven?
Levensheiliging is geheel toegroeien naar onze scheppings-ik, dus naar God!
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2005, 10:25:53 am »
Vormgeven aan levensheiliging...

"Lees je Bijbel, bid elke dag." Wat te bidden? "Neem mijn leven, laat het, Heer, toegewijd zijn aan Uw eer."

Ora et labora, bid en werk. Dus bidden alleen werkt niet! Waaruit bestaat het werken dan? "Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid". De vrucht hiervan? "...en al het and're ontvangt u bovendien".

En dan komt de strijd, want wij willen zo graag zelf doen. Dit vraagt een bewust, niet krampachtig leven. We (ik merk het heel sterk bij mezelf) zijn zo snel geneigd om krampachtig vat te willen hebben op ons leven en zelfs dat van anderen. Maar we vergeten dan heel makkelijk dat leven begint met ontvangen en dan overgaat in geven. We koesteren datgene wat we in onze handen hebben ontvangen veel te weinig. Daardoor pakken we het heel krampachtig beet. Gevolg: Het mooie geschenk verbrokkelt en glijdt als zand tussen onze vingers...

Levensheiliging is niets meer en niets minder dan de handen en het hart weer openstellen voor het leven zoals God het ons heeft willen geven bij de schepping: heel, zuiver, toegewijd.
JHWH = Ik ben

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2005, 10:43:10 am »
Modbreak:
alle post van Baltimore en directe reacties zijn verwijderd. Mocht ik een reactie van iemand verwijderd hebben waarin ook gereageerd werd op de vraag van Roodkapje open dan even een topic in Feedback dan plaats ik hem weer terug en verwijder ik alleen het deel dat reactie was op Baltimore. (die dus het zoveelde kloontje van een gebande user is :r
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2005, 02:20:25 pm »
God is heilig wil denk ik ook zeggen dat Hij niets heeft met de zonde. Hij is volmaakt en in Jezus was ook geen zonde, Hij heeft de zonde niet gekend.
In Gods tegenwoordigheid kunnen wij ook alleen maar komen op grond van het werk van de Here Jezus. Om dat de Here Jezus heilig is, kunnen wij als we in Hem' blijven, tot God komen als onze Vader.
Hij heeft de zonde weggedaan.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Boske

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 16, 2005, 06:15:45 pm »
Openb. 20:6
Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.

Volgens mij betekent heilig, apart gezet zijn, door dat aan te leren dat van belang is voor het Koninkrijk. Gods regels leren aanvaarden en toepassen, zodat je geheiligd wordt, door de Geest. Als we een onheilig leven blijven leiden en ook onheilige regels naleven (wetten?), dan behoren we tot degenen die (blijkbaar) tot de tweede dood gerekend worden.

Als Jezus het voorbeeld daarvan is, dan denk ik dat wij Hem daarin na moeten leren volgen, zodat we dat doen wat feitelijk de Hemelse Vader ons ook voorhoudt. Want als wij onze zondigheid begrijpen en beseffen en ontdekken in de oneindige eenheid en beminnelijkheid van de Zaligmaker, zal Hij ons Zichzelf in kracht aan ons openbaren. Ik geloof dat besef en erkenning van onze tekortkomingen het begin van heiliging kunnen zijn!
In Hem zijn betekent van Hem leren en navolgen, in dat wat Hij -ook- van de Vader heeft gehoord.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2005, 06:20:18 pm door Boske »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 21, 2005, 11:19:27 am »

quote:

Roodkapje schreef op 21 februari 2005 om 20:53:

Je vraagt m.i. naar de bekende weg. Er zijn genoeg concrete aanwijzingen in het nieuwe testament te vinden over de praktische invulling van levensheiliging. Het zijn namelijk juist die dingen die een christen als vanzelfsprekend (zou moeten) beschouwd. Dat is nu juist wat de genade van God in je doet, je houding tov anderen bepalen. Daarom lees je er misschien overheen...

Afgelopen zondag hadden we een preek over levensheiliging.
Het is niet de rechtvaardiging die het doel is, zodat we passief zouden afwachten..
Het is de rechtvaardiging die het middel is om tot een heilige levenshouding te komen.
Heel praktisch wil dat zeggen dat je niet langer op jezelf gericht moet zijn, maar op God en je naaste. En dat is ook belangrijk binnen de gemeente waar je toe behoort.

En ik sluit me aan bij HenkG:
Levensheiliging is mens worden zoals de mens bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2005, 11:21:29 am door porcupine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2005, 11:30:06 am »
Op de een of andere manier weet iedereen het heel goed. Op de een of andere manier blijft het heel moeilijk om woorden in daden om te zetten, dat merk ik telkens weer. Ik kan hele mooie vrome voornemens maken, maar uitvoeren is dan opeens heel iets anders...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 21, 2005, 11:46:18 am »

quote:

Roodkapje schreef op 21 maart 2005 om 11:30:
Op de een of andere manier weet iedereen het heel goed. Op de een of andere manier blijft het heel moeilijk om woorden in daden om te zetten, dat merk ik telkens weer. Ik kan hele mooie vrome voornemens maken, maar uitvoeren is dan opeens heel iets anders...
Twee stapjes vooruit, één achteruit, weer twee vooruit enz. enz. God is geduldig  _/-\o_

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2005, 12:33:41 pm »

quote:

Edith schreef op 21 maart 2005 om 11:46:
[...]

Twee stapjes vooruit, één achteruit, weer twee vooruit enz. enz. God is geduldig  _/-\o_

Wat bedoel je met 'God is geduldig'? Het gaat er niet om heilig te worden door je gedrag, nee je moet in je gedrag heilig zijn. Dat is niet makkelijk. Toch is het geen onmogelijke opdracht.
Juist omdat het niet gaat om hoe heilig je bent, maar dat je heilig bent, is het niet onmogelijk.
De goede dingen die je doet zijn gaven van God, daarom kun je je er ook niet op laten voorstaan.
Er is geen walhalla, nirwana of andere hogere toestand te bereiken door goede werken.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2005, 12:41:39 pm door porcupine »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 21, 2005, 01:38:12 pm »
Met 'God is geduldig' bedoel ik dat Hij letterlijk een eeuwigheid geduld heeft met de mens, wat voor slechte daden die aanvankelijk ook verricht.

quote:

porcupine schreef op 21 maart 2005 om 12:33
:

[...]
De goede dingen die je doet zijn gaven van God, daarom kun je je er ook niet op laten voorstaan.

Daar ben ik het mee eens. Je ergens op voor laten staan is níet van God, want dat is een ego-daad.

Dit is niet het Levensbeschouwingforum, dus ik kan niet verder op je post ingaan, dat gaat tegen de richtlijnen van dit forumonderdeel in.

Overigens zijn walhalla en nirvana totaal niet met elkaar te vergelijken, Walhalla is de oud-germaanse naam van de hemel en nirvana is de staat van niet-zijn welke de boeddhist nastreeft.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2005, 01:40:28 pm door wateengedoe2 »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2005, 02:31:04 pm »
Wel met elkaar te vergelijken in de zin van 'hogere toestand'...  B)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 21, 2005, 03:17:09 pm »

quote:

porcupine schreef op 21 maart 2005 om 14:31:
Wel met elkaar te vergelijken in de zin van 'hogere toestand'...  B)
Jup, you're right, maar da's de hemel ook. Ja, OK, OK, ik weet dat het niet om de hemel zelf ging hier, maar de manier om er te komen  ;)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 22, 2005, 04:53:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 maart 2005 om 11:30:
Modbreak:
Beste Pier, ik ben genoodzaakt een mod-break te plaatsen, want je houdt je met dit bericht niet aan de policy die in dit subforum geldt: De bijbel als het onfeilbare Woord van God en we discussieren binnen de kaders van de Apostolische geloofsbelijdenis. Wij gaan hier er niet vanuit dat het tijd wordt dat we 'buiten de kinderbox' gaan; we zien de bijbel als het woord waardoor we groeien en wat we niet ontgroeien.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2005, 06:40:26 pm door Priscilla en Aquila »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Boske

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 22, 2005, 05:02:32 pm »
Roodkapje schreef:

Uitvoeren;

Als nu de Heilige Geest leidt; hoe dan kun je persoonlijk uitleggen wat heilig zijn is, als het oordeel de mate van te licht of juist het tegenovergestelde bepaald. Heiligheid zal pas blijken, volgens mij, als we Jezus van aangezicht tot aangezicht kunnen ontmoeten omdat onze heiligheid, door de ervaring en groei in Diens gerechtigheid, van ons gelijken heeft gemaakt gelijk Hij ook verzocht is, maar heeft overwonnen!

Heiligheid of heiligmaking is niet in woorden uit te drukken! En hiermee is denk ik gelijk gezegd, dat de Bijbel niet een dood wettisch boek is, maar het Levende woord van Christus, dat ook in ons, gelijk opdezelfde grondwet, gestalte (alleen) kan krijgen!
En juist omdat Jezus daarin, door de Heilige Geest met ons persoonlijk elk, en relatie daarin heeft, is het ondoenlijk om van elkaar een bepaald, bevredigend, beeld van heiligheid te kunnen vinden dat a.h.w. tastbaar is en een waarlijk evenbeeld van Jezus in te vinden zou zijn. Dat gaat namelijk niet, omdat de zonde, tot na het oordeel, aan ons blijft kleven, hoe minder we ook ons daarmee verbonden voelen of weten.

Dat is ook de reden dat Jezus bijvoorbeeld nooit iemand (ver-) oordeelde, omdat de tijd daarvoor en de plaats in de hemel zijn, niet op aarde! Heilihgeid behoort tot de Hemel en het Hemels Rijk, niet tot deze wereld. Alles wat heilig is wordt uit deze wereld verbannen maar alles wat tot onheiligheid leidt, aanbeden.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 06:48:03 am door Boske »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 22, 2005, 06:36:39 pm »

quote:

porcupine schreef op 21 maart 2005 om 12:33:
[...]

Wat bedoel je met 'God is geduldig'? Het gaat er niet om heilig te worden door je gedrag, nee je moet in je gedrag heilig zijn. Dat is niet makkelijk. Toch is het geen onmogelijke opdracht.
Juist omdat het niet gaat om hoe heilig je bent, maar dat je heilig bent, is het niet onmogelijk.
Er is geen walhalla, nirwana of andere hogere toestand te bereiken door goede werken.

Hoe kan ik in mijn gedrag heilig zijn zonder in wetticisme te vervallen, want dat merk ik wel gauw. Dat je iets doet omdat een christen dingen behoort te doen. Ik ben niet 24 uur per dag, 7 dagen per week vol van de Geest namelijk.

Ik bedoel daarmee niet dat de Geest soms 'weg' is, maar soms zit je meer op een berg en op andere momenten meer op een top. Hoe pas je levensheiliging in die zin toe dan? Ook al je in een dal zit is het 'Wees heilig, want ik ben heilig'...

@ Boske: hoe zie jij dat bijbelvers dan dat aan het volk Israël (en aan ons) gegeven werd. Dat gaat toch over nú al een heilig leven leiden, en niet pas straks? :?

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg: ik snap wel dat je van de Bijbel 'heilig' moet zijn omdat God heilig is. Maar wat wordt daar nou concreet mee bedoeld? Ik vind het ergens best wel een vaag begrip. Wil ik misschien teveel? Is zoals ik nu leef al 'heilig'? (Zie bijvoorbeeld Paulus in Romeinen 6:19)
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2005, 06:42:19 pm door Roodkapje »

Boske

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2005, 07:04:29 am »
Hallo Roodkapje,

Je vroeg;

@@ Boske: hoe zie jij dat bijbelvers dan dat aan het volk Israël (en aan ons) gegeven werd. Dat gaat toch over nú al een heilig leven leiden, en niet pas straks? @@

Feitelijk heb je wel gelijk, maar je kunt van een ander niet verlangen of "eisen"dat hij of zij een "heilig" beeld van zichzelf (zou kunnen) geven of voorstellen. Als iemand tegen mij zegt: Ik vind u een bijzonder goede schaker! Dan zal dat wel zo zijn, maar ik zal die roem niet zelf overdragen. Mijn antwoord zou dan (in gedachten) moeten luiden: Dank u, maar liever zeg ik dat niet van mijzelf. Het is beter dat anderen dat zeggen. Iemand die zoiets benadrukt en vind dat dat wel zeker zo is stelt zich a.h.w. boven zijn Schepper! mmers hij is beter dan God! het is de wereldse houding die hem heiliger maakt dan God, de Paus of zijn naaste; in zo'n geval! Menselijk ja, dat wel. Maar geen houding voor Christenen, die niet boven hun Meester staan of zich ook daarboiven mogen verheffen. Immers Jezus verheft zich ook niet boven Zijn God en Vader!

Paulus legt het zo uit:

Hij zegt van de Korinthiërs dat ze "heiligen"zijn, maar toch heeft hij heel wat te klagen over hen. (Romeinen 5 en 6) De vraag is dan, waren zij wel werkelijk zo heilig, zoals zij zich voordeden? Het is over het algemeen zo dat "heilig"als woord veelal in de verheven, wereldlijke (wettische) vorm wordt gebruikt. Voor de waarlijk gelovige mens moet het echter een veel serieuzere klank en basis hebben. Het stijgt immers boven het aardse uit en is, feitelijk, alleen verbonden met het hemelse, dus ook in de wet (-matigheid) er van. De wet, de geboden en de twee die daar aan hangen zijn dus hemelse begrippen.
Wij bereiden ons voor op dat hemelse Koninkrijk en kunnen hier die "heilige wetten"niet volledig uitleven, maar wel door de Heilige Geest geleid aan onze medemensen voor houden en zelf in Die Gerechtigehid groeien.

Hierin heb je dus gelijk als je stelt dat we nu heilig moeten zijn, als we ons daadwerkelijk verbonden voelen en ook werkelijk zijn. Heiligheid begint met het besluit te nemen, Jezus na te volgen en de weten van de Hemel en de maker er van (de Vader) uit te -leren- leven. God spreekt tot Zijn volk over de toekomst, het beloofde land en leidt ons nog steeds uit. Hij vraagt ons ook zelf dat initiatief te nemen en, inderdaad Geestelijk, ook uit te gaan (Openbaringen). Onze tekortkomingen in onze "heiligheid" moeten ons er juist toe brengen om ons mer tot onze Verlosser getrokken te voelen en de wil mer op hem te taa lijken en ons dus te begeven naar dat beloofde land; De uittocht!~

Het probleem , dat velen (Christenen) worstelen met heiligheid komt vooral omdat zij Gods wetten en geboden in een eigen perspectief en op eigen voorwaarden inrichten. De toepassing is dan niet meer op dat beloofde land (Hemels Jeruzalem) gericht maar op deze wereld.  Onze heiligheid kan dan ook alleen maar verheerlijkt worden, door op God te bouwen en Diens wet tot regel van ons hart te maken, juist daardoor zullen de mensen om ons heen zich verbazen en Jezus door ons zien en opmerken. Hiermee is dan gelijk de werking van de Genade alsook die van de Heilige Geest aangetoont, zoals dat gewoon op dezelfde manier bij Jezus gebeurde. Daarin zijn we dan gelijk in Diens gelijke groei van de Hemelse wet én dus Gerechtigheid.

Daarmee kunnen we heiligen blijven en groeien naar de regels van het Nieuwe Rijk. (1 Tessalonicenzen 5:23 en 2 Korinthiërs 7:3 alsook 1 Petrus 1:14-16 en 1 Korinthiërs 1:2 en 6:11)
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 07:08:16 am door Boske »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 23, 2005, 09:12:51 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 maart 2005 om 18:36:

[...]

Hoe kan ik in mijn gedrag heilig zijn zonder in wetticisme te vervallen, want dat merk ik wel gauw. Dat je iets doet omdat een christen dingen behoort te doen. Ik ben niet 24 uur per dag, 7 dagen per week vol van de Geest namelijk.

Ik bedoel daarmee niet dat de Geest soms 'weg' is, maar soms zit je meer op een berg en op andere momenten meer op een top. Hoe pas je levensheiliging in die zin toe dan? Ook al je in een dal zit is het 'Wees heilig, want ik ben heilig'...

@ Boske: hoe zie jij dat bijbelvers dan dat aan het volk Israël (en aan ons) gegeven werd. Dat gaat toch over nú al een heilig leven leiden, en niet pas straks? :?

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg: ik snap wel dat je van de Bijbel 'heilig' moet zijn omdat God heilig is. Maar wat wordt daar nou concreet mee bedoeld? Ik vind het ergens best wel een vaag begrip. Wil ik misschien teveel? Is zoals ik nu leef al 'heilig'? (Zie bijvoorbeeld Paulus in Romeinen 6:19)

Het is altijd wel verduidelijkend als je even doorleest en ziet waar dat vers uit Romeinen precies staat:

Rom 6
Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. 20 Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. 21 Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. 22 Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.

Een vrucht is een gevolg van het nieuwe leven in jou. Door de Geest kun je Jezus laten zien in je woorden en daden. Op het moment dat je dat doet, leef je vanuit je nieuwe mens, je laat de Geest werken en Hij laat jou zien wat wel/niet goed is.
Toen we niet geloofden hadden we heel ndere vruchten: gevolgen van de zonde - zonden dus.
En nu is het ook zo: Op het moment dat je als christen je niet laat leiden door de Geest, leef je vanuit je vlees - je oude mens en doe je dus ook gewoon weer zonden. Je laat weer even die oude vruchten zien.

Ik zocht een tekst en die staat voor de tekst van de topictitel zag ik nu:

1 Petr. 1
13 Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus. 14 Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, 15 maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; 16 er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig.

Onze hoop is niet hoe we hetzelf doen, want dat gaat gegarandeerd fout en doen of laten we bepaalde dingen omdat dat hoort als christen.
vers 13
-Maar het is Jezus die jou wiil openbaren hoe je moet leven. De Geest in jou, als je die de ruimte geeft - en jezelf dan ook echt ondergeschikt maakt - dan is het zo dat Die jou overtuigt van zonde en van gerechtigheid (staat in Johannes 14 of 16) maar ook het goede in jou doet als je Hem de kans geeft.
vers 14
- Als kinderen die gehoorzaam zijn aan de Vader, en dus Zijn wil willen doen.
vers 15
- Dan heeft God voor elke gelovige 'goede werken' klaarliggen (Ef. 2: 10) en dat zijn de werken die je doet door dat nieuwe leven in jou, de vruchten van de Geest.
En dat is dus een proces. En vandaar dat er staat: wordt ook gij heilig in al uw wandel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 23, 2005, 10:45:15 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 maart 2005 om 18:36:
[Hoe kan ik in mijn gedrag heilig zijn zonder in wetticisme te vervallen, want dat merk ik wel gauw. Dat je iets doet omdat een christen dingen behoort te doen. Ik ben niet 24 uur per dag, 7 dagen per week vol van de Geest namelijk.

Als je één zou zijn met de Vader, is dat 'heilig' genoeg?

Luister dan eens naar het gebed van de Here Jezus:

Johannes 17:

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Jezus en de Vader zijn één. Dat lijkt iets wat niet voor mensen is weggelegd, maar hier zegt Jezus toch duidelijk dat: zoals Hij één met de Vader is, zo kunnen wij ook één zijn met elkaar, ja en dan zelfs ook nog één in Ons. Hij bidt er zelfs voor dat het zo zal zijn.

En één zijn met de Vader lijkt mij: beseffen dat je een Zoon of Dochter van Hem bent, en dan mag je je ook zo gaan gedragen, zonder enige vorm van krampachtigheid.

Misschien iets om te overdenken, voor de komende tijd?

< Pier >
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2005, 05:04:18 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Ozzy

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 23, 2005, 12:32:27 pm »
Wat bedoel je met Wees heilig...?

Natuurlijk Heilig in je relatie met Jesus!!! Is jouw hart ZUIVER... zijn je motieven ZUIVER...
ben jij geraakt door God's liefde voor jouw! ?  Besef je wat een prijs hier voor betaalt is! Neem jij je relatie met God serious??

Ozzy

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 23, 2005, 12:36:01 pm »
Onz leven is een streven om steeds meer heilig te worden... daar mee wordt je steeds meer bewust van God's liefde en genade!  Je wordt elke dag meer afhankelijk van Hem! Je wordt elke dag meer "humble" omdat je beseft wat Jesus voor je over heeft!
Je spreekt elke dag meer met anderen over God's  ongeloofelijke liefde en trouw!

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 23, 2005, 01:13:09 pm »
Heiliging omvat het steeds weer terugkeren naar de beloften die Gods aan ons al gedaan heeft bij de doop als kind. Ik heb de tekst van het doopformulier even uitgelicht daar waar het gaat over de beloften van God JHWH, Vader, Zoon en Geest. Wat een rijkdom om met deze God te mogen leven in/naar een heilig leven!

Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, ver-klaart
en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeu-wig
verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen
en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien
en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken
ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verze-kert
de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt
van al onze zonden. Hij maakt ons één met Zichzelf in zijn
dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en recht
vaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest,
verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat
Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christ us wil
maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben,
namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse ver-nieuwing
van ons leven. Zo zullen wij tenslot te volkomen rein
in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de
gemeente der uitverkorenen.
JHWH = Ik ben

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 23, 2005, 01:19:16 pm »
HenkG: en wat moeten iemand hier concreet in de dagelijkse praktijk mee dan? Dit nog afgezien van het feit dat er feitelijke onjuistheden/ bepaalde interpretatiefouten in het doopformulier staan.

De punten die jouw citaat als vaststaand feit noemt kan ik lang niet allemaal in de Bijbel terugvinden en daarom neem ik het doopformulier voor kinderen ook niet al te serieus. Mijn uitgangspunt is de Bijbel + de AG en niet allerlei door mensen opgestelde geschriften. Ik wil hier ook vanuit bijbels perspectief discussiëren en niet vanuit allerlei menselijke schrijfsels. Maar dat is een andere discussie.

Moet ik uit jouw post opmaken dat als ik maar in de zogenaamde beloften die God doet bij mijn doop (waar ik dus niet in geloof) er ben dan 'dus' heilig ben? Hoe zie je dat dan samengaan met de Bijbelteksten uit de openingspost?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 04, 2005, 06:12:52 pm »
Modbreak:

Posts van Boske zijn verwijderd, aangezien dit -zoals Alfredt al melde- de zoveelste kloon van een gebande user is. Overigens worden in dit topic de richtlijnen veelvuldig genegeerd door een aantal users. Voor wie ze niet kent: lees ze door, en leef ernaar ;). anders gaat de boel op slot.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2005, 06:13:25 pm door arend »
...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 10, 2005, 05:33:56 pm »
Roodkapje,

Goede vraag. Ik stel me ook wel eens vragen van die aard. Aan jouw lijstje kan ondermeer nog toegevoegd worden:

quote:

Mat 5:48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

En het verhaal van de rijke jongeling en de uitspraak dat de doden de doden maar moeten begraven, maken het nog enger. Moeten we wellicht afzien van al onze kleine pleziertjes, en van de ene hulpbehoevende bejaarde naar de andere dakloze rennen, en elke avond pas ophouden met rennen als we geen voet meer kunnen verzetten? Moeten we wellicht allen onze bezittingen wegdoen en ons naar Calcutta begeven?

quote:

1Petrus 2:
1 Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, 2 en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt.

Ef 4:
15 Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. 16 Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde.

2 Kor. 4
7 Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons: 8 in alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos; 9 vervolgd, doch niet verlaten; ter aarde geworpen, doch niet verloren; 10 te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. 11 Want voortdurend worden wij, die leven, aan de dood overgeleverd, om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus zich in ons sterfelijk vlees openbare. 12 Zo werkt dan de dood in ons, doch het leven in u.

Als ik deze passages bekijk dan haal ik daar duidelijk uit dat we niet op het eindpunt hoeven te beginnen, dat het normaal is dat we dienen te groeien, dat het afsterven van ons oude zelf en de groei van de nieuwe een proces is.

Als je accepteert dat je er nog niet bent en nog niet hoeft te zijn, dan kunnen passages zoals jij die presenteerde eerder een bron van vreugde worden, het openen van uitzicht op ongekende mogelijkheden. Moet je toch eens zien wat er met je kan gebeuren bij God! We hoeven onze ambities niet laag te stellen - we hoeven ze ook niet nu te realiseren.

quote:

HenkG schreef op 23 februari 2005 om 10:25:
Vormgeven aan levensheiliging...

"Lees je Bijbel, bid elke dag." Wat te bidden? "Neem mijn leven, laat het, Heer, toegewijd zijn aan Uw eer."

Ora et labora, bid en werk. Dus bidden alleen werkt niet! Waaruit bestaat het werken dan? "Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid". De vrucht hiervan? "...en al het and're ontvangt u bovendien".

En dan komt de strijd, want wij willen zo graag zelf doen. Dit vraagt een bewust, niet krampachtig leven. We (ik merk het heel sterk bij mezelf) zijn zo snel geneigd om krampachtig vat te willen hebben op ons leven en zelfs dat van anderen. Maar we vergeten dan heel makkelijk dat leven begint met ontvangen en dan overgaat in geven. We koesteren datgene wat we in onze handen hebben ontvangen veel te weinig. Daardoor pakken we het heel krampachtig beet. Gevolg: Het mooie geschenk verbrokkelt en glijdt als zand tussen onze vingers...

Levensheiliging is niets meer en niets minder dan de handen en het hart weer openstellen voor het leven zoals God het ons heeft willen geven bij de schepping: heel, zuiver, toegewijd.

Dat vond ik eigenlijk wel een mooie aanzet. Wat ook nodig moge zijn voor heiliging, de Heilige Geest zal het wel aan moeten reiken, en dat wil zeggen dat je de tijd dient te nemen om te luisteren. Het kan best zijn dat je gereed bent voor een volgende stap - wellicht mag je verwachten dat je op een gegeven moment duidelijk wordt gemaakt wat die volgende stap is. In ieder geval niet als een kip zonder kop (of kap :) ) van start gaan.

Ik kan voor het volgende geen bijbelse onderbouwing geven, maar ik kan niet anders dan denken dat je je balans, je gezondheid, je levensvreugde mee mag laten wegen. Heb je naaste lief als jezelf, dat houdt toch ook liefde voor jezelf in. God heeft jou ook lief, en wil graag dat ook jij je potentieel bereikt. :)
« Laatst bewerkt op: april 10, 2005, 05:42:12 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 15, 2005, 03:57:45 pm »
Deze tekst is verkeerd vertaalt, iedereen maakt zich daardoor heel druk of hij wel heilig genoeg zal zijn, en wat hij moet doen om zich te heiligen.

Er staat in de vertaling: Weest heilig, want Ik ben heilig.

Maar er staat in de grondtekst: Gij zult heilig zijn, want Ik ben heilig.

Het is dus helemaal niet nodig om zelf te proberen heilig te worden. Als je in Christus bent, belooft God dat je heilig zult zijn.

Math 5:48 is hetzelfde verhaal: Gijlieden dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Je kunt het zelf bekijken door middel van dit gratis te downloaden programma: http://www.scripture4all.org/

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: april 15, 2005, 04:10:38 pm door Driepinter »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 16, 2005, 09:44:11 pm »

quote:

Driepinter schreef op 15 april 2005 om 15:57:
Deze tekst is verkeerd vertaalt, iedereen maakt zich daardoor heel druk of hij wel heilig genoeg zal zijn, en wat hij moet doen om zich te heiligen.

Het is dus helemaal niet nodig om zelf te proberen heilig te worden. Als je in Christus bent, belooft God dat je heilig zult zijn.

Math 5:48 is hetzelfde verhaal: Gijlieden dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Je kunt het zelf bekijken door middel van dit gratis te downloaden programma: http://www.scripture4all.org/

Hartelijke groet,

Driepinter
Mijn moeder: 'en je ZULT je sla opeten' :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 16, 2005, 10:40:52 pm »
Je kunt dit natuurlijk van verschillende invalshoeken benaderen.
Zo lees ik ook deze tekst die het heilig worden toch wel weer als een opdracht ziet. Maar niet om het zelf te volbrengen. En dan heb je weer de spanning tussen de twee naturen in ons.

1 Petr 1,15
maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel;

Ik kwam vanavond een artikel tegen over heiligheid. Even een stukjer hieruit, wat je misschien wel een paar keer moet lezen om te begrijpen wat de schrijver nu echt wil zeggen: (edit): J>N> Darby. Over hebr. 12.

quote:

Heiligheid en liefde
God is volmaakt heilig, in Hem is enkel licht. Hij wil ons laten deel hebben aan Zijn heiligheid, omdat Zijn vreugde afhankelijk is van deze volmaaktheid.
Hij is liefde. Hij wil ons laten deelnemen aan deze heiligheid en Hij kan geen grotere wens van liefde, een meer bewonderenswaardige gedachte hebben dan ons deel te laten hebben aan Zijn natuur, als Hij ons gelukkig wil maken.

Het is onmogelijk, dat wij gelukkig zijn, als we niet deelhebben aan de natuur van God.
Het is even onmogelijk, dat iemand, die niet deel heeft aan de goddelijke natuur, begrijpt, wat de vreugde van God is. Want wat uit de Geest geboren is, is geest, en wat uit het vlees geboren is, is vlees. God deelt ons Zijn Geest mee, opdat wij van Zijn genade en
gemeenschap genieten.

wet en genade
Dat is het verschil tussen wet en genade. De wet eist iets in ons, zij eist gehoorzaamheid en gerechtigheid en dikwijls, als we deze heiligheid zoeken, zoeken we die te bereiken door de wet. Het gevolg ervan is, dat we onder de wet blijven, terwijl we proberen tot God te naderen. Wij zoeken in ons zelf iets goeds, in de gedachte, dat God vraagt iets goeds in ons te zien.

Maar het beginsel van genade is, dat God van ons niets vraagt dan wat Hij ons geeft.
Als ik tegen een arme zeg, dat hij een plaats kan krijgen, maar dat hij er 10.000 € voor moet betalen, zal hij tegen mij zeggen, dat ik met hem spot, dat ik zijn ellende bespot, hoewel het waar kan zijn, dat er inderdaad een plaats te krijgen is.
Maar als ik tegen hem zeg: “Hier heb je de 10.000 €, die nodig zijn om die plaats te krijgen.”, dan zijn die 10.000 € net zo goed opeisbaar, maar ik stel hem in staat te betalen.
Het evangelie verandert dus niets aan de wet.
Heiligheid is in dat geval net zo goed noodzakelijk, maar het evangelie stelt ons in staat te geven.

Vanuit Gods natuur
Wij zien dus dat de heiligheid de gezegendste oefening van de liefde van God is.
Op de eerste plaats moeten we opmerken, dat deze heiligheid in de natuur van God is.
God moet ons dus Zijn natuur meedelen. Al onze pogingen lopen in dit opzicht op niets uit. Hij moet ons dus Zijn leven meedelen, en dat doet Hij in Jezus Christus. Jezus Christus heeft het leven van de Vaderen Hij deelt het leven mee door het geloof aan allen, die in Hem geloven.

Als de Heer zich aan een ziel meedeelt, deelt Hij de goddelijke natuur mee. De wedergeboorte is de mededeling van het leven van Christus. Dit is niet een leven dat de zonde wenst te leven. Integendeel, het verlangt naar Zijn heiligheid, zoals Christus heilig is.
Wat een liefde van God, ons het leven van Zijn Zoon mee te delen, waardoor wij gemeenschap kunnen hebben met de heiligheid van God zonder er door verschrikt te worden!
Als ik weet, dat ik in Christus het leven heb en dat God mij één met Hem heeft gemaakt,
door mij Zijn leven mee te delen; vindt ik de zekerheid van de liefde van de Vader en van het eeuwige leven.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2005, 01:37:58 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 17, 2005, 12:22:19 am »
PenA,

Wie is de schrijver van wat jij hier hebt gequot??

B.v.d.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 17, 2005, 11:08:43 am »

quote:

Mijn moeder: 'en je ZULT je sla opeten'

Dat is hoog spel van je moeder  ;)

Ze bedoelt ws. is het niet goedschiks, dan wel kwaadschiks. Oftewel, het maakt niet uit of jij het wilt of niet, je moeder zal er wel voor zorgen dat je het toch doet.

Maar als jij je zou blijven verzetten, dan staat je moeder machteloos. God doet wat Hij belooft, en daar kan geen mens iets aan veranderen. Dat is het verschil.

Hartelijke groet,

Driepinter

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 17, 2005, 11:14:36 am »

quote:

cyber schreef op 17 april 2005 om 00:22:
PenA,

Wie is de schrijver van wat jij hier hebt gequot??

B.v.d.

Had het er wel bij kunnen zetten, maar het was nogal laat en brak het toen af.
Ik zal even voor de volledigheid ook opzoeken waar het uit kwam:

quote:

doel van de tucht
Als er iets is, dat de goedheid van God voor ons bewijst, is het wel, als wij Hem zien, dat Hij ons volgt in onze fouten om ons te genezen. Als God dingen in onze harten ziet, die ons verhinderen te genieten van Zijn heiligheid, past Hij de tucht op ons toe, en dat dikwijls op een manier, die wij niet begrijpen. Hij tuchtigt ons niet om enige zaak in het bijzonder, maar om de wortel zelf weg te nemen, die deze slechte dingen heeft voortgebracht en die wij niet in ons aanwezig vermoeden. Dan begrijpen we niet, waarom Hij zo handelt. Ondanks onszelf zet Hij door, wat Hij zich heeft voorgesteld. Hij geneest ons, in de wortel zelf, van onze kwalen.

groei van de nieuwe mens
Deze handeling wordt toegepast op de nieuwe mens, die langzamerhand meer oplettender en helderder kan zien. Als dat zo is, kan hij de wortel van het kwaad ontdekken, die God in hem zag. Dan wordt hij verootmoedigd, dan heeft hij het geestelijk onderscheidings- vermogen. Zo laat God ons vorderingen maken en dat alles komt voort uit Zijn liefde.
Hij eist van ons geen heiligheid, maar Hij wil die voortbrengen, door uit onze harten te verwijderen, alles wat verhindert, dat het leven van Christus vrij kan laten werken. Zo laat Hij ons aan Zijn eigen heiligheid deel hebben. Dat wil zeggen, Hij wil met ons gemeenschap hebben.
Dat is Zijn hele genade. Niet alleen vergeeft Hij ons onze zonden, maar Hij geeft ons deel aan Zijn natuur, Zijn leven waarin wij van Zijn tegenwoordigheid kunnen genieten, volledig en overvloedig. In elke omstandigheid, doet Hij alle dingen tot ons welzijn meewerken, door het vlees te beteugelen, om de nieuwe mens de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen. Zo begrijpen we altijd beter de diepte van de liefde van God, als we de moeite zien die Hij zich getroost voor ons, maar ook als we het doel zien van Zijn zorgen.

Gods liefde meer kennen
Als de nieuwe mens meer en duidelijker gaat zien, is hij ook meer en meer in staat de liefde van God te kennen en alle wegen met ons. Zelfs over de moeilijkste dingen, kan hij uitroepen: “Wat een wijsheid!” Omdat hij kan begrijpen waarom God zo heeft gehandeld en omdat hij meer geoefend wordt in de wegen van Zijn liefde.

Maar als ik tijdens de tucht, in plaats van vast te blijven staan in de genade, ga geloven, dat God mij met strengheid kastijdt, zoals de eiser van 10.000 €, dan in plaats van Hem beter te begrijpen, dan begrijp ik er minder van. In plaats van te genezen, wordt ik erger ziek.
Dan komt mijn hart in opstand en terwijl ik mij op die manier onder de wet plaats, wordt ik minder heilig, omdat ik de genade van God niet vastgehouden heb.

Daarom moeten wij in alle dingen danken. Het is belangrijk om vooruitgang te boeken in de heiligheid. Vast te staan in de genade, waarin we geplaatst zijn.
Ons te herinneren, dat, als God heiligheid van ons eist, wij die moeten beschouwen, als hetgeen God ons geeft om ons deelgenoot te maken van het leven van Christus. Als het leven van Christus in ons is, vinden wij dat de grootst mogelijke gave, omdat, als ons
heiligheid ontbreekt, wij alleen maar ongelukkig kunnen zijn, zelfs in de tegenwoordigheid van God. De heiligheid stelt ons in staat gemeenschap met Hem te hebben.

Christus is de bron
Voor dat ik eindig, zeg ik dus, dat we in beginsel deel hebben aan de heiligheid, als wij deel hebben aan de heiligheid van Christus. Het leven van Christus is de bron van alle heiligheid. Er kunnen in ons veel verkeerde dingen zijn in veel opzichten, maar zoals het leven van Christus van dag tot dag sterker wordt naar Christus, en niet naar de oude mens, zo wordt alles, wat ons in dit leven overkomt, door hand van God toebedeeld, opdat wij overvloediger aan Zijn heiligheid zouden deel hebben.
Laten we dus meer en meer begrijpen, dat de genade de bron van alle heiligheid is en dat de liefde van God, die heiligheid in ons eist, Hem er ook toe brengt, de heiligheid in ons voort te brengen. Laten we dus waakzaam zijn en laten we goed opmerken, dat de wil van God voor ons is: de heiligmaking.

Oorsprong: Le Messager Evangélique 1963 225
Titel: La sainteté (Médit. de J.N.D.)

Een meditatie van JN Darby over Hebr. 12: 10 en 11

10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid.
11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 19, 2005, 01:29:33 pm »

quote:

Driepinter schreef op 17 april 2005 om 11:08:
[...]

Dat is hoog spel van je moeder  ;)

Ze bedoelt ws. is het niet goedschiks, dan wel kwaadschiks. Oftewel, het maakt niet uit of jij het wilt of niet, je moeder zal er wel voor zorgen dat je het toch doet.

Maar als jij je zou blijven verzetten, dan staat je moeder machteloos. God doet wat Hij belooft, en daar kan geen mens iets aan veranderen. Dat is het verschil.

Hartelijke groet,

Driepinter

:)

Wat ik natuurlijk bedoel is dat 'je zult dit doen' ook kan betekenen 'je moet dit doen' of 'doe dit'. In welk geval jouw vertaling in wezen niet zou verschillen van die waar je het niet mee eens was.

Paulus' brieven staan toch ook vol met 'doe dit niet en doe dat niet', ondanks dat de door hem toegesprokenen zich aan Christus gewijd hebben. Hij moedigt ons ook aan naar de prijs te dingen, ons best te doen.

Je kunt wel zeggen niets van ons, alles van God - maar we dienen tenminste wel ons best te doen zoveel mogelijk in Christus te leven. Zoveel mogelijk in de Geest, niet in het vlees te leven. Zoveel mogelijk geheiligd, apart gezet te zijn.

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 19, 2005, 08:16:08 pm »
Hoi Liudger,

Het gaat er niet zozeer om mijn mening, het is een feit dat in de grondtekst gewoon een neutraal werkwoord staat. Als je zelf iets zou moeten doen dan stond het in de actieve vorm.

ESESTHE ==> "zal zijn" 2e persoon, toekomstige tijd.

In het volgende vers staat bijboorbeeld exact hetzelfde woord in exact dezelfde vorm:

Mat 10:22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil.

Je kunt gewoon niet zeggen, en je moet ervoor zorgen dat je gehaat wordt o.i.d.
Verkeerd vertaald dus, geen discussie over mogelijk.

strong 2071: http://www.biblestudytool...71&version=kjv#Legend

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paulus' boodschap is helder:

Rom 11:6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. 7 Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 8 gelijk geschreven staat

Waarom had Israel het niet verkregen? even terug:

Rom 10:2 Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God bezitten, maar zonder verstand. 3 Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen.

Hoe zat dat? nog even terug:

Rom 9: 30 heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is; 31 doch Israël, hoewel het een wet ter gerechtigheid najaagde, is aan de wet niet toegekomen. 32 Waarom niet? Omdat het hierbij niet uitging van geloof, maar van vermeende werken.

Ze maakten dus precies dezelfde fout, ze zeiden "gij zult" betekent "je moet het zelf doen" (vermeende werken). Degen die gelooft, erop vertrouwd dat God waarmaakt wat God belooft, die verkrijgt. Degen die het zelf wil doen (of actief wil meehelpen) die komt er niet aan toe. Die heeft ijver zonder verstand.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je moet inderdaad in Christus blijven, dat staat ontzettend vaak in de bijbel. Wetende dat Christus is gestorven voor ons omdat wij het niet kunnen. Daarbij blijven we, en daarover vertellen we (omdat de mond ervan overstroomt). Een ieder die ons dat belet, of ons daar vanaf wil brengen, daartegen hebben we strijd te voeren (de wedloop).

Niet tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Het klinkt allemaal misschien wat cru, maar als je zegt dat een lamp uit is, dan is ie gewoon uit. Als je zegt dat het genade is dan is het gewoon genade.

Het wordt nodig het scherp te stellen doordat er zoveel leer is, die zegt: de lamp is toch niet helemaal uit hoor, als je het van de andere kant bekijkt zie je toch nog wel een beetje licht.

100% genade, 0% werken. Simpeler kan het niet

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 08:52:33 am door Driepinter »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 20, 2005, 11:38:23 pm »

quote:

Driepinter schreef op 19 april 2005 om 20:16:
Hoi Liudger,

Het gaat er niet zozeer om mijn mening, het is een feit dat in de grondtekst gewoon een neutraal werkwoord staat. Als je zelf iets zou moeten doen dan stond het in de actieve vorm.

ESESTHE ==> "zal zijn" 2e persoon, toekomstige tijd.

In het volgende vers staat bijboorbeeld exact hetzelfde woord in exact dezelfde vorm:

Mat 10:22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil.

Je kunt gewoon niet zeggen, en je moet ervoor zorgen dat je gehaat wordt o.i.d.
Verkeerd vertaald dus, geen discussie over mogelijk.

strong 2071: http://www.biblestudytool...71&version=kjv#Legend

Overtuigend. Goed punt.

quote:

Paulus' boodschap is helder:

Rom 11:6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. 7 Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 8 gelijk geschreven staat

Waarom had Israel het niet verkregen? even terug:

Rom 10:2 Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God bezitten, maar zonder verstand. 3 Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen.

Hoe zat dat? nog even terug:

Rom 9: 30 heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is; 31 doch Israël, hoewel het een wet ter gerechtigheid najaagde, is aan de wet niet toegekomen. 32 Waarom niet? Omdat het hierbij niet uitging van geloof, maar van vermeende werken.

Ze maakten dus precies dezelfde fout, ze zeiden "gij zult" betekent "je moet het zelf doen" (vermeende werken). Degen die gelooft, erop vertrouwd dat God waarmaakt wat God belooft, die verkrijgt. Degen die het zelf wil doen (of actief wil meehelpen) die komt er niet aan toe. Die heeft ijver zonder verstand.

Maar blijft staan dat Paulus op vele plaatsen zegt doe dit, of doe dat niet, dat Jezus duidelijk zegt als je dit niet doet dan kom je er niet, dat Jacobus zegt geloof zonder werken is onvoldoende.

quote:

Je moet inderdaad in Christus blijven, dat staat ontzettend vaak in de bijbel. Wetende dat Christus is gestorven voor ons omdat wij het niet kunnen. Daarbij blijven we, en daarover vertellen we (omdat de mond ervan overstroomt). Een ieder die ons dat belet, of ons daar vanaf wil brengen, daartegen hebben we strijd te voeren (de wedloop).

Niet tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Het klinkt allemaal misschien wat cru, maar als je zegt dat een lamp uit is, dan is ie gewoon uit. Als je zegt dat het genade is dan is het gewoon genade.

Het wordt nodig het scherp te stellen doordat er zoveel leer is, die zegt: de lamp is toch niet helemaal uit hoor, als je het van de andere kant bekijkt zie je toch nog wel een beetje licht.

100% genade, 0% werken. Simpeler kan het niet

Goed. Je houdt nogal van pakkende formules. Wat vind je van:

Geloof alleen kan je redden. Geloof zonder resultaat is geen geloof.

Heb trouwens het gevoel dat de term 'geloof' mogelijk vaak verkeerd geinterpreteerd wordt.

Geloof kan zijn:
1. Geloof dat Jezus mij (op wat voor manier dan ook, wellicht op manieren waar ik echt niets van kan snappen) naar het Koninkrijk zal leiden als ik op Hem vertrouw en Zijn levensadvies volg.
2. Geloof in een hele theologie van de betekenis van Jezus.

Snap je het verschil. Dewelke is het?

quote:

Hartelijke groet,
Insgelijks Driepinter :)

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 21, 2005, 09:52:39 am »
Hoi Liudger,

Nice talking to you  :)

-------------------------------------------------------------------------------

quote:

Maar blijft staan dat Paulus op vele plaatsen zegt doe dit, of doe dat niet,

Als de boodschap van Paulus helder is, dan vergen zulke passages nader onderzoek.
- wat moet iemand doen?
- wie moet wat doen?
- waarom moet diegene dat doen?
- moet iemand wel iets doen, of moet ie het anders doen?
- zegt paulus dat iemand iets moet gaan doen, of zegt ie "als je dat niet (vanzelf) doet, zit het met je geloof niet goed"?
- hebben we de strekking van de brief in de gaten?

Ik stel voor dat je één duidelijk voorbeeld pakt, dan kunnen we die eens bekijken. (liever niet een hele lijst :) )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:

dat Jezus duidelijk zegt als je dit niet doet dan kom je er niet,

Kun je hier ook een duidelijk voorbeeld van geven?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:

dat Jacobus zegt geloof zonder werken is onvoldoende.

Jakobus 2

14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?

17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.

26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

Wat Jakobus stelt is dat geloof iets met mensen doet, anders is het geen echt geloof. Hij spoort iemand zeker niet aan om te gaan werken. Jakobus weet, en maakt bekend, dat waar geloof iets uitwerkt in je leven.

Geheel in overeenstemming met Paulus trouwens:

1 tes 2:13 En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.

Waar Jakobus dus op wijst is zelfbeproeving, heb ik wel echt geloof? Werkt het bij mij wel iets uit? Of heb ik het evangelie aangenomen als een woord van mensen waarmee ik het opzich wel eens ben, maar wat verder geen echte inhoud voor me heeft.

Als we dus maar zelf gaan werken om daarmee aan te tonen dat we wel geloven (al komt dat niet vanzelf, van binnen uit) dan houden we onszelf voor de gek, en zijn dat dode werken.

quote:

Wat vind je van:
Geloof alleen kan je redden. Geloof zonder resultaat is geen geloof.

Ben ik het helemaal mee eens.

Wil ik nog even een citaatje van Luther aan toevoegen wat volgen mij heel kernachtig weergeeft waarom het allemaal draait:

Navolging maakt geen kinderen, maar het kindschap maakt navolgers.

quote:

Heb trouwens het gevoel dat de term 'geloof' mogelijk vaak verkeerd geinterpreteerd wordt.

Geloof kan zijn:
1. Geloof dat Jezus mij (op wat voor manier dan ook, wellicht op manieren waar ik echt niets van kan snappen) naar het Koninkrijk zal leiden als ik op Hem vertrouw en Zijn levensadvies volg.

Snap je het verschil. Dewelke is het?

Ik geloof het niet dat ik het begrijp ;(

Als ik een tegenstelling zou geven dan was het in de trend van:
1. Geloven dat Jezus heeft bestaan en dat hij iets belooft, en daarom naar de regeltjes die ik wel begrijp leven. (naar het vlees)
2. Geloven dat Jezus gestorven is, maar leeft, en dat ik persoonlijk met Hem gestorven ben, en in Hem leef. (naar de Geest)

Maar ik vraag me af of het wel verstandig is om zulke tegenstellingen te maken  ;)

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: april 21, 2005, 09:57:59 am door Driepinter »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 05, 2005, 10:55:42 pm »
Hoi Driepinter,

Ben wat afgeleid, en nog aan het nadenken over je laatste post - reactie volgt nog.

Groeten :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 28, 2005, 10:18:05 pm »
Ik las weer eens in dit draadje, interessante discussie tussen jullie, Liudger en Driepinter! Al uitgedacht, Liudger? ;)

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 28, 2005, 11:19:07 pm »
Hij denkt er in elk geval goed over na :*)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 29, 2005, 05:09:30 pm »
Wil je me verontschuldigen dat ik je zo lang heb laten wachten Driepinter? Soms is de inspiratie gewoon even op of weg, soms vragen andere zaken dringend aandacht.

quote:

Driepinter schreef op 15 april 2005 om 15:57:

Driepinter

Ik vond jouw alternatieve vertaling van die specifieke tekst (1 Petr. 1:16) wel overtuigend, maar dat wil niet zeggen dat alle andere 'heiligings'passages ook zo vertaald kunnen worden. Overigens, mocht blijken dat dat wel zo zou moeten, dan worden allerlei specifieke vermaningen een beetje onzinnig.  Als Paulus zegt ik noem maar wat Eph 6:1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam, dan bedoelt hij niet 'je zult vanzelf gehoorzaam zijn, daar hoef je geen moeite voor te doen.'

quote:

Geloof kan zijn:

Ik kwam een week geleden het volgende citaat tegen dat perfect uitdrukt wat ik hier bedoelde (oorspronkelijk van ene Richard Hooker, geciteerd in 'What St Paul Really Said' van Tom Wright (Anglicaanse Bisschop van Durham)):

"One is not justified by faith by believing in justification by faith".

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 29, 2005, 08:10:55 pm »

quote:

Liudger schreef op 29 mei 2005 om 17:09:
Als Paulus zegt ik noem maar wat Eph 6:1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam, dan bedoelt hij niet 'je zult vanzelf gehoorzaam zijn, daar hoef je geen moeite voor te doen.'
Daar is het dan ook gebiedende wijs :)