Hoi Liudger,
quote:
Wil je me verontschuldigen dat ik je zo lang heb laten wachten Driepinter? Soms is de inspiratie gewoon even op of weg, soms vragen andere zaken dringend aandacht.
Dat geeft niets hoor, het is ook geen must om elk topic uit te kauwen gelukkig

quote:
....dan worden allerlei specifieke vermaningen een beetje onzinnig. Als Paulus zegt ik noem maar wat Eph 6:1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam, dan bedoelt hij niet 'je zult vanzelf gehoorzaam zijn, daar hoef je geen moeite voor te doen.'
Ik denk dat het vertrekpunt van deze onderwijzing van Paulus al ligt in hoofdstuk 4:20-24
Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid. Ik lees de rest van de brief dan ook niet als "doe dit en doe dat" ik zie dat Paulus steeds verteld hoe, waarom, op welke manier, je dit of dat moet doen.
een paar voorbeeldjes:
4:25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.
4:31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
5:6 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7 Doet dan niet met hen mede. 8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 – want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid –,
5:22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here,
6:1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
6:8Gij weet immers, dat een ieder, hetzij slaaf, hetzij vrije, al het goede, dat hij gedaan heeft, van de Here zal terugontvangen.
9 En gij, heren, handelt evenzo jegens hen; laat het dreigen na. Dit zijn gewoon dingen die elk weldenkend mens als zinnig, en goed voor hemzelf zal ervaren. Zeker de mensen die door de Geest worden gedreven. Elk kind is zijn ouders normaal gesproken ook al verplicht te gehoorzamen, anders krijgt ie vanzelf straf. Het is dus niets nieuws, en ook geen last die Paulus oplegt, als een gebod of opdracht. Maar Paulus verteld juist waarom, hoe, met welk doel, naar welk voorbeeld enzovoort.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt het zeggen zoals je soms ook leest in artikeltjes of preken:
WEEST NAVOLGERS van Christus. Oftewel Ga eens wat harder bezig, en doe eens wat meer, sloof je uit.
Volgens mij kan dit nooit de bedoeling zijn van zulke teksten. Het lijkt mij dat navolging van Christus inhoudt:
Hetgeen je doet, doe dat ALS CHRISTUS. Oftewel, kijk goed naar Christus, leer Hem kennen, en leer van Hem.
Immers wat wij doen zijn de dingen die we vanzelf doen, vanuit ons hart. Niet wij doen iets, maar de genade Gods dringt ons.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:
Heb trouwens het gevoel dat de term 'geloof' mogelijk vaak verkeerd geinterpreteerd wordt.
Geloof kan zijn:
1. Geloof dat Jezus mij (op wat voor manier dan ook, wellicht op manieren waar ik echt niets van kan snappen) naar het Koninkrijk zal leiden als ik op Hem vertrouw en Zijn levensadvies volg.
2. Geloof in een hele theologie van de betekenis van Jezus.
Ik kwam een week geleden het volgende citaat tegen dat perfect uitdrukt wat ik hier bedoelde (oorspronkelijk van ene Richard Hooker, geciteerd in 'What St Paul Really Said' van Tom Wright (Anglicaanse Bisschop van Durham)):
"One is not justified by faith by believing in justification by faith".
Oke, ik begrijp het volgens mij. Niet alleen weten hoe alles zit, maar er ook naar leven (misschien zelfs zonder alle details te weten).
Ben ik het inderdaad mee eens, al denk ik dat er bij elke kind van God wel een bepaalde honger is naar het Woord. Dus het kan ook een oneigenlijke tegenstelling worden zo van "wat maakt het allemaal uit".
Hartelijke groet,
Driepinter