Hallo Liudger,
quote:
Ik ben alleen momenteel gegrepen door een grotere interesse in de Bijbel, ik denk dat ik er in het verleden niet uitgehaald heb wat er in zit. Ik denk dat wat Paulus onderging een absoluut massieve ervaring was, en dat het zeer de moeite waard is zijn verhaal als geheel goed te begrijpen.
Mooi dat je daardoor gegrepen wordt.
Ja, Paulus heeft iets bijzonders meegemaakt, het heeft hem behoorlijk veranderd.
Toch, als ik zijn gehele boodschap lees, komt er bij mij iets naar boven van:
een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.
Voor zijn bekering had hij moeite met andersdenkenden (vervolgde de christenen), naderhand had hij dat nog steeds (komt iemand u iets anders vertellen, hij zij vervloekt).
quote:
Inderdaad, en ik denk dat hij zich geconfronteerd zag met het vertalen van de Goddelijke realiteit die hem geopenbaard werd naar menselijke taal, en dat levert per definitie spanningen op, in ieder geval constructies die met simpele logica moeilijk te snappen zijn.
Ja, ik ken het probleem.
Je voelt bepaalde zaken, hebt ze ervaren en probeer ze maar eens onder woorden te brengen. En dan op zo'n manier dat een ander er ook door gegrepen wordt.
De Goddelijke realiteit onder woorden brengen brengt niet alleen spanningen met zich mee, het is volgens mij onmogelijk.
Daarin volgt ik de liberaal-joodse benadering: het is niet mogelijk om God in woorden te vangen, woorden blijven een gebrekkige methode.
Overigens denk ik dat Paulus een soort bijna-dood-ervaring heeft gehad, gezien de omschrijving van zijn ervaring. Ook dat hij aangeeft eigenlijk liever niet meer te willen leven, maar naar de plek te gaan waar hij geweest is, is een redelijk veel voorkomend verschijnsel na een BDE.
En dat is een verschijnsel dat wel vaker voorkomt.
Hij heeft het echter gecombineerd met zijn achtergrond als farizeeër. En dan krijg je hetgeen hij naar voren brengt:
een diep ingrijpende ervaring, gecombineerd met je eigen verleden.
Voor mij niet Gods woord, maar wel de wijsheid van een zeer gedreven evangelist.
Hij heeft moeten zoeken naar wegen om de boodschap ingang te laten vinden. Wat is wel essentieel en wat niet.
Zijn boodschap over Jezus is hem vele malen belangrijker dan het naleven van de wet van het verbond. Zo diep is de ervaring blijkbaar wel geweest.
In dat kader verklaar ik ook het compromis over de bloedworst:
laten we iets afspreken daarover, het is wel niet ideaal, maar de verkondiging van het woord is veel belangrijker: het mag er niet door opgehouden worden.
quote:
En als hij zo de nadruk legt op geloof net zo goed als op liefde, dan kan ik dat niet zo maar naast mij neerleggen, alleen omdat ik het ene wat makkelijker kan vatten dan het andere
Houd alleen goed in de gaten dat Paulus uiteindelijk ook maar een gewoon mens was.
Dat hij de nadruk legt op geloof, kan met zijn farizeese achtergrond te maken hebben.
Dat kan ook verklaren waarom hij, veel meer dan Jezus deed, bezig was met concrete voorschriften.
Jij kunt niet alles makkelijk vatten, maar Paulus kon dat ook niet.
Ik ben ervan overtuigd dat hij naar eer en geweten heeft gehandeld, maar dat wil niet zeggen dat hij ook altijd gelijk had.
Inderdaad: de vrouw onderdanig?

Zag hij toch echt verkeerd.
Dat is één van de voorbeelden waarbij hij volgens mij van de leer van Jezus afwijkt.
Is bij Jezus de vrouw aan de man onderdanig?
En dat zie ik bij Paulus wel vaker. Hij wijkt af van de leer die Jezus geeft, zij het soms ook op kleinere punten. Maar het markeert een andere mentaliteit naar je medemens.
quote:
Er was dus denk ik een duidelijk meningsverschil tussen Jacobus en Paulus. Kan het zijn dat Paulus meer of minder geinspireerd dacht dan Jacobus?
Nee, niet minder of meer geïnspireerd. Ze zaten met hetzelfde probleem als wij:
hoe interpreteer je zaken en hoe geef je je geloof vorm in de praktijk.
Het probleem is blijkbaar van alle tijden.
quote:
Het is de gerichtheid, het bezig zijn met Jezus dat als een soort breekijzer heeft gewerkt in het leven van Paulus, evenals de andere discipelen/apostelen.
En blijkbaar bij jou ook.
Wat me trouwens dan ook weer opvalt, is dat christenen (even generaliserend) ook zijn boodschap niet helemaal oppikken.
Zo is het wel regeld at je geen sex hebt voor het huwelijk (staat dat er letterlijk?), maar dat Paulus schrijft dat het beter is om niet te trouwen, tenzij je brandt van begeerte: ik hoor er niemand over dat het idd beter is niet te trouwen.
Hier laat ik het even bij, anders wordt het gelijk zoveel.
groet,
Henk