Auteur Topic: Synode Amersfoort  (gelezen 2799 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Gepost op: maart 14, 2005, 11:11:20 pm »
Tvalt me op dat er hier nog geen topic over is.

http://synode.gkv.nl/

goed artikel in nd over de synode: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=57823

quote:

Wie de kerkelijke ontwikkelingen volgt, ziet binnen de vrijgemaakt-gereformeerde wereld heel wat onrust. Over onder meer de zondagsrust, nieuwe gezangen, de invloed van de evangelische beweging, of de gaven van de Heilige Geest. In de periode na de vorige synode (die van Zuidhorn-2002) zijn zo'n vijftienhonderd mensen de kerk uitgestapt. Die 'nieuwe vrijgemaakten' vonden dat de vrijgemaakte kerken niet echt gereformeerd meer waren, met - zoals ze zeiden - moderne gezangen, een slappe houding tegenover echtscheiding, een steeds sterker wordende Schriftkritiek en een verminderde zondagsheiliging.

Maar niet alleen zij hielden het voor gezien. Door de jaren heen week ook een groot aantal mensen - waarschijnlijk heel wat meer dan vijftienhonderd - uit naar evangelische gemeenten, omdat ze de kerk te star-gereformeerd vonden. Vaak hadden ze geen problemen met de leer, maar wel met de vrijgemaakte geloofsbeleving. Die mag volgens hen wel wat uitbundiger, met een grotere nadruk op ervaring.

In bijna de helft van de vrijgemaakte kerken bestaat onrust over binnenkerkelijke ontwikkelingen, zo bleek onlangs uit een overzicht in het jaarlijkse Handboek van de kerken. Hoe gaat de synode met deze ontwikkelingen om?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2005, 11:22:16 pm »

quote:

Mart schreef op 14 maart 2005 om 23:11:
Tvalt me op dat er hier nog geen topic over is.

http://synode.gkv.nl/

goed artikel in nd over de synode: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=57823

[...]

Jawel hoor, het heet alleen anders: Hoe gereformeerd zijn evangelischen?
Dat stukje wat jij citeert is precies de reden waarom ik uitgeweken ben naar een 'evangelische' kerk, hoewel ik het met de leer daar een stuk minder eens ben dan met de GKv leer. :) Gelukkig gaat het dan wel om de minder belangrijke dingen die volledig irrelevant voor je behoud zijn, maar toch...
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2005, 11:23:38 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2005, 11:53:32 pm »
Waar wil je 't over hebben, Mart?

Ik neem tenminste niet aan, dat we 't hier weer over de stokpaardjes van Roodkapje moeten hebben.  ;)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2005, 11:55:21 pm »
Volgens mij zijn ze alleen nog maar geopend...
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Promtus

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2005, 11:59:17 pm »
daar gaan we weer.....

Peter

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2005, 09:25:04 am »
Misschien is het een idee om in 'Gereformeerd Leven' per "deelonderwerp" een topic te openen. Dus bv.:

Synode Amersfoort: Kerkelijke eenheid
Synode Amersfoort: 4e gebod en zondag
Synode Amersfoort: Huwelijk en echtscheiding
Synode Amersfoort: Kerkmuziek
Synode Amersfoort: Eredienst
Synode Amersfoort: Bijbelvertaling
... (etc.)

Er zijn in principe al deputatenrapporten beschikbaar, dus die kunnen besproken worden.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2005, 12:30:36 pm »

quote:

Peter schreef op 15 maart 2005 om 09:25:
Misschien is het een idee om in 'Gereformeerd Leven' per "deelonderwerp" een topic te openen. Dus bv.:

Synode Amersfoort: Kerkelijke eenheid
Synode Amersfoort: 4e gebod en zondag
Synode Amersfoort: Huwelijk en echtscheiding
Synode Amersfoort: Kerkmuziek
Synode Amersfoort: Eredienst
Synode Amersfoort: Bijbelvertaling
... (etc.)

Er zijn in principe al deputatenrapporten beschikbaar, dus die kunnen besproken worden.

Lijkt me niet heel zinnig nog. Als iemand naar aanleiding van 1 van deze onderwerpen een zinnige draad weet op te starten, is hij welkom, maar vooraf 'lege' draadjes openen leidt meestal niet tot een nuttige discussie. Bovendien is over een flink aantal van deze onderwerpen al veel gesproken 't afgelopen jaar, en hoeft er niet voor ieder onderwerp een andere draad dan die er al zijn te komen. (Tenzij de synode natuurlijk heel rare, onverwachte uitspraken doet ofzo, maar dat zien we dan wel).
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2005, 12:32:42 pm door Pooh »

Peter

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2005, 02:49:13 pm »
Jij dacht zeker: 't is nu lekker rustig in GL, mooi houden zo. :-)
Maar idd, eerst maar eens afwachten hoeveel vuurwerk deze synode gaat veroorzaken.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2005, 02:51:31 pm »
Volgens een dominee die ik heb gesproken waren de afgevaardigden redelijk conservatief, dus als ik mijn natte vinger in de lucht steek denk ik dat ze het een en ander een beetje terug gaan zitten draaien of afremmen...
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2005, 02:52:00 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Promtus

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2005, 02:58:55 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 maart 2005 om 14:51:
Volgens een dominee die ik heb gesproken waren de afgevaardigden redelijk conservatief, dus als ik mijn natte vinger in de lucht steek denk ik dat ze het een en ander een beetje terug gaan zitten draaien of afremmen...
Wat bedoel je met het een en ander?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2005, 04:14:08 pm »
Zaken die de nieuwe vrijgemaakten hebben genoemd als reden om de kerk te verlaten: bijvoorbeeld zondagsheiliging, echtscheiding, liturgie, etc.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2005, 10:12:59 pm »
-> GL

dingo

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2005, 12:54:31 am »

quote:

Zwever schreef op 15 maart 2005 om 14:51:
Moet ik hieruit afleiden dat je jezelf progressief vindt en conservatief  als negatief beschouwd? Ik heb namelijk niets met de nieuwe vrijgemaakten maar ben wel conservatief en dat op basis van 1 Thessalonica 19  Dooft de Geest niet uit, 20  veracht de profetieen niet, 21  maar toetst alles en behoudt het goede. en ik erg benieuwd op basis van welke bijbeltekst het positief is om progressief te zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #13 Gepost op: maart 19, 2005, 01:10:33 am »
Ik stel voor, nu de synode toch nog niet inhoudelijk is begonnen, alvast te gaan bidden voor de synode en dat te blijven doen, zolang 'ie duurt.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #14 Gepost op: maart 19, 2005, 10:02:28 am »

quote:

dingo schreef op 19 maart 2005 om 00:54:
[...]

Moet ik hieruit afleiden dat je jezelf progressief vindt en conservatief  als negatief beschouwd? Ik heb namelijk niets met de nieuwe vrijgemaakten maar ben wel conservatief en dat op basis van 1 Thessalonica 19  Dooft de Geest niet uit, 20  veracht de profetieen niet, 21  maar toetst alles en behoudt het goede. en ik erg benieuwd op basis van welke bijbeltekst het positief is om progressief te zijn.
precies dezelfde tekst... alleen een beetje anders interpreteren...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #15 Gepost op: maart 19, 2005, 02:45:11 pm »

quote:

Doarsie schreef op 19 maart 2005 om 10:02:
precies dezelfde tekst... alleen een beetje anders interpreteren...

d:)b

Overigens vind ik de term 'progressief' meer duiden op 'vrijzinnig'. Wat dat betreft ben ik weer oer-conservatief.

Maar ik ben wél enthousiast over God en ja, ik vind het belangrijk dat te kunnen uiten en niet vast te zitten aan allerlei kerkelijke tradities en regels. Als iemand dat als progressief wil betitelen, ga je gang. En ik ben trouwens blij met de koers die de Synode van Zuidhorn had ingezet, dus dan beschouw ik terugdraaien inderdaad als negatief.

Als ik bijvoorbeeld hoor hoe het vroeger in de vrijgemaakte kerk eraan toe ging, had ik nu nooit lid geweest. Maar ik weet dat je mij ook liever geen lid had zien worden...  ;)
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 02:49:53 pm door Zwever »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #16 Gepost op: maart 19, 2005, 04:25:06 pm »
* Roodkapje eens mee is.

Als ze de koers van Zuidhorn vasthouden/doorzetten word ik ooit nog wel eens vrijgemaakt! d:)b
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

bela

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #17 Gepost op: maart 19, 2005, 05:15:14 pm »
ik hoop juist dat er teruggekomen wordt op een aantal zaken om de rust binnen de kerken te bevorderen. Ook al om die rust zou ik het fijn vinden als er niet al te negatief over terugdraaien van besluiten wordt gesproken.
Persoonlijk vind ik het jammer dat progressief als positief wordt gezien en behoudend als negatief.Ook jammer dat de progereffieven onder ons naar mijn smaak wat drammerig zijn. Verder vind ik dat mensen die wat anders denken maar voluit christelijk zijn niet zo negatief benaderd moeten worden. Vlgs mij proberen we allemaal naar Gods Woord te leven en ons handelen daarop aan te passen. Tegenwoordig zijn er meer wegen die naar Rome leidden :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #18 Gepost op: maart 19, 2005, 05:22:49 pm »

quote:

bela schreef op 19 maart 2005 om 17:15:
ik hoop juist dat er teruggekomen wordt op een aantal zaken om de rust binnen de kerken te bevorderen. Ook al om die rust zou ik het fijn vinden als er niet al te negatief over terugdraaien van besluiten wordt gesproken.

Het gaat niet allereerst om rust bewaken (wat al snel neerkomt op 'de lieve vrede bewaren'), maar om het uitzetten van een heldere Bijbels te verantwoorden koers van onze kerken in de 21e eeuw. We zijn altijd al veel te goed geweest in 'pappen en nathouden' enzo. Ik zou zeggen: sta gewoon open voor Gods leiding, zet een heldere koers uit en houdt daar vervolgens ook aan vast. Volgens mij deed Zuidhorn dat aardig, dus ik hoop dat Amersfoort daarmee doorgaat.

bela

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #19 Gepost op: maart 19, 2005, 06:00:10 pm »

quote:

Het gaat niet allereerst om rust bewaken (wat al snel neerkomt op 'de lieve vrede bewaren'), maar om het uitzetten van een heldere Bijbels te verantwoorden koers van onze kerken in de 21e eeuw. We zijn altijd al veel te goed geweest in 'pappen en nathouden' enzo. Ik zou zeggen: sta gewoon open voor Gods leiding, zet een heldere koers uit en houdt daar vervolgens ook aan vast. Volgens mij deed Zuidhorn dat aardig, dus ik hoop dat Amersfoort daarmee doorgaat.
Mezza, dit ben ik wel met je eens openstaan voor Gods leiding is ,een vereistte denk ik zelf, maar het is moeilijk je eigen ideeën daaraan goed te toetsen. M.I, kan je makkelijk zeggen God heeft me dit geopendbaard oid. Rust is belangrijk om Gods leiding goed te kunnen verstaan zonder dat we gehinderd worden door allerhande ergenissen, strijd e.d.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2005, 07:54:13 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #20 Gepost op: maart 19, 2005, 09:56:12 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 maart 2005 om 17:22:

[...]

Ik denk dat het een goede zaak is als je als kerken moeite wil doen om de vrede te bewaren. Niet voor niets staat er in Mattheus 5:9  Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden. Volgens mij is vrede stichten dus "Gewoon open staan voor Gods leiding."  Zuidhorn heeft in mijn beleving niet echt schokkende nieuwe besluiten genomen of je moet die 90 gezangen een enorme vooruitgang vinden.  En in tegenstelling tot wat de nieuwe vrijgemaakten beweren is ook in het standpunt over de zondagsrust niets nieuws bedacht. Het enige vernieuwende inzicht is te melden van het rapport van deputaten over echtscheiding en juist dat heeft imo de minste kans om ongewijzigd de eindstreep te halen.

Peter

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #21 Gepost op: maart 20, 2005, 11:23:29 pm »
Ik ken trouwens ook geen voorbeelden van synodes die zich vooral bezighielden met 'pappen en nathouden'. Iedere synode heeft te maken met inzichten die op dat moment leven.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #22 Gepost op: maart 21, 2005, 12:13:28 am »
In het land der blinden is eenoog koning.
Elk argument dat ingebracht word over de inzichten der synode kan men afwenden tot de plaatselijke kerkraden en reduceren naar eigen inbreng hierin.
Liefde is vreemd

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #23 Gepost op: maart 21, 2005, 12:44:13 am »
Wat allemaal niet wegneemt dat het best spannend is of deze synode in staat is om de ontwikkelingen in de kerken goed te begeleiden of niet.
De agenda geeft een heel aantal punten waarop de vergadering de keus heeft om te proberen ontwikkelingen af te zwakken of te begeleiden met inhoudelijke uitspraken (zondag, kerkliederen, vrouwen in de kerk, homofilie, avondmaal en gasten, verhouding tot andere kerken [NGK] etc.).
Ik schat in dat een poging tot afstoppen van ontwikkelingen vooral het effect zal hebben dat het kerkverband verder uit elkaar valt. Nu nog een keer, net als in Zuidhorn, vooral luisteren naar bezwaarden en verder kalm aan doen betekent laten zien dat je aan het landelijk verband niets hebt, sterker nog, er alleen maar last van hebt. Dat is toch al wat je breed in de kerken kunt horen.
Maar of die 36 broeders het lef zullen hebben om gegeven ontwikkelingen inhoudelijk te stutten met zinnige uitspraken kan ik echt niet inschatten. Reden genoeg om christelijk betrokken te blijven...
shoot me again, I ain't dead yet

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #24 Gepost op: maart 21, 2005, 01:01:53 am »
Waar is vertrouwen in leiding?
Liefde is vreemd

bela

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #25 Gepost op: maart 21, 2005, 12:16:52 pm »
[Ik schat in dat een poging tot afstoppen van ontwikkelingen vooral het effect zal hebben dat het kerkverband verder uit elkaar valt. Nu nog een keer, net als in Zuidhorn, vooral luisteren naar bezwaarden en verder kalm aan doen betekent laten zien dat je aan het landelijk verband niets hebt, sterker nog, er alleen maar last van hebt. Dat is toch al wat je breed in de kerken kunt horen.
Maar of die 36 broeders het lef zullen hebben om gegeven ontwikkelingen inhoudelijk te stutten met zinnige uitspraken kan ik echt niet inschatten. Reden genoeg om christelijk betrokken te blijven...[/quote]

Jammer dat je het zo inschat. Pers. zou ik wel een pas op de plaats willen. Want mij bekruipt me steeds mer het gevoel wat doe ik in dit kerkverband.
Wie weet voor een goed alternatief?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #26 Gepost op: maart 21, 2005, 12:38:43 pm »

quote:

bela schreef op 21 maart 2005 om 12:16:
Want mij bekruipt me steeds mer het gevoel wat doe ik in dit kerkverband.
Wie weet voor een goed alternatief?
Waarom denk je dat en wat zou de synode voor jou persoonlijk het beste kunnen besluiten om je (weer) thuis te laten voelen?

Peter

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #27 Gepost op: maart 21, 2005, 12:56:41 pm »
Misschien steekt bela ook wel z'n natte vinger in de lucht (en waait de wind bij hem net de andere kant op als bij jou).

Ik bedoel maar: laten we ophouden met dit (imo) schimmige steekspel en gewoon afwachten waar ze mee komen. De nuance zoeken dus.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2005, 02:18:21 pm door Peter »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #28 Gepost op: maart 21, 2005, 01:57:13 pm »
Misschien moeten we juist de moeilijkheid proeven zodat we ervoor kunnen bidden?

bela

• Bekijk profiel
Synode Amersfoort
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2005, 04:22:37 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 maart 2005 om 13:57:
Misschien moeten we juist de moeilijkheid proeven zodat we ervoor kunnen bidden?

Kijk dit vind ik nou wee constructief :) bedankt.
de moeilijkheid ligt o.a. in onze eigen gemeente niet echt gehoord worden. landelijk kerkverband de belijdenis geschriften en kerkorde steeds meer loslaten en vertrouwen op ons gevoel. Alleen de Bijbel telt (voordat jullie beginnen te schieten ja dat vind ik ook) maar er wordt vaak niet meer gekeken wat er aan kerkstrijd en waarom is geweest. Daar kunnen wij van leren.
Naar mijn idee wordt de bijbel losgelaten op onze emotie en bepalen zo onze regels.Het mystieke vindt grote opgang bij ons. God spannen we zo voor ons eigen karretje ipv dat we de Bijbel gebruiken om onze ideeën te toetsen En zo worden we remonstrants. Dit proces vind ook bij mij plaats heb ik gemerkt en ik ben ervan geschrokken.
De discussie Henk Jasperse is wat vergeten maar voor mij nog steeds heel herkenbaar