en dan m'n beloofde stuk over de 'drie-eenheid' en aanverwante zaken.
quote:
Is de ''Vader'' ook de God van Jezus, of staan ze gelijk..of is Jezus de God van de ''Vader'' ?
... en je wilde een kort antwoord ...?

pff....
christenen zeggen wel eens: "God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest". Dat is misschien illustratief. God is 1. Er is maar 1 God. Maar (zie het topic over de Islam) Hij manifesteert zich in 3 'personen'. De vergelijking van Roodkapje over 3 vormen van water (gas, vloeibaar, ijs) is een aardige hulp. Het is gewoon water. Het is 1, maar tegelijkertijd kunnen wij het op 3 manieren tegenkomen in de wereld.
Jouw vraag gaat er meer van uit , dat de Vader en de Zoon Jezus 2 echt verschillende personen zijn, zoals een vader en zoon in het dagelijks leven. Maar 'Vader' en 'Zoon' zijn slechts aanduidingen van de 'functie' van hoe God zich aan ons manifesteert.
Zijn 'Vader'-functie (klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld) komt naar voren in het regeren. Hij is de schepper en koning van de wereld, de Patriarch van de familie. Het is de aanduiding van God als heerser.
De 'Zoon' is de aanduiding voor God die hier op aarde kwam. God (eigenlijk God's Woord, de Logos) kwam in de vorm van Jezus hier op aarde
als mens. Zoals een koning zijn prins stuurt om zaken te regelen. Doordat Jezus zowel God als mens is, kan Hij perfect zijn, maar ook als plaatsvervanging dienen voor de rest van de mensheid, die wel zondig is. Jezus is God als plaatsvervanger en offerlam. N.b. Het Woord was ook actief bij de schepping, omdat God door Zijn Woord (de Logos - welke mens werd in Jezus) alles schiep.
De 'Geest' is o.a. de boodschapper. Profeten worden gestuurd door de Heilige Geest van God. Ook is de Geest de Trooster en degene die ons kennis van God geeft. Het is de Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat en in gelovigen en ongelovigen actief is om ze naar God te sturen.
Natuurlijk is er veeeeeel meer over deze 3 te zeggen. Belangrijkst is echter, dat ze
niet los van elkaar staan! Het zijn 3 manieren waarop God zich aan ons bekend maakt. Ze zijn evenzeer samen 1, als een golf en de zee, maar we kunnen ze toch ook los zien.
quote:
In welke verzen van de Bijbel wordt de 'Drie-eenheid' beschreven?
(als het er vele zijn, kan ik dan de verzen krijgen waar dit het meest duidelijk wordt beschreven)
De term 'drie-eenheid' staat niet in de bijbel. Het is een 'theoretisch' begrip. Ik zal verderop aangeven waarom christenen het toch gebruiken, maar eerst wat teksten:
quote:
Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.
(..)
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.
(..)
29 De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. 30 Deze is het, van wie ik zeide: Na mij komt een man, die vóór mij geweest is, want Hij was eer dan ik. 31 En zelf wist ik niet van Hem, maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom kwam ik dopen met water.
32 En Johannes getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. 33 En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt. 34 En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is.
johannes 8
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.
(..)
21 Hij zeide dan wederom tot hen: Ik ga heen en gij zult Mij zoeken en in uw zonde zult gij sterven; waar Ik heenga, kunt gij niet komen. 22 De Joden dan zeiden: Hij zal toch geen zelfmoord plegen, dat Hij zegt: waar Ik heenga, kunt gij niet komen? 23 En Hij zeide tot hen: Gij zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt van deze wereld, Ik ben niet van deze wereld. 24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven. 25 Zij dan zeiden tot Hem: Wie zijt Gij? Jezus zeide tot hen: Wat spreek Ik eigenlijk nog met u? 26 Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld. 27 Zij hadden niet begrepen, dat Hij tot hen van de Vader sprak. 28 Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. 29 En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.
johannes 10
22 Toen kwam het Vernieuwingsfeest te Jeruzalem; het was winter. 23 En Jezus wandelde in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24 De Joden dan omringden Hem en zeiden tot Hem: Hoelang houdt Gij onze ziel nog in spanning? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons ronduit. 25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en gij gelooft het niet; de werken, die Ik doe in de naam mijns Vaders, die getuigen van Mij; 26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken doen zien vanwege mijn Vader; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen? 33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. 34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden? 35 Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden, 36 zegt gij dan tot Hem, die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert, omdat Ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon? 37 Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft Mij niet, 38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.
johannes 20
24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven.
26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. 28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.
de evangelist Johannes maakt duidelijk dat Jezus geen gewoon mens is, zelfs geen bijzonder mens of profeet. Jezus is veel meer dan dat. Hij is zelf Goddelijk. Hij is het Goddelijke Woord, Hij kan dopen met God's Geest, Hij is 1 met de Vader.
quote:
Mattheus 9
1 En in een schip gegaan zijnde, stak Hij over en Hij kwam in zijn eigen stad. En zie, men bracht een verlamde, op een bed liggende, tot Hem. 2 En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven. 3 En zie, sommige der schriftgeleerden zeiden bij zichzelf: Deze lastert God. 4 En daar Jezus hun overleggingen kende, zeide Hij: Waarom overlegt gij kwaad in uw hart? 5 Want wat is gemakkelijker, te zeggen: Uw zonden worden vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel? 6 Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – toen zeide Hij tot de verlamde: Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis. 7 En hij stond op en ging naar huis. 8 Toen de scharen dit zagen, vreesden zij en zij verheerlijkten God, die zulk een macht aan de mensen gegeven had.
Mattheus 28
17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.
Aan Jezus, de Zoon, is door de Vader ALLE macht in hemel en op aarde gegeven. Jezus wordt aanbeden en het doopbevel is in de naam van de Vader, de Zoon van God en de Geest van God. Hij kan zonden vergeven (wat alleen God kan)!
Maar goed, zo zijn er nog veel meer teksten over hoe Jezus goddelijke attributen heeft en wordt aanbeden als God, en Goddelijke dingen doet. Zelfde geldt voor de Geest van God. Die wordt vaak appart genoemd.
De schrijvers van de bijbel gebruikten dus niet het woord 'drie-eenheid', maar al snel probeerde men wat in de bijbel stond samen te vatten, zodat makkelijker aan buitenstaanders was uit te leggen wat men bedoelde, en zodat men beter zelf snapte wat er was gebeurd.
Aangezien Jezus duidelijk als God op aarde gepresenteerd wordt in de bijbel, moest dat in de 'samenvatting'. Maar de Vader is ook God, en op een of andere manier iets anders dan Jezus op aarde, maar ook hetzelfde, omdat Jezus en de Vader 1 zijn. Zelfde geldt voor de Geest van God. Die wordt als appart gepresenteert in het NT, maar ook als deel van God.
De kortste samenvatting is dus:
3 'personen', namelijk de Vader, de Zoon (Jezus) en de Heilige Geest (geest van God), die alledrie Goddelijk zijn, maar die wel samen 1 God zijn. Dat wordt 'drie-eenheid' genoemd.
Dan kan je je afvragen, kan het niet anders? Dat hebben veel 'christenen' ook geprobeerd, maar dat liep steeds vast.
Sommigen dachten dat Jezus puur goddelijk was, en niet ook menselijk. God (de Vader) doet dan een soort toneelspel hier op aarde... doet alsof hij mens is geworden, maar is dat niet echt. God zet een soort Jezus-masker op. Dan komen ze in de problemen met allerlei teksten waaruit blijkt dat Jezus (in ieder geval ook) menselijk was.
Andersom proberen bv. Jehova's getuigen (die van de voeten tussen de deur) Jezus te zien als alleen maar mens (profeet), maar ze moeten dan allerlei moeilijke kunstgrepen uithalen om alle teksten die gaan over Jezus' goddelijke eigenschappen, weg te verklaren.
Waar het op neer komt, is dat de begrijpelijke alternatieven (1 God en Jezus alleen mens, of Jezus is een ander maskertje van dezelfde God) aardige ideeen zijn, maar niet echt passen met de bijbelse feiten. Wat overblijft is dat Jezus beide moet zijn, zoals de bijbel ook duidelijk maakt. Jammergenoeg kunnen we ons dat niet echt goed voorstellen en er hooguit rare namen aan geven zoals 'drie-eenheid'.