Auteur Topic: Een aantal vragen...  (gelezen 6673 keer)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Gepost op: februari 24, 2005, 01:45:33 pm »
-
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:55:34 pm door Cardilli »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2005, 02:10:22 pm »
Misschien is het handiger om je vragen in een paar onderwerpen uit te splitsen:
1. vragen over de Drie-eenheid (je 2e, 3e, 4e, en 7e en 8e vraag)
2. vragen over het OT (je eerste vraag) en de bijbel (vr. 5)
3. vergeving maakt Jezus' offer noodzakelijk? (vr 6)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2005, 02:15:51 pm »

quote:

Cardilli schreef op 24 februari 2005 om 13:45:
klopt het dat jullie geloven dat het Oude Testament geen rechtstreekse openbaring van God is?

dat hangt van je interpretatie van 'rechtstreeks' en 'openbaring' af. Ik geloof wel dat God middels het OT ons iets van Zichzelf openbaart. Het OT vind ik net zo geopenbaard als bijv. een brief van Paulus (in NT). Het is geen rechtstreekse openbaring in de zin van visioenen die opgeschreven zijn.

quote:

Zien jullie God als perfect?
Perfect en dan nog meer. Volgens mij is dit echter niet helemaal een juiste definitie in de zin dat bij God het kwaad niet kan bestaan. Doordat je dan geen onderscheid kan maken tussen goed en kwaad, kun je ook niet spreken over perfectie. Je kunt God dan ook beter beschrijven als 'Goed'.

quote:

Is de ''Vader'' ook de God van Jezus, of staan ze gelijk..of is Jezus de God van de ''Vader'' ?
De Vader is de Vader van Jezus en Jezus is de Zoon van de Vader. Beiden zijn God.

quote:

In welke verzen van de Bijbel wordt de 'Drie-eenheid' beschreven?
(als het er vele zijn, kan ik dan de verzen krijgen waar dit het meest duidelijk wordt beschreven)
Dit kun je afleiden uit de volgende verzen:
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. (Joh. 1:1)
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. (Joh 1:14)
Conclusie uit deze twee verzen: Het Woord is God (vs.1) en Het woord is de Zoon van de Vader = Jezus (vs. 14). Dus Jezus is God.
16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. (Mat. 3:16) De Heilige Geest wordt hier beschreven als eenheid met God. Conclusie: De Geest is God.
Zo hebben we dus één God, te zien als Vader, Zoon en Geest. Dit wordt bevestigt door wat Jezus zelf zegt bij zijn hemelvaart: 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,(Mat. 28:19).

quote:

Gelooft een christen dat de Bijbel van begin tot eind perfect is zonder fouten?
Nee.

quote:

waarom konden de zondes van de mensen niet worden vergeven zonder dat Jezus werd opgeofferd?
God is ook rechtvaardig. Het niet straffen van zonden zou daarmee in het gedrang komen. God heeft gezegd dat hij verkeerde dingen zou straffen. Als Hij dat nou niet zou doen, dan maakt dat Hem wel wat ongeloofwaardig. Dan weet je ook niet of zonden wel echt vergeven zijn. Dan zou dat ook iets 'onwaars' kunnen zijn.

quote:

Als Jezus als een godheid wordt gezien, waarom heeft hij dan menselijke eigenschappen?
Hij is aan de mens gelijk geworden (zie aangehaalde tekst uit Joh.1). Daarnaast is de mens naar Gods beeld geschapen (Gen.1:26). Hetgeen er toch op zijn minst naar wijst dat enige kenmerken overeenkomen.

quote:

Had Jezus zelf kennis of had Jezus de kennis die hij had ontvangen?
Dat weet ik niet. Ik denk beide.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2005, 02:46:14 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:52:00 pm door Cardilli »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2005, 03:27:42 pm »
Hoi Cardilli, ik wil wel een poging wagen, maar het zijn zoveel uiteenlopende vragen, dat ze wellicht beter in verschillende topics kunnen, omdat het hier anders vrij warrig wordt. Maar goed, dat zien we vanzelf wel.

Ik heb vragen over Jezus' Godheid en de drie-eenheid even appart genomen omdat dat echt heel lange verhalen worden.

quote:

Cardilli schreef op 24 februari 2005 om 13:45:
klopt het dat jullie geloven dat het Oude Testament geen rechtstreekse openbaring van God is?

Wat bedoel je met 'rechtstreekse openbaring'? Christenen zijn hier verdeeld over. Er zijn veel mensen die christen genoemd worden, maar over een aantal belangrijke zaken (zoals deze) zijn die mensen nogal verdeeld.

De meeste orthodoxe protestanten en evangelischen zien het OT als 'gedicteerd' door de Geest van God (de Heilige Geest). Gedicteerd is misschien een te sterk woord. Er wordt ook wel over 'ingeblazen' (of geinspireerd) met God's geest gesproken. In ieder geval komt het direct van God. God schreef samen met de profeet die het op schrift stelde, of dicteerde het, of stuurde het.

Veel liberale en vrijzinnige christenen denken dat de bijbel, dus zowel oude als nieuwe testament, slechts verhalen/boeken VAN mensen OVER God zijn. Dan is er dus geen openbaring van God geweest, maar zijn mensen geinspireerd geraakt door 'het idee God' ofzo en hebben er wat over geschreven. Zoals een dichter een gedicht schrijft, geinspireerd door de liefde die hij voelt voor z'n vriendin.

quote:

Gelooft een christen dat de Bijbel van begin tot eind perfect is zonder fouten?

(en in een latere post)
Als de christenen niet geloven dat de Bijbel vrij van fouten is, hoe kunnen ze dan onderscheid maken tussen de goede en de fouten delen van de Bijbel? Ik bedoel hoe kan je weten dat wat je leest niet fout is

Zelfde probleem als vorige vraag. De 'orthodoxen' houden vast aan een vorm van fout-loos-heid. Soms betekent dat letterlijk perfect in de vorm die we nu kennen.

Bij anderen betekent dat ook perfect, maar dan zoals het in eerste instantie opgeschreven werd. We weten namelijk dat er van sommige bijbelverzen varianten bestaan. Meestal zijn dat overschrijffouten: woordjes vergeten of verkeerde letters. De tekst kan wel eens fouten bevatten, maar de boodschap is perfect. Aangezien we echt heel veel oude manuscripten hebben van bijbelgedeelten, kunnen we zien waar veranderingen zijn opgetreden. Omdat de bijbel over een groot deel van de wereld werd verspreid in de begintijd van het christendom, zie je bepaalde fouten bv. alleen in een bepaald gebied optreden en elders niet. Op die manier kun je afleiden wat de orriginele tekst is en wat de vervalsing of vergissing.

Weer anderen denken dat de boodschap perfect is als het over godsdienstige zaken gaat, maar niet noodzakelijkerwijs ook bij 'wereldse' zaken zoals bv wetenschap. De bijbel zegt volgens hun wel dat God de wereld schiep, maar niet op welke manier (dus niet zoals in Genesis 1 - in 7 dagen) want dat weten wetenschappers beter (dus met oerknal, evolutie,..)

Weer anderen zijn liberaler en zeggen dat de bijbel een verzameling theologische boeken is, dus 'bedenksels' van ons over God. Die zullen de bijbel dus niet 'perfect' noemen, hooguit slim bedacht ofzo.

quote:

Zien jullie God als perfect?

Ja
wedervraag: wat bedoel jij met perfect als het over God gaat?

quote:

waarom konden de zondes van de mensen niet worden vergeven zonder dat Jezus werd opgeofferd?

Ja, waarom niet? Waarom zijn bomen groen en niet blauw, waarom koos God ervoor om chlorofiel in planten een groene kleur te geven, zodat bomen en planten groen en niet blauw zijn. Hij had het vast ook wel anders kunnen doen, maar Hij deed het zo!

Maar goed, dat is misschien flauw.. er zijn ook positieve redenen waarom God het zo deed. Uit de bijbel leren we dat God een rechtvaardig God is. Hij is niet zomaar alleen een God van liefde, maar ook van recht (als ik me niet vergis, geldt dat ook voor Allah). God is dus te vergelijken met een rechter (menselijk gesproken dan), die heen en weer getrokken wordt tussen z'n Liefde voor ons, en z'n Recht, wat ons juist zou moeten straffen.

Die liefde voor ons lijkt me duidelijk. Hij heeft ons gemaakt, en God wil dat wij zijn 'kinderen' worden. Dat recht is misschien minder duidelijk, maar (orthodoxe) christenen geloven dat mensen zelf niet in staat zijn om zo goed te leven dat ze goed genoeg zijn om aan God's hoge eisen te voldoen. Wij kunnen niet perfect leven, hoe goed we het ook proberen. Sterker nog, er blijft door onze fouten/zonden altijd een onoverbrugbare kloof tussen Hem en ons.

Onoverbrugbaar voor ons maar natuurlijk niet voor God. God wil namelijk vanuit zijn Liefde ons vergeven. In het oude testament zie je dat al. Natuurlijk kon een geofferd dier geen genoegdoening zijn. Wat heeft God aan een geroosterd beest? Hoe kan dat ooit betaling zijn voor een zonde die je begaan hebt. Dat zou zijn alsof je God kon afkopen met geld of bezit.

Waar offeren om gaat, is dat het een symbolische handeling is, die aangeeft, dat je je zonden erkent, en vergeving vraagt aan God (als je het echt meent natuurlijk). God weet wel of je het meent of niet, en Hij kan de barrieres tussen Hem en ons wegnemen.

Jezus is als het ware het 'super-offer'. God kwam in de vorm van Jezus voor eens en voor altijd naar ons toe. Hij kwam zelf hier op aarde rondlopen en mensen genezen en over Hemzelf vertellen. Daarna liet Hij zich - terwijl Hij volkomen onschuldig was, zelfs helemaal zonder welke zonde dan ook - toch ten onrecht veroordelen door de mensen (door zowel de joden als de heidenen) en executeren. God/Jezus zelf is het Lam dat in ene keer de kloof tussen Hem en ons voor altijd overbrugt.

Vandaar dat geloven in dat offer (de kruisiging van Jezus), betekent dat je gelooft dat God ons wil vergeven als wij dat oprecht verlangen.

Dat leidt naar de volgende vraag van jou:

quote:

Als Jezus als een godheid wordt gezien, waarom heeft hij dan menselijke eigenschappen?
Omdat mensen en niet God de zonden hadden begaan. God moest ook mens worden zodat een mens, maar dan een perfecte mens (Jezus) de schulden van alle andere mensen kon betalen. In het oude testament, werd het offerdier symbolisch opgezadeld met de zonden. Het kreeg de zonden op zich en werd zo een plaatsvervangend slachtoffer voor de persoon die offerde. Zo werd God ons plaatsvervangende offer. Vandaar dat het zo belangrijk is dat Jezus God en mens is. Z'n menszijn maakt duidelijk dat Hij echt met ons verbonden is en onze rotzooi overneemt, z'n Goddelijkheid is nodig omdat een mens nooit zo perfect kan zijn.

quote:

Had Jezus zelf kennis of had Jezus de kennis die hij had ontvangen?

Ontvangen van wie? Jezus is de belichaming van het Goddelijke Woord (de Logos) in mensenvlees. Misschien kreeg het menselijke deel van die 'combinatie' z'n kennis van het Goddelijke deel? We weten het niet. God is almachtig, maar betkent dat dat Hij niet naar de wereld en de mensen kijkt, omdat Hij toch al weet wat er aan de gang is? Of betekent z'n almacht juist, dat Hij overal kijkt en alles in de gaten houdt en weet?

quote:

*Ik zie de vragen graag zo kort mogelijk beantwoord en niet in grote lappen tekst, maar als het niet anders kan  d:)b *

Het christendom is in de essentie heel simpel: "God kwam in de vorm van Jezus naar de zondige mensen toe om de onoverbrugbare kloof die wij veroorzaakt hebben, eigenhandig op te ruimen". De details zijn echter ingewikkeld en kunnen je een heel leven lang bezig houden, en steeds zie je weer nieuwe verbanden. Vandaar dat als je vraagt om uitleg, je hooguit een gedeeltelijk antwoord kunt krijgen, hoe lang de lap tekst ook is!

Bedankt voor je vragen. Het zijn scherpe vragen die een gedegen antwoord verdienen.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 03:31:21 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2005, 03:34:18 pm »

quote:

Cardilli
Matheus 4:1-11 vertelt ons dat Jezus 40 dagen werd beproefd door Satan in de woestijn

Als Jezus God is, hoe kan de Duivel, een schepsel van God de gelegenheid krijgen om hem te beproeven?
Bij dit antwoord is belangrijk, dat Jezus zowel God als mens is. Het Goddelijke gedeelte zal wel niet echt beproefd zijn, maar het menselijke gedeelte des te meer. God kiest vrijwillig een kwetsbare positie door in Jezus mens te worden, om zo als offerlam te fungeren. Deze menswording geeft mensen de mogelijkheid om weer bij God te komen, maar gaf ook de duivel gelegenheid om te proberen het plan in de war te schoppen

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2005, 03:39:08 pm »
en dan m'n beloofde stuk over de 'drie-eenheid' en aanverwante zaken.

quote:

Is de ''Vader'' ook de God van Jezus, of staan ze gelijk..of is Jezus de God van de ''Vader'' ?

... en je wilde een kort antwoord ...? :)
pff....

christenen zeggen wel eens: "God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest". Dat is misschien illustratief. God is 1. Er is maar 1 God. Maar (zie het topic over de Islam) Hij manifesteert zich in 3 'personen'. De vergelijking van Roodkapje over 3 vormen van water (gas, vloeibaar, ijs) is een aardige hulp. Het is gewoon water. Het is 1, maar tegelijkertijd kunnen wij het op 3 manieren tegenkomen in de wereld.

Jouw vraag gaat er meer van uit , dat de Vader en de Zoon Jezus 2 echt verschillende personen zijn, zoals een vader en zoon in het dagelijks leven. Maar 'Vader' en 'Zoon' zijn slechts aanduidingen van de 'functie' van hoe God zich aan ons manifesteert.

Zijn 'Vader'-functie (klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld) komt naar voren in het regeren. Hij is de schepper en koning van de wereld, de Patriarch van de familie. Het is de aanduiding van God als heerser.

De 'Zoon' is de aanduiding voor God die hier op aarde kwam. God (eigenlijk God's Woord, de Logos) kwam in de vorm van Jezus hier op aarde als mens. Zoals een koning zijn prins stuurt om zaken te regelen. Doordat Jezus zowel God als mens is, kan Hij perfect zijn, maar ook als plaatsvervanging dienen voor de rest van de mensheid, die wel zondig is. Jezus is God als plaatsvervanger en offerlam. N.b. Het Woord was ook actief bij de schepping, omdat God door Zijn Woord (de Logos - welke mens werd in Jezus) alles schiep.

De 'Geest' is o.a. de boodschapper. Profeten worden gestuurd door de Heilige Geest van God. Ook is de Geest de Trooster en degene die ons kennis van God geeft. Het is de Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat en in gelovigen en ongelovigen actief is om ze naar God te sturen.

Natuurlijk is er veeeeeel meer over deze 3 te zeggen. Belangrijkst is echter, dat ze niet los van elkaar staan! Het zijn 3 manieren waarop God zich aan ons bekend maakt. Ze zijn evenzeer samen 1, als een golf en de zee, maar we kunnen ze toch ook los zien.

quote:

In welke verzen van de Bijbel wordt de 'Drie-eenheid' beschreven?
(als het er vele zijn, kan ik dan de verzen krijgen waar dit het meest duidelijk wordt beschreven)

De term 'drie-eenheid' staat niet in de bijbel. Het is een 'theoretisch' begrip. Ik zal verderop aangeven waarom christenen het toch gebruiken, maar eerst wat teksten:

quote:

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

(..)

14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.  18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

(..)

29 De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. 30 Deze is het, van wie ik zeide: Na mij komt een man, die vóór mij geweest is, want Hij was eer dan ik. 31 En zelf wist ik niet van Hem, maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom kwam ik dopen met water.
32 En Johannes getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. 33 En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt. 34 En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is.

johannes 8
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.

(..)

21 Hij zeide dan wederom tot hen: Ik ga heen en gij zult Mij zoeken en in uw zonde zult gij sterven; waar Ik heenga, kunt gij niet komen. 22 De Joden dan zeiden: Hij zal toch geen zelfmoord plegen, dat Hij zegt: waar Ik heenga, kunt gij niet komen? 23 En Hij zeide tot hen: Gij zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt van deze wereld, Ik ben niet van deze wereld. 24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven. 25 Zij dan zeiden tot Hem: Wie zijt Gij? Jezus zeide tot hen: Wat spreek Ik eigenlijk nog met u? 26 Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld. 27 Zij hadden niet begrepen, dat Hij tot hen van de Vader sprak. 28 Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. 29 En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.

johannes 10
22 Toen kwam het Vernieuwingsfeest te Jeruzalem; het was winter. 23 En Jezus wandelde in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24 De Joden dan omringden Hem en zeiden tot Hem: Hoelang houdt Gij onze ziel nog in spanning? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons ronduit. 25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en gij gelooft het niet; de werken, die Ik doe in de naam mijns Vaders, die getuigen van Mij; 26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken doen zien vanwege mijn Vader; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen? 33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. 34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden? 35 Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden, 36 zegt gij dan tot Hem, die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert, omdat Ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon? 37 Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft Mij niet, 38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.

johannes 20
24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven.
26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. 28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.

de evangelist Johannes maakt duidelijk dat Jezus geen gewoon mens is, zelfs geen bijzonder mens of profeet. Jezus is veel meer dan dat. Hij is zelf Goddelijk. Hij is het Goddelijke Woord, Hij kan dopen met God's Geest, Hij is 1 met de Vader.

quote:

Mattheus 9
1 En in een schip gegaan zijnde, stak Hij over en Hij kwam in zijn eigen stad. En zie, men bracht een verlamde, op een bed liggende, tot Hem. 2 En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven. 3 En zie, sommige der schriftgeleerden zeiden bij zichzelf: Deze lastert God. 4 En daar Jezus hun overleggingen kende, zeide Hij: Waarom overlegt gij kwaad in uw hart? 5 Want wat is gemakkelijker, te zeggen: Uw zonden worden vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel? 6 Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – toen zeide Hij tot de verlamde: Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis. 7 En hij stond op en ging naar huis. 8 Toen de scharen dit zagen, vreesden zij en zij verheerlijkten God, die zulk een macht aan de mensen gegeven had.

Mattheus 28
17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Aan Jezus, de Zoon, is door de Vader ALLE macht in hemel en op aarde gegeven. Jezus wordt aanbeden en het doopbevel is in de naam van de Vader, de Zoon van God en de Geest van God. Hij kan zonden vergeven (wat alleen God kan)!

Maar goed, zo zijn er nog veel meer teksten over hoe Jezus goddelijke attributen heeft en wordt aanbeden als God, en Goddelijke dingen doet. Zelfde geldt voor de Geest van God. Die wordt vaak appart genoemd.

De schrijvers van de bijbel gebruikten dus niet het woord 'drie-eenheid', maar al snel probeerde men wat in de bijbel stond samen te vatten, zodat makkelijker aan buitenstaanders was uit te leggen wat men bedoelde, en zodat men beter zelf snapte wat er was gebeurd.

Aangezien Jezus duidelijk als God op aarde gepresenteerd wordt in de bijbel, moest dat in de 'samenvatting'. Maar de Vader is ook God, en op een of andere manier iets anders dan Jezus op aarde, maar ook hetzelfde, omdat Jezus en de Vader 1 zijn. Zelfde geldt voor de Geest van God. Die wordt als appart gepresenteert in het NT, maar ook als deel van God.

De kortste samenvatting is dus:
3 'personen', namelijk de Vader, de Zoon (Jezus) en de Heilige Geest (geest van God), die alledrie Goddelijk zijn, maar die wel samen 1 God zijn. Dat wordt 'drie-eenheid' genoemd.

Dan kan je je afvragen, kan het niet anders? Dat hebben veel 'christenen' ook geprobeerd, maar dat liep steeds vast.

Sommigen dachten dat Jezus puur goddelijk was, en niet ook menselijk. God (de Vader) doet dan een soort toneelspel hier op aarde... doet alsof hij mens is geworden, maar is dat niet echt. God zet een soort Jezus-masker op. Dan komen ze in de problemen met allerlei teksten waaruit blijkt dat Jezus (in ieder geval ook) menselijk was.

Andersom proberen bv. Jehova's getuigen (die van de voeten tussen de deur) Jezus te zien als alleen maar mens (profeet), maar ze moeten dan allerlei moeilijke kunstgrepen uithalen om alle teksten die gaan over Jezus' goddelijke eigenschappen, weg te verklaren.

Waar het op neer komt, is dat de begrijpelijke alternatieven (1 God en Jezus alleen mens, of Jezus is een ander maskertje van dezelfde God) aardige ideeen zijn, maar niet echt passen met de bijbelse feiten. Wat overblijft is dat Jezus beide moet zijn, zoals de bijbel ook duidelijk maakt. Jammergenoeg kunnen we ons dat niet echt goed voorstellen en er hooguit rare namen aan geven zoals 'drie-eenheid'.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2005, 05:06:09 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:52:19 pm door Cardilli »

march

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2005, 05:09:14 pm »

quote:

Cardilli
Matheus 4:1-11 vertelt ons dat Jezus 40 dagen werd beproefd door Satan in de woestijn

Als Jezus God is, hoe kan de Duivel, een schepsel van God de gelegenheid krijgen om hem te beproeven?

Daarvoor moet je terug naar Genesis, naar de zondeval.

(de slang is de duivel: Openbaring 12:7-9 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand  maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.).

God spreekt dan een vloek uit over de wereld en zegt dan: “Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.” De duivel heeft speelruimte op aarde, de zonde werkt diep door in de wereld. De mens wandelde met God in het paradijs, maar de rechtstreekse lijn tussen God en mens werd verbroken. Alleen door de Middelaar Jezus Christus kan dat hersteld worden. Jezus Christus, die echt God en echt mens is. Hij is echt God en dus eeuwig, Jezus is de weg, de waarheid en het leven:

Johannes 1:1-18
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!” Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is,
die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Als je vervolgens kijkt naar de 3 verzoekingen die de duivel aan Jezus doet zie je hoe sluw de duivel is en probeert om Gods verlossingswerk te dwarsbomen:

1. De duivel zegt: “Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.”
Daarmee zet de duivel in op het God zijn van Jezus. Want kan een mens stenen in brood veranderen? Nee. Dus als Jezus dat zou doen bewijst Hij dat Hij God is. Dan zullen de mensen wel aannemen dat Jezus een bijzonder persoon is. Maar wat antwoordt Jezus? “Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.” De mens, dus ook de mens Jezus, zal leven van de beloften van God.

2. Bij de tweede verzoeking zet de duivel juist in op het mens zijn van Jezus. De duivel zegt: “Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.” Dus de duivel zegt hiermee: laat dan maar zien dat God zijn beloften nakomt. Dat is heel sluw, want daarmee zet de duivel het mens zijn van Jezus op het spel, de beloften van God en het bestaan van God (want waarom durf je het niet?). Maar Jezus antwoordt: “Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.” Oftewel: je stelt God niet op de proef of Hij Zijn Woorden wel nakomt. Jezus zegt: ik kom het Woord van God na. Daarin laat Jezus zien dat Hij echt mens is en Zoon van God.

3. De derde verzoeking: “De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht  en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.” Jezus zal dan, zegt de duivel, alle macht krijgen, dat is: alle koninkrijken en heerlijkheid, oftewel pracht en praal. Maar de duivel laat hier een illusie zien, een halve waarheid. Want is er op de aarde heerlijkheid, pracht en praal? Op de aarde is armoede, ziekte, dood, verdriet. Jezus zegt: “Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.” Alleen God aanbidden, waar leidt dat Jezus? Tot het kruis en de opstanding, waardoor Hij alle macht krijgt. In het leven van Jezus zie je dat Hij niet voor de pracht en praal is gekomen, maar voor de armoede, ziekte, dood, verdriet.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2005, 05:47:03 pm »

quote:

De duivel zegt: “Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.”
Daarmee zet de duivel in op het God zijn van Jezus. Want kan een mens stenen in brood veranderen? Nee. Dus als Jezus dat zou doen bewijst Hij dat Hij God is.

heeft Jezus dan geen mensen genezen en andere wonderen vericht en was het dus niet de bedoeling dat mensen hem zouden volgen en geloven dat hij God was

als tweede was Jezus wel instaat dit te doen? (stenen in Brood veranderen)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 05:47:42 pm door Cardilli »

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #10 Gepost op: februari 24, 2005, 06:21:01 pm »

quote:

Cardilli
heeft Jezus dan geen mensen genezen en andere wonderen vericht en was het dus niet de bedoeling dat mensen hem zouden volgen en geloven dat hij God was

als tweede was Jezus wel instaat dit te doen? (stenen in Brood veranderen)
Volgens mij begrijp je march verkeerd. Jezus deed wonderen om te laten zien dat het koninkrijk van God eraan kwam. Hij liet zelfs enkele doden weer tot leven komen. Hij kon ook al de dingen die de duivel hem vroeg doen, maar Hij deed het niet, omdat de duivel Hem probeerde dit te laten doen, zonder dat het wonder gericht was op God.

Overigens ben ik het niet helemaal met march eens op dit punt, maar dat is een nuance. Ik denk dat de verleiding niet draaide om het tonen dat Jezus God was, maar dat het ging om wiens belang je dient. Jezus ging de woestijn in om alleen te zijn met de Vader en te vasten. Aan het eind van die vastentijd komt de duivel met het verlokkelijke aanbod dat Jezus dan maar brood moet maken van de stenen die om Hem heen liggen. Als Jezus dat had gedaan, dan had Hij hier z'n eigen belang voorop gesteld en niet het contact met de Vader.

march

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2005, 06:22:49 pm »
Jezus heeft wel wonderen gedaan. Maar het ging niet om of Hij de stenen in brood kon veranderen, maar het ging om gehoorzaamheid. Ik nam aan dat je het betreffende bijbelgedeelte goed had doorgenomen. Daarin staat namelijk: "Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ‘Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen." Jezus had dus honger en de verleiding zal groot zijn geweest. Jezus is echt God, maar kwam in de gestalte van een mens naar de aarde om onze straf te dragen en zo onze Verlosser te zijn en Middelaar tussen God en de mens. Jezus kan niks doen wat tegen God ingaat. Hij was ook echt mens en zegt: een mens zal leven van de beloften van God.

De bedoeling staat in het bijbelgedeelte wat ik aanhaalde uit het Johannes-evangelie.

"Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!” Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is,
die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen."

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2005, 06:38:27 pm »

quote:

Cardilli schreef op 24 februari 2005 om 14:46:
Als de christenen niet geloven dat de Bijbel vrij van fouten is, hoe kunnen ze dan onderscheid maken tussen de goede en de fouten delen van de Bijbel? Ik bedoel hoe kan je weten dat wat je leest niet fout is.

Dat antwoord vind je bij Paulus, o.m. in zijn brief aan de Romeinen. Paulus is opgeleid tot Joods wetgeleerde, en vervolgde de christenen tot hijzelf door God bekeerd werd. Vanaf die tijd legde hij uit hoe het kan dat God toch blij is met mensen die zondigen.

quote:

8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. (...)
12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

Kortom: Zij die 'in Christus Jezus zijn', vinden genade. Zij krijgen vervolgens Gods Geest om hen te leiden bij het dagelijks leven. Gods Geest vertelt je dus wat goed is en wat fout is.

Het evangelie wordt ook heel krachtig samengevat in de brief aan de Galaten:

quote:

4:4 Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet, 5 maar gezonden om ons vrij te kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden. 6 En omdat u zijn kinderen bent, heeft God ons de Geest van zijn Zoon gegeven, die ‘Abba, Vader’ roept. 7 U bent nu geen slaven meer, u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen, door de wil van God.
Slaaf betekent hier: slaaf van de wet. Joden waren namelijk de hele dag bezig met het uitvoeren van wetten. Christus heeft je dus eigenlijk vrijgekocht van die wet, en je zijn Geest gegeven.

quote:

5:18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2005, 06:41:02 pm »
Cardilli, ik heb ook wel een vraagje, aangezien  dit topic toch over van alles gaat. Je schreef in het topic over de Islam het volgende:

quote:

uit de Koran
116. En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke.
(vers 116 uit hfst 5 van de Koran)
Betekent dit dat Allah van mening is dat de christenen 3 goden vereren, namelijk God/Allah, Jezus en zijn moeder Maria? Allah vraagt hier namelijk rhetorisch aan Jezus, of Hij die leer geleerd heeft aan de mensen (de christenen) en zo'n vraag lijkt me alleen zinnig als Allah van mening is dat christenen inderdaad zoiets geloven.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2005, 08:32:52 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:52:32 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2005, 08:35:15 pm »
Dus de Islam maakt dan wel onderscheid tussen Rooms-Katholieken die Maria en vereren en protestanten die dat absoluut NIET doen?

Het is misschien ook wel zinnig om in dit verband op te merken dat protestanten iha nooit de Zoon en de Geest aanbidden, maar het gebed richten aan God (de Vader).
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 08:36:32 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2005, 09:01:28 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:52:40 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2005, 09:04:01 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:52:49 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2005, 10:16:31 pm »
Dus elke keer dat ik 'christenen' lees in de Koran, moet ik bij mezelf denken dat het over 'nestorianen' (christenen op het Arabisch Schiereiland rond 7e eeuw na Chr.) gaat en niet over ons?

Maar ik hoor wel steeds van moslims dat het wél over de hedendaagse christenen gaat... hoe kan dat dan? :?

Wat jij afgodendienst noemt, ken het christendom trouwens ook. Vrouwen, carrière, geld etc. kan een afgod worden, wat in de Bijbel scherp veroordeeld wordt. Dus wat dat betreft verschilt het christendom niet van de islam.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 10:17:50 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Michael

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2005, 10:45:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 februari 2005 om 20:35:
Dus de Islam maakt dan wel onderscheid tussen Rooms-Katholieken die Maria en vereren en protestanten die dat absoluut NIET doen?

Zo algemeen kun je het natuurlijk nooit zeggen. Maken christenen onderscheid tussen de religieuze verschillen van soennieten en sjiieten?

quote:

Het is misschien ook wel zinnig om in dit verband op te merken dat protestanten iha nooit de Zoon en de Geest aanbidden, maar het gebed richten aan God (de Vader).
Dat is misschien jouw ervaring, maar ik ken zat christenen die tot Jezus bidden, heel letterlijk, of als "Heer". Ook bidden mensen tot de Heilige Geest om hen te vervullen. Als ze alle drie evenveel God zijn maakt het ook niet uit natuurlijk.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2005, 10:48:47 pm »

quote:

Michael schreef op 24 februari 2005 om 22:45:
[...]

Zo algemeen kun je het natuurlijk nooit zeggen. Maken christenen onderscheid tussen de religieuze verschillen van soennieten en sjiieten?
Deze christin iig wel.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2005, 11:02:12 pm »

quote:

Michael schreef op 24 februari 2005 om 22:45:
Ja, ik wel. En ook tussen de verschillende bevolkingsgroepen die de islam aanhangen. Ik vermoed dat de verschillen voornamelijk cultureel en historisch zijn. Net als in het christendom. Zo vroeg ik eens een indo of hij naar de moskee gaat waar ik op uitkijk hier. Zijn letterlijke antwoord: Nee, natuurlijk niet. Dat is een turken moskee.

quote:

Dat is misschien jouw ervaring, maar ik ken zat christenen die tot Jezus bidden, heel letterlijk, of als "Heer". Ook bidden mensen tot de Heilige Geest om hen te vervullen. Als ze alle drie evenveel God zijn maakt het ook niet uit natuurlijk.

Klopt. Ik bid idd overwegend tot de Vader. Dit omdat Jezus ons ook zo leerde bidden. Maar dat was wel voordat hij zijn kruisdood en opstanding volbracht. Daarom bid ik ook tot hem om te danken en idd ook tot de Geest die in ons werkt en in anderen. Bijvoorbeeld om mensen tot God te trekken. En om de gelovigen op God te blijven focussen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #22 Gepost op: februari 24, 2005, 11:02:38 pm »

quote:

Roodkapje
Dus elke keer dat ik 'christenen' lees in de Koran, moet ik bij mezelf denken dat het over 'nestorianen' (christenen op het Arabisch Schiereiland rond 7e eeuw na Chr.) gaat en niet over ons?
De Nestorianen zijn juist een stroming die heel erg veel nadruk op de menselijkheid van Jezus legden! Ik weet niet uit mn hoofd of ze zijn Godheid ontkenden, maar ze zaten er wel dicht in de buurt. Als Mohammed met hen een probleem had, dan zeker met de rest van het christendom. Overigens is Maria-verering iets wat wel typisch katholiek is, en ik dacht dat het bij de Nestoranen niet voorkwam.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #23 Gepost op: februari 24, 2005, 11:04:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 februari 2005 om 20:35:

quote:

Nee want beiden nemen valse goden naast de Ware God
Hmzz...
Ik bid tot God, dat is bidden tot de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Ik bid tot 1 God. Naast God zijn er geen andere Goden.
Ik loof God. Ik loof God de Vader, ik loof God de Zoon, ik loof God de Heilige Geest. Toch loof ik 1 God, en niet meerdere.

Ergo: mij kun je niet betichten van het hebben van meerdere Goden.
(Het fijne snap ik er niet van, maar zo heeft God zich in de bijbel geopenbaard. Ik wil niet anders dan Zijn Wil gehoorzamen.)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2005, 11:13:11 pm door elle »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #24 Gepost op: februari 24, 2005, 11:09:34 pm »
Blijkbaar zijn ik en de mensen in mijn omgeving dan de enigen die het zo doen... :)

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #25 Gepost op: februari 25, 2005, 11:44:08 am »
--
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 01:00:37 pm door Cardilli »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #26 Gepost op: februari 25, 2005, 11:54:54 am »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:47:27 pm door Cardilli »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #27 Gepost op: februari 25, 2005, 12:35:08 pm »
Als ik dat zo lees erkent de Koran de Joodse en Christelijke geloven. Dat komt overeen met de manier waarop de Mooren met andere geloven omgingen.

Voor de mensen die het niet weten, de Mooren waren een Islamitisch volk uit Noord Afrika die een groot rijk hadden en zelfs een deel van Spanje hadden veroverd. Vanzelfsprekend speelde de Islam een grote rol bij de Mooren. Echter, ze lieten de Joden en de Christenen hun geloof beleiden, omdat ze immers ook in 1 Almachtige God geloven. Godsdiensten met meerdere goden werden wel verboden.

Wat mezelf betreft, ik zie het Joodse, Christelijke en Islamitische geloof niet zozeer als echt 3 aparte geloven, meer als 3 verschillende interpretaties van Gods woord (weet niet hoe ik het anders moet zeggen).
Eenheid in verscheidenheid

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #28 Gepost op: februari 25, 2005, 12:43:37 pm »
Murdoc: de Koran erkent de Joodse en Christelijke geloof niet als ware godsdienst. De koran zegt dat de Joden en Christenen de ware godsdienst hebben verdraaid en zich moeten bekeren tot de enige ware God (Allah) en de enige ware godsdienst (Islam).

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #29 Gepost op: februari 25, 2005, 01:07:54 pm »
Nee? Wat ik begrijp uit dat stukje van Cardilli zit er toch een stukje erkenning in. Maargoed, ik ken de Koran niet dusdanig goed dat ik er echt goed over mee kan praten. :X

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #30 Gepost op: februari 25, 2005, 02:03:42 pm »
Je mag de mijne wel lenen, daar staat het heus in. ;)

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #31 Gepost op: februari 25, 2005, 02:48:23 pm »

quote:

Cardilli
maar tot wie bad de menselijke natuur van Jezus dan in de Bijbel? Tot De Vader neem ik aan, want anders zou het betekenen dat hij tot zichzelf bad. En dienen christenen dan niet te doen wat Jezus ook deed?

Jezus nam zomaar een ezel weg bij een boer, om daarop te rijden. Mohammed trouwde met een 9 (of 6?) jarig meisje! Dienen christenen en moslims niet te doen wat Mohammed en Jezus deden?

Nee dus, niet altijd.

Het feit dat Jezus soms op de knieen bad, betekent niet dat Hij dat altijd deed, en al helemaal niet dat Hij anderen ook gebood dat te doen:

quote:

Johannes 17
1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
Probeer jij maar eens op je knieen te bidden en toch je ogen naar de hemel te richten. Ik heb het als experiment net even geprobeerd, maar dat is dus onmogelijk (tenzij je de nek van een uil hebt!)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #32 Gepost op: februari 25, 2005, 02:51:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 februari 2005 om 14:48:
[...]

Probeer jij maar eens op je knieen te bidden en toch je ogen naar de hemel te richten. Ik heb het als experiment net even geprobeerd, maar dat is dus onmogelijk (tenzij je de nek van een uil hebt!)

Je kan een spiegel gebruiken? :P

Dat Mohammed met een 9 jarig meisje trouwde was geloof ik om te verkomen dat er iets ergs met dat meisje zou gebeuren ofzo, gelukkig hebben we tegenwoordig de kinderbescherming. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #33 Gepost op: februari 25, 2005, 02:52:49 pm »
Ja, maar hij ging dus ook met haar naar bed toen hij met haar getrouwd was. Stel je even voor...

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #34 Gepost op: februari 25, 2005, 03:00:10 pm »
Ah, ja, hm, nee, das geen goed idee nee. *doet erg zijn best geen link te leggen naar problemen met priesters in de VS* :X

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #35 Gepost op: februari 25, 2005, 03:33:50 pm »

quote:

Murdoc: *doet erg zijn best geen link te leggen naar problemen met priesters in de VS*
Tja... ik ben gelukkig geen katholiek. Verder weten die priesters volgens mij donders goed dat ze iets grondig fout doen!

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #36 Gepost op: februari 26, 2005, 01:26:24 am »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:47:47 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #37 Gepost op: februari 26, 2005, 09:48:21 am »
Nou, ik heb uit diverse bronnen gehoord dat ze op haar 9e geconsumeerd werd. Dus op z'n minst bestaan daar verschillende gedachten over.

Nunc

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #38 Gepost op: februari 26, 2005, 10:12:08 am »
Roodkapje, kun je die diverse bronnen hier posten? Anders blijft het een welles-nietes-spel

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #39 Gepost op: februari 26, 2005, 10:13:16 am »
Ik weet het via een islamitische vriendin van mij. En die andere bronnen moet ik eventjes opzoeken. Dus daar post ik later vandaag nog wel over denk ik.

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #40 Gepost op: februari 26, 2005, 07:10:41 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:48:12 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #41 Gepost op: februari 27, 2005, 11:11:03 am »
Even terugkomen over gebedshouding. Cardilli zegt dat Jezus bad als een moslim omdat hij zijn gezicht ter aarde zou werpen. Dat is echter slechts 1 mogelijk gebedshouding in het (midden-) oosten. Daarnaast is er de houding met de geheven armen en de ogen naar boven zoals de Joden dat nog steeds doen. Met gebedsriem om de arm, de heilige teksten op het voorhoofd en de gebedsdoek op het hoofd. Dat was de gangbare gebedshouding die Jezus ook zal gebruikt hebben. In ieder geval bij zijn bezoeken aan de synagoges. Je ziet dus in de bijbel dat Jezus niet 1 houding voorschrijft.
De houding is belangrijk maar veel belangrijker is de intentie van de bidder. Besef je dat je tegen de allerhoogste praat en doe je het niet alleen maar om gezien te worden. Jezus zonderde zich meestal af om te bidden.

Ik bid meestal in afzondering maar heb geen speciale houding daarvoor. Een enkele keer bid ik inderdaad geknield. Ook wel eens met geopende handen
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 11:13:44 am door Zijnkind »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #42 Gepost op: februari 27, 2005, 11:12:43 am »
.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 11:13:19 am door Zijnkind »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #43 Gepost op: februari 27, 2005, 02:10:01 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:48:31 pm door Cardilli »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #44 Gepost op: februari 27, 2005, 08:43:04 pm »

quote:

Cardilli schreef op 27 februari 2005 om 14:10:
Er is meer dan alleen het bidden van Jezus, wat we nu alleen nog terugzien bij moslims.
Heb je het voorgaande niet gelezen? Ik probeerde je duidelijk te maken dat de islam maar 1 van de vele gebedshoudingen van de Joden en Christenen heeft overgenomen. Jezus bad niet als een moslim maar als een Jood. Als ik net zo redeneer als jou dan moet je feitelijk stellen dat moslims bidden als joden.

quote:

*Ik vraag me af..
waar waren de christenen om het voor de Imam op te nemen die minister Verdonk geen hand gaf, nee zij waren er niet...er werd eerder schande van gesproken!*
Artikel uit het christelijk Nederlands Dagblad van kort na het incident. Je beoordeeld ons onnodig negatief jammer genoeg.

Wat betreft een discussie over vrouwen in de kerk kun je beter een nieuw topic starten. Heel kort: Paulus ging in tegen de wanorde in de diensten wat dat spreken in de kerk betreft. Het is dus geen uitsluiten van de vrouwen. Wel is er natuurlijk een rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Verder sloot Paulus zich aan bij de bestaande vrouwonderdrukkende cultuur van die tijd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #45 Gepost op: februari 27, 2005, 09:56:43 pm »
Cardilli
De teksten die je uit de eerste brief aan de Korinthiers aanhaalt, ruk je behoorlijk uit hun context. Het is niet de Qor'an, een stuk met losse verzen, afzonderlijk leesbaar. De brief aan de Korinthiers behoort men in zijn geheel te lezen. Sterker nog, men behoort 1 brief van Paulus niet los te koppelen van de andere brieven. Nog sterker: je kunt de stukken niet loshalen uit de rest van de bijbel. Alles vormt 1 geheel.
De verzen die je citeert worden omgeven door uitlatingen van Paulus, dat het zijn voorschriften zijn. Lees maar:

quote:

1 korinthe 7:6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. (...)
12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: (...)
19 Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men de geboden van God in acht neemt.(...)
25 Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, (...)
35 Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen. (...)  Dat is althans mijn mening,

1 kor 11:13 Oordeelt u daarom zelf.
Paulus zegt in dit stuk dat het in Christus zijn niet zonder een verandering in levensstijl is. Daarbij hamert Paulus erop dat je je betamelijk, dat is: net en waardig conform plaatselijke normen en waarden, gedraagt. Je geeft als christen geen aanstoot, en al helemaal geen reden om anderen schande van je te laten spreken. Daarmee doe je God namelijk tekort, je doet Hem oneer aan.
Ook Jakobus wijst hier op in zijn brief: waar geloof blijft niet zonder goede werken.

Ik postte eerder al een stuk over de wet van Mozes en wat Christus lijden en sterven daarvoor betekend heeft. De wet van Mozes is geenszins afgeschaft. Dat is wat Jezus bedoelt met 'En het is lichter dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der Wet valle.' De wet geldt nog voor de volle honderd procent voor hen die in het verbond van Mozes leven. Mattheus 5:17 "Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen." Wat dat inhoudt, kun je uitgebreid lezen in de diverse brieven van Paulus. De wet van Mozes diende om te laten zien dat de mensen nooit uit zichzelf God perfect kunnen dienen. Hoe goed je ook leeft, je stelt God vroeg of laat teleur. Je hebt Christus nodig om de wet te voldoen. Alleen in Christus kun je weer bij God terecht.
Daarom kan Paulus ook schrijven: "Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men de geboden van God in acht neemt." En dat terwijl de besnijdenis het teken is van Gods verbond met Israel. De wet van Mozes is namelijk niet meer de relevante wetgeving. In Christus is het de Geest die in je hart werkt, die Gods Wil aan je meedeelt.
En dat is, al ver voor Christus' komst naar deze wereld, aan de Joden al voorzegd:

quote:

Jeremia 31: 31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven."
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 09:54:32 am door elle »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #46 Gepost op: februari 28, 2005, 06:30:27 am »

quote:

Zijnkind schreef op 27 februari 2005 om 20:43:
Wat betreft een discussie over vrouwen in de kerk kun je beter een nieuw topic starten. Heel kort: Paulus ging in tegen de wanorde in de diensten wat dat spreken in de kerk betreft. Het is dus geen uitsluiten van de vrouwen. Wel is er natuurlijk een rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Verder sloot Paulus zich aan bij de bestaande vrouwonderdrukkende cultuur van die tijd.

Dan heb ook jij de Bijbel niet goed gelezen. Als Paulus iets níet deed was het zich aansluiten bij de vrouwonderdrukkende cultuur van die tijd.  Als je goed leest staan ook die stukken niet op zichzelf. Het is een antwoord tegen een soort feministische houding die sommige vrouwen hadden. Ze gedroegen zich als een man. (Lees: ze namen een stuk autoriteit op zich, waarvan de Bijbel zegt dat die aan mannen gegeven is). Dat is niet vrouwonderdrukkend, immers, de man is het hoofd van de vrouw zoals Christus het hoofd van de kerk is. Daarmee krijgen mannen een zekere verantwoordelijkheid, en dienen vrouwen te leiden, zoals Christus de kerk leidt. En bij mijn weten doet Christus dat niet door ons te onderdrukken.

Ik als vrouw laat mijn haar lang groeien en probeer me ook als een vrouw te dragen, niet omdat dit een natuurlijke eigenschap van mij is (ik ben van mijzelf helemaal niet vrouwelijk ingesteld), maar omdat Jezus dit van mij vraagt. Het is dus indirect een gehoorzaamheid aan Christus als ik gehoorzaam ben aan de man, mits hij mij op een manier leidt die God in de Bijbel voorschrijft, namelijk zoals Christus zijn kerk leidt, dit is met een liefdevolle houding. Bij vrouwonderdrukkende culturen, zoals de cultuur in veel islamitische landen is hiervan geen sprake.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 06:31:25 am door Roodkapje »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #47 Gepost op: februari 28, 2005, 07:06:03 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:48:47 pm door Cardilli »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #48 Gepost op: februari 28, 2005, 07:12:22 pm »
Snap je ook wat de Wet inhoudt en wat onze verhouding ten opzichte van de Wet is dan? Zie ook mijn voorgaande post. Je kunt wel vanuit jouw kader de bijbel gaan lezen, en er lustig op los interpreteren. Maar dan kom je gegarandeerd heel ergens anders uit dan de Bijbelgeleerden.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2005, 07:13:19 pm door Roodkapje »

Cardilli

• Bekijk profiel
Een aantal vragen...
« Reactie #49 Gepost op: februari 28, 2005, 07:15:28 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 12:48:56 pm door Cardilli »