Auteur Topic: Memento mori of Carpe diem?  (gelezen 6528 keer)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Memento mori of Carpe diem?
« Gepost op: februari 23, 2005, 03:20:21 am »
Goedenacht, mijn gelovige medemensen, hier ben ik weer met wat vragen in mijn constante zoektocht naar wereldlijk begrip.

Ik vraag me af waarom het nodig is om jezelf als zondig, dus slecht mens te zien. Toegegeven, niemand is perfect en iedereen maakt fouten/begaat zondes. Maar het feit dat iemand zondes begaat, maakt die persoon toch niet per direct slecht?

In mijn visie gaat het om de balans tussen goede en slechte daden, waarbij echter van belang is dat men ten eerste: bewust is van het feit als hij/zij een slechte daad heeft gepleegd en ten tweede: er ook daadwerkelijk waarde aan hecht aan het feit dat hij/zij een slechte daad heeft gepleegd en voortaan zal proberen het te verkomen.

In de Bijbel staat dat elke zonde even erg is (als ik dat zo goed heb begrepen), een moordenaar staat dus gelijk aan een dief. Echter, in mijn optiek, zal een dief minder moeten compenseren in goede daden opdat de kans groter is dat zijn zonde minder leed heeft veroorzaakt. Het klinkt misschien een beetje vaag, maargoed, ik had al lang op bed moeten liggen.

Terugkomend op de titel, is het belangrijk om stil te staan bij elke zonde die je pleegt en daar telkens vergefenis om te vragen? Of moet de nadruk meer liggen op genieten van het leven en alles wat God ons geschonken heeft? Naar mijn mening gaat het vooral om de balans tussen die twee. We hebben het goed in ons land, dat valt niet te ontkennen en naar mijn mening mogen we ook genieten van het leven dat wij hier hebben. Echter, vele en vele van ons hebben het lang niet zo goed. Daarom is het belangrijk je niet te verliezen in het genot. Blijf je bewust van het feit dat anderen het minder goed hebben en, nog belangrijker, help mee om het leven van anderen ook acceptabel te maken.

Met andere woorden: is het niet beter om in plaats van een negatief beeld te scheppen over mensen door te stellen dat alle mensen zondaars zijn, dus verdoemd, tenzij ze de vergefenis van Jezus accepteren, om te stellen dat mensen goed zijn, God schiep ons immers naar zijn evenbeeld, en die positieve kracht, die Goddelijke kracht te gebruiken om mensen te helpen, opdat we zo een betere wereld krijgen?

Als ik gelovig zou zijn, dan zou ik denk ik niet de primaire aandacht richten op Jezus aan het kruis, maar Jezus die de mensen hielp en voor ze opkwam.

Eigenlijk ben ik misschien wel gelovig. Ik geloof in "goed". Het goede in de mens. En "goed" is slechts 1 letter verschil met God. O-)  ;)
Eenheid in verscheidenheid

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2005, 10:11:17 am »
Hoi Murdoc,
bedankt voor je scherpe vragen. Dit zijn de dingen waar heel veel mensen tegenaan lopen, ook christenen. Veel christenen gedragen zich inderdaad alsof hun goede daden moeten opwegen tegen hun slechte daden, en als de balans positief uitslaat dan moet God hun wel in de hemel opnemen. Maar dit is absoluut niet de kern van de bijbel. De bijbel gaat niet over regeltjes, gaat niet over goede daden die slechte daden compenseren, gaat zelfs niet over hoe je je ticket naar de hemel kunt verdienen.
Op internet vond ik juist gisteren een stukje van Tim Keller, een predikant in New York. Hieronder staat het eerst in het Engels, en daarna geef ik er een vrije vertaling van.

"The Bible's purpose is not so much to show you how to live a good life. The Bible's purpose is to show you how God’s grace breaks into your life against your will and saves you from the sin and brokenness otherwise you would never be able to overcome... religion is 'if you obey, then you will be accepted'. But the Gospel is, 'if you are absolutely accepted, and sure you’re accepted, only then will you ever begin to obey'. Those are two utterly different things. Every page of the Bible shows the difference."
"Het doel van de bijbel is niet zozeer om te laten zien hoe je een goed leven moet leiden. Het doel van de bijbel is juist om je te laten zien hoe Gods genade doorbreekt in je leven, buiten je eigen wil om (zelfs er tegenin) en hoe het je redding breng van de zonde en gebrokenheid in deze wereld. Zonder Gods genade kun je niet leven en afrekenen met zonde en gebrokenheid. Religie is: 'Als je gehoorzaamd (regels, wetten, je eigen geweten), dan zul je worden aangenomen.' Maar de boodschap van de bijbel is juist: 'als je absoluut bent geaccepteerd, aangenomen door God, geadopoteerd als zijn kind, en je bent hier helemaal zeker van, alleen dan kun je gehoorzamen.' Dit zijn twee compleet verschillende dingen. Iedere pagina van de bijbel laat het verschil zien"

Een ander citaat van Tim Keller kan ik hier ook wel noemen, en geeft de kern aan van de bijbel.
    *  you are more flawed and lost than you ever dared believe, yet
    * you can be more accepted and loved than you ever dared hope at the same time, because Jesus Christ lived and died in your place.
("Je bent slechter en meer verloren dan je ooit had gedacht, en toch ben je meer geaccepteerd en geliefd dan je ooit kon hopen, omdat Jezus Christus leefde en stief in jouw plaats.")
Het christelijk geloof gaat dus niet om regeltjes, gaat niet om de balans tussen goed en kwaad, maar gaat helemaal om Jezus Christus. Door Hem mag je genieten van dit leven!
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2005, 10:30:29 am »
Evenwicht zoeken in goede en slechte daden. Is niets anders dan het toch weer allemaal zelf willen doen. En Jezus heeft ons juist willen leren om ons afhankelijk op te stellen. Afhankelijkheid is misschien wel het grootste geheim van Gods schepping.

Kijk eens om je heen en zie wat de mens van het leven maakt in een poging om alles zelf in de hand te willen hebben. Waarom kunnen mensen toch zo moeilijk ontvangen zonder uit te zijn op eigen gewin.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2005, 01:22:01 pm »
Mensen zijn in principe altijd uit op eigen gewin, dat wil zeggen, ze doen wat ze het beste lijkt. Voor een dokter is zijn gewin het genezen van een patient, voor de autocoureur is dat het winnen van van de race, voor mij is dat (onder andere) het beter begrijpen van de wereld. Met het willen van eigen gewin is in de kern niks mis, als we alleen maar aan anderen zouden denken, zou iedereen uitsterven.

Echter, door volledig niet aan anderen te denken, of met andere factoren rekening te houden, slaat de balans door naar het eigen gewin, en dat is wat er nu (grotendeels) aan de hand is. De overheid wil gas boren in de Waddenzee, uit op economisch herstel, maar zonder (genoeg) oog voor het milieu. De hangroepjongere steelt een fiets zonder te denken aan de mogelijke consequenties voor de rechtmatige eigenaar van die fiets, de burger koopt geen straatkrant, zonder na te denken over de gevolgen voor de dakloze, etc etc.

Hier gaat het dus, mijn inziens, om de balans tussen eigen gewin en gewin voor de omgeving. Bovendien valt af te vragen of de keuze voor de ander op de langere termijn misschien wel ook een keuze voor het eigen gewin blijkt te zijn. Zo voorkom je door het kopen van de dakloze krant dat die persoon moet stelen om aan onderdak/voedsel te komen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2005, 01:29:57 pm »
Mat.6

Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2005, 01:56:40 pm »
Bedoel je daarmee dat je niet moet gaan pronken met het feit dat je bijvoorbeeld geld geeft aan een dakloos persoon? Zit wel wat in, op die manier doe je het echt voor de ander en niet alleen maar zodat mensen je aardig gaan vinden.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2005, 02:09:34 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 13:56:
Bedoel je daarmee dat je niet moet gaan pronken met het feit dat je bijvoorbeeld geld geeft aan een dakloos persoon? Zit wel wat in, op die manier doe je het echt voor de ander en niet alleen maar zodat mensen je aardig gaan vinden.
Een ander help je niet bijv. om erbij te horen. Ook niet omdat je daarvoor iets terug wilt verwachten. Je doet het ook niet omdat jij er zelf beter van wordt. Je kunt er ook voor kiezen om iemand niet te helpen omdat hij/zij het anders niet zal leren zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te dragen. Maar wie zichzelf verlaagd zal verhoogd worden.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 02:13:24 pm door lonneke »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2005, 02:17:06 pm »
Maar wat als je je er bewust van bent dat als je iemand helpt, dat ze je dan aardiger gaan vinden? Ik bedoel, ik help graag mensen, dat doe ik meestal door naar ze te luisteren. Ik ben me er bewust van dat die mensen me dan, naar alle waarschijklijkheid, aardiger gaan vinden. Ik heb het idee dat ik mensen help, simpelweg omdat ik daar blijkbaar "goed" in ben, maar misschien speelt de factor "aardig gevonden worden" ook wel onbewust mee.

Ik hoop van niet, laat ik daar wel eerlijk over zijn.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2005, 02:30:11 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 14:17:
Maar wat als je je er bewust van bent dat als je iemand helpt, dat ze je dan aardiger gaan vinden? Ik bedoel, ik help graag mensen, dat doe ik meestal door naar ze te luisteren. Ik ben me er bewust van dat die mensen me dan, naar alle waarschijklijkheid, aardiger gaan vinden. Ik heb het idee dat ik mensen help, simpelweg omdat ik daar blijkbaar "goed" in ben, maar misschien speelt de factor "aardig gevonden worden" ook wel onbewust mee.

Ik hoop van niet, laat ik daar wel eerlijk over zijn.
Aardig zijn is niet erg, en aardig gevonden worden ook niet. Wel als je verwachtingen hierin gaat koesteren. Maar hoe je het ook went of keert, je zult er zelf ook altijd geestelijk van groeien. Wie zaait zal ook oogsten. Wanneer jij goede dingen zaait zul je ook goede dingen oogsten. Het is trouwens ook een opdracht om je talenten te vermeerderen. Dit om God, jezelf en je naaste nog meer te kunnen dienen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2005, 02:31:37 pm »
Modbreak:
Op verzoek:
Schopje van Christelijk leven naar Levensbeschouwing omdat het een en ander niet aan de Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) voldoet:

quote:

# Dit subforum is bedoeld om te discussiëren over het christelijk geloof, ethiek, de Bijbel en dogma’s op basis van een christelijke grondslag vanuit een theoretische invalshoek. Hierbij worden de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als samenvatting daarvan als uitgangspunt genomen.
# Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis, of dat je het gezag van de Bijbel in twijfel trekt. In het subforum Levensbeschouwing gelden ruimere grenzen. Zie de desbetreffende policy.
U vraagt, wij draaien :)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 05:32:34 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2005, 04:32:37 pm »
@ Roodkapje: mijn excuses voor het ongemak.

Ja, precies! door talenten te erkennen en te verdiepen, maak je meer van jezelf. Het is echter ook belangrijk om je zwakheden te kennen en te erkennen. Ik denk dat we hier allemaal zijn met een reden. Blijkbaar is 1 van mijn doelen hier op Aarde luisteren naar mensen. :)  Of dat doel me door een hogere macht is gegeven of dat ik simpelweg doorheb dat dat het beste voor me werkt, laat ik even in het midden.

Maargoed, ik ben dit topic niet gestart om mezelf te promoten, ik zit met een een vraag in mijn maag. (Waarom) is het nodig om jezelf als slecht te zien? Iemand schreef ergens op dit forum dat de zonde de mensheid zo verziekt is dat het in onze genen zit. Wil dat zeggen dat ik per definitie verdoemd ben? Want ik zie mezelf niet snel bekeren tot het Christelijk geloof.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2005, 04:56:37 pm »
het spijt me maar volgens mij wel. je leeft onder de zonde, geloof je niet dat God je zonden kan vergeven en dat je leeft uit genade, zul je verdoemd worden.
we zijn zondige mensen, het zit in onze aard. zelf kunnen we niks goed doen, de goede dingen die je doet doe je door de Heilige Geest. je leeft in genade, God vergeeft je je zonden wanneer je daarom vraagt en oprecht spijt van je zonden hebt.
dus je moet wel zelf bewust zijn van je zonden, ook mag je leven met de vreugde dat God je zonden altijd maar weer zal vergeven en dat je mag leven van zijn genade!
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2005, 04:59:53 pm »
Misschien goed om duidelijk te stellen wat de essentie van zondigen is: ingaan tegen Gods geboden. Die geboden heeft Hij samengevat in: Gij zult de HERE uw God liefhebben met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw verstand en al uw krachten. En gij zult uw naasten liefhebben als uzelf.

Zodra je God dus niet volledig liefhebt, zondig je al. Als je je naaste niet minstens zo liefhebt als je jezelf liefhebt, zondig je.
computerfout: een vreemde een in de byte

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2005, 05:10:02 pm »

quote:

rietje schreef op 23 februari 2005 om 16:56:
zelf kunnen we niks goed doen, de goede dingen die je doet doe je door de Heilige Geest.
Deze gedachte zit mij dus niet lekker. Als ik iemand help om z'n fiets weer in orde te maken, dan is dat in feite niet ik, maar de Heilige Geest? Überhaupt de gedachte dat mensen niks goeds kunnen doen, stuit me tegen de borst. Nouja, das misschien een groot woord, maar in ieder geval voel ik me er niet lekker bij. Als jullie er behoefte aan hebben, dan wil ik trouwens wel uitleggen wat mijn redenen zijn om me niet te binden aan het Christelijk geloof, of welke andere vorm van godsdienst dan ook. :)

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2005, 05:17:45 pm »
we helpen mensen automatisch, we denken er niet bij na en vinden het heel  normaal, maar ik ben van mening dat het toch de Heilige Geest is die op dat moment in je werkt.
God heeft de Heilige Geest gegeven zodat we weer goede werken kunnen gaan doen.
toch kome we er niet alleen met goede werken, je moet geloven dat God je zonden vergeeft en dat je uit genade alleen leeft.

als je je redenen wilt vertellen kun je dat doen, het word er misschien duidelijker door, wil je het niet, hoeft het niet ;)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 05:18:45 pm door rietje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2005, 05:31:04 pm »
Op verzoek de topictitel gecorrigeerd in correct latijn :)
Murdoc: dat is geen moeite, gewoon op een knopje klikken :)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 05:31:26 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2005, 05:37:51 pm »
Ik wil graag mijn redenen geven, ik wist alleen niet of er draagvlak voor was. :)

Zoals ik al eerder aan heb gegeven, wil ik de wereld zo goed mogelijk begrijpen. Dan helpt het als je een neutraal standpunt in kan nemen, waardoor ik me in kan leven in meerdere partijen, zonder het direct te toetsen aan mijn eigen referentiekader. Echter, wanneer ik me zou binden aan een religie, dan zou ik denk ik minder goed objectief naar de wereld en wereldlijke zaken kunnen kijken. Een ander punt is dat mensen me dan al snel in een hokje zouden plaatsen. Is in principe niet erg, alleen kan het wel de dialoog belemmeren. In plaats van "Alwin die toevallig een christen is" zouden mensen me zien als "Een christen die toevallig Alwin heet." En dat wil ik dus niet. Ik ben gewoon Alwin en welke waarde daar aan wordt gehecht laat ik aan de mensen zelf over.

Overigens is het niet zo dat ik stellig beweer dat God niet bestaat of dat religie onzin is. Ik was immers niet aanwezig tijdens de gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven staan dus kan ik ook niet bepalen of ze wel of niet gebeurd zijn. Één van mijn andere motto's is "Niets is onmogelijk, tenzij het tegendeel is bewezen." Ja, ik "geloof" in de evolutietheorie, maar sluit Genisis niet uit. Zo sta ik ook tegenover andere geloven en levensvisies. Op deze manier kan ik goed in gesprek zijn met mensen die anders tegen de wereld aankijken en ze desnoods op andere ideeën/gedachten brengen. Niet door ze van hun geloof af te praten. maar simpelweg door ze andere perspectieven te bieden, zoals jullie hier dat ook met mij doen.

Dat wil echter niet zeggen dat ik geen eigen mening heb, die heb ik en zal ik ook altijd, waar nodig, kenbaar maken.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gebracht.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2005, 06:17:47 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 17:10:
[...]

Deze gedachte zit mij dus niet lekker. Als ik iemand help om z'n fiets weer in orde te maken, dan is dat in feite niet ik, maar de Heilige Geest? Überhaupt de gedachte dat mensen niks goeds kunnen doen, stuit me tegen de borst. Nouja, das misschien een groot woord, maar in ieder geval voel ik me er niet lekker bij.

Je zegt begrip te hebben voor het christelijke uitgangspunt, dat is mooi. :)
Over het probleem van de vrije wil, en de goede dingen die de mensen doen, denk ik zo:
stel er zit een intelligentie achter de wereld zoals wij die kennen (in mijn geval ga ik uit van God als de schepper van de wereld). Dan ga ik er van uit dat deze niet zich afgekeerd heeft van die wereld, maar juist er bij betrokken blijft. Zo hebben ook de mensen, als opus magnum van deze schepping, alle mogelijkheden om zichzelf en anderen te helpen, of juist kwaad te berokkenen, gekregen binnen hun verantwoordelijkheid tov die maker.
Maar daar blijft het niet bij. Zoals Aquila hierboven al heeft laten zien, geeft de God van het christendom ons alles, om het kwaad dat in de wereld en onszelf is, zoveel mogelijk te beperken.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 23, 2005, 06:24:41 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 17:37:
Ik wil graag mijn redenen geven, ik wist alleen niet of er draagvlak voor was. :)

Zoals ik al eerder aan heb gegeven, wil ik de wereld zo goed mogelijk begrijpen. Dan helpt het als je een neutraal standpunt in kan nemen, waardoor ik me in kan leven in meerdere partijen, zonder het direct te toetsen aan mijn eigen referentiekader. Echter, wanneer ik me zou binden aan een religie, dan zou ik denk ik minder goed objectief naar de wereld en wereldlijke zaken kunnen kijken. Een ander punt is dat mensen me dan al snel in een hokje zouden plaatsen. Is in principe niet erg, alleen kan het wel de dialoog belemmeren. In plaats van "Alwin die toevallig een christen is" zouden mensen me zien als "Een christen die toevallig Alwin heet." En dat wil ik dus niet. Ik ben gewoon Alwin en welke waarde daar aan wordt gehecht laat ik aan de mensen zelf over.

Overigens is het niet zo dat ik stellig beweer dat God niet bestaat of dat religie onzin is. Ik was immers niet aanwezig tijdens de gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven staan dus kan ik ook niet bepalen of ze wel of niet gebeurd zijn. Één van mijn andere motto's is "Niets is onmogelijk, tenzij het tegendeel is bewezen." Ja, ik "geloof" in de evolutietheorie, maar sluit Genisis niet uit. Zo sta ik ook tegenover andere geloven en levensvisies. Op deze manier kan ik goed in gesprek zijn met mensen die anders tegen de wereld aankijken en ze desnoods op andere ideeën/gedachten brengen. Niet door ze van hun geloof af te praten. maar simpelweg door ze andere perspectieven te bieden, zoals jullie hier dat ook met mij doen.

Dat wil echter niet zeggen dat ik geen eigen mening heb, die heb ik en zal ik ook altijd, waar nodig, kenbaar maken.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gebracht.
Ik vind dit wel een nobel streven maar door een neutrale positie in te willen nemen wordt je toch geleefd door andere mensen?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 23, 2005, 06:40:51 pm »
Geleefd door andere mensen? Neehoor, zoals ik al aangaf, ik heb zelf ook mijn eigen ideeën, meningen, normen en waarden. Wat ik echter doe is niet gelijk roepen "ja maar het is niet zo want hier en daar staat en ik weet dat." Ik ben meer van de "Ja, dat kan, maar zo zie ik het." Uitzonderingen zijn rascisme en discriminatie, daar ga ik fel tegen in. Aan de andere kant probeer ik soms ook wel begrip op te brengen, maar voor bijvoorbeeld de heer G. Wilders heb ik weinig begrip.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 23, 2005, 06:59:59 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 18:40:
Geleefd door andere mensen? Neehoor, zoals ik al aangaf, ik heb zelf ook mijn eigen ideeën, meningen, normen en waarden. Wat ik echter doe is niet gelijk roepen "ja maar het is niet zo want hier en daar staat en ik weet dat." Ik ben meer van de "Ja, dat kan, maar zo zie ik het." Uitzonderingen zijn rascisme en discriminatie, daar ga ik fel tegen in. Aan de andere kant probeer ik soms ook wel begrip op te brengen, maar voor bijvoorbeeld de heer G. Wilders heb ik weinig begrip.
Waren er maar meer mensen zoals jou.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 23, 2005, 07:03:48 pm »
Tsjah, sorry, ik kan mezelf helaas niet klonen ;)  Alhoewel, meer mensen zoals ik, das niet handig. Ik ben namelijk een enorme chaoot, uitsteller en faalangstig. Dus ehhh, laten we het maar bij 1 Alwin houden, das meer dan voldoende ^_^

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 23, 2005, 07:04:45 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 18:40:
 Wat ik echter doe is niet gelijk roepen "ja maar het is niet zo want hier en daar staat en ik weet dat." Ik ben meer van de "Ja, dat kan, maar zo zie ik het."

Als het goed is zijn christenen ook niet zo, dat is: tegen niet-christenen. Als je echter zegt: ok, ik geloof dat de Bijbel waar is en ik wil me er aan houden en andere mensen mogen me houden aan de Bijbel (en in principe doe je dat als je christen bent). Dan kunnen anderen mensen zeggen, ja, maar jij hebt gezegd dat je de Bijbel als uitgangspunt neemt en nu doe je dit of zeg je dat, maar in de Bijbel staat... En ik dacht dat je dit als uitgangspunt nam..." Snap je.
Ik vind als christen bepaalde dingen niet omdat ze in de Bijbel staan, maar de dingen die ik vind, staan ook in de Bijbel, en DAAROM denk ik dat de Bijbel waar is. Dat dus andersom dan wat de meeste mensen denken.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 07:05:06 pm door Roodkapje »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 23, 2005, 07:34:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 februari 2005 om 19:04:

Ik vind als christen bepaalde dingen niet omdat ze in de Bijbel staan, maar de dingen die ik vind, staan ook in de Bijbel, en DAAROM denk ik dat de Bijbel waar is. Dat dus andersom dan wat de meeste mensen denken.

Tja, dat ligt eraan... Waar ligt jouw referentie?
Er zijn ook christenen die de bijbel zien als de bron van ware kennis, ipv hun eigen gedachten.
Ikzelf zou voor mijn wereldbeeld niet graag afhankelijk zijn van m'n eigen mening alleen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 07:38:09 pm door porcupine »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 23, 2005, 08:08:11 pm »
Ik denk dat het belangrijkste is, is om de Bijbel in z'n tijd te plaatsen. Ruim 2000 jaar oud. Ik denk niet dat het dan verstandig is om de Bijbel in z'n geheel letterlijk te nemen. Als ik gelovig zou zijn, dan zou ik denk ik de Bijbel als leidraad nemen in mijn leven. Niet zozeer als wetboek, maar als adviesboek.

Hoe gaan jullie daarmee om, als je iets tegenkomt in de Bijbel wat niet klopt met je eigen referentiekader?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 23, 2005, 08:18:32 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 20:08:

Hoe gaan jullie daarmee om, als je iets tegenkomt in de Bijbel wat niet klopt met je eigen referentiekader?
Dan denk ik: "Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren." en laat ik het los in de hoop dat ik het inzicht later zal verkrijgen om het beter te kunnen begrijpen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 08:19:07 pm door lonneke »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 23, 2005, 08:23:32 pm »

quote:

lonneke schreef op 23 februari 2005 om 20:18:
[...]

"Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren."
Ik neem aan dat het een zin uit de Bijbel is. In welke context moet ik die zin plaatsen?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 23, 2005, 08:39:28 pm »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 20:23:
[...]

Ik neem aan dat het een zin uit de Bijbel is. In welke context moet ik die zin plaatsen?

Wanneer iets niet klopt in de bijbel t.a.v je referentiekader. De bijbel is de openbaring van God zelf.

Joh.1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.

God is groter dan wij kunnen bevatten, dus past Hij nooit binnen onze referentiekaders. God laat zich niet begrenzen. Wij mensen willen dat maar al te graag omdat we zelf onvolkomen in ons kennen zijn.

Dat maakt de bijbel ook inspirerend en raak je als mens nooit uitgeleerd. God openbaart zich als het ware aan de mens. Misschien zijn er bijbelteksten die je niets zeggen, waar je altijd klakkeloos overheen hebt gelezen totdat sommige dode letters zomaar beginnen te leven. Opeens ben je tot een bepaald bewustzijn gekomen, tot een bepaald inzicht. Dit soort dingen kun je niet forceren. Zij worden in vrijheid geboren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 23, 2005, 11:05:19 pm »
De Bijbel is geen wetboek, maar ook geen adviesboek. Wel een soort van leidraad. Eigenlijk is de Bijbel de Liefdesbrief van God aan de mensen. Je leert eruit wie God is, hoe Hij handelt, wie de mens is, hoe God met de mens omgaat en omging, hoe God reddend ingreep via Jezus, hoe God graag wil dat wij leven en wat God in de Toekomst gaat doen.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 24, 2005, 10:48:42 am »

quote:

Murdoc schreef op 23 februari 2005 om 03:20:
Goedenacht, mijn gelovige medemensen, hier ben ik weer met wat vragen in mijn constante zoektocht naar wereldlijk begrip.

Ik vraag me af waarom het nodig is om jezelf als zondig, dus slecht mens te zien. Toegegeven, niemand is perfect en iedereen maakt fouten/begaat zondes. Maar het feit dat iemand zondes begaat, maakt die persoon toch niet per direct slecht?

In mijn visie gaat het om de balans tussen goede en slechte daden.

Ik denk zelf dat je de mens als zondig ziet meer recht doet aan de realiteit. Ik ben van mening dat de goede dingen van een mens geen gewicht hebben en dus dus de balans in evenwicht kunnen brengen. goed doen opzichzelf is geen genoegdoening voor het slechte. Zoals je zelf al aangeeft is het goede doen een kwestie van eigen gewin. Hoe kan eigen gewin nou goed maken wat je verkeerd doet? Hoe kan normaal doen nou goed maken wat verkeerd is gegaan.

Als je iets goed maakt moet je vaak wat extra's doen. Als je een ruzie b.v goed wilt maken kom je met een bos bloemen aan.

Kijk ook eens hoe mensen tegen het rechtssysteem aankijken: Veel mensen zijn van mening dat zelfs een lange gevangenisstraf niet werklijk in proportie staat  met een misdaad als een moord, omdat er simpel weg niet terug gegeven kan worden wat er mis gedaan is.

Als je al gelooft in een balans dan moet je wel kijken of er iets extra's gedaan is om een balans in evenwicht te brengen. Een offer zoals een bosje bloemen, en dat voor alle slechte dingen. En dan hebben we het alleen nog maar over slechte dingen tussen mensen onderling. Als er een God bestaat moet je ook nog afvragen hoe je met hem bent omgegaan? En heb je Hem ook wel een offer gebracht voor het slechte hem aan gedaan.

Dan kom je mischien net als mij tot de conclusie dat het in een hele mensenleven niet lukt om goed te maken wat verkeerd is gegaan.

samenvattend stel ik dus de volgende vragen:
Kunnen goede dingen verkeerde dingen werkelijk goed maken?  Of zijn goede dingen simpelweg alleen maar het voldoen aan verplichtingen en leggen daarom alleen slechte dingen gewicht in het schaaltje?

En als God bestaat, hoe staat het met de balans tussen God en mens?

groetjes Meindert
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2005, 09:12:44 am door Meindertd »

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 24, 2005, 07:45:23 pm »
ik vind niet dat je het in een weegschaal kunt leggen.

bijv.: jij helpt een vriend vaker uit de nood dan hij jou. vind je dat dan erg? moet dat op de weegschaal? lijkt me niet. tenminste, bij mij niet.

bij God hoeft het ook niet op de weegschaal. God zegt niet: 'oh, je hebt zoveel zonden gedaan, dan moet je zoveel goede dingen doen'  neej, God zegt, je doet meer zonden dan goede dingen, maar je hebt oprecht spijt van je zonden, dus je zonden zijn je vergeven!!

dat is toch fantastisch?  God die je zonden vergeeft, die alles kwijtscheld..
zou jij dat doen als je vriend €100,00 bij je in het krijt staat?
God wel!!

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 25, 2005, 12:24:15 pm »

quote:

rietje schreef op 24 februari 2005 om 19:45:

dat is toch fantastisch?  God die je zonden vergeeft, die alles kwijtscheld..
zou jij dat doen als je vriend €100,00 bij je in het krijt staat?
God wel!!

Dat verschilt per situatie. Als ik ruim in het geld zit en ik weet dat die vriend het financieel moeilijk heeft, dan zou ik het zeker (al dan niet voorlopig) kwijtschelden. Echter, mocht ik het minder breed hebben en die 100 euro echt heel hard nodig hebben, dan zou ik die vriend wel manen om dat bedrag snel terug te geven.

Maargoed, dan nog een vraag:

Begaat een mens per definitie meer zonden dan goede daden?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 25, 2005, 12:44:15 pm »
Antwoord op Murdocs vraag is heel kort: "Ja." God scheldt per definitie het bedrag kwijt. Ook al zou hij het geld zelf hard nodig hebben. Het gaat hem om het principe. Dus daarin kun je zien hoe rechtvaardig God is, en hoezeer de mens dat NIET is. Die denkt altijd nog aan zichzelf.

Ik doe als christen ook meer zonde dan goede daden. Ik walg er tegelijkertijd ook van dat ik niet op kan houden met zondigen, en daardoor besef ik hoe hard ik het offer van Christus nodig heb. Alleen dan kan ik rein voor God staan: Christus heeft voor mijn zondigheid betaald.

Dit staat ook heel kort (en duidelijk) in Paulus brief aan de Romeinen, hoofdstuk 3. De Romeinenbrief is wel het lezen waard als je je in deze materie wilt verdiepen. Het makkelijkst te lezen is de Groot Nieuws Vertaling:

http://www.biblija.net/bi...os=0&set=10〈=nl

De wet = de Tien Geboden (de Bijbelboeken Exodus en Levitcus zijn een uitwerking van datgene dat in de Tien Geboden wordt samengevat)
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2005, 12:52:45 pm door Roodkapje »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 25, 2005, 01:01:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 februari 2005 om 12:44:

Ik doe als christen ook meer zonde dan goede daden. Ik walg er tegelijkertijd ook van dat ik niet op kan houden met zondigen, en daardoor besef ik hoe hard ik het offer van Christus nodig heb. Alleen dan kan ik rein voor God staan: Christus heeft voor mijn zondigheid betaald.

Waarom er van walgen dat je zonden begaat? Niemand is perfect, dus dat hoef jij ook niet te zijn. Dit is niet persoonlijk bedoelt, maar deze negativiteit schrikt me af. Waarom zo hard de nadruk leggen op de zonde?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 25, 2005, 01:51:27 pm »
Omdat zondigen eigenlijk niks anders is dan je eigen zin doordrijven in plaats te doen van wat God van je vraagt. En omdat je graag datgene wilt doen wat God van je vraagt vind je het heel vervelend als je ondanks je goede wilt precies het tegenovergestelde doet van wat je eigenlijk zou willen.

En ik leg niet de nadruk op de zonde. Ik kom er niet meer door in de problemen: Jezus heeft voor mijn zonden betaald, ik word er niet om veroordeeld. Maar inderdaad: niemand is perfect, terwijl we dat ooit wel geweest zijn. En God dat ook van iedereen eist. Omdat we dat vroeger wél waren. Wij kunnen dat niet meer zijn, maar Jezus was het wel! En dat is degene die we volgen! Juist doordat je bij je pogingen om het voorbeeld van Jezus te volgen merkt dat jij nog de zondige natuur hebt (die Jezus niet had) ga je het offer van Jezus meer waarderen en zie je meer uit naar de tijd dat jezelf ook niet meer zondig zult zijn. :)

Een en ander legt Paulus ook uit in Romeinen 3: als je niet het offer van Jezus wilt aannemen moet je dus de wet houden, dus perfect zijn, dus het zelf doen. En als je dat niet kunt, zal God je veroordelen.
Doordat Jezus in mijn plaats perfect geweest is, zal ik niet veroordeeld worden. Een geweldig geschenk, een enorme opluchting!
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2005, 01:57:24 pm door Roodkapje »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 25, 2005, 01:53:15 pm »
Is dat mogelijk? Volledig zondevrij zijn?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 25, 2005, 01:59:36 pm »
Niet nu, maar wel later, als er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn. Dit is de belofte voor iedereen die Jezus wil volgen. Na je dood komt je in de hemel en na Het Laatste Oordeel zul je weer opstaan (zoals Jezus na drie dagen ook uit de dood opstond. En je krijgt een nieuw lichaam en je zult volledig zonder zonden zijn. Dan ben je precies zo als God je bedoelt heeft. :*)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2005, 02:18:47 pm »
Is het u ook opgevallen dat veel Christenen er vaak maar droevig bij lopen? Treurig en teleurgesteld gaan ze door het leven, waar je toch zou mogen verwachten dat ze vrolijk fluitend door het leven zouden stappen, wetend van hun redding door hun Heer en van hun heerlijke toekomst bij Hem. Helaas zijn die laatsten veelal uitzonderingen.

Wat is dan vaak de oorzaak van dit gebukt gaan? Vraag het de Christen zelf en hij(of zij) zal antwoorden: "Ik ga zo gebukt, omdat ik nog steeds zoveel zondig en doe wat ik niet wil. Ik vecht me er suf tegen en ik bereik er niks mee." Zuchtend vervolgt hij zijn weg.

Oorzaak.  

Wat is de oorzaak van al dit vechten, worstelen en zuchten? De oorzaak ligt in het feit dat de gelovige niet goed raad weet met zijn status en wat daarmee samenhangt. De gelovige is zich niet bewust van wat "in Christus zijn" betekent.

Mag ik de gelovige vragen: "Zal een dode vechten tegen de zonde en worstelen met zijn vlees? Nee toch? Waarom vecht u dan?"
Toen u tot geloof kwam, dat prachtige geschenk van God(Efe.2:8), veranderden er een paar zaken in u. U werd gedoopt in geest, en er kwam, naast de reeds aanwezige gezindheid van het vlees, ook nog de gezindheid van de geest in u; Christus kwam bij u inwonen!

Maar er gebeurde nog iets, iets heel belangrijks: u stierf!

"Je bent niet goed bij je verstand," zult u zeggen, "ik leef toch nog?" Jazeker, uw lichaam leeft nog, maar vanuit God's oogpunt gezien bent u een nieuwe schepping, want uw oude mensheid is met Christus aan het kruis gestorven, al bijna 2000 jaren geleden! Kijk maar:

Met Christus ben ik gekruisigd...
(Gal. 2:20)
U bent dood!
"Maar als ik dood ben, wie leeft er dan in mij - ik ben toch levend?"
en toch leef ik, dat is, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.
(Gal. 2:20)
Christus leeft in u! Ik stel meteen de vraag: "Zou Christus zondigen?" Het antwoord is een luid: "Nee!" Als u zondigt, dan is het de zonde in uw vlees die het doet, niet u!
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude IS voorbijgegaan, zie, het nieuwe IS gekomen.
(2Kor. 5:17 - nadruk van mij, WJ)
U zult toch moeten toegeven dat wie met Christus gekruisigd is, ook met Christus gestorven is? Nu zegt God's Woord dat wie dood is niet meer aanspreekbaar is voor gedane zonden:
want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
(Rom. 6:7)
U bent vrij! Realiseert u zich dat wel? Vrij!!! Het is uw oude ik, uw vlees, dat zo te keer gaat, niet u!

Maar waarom is dat vlees dan zo gekant tegen de gezindheid van de geest en waarom zondigt het dan zo? Paulus zegt er dit van:

Daarom, gelijk door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, waarop allen gezondigd hebben;
(Rom. 5;12;CV)
Het vlees gaat zo te keer omdat het stervende is. Het volgt de tactiek van de verschroeide aarde.

Als u nu dood bent voor de zonde(Rom. 6:11), waarom zou u zich dan zo druk maken over zonde die door uw oude ik wordt gedaan? Dat is toch verspilling van tijd en energie?

U heeft geen nieuw probleem hoor, zelfs de heidenen-apostel Paulus kende het probleem:

Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.(Rom. 7:20)
Paulus had het door. Hij, de nieuwe mens in hem, deed het niet, iemand anders deed het!
Als u het dus niet meer doet, maar iemand(of iets-) anders, waarom zou u zichzelf dan in de zorgen en stresss jagen? U bent een nieuwe mens, onbeschuldigbaar voor de zonde!

Weet u dat er aan het vechten en worstelen tegen de zonde in uw vlees, een onverwacht kantje zit? Ik las onlangs deze stellingen:

"Een slaaf van de zonde is niet alleen hij die zwelgt in het vlees(zijn plezier vindt in de zonde), maar ook hij die probeert zijn vlees te verbeteren!
En:
"Aandacht schenken aan zonde betekent: geen aandacht schenken aan Christus!" (1)
En dat is juist. En waarom zou u een slaaf van de zonde willen zijn? Knutselen aan je vlees is knutselen aan een dode! Dan ben je met de verkeerde bezig! Verbeter liever wat levend is: verbeter je kennis van en over God en over Diens Zoon, onze Here.
We hebben te maken met de beide gezindheden, die van het vlees en die van de geest. De gezindheid van de geest doet ons naar Christus trekken, maar die van het vlees staat in dienst van de zonde. Om die laatste uit te schakelen, zult u uw lichaam moeten uitschakelen en dat gaat niet, want u zou sterven. Wij hebben dit lichaam nodig als verblijfplaats, tot de levendmaking!

De oplossing.
"Ja," zegt u: "dat kan wel allemaal zo zijn, maar ik wil niet meer zondigen. Kan ik daar wat aan doen?"

De zonde weg krijgen zal niet lukken, want u bent en blijft in uw vlees tot het sterft, of tot de Heer voor ons terug komt, om ons te halen; het vlees zal zich blijven manifesteren.
Maar u kunt wel wat doen, of beter: iets laten.

De oplossing voor dit probleem is onverwacht en eigenlijk te simpel voor woorden:

Stop met vechten tegen de zonde en hou op met worstelen met het vlees!

"Ja," zult u zeggen, "dat zal me dan een lekker zootje worden!"
Dat lijkt zo, maar de praktijk leert dat dit niet het geval is. De tijd en energie die u nu aan strijden en worstelen besteedt, is verloren tijd en verspilde energie. Ga ze liever besteden aan het verkrijgen van meer kennis over God en Zijn Zoon, onze Here. Onthoudt goed: u doet deze zonde niet, het is de zonde in u die het doet door het vlees. Het is uw oude ik die aan de gang is en niet wil toegeven.

Ik geef deze oplossing niet op eigen gezag, ik volg hiermee de apostel Paulus, die in Galaten 5:24 zegt:

"Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd."
Helaas is dit een onjuiste weergave van het Grieks. Hier lijkt het of de begeerten al gekruisigd zijn, maar dat is onjuist - zoals we allen dagelijks ondervinden. Er staat in het Grieks een werkwoordsvorm die doorgaand is(de aorist) en dan staat er:
"Want zij van Christus kruisigen het vlees, tezamen met de hartstochten en begeerten."
"Maar," zult u vragen, "hoe moet ik dat doen, dat kruisigen? Ik kan mezelf toch niet aan een kruis spijkeren?"
Als wij aan kruisigen denken, dan denken we uiteraard eerst aan het kruis van onze Heer, Christus Jezus. Maar dat is in dit geval geen goed voorbeeld, hoewel het effect wel hetzelfde gevolg had. De Here hing "slechts" zes uren aan het kruis en overleed toen, uw oude mensheid met Zich mee nemend in de dood. Een gemiddelde kruisdood echter duurde veel langer; vaak duurde het meerdere dagen. De oorzaak van de dood was niet de kruisiging zelf, hoe pijnlijk die ook was, maar lag in het ontbreken van voedsel, met name vocht! De gekruisigde hing naakt aan het kruis(zelfs de door de kunstschilder decent op zijn schilderijen aangebrachte lendendoek was niet aanwezig) en door de invloed van het weer droogde de gekruisigde uit en overleed hij na enige tijd.
En daar ligt ook de oplossing voor ons probleem: uithongeren, uitdrogen! Niet het lichaam zelf, maar de gezindheid van het vlees. Zodra we geen aandacht meer schenken aan het vlees, zal ook de uitwerking van de daden van het vlees op ons denken minder worden.
Paulus heeft het in Galaten 5:24 niet over zaken die we moeten doen VOORDAT we zondigen, maar NADAT we gezondigd hebben. Met andere woorden: ALS je het gedaan hebt, ga dan niet zitten jammeren, maar stop daarmee, want door dat jammeren geef je aandacht(=eten en drinken) aan de zonde en het vlees! Het vlees wil aandacht en als je die aan het vlees geeft, dan geef je het niet aan Christus.

In Romeinen 8:1 stelt Paulus:

Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
Dat is een heel absolute uitspraak van Paulus! Geen veroordeling! Niets wat u doet zal u scheiden van Hem en Zijn liefde!
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
(Rom. 8:38,39)
Veel Christenen realiseren zich niet de onmetelijke kracht van genade. Genade is veel groter en sterker dan zonde!
Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene de velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor de velen overvloedig geworden.
(Rom. 5:15;CV)
Vertrouw toch op God's genade!! Praat uzelf geen schuldgevoel aan en sta niet toe dat anderen dat bij u doen!
Uw oude ik is dood en daarom bent u onbeschuldigbaar!

Waarom?
Waarom laat God toch dat zondigen in ons leven toe en waarom haalt Hij de gezindheid van het vlees niet weg? De reden daarvoor is simpel: het is om ons nederig te houden, zodat we ons niet tegen onze mede-mens zullen afzetten! U bent niet beter dan anderen, u bent anders; en dat is niet uw verdienste, maar die van uw Heer!
Ook Paulus vroeg er een paar maal om en kreeg niets anders te horen dan: "Mijn genade is u genoeg!"
Waarom haalt God die gezindheid van het vlees niet weg? Omdat Hij dan het vlees zelf zou moeten weghalen en dat zou ons overlijden betekenen. Vandaar ook deze titel: Het Vlees, een lastige noodzaak!

Daarom:
niet meer jammeren
niet meer treuren
niet meer gebukt gaan
maar:
God loven en danken voor Zijn genade. U bent gered van AL uw zonden en u hoeft aan uw huidige zonden niets meer te doen. Dat is op het kruis van Golgotha al lang afgehandeld!
God's Woord bestuderen, en groeien in de kennis van God en Christus Jezus
"staan" in de genade!!! Laat u niet van uw voetstuk af redeneren. U staat er op en u blijft er op, wat u ook doet! Genade maakte u vrij; niets kan dat ongedaan maken.
En als het dan toch weer fout gaat?
God danken voor Zijn genadegave. Danken is een zeer krachtig instrument!(1Thess.5:18).
je realiseren dat je dood bent voor de zonde!(Rom. 6:11) Niets kan je raken! Voor God ben je een nieuwe mens, een nieuwe schepping, blijvend zondevrij!
geen aandacht schenken aan het gebeurde, maar het uithongeren!
"Mag ik dan maar wat aanrommelen en maar zondigen?"
Dan heb ik meteen een vraag aan u: "Zou u dat dan willen? Waarom zou u willens en wetens nog meer zonde op de schouders van uw Heer en Heiland leggen?" Lees Romeinen 6:15-23!
Maar dit is niet probleem van dit artikel, we hebben het hier over een kracht buiten ons die ons tot deze zaken verleidt.
Een woord van troost.
Dat u perfect wil zijn voor uw Heer is een loffelijk streven, maar als u voor de zoveelste maal weer eens struikelt, denk dan eens aan het feit dat zelfs de grootste geloofshelden in de Schrift niet perfect waren. De grote Abraham was een leugenaar(Gen.12:12-20), maar hij vond genade in God's ogen! En wat dacht u van die geweldige koning David, die een man naar het front stuurde, een zekere dood tegemoet, om zo met diens vrouw(Batseba) te kunnen trouwen? En weet u wat God zei over David? Hij vond hem "een man naar Mijn hart."(2Sam. 11; Hand. 13:22).
God kijkt bij de gelovige naar het hart, niet naar de daden!

Nee, het vlees is een lastige noodzaak. We moeten in die "tent" leven, totdat we ons nieuwe "gebouw" krijgen! Tot die tijd: keert u naar Christus en wees VRIJ!!!  

LEES HIER MEER

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2005, 02:33:24 pm »
Hoezee, nog meer perspectieven! Das altijd goed. :)  Interessante stelling, waar ik me meer in kan vinden, alhoewel dat geen verassing zal zijn. ;)

Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 26, 2005, 11:07:40 am »

quote:

lonneke schreef op 25 februari 2005 om 14:18:
Is het u ook opgevallen dat veel Christenen er vaak maar droevig bij lopen? Treurig en teleurgesteld gaan ze door het leven, waar je toch zou mogen verwachten dat ze vrolijk fluitend door het leven zouden stappen, wetend van hun redding door hun Heer en van hun heerlijke toekomst bij Hem. Helaas zijn die laatsten veelal uitzonderingen.

Wat is dan vaak de oorzaak van dit gebukt gaan? Vraag het de Christen zelf en hij(of zij) zal antwoorden: "Ik ga zo gebukt, omdat ik nog steeds zoveel zondig en doe wat ik niet wil. Ik vecht me er suf tegen en ik bereik er niks mee." Zuchtend vervolgt hij zijn weg.

Mooi gevonden Lonneke!

En op diezelfde site las ik het volgende:

quote:

VERGELDING BIJ HET PODIUM
Een helder begrip van de speciale term "vergelden" zal ons helpen om de procedure bij het podium van Christus duidelijker te begrijpen. In het Grieks duidt de stam ervan HALEN aan. De vrouw die de voeten van onze Heer inwreef met olie HAALDE het in een albasten kruikje (Lu. 7:37). In de middle voice echter, komt het overeen met ons hervinden of vergelden. Het is niet een term welke in de rechtspraak in verband met misdaad gebruikt wordt, het duidt eerder op compensatie en herstel dan op wraak of vergelding. Mij is vele jaren geleden verteld dat de Chinezen op Nieuwjaarsdag al hun rekeningen vereffenden. Alle schulden werden betaald en openstaande rekeningen opgehaald. Niemand ging de gevangenis in. Allen werden vergolden. De boeken werden afgesloten en het jaar werd met een schone lei begonnen. Ik twijfel eraan of dit ooit volledig werd uitgevoerd, niettemin kan het dienen als een zwak beeld van het podium.

Uit: http://www.hetbestenieuws.nl/kwaad_zonde_023.htm

Geen vergelding bij het podium, maar een feest: Gods feest. En het zal zijn voor iedereen, niets en niemand uitgezonderd!

Worden als een kind is dus het slimste wat je kunt doen, dan ben je niet langer meer christen-dom…
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 26, 2005, 08:57:11 pm »

quote:

Murdoc schreef op 25 februari 2005 om 12:24:
[...]

Dat verschilt per situatie. Als ik ruim in het geld zit en ik weet dat die vriend het financieel moeilijk heeft, dan zou ik het zeker (al dan niet voorlopig) kwijtschelden. Echter, mocht ik het minder breed hebben en die 100 euro echt heel hard nodig hebben, dan zou ik die vriend wel manen om dat bedrag snel terug te geven.

Maargoed, dan nog een vraag:

Begaat een mens per definitie meer zonden dan goede daden?

God zal het kwijtschelden, hoe groot het bedrag (zonde) ook zal zijn. als je maar echt spijt van je zonden hebt. je kunt altijd bij God terecht, wat je ook hebt gedaan.

ja, een mens begaat meer zonden dan goede daden, omdat een mens zondig is ingesteld.
zoals al eerder gezegd, mensen 'kunnen' van zichzelf niks goed doen, maar dat gebeurt door middel van de Heilige Geest.
'kunnen' zet ik bewust tussen haakjes, omdat ook mensen die niet geloven best wel goede dingen doen, maar die doen het met een andere instelling. christenen doen de goede dingen in het besef dat men de goede dingen ter ere van God doen, maar de niet-christenen doen het voor eigen wil.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 27, 2005, 12:55:53 am »

quote:

rietje schreef op 26 februari 2005 om 20:57:
[...]

christenen doen de goede dingen in het besef dat men de goede dingen ter ere van God doen, maar de niet-christenen doen het voor eigen wil.
Eigen wil? Hoe bedoel je dat?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 27, 2005, 03:36:23 pm »

quote:

Murdoc schreef op 27 februari 2005 om 00:55:
[...]

Eigen wil? Hoe bedoel je dat?

ze zullen het ook wel doen om de vriend een plezier te doen. maar ze doen het niet met de wetenschap dat God die dingen mogelijk maakt doormiddel van de Heilige Geest.
ik wil niet zeggen dat ik bij elk goed iets eraan denk dat ik dit kan door de HG, maar toch haakt zoiets wel in mijn achterhoofd.
niet gelovigen doen het, en het is klaar, ze lopen met het idee rond: dit heb ik mooi even voorelkaar gekregen, terwijl christenen (als het goed is) denken: dit heb ik kunnen doen door de kracht van God!