Als antwoord op de topic-titel zeg ik: Ja!
Ik kom vaak tegen dat er tussen 'gemeenteleven' en 'eredienst' een is-gelijk teken staat. Het gemeenteleven concentreert zich dan in de 2 erediensten op zondag, waar de hele gemeente 'gevoed' zou moeten worden. Alle activiteiten buiten de zondag zijn daarbij vrijblijvend, voor individuen (o.a. vereniging). Dat vind ik pertinent onjuist.
M.i. ben je 24 uur per dag en 7 dagen per week gemeente, en zou het gemeenteleven ook in dat tijdsbestek moeten plaats vinden. Naar mijn mening zijn de diensten op zondag in de eerste plaats voor God en in de 2e plaats voor hen die niet actief deelnemen aan het gemeenteleven. In de 2e plaats komen dus (kortweg) de gasten en de randkerkelijken. Daarmee verschuift de lading van eredienst van 'leer- of voeddienst' naar 'loofdienst' en 'kennismaking met God-dienst'.
Een ieder die graag dieper studie naar God wil maken/extra voeding nodig heeft, kan daarvoor doordeweeks terecht bij ouderling, vereniging, alphacursus, groeigroep of huiskring. Of gewoon bij andere gemeenteleden. Daarnaast vindt het pastoraat ook voornamelijk doordeweeks plaats, en is pastoraat een taak van elk gemeentelid.
Kortom: gemeenteleven beslaat veel meer dan slechts de eredienst, nog afgezien van het gegeven dat de eredienst m.i. niet bij uitstek geschikt is om het 'ultime gemeenteleven' te beleven.
Als antwoord op de topicstart zeg ik: nee.
Als gemeente, stukje lichaam van Christus, zou je met elkaar samen God moeten kunnen loven. Als je doordeweeks wel met elkaar op kunt trekken, maar op zondag niet samen God zou kunnen loven, dan gaat er iets grondig mis.
Ik ben dus geen voorstander van het simultaan 3 diensten houden die verschillen in vorm, zodat een ieder ergens anders zijn trekken haalt (een egocentrische manier van God eren). Aan de andere kant denk ik dat een gemeente de verschillende behoeften zou moeten erkennen, en daar ook op in zou moeten spelen. Ik denk dan aan het afwisselen van de voorgestelde vormgeving van diensten. Dus volgens een schema afwisseling in begeleiding (orgel/band), afwisseling in gezongen liederen (psalmen/opwekking), afwisseling in dienstleider (alleen predikant/diverse gemeenteleden) enz.
Daarin zie je het ware gemeenteleven terug: oog hebben voor de noden en behoeften van een ander, en daaraan je eigen wensen ondergeschikt maken.