Auteur Topic: Het verschil tussen Christelijk Geref en Geref Vrijgemaakt?  (gelezen 7874 keer)

gizmo

• Ik ben gek op chatten
    • Bekijk profiel
Het verschil tussen Christelijk Geref en Geref Vrijgemaakt?
« Gepost op: februari 04, 2005, 12:36:30 am »
hallo ik ben  greformeerd vrijgemaakt te groningen

mijn vraag is wat is nu het verschil tussen cristelijkgreformeerd ,en greformeerd vrijgemaakt

oke we zitten vlakbij elkaar maar toch is er nog geen kansel ruiling bij ons

dat vind ik wel eens goed ,om daar eens bij stil te staan ,

omdat wij dat nog niet hebben in de gemeente hoogkerk vind ik dat ontzettend jammer ,dan heb je toch eens wat anders in een kerk dienst met een andere predikant ,

dat is het zelfde als de cristelijke greformeerden hebben af in toe ,een kom in dienst dat mis ik weer bij ons in de greformeerde kerk in de gemeente hoogkerk

de nw bijbel is uit gegeven ,
waarom lezen wij daar nog niet uit ze zijn nu toch al te koop ,
hij is verder nu toch wel goed ,

graag wil ik daar mij antwoord wel eens op ,wie wil dat doen voor mij

alvast bedankt

ina
ina

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2005, 12:49:30 am »
Ruwweg kun je twee grote verschillen aanduiden: in de vrijgemaakte kerk is de binding aan de belijdenisgeschriften en aan de 'leer' belangrijk, terwijl er in de christelijk gereformeerde kerk veel 'losser' met de leer wordt omgegaan. De Drie Formulieren nemen een wat minder centrale plaats in als bij jullie.

Ik woon ook in Groningen, en ik weet uit ervaring dat men in Groningen-West en in Hoogkerk nog wat conservatiever is en graag de gang van zaken zoals die jarenlang regel geweest is in de GKv koestert.

Meer over de geschiedenis van de christelijk gereformeerde kerk vind je hier: http://www.cgk.nl/Overdecgk/historie.htm

Als je doorfietst naar de vrijgemaakte kerk van Groningen-Oost, dan zie je dat daar wél kanselruil is.

Het is dus niet zo dat de vrijgemaakte kerk als landelijk geheel niet aan kanselruil doet, dat is waarschijnlijk de beslissing van jouw kerkenraad geweest. Misschien dat je in een brief aan je kerkenraad meer duidelijkheid kunt krijgen wat voor hun de redenen geweest zijn om niet over te gaan tot kanselruil?

Wil je een keer in de vrijgemaakte kerk een christelijk gereformeerde dominee horen, dan moet je 's ochtends af en toe eens naar Groningen-Oost gaan. :)
In Groningen-Oost wordt ook regelmatig uit de nieuwe vertaling gelezen ;)

Op http://www.gvgroningen.nl kun je zien welke dominee waar preekt.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2005, 12:57:03 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2005, 10:26:40 am »
én:
1. het is gereformeerd
2. De CGK verschilt van de GKv in breedte (CGK heeft een bevindelijke stroming, GKv niet), toe-eigening van het heil (wanneer en hoe ben je kind van God; volgens de CGK is het bij de GKv vaak teveel een verstandelijke zaak) en de visie op het verbond (CGK heeft een zgn drieverbondenleer. geen idee wat het inhoudt, maar het is bijzonder ingewikkeld) allemaal dingen waardoor de CGK toenadering de laatste tijd afremt. In de gewone diensten zul je niet zo heel veel verschil merken, behalve als je een 'bewaar het pand'-gemeente bezoekt (bevindelijke stroming).
3. Kanselruil kan pas bij wederzijdse erkenning op lokaal niveau. Waarom dat in Groningen nog niet gebeurd is weet ik niet.
3. afgesproken is dat de NBV eerst door de generale synode getoetst wordt, voordat hij in de diensten gebruikt kan worden. Dat voorkomt wildgroei aan gewoonten en tradities. Naar verwachting wordt de NBV in de GS van 2005 gewoon vrijgegeven. Overigens stelt de CGK zich -op landelijk niveau- terughoudender op als het gaat om vrijgeven van de vertaling.  lokaal wordt de NBV bij diverse CGK's al in de dienst gebruikt.
...

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2005, 03:22:57 pm »
Titel aangepast.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2005, 03:37:05 pm »

quote:

gizmo schreef op 04 februari 2005 om 00:36:

de nw bijbel is uit gegeven ,
waarom lezen wij daar nog niet uit ze zijn nu toch al te koop ,
hij is verder nu toch wel goed ,

Misschien heb je hier wat aan:

Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelvertaling
Twijfels over moderne bijbelvertalingen
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2005, 10:28:25 pm »

quote:

arend schreef op 04 februari 2005 om 10:26:
én:
1. het is gereformeerd
2. De CGK verschilt van de GKv in breedte (CGK heeft een bevindelijke stroming, GKv niet), toe-eigening van het heil (wanneer en hoe ben je kind van God; volgens de CGK is het bij de GKv vaak teveel een verstandelijke zaak) en de visie op het verbond (CGK heeft een zgn drieverbondenleer. geen idee wat het inhoudt, maar het is bijzonder ingewikkeld) allemaal dingen waardoor de CGK toenadering de laatste tijd afremt. In de gewone diensten zul je niet zo heel veel verschil merken, behalve als je een 'bewaar het pand'-gemeente bezoekt (bevindelijke stroming).
3. Kanselruil kan pas bij wederzijdse erkenning op lokaal niveau. Waarom dat in Groningen nog niet gebeurd is weet ik niet.
3. afgesproken is dat de NBV eerst door de generale synode getoetst wordt, voordat hij in de diensten gebruikt kan worden. Dat voorkomt wildgroei aan gewoonten en tradities. Naar verwachting wordt de NBV in de GS van 2005 gewoon vrijgegeven. Overigens stelt de CGK zich -op landelijk niveau- terughoudender op als het gaat om vrijgeven van de vertaling.  lokaal wordt de NBV bij diverse CGK's al in de dienst gebruikt.
:?  En ik maar denken dat die vrijgemaakten ook drie-verbonders waren.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2005, 11:16:59 pm »
In een artikel van dsWim op zijn site kwam ik het volgende tegen over zijn kijk op drie verbonden:

quote:

Ik heb de ervaring dat het veel boeiender is om eens naar die heilshistorische lijn te kijken. Dan zou je kunnen ontdekken dat er in de heilsgeschiedenis zeker drie verbonden tussen God en mensen een dominerende plaats krijgen: a. het verbond van God met Abraham, dat het karakter heeft van een belofte (van land en een zoon/Zoon) en waarbij als teken de besnijdenis hoort; b. het verbond van God met Israël bij de Sinaï, dat het karakter heeft van wederzijdse afspraken over het leven in Kanaän, en waarbij als teken de sabbat hoort; c. het nieuwe verbond in Christus' bloed, dat het karakter heeft van een testamentaire schenking van het koninkrijk aan een ieder die gelooft, en waarbij als teken de doop hoort. 29) Eén van de grote voordelen van deze benadering vind ik zelf dat ze veel minder spanning met de uitspraken in de bijbel zelf oplevert. Na de belofte en de eed die Hij aan Abraham zwoer is ook volgens Paulus 430 jaar later de wet gekomen, die zonde deed kennen en liet zien dat mensen zelfs de dankbaarheid niet opbrengen. Maar de belofte bleef gelden en vervulde zich in het evangelie waarvan we nu leven.

Als je vanuit deze differentiatie |16| op zoek gaat naar het eigene van de verschillende instellingen en geboden en gaat kijken naar de effecten van wat er intussen gebeurd is op de betekenis ervan, dan zou je kunnen ontdekken dat de gedachte dat de sabbat nieuwtestamentisch vervuld is in de zondag tegen de achtergrond van het nieuwe verbond eindeloos oppervlakkig is: de sabbatsrust voor Gods volk ligt in het koninkrijk dat ons gegeven wordt en waarvan we nu iedere dag een voorsmaak genieten. 30) Het komt me voor dat de (oorspronkelijke) tekst van Zondag 38 dit beter begrepen heeft dan vele hedendaagse gereformeerden.
Bron: http://www.xs4all.nl/~wvdschee/art/pm280401.html

Geen idee of dit 'dé' drie-verbondenleer is, maar iig als het hem is dan is hij nu uitgelegd voor Arend en mij en weet Pugna dat er ook GKv-dominee's zijn die drie-verbonder zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 11:17:45 pm door Mezzamorpheus »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2005, 09:41:24 am »
Zeker weten dat dit niet 'de' drie-verbonden-leer is!

quote:

Met de leer van de drie verbonden wil men zeggen, dat er behalve het verbond der genade een verbond der verlossing is, dat daarmee niet samenvalt en dat aan het verbond der genade nog een verbond met Adam vóór zijn val (het werkverbond) voorafgaat. Twee verbonden zijn er als verbond der verlossing en verbond der genade in wezen één zijn.
J. van Genderen, Verbond en verkiezing, pag. 8

Het verbond der verlossing is hetzelfde als de vrederaad, een verbindtenis in God tussen Vader en Zoon  over de redding van mensen (speciaal de uitverkorenen).
Binnen de terminologie van dit soort verbondsleer ben ik een 'geen-verbonder', omdat ik niet geloof dat er zoiets is geweest als een werkverbond, het genadeverbond een interessante maar gevaarlijke dogmatische constructie vind, en het verbond der verlossing me voorkomt een uit de hand gelopen beeldspraak te zijn.
shoot me again, I ain't dead yet

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2005, 09:48:41 am »
Ik heb nog nooit gehoord van GKv-dominees die die drieverbondenleer aanhangen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2005, 09:57:59 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 februari 2005 om 09:48:
Ik heb nog nooit gehoord van GKv-dominees die die drieverbondenleer aanhangen.

Dat ligt ook niet voor de hand.  Twee redenen:
a. rond de Vrijmaking zijn 'verbond' en 'verkiezing' door vrijgemaakte voorgangers als Schilder en Holwerda een stuk verder uit elkaar gezet (en het derde verbond, dat van de verlossing, hoort bij de verkiezing); tekst die vaak terug komt is dan Deut. 29:29 (nu 28):
Wat verborgen is, behoort de Heer, onze God, toe (verkiezing)
wat openbaar is, komt ons toe (verbond).
b. de laatste decennia is de uitgewerkte traditionele verbondsleer algemeen in de vrijgemaakte kerken in onbruik geraakt; in feite komt veel spreken over verbond neer op dat mensen in de kerk een persoonlijke en gemeenschappelijke verantwoordelijkheidsrelatie met God hebben. Als het zo bleek is, kun je het woord net zo goed ook weglaten; en dat gebeurt dan dus ook vrolijk.
shoot me again, I ain't dead yet

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2005, 11:29:31 pm »

quote:

dsWim schreef op 22 februari 2005 om 09:57:
[...]

Dat ligt ook niet voor de hand.  Twee redenen:
a. rond de Vrijmaking zijn 'verbond' en 'verkiezing' door vrijgemaakte voorgangers als Schilder en Holwerda een stuk verder uit elkaar gezet (en het derde verbond, dat van de verlossing, hoort bij de verkiezing); tekst die vaak terug komt is dan Deut. 29:29 (nu 28):
Wat verborgen is, behoort de Heer, onze God, toe (verkiezing)
wat openbaar is, komt ons toe (verbond).
b. de laatste decennia is de uitgewerkte traditionele verbondsleer algemeen in de vrijgemaakte kerken in onbruik geraakt; in feite komt veel spreken over verbond neer op dat mensen in de kerk een persoonlijke en gemeenschappelijke verantwoordelijkheidsrelatie met God hebben. Als het zo bleek is, kun je het woord net zo goed ook weglaten; en dat gebeurt dan dus ook vrolijk.

:/  Daar gaat mijn hokjesindeling.

Naast twee en drie verbonders, zijn er dus ook nog vrijgemaakten in Gereformeerd nederland.

Een en ander bevestig wel vooroordelen.  :P
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2005, 01:16:00 am »
Ik doe niet aan verbonden en begeef me ook in vrijgemaakt Nederland.
Ik doe ook niet aan belijdenisgeschriften en mocht desondanks vrijgemaakt worden.
Het komt ooit nog weleens goed met de vrijgemaakte kerk! :)

krokeledokus

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2005, 05:05:42 pm »
ik ben zelf cgk-er en heb nog nooit gehoord van drie-verbondenleer.
of het is me nooit bijgebleven.  :P

Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn tussen cgk en gkv. Het verschil zit hem in de kleine dingen en in de geschiedenis.

de cgk was al veel eerder afgescheiden (doleantie toch?) en de gkv pas later. Het zijn twee verschillende kerken die bijna hetzelfde geloven en daarom zijn er in veel plaatsen al wel kanselruilingen.

Net zo als de gkv in iedere plaats anders is (tenminste ik neem aan dat er verschil zit tussen gkv op de veluwe, in amsterdam of den helder) zit er ook wel verschil tussen de cgk op de veluwe en bijv. in de randstad.

Naar mijn idee zijn we over 50 jaar na veel moeilijke periodes, afgescheidenen etc. wel samen een kerk.  :X
(als ze het maar niet zo doen als de pkn vin ik alles best!)
Toevallig niet! Ik geloof niet in toeval! (Gerald Troost)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2005, 05:35:11 pm »
Een ander verschil komt hier ook al in naar voren: binnen de GKv is heel erg lang gestreeft naar uniformiteit. Idealiter zou je van Groningen naar Maastricht kunnen verhuizen en daar precies dezelfde kerk aantreffen.
In de CGK is er altijd verscheidenheid geweest. Deze twee verschillen laten hun sporen na in de beide kerkculturen.