Auteur Topic: Astrologie en de Bijbel  (gelezen 1975 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Gepost op: juli 28, 2005, 10:01:31 pm »
Ik ga ervan uit dat de meeste schrijvers (en lezers) hier astrologie afdoen als pure onzin.
Toch heb ik hier een vraag over:
Het feit dat er een ster aan de hemel verscheen, toen Jezus werd geboren, duidt erop dat men in die tijd lette op verschijnselen aan de hemel. Ook betekent het dat men betekenis toekende aan verschijnselen aan de hemel.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Iris

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2005, 10:10:50 pm »
Astrologie zal door de meesten hier denk ik niet afgedaan worden als onzin. Er zal alleen wel een waarschuwing van hen uitgaan om er mee op te passen. Want het kan je heel makkelijk bij God wegleiden!

En dat de Wijzen via astrologie bij Jezus uitgekomen zijn is denk ik meer bedoeld om aan te geven dat Jezus voor iedereen gekomen is en dat er voor andersdenkenden geen excuus is om Jezus naar waarheid te leren kennen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2005, 10:12:13 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

dingo

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2005, 10:23:34 pm »
Sterrenwichelarij en of astronomie zijn al heel oud en is waarschijnlijk een van de oudste wetenschappen, naast de alchemie natuurlijk ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2005, 10:26:13 pm »

quote:

dingo schreef op 28 juli 2005 om 22:23:
Sterrenwichelarij en of astronomie zijn al heel oud en is waarschijnlijk een van de oudste wetenschappen, naast de alchemie natuurlijk ;)
Oei dingo, atronomie is iets héééél anders dan sterrenwichelarij, ook wel astrologie genoemd!  

* Bumblebee zoekt dekking voor de boos aanstormende natuurkundigen
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2005, 10:28:25 pm »
In de oudheid maakte ze dat onderscheid nog niet, daarom zette ik al: en of

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2005, 10:32:11 pm »
* Pooh stormt boos aan.

Wat zij zegt dus! :(

Overigens is astrologie ook helemaal geen wetenschap. Oud wel, maar lang niet zo oud als zinnige ambachten.

* Pooh vindt het juist wonderbaarlijk mooi dat een stel oosterse astrologen door God in hun eigen taal / religie wordt aangesproken. Vertaal het eens naar nu: dat is alsof een imam in de moskee gaat vertellen dat Christus voor ons behoud is gestorven.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2005, 10:32:55 pm door Pooh »

Liudger

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2005, 04:29:11 pm »
* Liudger kuiert ook eens aan

Hedendaagse astrologie schijnt te bestaan uit het leggen van verbanden tussen constellaties van hemellichamen enerzijds en karaktertrekken en stemmingen anderzijds - maar ook tussen constellatie ttv je geboorte, constellatie nu en gebeurtenissen die je overkomen. Dit zijn dus mechanische verbanden, een soort uitbreiding van Newton met een psychologische component. Er wordt niet gerefereerd aan byzondere machten, geesten oid.

Wat uit de Bijbel naar voren komt is God die natuurverschijnselen (verduisteringen, sterren, aardbevingen, de regenboog) gebruikt om mensen wat duidelijk te maken. Dit spoort best wel met de opvattingen van volkeren rondom, die bijzondere natuurverschijnselen als voortekens zagen.

Dat heeft weinig maken met hedendaagse astrologie lijkt me. Ik ben benieuwd wanneer en waar die zich ontwikkelde. Ik geloof dat de dierenriem uit Babylonië stamt, en er zijn natuurlijk hier en daar Babylonische motieven in de Bijbel te onderkennen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Piet22

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2005, 11:10:50 pm »
Beste Iris (en andere lezers/lezeressen),

Als kind geloofde ik dat God de ster van Bethlehem als bewegwijzering voor de wijzen uit het Oosten aan de hemel had laten schijnen. Dat geloof ik nog.
Ik ontdekte in de Bijbel dat de wijzen de ster in het Oosten zagen en naar het westen reisden. Vreemd, maar daardoor vond ik God nog interessanter dan Hij al voor me was.
Ook ontdekte ik toen het verschil tussen de astronomie en de astrologie. Met astronomie kun je de tijd en de plaats op aarde bepalen, wat overeen komt met Genesis 1 : 14.
Nog later hoorde ik dat "magoi," magiërs, door de Bijbelvertalers vertaald is met "wijzen."

Een club oosterse sterrenwichelaars trekt Jeruzalem binnen en vraagt Herodes waar de koning der Joden geboren is. Herodes schrikt, trommelt wetgeleerden en profetenkenners op en die geharnaste astrologie-verwerpers zeggen:"Bethlehem" en citeren de profetie van Micha. Herodes vreest een staatsgreep (met mogelijk die Oosterse wijzen ook tegen zich) en gaat sluw te werk. De 'magoi' gaan verder en zien dan de ster de geboorteplek van Jezus aanwijzen. Weer zoiets raars, maar voor die 'magoi' blijkbaar niet, dus voorwaarts.
Toen ik nog later ontdekte dat "het Oosten" in de astrologie betekent het "huis van de dageraad" werd me het kerslied duidelijk:"Nu daagt het in het Oosten, het Licht schijnt overal. Hij komt de volken troosten, die eeuwig heersen zal." Tot in het diepst van de astrologie liet God een stel 'magoi' Zijn liefde voor de volken merken in de Here Jezus.

Als een Dalai Lama sterft dan trekken andere lama's zijn sterfhoroscoop en berekenen daaruit de geboortehoroscoop van de volgende Dalai Lama, de reïncarnatie van de gestorvene. De Dalai Lama is de priester-koning van het Tibetaans boeddhisme.
Jezus als priester-koning verdiende ook een ster, een ster, die in geen astrologieboek voorkwam. Die boeken achter zich latende gingen de wijzen, de magoi, op zoek naar Jezus.
"Komt, laten wij aanbidden, die Koning." Niks geen horsoscopentrekkerij meer voor anderen priesterkoningen. Wat zal dat destijds een herrie gegeven hebben in die kringen.
Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je nog vragen hebben dan stel je ze maar.

dingo

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2005, 09:29:29 am »

quote:

Jezus als priester-koning verdiende ook een ster, een ster, die in geen astrologieboek voorkwam. Die boeken achter zich latende gingen de wijzen, de magoi, op zoek naar Jezus.

Volgens mij vergis je je, een van de grootste magiers van de oudheid namelijk Bileam, heeft zijn komst al aangekondigd en de magiers weten heel goed dat ze naar Israel moeten, naar Jeruzalem om de koning der Joden te zoeken.
Numeri 24:15 Toen hief hij zijn spreuk aan en zeide: De spreuk van Bileam, de zoon van Beor, en de spreuk van de man met het geopend oog;
16  de spreuk van hem, die de woorden Gods hoort, en die de wetenschap des Allerhoogsten kent, die het gezicht des Almachtigen schouwt, nederliggende met ontsloten ogen.
17  Ik zie hem, maar niet nu; ik schouw hem, maar niet van nabij; een ster gaat op uit Jakob, een scepter rijst op uit Israel, en verbrijzelt Moabs slapen, en verplettert alle zonen van Set.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2005, 12:28:41 pm »
http://www.nu.nl/news/566...zonnestelsel_ontdekt.html

Zouden de astrologen nu de NASA gaan aanklagen wegens het in de war schoppen van horoscopen?

Tsss... dat ontdekt zomaar planeten, zonder te vragen of dat wel mag... :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2005, 07:15:16 pm »
Interessante info Piet22!!
Ik ga er eens over nadenken.

Ken je het boek "de Nachtwandelaar" van Marianne Frederikson?
(is ook gerelateerd aan dit onderwerp en boeiend beschreven)

Groet,
Iris

Piet22

• Bekijk profiel
Astrologie en de Bijbel
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2005, 12:21:32 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2005 om 09:29:
[...]

Volgens mij vergis je je, een van de grootste magiers van de oudheid namelijk Bileam, heeft zijn komst al aangekondigd en de magiers weten heel goed dat ze naar Israel moeten, naar Jeruzalem om de koning der Joden te zoeken.
Numeri 24:15 Toen hief hij zijn spreuk aan en zeide: De spreuk van Bileam, de zoon van Beor, en de spreuk van de man met het geopend oog;
16  de spreuk van hem, die de woorden Gods hoort, en die de wetenschap des Allerhoogsten kent, die het gezicht des Almachtigen schouwt, nederliggende met ontsloten ogen.
17  Ik zie hem, maar niet nu; ik schouw hem, maar niet van nabij; een ster gaat op uit Jakob, een scepter rijst op uit Israel, en verbrijzelt Moabs slapen, en verplettert alle zonen van Set.

Hartelijk dank voor deze aanvulling, die mij bekend is.
Voorzover ik weet zijn er drie opties wie die "magoi," die Jezus vonden nu eigenlijk waren.
1. Afstammelingen van Bileam, die (het geheim van) het geopend oog (Num.24:15) van hun voorvader Bileam geërfd of overgenomen hadden om zo de profetie van hun voorvader op de door de God van Israël bestemde tijd in vervulling te laten gaan.
2. Afstammelingen van Ketura, die Abraham tijdens zijn leven weg had gestuurd met geschenken. Toen Jezus geboren werd kwamen de wijzen uit de nakomelingen van Ketura die geschenken weer terug brengen naar Bethlehem. De naam "Ketura" betekent "wierook" en dat hoort bij het reukoffer(altaar). De 'magoi' brachten met de wierook hun voormoeder Ketura tot Jezus.  
3. Baltazar, Melchior en Caspar, de drie koningen. Of er drie magoi waren weet niemand.
Christenen gaven hen drie kleuren om daarmee Sem, Cham en Jafeth te symboliseren.
Op 6 januari wordt in het westen driekoningen gevierd en de oosterse christenen vieren dan de geboorte van de Here Jezus Christus. De christenheid sjoemelt dus nogal met deze dagen.

Hoe het ook zij, laten we met de herders en de wijzen zingen:"Kom laten we aanbidden, die Koning."