Beste Iris (en andere lezers/lezeressen),
Als kind geloofde ik dat God de ster van Bethlehem als bewegwijzering voor de wijzen uit het Oosten aan de hemel had laten schijnen. Dat geloof ik nog.
Ik ontdekte in de Bijbel dat de wijzen de ster in het Oosten zagen en naar het westen reisden. Vreemd, maar daardoor vond ik God nog interessanter dan Hij al voor me was.
Ook ontdekte ik toen het verschil tussen de astronomie en de astrologie. Met astronomie kun je de tijd en de plaats op aarde bepalen, wat overeen komt met Genesis 1 : 14.
Nog later hoorde ik dat "magoi," magiërs, door de Bijbelvertalers vertaald is met "wijzen."
Een club oosterse sterrenwichelaars trekt Jeruzalem binnen en vraagt Herodes waar de koning der Joden geboren is. Herodes schrikt, trommelt wetgeleerden en profetenkenners op en die geharnaste astrologie-verwerpers zeggen:"Bethlehem" en citeren de profetie van Micha. Herodes vreest een staatsgreep (met mogelijk die Oosterse wijzen ook tegen zich) en gaat sluw te werk. De 'magoi' gaan verder en zien dan de ster de geboorteplek van Jezus aanwijzen. Weer zoiets raars, maar voor die 'magoi' blijkbaar niet, dus voorwaarts.
Toen ik nog later ontdekte dat "het Oosten" in de astrologie betekent het "huis van de dageraad" werd me het kerslied duidelijk:"Nu daagt het in het Oosten, het Licht schijnt overal. Hij komt de volken troosten, die eeuwig heersen zal." Tot in het diepst van de astrologie liet God een stel 'magoi' Zijn liefde voor de volken merken in de Here Jezus.
Als een Dalai Lama sterft dan trekken andere lama's zijn sterfhoroscoop en berekenen daaruit de geboortehoroscoop van de volgende Dalai Lama, de reïncarnatie van de gestorvene. De Dalai Lama is de priester-koning van het Tibetaans boeddhisme.
Jezus als priester-koning verdiende ook een ster, een ster, die in geen astrologieboek voorkwam. Die boeken achter zich latende gingen de wijzen, de magoi, op zoek naar Jezus.
"Komt, laten wij aanbidden, die Koning." Niks geen horsoscopentrekkerij meer voor anderen priesterkoningen. Wat zal dat destijds een herrie gegeven hebben in die kringen.
Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je nog vragen hebben dan stel je ze maar.