Auteur Topic: Benoemd als ouderling... wat nu?  (gelezen 7073 keer)

Thomas

• Bekijk profiel
Benoemd als ouderling... wat nu?
« Gepost op: maart 04, 2005, 11:23:58 am »
Beste mensen,
Ik ben lid van een gereformeerde kerk (vrijgemaakt) in Nederland. Ik zit met een lastig probleem dat ik wel graag in de groep wil gooien, maar dan anoniem. Dat is misschien wat laf, maar ik hoop dat jullie er begrip voor hebben.
Gisteravond heb ik bezoek gekregen van mijn wijkouderling. Hij overhandigde een brief, waarin me werd meegedeeld dat de kerkenraad me heeft benoemd als ouderling. Over enkele weken wordt mijn schriftelijke reactie op de benoeming verwacht.
Het gaat me niet zozeer om de gevolgde procedure - elders op dit forum is daar al over gepraat. Ik zit nu wel met de vraag wat ik moet doen. Mijn gedachten zijn nog niet geordend, maar ik hoop het probleem een beetje inzichtelijk te kunnen weergeven.

1. Ik heb een structureel lauw geloofsleven
Sinds ongeveer 4 jaar weet ik niet zeker of ik wel christen ben. Ik volg trouw een bijbelkring, ga met wisselende regelmaat ter kerke (niet al te vaak, zo’n 3 à 4 maal per maand) en lees onregelmatig in de bijbel. Ik weet ook niet zeker hoe gezaghebbend de bijbel is. De tweede en derde vraag uit het bevestigingsformulier van ambtsdragers (pag. 553 van het Kerkboek) zijn hier aan de orde:

quote:

"Aanvaardt u de Schriften van het Oude en Nieuwe Testament als het enige Woord van God en de volkomen leer van de verlossing en verwerpt u alles wat daarmee in strijd is?
Belooft u dat u overeenkomstig deze leer uw ambt trouw zult bedienen en u daarbij godvrezend zult gedragen in heel uw leven?"

Mijn antwoord op deze vragen: ik weet het niet – geen ja, geen nee.
Ik investeer nauwelijks in mijn gemeente en voel me er niet mee verbonden. De laatste anderhalf, twee jaar heb ik me gerealiseerd dat dit nergens meer op slaat. Ik moet een keuze maken. Die bewustwording komt echter heel langzaam op gang: ik merk nog geen grote gedrevenheid. Het ontbreekt me ook aan de "sence of urgency" om er echt werk van te maken. Geen eindeloze gebeden opgezonden, geen avondlange bijbelstudies, geen stapels boeken gelezen. Gewoon lauw, en de laatste jaren ontevreden lauw. De brief die ik heb gekregen, markeert een beslismoment. Het komt er nu op aan: ik moet kleur bekennen.

2. Ik weet niet zeker of ik vrijgemaakt wil blijven
Stel (God geve het!) dat ik van die lauwheid afkom, en een warm, meelevend christen wordt. Ik weet niet of ik dat in de vrijgemaakte kerk kan en wil zijn. Enerzijds mis ik daar prikkels om getuigend te leven, om niet alleen te belijden, maar ook en vooral te gelóven, om samen invulling te geven aan het gemeente zijn. Anderzijds ben ik me er van bewust dat ik zelf niets heb gedaan om daar verandering in te brengen. Ik bespeur bij mezelf een sterke neiging het belang van de kerkkeuze te relativeren. Om het met Rick Warren te zeggen (ik lees wel íets…): God stelt me straks twee vragen, en het gaat daarbij niet om mijn theologische opvattingen maar om wat ik heb gedaan met Jezus en met de gaven die God me heeft gegeven. Iets dichter bij huis: de catechismus (vraag en antwoord 54) belijdt dat Christus (en niet zijn volgelingen) Zich een kerk vergadert, beschermt en onderhoudt. Ik weet niet in hoeverre die neiging kerkkeuzes te relativeren wordt ingegeven door wishfull thinking, dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Hoe dan ook: kan je als ouderling zulke opvattingen hebben? Ben je eerlijk als je, hoewel je fundamentele twijfel over en moeite hebt met kerkelijke verdeeldheid, toch "ja" zegt op de vragen die je gesteld worden bij je bevestiging?

3. Ik weet niet hoe ik de benoeming moet opvatten
Vaak wordt van een benoeming tot ambtsdrager gezegd dat het een roeping van God is. Het kan natuurlijk zijn dat God op deze manier aan mij wil laten merken dat Hij op een reactie van mij zit te wachten. Misschien wil God mijn lauwheid doorbreken. Maar anderzijds: ik ben me er van bewust dat ik een kans liep gevraagd te worden voor een ambt. Ik ben 27 jaar, heb een baan, ben verbaal goed onderlegd en kom integer over (dat hoop ik ook te zijn). Dat klinkt vast hooghartig, maar zo bedoel ik het niet. Mijn wijkouderling heeft me op mijn vraag naar het waarom van de benoeming een antwoord gegeven dat aansluit bij die karakterisering. Bovendien is er in onze gemeente (zoals in zoveel gemeentes) sprake van een enorme hoeveelheid vacatures en een schrijnend gebrek aan mensen die de vacatures kunnen en willen bezetten. In wellicht te cynische bewoordingen samengevat: in zo’n situatie komt bijna iedereen (elke man, althans) vanzelf eens aan de beurt om ouderling of diaken te worden.
Het bevestigingsformulier houdt ook rekening met deze twijfel, en vraagt van aantredende ambtsdragers met die twijfel af te rekenen:

quote:

“Bent u ervan overtuigd, dat God zelf u door zijn gemeente tot deze dienst heeft geroepen?”
(eerste vraag, zie pag. 553 gereformeerd kerkboek).
In hoeverre kan je die benoeming dan inderdaad nog zien als een roeping van God? En als dit Gods manier is om me wakker te schudden, waarom dan zo? Is Gods interventie alleen maar bedoeld om me er bij te bepalen dat ik een keuze moet maken, en wil Hij me niet daadwerkelijk tot ouderling roepen; of wil Hij dat ik én de keuze voor Hem maak, én een ambt ga vervullen waarin ik bijzondere verantwoordelijkheden moet dragen en andere mensen dezelfde spiegel moet voorhouden? Is het wel verantwoord om iemand als mij (lauw en inactief) ambtsdrager te maken?

4. Ik heb moeite met het “ondertekeningsformulier”.
Als ambtsdrager wordt je instemming gevraagd met twee formulieren: het bevestigingsformulier en het ondertekeningsformulier. Over dat eerste heb ik al wat gezegd onder nr. 1. Het ondertekeningsformulier beoogt te voorkomen dat ambtsdragers die twijfel hebben over de leer van de kerk, daar al te gemakkelijk mee de boer op gaan. Tot zover geen probleem – ik kan me dat voorstellen. Mijn moeite zit ‘m in de aanduiding van datgene dat je overeind moet houden: de bijbel en de belijdenisgeschriften. Over het gezag van de bijbel begin ik hier maar niet – het zou een overkill aan "ik weet het niet” opleveren. Met de belijdenissen ligt het iets anders. Ik denk dat belijdenissen waardevolle getuigenissen zijn van christenen van vroeger die langs de lijnen van een gedeeld geloof met christenen van vandaag zijn verbonden. Belijdenissen laten ons zien hoe de voorouders in de christelijke en de gereformeerde traditie hebben gereageerd op de uitdagingen en problemen waarmee ze werden geconfronteerd. Maar het zijn feilbare verslagen, dagboeken vanaf het slagveld, in zwaar gechargeerde bewoordingen. Kan ik ondanks zulke reserves toch een formulier ondertekenen, waarin het gezag van die geschriften vrijwel op één lijn wordt gezet met het gezag van de bijbel?

U ziet, veel “ik weet het niet”. Een deel van deze twijfel en vragen heb ik ook al laten doorschemeren aan mijn ouderling. “Het is een beslissing van veel gebed”, zei hij. En daar heeft hij vast gelijk in. Vanochtend heb ik sinds lange tijd hardop gebeden, voor mezelf en voor mijn kerk. Al ik zo overzie wat ik allemaal heb opgeschreven, dan bekruipt me een gevoel dat ik het niet kan máken om ouderling te worden. Maar aan de andere kant: biedt ik weerstand tegen wat God met me wil?

Wellicht heeft u niets te zeggen – het is ook een veel te lang verhaal geworden. Maar als u me een goede raad kan geven, dan neem ik daar graag kennis van.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 11:24:12 am door Thomas »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2005, 11:42:49 am »
wroef!

Je gaat in ieder geval integer om met het beroep dat op je gedaan wordt.

quote:

Dat vind ik een groot minpunt. Maar daar kun je eerlijk over zijn richting de kerkenraad, neem ik aan. Dat lijkt mij in ieder geval juist om te doen. Mocht je wel ouderling worden: dan wordt het een situatie waarin een blinde de blinden probeert te geleiden: onjuist.

quote:

2. Ik weet niet zeker of ik vrijgemaakt wil blijven
Dat lijkt mij van later zorg. Probeer eerst Christus te hervinden, en Zijn geest een plek in je leven te geven. Best kans dat je daarna ontdekt dat je die gedrevenheid ook op je broers en zussen in de vrijgemaakte kerk wilt overbrengen.

quote:

3. Ik weet niet hoe ik de benoeming moet opvatten
Vind ik ook wel lastig. Zie het als een teken dat de huidige gemeente ook onvolkomen is, net als jij.

quote:

4. Ik heb moeite met het “ondertekeningsformulier”.
Da's een juridische zaak. Maar ik vind er wel wat voor te zeggen. De gemeenteleden hoeven niet een te zijn in het belijden. Maar de kerkenraad wel. Uiteraard streven ze daarbij naar het doen van Gods Wil,  en hopen ze namens God te leiden. Daar is op zich niet veel mis mee. Dat dat dan juridisch wordt dichtgespijkerd middels zo'n formulier is wellicht jammer, maar begrijpelijk.

Tot slot: je zou kunnen afzien van de benoeming om bovengenoemde redenen, maar jezelf en je gemeente kunnen beloven om je in te zetten voor God. Dus: boeken lezen, cursussen volgen, of iets anders dat je dichter bij God gaat brengen, wat jou zal kunnen overtuigen. En je kunt ipv in de kerkenraad te gaan iets anders, iets neutralers, doen: het kerkblad redigeren, zieken bezoeken, koffie schenken en afwassen na de dienst, noem maar op.

ps: ik heb -als vrouw- makkelijk praten.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 11:45:03 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2005, 11:51:15 am »
Hoi Thomas.

Ik ben nog jong, en misschien ook wel heel erg naief. Helpen kan ik je niet. De indruk die ik krijg uit jouw verhaal is dat God inderdaad wil dat je serieus nadenkt over jouw relatie met Hem. Of Hij ook wil dat je ambtsdrager wordt, weet ik echt niet. Dat is iets wat je aan Hem voor moet leggen. Dus inderdaad heel veel bidden. Aan God je twijfels voor leggen. Je lauwheid bij Hem brengen.
God legt nu een claim op je. Vraagt NU een beslissing te nemen of je verder met Hem wilt. Dat is wat ik opmaak uit je verhaal. Ga éérst dáár mee aan de slag. Ik weet zeker dat God je dan ook duidelijk zal maken of Hij je als herder over zijn kudde wil aanstellen.

Ik zal in ieder geval voor je bidden. Sterkte, Thomas
computerfout: een vreemde een in de byte

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2005, 12:04:26 pm »
Als buitenstaander zou ik willen opmerken: Heel eerlijk dat je hier onderkent dat je een lauw christen bent.
En dan zou ik op grond hiervan zeggen dat je dan geen ouderling zou kunnen zijn omdat van een ouderling toch wordt verwacht dat hij de kudde leidt.
Ik vind het juist heel goed dat je onderkent dat dit eigenlijk een probleem is dat je met zo'n geloofsleven (of juist het ontbreken daarvan) ouderling zou kunnen zijn. (hoeveel mensen zijn ambstdrager terwijl ze in dezelfde situatie zitten)
Misschien is voor jou een moment om serieus met deze lauwheid af te rekenen. Door het aan God te vertellen en Hem te vragen je zekerheid en vrede terug te geven.

En toevallig hadden we hier thuis net een gesprek over, mensen die in hun gemeente een bepaalde beleving missen. Wat is die beleving dan concreet, wat mis je dan? En is het niet zo dat dit begint bij het zelf een warm hart voor de Heer en medegelovigen te hebben? Als je dit persoonlijk uitstraalt in je omgeving in je kerk/gemeente waar je je bevindt, dan kan het niet anders dan dat dat z'n uitwerking heeft.
Eerlijkheid over lauwheid in je geloofsleven en hoe je dit zou willen veranderen, brengt toch met andere mensen in de kerk het gesprek hierover op gang, en dat lijkt me heel positief. :)

Ik weet niet of je ooit vroeger wel een warm geloofsleven had, dat komt niet zo naar voren.
Maar tegen ieder zegt de Heer eigenlijk wat Hij zegt tegen de gemeente van Efeze in Op. 2, dat als je de eerste liefde hebt verlaten, dat je wordt opgeroepen hiernaar terug te keren.
Als je dit verlangen hebt, dan zal God je dit ook willen geven dat die eerste liefde weer terugkomt en je (weer) een warm hart krijgt voor de Heer en je medegelovigen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2005, 12:52:11 pm »
Beste Thomas!

Uit je posting volgt de bevestiging van je integer zijn!

Bij het lezen rees de vraag waarom men jou heeft benaderd. Ik veronderstel toch de bekendheid met het feit dat je een -kort samengevat-  "flauw kerkganger" bent?
Wellicht is de reden hiervoor te verklaren door het feit dat men jou meer bij de kerk wil betrekken.

Elle schreef m.b.t. het bevestigingsformulier dat dit een juridische aangelegenheid betreft.
Bij geschillen over juridische aangelegenheden oordeelt de wereldse rechter; alleen al om deze reden kan ik dit standpunt van Elle niet delen. Naar mijn opvatting kom je hier meer op het terrein van de (geloofs)ethiek die je nimmer mag verloochenen, en daarin is jouw probleem m.b.t. je twijfels meer gelegen.

Het enige advies dat ik je kan geven beste Thomas; volg je hart en je (kennelijk) gezonde verstand!

Veel sterkte!
שלום

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2005, 01:45:09 pm »

quote:

Thomas schreef op 04 maart 2005 om 11:23:
Beste mensen,
Ik ben lid van een gereformeerde kerk (vrijgemaakt) in Nederland. Ik zit met een lastig probleem dat ik wel graag in de groep wil gooien, maar dan anoniem. Dat is misschien wat laf, maar ik hoop dat jullie er begrip voor hebben.
Gisteravond heb ik bezoek gekregen van mijn wijkouderling. Hij overhandigde een brief, waarin me werd meegedeeld dat de kerkenraad me heeft benoemd als ouderling. Over enkele weken wordt mijn schriftelijke reactie op de benoeming verwacht.
Het gaat me niet zozeer om de gevolgde procedure - elders op dit forum is daar al over gepraat. Ik zit nu wel met de vraag wat ik moet doen. Mijn gedachten zijn nog niet geordend, maar ik hoop het probleem een beetje inzichtelijk te kunnen weergeven.

Sinds ongeveer 4 jaar weet ik niet zeker of ik wel christen ben. Ik volg trouw een bijbelkring, ga met wisselende regelmaat ter kerke (niet al te vaak, zo’n 3 à 4 maal per maand) en lees onregelmatig in de bijbel. Ik weet ook niet zeker hoe gezaghebbend de bijbel is. De tweede en derde vraag uit het bevestigingsformulier van ambtsdragers (pag. 553 van het Kerkboek) zijn hier aan de orde:

[...]

Mijn antwoord op deze vragen: ik weet het niet – geen ja, geen nee.
Ik investeer nauwelijks in mijn gemeente en voel me er niet mee verbonden. De laatste anderhalf, twee jaar heb ik me gerealiseerd dat dit nergens meer op slaat. Ik moet een keuze maken. Die bewustwording komt echter heel langzaam op gang: ik merk nog geen grote gedrevenheid. Het ontbreekt me ook aan de "sence of urgency" om er echt werk van te maken. Geen eindeloze gebeden opgezonden, geen avondlange bijbelstudies, geen stapels boeken gelezen. Gewoon lauw, en de laatste jaren ontevreden lauw. De brief die ik heb gekregen, markeert een beslismoment. Het komt er nu op aan: ik moet kleur bekennen.

[....]

Laten we het beperken tot je punt 1 want de overige punten zijn een afgeleide van dit punt.
Ik wil niet uitsluiten dat je een structureel lauw geloofsleven hebt maar het is volstrekte onzin dat af te meten aan de lengte van je gebeden en bijbelstudies en het aantal door jou gelezen boeken. (Overigens neem ik aan dat die bijbelkring wel een hele avond duurt ;) )

Wat wel wat zegt over (de vruchten van) je geloofsleven is hoe je met je broeders en zusters om gaat. Je investeert nauwelijks in je gemeente en je voelt je er niet mee verbonden, hoe komt dat? Zijn er dingen voorgevallen, of zijn je omstandigheden veranderd? Wat verwacht je uberhaupt van je gemeente en wat denk je dat er van jou verwacht wordt? Kort gezegd, ik krijg de indruk dat je het idee hebt dat je je plaatsje in de hemel nog moet verdienen en dat je daar terecht geen zin in hebt. Ik zou zeggen ga terug naar het begin: Johannes 12:46  Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. Dat is de kern, al die andere zaken zijn bijzaken. Gewoon je handen vouwen en vragen: Heer kom mij in mijn zwakheid te hulp.  En je krijgt antwoord, dat weet ik zeker!

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2005, 02:22:43 pm »

quote:

Hoi Thomas,

Voordat ik een heel referaat schrijf, heb ik eigenlijk eerst een vraag.
Je zegt dat je niet zeker weet dat je christen bent, uit je verhaal merk ik op dat je wel in God gelooft.
Maar wat is volgens jou een christen ?

Thomas

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2005, 02:53:06 pm »
Dank voor alle reacties, bemoedigingen, vragen en antwoorden. Ik neem, als jullie het goed vinden, nog even de tijd om er gedegen op te reageren. Een korte reactie kan er al wel van af, namelijk als het gaat om mijn christelijke identiteit en mijn gebrek aan voeling met mijn gemeente.

Ik weet dat een aantal van de dingen die ik zeg, ogenschijnlijk van een gelovige afkomstig zijn. Het zijn mijn woorden, en ik denk ook echt dat ik in die zinnen oprecht ben. Maar hoezeer oprecht die woorden ook zijn, op de achtergrond speelt steeds een fundamentele twijfel mee: is het waar? Waarom doe ik er hoegenaamd niets mee?

Dan de vraag wat ik versta onder christen zijn. Een christen is een volgeling van Christus. Ik denk dat ik dat wil zijn, maar bots tegelijkertijd tegen een al jaren voortdurende luiheid om dat verlangen te verwezenlijken, op. Het enige waar ik echt van overtuigd ben, is dat ik dat allemaal als onbevredigend ervaar. Er is meer tussen hemel en aarde, en ik zit er met m'n neus bovenop, maar daardoor is me wel het zicht ontnomen.

Het gebrek aan voeling met mijn gemeente heeft (gelukkig) geen dramatische oorzaken in de trant van trauma's of iets dergelijks. Het is een gemeente met een hoge gemiddelde leeftijd, ik behoor tot een kleine groep jongeren. De gemeente is weinig charismatisch en wordt geplaagd door allerhande sores (zoals zoveel gemeentes). Ik woon er sinds een aantal jaren, maar maak er geen levend deel van uit. Dat heb ik goeddeels aan mezelf te wijten: ik ervaar geen aantrekkingskracht, maar zoek die ook nauwelijks.

Allemaal dingen die in de richting van een verzoek om ontheffing wijzen. Maar wat me nu echt bezig houdt, is de vraag: is dit Gods manier om me met de neus op de feiten te drukken? En zo ja: wat moet ik er mee?
Nogmaals dank voor de lieve woorden en nuttige vragen. Ik zal er na het weekeinde op reageren.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2005, 02:56:28 pm »
je zou kunnen bidden of de Heilige Geest je de woorden in het hart mag geven. Wat Gods bedoeling is, kun je denk ik niet beantwoorden (dus ik ook niet) Verwacht het niet teveel van jezelf.
Just B te W te Ee

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2005, 04:45:12 pm »
Heel goed dat je dit zo open en integer hier neerlegt!

quote:

Thomas schreef op 04 maart 2005 om 14:53:
Maar wat me nu echt bezig houdt, is de vraag: is dit Gods manier om me met de neus op de feiten te drukken? En zo ja: wat moet ik er mee?
Nogmaals dank voor de lieve woorden en nuttige vragen. Ik zal er na het weekeinde op reageren.

Is dit Gods manier om je met de neus op de feiten te drukken? Dat zou heel goed kunnen. Maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat je het daarom maar aan moet nemen. Het is denk ik wel heel belangrijk dat een ambtsdrager werkelijk een levend geloof heeft en als je daar aan moet/wil werken, zou ik dat voorrang geven denk ik.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2005, 04:46:39 pm »
offtopic:Als deze draad al iets oplevert, dan is het dat Thomas nooit meer het woord 'integer' durft te gebruiken :+
Tevens dubbelpost van Mezza verwijderd :)
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 04:49:22 pm door elle »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2005, 12:18:55 pm »

quote:

Beste mensen,
Gisteravond heb ik bezoek gekregen van mijn wijkouderling. Hij overhandigde een brief, waarin me werd meegedeeld dat de kerkenraad me heeft benoemd als ouderling. Over enkele weken wordt mijn schriftelijke reactie op de benoeming verwacht..............

Thomas,

anderen zijn ingegaan op jouw beweegredenen, maar ik wil even ingaan op jouw kerkraad en op de gemeente waarvan jij lid bent.

Ik vraag me af hoe het gemeenteleven bij jullie werkt. JIj geeft aan dat je twijfelt, niet regelmatig naar de kerk gaat etc.
Als de kerkraad dan toch tot de keus komt om jouw te benoemen, niet eerst op tal te zetten en dan via een verkiezing benoemen wat de normale weg is volgens mij, dan heerst er volgens mij grote geestelijke armoede. Als we de brief aan Titus 1 : 6-8  in gedachten nemen dan begrijp ik niet hoe ze tot hun keuze gekomen zijn. Tenzij ze absoluut niet weten hoe jij er nu voor staat. Dit kan alleen als er niet of nauwelijks contact is tussen jouw wijkouderling en jou.

Wat een advies aan jouw betreft zou ik eerst het formulier nog maar eens goed doorlezen want je neemt een grote verantwoording op je.

quote:

En u, geliefde broeders en zusters, ontvangt deze mannen als
dienaren van God.
(Oud.) Aanvaardt van harte de ouderlingen als opzieners en
herders van de gemeente. Hebt grote achting voor hen

om hun werk. Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt
u aan hen, want zij zijn het, die waken over
uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. (Hebr 13:17)
Ik denk dat je je kerkraad ook best op hun verantwoording mag wijzen in deze zaak en in hun omgaan met de gemeente. Wat je moet beslissen is jouw keus, al moet je ook weten dat als je in Gods naam je werk als ouderling doet, God je ook zijn Geest zal geven om dit werk te doen. Ik bid je alle sterkte toe bij het nemen van een besluit.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2005, 12:34:11 pm »
Als ik het zo lees zou ik ook zeggen: werk even eerst aan je eigen geloof.

Volgens mij kozen ze in het NT ook altijd voor Geest-vervulde christenen om de kerk te leiden, als je van jezelf zegt dat je dat echt niet bent, moet je daar eerst aan werken denk ik... (of het laten gebeuren, dit even voor de mensen die altijd zeggen dat je niks uit jezelf kunt ;) )
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2005, 12:50:25 pm »
He Thomas,

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, al was dat meer toen ik informeel gevraagd werd door mijn wijkouderling, en niet door een officiele brief.
Maar ik heb heel veel zaken tegen elkaar afgewogen,met mijn vader erover gesproken,  met een paar andere mensen die mij goed kennen er over gesproken, met een paar vrienden van mij die diaken waren er over gesproken, en al met al ben ik tot de conclusie gekomen, nu nog niet.
Ik weet zelf ook wel, dat ik een keer aan de beurt kom, en dat ik het wel zou kunnen, maar ik vind dat je er wel klaar voor moet zijn, als je er aan begint, en ook dat je de nodige tijd moet hebben om er voor de mensen te zijn, want ik vind ook dat ik het niet kan maken om er aan te beginnen, als ik vantevoren al weet dat ik me niet voor 100% er voor kan inzetten.

Oftewel, mijn tijd daarin zal waarschijnlijk nog komen, maar nu nog even niet. :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2005, 10:48:25 am »
Als ik alles zo lees (ben een paar daagjes weggeweest), dan zou ik zeggen volg een alpha-cursus. Ik weet dat in mijn woonplaats (Groningen) de vrijgemaakte kerk ze het hele jaar door geeft.
Of er in jouw woonplaats alphacursussen gegeven worden kun je op de site van Alpha Nederland vinden: http://www.alpha-cursus.nl/database/zoek/

Ik heb gezien bij vrijgemaakte vrienden van mij (ben zelf niet vrijgemaakt) dat zo'n cursus enorm hielp bij het 'op een rijtje krijgen' van het geloof.

Als je buiten het forum om wilt praten kun je me altijd MSNnen of mailen (zie profiel).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 06, 2005, 11:42:19 am »
De Emmaus-Cursus is ook erg OK. :)
Alpha ook overigens.

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 07, 2005, 12:20:26 pm »
Thomas,
Als eerste dit: hoe de uitkomst van je afwegingen  ook mag zijn, winstpunt is in ieder geval dat je diepgaand over je eigen geloofsleven bent gaan nadenken.

Dan over het probleem zelf. Ik ben inmiddels 35 en ben in mijn vorige twee gemeentes ook ouderling geweest. Ik heb daarbij het hele proces rondom kandidaatstelling, verkiezing, benoeming, bevestiging en  ontheffing een aantal keer van beide kanten meegemaakt. Een soort van ervaringsdeskundige dus (ahum). O-)
Ik heb geprobeerd om vanuit mijn ervaringen op de door jou aangedragen punten te reageren.

1 Ik heb een structureel lauw geloofsleven
Als je op die vraag geen voluit JA kunt zeggen, moet je geen ouderling worden! De vraag wordt niet voor niets gesteld. Taak van de ouderling is: “In de eerste plaats zien zij erop toe, dat elk lid van de gemeente zich in belijdenis en wandel gedraagt naar het evangelie. Zij bezoeken trouw de leden van de gemeente, om hen met het Woord van God te vertroosten, te vermanen en te onderwijzen.” Dit wordt volgens mij lastig als je er voor jezelf niet zeker van bent dat de Bijbel gezaghebbend is.

2 Ik weet niet zeker of ik vrijgemaakt wil blijven
Ik denk dat het juist van belang is dat je moeite hebt met de kerkelijke verdeeldheid. God heeft het nooit zo bedoeld dat Zijn kinderen, die Hem echt van harte liefhebben en willen dienen, verdeeld zijn over verschillende kerkgenootschappen. Uiteindelijk zijn de grenzen tussen de verschillende kerken menselijke grenzen waar God niet aan gebonden is. Dat wil alleen niet zeggen dat de kerkkeuze daarmee van ondergeschikt belang is. Ieder is verplicht om zich te voegen bij de kerk van Christus en heeft daarmee de opdracht om een keuze te maken.
Dat betekent m.i. dat je als ouderling in de GKV elke overstap naar een ander kerkgenootschap niet bij voorbaat afkeurt, maar er rekening mee houdt wat de omstandigheden zijn. Maar bovenal moet je nagaan of de keuze gedaan wordt in oprecht geloof en in afhankelijkheid van God. En dan kan het wel degelijk voorkomen dat je een overstap afkeurt, en die als kerkenraad dus ”met verdriet” meedeelt aan de gemeente.
Ook moet je er van overtuigd zijn (maar dat geldt voor alle leden van de kerk!) dat de kerk waar je op dit moment zit (in dit geval dus de GKV) een goede kerk is (om het besmette “ware kerk” begrip maar even te omzeilen). Heb je die overtuiging niet, dan wordt je dringend opgeroepen om die kerk te verlaten!

3 Ik weet niet hoe ik de benoeming moet opvatten
Tsja, die roeping is een lastig aspect, zeker als je benoemd wordt en niet door de gemeente gekozen. Kerkewerk blijft tot op zekere hoogte mensenwerk, dus er worden ook fouten gemaakt. Niet voor niets is de vraag of jij in je hart ervan overtuigd bent dat je geroepen wordt. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Als ik zo eens luister naar de klaarblijkelijke motivatie voor jouw benoeming, dan hoor ik daar weinig geestelijke argumenten. Ik vind het persoonlijk onzin om iemand geschikt te achten voor ouderling, alleen omdat hij een bepaalde leeftijd heeft en goed overkomt. In 1 Tim. geeft Paulus voldoende aanknopingspunten om een keuze voor iemand te baseren op gaven die iemand heeft gekregen. Als de motivatie van de benoeming niet verder gaat dan de door jouw genoemde argumenten, dan zou ik dat zeker naar de kerkenraad terug”kaatsen”.

4 Ik heb moeite met het “ondertekeningsformulier”
Ik ben het niet met je eens dat in het ondertekeningsformulier de belijdenissen op een lijn gesteld worden met de bijbel. Als jij kan aantonen vanuit de Bijbel dat onderdelen van de belijdenis niet kloppen met de bijbel, dan ben je natuurlijk niet gebonden aan de belijdenis.

Ik wens je hoe dan ook heel veel sterkte, wijsheid en inzicht bij dit lastige traject.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Thomas

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 07, 2005, 09:11:51 pm »
Beste meedenkers,

In de eerste plaats: nogmaals mijn hartelijke dank voor de vele bemoedigende reacties en nuttige vragen. Ik heb gemerkt dat ik in de afgelopen dagen veel profijt heb gehad van het delen van mijn kwestie met anderen. De knoop heb ik nog niet doorgehakt, omdat ik nog een aantal gesprekken wil hebben met vrienden en bekenden. Tot zover de voortgang van het proces.

Nu mijn reactie. Als ik het goed zie, zijn de reacties te bundelen tot 3 thema’s:

1. Ga werken aan je geloofsleven
Elle heeft hierover gezegd dat ik het gevaar loop de eenoog te worden die de blinde leidt. Een terechte waarschuwing. Ze roept me ook op te proberen Christus te hervinden. Een soortelijk appèl is gedaan door Fotogravinnetje, Priscilla en Aquila, dingo (dank voor de fraaie tekst), Mezzamorpheus, Zwever en Roodkapje.

Mijn twijfel over het wel of niet vragen van ontheffing (formeel is de benoeming al rond, dus is er geen sprake van aanvaarding) heeft ook niet zozeer te maken met de vraag of ik met de stand van zaken in mijn geloofsleven het ambt van ouderling kan vervullen – mij is wel helder dat dat niet zo is. In mijn eerste reactie (vrijdag 4 maart, 14:53 uur)  heb ik al geprobeerd aan te geven wat de bottleneck is. Kennelijk is dat niet gelukt. Laat ik het nog eens proberen.

a. God verandert mensen
Van of over diverse mensen heb ik gehoord dat God ingreep in hun leven. Dat zijn soms spectaculaire verhalen, soms heel triviale gebeurtenissen. Hoe dan ook, steeds als ik die verhalen hoorde bekroop me een jaloers gevoel: ik wil ook gegrepen worden door God. Ik wil die inspirerende, zichtbare verandering ondergaan. Maar die gevoelens waren steeds heel ambigu, of misschien beter gezegd: oppervlakkig. Meermalen heb ik een boekje ter hand genomen om nu toch echt eens met mijn geloof aan het werk te gaan; diverse keren heb ik een bijbelleesrooster opgezocht en demonstratief op mijn tafel gelegd om het lezen weer vast onderdeel van mijn dag te maken; al jaren achtereen blijf ik een bijbelkring, en zelfs een Emmaüskring volgen (sic! Mezzamorpheus). Maar de vonk slaat niet over. Ik ben en blijf lauw. Het kost me heel veel moeite regelmaat op te bouwen in het lezen uit de bijbel of (andere) boeken, en als ik merk dat het niet lukt leg ik me daar maar al te gauw bij neer.

b. Ben ik nu aan de beurt?
Tot zover is de conclusie gauw getrokken: ik moet ontheffing aanvragen. Maar wat als dit nou eindelijk die vonk is? Zou het kunnen zijn, dat God het (een beetje oneerbieding gezegd, misschien) aandurft om een notoire twijfelaar tot ouderling aan te stellen, om zodoende mij weer op het rechte pad te krijgen? Terecht wijst Mezzamorpheus erop dat óók als dit inderdaad een signaal van God is, dat nog niet betekent dat ik dus ook maar ouderling moet worden. Maar het blijft lastig: waarom op deze manier? Nou geldt dat vast voor heel veel dingen die God doet, maar toch. En waarom wordt van zo’n benoeming zo gemakkelijk geroepen dat het een roeping van God is, maar zijn we daar een stuk voorzichtiger mee als iemand bijvoorbeeld beweert een opdracht van God te hebben gekregen?

2. Waarom loopt het niet lekker in de GKv en in je gemeente?
Door diverse deelnemers is gevraagd waarom ik me in mijn gemeente niet echt thuis voel. Dat heeft onder meer te maken met het algehele gevoel van lauwheid dat ik hiervóór al omschreef. Priscilla en Acquila vroeg wat ik concreet mis, en of een betere beleving niet bij mezelf begint. Het antwoord op de tweede vraag is een schot voor open doel: natuurlijk is dat zo. Maar uit wat ik hiervóór schreef, blijkt al wel dat ik er niet in slaag voldoende vasthoudend te zoeken naar contact met God. En het ergste is: ik baal er meestal niet eens zo erg van.

Dan de vraag wat ik mis in mijn kerk. Ik mis zichtbare en voelbare tekenen dat geloven iets met mensen doet. Daarnaast voorzie ik problemen als het gaat om de identiteit van de vrijgemaakte kerk. De binding aan de belijdenissen die door ambtsdragers moet worden onderschreven, benauwt me. Ik zie daarin een nodeloos verstarren van een waardevol erfgoed van christelijke voorouders.

(Tussen haakjes, en vooral voor another brick: kijk eens bij de synode-uitspraken uit 1996 die gedaan zijn n.a.v. art. 54 Kerkorde over het gezag van belijdenisgeschriften. Natuurlijk mag je ze toetsen en moet er iets veranderen als ze onschriftuurlijk blijken – maar een uitspraak als hier geciteerd werkt verstarring in de hand!).

Het bijzondere gezag dat aan de belijdenisgeschriften wordt toegekend, maakt in mijn beleving dat kerkgangers zich niet laten inspireren door de oude woorden, maar zich er het zwijgen door laten opleggen. Het gaat dus niet om de geschriften zélf (alhoewel ik ook wel moeite heb met delen daaruit, bijvoorbeeld art. 36 NGB) als wel hoe daar mee wordt omgegaan in de GKv. (Roodkapje heeft soortgelijke verzuchtingen gedaan in haar thread over het verschil tussen de gereformeerde leer en de gereformeerde cultuur. Ik herken me in haar klacht).

De GKv is een kerkgemeenschap in overgang. Wellicht (laten we het hopen) zijn deze strubbelingen over koers en identiteit over enkele jaren niet meer actueel. In de tussentijd vind ik het wel erg lastig aansluiting te zoeken bij de in de GKv gangbare manier van belijden.

Wat another brick opmerkt over het je terecht ongemakkelijk voelen bij kerkelijke verdeeldheid is me uit het hart gegrepen – ik ben wel eens bang dat veel gelovigen de verdeeldheid veel te veel accepteren, er misschien zelfs in zwelgen.
Mijn twijfel over de vrijgemaakte kerk is ook niet of deze kerk de juiste leer verkondigt – mijn twijfel betreft of vrijgemaakte kerken (ik vermijd hier “de kerk”) voldoende voedingsbodem en ruimte geven aan de consequenties van een christelijk leven. De bekende gesprekken over gevoel en beleving lopen doorgaans stuk op stokpaardjes. Mijn indruk is dat de laag die daaronder zit, gemeden wordt. Het gáát inderdaad niet om gevoel, evenmin als het gaat om een ordelijke kerkdienst of om ouderlingen in zwarte pakken. Ik denk dat de spanning in de vrijgemaakte kerk die vandaag de dag waarneembaar is, onder meer wordt veroorzaakt door het gebrek aan visie op wat geloven inhoudt en welke consequenties daaraan verbonden zijn. Het is hier niet de plaats om die stelling uitgebreid te gaan onderbouwen, laat ik volstaan met het volgende: de impact van het verhaal dat in de kerk verteld wordt, zou zo groot en duidelijk waarneembaar moeten zijn, maar ik merk er zo weinig van. En juist voor iemand die zo graag van lauw gloeiend heet wil worden, is dat een pijnlijke constatering.

Dit probleem is, naar ik denk, verbonden aan de GKv als instituut, niet alleen aan mijn eigen gemeente. Overigens weet ik dat er vrijgemaakte gemeenten elders in het land zijn waar de knoop al is doorgehakt, en waar een positieve en op groei gerichte weg is ingeslagen. Da’s heel mooi, maar voor mij nu niet relevant: ik ben benoemd in een gemeente waar dat allemaal nog (lang) niet aan de orde is.

Zo kom ik op het niveau van mijn huidige gemeente. In mijn eerste reactie schreef ik al (naar aanleiding van een vraag van dingo) dat ik geen traumatische ervaringen heb opgedaan in mijn gemeente – God zij dank. Ik weet niet goed waarom je denkt dat ik geloof dat ik “mijn plaatsje in de hemel nog moet verdienen.” Kan je dat toelichten?  

Overigens geloof ik dat een “warm christen” (ik gebruik dat maar even als tegenstelling tegenover mijn eigen kwalificatie als “lauw christen”) zich in een gemeente als de mijne best op z’n gemak zou kunnen voelen – warmte heeft de neiging af te stralen op de omgeving, en dat is zeker in dit verband een goede eigenschap.

3. De benoeming
Resteren een paar vragen rondom de benoeming. Onder andere door dovid en Merwekade is gevraagd hoe het kan dat ik, hoewel ik geen vaste bezoeker van de kerk ben, toch benoemd ben. Het antwoord op die vraag moet ik schuldig blijven. Ik zal de vraag wel voorleggen aan de wijkouderling, als ik nog eens met hem praat over de benoeming. Elle suggereerde dat ik bij mijn vragen rondom de benoeming me moest realiseren dat de gemeente onvolkomen is. Ik weet niet helemaal wat ze daarmee bedoelt. Mijn vraag betrof niet zozeer hoe het kan dat de kerkenraad een ontrouwe kerkganger toch benoemt, mijn vraag betrof of ik dit als roeping van God moest zien. Dat lijkt wellicht op elkaar, maar ‘t is toch wat anders, denk ik.
Evenals Merwekade en another brick vind ik dat er nog wel een aantal vragen zijn rondom de motivering voor de keuze van de kerkenraad – die zal ik zeker stellen. Ik houd jullie op de hoogte.

Nou, weer een enorme lap tekst. Hopelijk zijn er nog mensen die mee willen praten. Ik ben benieuwd!
Groet,
Thomas

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 07, 2005, 10:09:53 pm »
Ik heb vluchtig de discussie doorgelezen en heb eigenlijk maar één vraag. Je schrijft dat je jouw eigen geloofsleven 'lauw' vindt. Jouw schrijven geeft mij de indruk dat je daar niet tevreden mee bent en dat je je daar in meer of mindere mate druk om maakt. Je hebt pogingen gewaagd om je geloofsleven 'op te krikken', pogingen die niet naar jouw tevredenheid gelukt zijn. Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Zou het zo kunnen zijn, dat je te 'perfectionistisch' bent in jouw verwachting van je persoonlijke geloof? Dat je er een bepaald beeld van hebt, dat je nooit bereiken kan? En dat je dus kunt wachten op die bepaalde 'vonk' tot je een ons weegt? Om het wat thetischer te formuleren: Jij gelooft, anders zou je a. je er niet druk om maken, b. niet zo zorgvuldig een beslissing nemen en c. niet zo veel achtergrondkennis hebben. Misschien heb je simpelweg wat meer verantwoording in jullie gemeente nodig om meer commitment met haar weg en jouw weg met God te krijgen. Ik hoop dat je een manier vindt om je geloof te leven zonder onterechte verwachtingspatronen van binnen uit of van buiten af. Of je dit commitment via een bijzonder ambt moet krijgen is een vraag die jijzelf, met God in je hart en de gemeente voor ogen moet beantwoorden.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 07, 2005, 10:30:59 pm »
Ik heb ook even over de post van 21:11 nagedacht en zat me ook wat af te vragen over het 'lauw' christen zijn. Natuurlijk kun je als lauw christen best veel feitenkennis hebben, maar ik vraag me inderdaad ook af of een 'echt' lauw christen het erg vindt dat hij een lauw geloof heeft. Dat ten eerste.

Vervolgens dacht ik na over een analogie die ik ooit iemand verteld had over wat geloven is. Gaan geloven lijkt wel wat op de jackpot winnen bij de lotto.
Ik weet dat meedoen aan de lotto geen gereformeerde bezigheid is, maar laat me even for the sake of the argument ;)
Iemand die de lotto wint wordt geen miljonair puur door het vallen van de balletjes. Je wordt het zelfs niet door het zetten van de goede kruisjes. Zelfs iemand die op z'n lottoformulier de goede kruisjes zet en er tijdens de TV-uitzending achterkomt 6 goed te hebben is op dat moment nog géén miljonair. Hij wordt dat pas ná het verzilveren van het winnende lot bij de sigarenboer.

Zo word je geen christen of gelovige door naar de kerk te gaan en daar elke zondag een preek te beluisteren. Je wordt het zelfs niet door het hebben van veel kennis, waardoor je eventueel misstappen in een preek kunt aanwijzen. Je weet wellicht veel over het christendom, maar daarmee bén je geen christen. Je wordt het pas wanneer je met je kennis en het contact met medechristenen 'verzilvert'. Je moet er dus iets mee doen, je moet ermee naar de sigarenboer (dus naar God) gaan en door ermee aan de slag te gaan, door al je kennis en ervaringen naar God te brengen kun je miljonair worden.

Uit jouw post proef ik iets van een passieve houding. Je vraagt je af waarom de sigarenboer je dat miljoen niet komt brengen. (Bedoel ik niet negatief, maar hopelijk snap je mijn punt).

Ik ben zelf niet met het geloof opgegroeid en heb me op een zeker moment laten dopen in de GKv. Was ik op dat moment een christen? Achteraf kan ik zeggen: nee. dat was ik niet. Ik geloofde wel, ik wist een boel óver God, maar God zelf kende ik nauwelijks. Dat kwam eigenlijk anderhalf jaar later pas toen ik met verschillende christenen op een kring zat na een alpha cursus (waar ik in eerste instantie niet op mocht, omdat ik al van ongelovig bekeerd was naar gelovig 8)7 ). Het probleem was niet dat ik niet geloofde, het probleem was dat ik er niks mee deed. Daarom raakte het me niet.

Tegenwoordig vinden mensen mij een wedergeboren christen. Dat vind ik zelf ook wel een beetje, maar ik ben zeker geen superchristen ofzo. Ik heb ook moeite om elke dag bijbel te lezen en te bidden. Dat heeft iedereen. Wat ik nu wel weet en bij mijn doop niet, is dat het leven als christen de moeite waard is. En daarom wil ik wel steeds meer bidden en bijbellezen.

Misschien heb je wel niks aan dit verhaal (ik ben immers a. niet vrijgemaakt geboren, opgegroeid etc. en b. nu nog steeds niet vrijgemaakt en c. iemand die zich niet druk hoeft te maken ooit gevraagd te worden voor het ambt van ouderling), misschien ook wel.

Ik wil waar ik kan je wel graag helpen. Dus bij deze een poging.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 16, 2005, 09:24:07 pm »
Hoe is het eigenlijk met Thomas? Ik ben benieuwd of de gebeden die van dit forum zijn opgestegen hebben geholpen...

Thomas

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2005, 11:31:11 am »
Dag mensen,
Het is een poos stil geweest van mijn kant, mijn verontschuldigingen. Ik heb ruim een week geleden in een derde en erg lange post gereageerd op (bijna) alle bijdrages die tot dan toe waren geplaatst. Daarin werd kennelijk (afgezien van het Lotto-voorbeeld van Roodkapje ;)) geen aanleiding gezien nog verder te reageren. Da's niet erg, zoals eerder gezegd hebben alle reacties me erg goed gedaan en heeft het met anderen bespreken van mijn situatie me geholpen bij het ordenen van mijn gedachten. Dat allemaal gezegd hebbend, gaat het natuurlijk om de stand van zaken: wat gaat Thomas doen?

1. Mijn reactie op de benoeming
Aanstaande maandag moet mijn brief met een reactie op de benoeming bij de kerkenraad zijn. Het is mijn voornemen een verzoek tot ontheffing in te dienen. Dat kan niet echt een verrassing voor jullie zijn. In de brief wil ik (min of meer uitvoerig, hetgeen evenmin verrassend is) ingaan op de aandachtspunten die hier zijn besproken.

2. Mijn positie als christen
Er is voor me gebeden, zo hebben jullie gezegd en geschreven. En ik heb het gemerkt. In de afgelopen weken heb ik vrij veel gesprekken gevoerd met vrienden. Aanvankelijk was ik bang dat het steeds een herhaling van zetten zou worden, maar dat was niet zo. Ik heb de gebeurtenissen van de afgelopen weken opgevat als een Goddelijke interventie in mijn leven. Met de billen bloot! Ik doe mijn best dagelijks te lezen in een boekje, een korte bijbelstudie te doen en veel te bidden. Ik zoek Gods aangezicht, er op vertrouwend dat als ik dichter bij Hem kom, Hij dichter bij mij zal komen (Jacobus 4:8).

3. De reactie van anderen
Waar ik een beetje van geschrokken ben, is dat mijn verhaal best wel veel herkenning opriep - niet alleen in de afstandelijke sfeer ("ik kan me voorstellen dat je je zo voelt") maar ook in de persoonlijke sfeer ("eigenlijk heb ik dat ook"). Ik denk dat dat echt een probleem is (al zal mijn "ontdekking" voor velen een open deur zijn) en wil daar aandacht aan schenken, zowel bij mezelf als bij anderen.

4. Mijn positie in mijn gemeente
Christenen in mijn gemeente (en elders) hebben een openstaande vordering op me. Ze mogen iets van me verwachten. In de afgelopen weken heb ik gemerkt, dat mijn vordering op hen ruimhartig is ingelost. Dank! Het wordt tijd dat ik ook eens crediteur wordt, niet uit plichtsbesef of schuldgevoel, maar omdat dat deels mijn (en ieders) bestemming is.

5. Niet té optimistisch...
Nou, een wonderbaarlijke bekering! Dat valt mee. Ik ben er nog lang niet, en ik zal vast nog heel vaak terugvallen in oude patronen van lauwheid en passiviteit. Maar het begin is er. Ik hoop dat God mij en andere mensen die aan soortgelijke apathie ten prooi zijn gevallen, beet houdt.

6. Nogmaals: dank!
Ik wil afsluiten met jullie hier te bedanken voor de respons, het meeleven en het meebidden. Er is nog Iemand die ik zal bedanken, maar dat doe ik op een andere plek en manier ;)

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2005, 11:43:28 am »
Thomas
Ik ben erg blij om dit te lezen. God gaat soms voor ons ondoorzichtige wegen om toch tot zijn doel te komen. De kracht van het gebed is onovertroffen.
Ik denk dat je een goed besluit hebt genomen. Je positieve voornemens ten opzichte van je gemeenteleden zijn bewonderenswaardig. Ik wens je veel zegen en kracht toe bij het waarmaken van je voornemens!
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2005, 05:05:36 pm »
Fijn om te horen!
De meeste mensen, zeker die in de vrijgemaakte kerk geboren worden, ondergaan zo'n proces. Ik weet dat op mijn oude studentenvereniging daar niet veel aan gedaan wordt (GSVA). De mensen die een degelijk geloof hebben, zijn vaak randlid. De rest consumeert alleen, qua kerk: gaan op zondag naar de dienst, en daarna bij vrienden koffiedrinken/borrelen. Die periode heb ik ook doorgemaakt.
En ook ik herken je reactie: ook bij mij was het God die mij weerom deed keren.

Tot slot: succes. Ik ben bevoorrecht met mijn gemeente: een levende, redelijk jonge gemeente, met voor vrijgemaakten behoorlijk progressieve diensten. Het is lastig om daar niet bij het gemeenteleven betrokken te worden (al lukt het GSVAers doorgaans redelijk), wat je geloof behoorlijk kan stimuleren.
Dus: sterkte in je eigen gemeente! Met een beetje mazzl gaat God je gebruiken als een zoutend zout. Kijk maar uit :).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 18, 2005, 11:17:46 pm »

quote:

Thomas schreef op 18 maart 2005 om 11:31:

2. Mijn positie als christen
Er is voor me gebeden, zo hebben jullie gezegd en geschreven. En ik heb het gemerkt. In de afgelopen weken heb ik vrij veel gesprekken gevoerd met vrienden. Aanvankelijk was ik bang dat het steeds een herhaling van zetten zou worden, maar dat was niet zo. Ik heb de gebeurtenissen van de afgelopen weken opgevat als een Goddelijke interventie in mijn leven. Met de billen bloot! Ik doe mijn best dagelijks te lezen in een boekje, een korte bijbelstudie te doen en veel te bidden. Ik zoek Gods aangezicht, er op vertrouwend dat als ik dichter bij Hem kom, Hij dichter bij mij zal komen (Jacobus 4:8).

Dat is het toch.... Hem zoeken en vertrouwen.

quote:

5. Niet té optimistisch...
Nou, een wonderbaarlijke bekering! Dat valt mee. Ik ben er nog lang niet, en ik zal vast nog heel vaak terugvallen in oude patronen van lauwheid en passiviteit. Maar het begin is er. Ik hoop dat God mij en andere mensen die aan soortgelijke apathie ten prooi zijn gevallen, beet houdt.
Niet iedereen heeft een 'Paulus-bekering'. :) Ik wil je bemoedigen en opmerken dat een christen juist iemand is die weet dat hijzelf niet kan voldoen aan Gods voorwaarden, maar OOK zelf niet een heel goed christen kan worden.
Voor mij is een christen iemand die weet dat hijzelf dit niet kan, en dus steeds ook weet dat we voor alles van de Heer afhankelijk zijn. En het mooie is dat als je terugvalt, Hij altijd vergeeft. En dat een christen leeft vanuit vergeving.  En dat is het vertrouwen van Hem wat je zo mooi noemde in punt 2.
(Maar we willen het vaak zo goed doen en hebben het idee dat we er dan pas zijn - en dat kan een soort 'valkuil' van de satan zijn  die dan zegt: Nou zo erg goed gaat het met jou nog niet)

quote:

Ik wil afsluiten met jullie hier te bedanken voor de respons, het meeleven en het meebidden. Er is nog Iemand die ik zal bedanken, maar dat doe ik op een andere plek en manier ;)

:)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 19, 2005, 12:04:26 am »

quote:

Thomas schreef op 18 maart 2005 om 11:31:
Dag mensen,
Het is een poos stil geweest van mijn kant, mijn verontschuldigingen. Ik heb ruim een week geleden in een derde en erg lange post gereageerd op (bijna) alle bijdrages die tot dan toe waren geplaatst.

[...]

4. Mijn positie in mijn gemeente
Christenen in mijn gemeente (en elders) hebben een openstaande vordering op me. Ze mogen iets van me verwachten. In de afgelopen weken heb ik gemerkt, dat mijn vordering op hen ruimhartig is ingelost. Dank! Het wordt tijd dat ik ook eens crediteur wordt, niet uit plichtsbesef of schuldgevoel, maar omdat dat deels mijn (en ieders) bestemming is.
[/q]
Ik zie nu pas dat je me de vorige keer een vraag gesteld had maar je geeft inmiddels zelf al het antwoord, dit is precies wat ik bedoelde: niet uit plichtsbesef of schuldgevoel.
[q]
[...]
Hij heeft nog nooit een bidder laten staan en je hoeft er inderdaad niet voor op de hoek van de straat of  plein te gaan staan. ;)