Shabbat Shalom!
In de jaren vijftig groeide ik, als jongste kind van een Joodse moeder en een Christelijk Gereformeerde vader. De lagere school die ik bezocht was een vrijgemaakte. Daar heb ik me als kind nooit plezierig gevonden omdat enkele leerkrachten en medeleerlingen- mij
het gevoel gaven er niet bij te horen door in woord en daad te laten merken dat ik "niet een van hen was".
Gelukkig bezocht ik hierna de "algemeen" christelijke HBS waar ik een prachtige tijd beleefde.
Bij het doorlezen van dit Forum doet het me deugd te kunnen constateren dat er in een half decennium iets in positieve zin is veranderd, alhoewel ik hier en daar toch nog iets herken...

( Hier kom ik nog op terug)
Na m'n pubertijd heb ik de kerk de rug toegekeerd ben ik me intensief met het Jodendom gaan bezighouden. Ik ben en voel me Joods en ben Zionist in hart en nieren. M'n geloof in G"d (op m'n eigen wijze) heb ik behouden maar ben niet aangesloten bij een gemeente.
Zo af en toe ga ik mee naar Sjoel en waar mogelijk vieren we traditionele Joodse feestdagen.
Ik ben gelukkig getrouwd met m'n jeugdliefde uit Israel en we hebben drie kinderen. Met name vanwege m'n werk verblijf ik regelmarig in IL. Onze jongste dochter Rivka dient momenteel in de IDF, het Israelische leger.
We hebben ruim 4 jaar in Israel gewoond en hopen daar binnen enkele jaren definitief te gaan wonen.
Tot zover, ter inleiding even iets over mezelf.
Wat me nog immer pijn doet is het gebrek aan respect voor elkaars Religie; dit zowel bij de Joodse, Christelijke, Rooms Katholieke als Moslim Religies, zelfs onderling!
In principe geloven we allen in (en bidden tot) een en dezelfde Hogere Macht G"d. Een ieder op de wijze waarvan hij denk dat het de enige juiste is.
Moet het niet tonen van respect voor de andere Religie niet een minachting van de Eeuwige worden beschouwd? Die andere gelooft en bidt immers ook in/tot Hem....
Valt dit niet uit te leggen als een grote zonde?
Ben benieuwd naar de reacties en hoop hiermee de aanzet te hebben gegeven tot een leerzame en vooral zinvolle discussie.
Prettig weekend en - voor diegenen die het mocht treffen- : a git Shabbes!