Auteur Topic: Da Vinci Code / Symposium kraakt relithriller  (gelezen 2313 keer)

porcupine

• Bekijk profiel
Da Vinci Code / Symposium kraakt relithriller
« Gepost op: februari 25, 2005, 11:17:28 am »
" Het megasucces van Dan Browns 'Da Vinci Code' leidde woensdag tot een heus congres op de Universiteit Utrecht. Wetenschappers en Da Vinci-adepten discussieerden over de zin en onzin van Browns complottheorieën. "

" Kranenborg: ,,Het 'grote verhaal' van het christendom is aan slijtage onderhevig. En het bevat vreemde elementen. Wat moet je met het idee dat Jezus voor jouw zonden is gestorven en wat zijn dat trouwens: 'zonden'?'' "

Bron: http://www.trouw.nl/relig...ikelen/1109224925906.html

De teksten van de lezingen gehouden tijdens het symposium vindt u hier:
http://www.luce.nl/lst_publicaties

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2005, 10:06:22 pm »
Hallo porcupine,

M’n vriendin en ik hebben zojuist de DaVinci Code uit.
Het ziet er naar uit dat Brown op leuke en knappe wijze een aantal feiten verwisselt om z’n thriller plausibel te doen schijnen. Een paar dingen die opvielen waren bijvoorbeeld:

-In tegenstelling tot wat Brown suggereerde, waren er in werkelijkheid GEEN Tempelprostituees in de Eerste Tempel in Jeruzalem. Tempelprostitutie was een Kanaanitische praktijk.

-Het Hebreeuwse woord shechinah (שכינה) betekent “Gods tegenwoordigheid” of “Aanwezigheid” (en is een verwant van een wortel met de betekenis ‘wonen’, ‘verblijven’, of ‘stilstaan’ en houdt verband met de Hebreeuwse woorden voor ‘buurman’ en eveneens de ‘Tent van Samenkomst’ uit de Tanach en -vreemd genoeg- ook ‘geld lenen’, ‘in onderpand geven’) & is vrouwelijk (de Semitische talen, zoals Romaanse talen, maar niet zoals Engels, wijzen een geslacht toe aan alle zelfstandige naamwoorden). Maar Shechinah was/is NIET God’s vrouwelijke metgezel, zoals Brown schreef. Shechinah wordt in de Talmoed gerepresenteerd door het vrouwelijke deel van God’s aanwezigheid- niet als Metgezel.

-Het Judaisme denigreert of onderschat NIET de rol van de vrouw (zoals Brown meer dan eens insinueert). Dit betreft een algemene (en erg neerbuigende) misvatting, waarschijnlijk vanwege het feit dat het Jodendom gelooft dat mannen en vrouwen verschillend zijn en daarom verschillende rollen krijgen toebedeeld. Vrouwen zijn in het Jodendom absoluut gelijkwaardig aan de man. Men verwisselt al te gemakkelijk uniformiteit en gelijkheid & verwart het gebrek aan de eerste met een gebrek aan de laatste.
Evenmin miskent/kleineert het Judaisme de seksualiteit van een getrouwde vrouw- integendeel: seks is het recht van de vrouw en het is de plicht van de man te voldoen aan haar recht; niet andersom.
De Talmoed leert, dat als een man en vrouw elkaar liefhebben en elkaar respectvol ontmoeten in een daad van liefde, dat de Shechinah in hun midden is- dat man en vrouw de daad heiligen en beiden ‘beleggen in heiligheid’.

-Bovendien zou Brown hebben moeten weten dat het Judaisme nooit de Davidistische afkomst van Jezus heeft geaccepteerd, maar veronderstelt dat wel.

-etc,...

-Desondanks vonden m’n vriendin en ik het een goede complot-thriller  d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2005, 10:32:05 pm door Suighnap »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2005, 11:19:28 am »
Ik heb het boek nog niet gelezen, ik heb een beetje weerzin tegen de enorme hype van de Da Vinci Code. Het is niet eens literatuur maar een thriller. Onbegrijpelijk dat een thriller door mensen zo serieus genomen wordt.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2005, 11:28:52 am »
Ik vond hem ontzettend voorspelbaar. Halverwege het boek heb ik mijn zus, die hem al gelezen had, verteld hoe het zou aflopen, wie de goeden en wie de slechterikken waren en zelfs waar de speurtocht zou eindigen....
Verder snap ik inderdaad ook niet dat mensen dit boek serieus nemen, het is gewoon fictie, het leest makkelijk weg, maar het heeft dan ook niets om het lijf.
Pinkeltjefan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2005, 09:33:52 pm »

quote:

Alfredt
Verder snap ik inderdaad ook niet dat mensen dit boek serieus nemen, het is gewoon fictie, het leest makkelijk weg, maar het heeft dan ook niets om het lijf.

Wat ik van het boek gehoord heb (moet het nog steeds lenen van iemand) is het inderdaad maar een matig verhaal en worden er allerlei feiten door elkaar gehaald en verzinsels als feiten gepresenteerd.

Jij ziet dat, ik zie dat en veel andere christenen zien dat. Maar hoeveel niet-christenen zien dat? Als je ooit als kind nog wel in de kerk geweest bent, of alleen via een EO-tv-programma wel eens over de kerk en Jezus hebt gehoord, dan wordt het al een stuk lastiger om te zien wat waar is en wat niet! Het is niet voor niks, dat dit soort boeken (niet alleen literaire, maar ook pseudo-wetenschappelijke) zoveel aftrek vinden en zo grif geloofd worden door veel niet-christenen.

Kennelijk is er bij veel mensen toch een gevoel van herkenning. "zie je wel.. die kerk heeft me altijd lopen bedonderen", en dat in combinatie met de negatieve berichtgeving die je toch al vaak in de kranten vindt over kerken: priesters die kinderen misbruiken, ruzies om de PKN-kerkfusie, afsplitsingen bij de anglicanen vanwege homosexuele bischoppen, "bekrompen" denkbeelden en theocratie bij de SGP, een stokoude,zieke en gebrekkige paus waar grappen over gemaakt worden, president Bush die een born-again-christian is en een 'conservatieve christelijke' politiek voert, het gezeur van christenen over euthenasie en abortus, ex-christenen die in boeken schoppen tegen het gereformeerde wereldje (van 50 jaar geleden) etc..

Christenen komen gewoon niet zo positief in het nieuws, en als er dan populaire boeken zijn, die laten zien dat juist dat christendom vroeger niet zo lief was als het nu lijkt, en als dan uit zo'n boek blijkt, dat die christenen vroeger allerlei concurenten de kop in hebben gedrukt, dan wordt zo'n negatief beeld bevestigd. Trouwens, die concurenten die de vroege christenen de kop in zouden hebben gedrukt, zijn juist die stromingen die nu door/in New Age-hoeken heel populair zijn. Veel 'christelijke' esoterie en theosofie heeft juist verwantschap met al die gnostiek van de eerste paar eeuwen. Denk alleen maar aan de Christus-geest die een begrip is bij veel new-agers (en anderen). En al de moderne varianten van oude heidense godsdiensten hebben vaak als kernpunten een verering van MOEDER aarde en van het vrouwelijke.

Ik denk dus, dat dit soort boeken best 'gevaarlijk' kunnen zijn. Niet specifiek de daVinci Code, maar wel deze hele stroming, die z'n best doet om de geschiedenis zo om te draaien, dat christenen de boosdoeners zijn, en dat Jezus nooit bestaan heeft zo als christenen zeggen.1

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2005, 11:00:23 pm »
Ik ben het volledig met je eens.... alleen snappen doe ik het niet. (Niet omdat ik het niet kan, maar gewoon omdat ik het weiger... omdat ik het stupide vind dat mensen dinegn aannemen zonder te onderzoken. Dat vind ik binnen de kerk, maar net zo goed voor mensen die denken dat de Da Vinci Code gebaseerd is op de waarheid.)
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2005, 11:06:00 pm »

quote:

Alfredt: Ik ben het volledig met je eens.... alleen snappen doe ik het niet.

Dat snap ik dan weer niet  ;)

Zoals ik al zei, mensen willen het geloven, omdat het beantwoord aan hun gevoel dat er iets negatiefs is aan het christendom. En als er dan zo'n mooie samenzweringstheorie komt, dan wordt dat met beide handen aangepakt. Of deze houding alleen een 'natuurlijke' oorzaak heeft (sympatie voor de underdog, wantrouwen voor grote verhalen), of dat het ook te maken heeft met een specifieke afkeer van het christendom (waarover in de bijbel al wel gesproken wordt) dat weet ik niet.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2005, 11:24:25 pm »
Wat ik niet snap is dat mensen puur op hun gevoel (ok, en een of andere thriller) dingen aannemen of verwerpen. Is het zo raar om te verwachten dat mensen gewoon een klein beetje onderzoek doen?

Er staan zoveel toetsbare dingen in dat boek, en geen enkele van die zaken doorstaat de toets. Om maar 1 ding te noemen, het is toch gewoon een zaak van algemene bekendheid waar vrijdag de dertiende vandaan komt? Zo staat het boek vol met zulke zo makkelijk te toetsen zaken, dan kan je wel iets willen geloven, maar alleen als je je totaal niks wenst aan te trekken van historische of wetenschappelijk te onderzoeken feiten en bekendheden kun je dat geloof handhaven.
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2005, 11:42:29 pm »
mensen geloven denk ik ook niet dat ALLES waar is, maar zullen wel het gevoel hebben, dat de kern (christendom slecht, anderen goed) waar is.

quote:

Alfredt: Is het zo raar om te verwachten dat mensen gewoon een klein beetje onderzoek doen?

Hoeveel apocriefe evangelien heb jij bestudeerd? Het evangelie van Maria (Magdalena) wel eens gelezen? Of van Thomas, of de apocalyps van Petrus? of de brief van Philippus of het evangelie van Barnabas, of diens brief, of de handelingen van Mattheus?

Ik wist een paar maanden geleden niet eens dat die dingen bestonden,.. laat staan dat veel niet christenen dat weten. Als je dan geconfonteerd wordt met uitspraken over de inhoud ervan, is dan je eerste reactie: "goh interessant, maar dat moet ik eerst eens helemaal uitzoeken - dat kost me wel een weekje tijd - en daarna kijk ik wel of ik het geloof of niet" of denk je dan:"Die schrijver zegt in z'n voorwoord dat de documenten en gebouwen in z'n boek allemaal echt zijn, dus dit zal ook wel zo zijn"?
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 11:43:24 pm door Nunc »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2005, 11:43:05 pm »

quote:

Nunc:
Zoals ik al zei, mensen willen het geloven, omdat het beantwoord aan hun gevoel dat er iets negatiefs is aan het christendom. En als er dan zo'n mooie samenzweringstheorie komt, dan wordt dat met beide handen aangepakt. Of deze houding alleen een 'natuurlijke' oorzaak heeft (sympatie voor de underdog, wantrouwen voor grote verhalen), of dat het ook te maken heeft met een specifieke afkeer van het christendom (waarover in de bijbel al wel gesproken wordt) dat weet ik niet.

Voor een matig intelligent iemand betekent het betreffende boek al niet meer dan slechts een aardig tijdverdrijf. En als complot-thriller is het zeker geen slecht boek.
Men zou het ook kunnen zien als een parodie op de would-be literatuur van het New Age-denken, in plaats van een aanval op monotheïstische godsdiensten.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2005, 11:45:16 pm door Suighnap »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2005, 11:58:07 pm »
Je zou het als parodie kunnen zien, maar 'de code' bouwt wel voort op een aantal boeken die in dezelfde richting gaan, en die wel heel serieus bedoeld zijn. Denk aan 'heilige graal, heilig bloed' (van Baigent, Richard Leigh, Henry Lincoln.) over Jezus die getrouwd was met Maria Magdalena en een kind Sarah die het begin was van een 'koninklijke' bloedlijn in europa. Over dit boek zijn al meerdere documentaires geweest op discovery chanel.

Ook heb ik Freke en Gandi al een keer in een teleac-docu gezien (die over de zoon van god, met een hele hoop speculatieve gnostiek enzo). F&G toonden daar een kruisbeeldje met een heidense god (mitras dacht ik) erop, en claimen dat het christendom gewoon heidens jatwerk was, want ze claimden dat het beeldje van voor christus' geboorte stamde. Later ontdekte ik ergens op het internet, dat de overgrote meerderheid van de dateringen (door wetenschappers) van dat beeldje ergens 3e of 4e eeuw NA christus is, en dat ALS er al gecopieerd is, het waarschijnlijk juist andersom is gegaan.

Kennelijk nemen omroepen dit soort crap wel serieus genoeg om uit te zenden.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 28, 2005, 12:19:23 am »

quote:

Nunc schreef op 27 februari 2005 om 23:58:
Je zou het als parodie kunnen zien, maar 'de code' bouwt wel voort op een aantal boeken die in dezelfde richting gaan, en die wel heel serieus bedoeld zijn. Denk aan 'heilige graal, heilig bloed' (van Baigent, Richard Leigh, Henry Lincoln.) over Jezus die getrouwd was met Maria Magdalena en een kind Sarah die het begin was van een 'koninklijke' bloedlijn in europa. Over dit boek zijn al meerdere documentaires geweest op discovery chanel.

Ook heb ik Freke en Gandi al een keer in een teleac-docu gezien (die over de zoon van god, met een hele hoop speculatieve gnostiek enzo). F&G toonden daar een kruisbeeldje met een heidense god (mitras dacht ik) erop, en claimen dat het christendom gewoon heidens jatwerk was, want ze claimden dat het beeldje van voor christus' geboorte stamde. Later ontdekte ik ergens op het internet, dat de overgrote meerderheid van de dateringen (door wetenschappers) van dat beeldje ergens 3e of 4e eeuw NA christus is, en dat ALS er al gecopieerd is, het waarschijnlijk juist andersom is gegaan.
Kennelijk nemen omroepen dit soort crap wel serieus genoeg om uit te zenden.

Omroepen zijn commercieele fenomenen.
Het is vrij eenvoudig om door het zeer dunne laagje van de Da Vinci Code heen te prikken. In m'n eerste post heb ik al enige punten genoemd- een zeer onvolledige opsomming.
Iemand die werkelijk geïnteresseerd is in religie, laat zich door fictie niet van de wijs brengen- zo'n iemand gaat verder zoeken. Als men zich bevredigd voelt na een slok Da Vinci Code, had men blijkbaar niet echt dorst, wel?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 28, 2005, 09:04:15 am »

quote:

Nunc schreef op 27 februari 2005 om 23:42:
mensen geloven denk ik ook niet dat ALLES waar is, maar zullen wel het gevoel hebben, dat de kern (christendom slecht, anderen goed) waar is.

[...]

Hoeveel apocriefe evangelien heb jij bestudeerd? Het evangelie van Maria (Magdalena) wel eens gelezen? Of van Thomas, of de apocalyps van Petrus? of de brief van Philippus of het evangelie van Barnabas, of diens brief, of de handelingen van Mattheus?

Ik wist een paar maanden geleden niet eens dat die dingen bestonden,.. laat staan dat veel niet christenen dat weten. Als je dan geconfonteerd wordt met uitspraken over de inhoud ervan, is dan je eerste reactie: "goh interessant, maar dat moet ik eerst eens helemaal uitzoeken - dat kost me wel een weekje tijd - en daarna kijk ik wel of ik het geloof of niet" of denk je dan:"Die schrijver zegt in z'n voorwoord dat de documenten en gebouwen in z'n boek allemaal echt zijn, dus dit zal ook wel zo zijn"?

Ik heb inderdaad het evangelie van Thomas gelezen en het evangelie van Maria Magdalena (geloof ik) eens vluchtig doorgenomen. De rest ken ik niet.... Maar ik beweer dus niet dat men het boek van Brown grondig moet controleren en bestuderen, Ik zeg juist dat je het minstens een beetje moet controleren.
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2005, 08:50:47 pm »
Modbreak:
Dit topic gaat over het boek de Da Vinci Code. Zouden andere discussies alsjeblieft in een Geloofstwijfels n.a.v. Da Vinci Code verder  kunnen.

klik op de link om er direct heen te gaan.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 08:56:04 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2005, 01:14:51 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 februari 2005 om 21:33:
[...]
Christenen komen gewoon niet zo positief in het nieuws.
Dat zal ook wel komen doordat positief nieuws geen nieuws is. Ook ik ben van mening dat er een hoop aan het christendom en de geschiedenis ervan niet deugt, het is verschrikkelijk moeilijk om daarin de nuance te vinden. De meeste mensen zijn daartoe ook niet bereid en wenden zich maar al te graag met afkeer af van het christelijk geloof.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun