Sterkte, zacht_moedig!
Je geeft erg weinig informatie in je openingspost. Ik weet niet hoe lang dit probleem al speelt, of het nieuw is, of je sinds kort getrouwd bent. Heb je geprobeert om er met haar over te praten? Zo ja: wat was haar reactie?
De aantekening die dingo maakt is een hele goede: is dat wat jij frigiditeit noemt ook werkelijk frigide? Of is er alleen sprake van een verschil in jouw willen en haar kunnen ('t kan nogal pijnlijk zijn)?
Mensen kunnen om allerlei redenen frigide zijn. Bij sommigen is het met de paplepel ingegoten dat seks fout is en alleen voor het krijgen van kinderen functioneel is (hebben jullie een kinderwens?). Mogelijk heeft ze dat haarzelf aangepraat. Wellicht heeft ze -letterlijk- pijnlijke ervaringen gehad, waardoor ze nu bang is voor meer pijn. Misschien heeft ooit iemand haar vertrouwen op dit gebied beschaamd, en is dat de reden voor haar frigiditeit. Misschien valt er gewoon geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.
Maar dat het een probleem is, staat buiten kijf. Een oplossing zoeken is lastig, zeker bij onderwerpen die zo moeilijk zijn als dit. Praten erover is niet makkelijk (dus: dapper dat je het hier ter sprake brengt, ook al is het anoniem). Dat geldt waarschijnlijk dubbel voor haar! Daarom: als jullie er niet
samen over kunnen praten, zoek dan
samen professionelere hulp op. Ga naar je huisarts om advies: wie zou jullie het best kunnen helpen bij dit probleem? Oplossen doe je samen, naar mijn mening. Sta daarom ook open voor
haar mening.
Er is eerder iemand op dit forum geweest met een vergelijkbaar probleem:
Mijn mooie vrouw mag ik niet aanraken. Wellicht vind je daar ook nog nuttige informatie. Ik zal ondertussen voor jullie bidden.