Auteur Topic: Enkele actuele vraagjes ivm kerken  (gelezen 961 keer)

stef1987

• Bekijk profiel
Enkele actuele vraagjes ivm kerken
« Gepost op: februari 26, 2005, 10:54:08 pm »
Wat vinden jullie dat er moet gebeuren met het kerkelijk patrimonium ?

Wat vinden jullie van het feit sommige kerken een herbestemming als discotheek krijgen ?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2005, 11:11:10 pm »
In Daarlerveen stond een klein leuk kerkje, dat werd verkocht met  een uitdrukkelijk verbod om er een disco of horecagelegenheid te  beginnen, nu is het een vijver.  

Een discotheek in een kerk biedt misschien wel mooie  evangelisatie mogelijkheden. Maar misschien is het beter ons druk te maken over de leegloop van de kerken,  Een kerkgebouw waar God niet meer aangeroepen wordt kan dan wel cultureel erfgoed zijn maar het feit dat er geen kerkdiensten meer gehouden worden is misschien wel erger dan dat er een disco oid. in komt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2005, 10:58:57 am »
* Zijnkind is het eens met Doarsie.

Een herbestemming als kerk heeft wel de voorkeur natuurlijk.

Waar ik moeite mee heb is dat verschillende kerkgenootschappen elkaar niet willen helpen. Zo hebben wij hier jaren geleden een bod uitgebracht op een gebouw van de Hervormde gemeente. Plaatselijk wilde men wel maar het landelijke verband besloot het gebouw per opbod aan te bieden. Dat verloren we natuurlijk glansrijk van een projectontwikkelaar die er huizen wilde bouwen. Inmiddels is die kerk afgebrand en staan er geen huizen omdat het bestemmingsplan niet aangepast kon worden aan de eisen van de projectontwikkelaar. En wij zitten nog altijd in ons oude gebouw.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2005, 03:39:34 pm »
discotheek in een kerk neej....maar krijg je dat niet een beetje met de soos? daar kun je ook wel drank drinken enz enz.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2005, 04:54:35 pm »
quote:
rietje schreef op 27 februari 2005 om 15:39:
discotheek in een kerk neej....maar krijg je dat niet een beetje met de soos? daar kun je ook wel drank drinken enz enz.

Het gaat dus alleen om gebouwen waar geen kerkelijke functie meer is. Discotheekuitbaters zouden een dergelijk gebouw kunnen opkopen om er een disco te vestigen.
Zelf word ik hier niet blij van, maar ik denk wel dat ik Doarsie en Zijnkind gelijk moet geven dat het slechts een gebouw van steen is, en dat het triester is dat een dergelijk gebouw zijn functie verloren heeft.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2005, 04:58:08 pm »
Ik heb afgelopen zomer nog een discotheek in een klooster bezocht. Best een rare gewaarwording om een biertje te drinken terwijl je kijkt naar Jezus aan het kruis... :|
Live vanuit de luie stoel

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2005, 10:19:56 pm »
In Utrecht heb je een (of zelfs meer dan 1?) kerk die is zó verbouwd dat er mensen in kunnen wonen, gewoon verdiepingen in aangebracht e.d.
Ziet er wel bizar uit. Lijkt me op zich wel gaaf om in zo'n ruimte te wonen ('waar woon jij?' 'ik woon in de kerk' - en later, de kinderen van de huidige bewoners: 'ik ben inderdaad in de kerk geboren' :D ).

Maar ik vind het inderdaad ook wel triest dat kerken hun oorspronkelijke functie verloren hebben/verliezen.