Auteur Topic: Je eigen god creëren  (gelezen 31773 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #150 Gepost op: maart 28, 2005, 12:41:27 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 maart 2005 om 18:31:
Wat Edith doet, is lomp gezegd, de kern van het geloof eruit slopen door Christus' offer te loochenen en het lege omhulsel dat daarna overblijft 'het' geloof te noemen. Het klinkt een beetje lomp misschien, maar ik probeer het probleem waar ik tegenaan loop even duidelijk te schetsen.

En bedankt weer. Je zegt het al 'lomp gezegd' en daar sla je de spijker mee op zijn kop. Ik had je al eerder gevraagd om mij en mijn geloof niet te beledigen, maar dat is blijkbaar moeilijk te  begrijpen :X Wat je tegen Piet zegt, dat God Zelf wel zal oordelen, da's maar goed ook, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Zijn oordeel anders uitvalt dan het jouwe ;)

Anyway, als dit de manier is waarop men denkt hier 'respect' voor anderen op te brengen, dan wil ik niet meer op dit forum blijven. Zeker niet als dit 'respect' (keer op keer) door één van de moderators wordt betoond. Opgeruimd staat netjes, of niet soms? |:(

Piet, respect dat je hier al zolang zit en steeds blijft proberen oprecht je geloof uit te spreken. Ik hou het (blijkbaar!) niet vol om steeds op mijn hart te laten stampen door mensen die denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Godzijdank is er maar Eén die écht de waarheid in pacht heeft en Hem volg ik  _/-\o_

Mensen, allemaal het beste toegewenst! Dit is het laatste wat ik hier post.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #151 Gepost op: maart 28, 2005, 12:48:50 am »

quote:

Edith schreef op 28 maart 2005 om 00:41:
[...]

En bedankt weer. Je zegt het al 'lomp gezegd' en daar sla je de spijker mee op zijn kop. Ik had je al eerder gevraagd om mij en mijn geloof niet te beledigen, maar dat is blijkbaar moeilijk te  begrijpen :X Wat je tegen Piet zegt, dat God Zelf wel zal oordelen, da's maar goed ook, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Zijn oordeel anders uitvalt dan het jouwe ;)

Anyway, als dit de manier is waarop men denkt hier 'respect' voor anderen op te brengen, dan wil ik niet meer op dit forum blijven. Zeker niet als dit 'respect' (keer op keer) door één van de moderators wordt betoond. Opgeruimd staat netjes, of niet soms? |:(

Piet, respect dat je hier al zolang zit en steeds blijft proberen oprecht je geloof uit te spreken. Ik hou het (blijkbaar!) niet vol om steeds op mijn hart te laten stampen door mensen die denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Godzijdank is er maar Eén die écht de waarheid in pacht heeft en Hem volg ik  _/-\o_

Edith, blijf a.u.b.
Je posts worden waardevol gevonden.

(O.a.) Suighnap

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #152 Gepost op: maart 28, 2005, 10:57:24 am »

quote:

Edith schreef op 28 maart 2005 om 00:41:

Hoi Edith,

Ik zou het oprecht betreuren als je je knockout laat slaan ( met woorden ) en dan niet weer opstaat. Hou er wel rekening mee: deze mensen weten niet wat ze doen. Zo hebben ze ook Jezus gekruisigd: wij begrijpen niets van wat Hij zegt, het is allemaal in tegenspraak met wat wij geloven.

Jezus stond als mens tegenover hen en zei: wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. M.a.w. wie zijn medemens heeft gezien, heeft de Vader gezien. Christus, Het Licht, de Vader, de Goddelijke vonk woont in alle mensen, maar dat is een waarheid die men hier nog niet wil verstaan.

Men wordt toornig als je met een boodschap komt waar G’d toch alle mensen gelijk gaat behandelen, omdat Hij als een Vader voor een ieder wil zijn.

Jouw verfrissende kijk zou ik dus echt gaan missen Edith, maar het is jouw keus natuurlijk. Ik wens je in ieder geval alle goeds toe en hou vast wat je in je hart hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet, < Pier >
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 11:41:09 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #153 Gepost op: maart 28, 2005, 11:30:50 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 maart 2005 om 18:31:
Ieder die in het unieke offer van Christus gelooft (in Zijn dood en opstanding) is in mijn ogen een christen. Een ieder die dat niet doet is dat niet.

En wat zei Jezus zelf?

Een ieder die Mijn woorden hoort en ze doet. En in de zaligsprekingen nam Hij de schare in bescherming tegen de misleidende leer van schriftgeleerden, die mensen ( net als jij ) allemaal regeltjes leerden ( belijdenissen ) waardoor ze zalig ( behouden ) zouden worden.

Jezus haalde in de bergrede echter allerlei eigenschappen van HET HART hart naar voren zoals: zachtmoedig of barmhartig zijn. En Hij zei: als je zo bent, mankeert er NIETS aan jou, laat je dan ook door die schriftgeleerden nooit weer een of andere last opleggen.

Want jouw plaatje Roodkapje, heb je allang klaar. Jij kunt nu al mensen en groeperingen aanwijzen die niet ‘behouden’ zullen zijn. Voor jou zal G’d wel een Vader zijn, maar voor alle anderen niet. Dat getuigt niet van Wijsheid, want weet je wat de Wijsheid zegt?

quote:

Spreuken 8
22 De HEER heeft mij ( de Wijsheid: soPHIa ) vóór al het andere verworven,
toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.
23 Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was,
nog voor de aarde vorm kreeg.

29 toen Hij aan de zee haar perk stelde,
opdat de wateren zijn gebod niet zouden overtreden,
en Hij de grondslagen der aarde bepaalde,
30 toen was ik een troetelkind bij Hem,
ik was een en al verrukking dag aan dag,
te allen tijde mij verheugend voor zijn aangezicht,
31 mij verheugend in de wereld van zijn aardrijk,
en mijn vreugde was met de mensenkinderen.

De Wijsheid, het EERSTE wat G’d Zich verwierf, Zijn Troetelkind, was enorm blij met alle mensenkinderen.

En zou die Wijsheid geen weg vinden om alles weer goed te krijgen? Zeker weten van wel!

< Pier >

*** 1 Kor 10: 12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 11:44:13 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Liudger

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #154 Gepost op: maart 28, 2005, 11:36:12 am »
Beste Edith,

quote:

van Roodkapje:
Wat Edith doet, is lomp gezegd, de kern van het geloof eruit slopen door Christus' offer te loochenen en het lege omhulsel dat daarna overblijft 'het' geloof te noemen. Het klinkt een beetje lomp misschien, maar ik probeer het probleem waar ik tegenaan loop even duidelijk te schetsen.

Kan me voorstellen dat je je op je hart getrapt voelt. Het is krachtig maar niet erg tactisch geformuleerd. Maar dat komt ook omdat jullie het niet hebben over kattepis. Het gaat over essentiele dingen, heel belangrijk voor jullie alletwee. Dat wil wederzijds wel pijn doen. Als ik Roodkapje goed begrijp dan zegt ze dat jouw positie voor haar zou betekenen een ontkenning van de kern van haar geloof. Misschien als je het zo leest, het dan wat draaglijker wordt?

Ik begrijp je neiging om verder maar weg te blijven best, maar ik zou je missen.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 11:37:13 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #155 Gepost op: maart 28, 2005, 11:36:25 am »
Hallo Roodkapje,

ik ben nieuw op dit forum en begrijp dat je veel moeite hebt met de gedachtengangen van Edith.
Nu heb ik haar op een andere mailing-list leren kennen, en wel als zeer integere, positief ingestelde dame.
Het betreurt me ten zeerste dat je zo op haar reageert.

Is het niet Jezus die gezegd heeft dat het lichaam pas totaal is als alle ledematen er zijn. En dat de één zich niet hoger moet achten dan de ander??

De één is het oog, de ander het oor. He is niet aan het oog om het oor te bekritiseren of te zeggen dat het oor eigenlijk geen onderdeel van het lichaam zou mogen uitmaken.
Doet het oog dat wel, dan zegt dat iets over het oog, niet over het oor.

Het oog moet niet roepen dat alles ook een oog moet zijn. Dan is er geen sprake meer van een lichaam, dan is de heelheid weg.
Het lichaam kan alleen functioneren als alle onderdelen in harmonie met elkaar omgaan. Het lichaam leeft van de verscheidenheid.

Wat moet een oog nog als er geen voeten zijn?

Laat een ieder zijn eigen deel van het lichaam zijn. Dan volg je Jezus.

groet,
Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #156 Gepost op: maart 28, 2005, 11:43:19 am »
Je wordt lid van het lichaam van Christus door geloof in het offer van Christus (Paulus). Dus dat verhaal van allemaal leden van hetzelfde lichaam van Christus wordt een beetje lastig als er mensen het offer van Christus niet aannemen. Want zo ga je niet tot dat lichaam behoren.

Ik bid ervoor dat Edith inziet dat de enige weg tot het heil het aannemen van Christus' unieke offer is. Je kunt de gok nemen dat je er ook wel komt buiten Christus om, maar de Bijbel leert wel dat je dan onnodig je ziel in gevaar brengt: je kunt dan namelijk niet zeker zijn van je behoud. Het aannemen van het offer van Christus en die gekruisigd is dus van levensbelang. (letterlijk!)

Ik geloof best dat Edith heel integer is. Ik heb ook persoonlijk helemaal niets tegen haar. Het is meer de situatie die Jezus ook beschrijft:

Johannes 10

quote:

11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. 12 Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; 13 de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen. 14 Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen. 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder. 17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. 18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’
Mattheüs 18

quote:

12 Wat denken jullie? Als iemand honderd schapen bezit en een daarvan dwaalt af, zal hij er dan niet negenennegentig in de bergen achterlaten en op weg gaan om het afgedwaalde dier te zoeken? 13 Als het hem lukt het te vinden, dan zal hij zich, dat verzeker ik jullie, over dat ene meer verheugen dan over de negenennegentig andere die niet afgedwaald waren. 14 Zo is het ook bij jullie Vader in de hemel: hij wil niet dat een van deze geringen verloren gaat.

Jezus heeft zijn leven voor ons schapen gegeven, omdat de Vader wil dat er niet één verloren gaat. Neem dan dat offer van Hem met beide handen aan! Het is je redding!

Als je op een orthodox forum komt, dan weet je dat mensen zo naar het Evangelie kijken, wees dan ook niet verbaasd als je telkens weer gewezen wordt op de noodzaak van het aannemen van het unieke offer van Christus en andere wegen om de zaligheid te bereiken zonder Christus veroordeeld worden. De Bijbel doet dat ook, dus weest niet verbaasd als christenen dat in navolging van de Bijbel ook doen.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 11:52:12 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #157 Gepost op: maart 28, 2005, 12:33:21 pm »

quote:

van Roodkapje:
Als je op een orthodox forum komt, dan weet je dat mensen zo naar het Evangelie kijken, wees dan ook niet verbaasd als je telkens weer gewezen wordt op de noodzaak van het aannemen van het unieke offer van Christus en andere wegen om de zaligheid te bereiken zonder Christus veroordeeld worden. De Bijbel doet dat ook, dus weest niet verbaasd als christenen dat in navolging van de Bijbel ook doen.

Op zich helemaal mee eens.  Tevens, sommigen hier zien zichzelf meer als zoekers, anderen als vinders, en de laatsten zullen een neiging hebben zich wat absoluter uit te drukken. Het lijkt me meer een probleem van toon dan van inhoud. Waarom de zaken niet iets tactvoller brengen?

quote:

Efeziërs 4:
1 Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #158 Gepost op: maart 28, 2005, 12:38:56 pm »
Even voor de duidelijkheid: mijn punt van kritiek gaat over iemands denkbeelden (die in mijn ogen een dwaalleer zijn) en NIET om de persoon zelf. Ik doe absoluut GEEN uitspraken over mensen als persoon, maar WEL over iemands opvattingen/mening.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #159 Gepost op: maart 28, 2005, 12:50:33 pm »
Hallo Roodkapje,

wat je doet is wel in lijn met het christendom, het is echter strijdig met de bijbel.
In de bijbel wordt duidelijk gemaakt dat geheel Israël gered zal worden (Romeinen 11:26). Ook in Openbaringen staat dat (12.000 mannen van alle 12 stammen). 12 staat voor volheid.
Toch geloven ze niet in het offer van Jezus.

Lees ook jacobus 2 vers 14 en 15:
Wat baat het broeders, of iemand al zegt het geloof te bezitten, als hij geen werken heeft?
Het geloof kan hem toch niet redden?

Lees I Cor 13:
geloof, hoop en liefde. Daarvan is de liefde het belangrijkste.
Met andere woorden: goed zijn voor je naaste is belangrijker dan het offer aanvaarden.

Lees de bergrede en zie dat er niets in staat over het aannemen van het offer.
Lees alle gelijkenissen van Jezus en zie dat er nergens sprake is van een offer.
Lees het verhaal van de verloren zoon en zie dat er geen offer is.
Lees Mattheus 25:31-46 en zie dat het gaat om de goede werken en niet om het geloof
Lees Mattheus 7:21 en zie dat het gaat om het doen en niet om het geloof

Het grote gebod in de bijbel is: heb lief.
Het grote gebod is niet: gij zult Mijn offer aanvaarden
Het grote gebod is niet: gij zult het juiste geloof aanhangen.

Lees de bergrede en lees dat je niet mag oordelen.
Lees Romeinen 2:1:
Want terwijl gij anderen oordeelt, veroordeelt gij uzelf.

Natuurlijk zijn er ook teksten te vinden die wel het geloof aanprijzen als enig reddend, maar het is niet de éénduidige richtlijn die orthodox christenen er vaak in zien.

Jezus zegt dat de maat waarmee jij meet jij ook gemeten zult worden.
Met andere woorden: zoals jij naar anderen kijkt, zo zal God straks ook naar jou kijken.

Bij jou zal God dan kijken of je wel helemaal het juiste geloof aanhangt en een afwijking daarvan zal niet getolereerd worden.
Ik kies er voor (en Edith ook) om met liefde naar mijn medemens te kijken.

groet,
Henk

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #160 Gepost op: maart 28, 2005, 01:34:24 pm »
@Edith, ik denk dat de boodschap wel duidelijk is: kom gewoon terug.

Trouwens, aangezien je me "Minyan" van Rabbi Rami M. Shapiro aanbeveelde (bedankt!), heb ik nog wel een aantal andere titels van (eveneens zeer interessante) boeken, die ik jou kan aanbevelen en waarvan ik vrijwel zeker ben dat ze je erg zullen boeien. Als je geinteresseerd bent, wil ik die titels wel even opzoeken.

In één van deze boeken staat bijvoorbeeld het volgende:
Het gebeurde in de tijd van de Baalshem Tov (Rabbi ben Eliezer), dat hij (de Baalshem Tov) eens zeer lang in zwijgend gebed stond, en dat zijn gemeenschap met hem stond- zoals iedere Shabbat. Toch, deze keer duurde het gebed uitzonderlijk lang. En toen na een aantal uur de Baalshem nog steeds gebogen in zwijgend gebed stond, dachten enkelen ‘ik heb mijn verplichtingen’, anderen dachten ‘ik heb een echtgenoot die op me wacht’. Zo liepen de eersten weg naar hun huis en hun gezin.
Na zeer lange tijd werd het gebed beindigd- er waren nog slechts enkelen aanwezig. En de Baalshem vertelde: “Een koning liep met zijn gevolg door een bos, toen hij een vogelnest zag van een zeldzame, uitnemende vogel. Echter, omdat het nest zo hoog was, kon niemand erbij. De koning zei: ‘we gaan staan op elkaars schouders- de één bovenop de ander, net zo hoog totdat we erbij kunnen.’ Zo gebeurde het. Maar terwijl men bovenaan het nest steeds dichter naderde, kreeg men onderin steeds meer de aandrang naar huis te gaan. En toen de ondersten uiteindelijk wegliepen, stortten ook de bovensten naar beneden. We staan op elkaars schouders.”
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 04:47:36 pm door Suighnap »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #161 Gepost op: maart 28, 2005, 01:45:50 pm »
henk w: heidenen die niet in Christus geloven behoren niet to Israël. Toen niet en nu ook niet.

Ik raad je overigens aan de HELE Bijbel te lezen, en niet alleen de stukjes waarin het niet over het offer gaat. Je kunt er gewoon niet omheen, hoe hard je het ook probeert.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 01:46:53 pm door Roodkapje »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #162 Gepost op: maart 28, 2005, 03:29:02 pm »
Ik vind het lief van jullie dat je me hier wilt houden en dat jullie het voor me opnemen, maar ik ben bang dat het toch niet gaat helpen ;) Mijn vorige post was de laatste zei ik, maar dat zou geen recht doen aan de reacties die jullie hebben gegeven. Deze post wordt echter wél echt de laatste. Het is niet dat ik niet 'durf' te blijven ofzo, maar hopeloze discussies en pijnlijke uitspraken over mijn geloof zoek ik niet.

Ik zal proberen wat duidelijker uit te leggen waarom ik hier niet wil blijven: Roodkapje, je zegt dat het je niet gaat om mijn persoon, maar wel om mijn denkbeelden. Dat neem ik ook aan, want ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat jij mij op mijn hart zou willen trappen. Het probleem is echter, dat mijn geloof (dus niet 'het' geloof - zoals je het eerder noemde - want 'het' geloof bestaat niet) zo een onderdeel van mijn identiteit is, dat je automatisch ook mijn persoon aanvalt als je zegt dat ik een afgod aanbid, een dwaalleer aanhang enz. God is mijn alles, mijn alfa en mijn omega, en jij noemt Hem een afgod. Dat doet - niet overdreven - pijn tot diep in mijn hart.

quote:

Roodkapje schreef op 28 maart 2005 om 11:43:
Als je op een orthodox forum komt, dan weet je dat mensen zo naar het Evangelie kijken, wees dan ook niet verbaasd als je telkens weer gewezen wordt op de noodzaak van het aannemen van het unieke offer van Christus en andere wegen om de zaligheid te bereiken zonder Christus veroordeeld worden.

Ik heb je al eerder gezegd, dat het me niet verbaasd, dat de meeste mensen hier inderdaad zo denken. Wat me echter stoort, is de manier waarop het gebracht wordt - een manier die bij tijd en wijle ontzettend kwetsend is. Het is 'my way or  the highway' (to hell, zou ik eraan toe kunnen voegen, volgens dat ene liedje van AC/DC ;))

Verder zeg je hierboven 'zonder Christus'. Nee, niet zonder Christus! Als je mijn geloof goed zou begrijpen (en ik heb het hier toch niet onder stoelen of banken gestoken), dan begrijp je ook dat mijn geloof niet zonder Christus is. Ik geloof alleen niet dat Hij voor onze zonden is gestorven, om de doodsimpele reden dat wij niet intrinsiek zondig zijn - dat de erfzonde niet bestaat. En de discussie over erfzonde is er één waar we niet uit gaan komen - orthodoxe christenen interpreteren nu eenmaal het OT heel anders dan joden en esoterische christenen. Maar de logica dat - als iemand de erfzonde als niet-bestaand ziet - diegene ook het lijden en de dood van Christus niet als offer voor de zondige mensheid kan zien, zal je toch niet ontgaan?

Dus ik loochen Zijn offer niet - dat zou namelijk betekenen dat ik wel zou vinden dat het een offer was, maar dat ik dat zelf niet wil aannemen. Het was echter geen offer, maar het was wel de Weg die Hij moest gaan voor de hele mensheid. Christus is de Weg gegaan die we allemaal gaan, met die verschillen dat Hij de eerste is (en zo voor ons de Weg heeft bereid) en dat Hij het in 3 jaar doet t.o. wij in duizenden of misschien zelf miljoenen jaren. Toen Hij nederdaalde ter helle, deed Hij dat om daar de Weg laten zien aan de mensen die al vóór Zijn optreden op aarde geleefd hadden en gestorven waren en die af hebben moeten wachten totdat Hij kwam (de hel was dus geen martelplaats, wat er later van gemaakt is, maar eerder een tijdelijke en neutrale verblijfplaats voor de zielen).

Christus is inderdaad de Weg, de Waarheid en het Leven, maar níet omdat wij in- en inzondig zouden zijn - waar jij mij van wil overtuigen en waar je zelfs voor gaat bidden! Nu mag ik misschien bot klinken op mijn beurt, maar ... bidden dat iemand inziet dat hij door- en doorzondig is? 8)7 Als dat gebed verhoord zou worden, zou ik prompt het offer van Christus aannemen, dat weet ik zeker. Maar ik heb door 10 jaar psychotherapie uitgevonden dat ik juist niet slecht en het alleen waard ben om gehaat te worden, nu ga jij God bidden dat ik weer 'in ga zien' dat ik wél slecht ben en dat ik zelf God zo haat dat ik nooit tot Hem kan komen zonder dat offer? Echt, ik snap er niks van  :? Ik hoop, dat God je als antwoord op je - ongetwijfeld oprechte - gebed laat zien, dat noch ik, noch jij zondig zijn in Zijn ogen, en dat iedereen door Hem geaccepteerd wordt zonder aanziens des persoons. En daar zal ik voor bidden ;)

quote:

Roodkapje schreef op 28 maart 2005 om 11:43:
De Bijbel doet dat ook, dus weest niet verbaasd als christenen dat in navolging van de Bijbel ook doen.
Alleen de orthodox-christelijke interpretatie van de bijbel doet dat en dat is héél wat anders!

@ Suighnap Ik ben ontzettend geïnteresseerd in die boekenlijst! Sowieso ben ik geïnteresseerd in contact met jou, dus als je me een mailtje wilt sturen: heel graag! Mijn adres is edith (apenstaartje) spywarefreeag.cjb.net (adres niet aanklikbaar om spam te voorkómen). Ook anderen mogen me vanzelfsprekend mailen.

Moge God de Heer jullie allemaal zegenen en jullie in Zijn liefde opnemen.

Groetjes,
Edith
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 03:30:30 pm door wateengedoe2 »

Arnout

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #163 Gepost op: maart 28, 2005, 04:31:46 pm »
Nah, ik kan het plagen niet laten vrees ik wel eens. Lieve, gezellige, bijbelvaste, orthodoxe, christenbroeders en zusters: zegt de Heer niet, zoals vastgelegd door Zijn geliefde leerling, dat wie Zijn vlees niet eet en wie Zijn bloed niet drinkt, het leven niet heeft? En zegt Hij niet op de avond voordat Hij gekruisigd zal worden, over het brood en de wijn: dit IS mijn lichaam en dit IS mijn bloed?

Inderdaad: wie niet in geloof Christus aanneemt, dat is, wie niet in geloof in de transubstantiatie, deelneemt aan de Eucharistie, kan moeilijk zeggen Bijbels te geloven en verwachten gered te zijn.

Nee vrienden, er is niet één mogelijke uitleg van de Bijbel, pas een beetje op met je eigen zekerheden waaraan je anderen opknoopt.

Arnout

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #164 Gepost op: maart 28, 2005, 04:43:52 pm »
En voor de volledigheid: ik wil niemand een ander geloof aanpraten dan wat je al gelooft. Maar als mensen gaan spreken over hun uitleg van de Heilige Schrift, als de enige mogelijke uitleg, dan krijg ik daar wel eens een beetje een lachstuip van.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #165 Gepost op: maart 28, 2005, 04:52:01 pm »

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 16:43:
En voor de volledigheid: ik wil niemand een ander geloof aanpraten dan wat je al gelooft. Maar als mensen gaan spreken over hun uitleg van de Heilige Schrift, als de enige mogelijke uitleg, dan krijg ik daar wel eens een beetje een lachstuip van.

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 16:31:
Inderdaad: wie niet in geloof Christus aanneemt, dat is, wie niet in geloof in de transubstantiatie, deelneemt aan de Eucharistie, kan moeilijk zeggen Bijbels te geloven en verwachten gered te zijn.
Hahaha, en hier krijg ík een lachstuip van, echt waar, ik kan niet laten hierop te reageren! :-) En wel omdat ik in jouw visie (althans, de visie die je hier kort weergeeft ... er zal vast een addertje onder het gras zitten ;)) in ieder geval wél gered ben (ik geloof nl. in de transsubstantiatie en ga ook te communie wanneer ik naar de kerk (Vrij-katholiek of Rooms-katholiek) ga :*)

Ik lees overigens je bijdrages in het RK-topic met interesse, daar leer ik ook weer veel van :-)

De enige absolute zekerheid die je uit de bijbel kunt halen, is dat hij niet bedoeld is om elkaars hersens mee in te slaan!
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 04:54:04 pm door wateengedoe2 »

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #166 Gepost op: maart 28, 2005, 05:08:25 pm »
Hallo Roodkapje,

Heidenen die wel in Christus geloven behoren ook niet tot Israël. Israël is gewoon het joodse volk, niets meer en niets minder. Jij en ik behoren niet tot Israël.

Ik begrijp je hardheid niet. Ik lees in de bijbel een heel andere Jezus dan jij.
Als ik woorden lees dan is mijn eerste reactie: waarom toch??
Als ik over Jezus lees, zie ik niet iemand die mensen beoordeelt. Hij is
niet gekomen om mensen te vertellen dat ze ziek zijn, Hij is gekomen om
mensen te genezen. Een heel andere optiek. Toen Hij Zacheus zag zitten,
zei hij niet: Zacheus, je bent geen waarlijk gelovige. Hij zei: Zacheus,
bij jou wil ik komen eten.
Ik ben van mening dat we Gods wil niet geheel kennen (Gods wegen zijn
immers ondoorgrondelijk, we krijgen nog steeds verrassende antwoorden). En
als we dat niet weten, denk ik dat we heel voorzichtig moeten zijn met het
beoordelen van de wegen die anderen gaan.

Als ik de verhalen van Jezus lees, zie ik een grote betrokkenheid bij
mensen. Als de goede herder die, als hij één schaap mist niet roept: hij
moet het zelf maar weten, ik heb hem genoeg gewaarschuwd. Hij is
ongehoorzaam en moet de gevolgen dan ook maar dragen. Straks is het te laat
en loopt het verkeerd met hem af. Maar die op zoek gaat naar het schaap,
het vindt en liefdevol terugbrengt naar de kudde.
Jezus was, in mijn ogen, niet iemand die iets vroeg, maar iemand die iets
te geven had, voor mij een zeer wezenlijk onderscheid. Die zoveel te geven
had dat mensen er door aangetrokken werden. Iemand die andere niet opriep
om te oordelen maar om 7 * 70 keer te vergeven. Die anderen opriep om de
fouten van anderen liefdevol te bezien (niet goed te keuren, maar liefdevol
te bezien).

Als we het koninkrijk van God daadwerkelijk gevonden hebben, zouden we het
dan nog nodig hebben om anderen te beoordelen danwel veroordelen?? Of
kunnen we dan ongestoord genieten van elkaars ideeën en wegen, wetende dat
God zijn kudde altijd verzorgt, en wel op Zijn eigen wijze??

groet,
Henk

Arnout

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #167 Gepost op: maart 28, 2005, 05:11:23 pm »
Ach, als Rooms Katholiek ben ik niet tegen een gezonde portie hersens inslaan natuurlijk :D

Er zit geen addertje onder het gras, ik wijs er slechts op dat ook protestanten, ook die zichzelf orthodox noemen, als het zo uit komt de Schrift liever niet al te letterlijk nemen. En daar zijn dan prachtige verklaringen bij te geven, maar persoonlijk zou ik me eens achter de oren krabben als ik dat soort verklaringen nodig had.

Over het wel of niet gered zijn doe ik geen uitspraken, dat is aan God, en aan niemand anders. Maar ik geloof wat ik iedere week opnieuw belijd: ik geloof de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk. En die ene kerk is de Rooms Katholieke Kerk, daar heb ik geen twijfel over. En die kerk leert me anderen die Christus als hun Heer beschouwen, en die zich hebben laten dopen in de naam van de H. Triniteit, te beschouwen als broeders en zusters in Christus. Maar die leert me ook niet zo makkelijk te roepen wie wel of niet gered is. Want wie gered zal worden, zal wel blijken als Jezus komt oordelen, de levenden en de doden. En de H. Schrift verhaalt vrij nauwkeurig welke maatstaven Hij zelf zegt daarbij te hanteren. En "geloof" of "Here, Here" roepen, is daarbij nu net géén maatstaf die Hij zelf noemde.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #168 Gepost op: maart 28, 2005, 05:43:21 pm »
a) Ik heb nooit uitspraken gedaan over het wel of niet gered worden van mensen. Dat laat ik, zoals eerder gezegd over aan mijn Vader, er zijn mensen die mij die woorden koste wat kost in mijn mond willen leggen. Ik weet niet wie er allemaal gered zullen worden, maar de bijbel vertelt me dat zij die Jezus als hun verlosser uit de dood aannemen zeker gered zijn. Dus mensen die denken dat ze zonder Jezus' offer voor hun zondigheid in de hemel kunnen komen nemen imho een onnodig risico door het allemaal zelf te willen doen. Zoals Paulus ook in Romeinen 3 zegt: als je Christus' offer voor je zonden niet aanneemt, betekent dit dat je de wet moet houden en dat je naar die wet geoordeeld wordt. Dus je neemt een enorm risico!

Openbaring 7

quote:

4 Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israël. 5 Twaalfduizend uit de stam Juda die het zegel droegen, twaalfduizend uit de stam Ruben, twaalfduizend uit de stam Gad, 6 twaalfduizend uit de stam Aser, twaalfduizend uit de stam Naftali, twaalfduizend uit de stam Manasse, 7 twaalfduizend uit de stam Simeon, twaalfduizend uit de stam Levi, twaalfduizend uit de stam Issachar, 8 twaalfduizend uit de stam Zebulon, twaalfduizend uit de stam Jozef en ten slotte twaalfduizend uit de stam Benjamin die het zegel droegen.
9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’
13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren wit gewassen met het bloed van het lam. 15 Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
Mattheüs 7

quote:

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’
Blijkbaar ben je er ook niet als je een heleboel over Christus weet, je moet hem dus ook écht kennen. (Dit niet richting Edith ofzo, maar meer richting bepaalde gereformeerden).

b) Geloof is wél een maatstaf getuige de Schrift:

Johannes 3

quote:

16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 5

quote:

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen.
1 Joh 5

quote:

1 Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 2 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. 3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last, 4 want ieder die uit God geboren is, overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben wij behaald met ons geloof.
5 Wie anders kan de wereld overwinnen dan hij die gelooft dat Jezus de Zoon van God is? 6 Hij, Jezus Christus, is gekomen door water en bloed – niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest getuigt ervan, omdat de Geest de waarheid is. 7 Er zijn dus drie getuigen:
(5:7-8) Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend – Andere handschriften lezen: ‘Er zijn dus drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’.
8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend. 9 Als we het getuigenis van mensen aannemen, zullen we zeker het getuigenis van God aannemen, dat zoveel meer gezag heeft, want het is het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 11 Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 05:56:34 pm door Roodkapje »

Liudger

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #169 Gepost op: maart 28, 2005, 06:45:50 pm »

quote:

Arnout schreef op 28 maart 2005 om 17:11:
Ach, als Rooms Katholiek ben ik niet tegen een gezonde portie hersens inslaan natuurlijk :D

En "geloof" of "Here, Here" roepen, is daarbij nu net géén maatstaf die Hij zelf noemde.

Hm Arnout, bij dit topic heb je wel degelijk een deelnemersshirt aan blijkbaar, dus daar gaan we.

quote:

Matt 7:21: Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
Dit lijkt me niet aan te geven dat "Heer, Heer " roepen geen maatstaf is, maar eerder dat het niet de enige maatstaf is - net zoals de brief van Jacobus, dus.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #170 Gepost op: maart 28, 2005, 07:10:32 pm »
Roodkapje,

Je schreef vandaag:'
Jezus heeft zijn leven voor ons schapen gegeven, omdat de Vader wil dat er niet één verloren gaat. Neem dan dat offer van Hem met beide handen aan! Het is je redding!

Je weet toch wel, dat de bijbel met goddelijke nauwkeurigheid geschreven is? Welnu, niet-joden, de heidenen dus, worden nooit schapen genoemd. Ook geen dienstknechte of dienstmaagden. Jezus richtte Zich dan ook uitsluitend tot de verloren schapen van het huis Israels. Als Hij dus zegt:'Ik ben de deur der schapen', geldt dat niet voor ons. Pas in Handelingen14.27 wordt gezegd, dat ook voor de heidenen 'een deur des geloofs geopend was'. Dat moet ongeveer 20 jaar na Pinksteren zijn geweest. Zijn er nu twee deuren, of hoe zie jij dat? Je gelooft toch zeker wel, dat de bijbel meent, wat hij zegt?
Piet Strootman

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #171 Gepost op: maart 28, 2005, 07:50:47 pm »
Je poneert hier een mening verpakt als een feit zonder enige vorm van onderbouwing. Heb je ook bronnen/verwijzingen die je mening onderbouwen? Ik denk dat jij het bent die meer van de Bijbel wil maken dan de Bijbelschrijvers. Waarom zou Paulus steeds het Oude Testament aanhalen in zijn brieven aan Griekse gemeenten. De Bijbel maakt in het NT geen onderscheid tussen Joden en Grieken, geen onderscheid tussen gelovigen. We zijn allemaal één in Christus.

Wel zegt Paulus dit aan de Gemeente van Christus in Efeze:

Efeziërs 4

quote:

1 Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.
7 Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. 8 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ 9 ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? 10 Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen. 11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. 14 Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. 15 Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. 16 Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde.
17 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden.
Met de 'heidenen' worden hier de 'ongelovigen' d.i. zij die niet in Christus zijn aangeduid. Zie ook de verzen erna, daar wordt dit wel duidelijk.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 07:56:36 pm door Roodkapje »

Arnout

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #172 Gepost op: maart 28, 2005, 08:41:38 pm »

quote:

Liudger schreef op 28 maart 2005 om 18:45:
[...]

Hm Arnout, bij dit topic heb je wel degelijk een deelnemersshirt aan blijkbaar, dus daar gaan we.
Ik heb nooit bezwaar tegen deelname, ik heb bezwaar tegen voetballen als de sport handbal was.

quote:

[...]

Dit lijkt me niet aan te geven dat "Heer, Heer " roepen geen maatstaf is, maar eerder dat het niet de enige maatstaf is - net zoals de brief van Jacobus, dus.
De brief van Jacobus zegt imho iets anders, maar dit zegt dat "Heer, heer" roepen je geen steek verder helpt. Het zegt niet dat er iets mis mee is, het helpt alleen niet.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 08:42:47 pm door Arnout »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #173 Gepost op: maart 28, 2005, 09:40:44 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 maart 2005 om 19:50:
Je poneert hier een mening verpakt als een feit zonder enige vorm van onderbouwing. Heb je ook bronnen/verwijzingen die je mening onderbouwen? Ik denk dat jij het bent die meer van de Bijbel wil maken dan de Bijbelschrijvers. Waarom zou Paulus steeds het Oude Testament aanhalen in zijn brieven aan Griekse gemeenten. De Bijbel maakt in het NT geen onderscheid tussen Joden en Grieken, geen onderscheid tussen gelovigen. We zijn allemaal één in Christus.

Wel zegt Paulus dit aan de Gemeente van Christus in Efeze:

Efeziërs 4

[...]

Met de 'heidenen' worden hier de 'ongelovigen' d.i. zij die niet in Christus zijn aangeduid. Zie ook de verzen erna, daar wordt dit wel duidelijk.
In Paulus' gevangenisbrieven, waaronder de Efezebrief, verkondigt hij iets geheel anders, want daar is het onderscheid tussen Jood en heiden weggevallen. Je onderscheidt alleen tussen het evangelie der besnijdenis, en dat voor heidenen en Joden. De bijbel maakt in het N.T  en vooral in de evangelien, dus wel degelijk onderscheid tussen Joden en heidenen. Zelfs nog gedirende gehele Handelingenperiode, want daarin gold nog steeds: Eerst de Jood en dan de Griek. De tot geloof gekomen heidenen werden dan ook ge-ent op de stam van de olijboom Israel. Dit behoorde nog steeds tot de beloofde Abrahamitische zegeningen voor de volkeren. Dat behoort nu echter tot het verleden. Thans worden wij niet meer in Abraham gezegend, maar in Christus!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #174 Gepost op: maart 28, 2005, 09:48:05 pm »
P.Strootman, en uit welke bron komt die informatie? (Bijbelcommentaar, encyclopedie, website etc.etc? )
Wie zegt dat Paulus iets geheel anders verkondigt? Ik lees daar niks van hoor.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 09:48:44 pm door Roodkapje »

inlijn

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #175 Gepost op: maart 28, 2005, 09:57:13 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 maart 2005 om 21:40:
[...]

In Paulus' gevangenisbrieven, waaronder de Efezebrief, verkondigt hij iets geheel anders, want daar is het onderscheid tussen Jood en heiden weggevallen. Je onderscheidt alleen tussen het evangelie der besnijdenis, en dat voor heidenen en Joden. De bijbel maakt in het N.T  en vooral in de evangelien, dus wel degelijk onderscheid tussen Joden en heidenen. Zelfs nog gedirende gehele Handelingenperiode, want daarin gold nog steeds: Eerst de Jood en dan de Griek. De tot geloof gekomen heidenen werden dan ook ge-ent op de stam van de olijboom Israel. Dit behoorde nog steeds tot de beloofde Abrahamitische zegeningen voor de volkeren. Dat behoort nu echter tot het verleden. Thans worden wij niet meer in Abraham gezegend, maar in Christus!
Inderdaad, gezegend in Christus. En wie is Christus? Dat is de opgestane Jezus, de ultieme overwinnaar. Jezus Christus de Zoon van God. Zoals Roodkapje hierboven al door het aanhalen van een aantal bijbelteksten heeft duidelijk gemaakt is er geen verlossing zonder Hem.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2005, 09:57:30 pm door inlijn »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #176 Gepost op: maart 29, 2005, 09:03:37 am »

quote:

inlijn schreef op 28 maart 2005 om 21:57:
[...]

Inderdaad, gezegend in Christus. En wie is Christus? Dat is de opgestane Jezus, de ultieme overwinnaar. Jezus Christus de Zoon van God. Zoals Roodkapje hierboven al door het aanhalen van een aantal bijbelteksten heeft duidelijk gemaakt is er geen verlossing zonder Hem.

Nou, nee, nu vergis je je. Het is Gods Geest, want Jezus is een levendmakende Geest geworden volgens Paulus. Jij wilt een vleselijke Christus, en dus niet Gods Geest, die IN je woont. Dat mag je helemaal zelf beslissen. De Verlosser is, of buiten jezelf, of IN je. Hoe zouden onze lichamen anders levend gemaakt kunnen worden, als de Verlosser buiten jezelf is?
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #177 Gepost op: maart 29, 2005, 10:47:50 am »
P.Strootman: Ik wil nou eigenlijk wel eens bronnen zien voor al die boude beweringen die door je gedaan worden. Of is dit puur en alleen je zelfbedachte theorie?

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #178 Gepost op: maart 29, 2005, 04:44:42 pm »
Ik heb de discussie van de afgelopen weken eens doorgelezen (als je het uitprint zijn het inmiddels 193 bladzijden, gelukkig zitten er veel quotes tussen, dus dat scheelt nog iets).

Allereerst een opmerking naar Chaveriem. In jouw bijdrage van 17 maart 7:01 geef je aan dat je ook niet altijd nauwkeurig bent.
Ik vind dat je hiervoor de Nobelprijs voor religie verdient. In het orthodoxe christendom is het gewoonte om ervan uit te gaan dat je altijd gelijk hebt, dat je verhaal als enige klopt, en dat elke redenering waar is.
De nuchtere constatering van je en het aangeven dat je dus ook maar gewoon mens bent, vind ik absoluut briljant. Iedereen maakt fouten, jij……….maar ook orthodox christenen. Maar voordat die dat toegeven………..

Verder wil ik reageren op de bijdragen van Nunc.
Wat me opvalt in je redeneringen is dat je je redenatie opbouwt vanuit de conclusie.
Je conclusie staat vast, wat je nu nog doet is proberen zoveel mogelijk feiten te hechten aan die conclusie, om daarmee de conclusie te staven.
Daar waar het lastig wordt, ga je over op het “mogelijk” maken van zaken: het is niet onmogelijk dat de telling er is geweest, we weten te weinig om conclusies te trekken (om vervolgens wel ervan uit te gaan dat de telling heeft plaatsgevonden, dus JIJ mag wel conclusies trekken).

Daarnaast schets je een nogal idyllisch plaatje van de begintijd van het christendom. Daar waar de eerste christenen elkaar fors in de haren zaten (Petrus en Paulus begonnen daar al mee), lijkt het bij jou net alsof ze het in meerderheid eens waren.

Op een paar punten wil ik wel even wat dieper ingaan:
Datering gnostische boeken:
In de tijd van Jezus was gnosis een reeds bestaande stroming, je geeft dit zelf ook al aan. Om dan te zeggen dat mensen de boeken van Thomas en Petrus niet aanvaarden omdat ze van latere datum zijn (14 maart 14:29) is krom geredeneerd.
Overigens is het niet zo dat boeken die later opduiken minder betrouwbaar zijn. Ook nu nog worden schilderijen ontdekt van Van Gogh of nog ouder. Kan dat niet omdat ze nu pas ontdekt worden? Heeft Van Gogh ze dan dus niet geschilderd?
Je maakt de inschattingsfout dat ouder ook betrouwbaarder betekent. Ooggetuigen kunnen de meest grote flauwekul ophangen. Mijn zoon heeft een keer een auto-ongeluk gehad (niet zijn schuld). Hij kreeg echter wel de schuld omdat “ooggetuigen” er een ander verhaal van hebben gemaakt.
Je staart je teveel blind op ooggetuigen.
Het evangelie van Thomas kon wel eens ouder zijn dan je denkt (geschreven tussen de 3 synoptische evangeliën en het evangelie van Johannes in). Het is namelijk opvallend dat alleen Johannes het verhaal van de ongelovige Thomas vertelt.
Blijkbaar is Johannes op de hoogte van dit evangelie, ziet de inhoud niet zitten en gaat op deze manier Thomas’ geloofwaardigheid aan de kaak stellen (lees ook “Ketters en rechtgelovigen” van Elaine Pagels).

Meerderheidsstandpunt:
Hier leg je vaak de nadruk op.
In Nicea is inderdaad een meerderheidsstandpunt als waarheid aangenomen. Het is dus niet een vastlegging van wat men toch al dacht. Er is gewoon over gestemd.
Bij het Jezus seminar vind je het opmerkelijk dat ze stemmen (je zet het woord althans met hoofdletters neer (14 maart 16:13)). Maar nu heb je ineens geen moeite meer met stemmen. Dit klinkt alsof het stemmen geen probleem is, zolang de orthodoxe visie maar het eindpunt is.
Je meet met 2 maten.
Als je het meerderheidsstandpunt daadwerkelijk als uitgangspunt wilt nemen, dan zou iedere christen katholiek moeten zijn. Dat is immers de meerderheid.
Meerderheid zegt niets over waarheid. Als in Nederland een meerderheid voor abortus is, is dat dan de waarheid? Onderschrijf je dat dan ook, alleen omdat het de meerderheid is die dat zegt?
Als de meerderheid het uitgangspunt is, had Jezus geen recht van spreken: de meerderheid van de joden dacht er immers anders over.
Als de meerderheid het criterium is, had je vanaf het begin de leer van Jezus moeten verwerpen.

Aanpassingen in de bijbelteksten:
Juist de door jouw aangehaalde kerkvader Origenes schijnt in de 2e eeuw reeds uitgeroepen te hebben dat er al zoveel wijzigingen in de teksten waren aangebracht dat het ondoenlijk was om nog vast te kunnen stellen wat Jezus nu daadwerkelijk gezegd heeft.
Lees het boek “Valsheid in geschrifte” van Jacob Slavenburg.
Er hebben wel degelijk grootschalige wijzigingen plaatsgevonden. Zo wordt het laatste hoofdstuk van Johannes (21) door bijbelhistorici over het algemeen beschouwd als een glosse (latere toevoeging). Hierop is de positie van de paus gebaseerd.

Je punt over de triniteit is inlegkunde. Het is heel wel mogelijk dat men dat er niet duidelijk in heeft gezet omdat het helemaal geen issue was. Als het een christelijke uitvinding van later is, en jouw argument is valide dat je niet meer aan de teksten kunt morrelen omdat de bevolking dat niet pikt, dan is de redenatie rond:
Het staat niet in de bijbel, omdat de auteurs zo helemaal niet dachten en het er dus niet in gezet hebben. Dat klopt ook met de joodse visie dat je niet mens en God kunt zijn, daus dat is zeer logisch. Later wilde men Jezus goddelijk verklaren (zie hierover het latere gedeelte “succes van het christendom), maar dat kon in de tekst niet meer aangepast worden (pikt het volk niet) en dus moeten bestaande teksten ineens anders gelezen worden. Of zoals jij zegt: het staat er allemaal wel, maar het is vaak moeilijk te lezen (21 maart 12:12).
Nee dus, het stond er helemaal niet, maar de teksten moesten steeds meer de belangen van de heersende religieuze elite dienen. Dat proces gaat nog steeds door overigens.

Vaststelling van de canon:
Het schijnt dat met name bisschop Irenaeus zich heeft beziggehouden met de samenstelling van de canon, eind 2e eeuw.
Juis omdat er toen veel verschillende evangeliën in omloop waren, wilde hij een eenheid gaan aanbrengen. Een eenheid die er toen nog niet was.
Dat de canon uiteindelijk is vastgesteld door weinig goddelijke mensen (15 maart 16:21) staat voor mij wel vast. Het waren dezelfde mannen die daarna andersdenkenden gingen vervolgen.

Getuigen van het tegendeel:
Je noemt je huwelijk met de ex van Balkenende en dat het je niet lukt om dat geloofwaardig te krijgen (15 maart 16:21).
Je gaat uit van veronderstellingen die in die tijd niet of in veel mindere mate golden.
Nadat het christendom de staatsgodsdienst werd en van vervolgde vervolger werd, werd er gruwelijk opgetreden tegen andersdenkenden.
Boekverbrandingen, moorden (hoezo weinig goddelijke mensen) waren aan de orde van de dag. In die tijd al stierven velen door christenhanden.
Als je maar genoeg onderdrukt, andere meningen uitroeit blijft vanzelf jouw mening als enige over.
Als jij alle getuigen uitmoordt die weten dat je niet met de ex van Balkenende getrowd bent geweest, kun je je mening wel degelijk verkondigen.
De Nag Hammadi geschriften zijn juist in grotten verstopt om te ontkomen aan de moorddadigheid van de orthodoxen.

Succes van het christendom:
Waarom is het inderdaad zo dat het christendom zich in relatief korte tijd zo populair heeft weten te maken binnen het romeinse rijk.
Allereerst omdat Jezus een bijzondere figuur is en Zijn leven zeer aanspreekt.
Ten tweede zegt het iets over het fanatisme (in de positieve zin van het woord) van Zijn volgelingen.
En last but not least: het christendom heeft zich in hoge mate aangepast aan het omringende heidendom.
In het christendom zijn vele, vele heidense invloeden binnengeslopen.
In de bijbel heft Jezus nergens de wet op en ook niet de besnijdenis. Het is Paulus die dat heeft opgeheven en waarom: om het christendom zo toegankelijker te maken voor de heidenen. Die zagen de vele wetten en de besnijdenis niet zitten.
Neem daarnaast de al genoemde zondagviering, datum pasen en datum kerst.
Maar daarnaast zijn er ook grotere heidense zaken binnengeslopen. In het OT is “zoon van God” een bekende term.
Echter “Zoon van God” is uitermate heidens.
Het was inderdaad zo dat in het romeinse rijk veel goden werden opgenomen (een godje meer of minder maakte niet zoveel uit). Maar je moet natuurlijk wel meetellen in het veelgodendom en dan dien je te voldoen aan meerdere criteria:
Jouw hoofdpersoon moet wel goddelijk zijn en jouw hoofdpersoon moet wel een god als vader hebben. Van daaruit is het idee ontstaan dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij maagdelijk is geboren.
Maar daarmee verlaat je wel het pad van de joodse God. Op dat moment ben je een nieuwe God aan het creëren.
Maar Paulus zag daar blijkbaar niet zo’n probleem in. Het ging om de boodschap dat Jezus was gestorven voor onze zonden en dat Hij was opgestaan uit de dood.
Om dan Jezus wat op te hogen om Hem zo aanvaardbaar te krijgen: het doel heiligt de middelen.

Groet,
Henk

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #179 Gepost op: maart 29, 2005, 05:19:00 pm »
Hallo Roodkapje,

Ik heb zitten peinzen over hoe ik jou eens zou benaderen en eigenlijk vraag ik me af of het wel zin heeft om te reageren op jouw bijdragen hier.
Je bent er zo van overtuigd dat jij en jij alleen als enige gelijk hebt, dat je compleet blind bent geworden voor de beleving van anderen.

Ik heb je bijdragen nog eens goed doorgelezen en vind het erg moeilijk te ontdekken hoe jij het grote gebod van naastenliefde in praktijk brengt.
In mijn ogen doe je dat niet door alle andere ideeën af te doen als leugens of lege hulzen.
Dat heeft weinig met liefde te maken.

Ik zou je willen vragen eens met open hart te kijken naar de beleving van andere mensen, maar iets in me zegt dat dit een hopeloze vraag is.
Over het algemeen ben ik altijd heel positief naar anderen toe, maar bij jou mis ik op één of andere manier de liefde van God.

Als ik jouw gedachtengangen ga volgen, dan rest er eigenlijk niets anders dan een juridisch systeem: het oordeel.
Dat is niet de centrale boodschap van Jezus.

Henk

inlijn

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #180 Gepost op: maart 29, 2005, 09:00:34 pm »

quote:

henk w schreef op 29 maart 2005 om 17:19:
Hallo Roodkapje,

Ik heb zitten peinzen over hoe ik jou eens zou benaderen en eigenlijk vraag ik me af of het wel zin heeft om te reageren op jouw bijdragen hier.
Je bent er zo van overtuigd dat jij en jij alleen als enige gelijk hebt, dat je compleet blind bent geworden voor de beleving van anderen.

Ik heb je bijdragen nog eens goed doorgelezen en vind het erg moeilijk te ontdekken hoe jij het grote gebod van naastenliefde in praktijk brengt.
In mijn ogen doe je dat niet door alle andere ideeën af te doen als leugens of lege hulzen.

Ik zou je willen vragen eens met open hart te kijken naar de beleving van andere mensen, maar iets in me zegt dat dit een hopeloze vraag is.
Over het algemeen ben ik altijd heel positief naar anderen toe, maar bij jou mis ik op één of andere manier de liefde van God.

Als ik jouw gedachtengangen ga volgen, dan rest er eigenlijk niets anders dan een juridisch systeem: het oordeel.

Henk

Henk w,
Ik verbaas mij over jouw berichten. vandaar dat ik even reageer.
Roodkapje heeft nergens beweert dat het oordeel de centrale boodschap is. Dat concludeer jij uit haar schrijven.
Jij schrijft dat je moeilijk ontdekt hoe Roodkapje de naastenliefde in praktijk brengt.

Wat is naastenliefde?
Is naastenliefde hetzelfde als geen dingen zeggen die iemand niet wil horen.
Is naastenliefde hetzelfde als niet over het ordeel praten?
Is naastenliefde hetzelfde als doen of iedereen zijn/haar stukje van de waarheid bezit?
Ik denk het niet.

Als Roodkapje mensen tegenkomt op dit forum die Jezus Christus als verlosser aan de kant schuiven, dan is het haar opdracht als christen om te getuigen van Jezus en Zijn woorden te herhalen. Die woorden zijn soms hard en spreken over oordeel. Maar de woorden van Jezus zijn wel levensreddend. Dus als je je naaste liefde wilt laten zien, dan moet je hem/haar de woorden van Jezus voorhouden.

Jezus:
"Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

inlijn

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #181 Gepost op: maart 29, 2005, 09:10:41 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 29 maart 2005 om 09:03:
[...]

Nou, nee, nu vergis je je. Het is Gods Geest, want Jezus is een levendmakende Geest geworden volgens Paulus. Jij wilt een vleselijke Christus, en dus niet Gods Geest, die IN je woont. Dat mag je helemaal zelf beslissen. De Verlosser is, of buiten jezelf, of IN je. Hoe zouden onze lichamen anders levend gemaakt kunnen worden, als de Verlosser buiten jezelf is?
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Piet Strootman,

Je voert een onmogelijke discussie. Jezus is Verlosser, Heer, de Opgestane, Zoon van God, Redder, en nog veel meer. Wij hebben én Jezus nodig én de Geest.

Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen. Gal. 3

Wij moeten in de Zoon van God, Jezus ,geloven. Geloven dat Hij ons heeft vrijgekocht.
Het is de Geest van God die in mensen wil werken. Maar het is niet de Geest die redt, maar Christus Jezus.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #182 Gepost op: maart 29, 2005, 09:50:01 pm »

quote:

inlijn schreef op 29 maart 2005 om 21:10:
[...]

Piet Strootman,

Je voert een onmogelijke discussie. Jezus is Verlosser, Heer, de Opgestane, Zoon van God, Redder, en nog veel meer. Wij hebben én Jezus nodig én de Geest.

Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen. Gal. 3

Wij moeten in de Zoon van God, Jezus ,geloven. Geloven dat Hij ons heeft vrijgekocht.
Het is de Geest van God die in mensen wil werken. Maar het is niet de Geest die redt, maar Christus Jezus.

inlijn,
Je hoeft mij niet te geloven, maar de Geest wordt ook de Zoon van God genoemd. Bovendien spreek je jezelf tegen, want eerst zeg je dat het niet de Geest is die redt, maar dan zeg je: dat Christus Jezus redt. Dat laatste is zeer juist, want Christus Jezus IS de Geest! In Titus 3 schreef Paulus dat onze grote God en Heiland, Christus Jezus, ons heeft vrijgekocht. Halleluja: God redt!
Piet Strootman

inlijn

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #183 Gepost op: maart 29, 2005, 11:08:14 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 29 maart 2005 om 21:50:
[...]

inlijn,
Je hoeft mij niet te geloven, maar de Geest wordt ook de Zoon van God genoemd. Bovendien spreek je jezelf tegen, want eerst zeg je dat het niet de Geest is die redt, maar dan zeg je: dat Christus Jezus redt. Dat laatste is zeer juist, want Christus Jezus IS de Geest! In Titus 3 schreef Paulus dat onze grote God en Heiland, Christus Jezus, ons heeft vrijgekocht. Halleluja: God redt!
Piet Strootman

Piet Strootman,

Mat. 1 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.

Geloof jij dat deze Jezus voor jou zonden gestorven is en dat je met hem opgestaan bent tot een nieuw leven?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #184 Gepost op: maart 30, 2005, 02:36:04 am »

quote:

henk w schreef op 29 maart 2005 om 16:44:
Ik heb de discussie van de afgelopen weken eens doorgelezen (als je het uitprint zijn het inmiddels 193 bladzijden, gelukkig zitten er veel quotes tussen, dus dat scheelt nog iets).

Heb ik het inieder geval niet helemaal voor niks opgeschreven ;)

quote:

Verder wil ik reageren op de bijdragen van Nunc.
Wat me opvalt in je redeneringen is dat je je redenatie opbouwt vanuit de conclusie.
Je conclusie staat vast, wat je nu nog doet is proberen zoveel mogelijk feiten te hechten aan die conclusie, om daarmee de conclusie te staven.
Daar waar het lastig wordt, ga je over op het “mogelijk” maken van zaken: het is niet onmogelijk dat de telling er is geweest, we weten te weinig om conclusies te trekken (om vervolgens wel ervan uit te gaan dat de telling heeft plaatsgevonden, dus JIJ mag wel conclusies trekken).
Ik kan er ook niks aan doen dat ik weet dat Jezus is opgestaan (heeft iets te maken met God die je dat vertelt, etc) maar dat is geen argument. Overigens ging het er in de discussie om, dat Chaveriem (of iemand anders?) stelde dat iets niet gebeurd was, en ik gaf aan dat het wel gebeurd kon zijn. Daarnaast hebben we wat gediscussieerd over het ontstaan van het christendom. De standpunten (en daarmee de conclusies) stonden dus al vast. De ene betwijfelde iets, de andere probeerde iets te bewijzen. Noem me gek, maar zo discussieren mensen wel vaker.

quote:

Daarnaast schets je een nogal idyllisch plaatje van de begintijd van het christendom. Daar waar de eerste christenen elkaar fors in de haren zaten (Petrus en Paulus begonnen daar al mee), lijkt het bij jou net alsof ze het in meerderheid eens waren.

Hmm... en dan beschuldig je mij van inlegkunde en redeneren terwijl de conclusie al vaststaat... Als je ruzie wilt zien dan zie je het natuurlijk. Als je echter gewoon kijkt wat petrus en paulus (en lukas in handelingen) schrijven dan blijkt er NIKS van een ruzie. Hooguit wijst Paulus Petrus terecht als ie terugvalt in oude gebruiken (waarvan ze samen al ontdekt hadden dat die niet golden voor de heidenen!). Sterker nog, Petrus raadt iedereen aan om Paulus' brieven te lezen! (lekkere ruzie is dat dus).

quote:

Op een paar punten wil ik wel even wat dieper ingaan:
Datering gnostische boeken:
In de tijd van Jezus was gnosis een reeds bestaande stroming, je geeft dit zelf ook al aan. Om dan te zeggen dat mensen de boeken van Thomas en Petrus niet aanvaarden omdat ze van latere datum zijn (14 maart 14:29) is krom geredeneerd.
De grieks-filosofische 'gnostiek' was een bekende stroming ja. NIET de christelijke gnostiek. Dan is het ineens geen kromme redenering meer.

quote:

Overigens is het niet zo dat boeken die later opduiken minder betrouwbaar zijn. Ook nu nog worden schilderijen ontdekt van Van Gogh of nog ouder. Kan dat niet omdat ze nu pas ontdekt worden? Heeft Van Gogh ze dan dus niet geschilderd?

Misschien wel, misschien niet... maar de zekerheid is minder groot. Er is niemand meer die als getuige kan optreden en we hebben alleen het woord van degene die het schilderij 'toevallig' op zolder vindt. Bij een schilderij kan je dan nog vergelijken met andere (echte) van Gogh's maar hoe vergelijk je het enige werk van Thomas met NIET bestaand ander werk van thomas? Hoe weet je dat het dus autentiek is als het 100 jaar na diens dood ineens opduikt? Maar goed, als je wilt geloven dat Thomas' evangelie ouder is, dan mag je dat van mij. Immers: "Je conclusie staat vast, wat je nu nog doet is proberen zoveel mogelijk feiten te hechten aan die conclusie, om daarmee de conclusie te staven."

quote:

Je maakt de inschattingsfout dat ouder ook betrouwbaarder betekent. Ooggetuigen kunnen de meest grote flauwekul ophangen. Mijn zoon heeft een keer een auto-ongeluk gehad (niet zijn schuld). Hij kreeg echter wel de schuld omdat “ooggetuigen” er een ander verhaal van hebben gemaakt.
Je staart je teveel blind op ooggetuigen.

Ja, maar dat auto-ongeluk was niet de kern van de religie van jouw zoon - neem ik dan maar aan - en evenmin voor de ooggetuigen, en de ooggetuigen werden ook niet jarenlang vervolgd, dwars gezeten, gemarteld en evt gedood.
Ja,... [ironie]dit is inderdaad een goed tegenvoorbeeld[/ironie]
Verder.. hoe WEET je dat het niet zijn schuld was (niet vervelend bedoeld)?

quote:

Het evangelie van Thomas kon wel eens ouder zijn dan je denkt (geschreven tussen de 3 synoptische evangeliën en het evangelie van Johannes in). Het is namelijk opvallend dat alleen Johannes het verhaal van de ongelovige Thomas vertelt.
Blijkbaar is Johannes op de hoogte van dit evangelie, ziet de inhoud niet zitten en gaat op deze manier Thomas’ geloofwaardigheid aan de kaak stellen (lees ook “Ketters en rechtgelovigen” van Elaine Pagels).

ik citeer: "Je conclusie staat vast, wat je nu nog doet is proberen zoveel mogelijk feiten te hechten aan die conclusie, om daarmee de conclusie te staven."

quote:

Meerderheidsstandpunt:
Hier leg je vaak de nadruk op.
In Nicea is inderdaad een meerderheidsstandpunt als waarheid aangenomen. Het is dus niet een vastlegging van wat men toch al dacht. Er is gewoon over gestemd.
Bij het Jezus seminar vind je het opmerkelijk dat ze stemmen (je zet het woord althans met hoofdletters neer (14 maart 16:13)). Maar nu heb je ineens geen moeite meer met stemmen. Dit klinkt alsof het stemmen geen probleem is, zolang de orthodoxe visie maar het eindpunt is.
Je meet met 2 maten.

Ik meet niet met 2 maten, jij leest met 2 verschillende brillen :)
Maar goed, wellicht had ik het niet zo moeten zeggen over die Jesus Seminar - vergeet die woorden maar.
Als je een meerderheidsstandpunt vastlegt, dan betekent dat toch dat dat meerderheidstandpunt er al was, ook voordat je het vastlegde? De reden om iets vast te leggen is juist vaak, dat iets eerst informeel geregeld is, en dat er dan mensen komen die afwijkende dingen gaan zeggen/doen, en dan wordt het officieel vastgelegd. Aangezien in de evangelien en de brieven van Paulus Jezus al als zoon van god naar voren komt, is het ridicuul om te stellen dat de concilie van Nicea dat 300 jaar later heeft verzonnen. Hooguit hebben ze officieel vastgelegd wat al veeeel langer meerderheidsstandpunt was.

quote:

Als je het meerderheidsstandpunt daadwerkelijk als uitgangspunt wilt nemen, dan zou iedere christen katholiek moeten zijn. Dat is immers de meerderheid.
Meerderheid zegt niets over waarheid. Als in Nederland een meerderheid voor abortus is, is dat dan de waarheid? Onderschrijf je dat dan ook, alleen omdat het de meerderheid is die dat zegt?

Als de meerderheid het uitgangspunt is, had Jezus geen recht van spreken: de meerderheid van de joden dacht er immers anders over.
Als de meerderheid het criterium is, had je vanaf het begin de leer van Jezus moeten verwerpen.

Is het zo moelijk om een tekst te lezen? Het ging mij er niet om dat 'de meerderheid zegt het, dus het is waar!'. Als je graag tegen stro-mannen wilt vechten, ga je gang, maar kies dan iemand anders waarvan je de woorden verkeert interpreteert. Ik heb me herhaaldelijk verduidelijkt in m'n discussie met Chaveriem, dus je kun het zo nalezen.

Nou .. nog 1 keertje dan:
De discussie was, of Nicea (en aanverwanten) hadden verzonnen dat Jezus God was. Mijn standpunt is: Nee, want al 3 eeuwen eerder zie je in het NT dat Jezus met goddelijke titulatuur wordt aangesproken. Dit standpunt wordt ondersteund door het feit dat je met een stemming geen nieuw standpunt verzint, maar slechts als officieel standpunt vastlegt, wat daarvoor al onofficieel de meerderheidsmening was. Dus: de godheid van jezus is niet verzonnen door Nicea, noch door Constantijn (wat voor schurk hij verder ook was - het zal mij een worst wezen), noch door iemand anders in de 4e eeuw na christus, maar door schrijvers van de evangelien en brieven, in het midden en einde van de eerste eeuw.

En nee,... de meerderheid bepaalt dus niet wat waarheid is. Dat heb ik nooit beweerd en zal ik ook nooit beweren.

quote:

Aanpassingen in de bijbelteksten:
Juist de door jouw aangehaalde kerkvader Origenes schijnt in de 2e eeuw reeds uitgeroepen te hebben dat er al zoveel wijzigingen in de teksten waren aangebracht dat het ondoenlijk was om nog vast te kunnen stellen wat Jezus nu daadwerkelijk gezegd heeft.
Lees het boek “Valsheid in geschrifte” van Jacob Slavenburg.
Er hebben wel degelijk grootschalige wijzigingen plaatsgevonden. Zo wordt het laatste hoofdstuk van Johannes (21) door bijbelhistorici over het algemeen beschouwd als een glosse (latere toevoeging). Hierop is de positie van de paus gebaseerd.

Zoals je hebt kunnen zien in de discussie met Chaveriem, zijn we beiden verzot op bronnen. Mij overtuigt "Origenes schijnt in de 2e eeuw reeds uitgeroepen te hebben" niet zoveel. Misschien kun je aangeven in welk boek hij dat gezegd heeft? Ik ben namelijk al vaak zat mis-quotes tegengekomen. Iemand beweert dat kerkvader X zus-of-zo heeft gezegd (zonder bronvermelding). Als je dan een paar uurtjes speurt, vind je dat ze ergens in een van hun werken iets erop gelijkends gezegd hebben, maar dat de context gewoon duidelijk maakt dat de quote een blunder is van degene die 'm maakt. (wat niet uitsluit dat Origenes dit echt gezegd heeft, maar ik zou het eerst eens zelf opzoeken voor je het gelooft).

Het kan me overigens niet zoveel schelen waarop de positie van de paus is gebaseerd, aangezien ik niet katholiek ben en dus niet geloof dat de paus de onfeilbare plaatsvervanger van christus hier op aarde is. Overigens zie ik ook niet wat je bedoelt... Het pausdom wordt namelijk op een heel andere passage (Petrus en de sleutels van eht dodenrijk) gebaseerd. Het enige wat ik in joh.21 kan vinden over de paus is de volgende profetische zinsnede: "(..) maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij uw hand uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar gij niet wilt" (niet vervelend bedoeld richting katholieken)

quote:

Je punt over de triniteit is inlegkunde. Het is heel wel mogelijk dat men dat er niet duidelijk in heeft gezet omdat het helemaal geen issue was. Als het een christelijke uitvinding van later is, en jouw argument is valide dat je niet meer aan de teksten kunt morrelen omdat de bevolking dat niet pikt, dan is de redenatie rond:
Het staat niet in de bijbel, omdat de auteurs zo helemaal niet dachten en het er dus niet in gezet hebben. Dat klopt ook met de joodse visie dat je niet mens en God kunt zijn, daus dat is zeer logisch. Later wilde men Jezus goddelijk verklaren (zie hierover het latere gedeelte “succes van het christendom), maar dat kon in de tekst niet meer aangepast worden (pikt het volk niet) en dus moeten bestaande teksten ineens anders gelezen worden. Of zoals jij zegt: het staat er allemaal wel, maar het is vaak moeilijk te lezen (21 maart 12:12).
Nee dus, het stond er helemaal niet, maar de teksten moesten steeds meer de belangen van de heersende religieuze elite dienen. Dat proces gaat nog steeds door overigens.

Iets met .. conclusie staat al vast enzo....

Als jij denkt dat Jezus gewoon joods was - en je neemt dat als uitgangspunt - dan redeneer je net als ik, alleen vanuit een ander uitgangspunt. Ik ga er vanuit dat er niet al teveel gerotzooid is met de teksten en kijk wat er in het verleden gebeurd is. Ik zie dan dat er duidelijk goddelijke trekken aan jezus worden toegekend, en dat dat 3 eeuwen later bij het concilie van Nicea nog steeds zo is.

Gohh wat gek trouwens, dat de bevolking het niet pikt dat de teksten veranderd worden (blij dat je iets van m'n posts geleerd hebt ;) ), maar dat ze het wel pikken als men ineens van een joodse jezus (slechts rabbi) een ware god gaan maken! Maar goed, daarover verderop meer.

quote:

Vaststelling van de canon:
Het schijnt dat met name bisschop Irenaeus zich heeft beziggehouden met de samenstelling van de canon, eind 2e eeuw.
Juis omdat er toen veel verschillende evangeliën in omloop waren, wilde hij een eenheid gaan aanbrengen. Een eenheid die er toen nog niet was.
Dat de canon uiteindelijk is vastgesteld door weinig goddelijke mensen (15 maart 16:21) staat voor mij wel vast. Het waren dezelfde mannen die daarna andersdenkenden gingen vervolgen.

Het 'schijnt' dat Marcion, midden 2e eeuw al een eigen canon had. Hij koos Lukas en een selectie van Paulus' brieven. Ook kerkvaders van rond die tijd citeren voornamelijk uit de huidige bijbelboeken (alhoewel ook de 'hermas' vrij populair was op bepaalde momenten, evenals brieven van Clemens van rome).

Een 'onofficieel' canon was er dus al (alhoewel de grenzen wat vaag waren.. enkele boeken waren twijfelachtig - de MEESTEN duidelijk). Juist TOEN de andere - afwijkende - evangelien in omloop kwamen, moest er orde geschapen worden, zodat ook gelovigen die niet zo goed op de hoogte waren van wat er wel en niet echt was, konden vertrouwen op de uitspraken van degenen die het wel wisten.

En wat dat 'weinig goddelijke mensen' ermee te maken heeft? Moet ik jouw post ook niet serieus nemen omdat je een zoon hebt die betrokken was bij een auto-ongeluk (wat ie wel of niet veroorzaakt heeft)? Als je officieel iets vastlegt wat al tijden zo bestaat dan ben je niet verantwoordelijk voor de keuze (hooguit voor het officieel maken). Verder ontstonden de vervolgingen (volgesn mij - moet ik ff nazoeken) pas later.

quote:

Getuigen van het tegendeel:
Je noemt je huwelijk met de ex van Balkenende en dat het je niet lukt om dat geloofwaardig te krijgen (15 maart 16:21).
Je gaat uit van veronderstellingen die in die tijd niet of in veel mindere mate golden.
Nadat het christendom de staatsgodsdienst werd en van vervolgde vervolger werd, werd er gruwelijk opgetreden tegen andersdenkenden.
Boekverbrandingen, moorden (hoezo weinig goddelijke mensen) waren aan de orde van de dag. In die tijd al stierven velen door christenhanden.
Als je maar genoeg onderdrukt, andere meningen uitroeit blijft vanzelf jouw mening als enige over.
Als jij alle getuigen uitmoordt die weten dat je niet met de ex van Balkenende getrowd bent geweest, kun je je mening wel degelijk verkondigen.
De Nag Hammadi geschriften zijn juist in grotten verstopt om te ontkomen aan de moorddadigheid van de orthodoxen.

doe je huiswerk aub en lees m'n posts nog eens. Je maakt hier een karikatuur van m'n redenering en van de geschiedenis!

wat kleine hints: 3 eeuwen lang (tot 311 - constantijn) werden christenen geregeld vervolgd. Dat is dus niet ACTIEF maar PASSIEF, niet DADER maar SLACHTOFFER.  |:(

Als over 300 jaar mijn achter-achter-achter-kleinkinderen ketters gaan vervolgen die beweren dat ik GEEN relatie had met de ex van balkenende, DAN is dat 'vergelijkbaar' met de situatie in de 4e eeuw, NA constantijn.

Maar als we NU alle getuigen gaan uitmoorden is dat ONVERGELIJKBAAR (n.b. de christenen werden juist geregeld vervolgd en uitgemoord). Dat lijkt meer op de situatie dat ik een TBS'er met verlof ben (of een pedofiel oid) die continu op z'n hoede moet zijn en dan zo'n verhaal gaat vertellen. Als het niet waar is, dan staan er 1000 mensen op om het tegen te spreken en te bewijzen dat het onzin is.

Maar misschien wil je serieus beweren dat opvolgers van constantijn ergens midden 4e eeuw de ooggetuigen van de kruisiging hebben vervolgd en omgebracht, en begrijp ik je gewoon verkeerd?  8)7

quote:

Succes van het christendom:
Waarom is het inderdaad zo dat het christendom zich in relatief korte tijd zo populair heeft weten te maken binnen het romeinse rijk.
Allereerst omdat Jezus een bijzondere figuur is en Zijn leven zeer aanspreekt.

For your information: jezus stief aan het kruis - de afschuwlijke en vernederende dood voor vijanden van de staat. Over een kruisiging spreken was vergelijkbaar met op een blind date vertellen dat je in de stront-recyclingsindustrie werkt, en daar tijdens een romantisch diner uitgebreid over gaat zitten vertellen.
Jezus kwam uit galilea, het afvoerputje van palestina, wat op haar beurt weer met milde afkeur bekeken werd door de romeinen.
Jezus claimde dat hij de messias was, en ging daarmee tegen de autoriteiten - en de gevoelens van vele vrome joden - in.

zeer aansprekelijk ...  :?

quote:

Ten tweede zegt het iets over het fanatisme (in de positieve zin van het woord) van Zijn volgelingen.

ja dat was inderdaad m'n punt. En waar komt dat fanatisme vandaan? indoctrinatie was het niet, want het waren allemaal volwassen mannen die altijd het tegendeel hadden geloofd. Verder was hun leider net zeer vernederend afgeslacht en werden ze belachelijk gemaakt en vervolgd.

quote:

En last but not least: het christendom heeft zich in hoge mate aangepast aan het omringende heidendom.
In het christendom zijn vele, vele heidense invloeden binnengeslopen.
In de bijbel heft Jezus nergens de wet op en ook niet de besnijdenis. Het is Paulus die dat heeft opgeheven en waarom: om het christendom zo toegankelijker te maken voor de heidenen. Die zagen de vele wetten en de besnijdenis niet zitten.
Nee, Jezus doet dat nergens, maar hij spreekt ook voornamelijk tegen joden. Wat jezus echter wel doet, is mensen laten zien wat er achter de letter van de wet zit. Niet het houden van de wetten, maar het houden van God en de naaste is de kern. Maar goed, dit is een andere discussie, lastig, tijdrovend en flink theologisch. Ik vermoed dat ie elders op dit forum al geregeld gevoerd is trouwens.

quote:

Neem daarnaast de al genoemde zondagviering, datum pasen en datum kerst.

Ja en?....  pasen werd al 3400 jaar geleden gevierd (ten tijde van de exodus, 1450 oid voor christus) en we bepalen de datum nu nog steeds a.h.v. de maan en de seizoenen zoals Mozes opgedragen kreeg.

kerst: we weten niet wanneer christus geboren is, dus wat kan het mij schelen dat later iemand met invloed (constantijn) een politieke keuze heeft gemaakt om het op een al bestande feestdag te vieren. Dat is politiek - ik ben het er niet mee eens maar het is niet relevant.

quote:

Maar daarnaast zijn er ook grotere heidense zaken binnengeslopen. In het OT is “zoon van God” een bekende term.
Echter “Zoon van God” is uitermate heidens.

Ja, en? Wat bedoel je nou? Is het nu joods of heidens? Overigens, er zijn ook indianen die bidden tot hun goden. Is bidden nu ook ineens typisch heidens?  |:(

quote:

Het was inderdaad zo dat in het romeinse rijk veel goden werden opgenomen (een godje meer of minder maakte niet zoveel uit). Maar je moet natuurlijk wel meetellen in het veelgodendom en dan dien je te voldoen aan meerdere criteria:
Jouw hoofdpersoon moet wel goddelijk zijn en jouw hoofdpersoon moet wel een god als vader hebben. Van daaruit is het idee ontstaan dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij maagdelijk is geboren.

Maar daarmee verlaat je wel het pad van de joodse God. Op dat moment ben je een nieuwe God aan het creëren.
Maar Paulus zag daar blijkbaar niet zo’n probleem in. Het ging om de boodschap dat Jezus was gestorven voor onze zonden en dat Hij was opgestaan uit de dood.
Om dan Jezus wat op te hogen om Hem zo aanvaardbaar te krijgen: het doel heiligt de middelen.

Groet,
Henk

Het kon de romeinen niet schelen hoe je pantheon eruit zag, als je er al eentje had. Er waren ook 'monotheistische' griekse filosofen (plato, aristoteles). Het enige wat telde was, of je de keizer als god vereerde of niet.

Als het doel de middelen heiligde.... waarom dan zo moeilijk doen met jezus? Waarom niet gewoon aan de hele wereld vertellen dat je lief moet zijn voor elkaar en verder niet? En waarom zouden zowel paulus als de andere apostelen Jezus groter willen maken dan hij was? Als Jezus, en diens dood en opstanding alles betekende voor hen, zouden ze dan eerder geneigd zijn om zoveel mogelijk mensen de waarheid te vertellen, of om zoveel mogelijk leugens de wereld in te strooien?

n.b. Paulus is zeker niet de enige die Jezus een goddelijke status geeft! Lees voor de grap Matteus eens door en turf hoevaak Jezus iets van zichzelf zegt dat een gewoon (of zelfs een buitengewoon) mens niet kan zeggen (zonden vergeven, alle macht op hemel en aarde hebben, profeten sturen, ...).

En als je held voor de heidenen zo nodig goddelijk moest zijn, waarom schrijven een aantal bijbelschrijvers dat dan JUIST ook aan de joden? Denk aan het matteus-evangelie... denk aan het johannes-evangelie, waarvan de thematiek wel grieks lijkt, maar die juist bij de heersende stijl in (joodse) groeperingen als die van Quamran aansluit?

maar goed, als toch al vastligt dat Jezus NIET was zoals hij in het NT beschreven wordt, dan kan ik alleen het volgende zeggen:
"Wat me opvalt in je redeneringen is dat je je redenatie opbouwt vanuit de conclusie.
Je conclusie staat vast, wat je nu nog doet is proberen zoveel mogelijk 'feiten' te hechten aan die conclusie, om daarmee de conclusie te staven."

Nunc

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #185 Gepost op: maart 30, 2005, 02:39:50 am »

quote:

henk w schreef op 29 maart 2005 om 17:19:
Hallo Roodkapje,

Henk
Henk, het is hier een discussie, geen theekransje.  Het onderwerp is 'je eigen god creeeren', en het lijkt me dus niet vreemd dat mensen daarin harde standpunten kunnen - en willen - aannemen, omdat 'god' een zeer essentieel - en dus gevoelig - onderwerp is waar iedereen een expliciete mening over heeft.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 02:41:05 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #186 Gepost op: maart 30, 2005, 07:36:50 am »

quote:

Roodkapje schreef op 29 maart 2005 om 10:47:
P.Strootman: Ik wil nou eigenlijk wel eens bronnen zien voor al die boude beweringen die door je gedaan worden. Of is dit puur en alleen je zelfbedachte theorie?

Roodkapje,

Ik heb 'slechts' 1 Hoofdbron, en dat is de bijbel. Ik beweer niet dat ik het op volmaakte wijze doorgeef, maar dat het Koninkrijk Gods IN ons is, is, bijbels gezien geen theorie. Ook sluit ik mijn ogen niet voor wat andere, voor-christelijke religies leerden.
Piet Strootman

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #187 Gepost op: maart 30, 2005, 07:52:46 am »

quote:

inlijn schreef op 29 maart 2005 om 23:08:
[...]

Piet Strootman,

Mat. 1 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt, die Christus genoemd wordt.

Geloof jij dat deze Jezus voor jou zonden gestorven is en dat je met hem opgestaan bent tot een nieuw leven?

inlijn,
Ik hou eigenlijk niet van sterk gerichte vragen over iemands geloof. Ik ga er van uit, dat jij een gelovig mens bent. Dat is voldoende basis om met elkaar van gedachten te wisselen. Als jij er anders over denkt, spreek ik nog geen oordeel uit over je geloofsleven als zodanig. Wel durf ik, als ik denk dat het nodig is, je op bepaalde geloofsvoorstellingen te wijzen, die, bijbels gezien, niet te verantwoorden zijn. De vraag, die je ook nu weer stelde, is niet met een kort 'ja' te beantwoorden. Je ontkomt dan niet aan het gevaar van het simplificeren van het alles te bovengaande geheim van de betekenis van Jezus Christus. Er zijn bijvoorbeeld mensen, die zeggen:'Het kindje in de kribbe heeft alles geschapen'. Zij baseren dat op Kol.1.16. Ik noem dat een simplificatie van een alomtegenwoordige geestelijke Waarheid. Het gaat immers om de Geest, ofwel de LOGOS/CHRISTUS! Ik hoop, wat je vraag betreft, dat het voldoende duidelijk is, dat ik de Schriften als een richtsnoer zie van mijn leven. Maar ieder benadert de bijbel met zijn eigen bewustzijn. Maar dat ik verlost wordt door 'vlees en bloed', geloof ik absoluut niet!
Piet Strootman

stekeltje

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #188 Gepost op: maart 30, 2005, 11:22:45 am »
Geloven dat Christus de Logos is in spirituele zin, dat is New Age of gnostiek. Dat is geen christelijke leer. Het schept verwarring om in vage christelijke termen te spreken als je zelf niet in Christus, en die gekruisigd gelooft. Zeg dan duidelijk dat je een gnosticus bent ofzo...
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 11:24:14 am door stekeltje »

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #189 Gepost op: maart 30, 2005, 01:28:38 pm »
Hallo Nunc,

Laat ik om te beginnen duidelijk proberen te maken dat alles wat ik schrijf geen aanval is. Ik krijg een beetje het gevoel dat je dat zo opvat.
Voor mij zijn het feitelijke constateringen zonder dat ik daar een waardeoordeel aan hang. Maar het is ook weer geen theekransje, toch??

Met name het argument van redeneren vanuit de conclusie heeft je blijkbaar gestoken. Ook hier geen waardeoordeel van mijn kant.

In mijn optiek wordt de bijbel op 3 manieren door mensen benaderd:
1.   de bijbel is altijd waar, wat er ook staat
2.   de bijbel is niet waar, wat er ook staat
3.   eens kijken wat er staat en dan tot conclusies komen
Mijn inschatting is dat jij in categorie 1 zit, ik zit in categorie 3.
Als ik dus tot bepaalde vaststellingen kom, dan is dat vanuit optieken opgebouwd naar een conclusie. Niet vanuit de conclusie geredeneerd, een wezenlijk onderscheid.
En opgebouwd vanuit persoonlijke ervaringen.
Mocht blijken dat mijn conclusie op enig punt niet correct is, dan zal ik mijn conclusie gaan aanpassen en me niet in bochten gaan wringen om de feiten toch zo te kunnen interpreteren dat de conclusie in ieder geval kan blijven staan. Dat is even het verschil.
Ik ben namelijk op zoek naar de waarheid en niet zozeer naar een bevestiging van mijn gelijk.

(Het quoten heb ik nog even niet onder de knie, dus ik heb jouw gedeelten maar even bold gemaakt)
Hmm... en dan beschuldig je mij van inlegkunde en redeneren terwijl de conclusie al vaststaat... Als je ruzie wilt zien dan zie je het natuurlijk.
Ik beschuldig je nergens van. Zie inlegkunde niet als beschuldiging.
Natuurlijk is er ruzie als je die wilt zien. Zo is ook de bijbel waar omdat je het zo wilt zien.

Maar goed, als je wilt geloven dat Thomas' evangelie ouder is, dan mag je dat van mij.
Ik zeg niet dat het ouder is, ik geef alleen een optie aan die je kunt onderbouwen.
Ouderdom interesseert mij niet zo, het gaat mij om de inhoud.

Ja, maar dat auto-ongeluk was niet de kern van de religie van jouw zoon - neem ik dan maar aan - en evenmin voor de ooggetuigen, en de ooggetuigen werden ook niet jarenlang vervolgd, dwars gezeten, gemarteld en evt gedood
Dat klopt, maar hetzelfde argument kun je gebruiken om het joodse geloof te verdedigen.
Hoeveel joden zijn er niet (en veel langer) vervolgd door de christenen, dwars gezeten, gemarteld, en evt gedood?
Was het niet de RK kerk die als laatste de joden mensenrechten gaf?
Wat zegt het over het joodse geloof dat joden bereid waren er voor te sterven?
Was niet Luther anti-semitisch?

Als je een meerderheidsstandpunt vastlegt, dan betekent dat toch dat dat meerderheidstandpunt er al was, ook voordat je het vastlegde? De reden om iets vast te leggen is juist vaak, dat iets eerst informeel geregeld is, en dat er dan mensen komen die afwijkende dingen gaan zeggen/doen, en dan wordt het officieel vastgelegd
Is niet correct.
Je stelt de zaken zo voor dat er eerst overeenstemming was (evangeliën), dat er daar na afwijkende meningen kwamen (gnostiek) en dat je dan de zaak maar eens gaat vastleggen.
Vanaf het begin waren er echter diverse meningen, en werd er gedebatteerd over de betekenis van Jezus.
Van daaruit (vanuit verschillende meningen) komt een meerderheidsstandpunt naar voren.
Als iedereen het in eerste instantie eens was, was er geen meerderheidsstandpunt, maar unanimiteit.
Bron: boeken van Den Heijer, Slavenburg, Armstrong, Pagels, Lane Fox (vergeef me dat ik zo niet de exacte bladzijden en titels paraat heb).

Aangezien in de evangelien en de brieven van Paulus Jezus al als zoon van god naar voren komt, is het ridicuul om te stellen dat de concilie van Nicea dat 300 jaar later heeft verzonnen
Dat zeg ik ook niet. Ja, het was al langere tijd een meerderheidsstandpunt. Mijn opmerking is dat dit niet automatisch betekent dat het dan ook correct is. Maar daar ben je het mee eens, dus einde discussie hierover, wat mij betreft.

De discussie was, of Nicea (en aanverwanten) hadden verzonnen dat Jezus God was. Mijn standpunt is: Nee, want al 3 eeuwen eerder zie je in het NT dat Jezus met goddelijke titulatuur wordt aangesproken
Helemaal mee eens. De reden dat het concilie bij elkaar werd geroepen is dat de keizer het gekonkel beu was.
En toen zijn daar de dogma’s definitief vastgesteld.
Dogma’s klinken in onze ogen als heel negatief, als star, maar dat waren ze oorspronkelijk niet.
Dogma’s zijn vastgesteld om sommige discussie nou eens eindelijk te stoppen.

Mij overtuigt "Origenes schijnt in de 2e eeuw reeds uitgeroepen te hebben" niet zoveel. Misschien kun je aangeven in welk boek hij dat gezegd heeft?
Ga ik opzoeken

Als jij denkt dat Jezus gewoon joods was - en je neemt dat als uitgangspunt - dan redeneer je net als ik, alleen vanuit een ander uitgangspunt
Nee, dat is niet correct. Ik ben zelf oorspronkelijk van gereformeerde huize en dus gewend om vanuit de onfeilbaarheid van de bijbel te denken.
Enige studie over de begintijd van het christendom heeft mij tot andere overtuigingen gebracht.
Ik redeneer dus niet vanuit de conclusie. Ik kom tot een conclusie op basis van historisch onderzoek, feiten etc. En dan zie ik wel waar ik uitkom.
Overigens was Jezus inderdaad gewoon joods. Als je de evangeliën leest, wijkt Jezus niet af van de joodse regels. Hij heeft nooit zijn jood-zijn geloochend.
Het enige waar Hij echt tegen tekeer gaat is de schijnheiligheid van mensen die denken dat ze zo goed bezig zijn. En Hij heeft de achterliggende gedachte van de wet duidelijk gemaakt (er staat geschreven, maar Ik zeg u……….).
Hij geeft aan dat de wet er is voor de mens en niet andersom. Dat God wel de geboden heeft gegeven en dat je je daaraan ook dient te houden, maar dat je dat vanuit je hart moet doen.
De mens staat boven de wet, althans: is veel belangrijker dan de wet. Daarom het aren plukken en genezen op de sabbat.
Zo ga ik ook nu met de bijbel om: volgen van de bijbel, tenzij het menselijk belang in de knel komt. Dan afwijken. Op die manier volg ik Jezus.
Niet tegen homofielen zeggen: jullie zijn een gruwel Gods, maar eerder tegen mensen zeggen die zich afzetten tegen homofielen: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Gohh wat gek trouwens, dat de bevolking het niet pikt dat de teksten veranderd worden (blij dat je iets van m'n posts geleerd hebt  ),
Sorry, nog even niets geleerd.
Ik gebruikte het argument dat jij gebruikt en probeerde te laten zien dat als je dat argument in de tegenovergestelde redering inpast, dat je dan tot een andere conclusie komt.
Je gebruikt het argument om aan te tonen dat jouw visie klopt. Ik geef alleen aan dat je met hetzelfde argument het tegendeel kunt onderbouwen.

maar dat ze het wel pikken als men ineens van een joodse jezus (slechts rabbi) een ware god gaan maken
Dat pikten ze dus niet en daarom zijn de joden geen christenen geworden.

En wat dat 'weinig goddelijke mensen' ermee te maken heeft?
Ik geloof niet dat de mensen die de canon hebben vastgesteld goddelijk geïnspireerde mensen waren. Daarvoor hebben ze zelf teveel rottigheid uitgevreten.

wat kleine hints: 3 eeuwen lang (tot 311 - constantijn) werden christenen geregeld vervolgd. Dat is dus niet ACTIEF maar PASSIEF, niet DADER maar SLACHTOFFER.  
Als over 300 jaar mijn achter-achter-achter-kleinkinderen ketters gaan vervolgen die beweren dat ik GEEN relatie had met de ex van balkenende, DAN is dat 'vergelijkbaar' met de situatie in de 4e eeuw, NA constantijn.
Maar als we NU alle getuigen gaan uitmoorden is dat ONVERGELIJKBAAR (n.b. de christenen werden juist geregeld vervolgd en uitgemoord). Dat lijkt meer op de situatie dat ik een TBS'er met verlof ben (of een pedofiel oid) die continu op z'n hoede moet zijn en dan zo'n verhaal gaat vertellen. Als het niet waar is, dan staan er 1000 mensen op om het tegen te spreken en te bewijzen dat het onzin is.

Ik maak geen karikatuur, mijn stelling is dat je het plaatje wat al te ldyllisch voorstelt.
Er was niet vanaf het begin harmonie tussen christenen. Paulus schreef juist zijn brieven omdat er problemen waren in de gemeenten.
Wat je stelt met je nazaten is wel correct. Het is inderdaad zo dat de christenen eerst 300 jaar werden vervolgd. (En hoe ik ook denk over deze mensen: ik ben wel schatplichtig aan ze.)
Maar na Constantijn is er wel degelijk iets veranderd en is er iets vreselijk misgegaan.
De kerk werd een dictatuur. En wat dictaturen over het algemeen gezamenlijk hebben is dat ze de geschiedenis willen herschrijven (zie bijv Pol Pot).
Wat er gebeurd is na Constantijn is dat alle schriftelijke getuigen (ooggetuigen leefden niet meer) zijn omgebracht.
Waar men maar kon heeft men het bewijsmateriaal dat er andere stromingen zijn geweest vernietigd.
Er waren geen duizenden mensen meer die konden vertellen dat het onzin was. Degenen die dat wel deden werden omgebracht of anderszins het zwijgen opgelegd.
Kijk naar wat er in de moderne tijd in China gebeurt en in Noord-Korea. Daar worden ALLE andersdenkenden opgepakt en het zwijgen opgelegd. Daar staan geen 1000 mensen om te zeggen dat het onzin is.
Nu hebben zij de “mazzel” dat er media zijn om het te registreren, maar in die tijd was het anders,
In het gehele romeinse rijk (en dus alle toen beschikbare “media”) werden andersdenkenden uit de weg geruimd.
En dat is zo lang en zo systematisch gebeurd dat het nu net zo lijkt alsof die getuigen er nooit geweest zijn.
Maar er waren wel degelijk getuigen die er tegen in gingen. Godzijdank zijn hun geschriften weer (gedeeltelijk?) naar boven gekomen (bijv Nag Hammadi).
En wat doet de kerk nu?? De geschriften worden genegeerd, geridiculiseerd, weggeredeneerd. Met andere woorden: de kerk probeert nog steeds de getuigen van toen het zwijgen op te leggen, zo diep gaat het. Ik vind dat bijzonder triest (ja, deze ene keer wel een waardeoordeel).

Maar misschien wil je serieus beweren dat opvolgers van constantijn ergens midden 4e eeuw de ooggetuigen van de kruisiging hebben vervolgd en omgebracht, en begrijp ik je gewoon verkeerd?
Nee, maar wat de opvolgers (en de kerkleiders!!) wel gedaan hebben is degenen die het minderheidsstandpunt naar voren brachten ombrengen, en daarmee indirect ook de ooggetuigen.

En waar komt dat fanatisme vandaan? indoctrinatie was het niet, want het waren allemaal volwassen mannen die altijd het tegendeel hadden geloofd. Verder was hun leider net zeer vernederend afgeslacht en werden ze belachelijk gemaakt en vervolgd.
En waar komt het fanatisme van de joden vandaan?
Je gebruikt weer een argument dat net zo goed voor andere zienswijzen kan worden gebruikt.
Joden zijn nog veel erger dan de christenen afgeslacht en belachelijk gemaakt. Toch bleven ze de joodse godsdienst aanhangen.
Dat zegt iets over het jodendom. Het moet wel waar zijn als je dat ervoor over hebt. Toch??

Wat jezus echter wel doet, is mensen laten zien wat er achter de letter van de wet zit. Niet het houden van de wetten, maar het houden van God en de naaste is de kern.
Hé, wat gebeurt hier???? We zijn het helemaal met elkaar eens!!!
Dat is de reden waarom ik moeite heb met hedendaagse “letterknechten” (no offence meant naar wie dan ook). Helaas hier geen ruimte om op door te gaan.

Ja, en? Wat bedoel je nou? Is het nu joods of heidens? Overigens, er zijn ook indianen die bidden tot hun goden. Is bidden nu ook ineens typisch heidens?
Het is niet joods, het is heidens. Zoon van God is heidens.
De indianen is geen goed voorbeeld.
Als christenen voor die tijd niet hadden gebeden en dat ook afwezen en dan bij de indianen aankomen en dan beginnen met bidden omdat ze daarmee een beter contact krijgen met de indianen en zo de boodschap kunnen brengen die zij willen brengen: ja, dan was dat inderdaad ook een heidense invloed geweest.

Het kon de romeinen niet schelen hoe je pantheon eruit zag, als je er al eentje had
Dat klopt, mijn punt is dat als jouw held niet goddelijk was en niet maagdelijk geboren, dat je dan niet eens binnenkwam. Een “gewoon” mens en niet eens maagdelijk geboren?? Dan kon je het wel vergeten en werd je niet in het pantheon opgenomen.

Waarom niet gewoon aan de hele wereld vertellen dat je lief moet zijn voor elkaar en verder niet?
Het houden van God en de naaste was toch de kern??

En waarom zouden zowel paulus als de andere apostelen Jezus groter willen maken dan hij was?
Je kunt Jezus niet groter maken dan Hij is. Zij leggen alleen de nadruk op aspecten van Jezus, waarbij het voor mij de vraag is of dat ook correct is.

Als Jezus, en diens dood en opstanding alles betekende voor hen, zouden ze dan eerder geneigd zijn om zoveel mogelijk mensen de waarheid te vertellen, of om zoveel mogelijk leugens de wereld in te strooien?
Ik heb nergens beweerd dat ze leugens rondstrooien. Ik geef alleen aan dat het interpretaties zijn en dat je daar al dan niet mee eens kunt zijn.
Ook apostelen waren maar gewone mensen, met hun goede en minder goede kanten.

Lees voor de grap Matteus eens door en turf hoevaak Jezus iets van zichzelf zegt dat een gewoon (of zelfs een buitengewoon) mens niet kan zeggen (zonden vergeven, alle macht op hemel en aarde hebben, profeten sturen, ...).
Ik beweer niet dat Jezus niet goddelijk is, ik geloof alleen niet dat Jezus als God naar de aarde is gekomen.
Ik geloof dat Jezus zijn goddelijkheid heeft bereikt door te zijn wie Hij was en dat de Christuskracht in Hem gevaren is bij Zijn doop (heden heb Ik U verwekt!!).
Vanaf dat moment kon Hij zonden vergeven, heeft Hij alle macht op hemel en aarde.
Jezus geeft aan dat alles wat Hij heeft gedaan, dat wij dat ook kunnen. En dat mis ik het christendom nogal eens. We zouden slechte mensen zijn, zondaren, intrinsiek slecht.
En dat geloof ik niet en dat lees ik ook niet uit de woorden van Jezus. Jezus spreekt Zijn vertrouwen in mij uit en daagt mij uit. Daagt mij uit om het beste in mijzelf naar boven te halen, niet om mijzelf zover mogelijk de grond in te trappen.
Jezus is absoluut geen gewoon mens.
Je hebt volkomen gelijk dat het anders onmogelijk was geweest dat het christendom dan zo had kunnen groeien,
Ik beweer alleen dat waar de leer van Jezus ons rechtdoor wil laten gaan, dat de christelijke leer hier en daar afslagen pakt, en dus afwijkt van Zijn leer.

Jezus is de eerstgeborene en tot nu toe de eniggeborene.
Maar dit pad ligt ook voor ons open. Alleen……..zolang we dat niet geloven zullen we het ook nooit bereiken.

groet,
Henk

Nunc

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #190 Gepost op: maart 30, 2005, 02:11:52 pm »

quote:

Henk w
Hallo Nunc,

Laat ik om te beginnen duidelijk proberen te maken dat alles wat ik schrijf geen aanval is. Ik krijg een beetje het gevoel dat je dat zo opvat.
Voor mij zijn het feitelijke constateringen zonder dat ik daar een waardeoordeel aan hang. Maar het is ook weer geen theekransje, toch??

Met name het argument van redeneren vanuit de conclusie heeft je blijkbaar gestoken. Ook hier geen waardeoordeel van mijn kant.

Beste henk,

ik vat het commentaar heus niet persoonlijk op. Als je dat begreep uit mijn post, dan is dat een foutje van mij. Ik maakte nogal vaak gebruik van jouw 'redeneren vanuit de conclusie' om te laten zien dat dat iets is wat we allemaal doen (jij inclusief). Niet omdat ik het als een persoonlijke aanval zag.

Maar goed, dat wilde ik alvast zeggen. Ik ga nu ff tijd nemen om je hele post door te lezen... later meer

edit: ik zag dat je quoten nog niet onder de knie had? Is heel simpel hoor: gebruik gewoon 'quote' als 'tag', dus het woord 'quote' tussen blokhaken. (en /quote om de quote af te sluiten). Trouwens, als je op het quote-icoon klikt, krijg je meteen de hele post tussen quote-tags.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 02:14:02 pm door Nunc »

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #191 Gepost op: maart 30, 2005, 04:01:27 pm »
Hallo Inlijn

quote:

Wat is naastenliefde?
Is naastenliefde hetzelfde als geen dingen zeggen die iemand niet wil horen.
Is naastenliefde hetzelfde als niet over het ordeel praten?
Is naastenliefde hetzelfde als doen of iedereen zijn/haar stukje van de waarheid bezit?
Ik denk het niet.

In de bergrede staat het mooi omschreven:
Zalig de zachtmoedigen, zalig de barmhartigen.

Roodkapje schrijft echter:

quote:

Ik wil nou eigenlijk wel eens bronnen zien voor al die boude beweringen die door je gedaan worden. Of is dit puur en alleen je zelfbedachte theorie?

Waar vind ik hier de zachtmoedigheid? Waar de barmhartigheid? Waar wordt hier de leer van Jezus gevolgd?
In de bergrede staat  niet : zalig de lompen onder ons.
En wat je nu doet is het heel zwart/wit stellen.
Nee, je moet niet alles maar goedvinden en met de “mantel der liefde” bedekken. Maar je hoeft ook weer niet ongenuanceerd lomp te zijn.

Een andere qoute van Roodkapje in een andere discussie:

quote:

Dogma's hebben geen negatieve naam gekregen vanwege hun inhoud, maar vanwege hun gebruik.

Hetzelfde geldt voor het geloof. Ook daar kan het door het gebruik een negatieve naam krijgen.
En wat mij betreft krijgt het door haar benadering een negatieve naam.
Dat wil overigens in het geheel niet zeggen dat ik vind dat je de orthodoxe visie niet mag aanhangen. Geen enkel probleem mee.
Maar je kunt het ook doen zoals bijv Nunc het doet. Ik ben het regelmatig niet met hem eens, maar dat is geen reden om elkaar dan ook maar niet te respecteren.
Maar of je Jezus een lol doet om andersdenkenden negatief te benaderen…….ik vraag het me af.

quote:

Als Roodkapje mensen tegenkomt op dit forum die Jezus Christus als verlosser aan de kant schuiven, dan is het haar opdracht als christen om te getuigen van Jezus en Zijn woorden te herhalen.

Klopt, maar getuigen van Jezus is niet over andere ideeën zeggen dat het allemaal leugens zijn of lege hulzen.
Getuigen van Jezus doe je niet door andersdenkenden zwart te maken.

quote:

Dus als je je naaste liefde wilt laten zien, dan moet je hem/haar de woorden van Jezus voorhouden.

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dat is wat anders dan de ander afkraken.

quote:

Jezus:
"Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

Mattheus 5:
Zalig de vredestichters

Paulus:

Romeinen 12:
Houdt, indien het mogelijk is, zover het in uw macht staat, vrede met alle mensen.

I Kor 7:
God toch heeft geroepen tot vrede.

II Kor 13
en de God der liefde en des vredes zal met u zijn.

Galaten 5:
Maar de vrucht des geestes is liefde, blijdschap, vrede,

Efeziërs 2:
Hij is gekomen, vrede predikend aan u die van verre stondt en vrede aan hen die nabij waren.

Nunc

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #192 Gepost op: maart 30, 2005, 04:17:59 pm »

quote:

henk w schreef op 30 maart 2005 om 13:28:
(..)

In mijn optiek wordt de bijbel op 3 manieren door mensen benaderd:
1.   de bijbel is altijd waar, wat er ook staat
2.   de bijbel is niet waar, wat er ook staat
3.   eens kijken wat er staat en dan tot conclusies komen
Mijn inschatting is dat jij in categorie 1 zit, ik zit in categorie 3.

Hmm... weet niet of het zo makkelijk is. Als we deze simpele indeling aanhouden zit ik wel in categorie 1, maar het ligt toch echt gecompliceerder. Het is niet zo dat ik geloof omdat het in de bijbel staat (en dus waar moet zijn). Ik geloof omdat God me daartoe gebracht heeft. Vandaaruit heb ik ontdekt dat de dingen die ik kan controleren (typisch menselijk) aan de bijbel, kloppen, en ook de dingen die ik ervaar. Ik kan dus niet de hele bijbel checken (niemand kan dat) en ik kan dus niet zelf achterhalen of wat er allemaal in de bijbel staat waar is.

Wat ik echter wel kan en doe is vertrouwen op wat ik wel kan weten. Het 'hangt' dus allemaal op het 'gegrepen zijn door Jezus'. Wat Jezus gezegd heeft houd ik voor waar. Ik heb ook een tijdje gedacht dat hij wel iets dergelijks gedaan zou kunnen hebben maar dat dat natuurlijk in de overlevering verbasterd en verkracht is. Echter, als ik erover ga nadenken, dan zie ik dat alle bijbelboeken heel trouw zijn overgeleverd, en dat die paar afwijkingen die er instaan, onbelangrijk zijn. Ze veranderen vrijwel nooit de betekenis, maar meestal overduidelijk simpele overschrijffoutjes.

Omdat je ook kan lezen dat de vroege kerkvaders ook al van die betrouwbaarheid uitgaan, en erop wijzen dat er (in hun tijd) recentelijk nieuwe evangelien verschenen zijn etc., kun je dan concluderen dat de huidige bijbelboeken de oudste zijn. Het alternatief is, geloven dat de kerk eerst ruim een halve eeuw maar wat aangeklooid heeft zonder duidelijk kader, zonder duidelijk gezaghebbende boeken etc. En dat in een tijd van groot tumult, van grote (theologische) ruzies met de joden en vervolgingen door de romeinen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in! Als je overtuiging en je leven op het spel staan, dan klooi je niet een beetje aan zonder zekerheden. De kerk had die periode - naar mijn bescheiden mening - NOOIT overleefd als ze niet heel sterk in haar schoenen stond. En ze kon alleen heel sterk in haar schoenen staan als meteen duidelijk was, wat het evangelie precies was, en wie Jezus precies geweest is.

Veel liberale theologen suggereren (zonder bewijs!!!) tegenwoordig dat al die 'tradities' een halve eeuw ofzo alleen mondeling verder gingen, en iedereen met een beetje creativiteit weer iets nieuws aan het 'sprookje' toevoegde en dingen die ze niet aanstonden weglieten. En dat daarna nog eens een keertje die verbasterde woorden samengevoegd werden door mensen die helemaal geen ooggetuige waren, maar ook maar iets deden en er gewoon een leuk verhaaltje van maakten.

Als je een dergelijke gang van zaken aanneemt of poneert, dan ga je m.i. volledig voorbij aan het feit dat de eerste christenen joden of bekeerde joden-genoten (joodse sympatisanten uit de heidenen) waren. Die waren als geen ander volk gewend om strikt letter op letter te kopieren of door te vertellen. Joodse jongetjes kenden al hele stukken bijbel uit hun hoofd, etc. Ook gaat men er dan aan voorbij dat zo'n 10 tot 15 jaar na Jezus opstanding, Paulus al brieven naar allerlei gemeenten kan schrijven waarin hij het evangelie bekend veronderstelt. Paulus is al in al die gebieden geweest en heeft daar z'n verhaal al gedaan. De kern is allang duidelijk, Paulus hoeft alleen maar onduidelijkheden op te helderen.

Ook gaat men volledig voorbij aan het gegeven wat ik al eerder noemde, namelijk dat de eerste christenen zich theologisch (en soms fysiek) moesten verdedigen tegen de niet-messias-belijdende joden. Die eerste christenen waren echter ook gepokt en gemazeld in de joodse traditie, dus als ze maar e.o.a. slap verhaaltje hadden zonder duidelijke bronnen, en waar elke malloot zomaar iets bij kon verzinnen of af kon halen, dan was dat voor iedereen overduidelijk geweest. ("Hee, krijg nou wat.. in stad A vertellen ze dat Jezus zus deed, maar in de naburige stad B vertellen ze precies het tegenovergestelde, .. lekker betrouwbaar").

Een derde punt waar men dan aan voorbij gaat is, dat de christenen ook door de romeinen als een probleem werden gezien. Ze wilden namelijk de keizer niet vereren en waren daarmee een staatsgevaar. Als men aanneemt dat het christendom eerst een halve eeuw als een difuse traditie bestond, dan mag iemand mij uitleggen hoe het komt dat juist zoiets [understatement of the year]onproductiefs[/understatement of the year] als 'alleen Jezus als Here, en niet de keizer vereren' ooit heeft kunnen ontstaan in de traditie ("Goh.. ik denk dat ik maar eens verzin dat Jezus gezegd heeft dat we de keizer niet mogen eren. Ja we krijgen er wel wat probleempjes mee, maar ach.."). En het is al helemaal vreemd dat zoiets - als het al verzonnen was - niet direct weer uit de - volgens de aannamen - zo diffuse traditie is gegooid.

concluderende (want het ging eigenlijk alleen om die drie categorieen): ik geloof niet in de bijbel omdat in de bijbel staat dat dat moet - en al helemaal niet omdat m'n ouders dat hebben gezegd of de dominee .. dat deden ze niet echt namelijk - maar omdat ik 'gedwongen' wordt om te concluderen dat de overleveringen over Jezus betrouwbaar zijn, op o.a. bovenstaande rationele gronden (en natuurlijk ook emotionele gronden, en het idee dat God me het laat weten - maar dat is te subjectief voor in een discussie). En als de getuigenissen over Jezus betrouwbaar zijn (op wat overschrijffouten na, etc) dan ben ik gedwongen om ze serieus te nemen als geschiedenis. En dan lees ik dat Jezus niet alleen als perfecte jood wordt beschreven, maar ook als Zoon van God en zelf Goddelijk.

En dan pas komt de rest van de bijbel in de picture. Omdat Jezus - waar ik dus op vertrouw - uitgebreid gebruik maakt van het oude testament.

quote:

Als ik dus tot bepaalde vaststellingen kom, dan is dat vanuit optieken opgebouwd naar een conclusie. Niet vanuit de conclusie geredeneerd, een wezenlijk onderscheid.
En opgebouwd vanuit persoonlijke ervaringen.

Nou ja, zoals ik dus hierboven uitgelegd heb: deels komt mijn overtuiging ook uit persoonlijke ervaringen en deels uit het feit dat ik niet om de dingen heen kan, zoals ze in de evangelien beschreven staan. Daarom vertrouw ik dus op de betrouwbaarheid van (o.a.) de evangelien. Als dus iemand iets anders beweert dan ga ik daar niet neutraal naar kijken, maar dan zie ik dat als een 'misverstand' o.i.d. omdat ik erop vertrouw dat het anders is.

Vergelijk het maar met je partner (vrouw, vriendin). Aangezien je ontdekt hebt dat zij te vertrouwen is op de punten die je kan controleren, vertrouw je haar ook op de punten waarvan je dat niet kan. Sterker nog.. als iemand met een aantijging komt dat iets wat zij zegt niet waar is, dan vertrouw je haar nog steeds, omdat jullie een vertrouwensband hebben (gebaseerd op eerder vertrouwen wat niet beschaamd is). Het zou zeer eigenaardig zijn, als je bij de eerste de beste aantijging tegen haar zou zeggen: "schat, ik kijk overal critisch naar, dus ik vertrouw er niet op dat jij gelijk hebt. Ik ga eerst maar eens goed luisteren naar de aanklacht en als ik dat plausibel vind dan heb jij pech". Het lijkt mij dat je - als je echt op iemand vertrouwt - je ervanuit zult gaan dat de aanklacht ongegrond is, en dat ook uit wilt zoeken en verdedigen.

Hopelijk maakt dit duidelijker, hoe ik in de discussie sta, en waarom ik redeneer vanuit het vertrouwen dat de uitkomst inderdaad is zoals ik dacht. Niet omdat ik zomaar star daarvoor gekozen heb, maar omdat degene op wie ik vertrouw, dat vertrouwen vooralsnog niet beschaamd heeft. Het lijkt me dus niet meer dan netjes, dat ik Hem ook vertrouw in zaken die ik nog niet zelf helemaal heb uitgezocht.

quote:

Mocht blijken dat mijn conclusie op enig punt niet correct is, dan zal ik mijn conclusie gaan aanpassen en me niet in bochten gaan wringen om de feiten toch zo te kunnen interpreteren dat de conclusie in ieder geval kan blijven staan. Dat is even het verschil.
Ik ben namelijk op zoek naar de waarheid en niet zozeer naar een bevestiging van mijn gelijk.
Zoals ik al een beetje aangegeven heb. Waarheid komt niet in losse pakketjes. Als ik mijn vriendin vertrouw, dan is dat een 'totaal-pakket'. Ik vertrouw haar helemaal. Dat is een conclusie, gebaseerd op ervaring. Dan ga ik er dus ook a priori vanuit dat ze ook in situaties die ik nog niet meegemaakt heb, te vertrouwen is. Als er dan een aantijging is, dan is m'n eerste keuze natuurlijk, om te laten zien dat de feiten haar wel degelijk ondersteunen - en niet de aantijging. Dat is niet zozeer 'bevestiging van mijn gelijk' maar eerder 'vertrouwen totdat het tegendeel bewezen is'. Dat zal dan ook steeds mijn insteek blijven in de discussie.

quote:

Hmm... en dan beschuldig je mij van inlegkunde en redeneren terwijl de conclusie al vaststaat... Als je ruzie wilt zien dan zie je het natuurlijk.
Ik beschuldig je nergens van. Zie inlegkunde niet als beschuldiging.
Natuurlijk is er ruzie als je die wilt zien. Zo is ook de bijbel waar omdat je het zo wilt zien.

Fair enough. Ik kreeg het idee dat je 'inlegkunde' (verderop in je post) wel als beschuldiging bedoelde, maar goed het was al laat, dus laten we het houden op een interpretatiefoutje van mijn kant.

quote:

Maar goed, als je wilt geloven dat Thomas' evangelie ouder is, dan mag je dat van mij.
Ik zeg niet dat het ouder is, ik geef alleen een optie aan die je kunt onderbouwen.
Ouderdom interesseert mij niet zo, het gaat mij om de inhoud.

Nou ja, ik stel dus dat Thomas jonger is dan de rest, op basis van het late verschijnen in de geschiedenis-geschriften en de late vermeldingen door kerkvaders. En dat heeft wel wat invloed op de inhoud - of beter gezegd, hoe je serieus je de inhoud neemt. Sprookjes van Grimm neem ik niet serieus omdat ik weet in welke situatie ze geschreven zijn en hoe ze bedoeld zijn. Evenzo neem ik bv Thomas niet serieus omdat de feiten er volgens mij op duiden dat het werk niet van Thomas afkomstig is en al helemaal niet van een ooggetuige. Als ik dan moet kiezen tussen ooggetuigenverslagen en later ontstane werken dan kies ik voor de eerste.

quote:

Ja, maar dat auto-ongeluk was niet de kern van de religie van jouw zoon - neem ik dan maar aan - en evenmin voor de ooggetuigen, en de ooggetuigen werden ook niet jarenlang vervolgd, dwars gezeten, gemarteld en evt gedood
Dat klopt, maar hetzelfde argument kun je gebruiken om het joodse geloof te verdedigen.
Hoeveel joden zijn er niet (en veel langer) vervolgd door de christenen, dwars gezeten, gemarteld, en evt gedood?
Was het niet de RK kerk die als laatste de joden mensenrechten gaf?
Wat zegt het over het joodse geloof dat joden bereid waren er voor te sterven?
Was niet Luther anti-semitisch?

Mijn argument is iets subtieler dan dat. Het gaat mij niet om fanatisme an sich. Als een gemeenschap een strikte overtuiging heeft, dan is dat voldoende om de kinderen in die gemeenschap ook fanatiek te maken. Als je ouders devote AJAX-fans zijn, dan wordt je dat als kind heel vaak ook (en even fanatiek of nog fanatieker - want dan zijn papa en mama trots op je!). Als je je kinderen 'indoctrineert' dan is het niet zo gek dat het merendeel trouw in de voetsporen van hun ouders treedt. En als die ouders erg fanatiek zijn, dan zullen de kinderen dat dus ook (meestal) zijn.

Maar als ik nu als volwassene, die altijd een pest hekel heeft gehad aan dat idiote voetbalspel - en m'n ouders ook - toch ineens AJAX-fan wordt? En als ik, omdat ik AJAX-fan ben, m'n baan verlies, m'n familie me uitkotst? De overheid strafmaatregelen tegen me gaat treffen, etc. Dan vervalt het 'indoctrinatie van jongsaf aan'-argument. Kennelijk ben ik echt heeeeel erg overtuigd van dat AJAX-gedoe, want ik maak ondanks alle nadelen die het heeft op volwassen leeftijd een bewuste keuze om een underdog te worden.

En dat was de situatie van de eerste discipelen. Zij kwamen uit een cultuur die vijandig was richting Jezus en diegenen die hem als messias beleden. Als je de keizer niet eerde werd je uit je gilde gegooid (want de keizer was daarvan beschermGOD). Grote kans dat je familie niks meer van je wilde weten (kijk maar eens hoe vrijgemaakt-gerformeerden en vrijgemaakt-vrijgemaakt-gereformeerden die zoveel op elkaar lijken soms al zo vijandig tegen elkaar doen). Voor de fanatieke en bewuste keuze van de discipelen is dus niet een makkelijke alternatieve verklaring. Niet iets als "zo vader zo zoon" o.i.d. Vandaar dat ik denk ik met goed recht dat argument gebruik om aan te geven dat ze als ooggetuigen ONTZETTEND onder de indruk moeten zijn geweest (net als ik, als ik ooit nog eens AJAX-fan wordt) moeten zijn, om ondanks alle tegenstand en druk toch daarvoor uit e blijven komen.

quote:

Als je een meerderheidsstandpunt vastlegt, dan betekent dat toch dat dat meerderheidstandpunt er al was, ook voordat je het vastlegde? De reden om iets vast te leggen is juist vaak, dat iets eerst informeel geregeld is, en dat er dan mensen komen die afwijkende dingen gaan zeggen/doen, en dan wordt het officieel vastgelegd
Is niet correct.
Je stelt de zaken zo voor dat er eerst overeenstemming was (evangeliën), dat er daar na afwijkende meningen kwamen (gnostiek) en dat je dan de zaak maar eens gaat vastleggen.
Vanaf het begin waren er echter diverse meningen, en werd er gedebatteerd over de betekenis van Jezus.
Van daaruit (vanuit verschillende meningen) komt een meerderheidsstandpunt naar voren.
Als iedereen het in eerste instantie eens was, was er geen meerderheidsstandpunt, maar unanimiteit.
Bron: boeken van Den Heijer, Slavenburg, Armstrong, Pagels, Lane Fox (vergeef me dat ik zo niet de exacte bladzijden en titels paraat heb).

Ja natuurlijk werd er over de betekenis van Jezus gediscussieerd. Jij en ik kunnen ook discussieren over of het vanmiddag zwaar-bewolkt is of juist wat lichter bewolkt. Maar dan gaan we er allebei vanuit dat het wel bewolkt is en hebben we een discussie over de details. Dat is heel wat anders dan dat ik beweer dat het bewolkt is, terwijl jij beweert dat de hemel helder blauw is. Dat is ook discussie, maar niet meer over details.

In het eerste geval, kunnen we samen tot de conclusie komen dat het iig bewolkt is (en dat kan ook de uitkomst zijn van een stemming oid). In het tweede geval zouden onze wegen echter scheiden, omdat we gewoon te ver uit elkaar liggen.

"Je stelt de zaken zo voor dat er eerst overeenstemming was ('bewolkt'), dat er daar na afwijkende meningen kwamen ('nee hoor.. heldere lucht') en dat je dan de zaak maar eens gaat vastleggen ('het is toch echt bewolkt hoor').

Vanaf het begin waren er echter diverse meningen ('zwaar bewolkt', 'normale bewolking' etc), en werd er gedebatteerd over de betekenis van Jezus ('hoe bewolkt is het').
Van daaruit (vanuit verschillende meningen) ('hoe bewolkt is het eigenlijk') komt een meerderheidsstandpunt naar voren. ('het is in ieder geval bewolkt en geen heldere lucht')"

Uit deze invulling van jouw woorden met mijn wolken-voorbeeld, blijkt wel dat je conclusie niet klopt:

"Als iedereen het in eerste instantie eens was, was er geen meerderheidsstandpunt, maar unanimiteit."

Iedereen was het namelijk wel eerst eens over dat het bewolkt was, alleen niet over hoe bewolkt nu precies. Dat kun je 'unaniem' noemen maar dat hoeft niet. Het was in ieder geval de gangbare mening. Misschien dat de 'heel zwaar bewolkt'-stroming wat minder aanhangers had dan de 'gewoon normaal bewolkt'-stroming. Dan was die laatste dus een meerderheidsstandpunt. Op de hoofdlijnen was er overeenstemming, op de details discussie.

quote:

Aangezien in de evangelien en de brieven van Paulus Jezus al als zoon van god naar voren komt, is het ridicuul om te stellen dat de concilie van Nicea dat 300 jaar later heeft verzonnen
Dat zeg ik ook niet. Ja, het was al langere tijd een meerderheidsstandpunt. Mijn opmerking is dat dit niet automatisch betekent dat het dan ook correct is. Maar daar ben je het mee eens, dus einde discussie hierover, wat mij betreft.

inderdaad... hooguit geeft het aan dat die visie de oudste papieren heeft, en de visie was van de directe ooggetuigen.

quote:

De discussie was, of Nicea (en aanverwanten) hadden verzonnen dat Jezus God was. Mijn standpunt is: Nee, want al 3 eeuwen eerder zie je in het NT dat Jezus met goddelijke titulatuur wordt aangesproken
Helemaal mee eens. De reden dat het concilie bij elkaar werd geroepen is dat de keizer het gekonkel beu was.
En toen zijn daar de dogma’s definitief vastgesteld.
Dogma’s klinken in onze ogen als heel negatief, als star, maar dat waren ze oorspronkelijk niet.
Dogma’s zijn vastgesteld om sommige discussie nou eens eindelijk te stoppen.

Klopt.. niks mis met dogma's. Het was niet zozeer om de eigen positie precies vast  te leggen, maar meer om de scheiding aan te geven met andere visies. Alle verschilllende 'het is bewolkt'-groepen moesten samen stelling nemen tegen de 'er is geen wolkje te zien'-groep.

quote:

Mij overtuigt "Origenes schijnt in de 2e eeuw reeds uitgeroepen te hebben" niet zoveel. Misschien kun je aangeven in welk boek hij dat gezegd heeft?
Ga ik opzoeken

Ik ga ook ff speuren als ik tijd heb. Ben wel nieuwsgierig.

quote:

Als jij denkt dat Jezus gewoon joods was - en je neemt dat als uitgangspunt - dan redeneer je net als ik, alleen vanuit een ander uitgangspunt
Nee, dat is niet correct. Ik ben zelf oorspronkelijk van gereformeerde huize en dus gewend om vanuit de onfeilbaarheid van de bijbel te denken.
Enige studie over de begintijd van het christendom heeft mij tot andere overtuigingen gebracht.
Ik redeneer dus niet vanuit de conclusie. Ik kom tot een conclusie op basis van historisch onderzoek, feiten etc. En dan zie ik wel waar ik uitkom.

Zoals ik aan het begin van deze post al aangaf, moet dat denk ik niet je uitgangspunt zijn. Niet de onfeilbaarheid van een boek (geloven we in een boek dan?), maar het vertrouwen in de persoon van Jezus en God moet centraal staan. Vertrouwen (niet 'geloof') in de onfeilbaarheid van de bijbel is slechts een afgeleide conclusie. Een gevolg van vertrouwen in een persoon.

Als je vanuit de feiten wilt redeneren, dan zou ik wel adviseren om wat breder te kijken. Elane Pagels staat met haar radicale visie aan de grenzen van de wetenschap. Karen Armstrong (die bedoelde je toch?) neemt het in haar boeken ook niet altijd even nouw met de geschiedenis had ik het idee. Haar 'historische' boeken zijn voornamelijk pamfletten voor haar mystieke visie van geloven (haar goed recht natuurlijk, maar ze suggereert meer onafhankelijkheid dan ze waarmaakt). Zelf heb ik ook een flink aantal boeken van bv. Kuitert op de plank staan. Ook 'een geschiedenis van god' van Armstrong heeft een plaatsje en een aantal andere zeer critische boeken.

quote:

Overigens was Jezus inderdaad gewoon joods. Als je de evangeliën leest, wijkt Jezus niet af van de joodse regels. Hij heeft nooit zijn jood-zijn geloochend.
Het enige waar Hij echt tegen tekeer gaat is de schijnheiligheid van mensen die denken dat ze zo goed bezig zijn. En Hij heeft de achterliggende gedachte van de wet duidelijk gemaakt (er staat geschreven, maar Ik zeg u……….).
Hij geeft aan dat de wet er is voor de mens en niet andersom. Dat God wel de geboden heeft gegeven en dat je je daaraan ook dient te houden, maar dat je dat vanuit je hart moet doen.
De mens staat boven de wet, althans: is veel belangrijker dan de wet. Daarom het aren plukken en genezen op de sabbat.
Zo ga ik ook nu met de bijbel om: volgen van de bijbel, tenzij het menselijk belang in de knel komt. Dan afwijken. Op die manier volg ik Jezus.
Niet tegen homofielen zeggen: jullie zijn een gruwel Gods, maar eerder tegen mensen zeggen die zich afzetten tegen homofielen: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Inderdaad was Jezus joods, maar uit de evangelien blijkt ook dat Hij meer was. En dat 'meer' heeft grote implicaties die verder reiken dan alleen Jezus' jood-zijn.

quote:

Gohh wat gek trouwens, dat de bevolking het niet pikt dat de teksten veranderd worden (blij dat je iets van m'n posts geleerd hebt  ),
Sorry, nog even niets geleerd.
Ik gebruikte het argument dat jij gebruikt en probeerde te laten zien dat als je dat argument in de tegenovergestelde redering inpast, dat je dan tot een andere conclusie komt.
Je gebruikt het argument om aan te tonen dat jouw visie klopt. Ik geef alleen aan dat je met hetzelfde argument het tegendeel kunt onderbouwen.

maar dat ze het wel pikken als men ineens van een joodse jezus (slechts rabbi) een ware god gaan maken
Dat pikten ze dus niet en daarom zijn de joden geen christenen geworden.

De eerste bekeerlingen waren juist voornamelijk joden en joden-genoten (heidenen die in de joodse god geloofden). Juist die mensen werden als eerste bekeerd. Juist aan die mensen wordt door Paulus veel geschreven! Juist met die mensen correspondeert Paulus over allerlei zaken, o.a. de goddelijkheid van Jezus. Die joden pikten dat dus wel omdat ze jezus inderdaad als messias erkenden. (overigens zijn er naar mijn mening genoeg OT-profetieen die suggereren dat de messias meer is dan een gewoon mens - denk aan de 'mensenzoon' in Daniel, de 'engel des verbonds' in Maleachi, de beschrijvingen in Jesaja,.. maar dat is een ander topic)

quote:

En wat dat 'weinig goddelijke mensen' ermee te maken heeft?
Ik geloof niet dat de mensen die de canon hebben vastgesteld goddelijk geïnspireerde mensen waren. Daarvoor hebben ze zelf teveel rottigheid uitgevreten.

Zoals ik dus al beargumenteerde... die canon bestond feitelijk gewoon al, maar nog niet 'officieel'. Alleen een paar boekjes aan de rand waren lang twijfelachtig. De belangrijkste daarvan is 'openbaring van johannes'. Verder waren alleen de kleine brieven (2, 3 johannes, judas, 2 petrus, nog iets van paulus) soms betwist. Weglaten van al die twijfelgevallen verandert echt niks aan de centrale boodschap dat Jezus goddelijk was.

quote:

wat kleine hints: 3 eeuwen lang (tot 311 - constantijn) werden christenen geregeld vervolgd. Dat is dus niet ACTIEF maar PASSIEF, niet DADER maar SLACHTOFFER.  

Ik maak geen karikatuur, mijn stelling is dat je het plaatje wat al te ldyllisch voorstelt.
Er was niet vanaf het begin harmonie tussen christenen. Paulus schreef juist zijn brieven omdat er problemen waren in de gemeenten.
Wat je stelt met je nazaten is wel correct. Het is inderdaad zo dat de christenen eerst 300 jaar werden vervolgd. (En hoe ik ook denk over deze mensen: ik ben wel schatplichtig aan ze.)

Nou, als het geen karikatuur was, dan weet ik het ook niet. Je haalde in ieder geval gebeurtenissen die door 3 eeuwen gescheiden worden, door elkaar. Mijn punt was, dat de levende ooggetuigen (dus in 1e eeuw) direct tegengesproken zouden zijn als het complete onzin was. Als ze maar een potje stonden te verzinnen en te liegen (zoals mijn 'ex van balkenende' voorbeeld) dan zou iedereen meteen daar over gevallen zijn. Dat zie je echter niet gebeuren. Wel zie je dat al in 150 na christus de daden van Jezus als feit geaccepteerd worden door een anti-christelijke filosoof (Celsus) maar dat hij probeert er een andere verklaring voor te vinden (zwarte magie, geleerd in egypte). Ook zie je dat verhaal rond die tijd voor het eerst in joodse bronnen verschijnen, evenals het verhaal dat maria verkracht zou zijn door een romeinse soldaat (panthera).

Voor die tijd accepteerde men al die gegevens uit de evangelien als feiten maar die feiten worden later in twijfel getrokken of gewoon ronduit belachelijk gemaakt door roddels.

quote:

Maar na Constantijn is er wel degelijk iets veranderd en is er iets vreselijk misgegaan.
De kerk werd een dictatuur. En wat dictaturen over het algemeen gezamenlijk hebben is dat ze de geschiedenis willen herschrijven (zie bijv Pol Pot).
Wat er gebeurd is na Constantijn is dat alle schriftelijke getuigen (ooggetuigen leefden niet meer) zijn omgebracht.
Waar men maar kon heeft men het bewijsmateriaal dat er andere stromingen zijn geweest vernietigd.

Nee dus, want juist de reacties daarop van de kerkvaders werden devoot gekopieerd. Het was dus overduidelijk dat er andere stromingen waren geweest.

quote:

Er waren geen duizenden mensen meer die konden vertellen dat het onzin was. Degenen die dat wel deden werden omgebracht of anderszins het zwijgen opgelegd.

Dat heeft na 300 jaar toch niet zo'n nut meer. Juist in de cruciale tijd van formatie van het christendom waren die tegen-getuigen er wel in overvloed en werden ze niet aangepakt. Maar juist die 'tegen-getuigen' blijven verdacht stil, en hebben -als ze er al waren- weinig invloed op het christendom gehad.

quote:

Kijk naar wat er in de moderne tijd in China gebeurt en in Noord-Korea. Daar worden ALLE andersdenkenden opgepakt en het zwijgen opgelegd. Daar staan geen 1000 mensen om te zeggen dat het onzin is.
Nu hebben zij de “mazzel” dat er media zijn om het te registreren, maar in die tijd was het anders,
In het gehele romeinse rijk (en dus alle toen beschikbare “media”) werden andersdenkenden uit de weg geruimd.
En dat is zo lang en zo systematisch gebeurd dat het nu net zo lijkt alsof die getuigen er nooit geweest zijn.

En dit is toevallig ook de sfeer waarin de eerste christenen getuigden dat christus hun heer was en die ons de huidige bijbel hebben overgleverd.

quote:

Maar er waren wel degelijk getuigen die er tegen in gingen. Godzijdank zijn hun geschriften weer (gedeeltelijk?) naar boven gekomen (bijv Nag Hammadi).
En wat doet de kerk nu?? De geschriften worden genegeerd, geridiculiseerd, weggeredeneerd. Met andere woorden: de kerk probeert nog steeds de getuigen van toen het zwijgen op te leggen, zo diep gaat het. Ik vind dat bijzonder triest (ja, deze ene keer wel een waardeoordeel).

Nee, de kerk heeft door (net als de vroege kerk toen) dat die geschriften leuke verzinsels zijn (sorry, klinkt hard maar zo denk ik erover) die niet op waarheid berustten. Toen niet en nu dus nog steeds niet.

Citaat

Maar misschien wil je serieus beweren dat opvolgers van constantijn ergens midden 4e eeuw de ooggetuigen van de kruisiging hebben vervolgd en omgebracht, en begrijp ik je gewoon verkeerd?
Nee, maar wat de opvolgers (en de kerkleiders!!) wel gedaan hebben is degenen die het minderheidsstandpunt naar voren brachten ombrengen, en daarmee indirect ook de ooggetuigen.

quote:

En waar komt dat fanatisme vandaan? indoctrinatie was het niet, want het waren allemaal volwassen mannen die altijd het tegendeel hadden geloofd. Verder was hun leider net zeer vernederend afgeslacht en werden ze belachelijk gemaakt en vervolgd.
En waar komt het fanatisme van de joden vandaan?
Je gebruikt weer een argument dat net zo goed voor andere zienswijzen kan worden gebruikt.
Joden zijn nog veel erger dan de christenen afgeslacht en belachelijk gemaakt. Toch bleven ze de joodse godsdienst aanhangen.
Dat zegt iets over het jodendom. Het moet wel waar zijn als je dat ervoor over hebt. Toch??

zie mijn Ajax-voorbeeld van hierboven. Fanatisme als je ouders ook fanatiek waren is niet onverklaarbaar maar juist heel logisch. Fanatisme als je op volwassen leeftijd ondanks alle tegenwerking TOCH ervoor kiest, is wel lastig te verklaren.

quote:

Wat jezus echter wel doet, is mensen laten zien wat er achter de letter van de wet zit. Niet het houden van de wetten, maar het houden van God en de naaste is de kern.
Hé, wat gebeurt hier???? We zijn het helemaal met elkaar eens!!!
Dat is de reden waarom ik moeite heb met hedendaagse “letterknechten” (no offence meant naar wie dan ook). Helaas hier geen ruimte om op door te gaan.

Ik reken mezelf niet tot de 'letterknechten'. Ik reken mezelf wel tot degenen die Jezus Christus als hun Heer en enige weg tot behoud zien. Op basis van bovenstaande argumenten.

quote:

Ja, en? Wat bedoel je nou? Is het nu joods of heidens? Overigens, er zijn ook indianen die bidden tot hun goden. Is bidden nu ook ineens typisch heidens?
Het is niet joods, het is heidens. Zoon van God is heidens.
De indianen is geen goed voorbeeld.
Als christenen voor die tijd niet hadden gebeden en dat ook afwezen en dan bij de indianen aankomen en dan beginnen met bidden omdat ze daarmee een beter contact krijgen met de indianen en zo de boodschap kunnen brengen die zij willen brengen: ja, dan was dat inderdaad ook een heidense invloed geweest.

Zoals ik al zei, er zijn genoeg joodse messias-profetieen die ruimte laten voor een boven-menselijke messias. Overigens had de joodse mystiek rond die tijd ook al een visie ontwikkeld waarin God 1 was maar ook afzonderlijk aanwijsbare 'attributen' had zoals 'de geest van god' en 'de logos' etc. Kennelijk kon deze gedachte dus ook binnen het jodendom en Jezus kan dus best op een Joodse manier goddelijk zijn.

quote:

Het kon de romeinen niet schelen hoe je pantheon eruit zag, als je er al eentje had
Dat klopt, mijn punt is dat als jouw held niet goddelijk was en niet maagdelijk geboren, dat je dan niet eens binnenkwam. Een “gewoon” mens en niet eens maagdelijk geboren?? Dan kon je het wel vergeten en werd je niet in het pantheon opgenomen.
Maar christenen wilden ook niet in het pantheon!!!! Ze spuugden juist op al die afgoden! Als jezus gewoon een wijze rabbi was geweest (en niet meer) dan was dat helemaal geen probleem geweest, want er waren ook zat volgelingen van slechts menselijkge griekse filosofen. Ook die stromingen bloeiden.

quote:

En waarom zouden zowel paulus als de andere apostelen Jezus groter willen maken dan hij was?
Je kunt Jezus niet groter maken dan Hij is. Zij leggen alleen de nadruk op aspecten van Jezus, waarbij het voor mij de vraag is of dat ook correct is.

Als Jezus, en diens dood en opstanding alles betekende voor hen, zouden ze dan eerder geneigd zijn om zoveel mogelijk mensen de waarheid te vertellen, of om zoveel mogelijk leugens de wereld in te strooien?
Ik heb nergens beweerd dat ze leugens rondstrooien. Ik geef alleen aan dat het interpretaties zijn en dat je daar al dan niet mee eens kunt zijn.
Ook apostelen waren maar gewone mensen, met hun goede en minder goede kanten.

Wat de apostelen schreven was hun ervaring met Jezus hier op aarde, geinspireerd door de geest van God (zoals die dat ook deed bij bv. de OT-profeten). Ik heb er dus vertrouwen in dat hun verslag van het gebeuren correct is.

quote:

Lees voor de grap Matteus eens door en turf hoevaak Jezus iets van zichzelf zegt dat een gewoon (of zelfs een buitengewoon) mens niet kan zeggen (zonden vergeven, alle macht op hemel en aarde hebben, profeten sturen, ...).
Ik beweer niet dat Jezus niet goddelijk is, ik geloof alleen niet dat Jezus als God naar de aarde is gekomen.
Ik geloof dat Jezus zijn goddelijkheid heeft bereikt door te zijn wie Hij was en dat de Christuskracht in Hem gevaren is bij Zijn doop (heden heb Ik U verwekt!!).
Vanaf dat moment kon Hij zonden vergeven, heeft Hij alle macht op hemel en aarde.

Een zoon van een koning is ook voor z'n kroning al zoon van die koning. Alleen wordt op het moment van de kroning z'n functie als nieuwe koning benadrukt. Als je het doopgebeuren geisoleerd leest kan je inderdaad lezen dat Jezus toen goddelijk werd, maar dan kom je in de knoei met andere bijbelgedeelten (in de evangelien en bij Paulus o.a.).

Vanaf dat moment begint z'n missie (maar dat betekent niet dat hij toen pas z'n krachten kreeg of goddelijk werd).

quote:

Jezus geeft aan dat alles wat Hij heeft gedaan, dat wij dat ook kunnen. En dat mis ik het christendom nogal eens. We zouden slechte mensen zijn, zondaren, intrinsiek slecht.
En dat geloof ik niet en dat lees ik ook niet uit de woorden van Jezus. Jezus spreekt Zijn vertrouwen in mij uit en daagt mij uit. Daagt mij uit om het beste in mijzelf naar boven te halen, niet om mijzelf zover mogelijk de grond in te trappen.

Okee, daar kan ik in meegaan. Het protestantisme heeft nogal eens eenzijdig naar beneden gewezen, en vergeten de andere kant te belichten. We zijn overigens wel zondige slechte mensen (bewijzen te over, niet alleen in de bijbel). Als je het aan de mens overlaat gaat ie veel liever z'n eigen gang en kan god 'm gestolen worden.

Maar als God mensen 180 graden doet omdraaien, dan zijn ze geheiligde (apart gezette) mensen en dan kan er best wat meer nadruk op het feit dat we dan (met God's hulp!!) het beste in onszelf naar boven MOETEN halen. Dat zijn we verplicht aan onze redder.

quote:

Jezus is absoluut geen gewoon mens.
Je hebt volkomen gelijk dat het anders onmogelijk was geweest dat het christendom dan zo had kunnen groeien,
Ik beweer alleen dat waar de leer van Jezus ons rechtdoor wil laten gaan, dat de christelijke leer hier en daar afslagen pakt, en dus afwijkt van Zijn leer.

Jezus is de eerstgeborene en tot nu toe de eniggeborene.
Maar dit pad ligt ook voor ons open. Alleen……..zolang we dat niet geloven zullen we het ook nooit bereiken.

groet,
Henk

Hmm... ik ga gedeeltelijk met je mee hier. Jezus is absoluut geen gewoon mens, want Hij is de enigegeboren zoon van God (en daarmee gelijk aan God, etc -- hele klassieke rimram :) )
Juist die kennis - en het zien van de bewijzen daarvan: wonderen, de opstanding - zijn de superbrandstof geweest van het vroege christendom. Omdat men zeker wist wat men gezien had, kom men martelingen en vervolgingen troseren (ondanks dat men niet geindoctrineerd was ,etc)

En het 'pad' van jezus ligt inderdaad voor ons open. Niet vanwege ons, maar omdat Jezus zelf die Weg is! Hij is de echte 'zoon van God' maar door het offer van God kunnen wij ook aangenomen worden als 'zonen'. Dat betekent niet dat we hier op aarde goddelijk worden of echt gelijk worden aan de drie-enige, maar wel dat we in 'de familie' opgenomen worden.

Jezus is dus God die naar ons toekomt. Niet een mens die naar God toe ging.

Nunc

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #193 Gepost op: maart 30, 2005, 04:25:23 pm »

quote:

henk w schreef op 30 maart 2005 om 16:01:
In de bergrede staat het mooi omschreven:
Zalig de zachtmoedigen, zalig de barmhartigen.
(..)
Henk, ik denk niet dat je de bergrede los kan zien van de omliggende teksten. Dat heb ik beargumenteerd in: Nunc schreef op 13 maart 2005 om 13:52. De bergrede staat bij matteus in het kader van de messiaanse profetieen, en hoe Jezus die vervult. Ze gaan m.i. over de beloften die door de profetieen aangezegd zijn voor diegenen die trouw blijven aan God en die de messias erkennen.

Maar goed, dit gaat natuurlijk uit van mijn visie dat je een boek als een geheel moet lezen, en moet kijken wat de context zegt, waar de verbanden zitten, waar de schrijver aan refereert, etc. Als je een bijbelboek ziet als een verzameling citaten of losse verhalen, dan gaat zo'n argument niet meer op.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #194 Gepost op: maart 30, 2005, 07:38:55 pm »

quote:

stekeltje schreef op 30 maart 2005 om 11:22:
Geloven dat Christus de Logos is in spirituele zin, dat is New Age of gnostiek. Dat is geen christelijke leer. Het schept verwarring om in vage christelijke termen te spreken als je zelf niet in Christus, en die gekruisigd gelooft. Zeg dan duidelijk dat je een gnosticus bent ofzo...

Stekeltje,
Niet zo snel een etiket op iemand plakken. ALLE dingen zijn door het Woord geworden, en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen'. Wie dit verwerpt, verwerpt de goddelijkheid van de mens. Ik heb meerdere keren geprobeerd aan te tonen, dat het voor ons om het offer van de Christus als Gods Geest gaat. De Bron van kennis ligt in de mens zelf. Maar wij 'slapen' zegt Paulus, en moeten opstaan uit de doden. Dan zal Christus over ons lichten. En hoe belangrijk Jezus ook was, maar 'maak' van die Christus nu eens geen Jezus.
Piet Strootman

stekeltje

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #195 Gepost op: maart 30, 2005, 07:58:43 pm »
Mensen zijn niet goddelijk. Alleen de H. Triniteit is goddelijk.

Is ook wel duidelijk te zien dat mensen niet goddelijk zijn: Er is aan geweld, criminaliteit, oorlogvoeren niks goddelijks.

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #196 Gepost op: maart 30, 2005, 08:25:07 pm »
Hallo Nunc,

ik kan je zeggen dat ik de discussie wel boeiend vind.
Wat me een beetje begint op te vallen, is dat je toch hier en daar begint aan te geven dat het toch vertrouwen is waar je je uiteindelijk op baseert.
Daar lijken we wel op elkaar. Ook ik vertrouw: ook als dat zou betekenen dat de bijbel niet geheel correct de woorden van Jezus weergeeft.
Uiteindelijk vraagt Hij van ons: wees een goed mens.
Wat dan nog de toegevoegde waarde van het geloof is: het maakt duidelijk dat het zin heeft om goed te zijn. Dat dat de essentie van het bestaan is. Of zoals Albert Schweitzer ooit opmerkte: als je niet gelooft, maakt het niet uit o je verpleegt of moordt.
Het geloof is helaas van middel tot doel geworden. Liefde is echer het doel.
Het is duidelijk dat de bijbel liefde hoger acht dan het geloof.

quote:

Het alternatief is, geloven dat de kerk eerst ruim een halve eeuw maar wat aangeklooid heeft zonder duidelijk kader, zonder duidelijk gezaghebbende boeken etc

Naast de evangeliën wordt door bijbelhistorici aangenomen dat er nog een ander evangelie op schrift heeft gestaan. Men noemt dit wel de bron Q (Quelle).
Hier van zouden diverse evangeliën zaken overgenomen hebben.

Daarnaast is mijn vraag: als na die tijd nog steeds de vervolgingen plaatsvinden, waarom ging men toen wel klooien??

quote:

Veel liberale theologen suggereren (zonder bewijs!!!) tegenwoordig dat al die 'tradities' een halve eeuw ofzo alleen mondeling verder gingen

Ook jij hebt uiteindelijk geen bewijs. Je neemt aan op basis van vertrouwen en dat wat je niet kunt verklaren, daar ga je van uit dat het dan ook wel zal kloppen. Dat is op zich geen bewijs.
Als je aanneemt dat het eerste evangelie in het jaar 60 is geschreven, ook dan is er reeds sprake van 30 jaar mondelinge overlevering.
Ik heb in ieder geval nog nooit een boek gelezen waarin stond dat de evangeliën voor het jaar 50 zouden zijn geschreven.
Jij geeft ergens anders aan dat Paulus zijn brieven begon te schrijven rond het jaar 50 (correct) en dat hij veronderstelde dat de evangeliën toen al bekend waren (niet correct). Nergens gelezen tot nu toe.

Overigens vind ik het wel heel erg negatief gesteld. Er zijn ook genoeg onderzoekers die op serieuze wijze dit doornemen en met de nodige terughoudendheid hun bevindingen poneren (neem bijv Den Heijer).

quote:

maar ook maar iets deden en er gewoon een leuk verhaaltje van maakten.

Door het zo negatief te stellen en eigenlijk een beetje te ridiculiseren ga je mij niet overtuigen.
Nee, ook de aanpassers van de tekst kunnen oprecht te werk zijn gegaan.

quote:

Paulus al brieven naar allerlei gemeenten kan schrijven waarin hij het evangelie bekend veronderstelt

Kun je hier voorbeelden van noemen??

quote:

Vergelijk het maar met je partner (vrouw, vriendin). Aangezien je ontdekt hebt dat zij te vertrouwen is op de punten die je kan controleren, vertrouw je haar ook op de punten waarvan je dat niet kan. Sterker nog.. als iemand met een aantijging komt dat iets wat zij zegt niet waar is

Ja. ik vertrouw mijn vrouw volledig.
Maar dat neemt niet weg dat ook zij fouten kan maken. Als zij aantijgingen weerspreekt, geloof ik haar onvoorwaardelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat ze ook altijd zaken goed interpreteert.
Liefde moet niet blind maken.
Of zoals mijn vrouw laatst tegen me zei: Henk, dat ik heel veel van je houd, wil nog niet zeggen dat ik geen oog heb voor je fouten. Tja..............daar sta je dan.
Wel vertrouwt ze mij volledig. Vertrouwen dat ik haar nooit bewust zal kwetsen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik haar ook nooit kwets: ik ben ook maar een mens, net als de apostelen.
Ja, ik vertrouw de oprechtheid van de apostelen. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen fouten hebben gemaakt, of verkeerde interpretaties hebben gemaakt.

quote:

Het lijkt mij dat je - als je echt op iemand vertrouwt - je ervanuit zult gaan dat de aanklacht ongegrond is, en dat ook uit wilt zoeken en verdedigen.

Nee, ga ik onder geen enkele voorwaarde doen. Als iemand met een aantijging komt waarvan men vrouw zegt dat het niet waar is, daar zal ik maar op één manier op reageren: en nou wegwezen jij........en wel heel snel.
Ik ga het niet onderzoeken. Is mij de inspanning niet waard. Dat mijn vrouw het zegt is voldoende. Sterker nog: een garantie.

quote:

'vertrouwen totdat het tegendeel bewezen is'

Is dit een optie? Houd je er werkelijk rekening mee dat het tegendeel bewezen kan worden? Wat zou dat voor jou betekenen?

quote:

Evenzo neem ik bv Thomas niet serieus omdat de feiten er volgens mij op duiden dat het werk niet van Thomas afkomstig is

Welke feiten?

quote:

toch ineens AJAX-fan wordt

Heel helder verhaal.
Deze uitleg valt voor mij onder de categorie "diamantjes". Ga ik toevoegen aan de verzameling.
Heel mooi uitgelegd.

quote:

Maar dan gaan we er allebei vanuit dat het wel bewolkt is

Mooi verhaal, maar wie verzint om, als iedereen het erover eens is dat het bewolkt is, om daarna nog eens te komen met de stelling dat het toendertijd toch echt heldere lucht was?
Je kan natuurlijk zeggen dat dat tegenstanders waren en allerlei complottheorieën ophangen, maar dat vind ik iets te simplistisch.
Dus: waarom zou iemand dat doen?

quote:

(geloven we in een boek dan?),

maar het vertrouwen in de persoon van Jezus en God moet centraal staan.

Nee, we geloven niet in een boek.
Ja, het vertrouwen in Jezus en God staat absoluut centraal. ik zou niet weten waar ik me anders op zou moeten baseren.

quote:

Als je vanuit de feiten wilt redeneren, dan zou ik wel adviseren om wat breder te kijken

Hmmmmm......breder kijken.
Op dit moment staan er ruim 400 boeken in mijn boekenkast over de volgende onderwerpen:
 - orthodox christendom (o.a. paus en kardinaal Ratzinger. Is trouwens voor iemand van gereformeerde huize al heel wat)
 - modern christendom (bv. Kuitert, Ter Linden, Den Heijer, Pagels)
 - alternatief christendom (o.a. Neale Donald Walsch)
 - esoterie (bv. hans Stolp)
 - jodendom
 - islam
 - chanelling
 - bijna dood ervaringen
 - oosterse filosfie
 - hekserij
Breder?? :)

quote:

verandert echt niks aan de centrale boodschap dat Jezus goddelijk was.;

Is dat de centrale boodschap?
De centrale boodschap is: heb lief.

quote:

Mijn punt was, dat de levende ooggetuigen (dus in 1e eeuw) direct tegengesproken zouden zijn als het complete onzin was

Neem eens de opstanding.
Jezus heeft zich alleen getoond aan volgelingen. Er waren dus geen horden mensen die konden zeggen dat het onzin was.
Je had alleen het woord van Zijn volgelingen.
Als Sai Baba zou zijn opgestaan uit de dood omdat hij was verschenen aan zijn volgelingen, zou je dat een betrouwbare bron vinden?
By the way: opstanding is geen issue, geloof ik in.
Je redenatie is alleen voor verbetering vatbaar.

quote:

quote:

Nee dus, want juist de reacties daarop van de kerkvaders werden devoot gekopieerd. Het was dus overduidelijk dat er andere stromingen waren geweest.

Dat is niet mijn punt. Punt is dat de bronnen van de "tegenpartij" zijn vernietigd. Daardoor heb je alleen nog de weerlegging door de kerkvaders van hetgeen de anderen hebben geschreven. En je weet wel..........teksten uit verband gerukt en dergelijke.

quote:

Nee, de kerk heeft door (net als de vroege kerk toen) dat die geschriften leuke verzinsels zijn (sorry, klinkt hard maar zo denk ik erover) die niet op waarheid berustten. Toen niet en nu dus nog steeds niet.

Het is jammer dat je de gedachten van anderen afdoet als leuke verzinsels. Er zullen ongetwijfeld slechtwillenden tussen hebben gezeten, maar ook goedwillenden. Hiermee doe je geen recht aan hun oprechtheid.
Ook niet in het geval zij er inderdaad naast zaten.

quote:

Ik reken mezelf wel tot degenen die Jezus Christus als hun Heer en enige weg tot behoud zien.

Is een andere discussie, maar toch even.
Om dat te kunnen moet je Jezus wel kennen. En dat doet niet iedereen.
Ik weet het, hier zitten veel complicaties achter. Bijv. als iedereen die Jezus niet heeft gekend toch behouden blijft, omdat die nou eenmaal niks kwalijk te nemen valt, dan wordt evangeliseren een hachelijke zaak.
Je brengt dan "veilige" mensen in gevaar.

quote:

We zijn overigens wel zondige slechte mensen (bewijzen te over, niet alleen in de bijbel)

Nee, we zijn geen intrinsiek zondige mensen, We zijn mensen met een vrije wil, vrij om keuzes te maken. Dat we veel verkeerde keuzes maken en er een klerezooi van maken, dat ben ik helemaal met je eens.
We kunnen echter daar boven uitstijgen, door te vertrouwen op Jezus en Zijn leer willen volgen.
Intrinsiek zondig betekent dat je niet "niet" kunt zondigen en dat geloof ik niet. Dan had Jezus nooit kunnen zeggen: alles wat Ik heb gedaan, kunt gij ook.
Dat was dan onmogelijk geweest.

quote:

en het zien van de bewijzen daarvan: wonderen, de opstanding

Ja, daar geloof ik absoluut in.
Los van het feit of je denkt dat Jezus altijd goddelijk was, of vanaf de doop: vanaf dat moment is Hij gelijk aan God en luistert de schepping dus naar Hem. Anders zou God overwonnen zijn door de schepping.

Ik geloof dat God het beste uit mij wil halen, zonder dreiging.
En hoever dat beste is? Daar kun je vantevoren over bakkeleien, maar uiteindelijk zul je dat pas aan het einde weten. Tot die tijd moeten we het doen met voorstellingen daarvan.
Tot die tijd vertrouw ik op Zijn begeleiding, aan het eind zal ik mogen zien.
Ik kijk nu al uit naar dat moment. (nee, ik wil niet dood nu, zie alleen uit naar het moment) ;)

O ja, de teksten van Origenes en dergelijke.
Een paar:
Commentaar bij het evangelie van Matteus (15.14):
De verschillen tussen de manuscripten (van de evangeliën) zijn groot, hetzij door de achteloosheid van sommige kopiïsten of door de verdorven onbeschaamdheid van andere; hetzij doordat zij nalaten na te checken wat zijn overgeschreven hebben, of, als ze dat wel doen, in het proces van vergelijking naar eigen believen verlengen of inkorten.

Karl Rahner (Herders theologisches Taschenlexicon) over tekstkritiek:
noodzakelijk is omdat de tekst bij het kopiëren talloze veranderingen, hetzij door fouten, hetzij door opzettelijke correcties heeft ondergaan.

Origenes in Commentaar op het evangelie volgens Johannes:
Als iemand zorgvuldig de evangeliën onderzoekt op hun disharmonie in geschiedkundig opzicht....dan wordt het hem duister voor de ogen. Hij zal niet langer de evangeliën voor waar houden (X.3).

Irenaeus over waarom er 4 evangeliën zijn:
Omdat er vier windstreken zijn............is het billijk dat de kerk ook vier zuilen heeft.

Meerdere zullen volgen!! :)

groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 10:29:48 pm door henk w »

henk w

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #197 Gepost op: maart 30, 2005, 08:26:22 pm »
hmmmm het quoten kan nog ietsje beter

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #198 Gepost op: maart 30, 2005, 09:41:32 pm »
Tip: je kunt je eigen posts wijzigen :)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Je eigen god creëren
« Reactie #199 Gepost op: maart 30, 2005, 09:45:02 pm »

quote:

stekeltje schreef op 30 maart 2005 om 19:58:
Mensen zijn niet goddelijk. Alleen de H. Triniteit is goddelijk.

Is ook wel duidelijk te zien dat mensen niet goddelijk zijn: Er is aan geweld, criminaliteit, oorlogvoeren niks goddelijks.

Stekeltje,

Dat heeft Jezus zich in Johannes 10.35 en 36 schromelijk vergist,, want die wees de Joden, die Hem zelfs wilden doden, op hun goddelijkheid.
Piet Strootman