Auteur Topic: Astma bij kleuters vaak onterecht  (gelezen 2572 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Astma bij kleuters vaak onterecht
« Gepost op: mei 07, 2005, 10:57:12 pm »
http://www.nu.nl/news/522911/83/Diagnose_astma_bij_kleuters_vaak_onterecht.html'>quote: http://www.nu.nl/news/522...uters_vaak_onterecht.html
Diagnose astma bij kleuters vaak onterecht

GRONINGEN - Twee op de drie kinderen onder de vijf jaar die medicijnen krijgen tegen astma, blijken helemaal niet aan deze luchtwegaandoening te lijden. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Het ziekenhuis onderzocht 150 jonge patiëntjes waarvan de huisarts vermoedde dat ze astma hadden. Het onderzoek wees uit dat slechts eenderde van de peuters daadwerkelijk aan de aandoening leed. De andere hoestende en piepende kinderen bleken een te nauwe luchtweg te hebben. "En dat is een probleem waar de meeste kleuters over het algemeen wel overheen groeien", aldus onderzoekster M. Brouwer zaterdag.

Pufje
Exacte gegevens zijn niet bekend, maar volgens Brouwer krijgt een aanzienlijk deel van de vermeende astma-patiëntjes middels een pufje met veel te zware medicijnen binnen. "En dat terwijl deze medicijnen vervelende bijwerkingen hebben", aldus de onderzoekster. Eén van die bijwerkingen is een schimmelinfectie in de keel; in enkele zeldzame gevallen kan een vertraging in de groei optreden.

Volgens het ziekenhuis is het moeilijk om bij zeer jonge kinderen de diagnose astma te stellen, omdat bij kleuters nog geen longfunctieonderzoek kan worden uitgevoerd. Het UMCG heeft daarom voor kinderen een nieuwe test ontwikkeld waarbij aan de hand van het gehalte stikstofmonoxide in de uitgeademde lucht de diagnose eenvoudiger kan worden gesteld. Deze methode bevindt zich echter nog in een testfase.

Na wat vlooien op de site van het UMCG denk ik dat het om deze studie gaat.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2005, 10:57:44 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2005, 10:19:10 am »
1. die schimmelinfecties en groeivertragingen treden alleen op wanneer corticosteroiden worden voorgeschreven, terwijl er in het geval van een vernauwde luchtpijp altijd beta-2 sympaticomimetica (zouden moeten) worden gegeven. Dat is namelijk een luchtwegverwijder.

2. Het kan wel zijn dat kleuters over een vernauwde luchtpijp heen groeien, maar ondertussen hebben ze er wel last van, kunnen niet meespelen op school enzo, en moeten daarom behandeld worden. Uiteraard moet dan niet zomaar de diagnose "astma" gesteld worden, maar in het protocol van het UMCG (toen ik daar nog coschappen liep tenminste!) "mocht" dat ook beslist niet bij kinderen onder de zes jaar. En in mijn herinnering was dat niet vanwege het bemoeilijkte onderzoek, maar juist omdat de diagnose bij een kleintje nog niet vast kan staan (Ik citeer een gevleugelde uitspraak van de prof: "het is niet alles astma, wat er piept").

Nu.nl vertelt dus weer niet zo veel nieuws en mist bovendien een zeer belangrijk punt: het grootste deel van deze kindertjes zou helemaal geen medicijnen nodig hebben als hun ouders nou maar eens stopten met ROKEN.  :(
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2005, 10:19:39 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2005, 11:53:47 am »
Wij hebben een 'pieperd' die er nu met zijn 5e jaar overheen lijkt te groeien.
Heel vaak na een verkoudheid lag 'ie één dag en één nacht echt helemaal voor pampers. Mijn man was vaak boos omdat ze het niet verder wilden onderzoeken, terwijl de huisarts geen medicijnen wilde voorschrijven vanwege bijwerkingen en wilde wachten of hij erover heen zou groeien.

En zo waar, het lijkt zo te zijn.
En als ik naar dit bericht kijk, blijken we dus helemaal niet zo'n gekke huisarts te hebben.

Maar ik besef wel dat elk geval weer anders is. En het is helemaal niet leuk om aan te zien hoe zo'n jochie alleen maar bezig is een beetje adem proberen te halen. Dus ik vind het in ieder geval heel tof dat ze er meer onderzoek naar gaan doen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2005, 02:22:42 am »
"Astma bij kleuters vaak onterecht" is een beetje vaag natuurlijk omdat er nogal wat "ziekte beelden" onder de noemer astma vallen.
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2005, 11:20:25 pm »
Wordt erg verdrietig van een topic als deze.
Deels omdat het klopt wat er wordt gezegd,
maar ook deels omdat hiermee jonge kinderen met ademhalingsproblemen niet echt serieus genomen lijken te worden.

Mijn ervaring met onze kinderen, waar bij alle vier in het UMCG gezegd werd dat ze astma hadden, is dat medicatie juist op jonge leeftijd, mits met verstand gebruikt zoveel goed gedaan heeft.
Erkenning van de klachten van onze kinderen is een jarenlange strijd geweest.

Gelukkig zijn twee van onze kinderen nagnoeg klachtenvrij, m.u.v. een aantal felle allergische reactiepatronen.
Onze oudste heeft nog steeds dagelijks medicatie nodig.
En onze derde, waarvan wij als ouders al langere tijd onze vraagtekens hebben geplaatst bij het al dan niet astmapatiënt zijn, blijkt geen astma te hebben.
Gelukkig niet.
Zijn klachtenpatroon wordt veroorzaakt door PDD-NOS.

Als ik lees dat een huisarts geen medicatie voor wenst te schrijven vanwege bijwerkingen dan komt bij mij de vraag naar voren welke bijwerkingen???

Ik ben geen voorstander van medicatie.....
Maar wij hebben met onze piepers wel ervaren dat de juiste medicatie onze kinderen lucht gegeven heeft.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2005, 11:21:01 pm door Duizendpoot »
Uniek en Waardevol in Zijn liefde

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2005, 07:59:21 pm »
Mijn zoontje  is een tijd geleden in het ziekenhuis opgenomen met een zeer ernstige astma-aanval.
Ik weet niet of hij het zonder medicijnen gered had.
Die medicijnen waren voor hem dus een zegen, al kan men, gezien zijn leeftijd, nog steeds niet aangeven of hij wel of niet astma heeft.
De medicijnen zijn inmiddels afgebouwd en het heeft hem enorm geholpen. En van bijwerkingen heb ik niets gemerkt.
Wanneer hij flixotide jaaaaaaaren zou gebruiken, dan zou er een groei-achterstand van 1 centimeter kunnen optreden. (die overigens altijd weer wordt ingehaald, na beëindiging van het gebruik.)