Auteur Topic: evangelisatie is alleen maar praten en moeilijk doen.  (gelezen 2517 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
evangelisatie is alleen maar praten en moeilijk doen.
« Gepost op: maart 09, 2005, 04:56:07 pm »
Zie topic titel .Bij velen heerst het idee dat evangeliseren alleen maar op 1 manier kan, namelijk praten.

Maar, is evangelisatie niet veel meer een levenshouding? Een levenshouding bestaat toch niet uit alleen maar praten? En, is evangelidsatie echt zo zinloos? Verwachten we dan niet veeeel te weinig van God en gebed?

ik zou er graag een discussire over houden omdat ik (al scrollend) merk dat er heel wat vooroordelen over evangelisatie de ronde doen. Hier dus je evangelisatie-klaag-topic, dan hoop ik dat we dat bijbels kunnen ophelderen!
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 04:57:17 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2005, 05:02:29 pm »
mij hoor je niet klagen over evangelisatie, integendeel!!
ik vind het een goed ding, iedereen moet weten dat Jezus leeft!!
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2005, 05:04:27 pm »
Predik het evangelie 24 uur per dag. Gebruik desnoods woorden.
(Francissus van Assisi)

Zegt mij meer dan genoeg.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 05:05:36 pm door Oogje »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2005, 05:10:10 pm »

quote:

Oogje schreef op 09 maart 2005 om 17:04:
(Francissus van Assisi)

Inderdaad Oogje, getuigen doe je door de daad èn Het Woord!
God zal OVERtuigen!!!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2005, 06:18:16 pm »
Ik hoef geen jehovah getuigen aan de deur. Daar zit ik niet echt op te wachten.
Als ik naar de kerk wil doe ik dat omdat ik dat graag wil, een ander hoeft mij niet hierin te overtuigen.

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2005, 06:43:47 pm »
Is de wijze waarop je -in alle facetten- met je medemens omgaat niet de ultieme vorm van " (anti)evangelisatie"?   :?
שלום

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2005, 07:05:36 pm »
Laten we het eens omdraaien. Wie van jullie zit er op te wachten om constant te horen dat de Islam de waarheid is?

"Dat maakt mij niet uit, ik weet dat de weg van Christus de enige is." Die gedachte klopt, niet waar? Echter, de moslim 'weet' dat hij ook gelijk heeft. En waar er twee zeker weten dat ze gelijk hebben, ontstaat een conflict.

Evangliseer dus niet door je gelijk te claimen, maar door te laten zien wat het Christendom inhoudt. Geen woorden maar daden dus. :)
Eenheid in verscheidenheid

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2005, 07:41:03 pm »
Inderdaad, Murdoc, evangelisatie is juist NIET praten, maar doen. Doordat je een bepaalde uitstraling hebt en bepaalde dingen doet, dan wel laat, gaat het vanzelf opvallen. En de vragen komen dan ook vanzelf. Degene die het vraagt, is dan geïnteresseerd en bereikbaar.

Laatst zei een vriendin tegen mij, dat ze in het begin van onze vriendschap (inmiddels al heel wat jaartjes geleden, ik was toen erg gesloten en stug) zich regelmatig afvroeg wat ze nou eigenlijk met mij als vriendin aanmoest. Maar 'iets' zei haar, laat ik er toch maar mee doorgaan. Uiteindelijk werd het vanzelf leuk en gezellig, maar nu heeft ze pas echt begrepen waarom het zo gelopen is. Ze groeit nu ontzettend veel in haar geloof (dat eerst nogal lauw was), juist doordat wij er in praten en doen samen mee bezig zijn. Ik zag dit als een groot compliment, niet voor mijzelf, maar voor God Die door mij werkt :-)

Doe je het andersom, ga je overal 'de' (=jouw) waarheid lopen verkondigen, dan keren mensen zich van je af. Doe je het bij vrienden, familie en collega's, dan heb je ook nog een goede kans dat jullie relatie flink verslechtert. Dat werkt averechts.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 07:41:25 pm door wateengedoe2 »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2005, 09:09:22 pm »

quote:

Oogje schreef op 09 maart 2005 om 17:04:
(Francissus van Assisi)

Ik heb hier nog het boek 'Visserslatijn' liggen van Peter Scheele, waarin hij (m.i.) terecht hier nogal tegen in gaat.

Volgens mij gebruiken wij christenen veel te weinig woorden tegen anderen (hoe gek dit misschien ook moge klinken). Hoe veel gesprekken over het geloof heeft de gemiddelde christen met zijn/haar gemiddelde ongelovige collega, bijvoorbeeld?

Uiteindelijk zal niemand gered worden door een levenshouding, maar door de woorden die iemand spreekt, waarmee God aan de slag gaat.

Hoeveel mensen waren 'tot geloof' gekomen door de levenshouding van Jezus, voor zijn 30e? En hoeveel sinds hij begon te spreken?

Zegt mij meer dan genoeg :)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 09:12:23 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2005, 09:49:15 pm »

quote:

lonneke schreef op 09 maart 2005 om 18:18:
Ik hoef geen jehovah getuigen aan de deur. Daar zit ik niet echt op te wachten.
Als ik naar de kerk wil doe ik dat omdat ik dat graag wil, een ander hoeft mij niet hierin te overtuigen.

ik hoef ook geen jehovah getuigen aan de deur, gelukkig heeft een hond van ons ze een keer weggejaagd en sindsdien komen ze nooit weer ;)
maar je kunt zoals alveel vaker in dit topic is gezegd je kunt met je gedrag evangeliseren.
en zoals het bij oa. E en R gebeurt is het dat de mensen zelf naar de evangelisatie, dus er zelf geintereseerd in zijn.
dat lijkt me dan wel een hele goeie evangelisatie.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2005, 10:07:06 pm »

quote:

rietje schreef op 09 maart 2005 om 21:49:
[...]

ik hoef ook geen jehovah getuigen aan de deur, gelukkig heeft een hond van ons ze een keer weggejaagd en sindsdien komen ze nooit weer ;)
maar je kunt zoals alveel vaker in dit topic is gezegd je kunt met je gedrag evangeliseren.
en zoals het bij oa. E en R gebeurt is het dat de mensen zelf naar de evangelisatie, dus er zelf geintereseerd in zijn.
dat lijkt me dan wel een hele goeie evangelisatie.
Hoe doe je dat dan met je gedrag?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2005, 10:11:40 pm »
*naar de kerk gaan, ook op biddag :P
*vertellen op je werk/school dat je christelijk bent
*niet vloeken
*je gedragen zoals je je behoort te gedragen

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 09, 2005, 11:00:16 pm »
Jezus geeft ons de opdracht: 'ga er op uit, maak alle soorten mensen tot mijn volgelingen'.
Verder is het vrij egoïstisch om God voor jezelf te houden. Als je beseft wie God is en hoe Hij is, is het logisch dat je het daarover hebt met je niet-christelijke vrienden, collega's en buren met wie je een band hebt opgebouwd. Je geeft immers om hen en je weet hoe belangrijk het is voor hen.
Uiteraard kost dit tijd, maar het is een natuurlijk proces, merk ik.
Hoe je verder die opdracht vorm geeft in diensten of vakantieprojecten is een tweede zaak en niet zo heel belangrijk, hoewel er veel over te zeggen is. De vraag is: 'wat is je drive om er NIET over te praten?' Hoe belangrijk is je relatie met God dan eigenlijk voor jezelf? Heftige vragen, maar wel terecht, denk ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2005, 11:11:09 pm »
Als ik alleen maar door mijn houding getuig, zal men niet weten wat de oorzaak is van mijn gedrag. Waarom handel ik zoals ik handel.
Onlogisch om het dan nooit te verklaren: Omdat ik dit en dat geloof, gedraag ik me zus en zo..
De verklaring zal een keer moeten komen. Anders mis je net het waarom. En daar gaat het toch om?
De vraag is natuurlijk: Wacht je tot iemand jou aanspreekt omdat hij nieuwgierig is geworden, of begin je toch zelf op een bepaald moment ergens over te praten?

Het geloof zonder de werken is dood. Maar als je alleen werken laat zien en niet kunt uitleggen dat je ergens in gelooft, sla je de plank wel mis.
Dit staat er in Romeinen 10:

13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.

16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2005, 12:29:49 am »
Het spreekt voor zich dat je natuurlijk niet letterlijk je mond moet houden en geen woord mag zeggen over het geloof. We mogen daarin Jezus navolgen: Hij sprak regelmatig mensen aan over het geloof, zonder aan te dringen of door te drammen. Tijdens maaltijden, bij de waterput, in de synagoge, noem maar op. Ook de eerste christenen deden dat en veel christenen doen dat nog zo. Het verkondigen gebeurt meestal binnen vriendenkringen en binnen families. Je ziet het niet, maar het gebeurt wel.

Het gaat er echter wel om dat je daarbij ook in je gedrag een voorbeeld bent voor de ander. Als je een fijn, warm en liefhebbend persoon bent waarbij mensen graag in de buurt zijn en op wie mensen volledig kunnen vertrouwen, dan ben je een stuk eerlijker als je over naastenliefde spreekt. Aan betweterigheid hebben mensen niets. Ook niet aan stoerdoenerij of het keihard veroordelen van bepaalde groepen mensen. Abortusplegers moordenaars? Homo's zondig? Sommige christenen roepen dat maar wát graag in discussies, onder het mom van "wij zijn radicaal". Mijns inziens slaan ze de plank dan volledig mis en heeft dat niets met bijbelse radicaliteit te maken.

Wees radicaal in liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Dus de vrucht van de Geest. Dan ben je een ware verkondiger en heb je begrepen waar het wérkelijk om draait: God liefhebben met heel je wezen en je naaste als jezelf. Vanuit het gegronde geloof en hoop in een prachtige boodschap, maar nog het meest vanuit liefde voor God en de ander. Vanuit volstrekte openheid, eerlijkheid, dienstbaarheid en kwetsbaarheid.

We hoeven mensen niet te overtuigen: eerlijk vertellen wat je gelooft, wat je ervaringen daarmee zijn, over je twijfels, etc. is al levensreddend. Wij mogen zaaien en God doet de rest wel. Alleen Hij kan zien of de grond goed is en zal ons er niet op aanspreken als we enkel in slecht grond blijken te hebben gezaaid. Sta mensen te hulp als ze problemen hebben, van een diepgeworteld trauma dat verwerkt moet worden tot een kapot tuinhekje dat gerepareerd moet worden. Dan komt het evangelie later wel. God heeft geduld. Wij ook?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2005, 10:18:22 am »

quote:

We hoeven mensen niet te overtuigen: eerlijk vertellen wat je gelooft, wat je ervaringen daarmee zijn, over je twijfels, etc. is al levensreddend. Wij mogen zaaien en God doet de rest wel. Alleen Hij kan zien of de grond goed is en zal ons er niet op aanspreken als we enkel in slecht grond blijken te hebben gezaaid. Sta mensen te hulp als ze problemen hebben, van een diepgeworteld trauma dat verwerkt moet worden tot een kapot tuinhekje dat gerepareerd moet worden. Dan komt het evangelie later wel. God heeft geduld. Wij ook?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Toch, het gevaar schuilt hierin dat evangelisatie een kwesite van afwachten is. Er is werk aan de winkel! Paulus heeft er niet voor niets zoveel moeite voor gedaan, om enkelen te redden! Er is veel oogst maar weinig maaiers! Zorg dat je getraind wordt om maaier te worden. Ik geloof dus ook niet zo in het 1-2-3 idee, ik denk dat je getraind en geoefend moet worden om te kunnen evangelisaren of er bewust van te worden gemaakt.

Misschien gaan we die uitdaging wel uit de weg?
Just B te W te Ee

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2005, 10:28:07 am »
Oogje, couldn't agree with you more! Mensen gaan vanzelf vragen als ze zien dat je zachter bent geworden, met liefde in je ogen rondloopt, altijd met een helpende hand klaarstaat enz. Dat is wat bij mij is gebeurd. De tekst van een liedje van Rickie Byars geeft voor mij precies aan hoe mooi dat werkt:

quote:

I Found A Deeper Love

Some have asked me about my glow
They seem to want to know
Why I move the way I do
Is there someone special in my life
Or have I found that love so true
They just don't know
No, they just don't know that
(Chorus)
I have found a deeper love
A deeper love
The deepest love that one can find
I found a love so free
God revealed Himself to me
Spirit is so real
And it's a deep love that I feel
Oh, some have asked me
What's changed in my life
Did I buy something new
Or did I win some kind of prize
But I found a real love
Spirit is my closest friend
Always beginning it has no end
They just don't know
No, they just don't know that
(Chorus)
Did I win some kind of prize
No, I'm seeing with brand new eyes
Did I meet that special friend
No, I found a real love within
I'm glowing bright with God's love
I'm stepping out on my faith
This is a brand new day
There's nothing in my way
And all I can say, all I can say is that
(Chorus)
And it's a deep love, a deep love
It's a deep love that I feel

:-)

quote:

rietje schreef op 09 maart 2005 om 21:49:
[...]ik hoef ook geen jehovah getuigen aan de deur, gelukkig heeft een hond van ons ze een keer weggejaagd en sindsdien komen ze nooit weer ;)
<mode="offtopic">Als je gewoon tegen J. getuigen zegt, dat je niet geïnteresseerd bent, en verzoekt of ze je op de lijst zetten van adressen waar ze niet meer langs moeten gaan, komen ze ook echt niet meer langs. Dus wegjagen met de hond hoeft niet (bovendien kom je dan waarschijnlijk niet op die lijst en wellicht komt er binnenkort een andere J. getuige die niet bang is voor honden).</mode>
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2005, 10:30:02 am door wateengedoe2 »

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2005, 12:51:48 pm »

quote:

Oogje schreef op 10 maart 2005 om 00:29
Het spreekt voor zich dat je natuurlijk niet letterlijk je mond moet houden en geen woord mag zeggen over het geloof.
(...)
Het gaat er echter wel om dat je daarbij ook in je gedrag een voorbeeld bent voor de ander. Als je een fijn, warm en liefhebbend persoon bent waarbij mensen graag in de buurt zijn en op wie mensen volledig kunnen vertrouwen, dan ben je een stuk eerlijker als je over naastenliefde spreekt. Aan betweterigheid hebben mensen niets.

Verstandige woorden!
Door je in het dagelijks leven oprecht, eerlijk en liefdevol naar je medemens op te stellen
ben je de beste "evangelist".
"Verkeerd" gedrag kan echter ook een sterke anti-evangeliserende werking hebben!
Als je bijvoorbeeld zelf niet ALLE 10 Geboden naleeft, dan dien je je te onthouden van vrome evangeliserende praat en het dwepend citeren uit de "Schrift"!
&#1513;&#1500;&#1493;&#1501;

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2005, 05:16:30 pm »
Yups, dat zou dan een typisch geval van schijnheilig zijn. ;)

Evangliseer eerst in daad, dan komen de woorden wel.
Eenheid in verscheidenheid

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2005, 06:04:06 pm »
Volgens mij heb je dan een behoorlijk probleem. Ik zou niet durven zeggen dat ik alle geboden van God naleef. Sterker nog: ik ben erg vaak egoïstisch en asociaal. Het spijt me, maar als ik met mijn houding moet evangeliseren zal er in ieder geval een deel van het verhaal ontbreken en heb ik alsnog errug veel uit te leggen.

Jos

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 10, 2005, 07:30:15 pm »

quote:

[message=173260,noline]Edith schreef op 10 maart 2005 om 10:28[/message

<mode="offtopic">Als je gewoon tegen J. getuigen zegt, dat je niet geïnteresseerd bent, en verzoekt of ze je op de lijst zetten van adressen waar ze niet meer langs moeten gaan, komen ze ook echt niet meer langs. Dus wegjagen met de hond hoeft niet (bovendien kom je dan waarschijnlijk niet op die lijst en wellicht komt er binnenkort een andere J. getuige die niet bang is voor honden).</mode>

het is al heel wat jaren geleden, en daarna is er ook nooit meer een geweest. en als je zegt dat je al christelijk bent bijv. hielp het nix, ze kwamen gewoon weer..
(maar ik weet ook niet precies wat mn ouders tegen hen gezegd hebben)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2005, 07:48:56 pm »

quote:

rietje schreef op 10 maart 2005 om 19:30:
[...]
het is al heel wat jaren geleden, en daarna is er ook nooit meer een geweest. en als je zegt dat je al christelijk bent bijv. hielp het nix, ze kwamen gewoon weer..
(maar ik weet ook niet precies wat mn ouders tegen hen gezegd hebben)
Als je zegt dat je op die lijst wilt van adressen die ze niet meer bezoeken, dan kom je daar direct op. Als je dat niet zegt, blijf je 'voer voor evangelisatie' in hun ogen. Tenzij je een heel gemene hond hebt, dan misschien ... ;-)

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 10, 2005, 07:52:00 pm »

quote:

Edith schreef op 10 maart 2005 om 19:48:
[...]

Als je zegt dat je op die lijst wilt van adressen die ze niet meer bezoeken, dan kom je daar direct op. Als je dat niet zegt, blijf je 'voer voor evangelisatie' in hun ogen. Tenzij je een heel gemene hond hebt, dan misschien ... ;-)

okeej, weet ik dat voor wanneer ik op mezelf wonen en ze zich aan me op proberen te dringen ;)
enne, ja het was een erg valse hond..... :o
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2005, 07:52:44 pm door rietje »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 10, 2005, 07:53:08 pm »
... of je wordt gewoon erg boos op ze, omdat je al 3 keer gezegd hebt geen interesse te hebben en ze door blijven zeuren en gooit de deur voor hun neus dicht :)
Je moet de groenten van Joost hebben!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 10, 2005, 09:32:07 pm »
J.G.'s komen vaak met zijn 2-en. En ook erg vaak is een daarvan in opleiding. Mijn vader negeerde eens de man die hem aansprak en richte zich rechtstreeks tot de jongere man die in opleiding was. Of hij wel wist wat J.G.'s zijn inhield, op welk gebied zij dwaalden etc... De oudere probeerde het gesprek nog te beinvloeden maar toen dat niet lukte en de jongere steeds vertwijfelder reageerde kapte hij af. Het heeft jaren geduurd voordat de volgende J.G. kwam.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 11, 2005, 09:06:32 am »
Wel grappig wat voor draai dit topic krijgt (terwijl ik het toch nog geprobeerd had met die mode="offtopic" ;-)) Het ging er eerst over of je zelf moet evangeliseren of niet, en eigenlijk komt er door de JG-discussie vanzelf een antwoord over hoe anderen daarop (waarschijnlijk) reageren. Namelijk -> niet luisterend, bot afkappend en overtuigd van hun eigen gelijk. Don't get me wrong, ik moet zelf ook niets hebben van de ideeën en methodes van de JG, hoor. Maar het geeft voor mij maar weer eens des te duidelijker aan dat evangeliseren tegen heug en meug gewoonweg niet werkt. Mensen luisteren niet naar je en in het ergste geval kotsen ze je uit (vooral gevaarlijk als je bekenden probeert over te halen, je kunt er vrienden mee kwijtraken).

En, weer offtopic, ik blijf erbij dat je JGs het beste gewoon vriendelijk kunt verzoeken je op die lijst te zetten (dat mogen ze niet weigeren) en niet als een overslaande plaat herhalen dat je geen interesse hebt (= waarschijnlijk niet effectief om ze weg te houden) of ze bot behandelen (hun ideeën mogen dan wel niet de jouwe zijn, maar ze zijn nog steeds je medemens en waarom zou je die zo onheus behandelen?). Wat de vader van Roodkapje heeft gedaan, vind ik dan weer wel goed, omdat het iemand die nog niet 'vast' zit in zijn ideeën, kan overtuigen om zijn eigen keuze te maken. Maar daar moet je genoeg kennis én geduld voor hebben :-)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 11, 2005, 09:19:33 am »
Ok, maar laten we dan ook de uitdaging aangaan om bij onszelf tew kijken hoe het komt daty andere zo regaeren. Pakken we evangelisatie misschien verkeerd aan? Hoe zou jij evangeliseren?
Just B te W te Ee

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 11, 2005, 02:33:19 pm »

quote:

Niet l*llen, maar doen! :-) Zie mijn post van woensdagavond 9 maart. En ook heel belangrijk: heb respect voor de ander en zijn zienswijze, probeer niks op te dringen.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 02:33:41 pm door wateengedoe2 »

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 11, 2005, 02:35:26 pm »
maar niet praten EN doen? ik bedoel, kijk ff naar de post van Prisquilla en Aquilla.
Just B te W te Ee

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 11, 2005, 03:09:51 pm »
Als mensen menen dat christenen hypocriet zijn en denken dat christenen zich superieur voelen ten opzichte van hen, dan hebben wij al heel lang een verkeerd evangelie verkondigt...

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 11, 2005, 03:35:38 pm »
of we hebben het evangelie verkeerd verkondigt.
Just B te W te Ee

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 11, 2005, 04:15:16 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 11 maart 2005 om 14:35:
maar niet praten EN doen? ik bedoel, kijk ff naar de post van Prisquilla en Aquilla.
Je kunt best over geloof praten, maar niet opdringen. Mensen gaan vanzelf vragen wat er gebeurd is met je, zie die liedtekst van Rickie Byars in één van mijn posts hierboven.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 11, 2005, 04:41:20 pm »
Dat vraag ik me af. Want veel mensen gaan helemaal niet vanzelf vragen. Misschien kun je er best aanleiding toe geven. toen mensen in gesprek gingen met Jezus of andersom, lag het initatief vaak niet bij de mensen (okee de farizeers niet meegrekend dan) ;)
Just B te W te Ee