Auteur Topic: Essent  (gelezen 1238 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Essent
« Gepost op: maart 10, 2005, 04:57:28 pm »

quote:

Administratieve problemen kosten Essent veel geld

ARNHEM - Energiebedrijf Essent moet rond de 5 miljoen euro uittrekken om ongeveer 10 miljoen euro aan achterstallige betalingen binnen te kunnen halen. Het gaat niet om wanbetalers maar om circa 10.000 klanten die nog geen of een verkeerde factuur hebben ontvangen. Dit bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers 2004.

Het merendeel van deze klanten maakte gebruik van de mogelijkheid om van stroom- en/of gasleverancier te veranderen. Sinds 1 juli vorig jaar kunnen ook particulieren dat doen als gevolg van de liberalisering van de energiemarkt.

Verhuisproblemen

Onder de 10.000 klanten zitten ook klanten die verhuisden. Wegens die 'verhuisproblemen' riep minister Brinkhorst van Economische Zaken vorig jaar de energiebedrijven op het matje. Die moesten beloven per 1 juli van dit jaar de zaken op orde te krijgen.

Voor Essent ging het om circa 2750 'verhuisklanten'. Volgens topman M. Boersma van het energiebedrijf gaat het Essent lukken om de opgelegde klus te klaren.

Servicegaranties

Essent legt zichzelf volgens Boersma extra druk op om de dienstverlening aan klanten te verbeteren door de introductie in de tweede helft van dit jaar van servicegaranties met financiële compensatie. Als Essent niet aan die garanties voldoet, kunnen klanten reclameren en genoegdoening eisen. Dat kan ze een geldbedrag opleveren of bijvoorbeeld een boekenbon.

Nettowinst

Essent realiseerde het afgelopen jaar een nettowinst van 426 miljoen euro. Dat is 9,6 procent meer dan in 2003. De omzet steeg met 4 procent naar 7,4 miljard euro. Op eigen kracht groei de omzet met 3,3 procent.

Het bedrijf realiseert het grootste deel van zijn inkomsten als aanbieder van stroom en gas. Daarnaast is Essent actief als aanbieder van kabel en heeft het een milieupoot.

Marktleider

Essent, gemeten naar omzet marktleider in de Nederlandse Energiemarkt, rekent voor 2005 op meer winst, zonder dit te concretiseren. Net als de andere voormalige nutsbedrijven is Essent (12.000 werknemers) eigendom van provincies en gemeenten.

Aandeelhouders van Essent zijn onder meer de provincies Groningen, Noord-Brabant, Overijssel en Limburg en aantal Friese gemeenten.

Onze Essentproblemen zijn sinds 2 dagen opgelost. :)

Het oude topic kan ik niet vinden, als iemand anders 't wel ziet kan dit wel gemerged worden.
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Essent
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2005, 05:10:06 pm »
Ons Essentleed duurt nog onverminderd voort. Vorige week een brief + accepgiro van 15 euro extra gekregen dat ze met afsluiting dreigen als we niet binnen 7 dagen betalen.

Het probleem is alleen dat niemand meer weet wat het juiste voorschot is: de jaarnota, een brief van december en een maandnota geven drie verschillende bedragen weer, variërend van 132 tot 189 euro per maand voor een klein studentenflatje bewoond door twee personen die bijna geen gas verstoken omdat ze er bijna nooit zijn overdag...

Het voorschot is nu per april 115 euro, terwijl het jarenlang rond de 68 euro schommelde... :?

Ga dus nooit verhuizen...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Essent
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2005, 05:22:57 pm »
Het is echt een ramp.

Zonder dat ik het wist leek ik met m'n electriciteit opeens bij een ander Gasbedrijf te zitten sinds April. De rest ga ik hier niet opschrijven.....ik word er zoooo moe van.....

Een Tip: Ga naar een ander energie bedrijf dan word je vervolgens door Essent gebeld of je terug wil komen. Je krijgt dan een DVD Speler gratis en dan moet je ook even flink klagen dan krijg je een Broodbak machine erbij :X

Iris

• Bekijk profiel
Essent
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2005, 01:57:32 pm »
Toch niet toevallig Durion Lonneke?

Toen wij waren verhuisd hadden we ten eerste maandenlang problemen met Essent die de verhuizing maar niet goed door kon voeren.  :(  Rampzalig.

Maar we kregen ook rekeningen van Durion, groene energie! Wij hadden nooit een contract bij hen getekend, maar de vorige bewoners wel. (Wij hadden dus niks met die bedrijf te maken) Ze gingen ons echter wel rekeningen sturen op onze naam en stuurden zelfs een incassobureau op ons af.  :(  Maar ik las in de krant dat Durion een boete heeft gekregen van Dte, dus dat is goed nieuws, want het zijn gewoon maffia-praktijken. Bij Essent is het een zooitje, maar Durion misleidt doelbewust klanten.

Ik heb nog een adres waar je klachten kwijt kunt over energiebedrijven:

http://www.boycot.nu/index.htm

Marloes

• Bekijk profiel
Essent
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2005, 02:17:48 pm »
Dat verhuisprobleem hadden wij ook. Wij moesten nog maandenlang betalen voor een adres waar we al maanden niet meer woonden. Maar deze week kregen we bericht dat we dat geld terugkrijgen! :cheer:
[Prediker 7:29]

Zijnkind

• Bekijk profiel
Essent
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2005, 05:23:56 pm »
Gefeliciteerd Marloes!

offtopic:Ik moet nog iets van 30-40 euro terugkrijgen via Eneco van Delgas. Ze hebben over heel 2004 de huur van een geiser berekend maar die is in juni al vervangen door een boiler. De boiler is wel voor een half jaar berekend
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.