Auteur Topic: Geneuzel tussen evangelischen en gereformeerden  (gelezen 3456 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Geneuzel tussen evangelischen en gereformeerden
« Gepost op: maart 11, 2005, 02:34:30 pm »
Naar aanleiding vaneen andere discussie op dit forum, rees bij mij de vraag waarom er toch zo'n verschrikkelijk moeite gedaan wordt om wiggen weg te nemen, terwijl je juist met een forumdiscussie de wig alleen maar verdcer opdrijft. want wees nou eerlijk, kom je met de evangelisch-gereformeerden discussie nu ECHT dichter bij elkaar?
Waarom kijken we niet gewoon naar onze identiteit in Christus, ipv het over overtuiging te hebben?
als we het nu eerst op identiteitsnieveau eens worden, en dan op overtuigingsniveau? ipv van andersom, want ik merk dat er velen zij  die andere proberen te overtuigen, maar tegellijk zichzelf vastbijten in hun eigen standpunt.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 02:37:55 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2005, 03:17:11 pm »
hmm volgens mij werd in dat andere topic door een aantal deelnemers wel de nadruk gelegd op de overeenkomsten hoor!

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2005, 03:32:28 pm »
ehm dat kan best waar zijn, maar ik wil het niet hebben over overtuiging maar over identiteit.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 03:32:56 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2005, 03:57:14 pm »
Wat is je stelling/vraag? Waar moeten we het over hebben: over het geneuzel (topic-titel) of over de overeenkomsten?

quote:

Nunc schreef op 11 maart 2005 om 15:17:
hmm volgens mij werd in dat andere topic door een aantal deelnemers wel de nadruk gelegd op de overeenkomsten hoor!
Ik lees tussen de regels door dat ik daar niet bij hoor. In dat topic klopt dat wel, maar ik zie heus de overeenkomsten wel en ben daar ook blij mee! De meeste 'evangelischen' die ik tegenkom zijn blije christenen, die net als ik geloven in Jezus Christus en Die gekruisigd. En zo zijn er meer overeenkomsten.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2005, 04:03:56 pm »

quote:

Peter schreef op 11 maart 2005 om 15:57:
Wat is je stelling/vraag? Waar moeten we het over hebben: over het geneuzel (topic-titel) of over de overeenkomsten?

Nu tasten wij nog in het duister met betrekking tot het doel van dit topic :)

quote:

Ik lees tussen de regels door dat ik daar niet bij hoor. In dat topic klopt dat wel, maar ik zie heus de overeenkomsten wel en ben daar ook blij mee! De meeste 'evangelischen' die ik tegenkom zijn blije christenen, die net als ik geloven in Jezus Christus en Die gekruisigd. En zo zijn er meer overeenkomsten.

Zoiets dacht ik al - maar je mag wel zeggen dat je in dat andere topic niet zoveel nadruk op de overeenkomsten legde. We waren overigens daarna wel bij de conclusie aangekomen, dat het probleem zat in het misbruiken van de bijbel, wat nogal eens in de charismatische hoek gebeurt (of er synoniem mee is - daar spreek ik me niet over uit).

Misschien is het wel typisch menselijk om eerst naar de verschilpunten te kijken met als gevolg dat de grote overeenkomsten ondersneeuwen. Ik denk dat christenen zich meer moeten verenigen rond de kern, namelijk de opgestane Here. Dat zou het kerkelijke landschap al een stukje duidelijker maken! Helaas zal dat de problemen waarschijnlijk niet uit de wereld helpen omdat sommigen bv de doop onder die kern scharen, en sommigen niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2005, 04:07:30 pm »
Als de verschillen niet zo verschillend blijken te zijn (of overbrugbaar zijn), dan zijn we ook al een heel eind toch.
Je kunt twee kanten opgaan met het benadrukken van de verschillen: richten beide polen (zoals Nieboer en Ouweneel doen) of richting het midden. Zoals dat andere draadje probeert.

Binnen evangelische kring is veel kritiek op Ouweneel na zijn boek 'Meer Geest in de gemeenten'. Dus hij wordt binnen eigen kerk wel degelijk op de vingers getikt. Al zal dat niet meteen duidelijk zijn voor gereformeerden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2005, 04:11:48 pm »
Het is niet alleen de doop, die voor een wig zorgt. Er zijn ook culturele verschillen, die misschien nog wel meer voor een "muur" zorgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2005, 04:13:39 pm »

quote:

Peter schreef op 11 maart 2005 om 16:11:
Het is niet alleen de doop, die voor een wig zorgt. Er zijn ook culturele verschillen, die misschien nog wel meer voor een "muur" zorgen.

Je bedoelt dan de manier waarop je met de bijbel, je geloof en je geloofsbeleving omgaat?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2005, 04:23:20 pm »
Ja, en daarin speelt van alles mee; hoe je bent opgevoed, in welke "groep" je je veilig voelt, etc.
Eerder heeft Pulpeet daar ergens op dit forum al eens over geschreven, kan het zo niet 123 weer vinden.

Maar ik ben ervan overtuigd dat er meer meespeelt dan alleen maar "rationele" argumenten.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2005, 04:29:24 pm »
Doel: Kun je het geneuzel ook ander benaderen. In plaats van onderaf (overtuiging, handelingen, hoe lees ik de bijbel etc.) van bovenaf (Identiteit in Jezus)
Just B te W te Ee

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2005, 01:02:10 am »

quote:

B Te W te Ee schreef op 11 maart 2005 om 16:29:
Doel: Kun je het geneuzel ook ander benaderen. In plaats van onderaf (overtuiging, handelingen, hoe lees ik de bijbel etc.) van bovenaf (Identiteit in Jezus)

Kan het misschien ook zo zijn dat de benadering van bovenaf (Identiteit in Jezus) bepaald wordt door je hoe je de Bijbel leest, vertuiging en je handelingen. Hoe je Jezus ziet hangt in sterke mate samen met je manier van Bijbellezen en dus met je overtuiging. Daaruit vloeien bepaalde handelingen voort. Het zit niet zo simpel in elkaar als jij wilt doen geloven.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2005, 10:52:31 am »
Identiteit, handelen, gedrag, heeft iemand hier de presentatie van Arie de Rover bijgewoond ofzo? Die crosst namelijk heel vrijgemaakt Nederland door met dit verhaal (overigens een  d:)b verhaal)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2005, 11:23:36 am »

quote:

Peter schreef op 11 maart 2005 om 16:23:
Ja, en daarin speelt van alles mee; hoe je bent opgevoed, in welke "groep" je je veilig voelt, etc.
Eerder heeft Pulpeet daar ergens op dit forum al eens over geschreven, kan het zo niet 123 weer vinden.

Maar ik ben ervan overtuigd dat er meer meespeelt dan alleen maar "rationele" argumenten.

Tja, en Roodkapje komt uit een ongelovig nest dus dan zou je qua cultuur/opvoeding je nergens thuisvoelen?
De liefde van Christus en voor Zijn woord, zou hier toch bovenuit moeten gaan.
En het veilig voelen ergens komt niet altijd overeen met de plek waar je bent. Maar als je weet dat God je ergens heeft geplaatst, dan 'neem' je dat op de koop toe. Maar dat is iets wat wel pijn doet. En dat blijft. En dan vraag je je wel eens af waarom het op aarde ook wat dit betreft gebroken is door de zonde aangetast. Dat we de eenheid van de Gemeente van Christus niet meer in z'n geheel kunnen ervaren. Zo voel ik me thuis tussen mensen waar ik jaren bij heb gehoord qua gemeente; qua ideeen kan ik er echt niet meer zitten. En dat doet pijn. Je mist hen als broeders en zusters.
Ergens anders kan het zijn dat je weet dat je er moet zijn, het is er goed maar menselijk gezien is het soms wel moeilijk door allerlei ellende die er de afgelopen jaren is geweest. En dan mis je ook misschien wel weer de mensen waar het echt mee klikt. Op het menselijke vlak dan.
En zo kun je je soms eenzaam voelen tussen een heleboel gelovigen en tot de overtuiging komen dat alleen bij de Heer de plek is waar je moet zijn. Maar kijk niet naar de mensen om je heen want dan zou je de moed in de schoenen zinken. Maar eenheid in de Heer is waar je je op moet richten.

En hier op het forum kan ik het veel verschillende mensen goed vinden dacht ik. (Met jou ben ik het als we vanuit de bijbel praten het bijna eens - met een discussie over de wet weet je nog? :) ) Maar als we 'kerkelijk' gaan praten, is het een ander verhaal. Maar dat neemt niet weg dat we het over kern toch wel eens zijn.
Voor mij zijn deze problemen dus terug te voeren op de verdeeldheid van de gemeente en de daarbij behorende muren. En wil je over die muren heen, of niet. Wil je er overheen, zou je je af moeten vragen of je dat anderen kunt opleggen of dat je weg moet gaan.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2005, 11:41:22 am »
Zoals ik me ook al in dat andere draadje afvroeg: bepaalt je opvoeding je identiteit? Bepaalt je overtuiging je identiteit? Op bepaalt je identiteit je overtuiging?

Ik weet dat een heleboel gereformeerden hun overtuiging ontlenen aan hun identiteit: ze zijn gereformeerd opgevoed dus hebben ze een gereformeerde overtuiging. Maar voor een heleboel andere mensen gaat dit niet op: die zijn gereformeerd opgevoed, dus met een gereformeerde identiteit én overtuiging, maar hebben inmiddels een evangelische identiteit (en overtuiging), anderen zijn atheïstisch opgevoed (zoals ik) en hebben een gereformeerde identiteit en een evangelisch-gereformeerde overtuiging.

Het lijkt me daarom gevaarlijk om identiteit en overtuiging aan elkaar te koppelen. Je kunt niet tegen iemand zeggen dat hij gereformeerd op alle punten moet denken, omdat hij een gereformeerde identiteit heeft. Je moet sowieso niet tegen anderen zeggen hoe en wat ze moeten denken. Dat geeft God ze wel in hun hart.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2005, 11:42:39 am door Roodkapje »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2005, 10:05:16 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 maart 2005 om 11:23:
Tja, en Roodkapje komt uit een ongelovig nest dus dan zou je qua cultuur/opvoeding je nergens thuisvoelen?
Dat zijn jouw/jullie woorden. Ik doe geen uitspraken over individuele forumdeelnemers. Meer in het algemeen: er speelt van alles mee, behalve je opvoeding ook hoe er met je is omgegaan in het verleden.

quote:

En dan vraag je je wel eens af waarom het op aarde ook wat dit betreft gebroken is door de zonde aangetast. Dat we de eenheid van de Gemeente van Christus niet meer in z'n geheel kunnen ervaren.
Nee, niet in z'n geheel. Dat zal hier op aarde ook wel nooit lukken. Tja, af en toe voel je - bv. op vakantie in het buitenland - wel eenheid met "anderskerkelijken", maar hier in Nederland ligt dat toch moeilijker.

quote:

En zo kun je je soms eenzaam voelen tussen een heleboel gelovigen en tot de overtuiging komen dat alleen bij de Heer de plek is waar je moet zijn. Maar kijk niet naar de mensen om je heen want dan zou je de moed in de schoenen zinken. Maar eenheid in de Heer is waar je je op moet richten.
En zo is dat! Wat dat betreft vind ik de poging van de TS moedig, maar volgens mij bouwt alleen Christus zelf aan Zijn Kerk (dwars door onze kerkverbanden en demoninaties heen). Pogingen van mensen (laat staan vanaf dit forum) zijn tot mislukking gedoemd. Ik ben daar niet erg optimistisch over.

quote:

En hier op het forum kan ik het veel verschillende mensen goed vinden dacht ik. (Met jou ben ik het als we vanuit de bijbel praten het bijna eens - met een discussie over de wet weet je nog? :) ) Maar als we 'kerkelijk' gaan praten, is het een ander verhaal. Maar dat neemt niet weg dat we het over kern toch wel eens zijn.
Zeker!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2005, 11:45:33 am »

quote:

Roodkapje schreef op 12 maart 2005 om 11:41:
Zoals ik me ook al in dat andere draadje afvroeg: bepaalt je opvoeding je identiteit? Bepaalt je overtuiging je identiteit? Op bepaalt je identiteit je overtuiging?
EN

quote:

Ik weet dat een heleboel gereformeerden hun overtuiging ontlenen aan hun identiteit: ze zijn gereformeerd opgevoed dus hebben ze een gereformeerde overtuiging. Maar voor een heleboel andere mensen gaat dit niet op: die zijn gereformeerd opgevoed, dus met een gereformeerde identiteit én overtuiging, maar hebben inmiddels een evangelische identiteit (en overtuiging), anderen zijn atheïstisch opgevoed (zoals ik) en hebben een gereformeerde identiteit en een evangelisch-gereformeerde overtuiging.
Het lijkt me dat je voor jezelf de vragen in het eerste quote al beantwoord hebt. Ik kan me echter niet vinden in wat je hier omschrijft als samenvatting van het gereformeerde. Ja, de groepen die je noemt zijn er inderdaad. Maar het is te beperkt. En te generaliserend. De standaard gereformeerde opvoeding bestaat gewoonweg niet. En wat is nu een evangelisch gereformeerde identiteit? Is dat werkelijk zo verschillend?

quote:

Je moet sowieso niet tegen anderen zeggen hoe en wat ze moeten denken. Dat geeft God ze wel in hun hart.
Je kunt ook niet bepalen wat een ander denkt. Maar je moet elkaar wel de ruimte blijven geven om te praten over datgene waar (volgens jou) de ander fout (of goed :) ) bezig is. Het klinkt als afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid als je het alleen maar aan God overlaat. God gebruikt ook mensen zoals jij en ik daarbij.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2005, 01:13:10 pm »
Mee eens.

Als je nou werkelijk van bovenaf (vanuit Christus) wilt zoeken naar een gezamenlijke identiteit, dan zijn stikkertjes en woordspelletjes als evangelisch, evangelicaal, gereformeerd al belemmerend genoeg, laat staan dat er nog een nieuw stikkertje "evangelisch-gereformeerd" bij zou moeten komen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2005, 01:30:07 pm »
zo'n stickertje is imho een reactie op het 'traditioneel-gereformeerd', dat soms zo dwingend als denkkader wordt opgelegd, dat het eerder als dwangbuis dan als 'identiteit' wordt ervaren.

Zo'n ervaring kan terecht of onterecht zijn, maar het maakt imho duidelijk dat het lastig wordt om je eigen denkkader als norm te verheffen. Interpretaties moeten interpretaties blijven en geen norm worden.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2005, 01:32:34 pm door Roodkapje »