quote:
Peter schreef op 11 maart 2005 om 16:23:Ja, en daarin speelt van alles mee; hoe je bent opgevoed, in welke "groep" je je veilig voelt, etc.
Eerder heeft Pulpeet daar ergens op dit forum al eens over geschreven, kan het zo niet 123 weer vinden.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er meer meespeelt dan alleen maar "rationele" argumenten.
Tja, en Roodkapje komt uit een ongelovig nest dus dan zou je qua cultuur/opvoeding je nergens thuisvoelen?
De liefde van Christus en voor Zijn woord, zou hier toch bovenuit moeten gaan.
En het veilig voelen ergens komt niet altijd overeen met de plek waar je bent. Maar als je weet dat God je ergens heeft geplaatst, dan 'neem' je dat op de koop toe. Maar dat is iets wat wel pijn doet. En dat blijft. En dan vraag je je wel eens af waarom het op aarde ook wat dit betreft gebroken is door de zonde aangetast. Dat we de eenheid van de Gemeente van Christus niet meer in z'n geheel kunnen ervaren. Zo voel ik me thuis tussen mensen waar ik jaren bij heb gehoord qua gemeente; qua ideeen kan ik er echt niet meer zitten. En dat doet pijn. Je mist hen als broeders en zusters.
Ergens anders kan het zijn dat je weet dat je er moet zijn, het is er goed maar menselijk gezien is het soms wel moeilijk door allerlei ellende die er de afgelopen jaren is geweest. En dan mis je ook misschien wel weer de mensen waar het echt mee klikt. Op het menselijke vlak dan.
En zo kun je je soms eenzaam voelen tussen een heleboel gelovigen en tot de overtuiging komen dat alleen bij de Heer de plek is waar je moet zijn. Maar kijk niet naar de mensen om je heen want dan zou je de moed in de schoenen zinken. Maar eenheid
in de Heer is waar je je op moet richten.
En hier op het forum kan ik het veel verschillende mensen goed vinden dacht ik. (Met jou ben ik het als we vanuit de bijbel praten het bijna eens - met een discussie over de wet weet je nog?

) Maar als we 'kerkelijk' gaan praten, is het een ander verhaal. Maar dat neemt niet weg dat we het over kern toch wel eens zijn.
Voor mij zijn deze problemen dus terug te voeren op de verdeeldheid van de gemeente en de daarbij behorende muren. En wil je over die muren heen, of niet. Wil je er overheen, zou je je af moeten vragen of je dat anderen kunt opleggen of dat je weg moet gaan.